Mvh Micke
Canton Ergo RC-L
(Golvhögtalare)
|
1
|
(113)
|
Inga priser |
Postad 01 September 2009 - 11:51
Mvh Micke
Postad 01 September 2009 - 15:19
En liten fråga, har läst tråden och blir jätte sugen på ett par nya RC-L från www.elektowelt24.de. Men undrar om RC-A är ett bättre val för det är en nyare högtalare och har det inbyggda slutsteget till basarna.
Mvh Micke
Jag skulle köpt ett par RC-L och lagt mellanskillnaden mellan RC-L och RC-A på ett slutsteg, jag har hört att slutstegen i RC-A inte gör högtalaren rättvisa (någon här kanske kan bekräfta det?)
Redigerat av Ar@b, 01 September 2009 - 15:19.
Postad 04 September 2009 - 08:16
Jag skulle köpt ett par RC-L och lagt mellanskillnaden mellan RC-L och RC-A på ett slutsteg, jag har hört att slutstegen i RC-A inte gör högtalaren rättvisa (någon här kanske kan bekräfta det?)
Mina erfarenheter mellan RC-L och RC-A är att RC-A verkar i mina öron vara lite splittrad. Hur jag än försökte få dem att passa in i det rum jag hade så låt de inte bra. Konstigt. Så jag skulle alla dagar i veckan satsa på ett par nya RC-L och sedan även på nytt försteg.
Jag har jämfört mellan olika försteg och slutsteg till dem. Och kommit fram till att ljudet till större del är beroende av källan/(data, vinyl, CD, mm) och försteget verkar ha större inflytande på det än jag först trodde.
Så mina rekommendationer är RC-L med bra källa/försteg. Om du lyssnar mkt på hårdare elektronisk musik även ett starkt slutsteg!
Postad 04 September 2009 - 09:02
Mina erfrenheter är att RC-A är ännu mer tungdrivna trots inbyggda steg och måste köras ännu hårdare för att uppnå samma effekt. Jag driver mina med NAD 773-v2 och basarna kommer igång först när man drar på riktigt duktigt. Så var det inte med RC-L. Jag tycker RC-A låter bättre på en mer human ljudnivå, medans RC-L's hela register kommerigång lättare på samma nivå, men låter BRA först när man spelar tokhögt
Postad 04 September 2009 - 21:27
Mvh Micke
Postad 06 September 2009 - 08:27
Jag har haft RC-L - nu har jag RC-A.
Mina erfrenheter är att RC-A är ännu mer tungdrivna trots inbyggda steg och måste köras ännu hårdare för att uppnå samma effekt. Jag driver mina med NAD 773-v2 och basarna kommer igång först när man drar på riktigt duktigt. Så var det inte med RC-L. Jag tycker RC-A låter bättre på en mer human ljudnivå, medans RC-L's hela register kommerigång lättare på samma nivå, men låter BRA först när man spelar tokhögt
Hehe, undrar som flundran... Det bästa med ljudåtergivning är just delade meningar. ;-)
Postad 06 September 2009 - 11:01
Nämnligen Advance Acoustic MAA 406. Ska bli intressant hur mina RC-L presterar med detta slutsteg..
Nu fattas bara försteget i någon form av en receiver som är kung på 2 kanalsljud.. så tips är
välkomna
För närvarande har jag en gammelyamma RX-V 1000 som driver 5.0 dvs utan sub;)
Postad 06 September 2009 - 15:05
andvänd den och då och kör analogtI början av nästa vecka kommer en tung pjäs som ska leverera sound till mina RC-L.
Nämnligen Advance Acoustic MAA 406. Ska bli intressant hur mina RC-L presterar med detta slutsteg..
Nu fattas bara försteget i någon form av en receiver som är kung på 2 kanalsljud.. så tips är
välkomna![]()
För närvarande har jag en gammelyamma RX-V 1000 som driver 5.0 dvs utan sub;)
Postad 06 September 2009 - 17:07
Jepp.. Jag har snickrat ihop sen tidigare kablar rg-62 med neutrik kontakter vilket har fungerat mellan boxen klockrent på min yamma som har pre out och main in som tur var;)andvänd den och då och kör analogt
Postad 08 September 2009 - 20:26
Jag har haft RC-L - nu har jag RC-A.
Hallojs igen,
jag har tidigare biampat med arcam alpha 9 Int tillsammans med en Arcam Alpha 10 P. Dynamiken var det inget fel på direkt. Men jag upplever större lugn i ljudet nu när jag med en omkopplare på krestkortet har kopplat ur slutsteget i Alpha 9an och använder den endast som försteg och då bara har Alpha 10 som muskler.
Postad 13 September 2009 - 12:33
Jag har några frågor som jag skulle vilja ha svar på.
Är dessa högtalare känsliga för lyssningsplats? Jag menar måste man sitta " perfekt " mellan högtalarna för att det ska låta bra eller sprider de ljudet mycket? Anledningen till att jag frågar är att jag nästan aldrig lyssnar så utan jag drar på utav bara den och sen går jag mest runt i kåken..
De får alltså heller inte vara någon stor skillnad om man sitter ner eller står upp när man lyssnar.
Idag har jag ett par Canton Karat 60 från 80-talet och dom sprider ljudet enormt bra. Det är faktiskt inte stor skillnad om man sitter och lyssnar mellan högtalarna eller helt snett ifrån.
Nästa fråga är om ni upplevt stor skillnad mellan singelwire eller biwire hos RC-L?
Den enda gången jag lyssnat på RC-L testade vi en billig singelwire mot en dyr biwire så det var kanske inte så konstigt att det lät bättre med biwire då.
Annars är min erfarenhet att det hos vissa högtalare inte alls blir bättre ljud med biwire medans det blir det hos en del. Mina erfarenheter styrks bl a av ett mailsvar jag fick från tekniker hos Canton i Tyskland där de svarade att rent teoretiskt ska det oftast bli bättre med biwire hos högtalare men att det väldigt ofta inte stämmer i verkligheten. Bl a ansåg de själva inte att det blev någon förbättring med biwire för Karat 711 som frågan gällde för några år sedan.
Postad 13 September 2009 - 18:49
Hej, alla Canton Ergo RCL-ägare och ni som kan denna högtalare utan och innan!
Är dessa högtalare känsliga för lyssningsplats? Jag menar måste man sitta " perfekt " mellan högtalarna för att det ska låta bra eller sprider de ljudet mycket? Anledningen till att jag frågar är att jag nästan aldrig lyssnar så utan jag drar på utav bara den och sen går jag mest runt i kåken..
De får alltså heller inte vara någon stor skillnad om man sitter ner eller står upp när man lyssnar.
Idag har jag ett par Canton Karat 60 från 80-talet och dom sprider ljudet enormt bra. Det är faktiskt inte stor skillnad om man sitter och lyssnar mellan högtalarna eller helt snett ifrån.
Nästa fråga är om ni upplevt stor skillnad mellan singelwire eller biwire hos RC-L?
Den enda gången jag lyssnat på RC-L testade vi en billig singelwire mot en dyr biwire så det var kanske inte så konstigt att det lät bättre med biwire då.
Annars är min erfarenhet att det hos vissa högtalare inte alls blir bättre ljud med biwire medans det blir det hos en del. Mina erfarenheter styrks bl a av ett mailsvar jag fick från tekniker hos Canton i Tyskland där de svarade att rent teoretiskt ska det oftast bli bättre med biwire hos högtalare men att det väldigt ofta inte stämmer i verkligheten. Bl a ansåg de själva inte att det blev någon förbättring med biwire för Karat 711 som frågan gällde för några år sedan.
Hallojs där,
jag tänkte numrera dina frågor så jag inte glömmer någon.
1. Känsliga för lyssningsplats? -Jag tycker inte det. De är väldigt breda i sin spridning av ljudet. Och har du dem placerade en bit från vägg låter de alltid bra. Oberoende om du står i köket eller är på muggen. Dessvärre låter de oerhört dåligt när de är placerade direkt mot vägg. Men det gör väl alla burkar...
2. Bi-Wire? Jag vet inte om jag hör en skillnad direkt när jämfört bi-wiring. Den stora fördelen med att kunna bi-wira är bi-amping, att haka på ett extra slutsteg och dess fördelar med dynamiken! Dessa RC-L älskar att bi-ampas!
Lycka till
Postad 14 September 2009 - 08:17
Hej, alla Canton Ergo RCL-ägare och ni som kan denna högtalare utan och innan!
hej kompis......
ska jag vara ärlig tror jag rc-l får det svårt att bräcka dina karat 60......diskanten är smått fantastisk i jämnförelse till karats fördel....rc-l vinner på djupbas men inte mellanbas eller den enorma tighthet som finns i karat.
har själv lillebror karat 40.......
Postad 14 September 2009 - 21:41
Tack för svaren. Det där att de låter oerhört dåligt nära vägg låter inte så bra för mig som måste ha dom max 20 cm från " bakvägg ". Kan man inte justera ner basen med boxen i såna fall?Hallojs där,
jag tänkte numrera dina frågor så jag inte glömmer någon.
1. Känsliga för lyssningsplats? -Jag tycker inte det. De är väldigt breda i sin spridning av ljudet. Och har du dem placerade en bit från vägg låter de alltid bra. Oberoende om du står i köket eller är på muggen. Dessvärre låter de oerhört dåligt när de är placerade direkt mot vägg. Men det gör väl alla burkar...
2. Bi-Wire? Jag vet inte om jag hör en skillnad direkt när jämfört bi-wiring. Den stora fördelen med att kunna bi-wira är bi-amping, att haka på ett extra slutsteg och dess fördelar med dynamiken! Dessa RC-L älskar att bi-ampas!
Lycka till
Har det varit betongväggar när du tyckt att dom låtit dåligt? Jag har trä i fall det kan göra nån skillnad nära vägg.
Postad 17 September 2009 - 19:43
Tack för svaren. Det där att de låter oerhört dåligt nära vägg låter inte så bra för mig som måste ha dom max 20 cm från " bakvägg ". Kan man inte justera ner basen med boxen i såna fall?
Har det varit betongväggar när du tyckt att dom låtit dåligt? Jag har trä i fall det kan göra nån skillnad nära vägg.
Jodå, du kan med fördel vid placering nära vägg använda en lite socka i basporten. Börja med finsockan till kostymen, sedan sportsockan. Om basen fortfarande är bumlig rekommenderar jag de där varma skidsockorna. Pröva även att vinkla in dem mot lyssningsplatsen. Det hjälper massor!
Lycka till
Postad 18 September 2009 - 04:56
Snick snack att dom låter dåligt i mot vägg porten sitter framåt på dom inte bakåtTack för svaren. Det där att de låter oerhört dåligt nära vägg låter inte så bra för mig som måste ha dom max 20 cm från " bakvägg ". Kan man inte justera ner basen med boxen i såna fall?
dämpa av bakväggen i stället .
Postad 18 September 2009 - 17:55
Men är inte bakväggen " dämpad " om det är träväggar med gipsskivor på ?Snick snack att dom låter dåligt i mot vägg porten sitter framåt på dom inte bakåt
dämpa av bakväggen i stället .
Hur som helst, köper ett par från Tyskland när löningen kommer nästa vecka. Blir det fel är det ju inga jättepengar. Värre om man plöjt ner 50 papp och blir missnöjd..
Postad 18 September 2009 - 18:15
Du kommer att tycka att dom låter skit i början men ge dom en ordentlig inspelning så kommer du att gilla domMen är inte bakväggen " dämpad " om det är träväggar med gipsskivor på ?
Hur som helst, köper ett par från Tyskland när löningen kommer nästa vecka. Blir det fel är det ju inga jättepengar. Värre om man plöjt ner 50 papp och blir missnöjd..
Gips skivor är rent skit i acustisk synpunkt skapar en massa reflexer bara det finns dämp skivor på conrad som dämpar i området 300hz och uppåt
Postad 18 September 2009 - 18:18
Gips skivor är rent skit i acustisk synpunkt skapar en massa reflexer bara det finns dämp skivor på conrad som dämpar i området 300hz och uppåt
Bra att jag tryckte i fullt med såna i mina betonglådor som spelar 25 hz och neråt då !!
Postad 19 September 2009 - 07:17
Men du har dom inte på väggen bakom högtalarna.Bra att jag tryckte i fullt med såna i mina betonglådor som spelar 25 hz och neråt då !!
Postad 20 September 2009 - 00:50
Du kommer att tycka att dom låter skit i början men ge dom en ordentlig inspelning så kommer du att gilla dom
Håller med fullständigt, de är väl hårda och osympatiska de första 200 timmarna. Som en kylig kusin på kaffebesök... Men märk väl att när ljudet släpper så blir det underbart.
Postad 20 September 2009 - 19:01
Undrar om någon kan hjälpa mig och förklara om jag kan koppla in boxen via tape loopen på min receiver som är en Yamaha RX-V 2700. Har läst massor i instruktionsboken men får det inte att fungera.
Mvh Micke
Postad 20 September 2009 - 19:05
Du måste koppla den i mellan källans utgång och källans ingång .Hej!
Undrar om någon kan hjälpa mig och förklara om jag kan koppla in boxen via tape loopen på min receiver som är en Yamaha RX-V 2700. Har läst massor i instruktionsboken men får det inte att fungera.
Mvh Micke
Men det bästa köp ett slutsteg
Postad 20 September 2009 - 20:01
Hej!
Mvh Micke
Pröva med att koppla den via tape out till boxen in, sedan boxen out till tape in. Glöm inte att då trycka knappen på boxen efter vald kanal. Den har ju två knappar.
Postad 25 September 2009 - 16:12
Yes, nu har man slängt iväg 7600 riksdaler till Tyskland för ett par svarta RC-L.Håller med fullständigt, de är väl hårda och osympatiska de första 200 timmarna. Som en kylig kusin på kaffebesök... Men märk väl att när ljudet släpper så blir det underbart.
Bara att hoppas att de snabbt och varsamt transporterar dom till mitt jobb.
Sen ska det hem och krämas. Inspelningstiden ska vi snart beta av..
Återkommer med mina första intryck vad det lider.
Som stärk har jag Primare i30, cd-spelare äe Primare CD21.
Postad 28 September 2009 - 17:56
Yes, nu har man slängt iväg 7600 riksdaler till Tyskland för ett par svarta RC-L.
Bara att hoppas att de snabbt och varsamt transporterar dom till mitt jobb.
Sen ska det hem och krämas. Inspelningstiden ska vi snart beta av..
Återkommer med mina första intryck vad det lider.
Som stärk har jag Primare i30, cd-spelare äe Primare CD21.
Kul mannen, ja det borde fungera riktigt bra.
Postad 05 April 2010 - 20:32
IMG_6050.JPG 3.52MB
4 Antal nerladdningarNågon frågade efter bild på högtalarna i nya lyan för ett bra tag sedan. Här visas med framgång hur man med perspektiv visar sin partner att högtalarna som står där inte alls är speciellt stora. Man köper helt enkelt en större TV. Det blev en Samsung 58" plasma. Grymt bra bild. Så nu blir det fina musikvideos till förbannelse. hehe
Postad 04 May 2010 - 23:00
skulle bara kolla vilken butik i tyskland alla verkar köpa ifrån? någon som kan engelska eller till och med finns på engelska?
och hur funkar det med betalning? betalar man med kort över internet direkt? eller är det postförskott som gäller?
(har aldrig handlat utomlands förut)
vore skit nice om någon kunde svara
mvh
Postad 05 May 2010 - 05:54
Hifi-fabrik tar paypal och ger spårnummer på levleransen.
Maila in till dem.
Postad 05 May 2010 - 08:46
ange ett företag...dvs ditt jobb/släktingars jobb eller närliggande affär så kommer dom dit.
ps det finns inget i närheten av rc-l ljudmässigt för dom pengarna.
tänk bara på drivningen...bio reciver+steg är ett måste om dom skall göras rättvisa och för att du skall kunna koppla in boxen.
Postad 26 May 2010 - 07:55
while listening to music (signal is going analog thru the control unit) it feels like this box is overdrives the signal because distortion can be heard from speakers.
And this is while settings in control unit are in neutral position and cables go trough main in/out in the box and listening volume is very moderate.
When volume is the same in amplifier and i change the signal from analog to digital this distortion is not there anymore.
I have tried several cd players and the same problem comes.
More detailed information of the problem:
Most of the distortion comes from left channel treble loudspeaker (when connected as normal). When changing the incoming signal cables on amplifier backside left channel -> right channel in and right channel -> left channel in the distortion also moves from left to right speaker so speaker it self is not damaged.
Så nu har jag fått en nu box men ändå får jag samma problem med mellanregister. Och alltså allting är i skick med digital signal.
Hur kan man mäta signalen som kommer från Contol Unit, det måste nästan vara något som man kan se med någon analysator?
Postad 26 May 2010 - 19:16
Testa annan förstärkare först det kan vara den som distar .Hej, har följande problem: Förstärkaren H/K avr 130 + Ergo RC-L + Rotel DVD som cd spelare...
while listening to music (signal is going analog thru the control unit) it feels like this box is overdrives the signal because distortion can be heard from speakers.
And this is while settings in control unit are in neutral position and cables go trough main in/out in the box and listening volume is very moderate.
When volume is the same in amplifier and i change the signal from analog to digital this distortion is not there anymore.
I have tried several cd players and the same problem comes.
More detailed information of the problem:
Most of the distortion comes from left channel treble loudspeaker (when connected as normal). When changing the incoming signal cables on amplifier backside left channel -> right channel in and right channel -> left channel in the distortion also moves from left to right speaker so speaker it self is not damaged.
Så nu har jag fått en nu box men ändå får jag samma problem med mellanregister. Och alltså allting är i skick med digital signal.
Hur kan man mäta signalen som kommer från Contol Unit, det måste nästan vara något som man kan se med någon analysator?
Postad 22 April 2012 - 21:53
Det där var nog nytt rekord i nackspärrshöjd på TVn.Ett litet test bara.
Lät det bra förresten?
Postad 23 April 2012 - 17:40
Postad 19 August 2012 - 11:03
Hej ,men kör man dom utan box i lag med en equalizer i stället måste det ju bli samma sak?
Njae, equalizer är en annan sak. Boxen är ett paralellfilter där alla frekvenser passerar samma signalbana. En equalizer ska bara påverka de frekvenser du vill ändra och således får dessa frekvenser en annan signalbana som gör att dessa frekvenser hamnar fel tidsmässigt från det ljud som skickades in.
Postad 20 August 2012 - 22:27
Men jag kom i alla fall fram till at de behöver massor utav kraft för att prestera.
Jag drev mina med ett LAB 2000 ett Pa slutsteg som är suveräna slutsteg tillverkade i Sverige.
Oj vilen skillnad det blev mot de förstärkare jag hade testat innan nu finns det HIFI steg som också kan leverera samma kraft men De har inte jag råd att köpa.
Postad 24 April 2014 - 06:37
Jag har ett par nyare RC-L, är sugen på ett par Reference 5.2 eller 3.2.
Är det bort kastade pengar? eller blir det super bra.
Använder ett Rotel RB-1090 slutsteg.
Mvh Micke
Postad 24 April 2014 - 07:24
Hej.
Jag har ett par nyare RC-L, är sugen på ett par Reference 5.2 eller 3.2.
Är det bort kastade pengar? eller blir det super bra.
Använder ett Rotel RB-1090 slutsteg.
Mvh Micke
Mitt tips är att iväg och lyssna och sedan om du fastnar låna hem för att testa i ditt hem. Då märker du om det är värt det för dig.
Postad 24 April 2014 - 19:46
Postad 25 April 2014 - 09:40
Postad 25 November 2016 - 19:02
Postad 25 November 2016 - 19:28
Tja! Hur är de på era RCL? När jag trycker ytterst löst på kanten av baselementen så hör jag ett skrapljud, vet att man sätter elementet ur balans eller hur man nu ska säga och att talspolen då skrapar i magneten, men när jag spelar riktigt högt så hörs inget fel, är det så att magnetgappet i dessa element är riktigt tighta bara? Eller har kodningen på talspolen smält?
Trycker du försiktigt precis runt om dammkåpan så ska du inte höra något skrap, men att trycka långt ut mot upphängningen kan lätt ge skrap. Du har ju ett rätt stort moment mot mitten om du trycker långt ut i kanten, vilket innebär att en mm längst ut blir mycket mer längst in.
Postad 26 November 2016 - 13:31
Trycker du försiktigt precis runt om dammkåpan så ska du inte höra något skrap, men att trycka långt ut mot upphängningen kan lätt ge skrap. Du har ju ett rätt stort moment mot mitten om du trycker långt ut i kanten, vilket innebär att en mm längst ut blir mycket mer längst in.
Om jag inte trycker EXAKT i mitten så uppkommer ett skrapljud, men som sagt.. Spelar jag på valfri bastung låt så hör man ingenting, så är väl inget problem egentligen, undrade bara liksom ![]()
Postad 28 December 2016 - 21:14
Hej alla rc-l diggare. Jag har uppgraderat från accustic advance ma-406 till vincent sp331 pga av att jag vill ha "varmare" ljud. Och så upplever jag oxå men på nått vänster har jag förlorat lite bas. Jag köpte även nya rca sladdar av märket Atlas element integra som jag kopplande in samtidigt med nya slutsteget. Kan dom kablarna resultera bas-förlust? Eller är det mina högtalarkablar (biilliga 2,5mm)som är boven?
Hjälp mig...vincent som många rekommenderar till canton rc-l kostade skjortan.... ![]()
Postad 28 December 2016 - 23:28
Vinkla in högtalarna, eventuellt så är din upplevelse kopplad mot att mellanregistret är starkare nu med större doning i racket. Varför du i upplever mindre bas. Men kablarna sänker inte basen såvida de inte är trasiga.
Redigerat av PML73, 29 December 2016 - 18:08.
Postad 29 December 2016 - 21:02
Eller så producerar 406an mer bas helt enkelt vilket kan bero på många faktorer som tex ingångskänslighet och om tillverkaren valt att ha lite fläskigare bas på låg/sansade volymer som tex Harman kardon 980 som jag anser har en liten hissad bas.
Kablarna beror det definitivt inte på tror jag....Testa med andra RC-A typ vanliga lakritssladdar o se om det blir skillnad men troligen ligger det i slutsteget men man vet aldrig om man inte provar.
Postad 30 December 2016 - 09:54
En autokorrigerande variant av KnappLoudness som minskas automatiskt när volymen höjs? Tidigare Yamaha hade en vridpot där man själv definierade styrkan på Loudness.
Postad 27 April 2017 - 18:09
Upptäckte en "rolig" sak idag, köpte precis en Canton cm 500, elementen i den sitter fast med torx-skruv men elementen i mina RCL sitter med vanliga med philips-skruv, beror det på att det är olika årsmodeller eller?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Köpråd högtalare med varmt ljud
19 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?