* Officiell tråd - Sony VPL-HW10 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
Postad 15 december 2008 - 22:17
The Mist och RAMBO.
Det är 2 st. skitreleaser som är i 1080i. Dessa borde förbjudas och Noble Entertainment bojkottas.
Men din proj hanterar det alltså helt "korrekt"
Postad 16 december 2008 - 18:37
Det är 2 st. skitreleaser som är i 1080i. Dessa borde förbjudas och Noble Entertainment bojkottas.
Men din proj hanterar det alltså helt "korrekt"
Konstig, det står 1080p/25 på båda, kan man inte lita på detta?
Postad 16 december 2008 - 19:43
Klarar HW10 av att visa detta?
Det finns inte med som alternativ i bruxen, men vad händer om man matar en sådan signal till den?
Postad 16 december 2008 - 20:46
Vissa bättre HD-videokameror kan filma i 1080p25.
Klarar HW10 av att visa detta?
Det finns inte med som alternativ i bruxen, men vad händer om man matar en sådan signal till den?
Det är precis det jag undrar. Vad händer om man matar den med den? Tycker att den borde gå över i 1080p/50 och inte i 1080i/50. Jag tycker det är sur om det inte klarar av annat är 1080p/24 med tanke på vår region.
Redigerat av Unregisteredcc430137, 16 december 2008 - 20:47.
Postad 18 december 2008 - 00:01

Har provat i ca: 1 timma , första intrycket är mycket gott.
Ska prova mer imorgon.
Har 2 st frågor
Har letat i menyer och instruktionsbok, men hittar inget om något "low lamp mode" någon som vet om det finns något sådant? eller har jag bar letat för dåligt?
Sen undrar jag över inställningen "mer kylning" och "mindre kylning". Det står i instruktionsboken om man har projjen installerad på en höjd över 1,5 meter så ska den vara inställd på mer kylning = fläkten går upp i varv.
Är det så mycket varmare uppe i taket så det krävs mer kylning? (ja jag vet att varm luft stiger...) någon som har teorier om detta?
Postad 18 december 2008 - 08:21
Fick hem denna projektor idag. En lite för tidig julklapp
![]()
Har provat i ca: 1 timma , första intrycket är mycket gott.
Ska prova mer imorgon.
Har 2 st frågor
Har letat i menyer och instruktionsbok, men hittar inget om något "low lamp mode" någon som vet om det finns något sådant? eller har jag bar letat för dåligt?
Sen undrar jag över inställningen "mer kylning" och "mindre kylning". Det står i instruktionsboken om man har projjen installerad på en höjd över 1,5 meter så ska den vara inställd på mer kylning = fläkten går upp i varv.
Är det så mycket varmare uppe i taket så det krävs mer kylning? (ja jag vet att varm luft stiger...) någon som har teorier om detta?
Är det detta som du har tolkat "lite fel"?
When installing the unit at altitudes
When using the projector at an altitude of 1,500 m or higher, set "Cooling Setting" in the Setup menu to "High" (page 47). Failing to set this mode when using the projector at high altitudes could have adverse effects, such as reducing the reliability of certain components.
Eller står det nåt annat på något annat ställe i manualen som jag har missat?
Mvh ZooZ
Postad 18 december 2008 - 09:47
Är det detta som du har tolkat "lite fel"?
When installing the unit at altitudes
When using the projector at an altitude of 1,500 m or higher, set "Cooling Setting" in the Setup menu to "High" (page 47). Failing to set this mode when using the projector at high altitudes could have adverse effects, such as reducing the reliability of certain components.
Eller står det nåt annat på något annat ställe i manualen som jag har missat?
Mvh ZooZ
Nu när jag ser ditt svar ser jag vad jag missuppfattat

Jag som läste 1,500 m som 1,5 m....så jag trodde att vid takmontering så ska den vara ställd på high...

tack !
Postad 18 december 2008 - 09:51
Nu när jag ser ditt svar ser jag vad jag missuppfattat
![]()
Jag som läste 1,500 m som 1,5 m....så jag trodde att vid takmontering så ska den vara ställd på high...![]()
tack !
Hehe, sånt kan hända... Särskilt när man är exaltherad över att ha fått en sån fin julklapp :-)
Mvh ZooZ
Ps. Ska finnas något low-lamp mode, men jag kan inte på rak arm säga vart. Prova att trycka på "ADJ PIC" på fjärren några gånger...
Postad 18 december 2008 - 10:28
Hehe, sånt kan hända... Särskilt när man är exaltherad över att ha fått en sån fin julklapp :-)
Mvh ZooZ
Ps. Ska finnas något low-lamp mode, men jag kan inte på rak arm säga vart. Prova att trycka på "ADJ PIC" på fjärren några gånger...
2 ggr på "ADJ PIC" där hade vi det...
Du e kung

Postad 18 december 2008 - 11:10
EDiT: Hmm... Hur får man filmer att spela 2.35:1? Jag vet att man måste ordna det genom projektorn men filmerna visas väl i 16:9 format?
Redigerat av xdusty, 18 december 2008 - 11:29.
Postad 18 december 2008 - 17:38
Redigerat av Unregistered8386e6b4, 18 december 2008 - 17:40.
Postad 18 december 2008 - 21:51
Såg att kamera experten hade bättre pris på Sony Hw 10a:n ,någon som handlat där?.
Hoppas du inte blev en av de drabbade HÄR.Jag vill egentligen inte köpa via nätet,men när prisskillnaden är så pass stor blir man lite kluven.
Men man kan kanske göra en deal med en fysisk butik om man köper allt där på en gång.
Postad 19 december 2008 - 06:14
Hoppas du inte blev en av de drabbade HÄR.
Nejdå!.
Jag köper nog helst av en kunnig fysisk butik,känns bättre.Ska bara invänta sista Epson modellerna,sen blir det köp.
Valet står mellan Panasonic pta-e3000,sony hw 10 och Epson tw 5000.
Redigerat av Unregistered95ac8a8d, 19 december 2008 - 06:16.
Postad 19 december 2008 - 20:01
Jag menar totala livslängden alltså.
Postad 19 december 2008 - 20:12
Tyckte jag läste ngnstans om cirka 3år eller mer om du tittade 2-3 timmar per dag.Ööööööööööööö...kanske var otydlig där.
Jag menar totala livslängden alltså.
Postad 19 december 2008 - 23:11
Vad är lamptiden på denna projektor?
En gissning är ca:3000 h (low/eco mode) alt 2000 h (normal mode)
Postad 20 december 2008 - 00:59
Redigerat av Degpojken, 20 december 2008 - 00:59.
Postad 20 december 2008 - 19:40
Z3000 når inte alls upp till samma bild som Hw-10. Men det är klart det är min åsikt, skulle nog rekomendera att du tar dig till tex hembiobutiken för en shoutout.
Postad 20 december 2008 - 20:05
hade bara 3.40m attt röra mig med!, men de hade kanske räckt till 90" med sonyn!?
Postad 20 december 2008 - 21:14

Postad 21 december 2008 - 21:53
Har inte nån bra film att använda ännu då min blueray oxå är ny

Postad 22 december 2008 - 00:13

Redigerat av BennySlyden, 22 december 2008 - 00:14.
Postad 22 december 2008 - 12:49
Postad 22 december 2008 - 12:58
Afan!? bra, då vet man var man ska köpa sin HWa någonstans.Fattar inte prissätningen på denna projektor. Har kollat på prisjakt där tar de flesta runt 22900 kr. Var inne på Sony Center i Malmö och köpte en för 21900 kr. Frågade hur de kunde var billigare, de svarade att det var listpriset. Nu undrar jag om de andra skor sig eller har någon form av kartell vid prissättning på projektorer?
Postad 22 december 2008 - 16:37
tacksam för snabba svar då ja redan gått med på det >.<
Postad 22 december 2008 - 16:46

Postad 22 december 2008 - 16:52

oftast är det sant om man har cash till det: why do it when u can pay someone to do it?
men finns ju en charm i att fixa och klydda själv

//Cel
Redigerat av Unregistered70c626f4, 22 december 2008 - 16:53.
Postad 22 december 2008 - 18:28
tackar
Postad 22 december 2008 - 20:30
Dagen innan julafton hade jag pröjsat 2000:- för att få det klartjo förvisso! men äger en liten rund stjärnmejsel som mest, så för att slippa krånglet med att låna verktyg å böka upp den med antagligen blandade resultat, dagen innan julafton dessutom. så får jag nog anse det prisvärt :-)
tackar

GOD JUL!
//Cel
Postad 23 december 2008 - 20:01
Någon som har hittat ett bättre (längre) alternativ till den strömkabel som medföljde och som var ca 1m fört kort för mina behov (lite snålt av Sony)?
Postad 23 december 2008 - 23:51
Jag sällar mig till skaran av HW10-ägare. Efter att ha botaniserat bland konkurrenterna fastnade jag för denna och den sitter nu i taket hemma. Såg Clone Wars igår (blu-ray). Både jag och frugan var grymt imponerade av bildkvaliten Sonyn levererar. Nu lär jag sitta nöjd ett tag på bildfronten.
Någon som har hittat ett bättre (längre) alternativ till den strömkabel som medföljde och som var ca 1m fört kort för mina behov (lite snålt av Sony)?
Hej jag fick samma problem var och köpte en på Kjell & Co 3m ( de har flera längder) tror jag betala 49:-
Postad 24 december 2008 - 10:39
Svårt att se på bilden hur den ser ut. Det är rektangulära stift på Sonyn. Min förra proj hade runda. Hur vet man att det är rätt kabel? Är du säker på att det är rätt kabel? Ser ut att kunna vara rätt men det hade varit trevligt att vara mer säker innan man beställer. Du kanske redan har fått hem den?Hej jag fick samma problem var och köpte en på Kjell & Co 3m ( de har flera längder) tror jag betala 49:-
Redigerat av Unregistered8386e6b4, 24 december 2008 - 10:40.
Postad 24 december 2008 - 11:52
Svårt att se på bilden hur den ser ut. Det är rektangulära stift på Sonyn. Min förra proj hade runda. Hur vet man att det är rätt kabel? Är du säker på att det är rätt kabel? Ser ut att kunna vara rätt men det hade varit trevligt att vara mer säker innan man beställer. Du kanske redan har fått hem den?
Hej ,
det är en helt vanlig datakabel.
Postad 25 december 2008 - 10:07
Hej ,
det är en helt vanlig datakabel.
Precis, vanlig datakabel, har köpt en och det funkar kanon
Postad 25 december 2008 - 10:49
Precis, vanlig datakabel, har köpt en och det funkar kanon
Jag köpte min på Elfa, och så finns ju claes ohlson och som tidigare nämnts kjell & co.
https://www1.elfa.se....do?tab=catalog
Postad 25 december 2008 - 10:57
ja de va juh skit... sissta gången ja köper ngt grundat på specc å inte erfarenhet, sanyon skulle vara bättre på allt på pappret, dubbla kontrasten, 200ansi mer, 2.0 zoom mot sonys 1.6 , 3års garanti mot sonys 2, 19db mot sonys 22 etc
Nu vill jag inte dissa ditt köp, bara några kommentarer.
Till mig sa dom där jag köpte projektorn att Sony var en bland dom bästa på garantin.
Så på min Sony är det 3år iaf, det borde ju vara så för er alla andra med HW10:an oxå.
Eller har jag fel? tänkte om jag har hört fel.
Och dom där 22dB hörs inte ens

Postad 25 december 2008 - 11:19
Nu vill jag inte dissa ditt köp, bara några kommentarer.
Till mig sa dom där jag köpte projektorn att Sony var en bland dom bästa på garantin.
Så på min Sony är det 3år iaf, det borde ju vara så för er alla andra med HW10:an oxå.
Eller har jag fel? tänkte om jag har hört fel.
Och dom där 22dB hörs inte ens
Det stämmer!,det är 3års garanti enligt vad jag läst,samt 1 år på lampan eller 750 timmar inom ett år.
Dom ska även ha 100% pixel garanti,hur länge kommer jag inte ihåg (några månader tror jag).
Postad 28 december 2008 - 02:22
Intressant läsning, men ett uttalande på sidan 9 (av 12) gör mig lite osäker om de verkligen testat alla saker eller hur de fått fram infon.Da har en på Avforum.no fått sett på HW10.
Dybdetest: Sony VPL-HW10
De säger att projektorn har stöd för cinemascope (underförstått med lins med tanka på vad som sägs i meningen innan)
Stämmer detta? Enligt en välrenommerad hemmabiobutik så har den inte stöd för detta. I WideLägena har den det inte i alla fall. Inget av widelägena stretchar bilden vertikalt för att fylla panelen vid bildration större än 16:9.Som ventet støtter VPL-HW10 cinemascope, og dette aktiveres enkelt i projektorens menysystem.
Någon som sett ett specifikt "cinemascope läge" gömt i de vanliga undermenyerna?
Boogie
Postad 28 december 2008 - 13:59
Testen er nå oppdatert med korrekt info. VPL-HW10 støtter definitivt ikke Cinemascope. Jeg beklager feilinformasjonen. Det gikk litt fort i svingene natt til lille julaften.
Intressant läsning, men ett uttalande på sidan 9 (av 12) gör mig lite osäker om de verkligen testat alla saker eller hur de fått fram infon.
De säger att projektorn har stöd för cinemascope (underförstått med lins med tanka på vad som sägs i meningen innan)
Stämmer detta? Enligt en välrenommerad hemmabiobutik så har den inte stöd för detta. I WideLägena har den det inte i alla fall. Inget av widelägena stretchar bilden vertikalt för att fylla panelen vid bildration större än 16:9.
Någon som sett ett specifikt "cinemascope läge" gömt i de vanliga undermenyerna?
Boogie
Redigerat av AK1979, 28 december 2008 - 14:00.
Postad 28 december 2008 - 20:14
Fattar inte prissätningen på denna projektor. Har kollat på prisjakt där tar de flesta runt 22900 kr. Var inne på Sony Center i Malmö och köpte en för 21900 kr. Frågade hur de kunde var billigare, de svarade att det var listpriset. Nu undrar jag om de andra skor sig eller har någon form av kartell vid prissättning på projektorer?
Om det är listpriset så borde det gälla även här i Uppsala. Måste ta en tur till sta'n imorgon, tror jag...
Kan det vara någon prissänkning som inte slagit igenom överallt än?
Postad 31 december 2008 - 15:24
Kör den mot en PS3 och en HTPC.
Ungefär hur lång tid tar det innan lampan satt sig på dessa?
Sladden ni pratar om tidigare heter "Apparat sladd" och det är som sagts en vanlig data kabel.
Postad 01 januari 2009 - 08:52
Lyckades boka Danderyd hemmabios HW10 för 21. Grymt nöjd med det lilla jag hunnit se än så länge.
Kör den mot en PS3 och en HTPC.
Ungefär hur lång tid tar det innan lampan satt sig på dessa?
Sladden ni pratar om tidigare heter "Apparat sladd" och det är som sagts en vanlig data kabel.
Funderar också på denna projektor,men hur är det med panoreringar?,flyter bilden bra,eller blir det ryckningar i bilden?.
Funderar eftersom denna projektor inte har någon frame interpolation inbyggd.
Postad 01 januari 2009 - 09:51
Frågan är hur många av dem som har exempelvis Panna 3000 som använder frame interpolation. Tycker det verkar som de flesta stänger av denna funktion som tydligen gör att bilden upplevs lite onaturlig.
Postad 01 januari 2009 - 09:57

Edit: har haft en sanyo z2
Redigerat av Unregistered8282627d, 01 januari 2009 - 09:58.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar