1610 kostar nu 2390:- medan man får 1910 för 4190:-.
(Dessa priser syns bara när du lagt varan i kundvagnen)
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Elgiganten börjar sälja Denon?
Startad av
Unregistered1487
, Oct 05 2009 23:06
684 svar till detta ämne
43 relaterade trådar
Postad 03 February 2010 - 11:49
Elgiganten fortsätter att sänka priserna på 1610 och 1910.
1610 kostar nu 2390:- medan man får 1910 för 4190:-. (Dessa priser syns bara när du lagt varan i kundvagnen) Postad 03 February 2010 - 12:09 När skulle detta ske då? Postad 03 February 2010 - 12:15 Vet ej. Killen i telefon sa det, men jag frågade inte när eftersom inte är intresserad av den. Ring och hör efter. Postad 03 February 2010 - 13:03
Låter mycket intressant med 4310
Då kan man förvänta ett priskrig på den så att den är nere 14000 kr om ett par veckor Maveric Postad 03 February 2010 - 13:24
Besökte Elgiganten, en av de större i Stockholm, ett "Megastrore" med "Hifi-studio". Några Denon produkter? Nej!
Det handlar om ett kortsiktigt priskrig på nätet. Visst innebär det lägre priser, i alla fall under en period men för mig är det en förutsättning att lyssna och känna på en apparat innan jag köper. Går inte att läsa sig till. Det här innebär en ytterligare utarmning av fysiska butiker, i allra högsta grad på mindre order där Klubben kan vara det enda stället det faktiskt går att lyssna på hifi-prylar. Jag misstänker att många som köper på Giganten nu varit inne på Klubben för att lyssna/titta. Min kritik mot Hifiklubbens priser i många fall kvarstår i och för sig. Postad 03 February 2010 - 13:36
Du provade aldrig att prata med personalen där att dom borde ta fram några Denon i Hifi-rummet så folk kan titta och lyssna på dom? Kan ju faktiskt vara så enkelt som att visa att intresset finns för att dom ska komma på att ta in saker dom själv inte kanske tänkt på innan.
Borde inte behöva vara svårare än så. Postad 03 February 2010 - 13:44
Okey .. de har inte uppdaterat sin hemsida och jag hade tydlgen inte uppdaterat prisjakt
så jag var tvungen att fråga Ingen som ringt Hifi klubben ang 4310 ? (för dubbelkoll) Maveric Redigerat av Unregistered1103, 03 February 2010 - 13:46. Postad 03 February 2010 - 13:48
Det fanns ingen personal som ansvarade för "hifi-studion". Än mindre hade en aning om vad Denon var....inte heller något intresse av att få fram en "hifi-säljare". Så lite svårt var det. Postad 03 February 2010 - 14:35
Konstigt att dom inte knappt känner till Denon? Tillåt mig skratta..... Elgiganten, största bluffföretaget i branchen. O snälla alla goa Gigantenanhängare därute, ni behöver inte övertyga mig med hur deras "goda vilja" med priskriget är... Har fortfarande samma ståndpunkt som tidigare. Grattis till alla som har lyckats få fram en apparat från deras butiker eller webshop, ni har fått säkerligen en riktigt bra produkt till ett bra pris. "Inte svårt att skita när häcken är full" kan också jämföras med att utge sig för att vara seriösa i sin Hi-Fi satsning när verkligheten är en annan... O bespara mig sura citat nu. Köp och var glad och hoppas på att allt är som det skall.. Postad 03 February 2010 - 14:49
Du låter inte så lite bitter du... Postad 03 February 2010 - 15:00
----------------------- O jag är inte ens släkt med Tony Rickadsson.... ha ha. Tycker bara Giganten gång på gång visar sitt "rätta jag". Var det inte samma sak när dom tog in en liten kvantitet av Onkyo? Det visade sig klart o tydligt med Media Markt domen hur de marknadsför sig o bluffar. Se till att ha alla produkter tillgängliga i lager när man går ut med reklamblad eller på prisjakt, oavsett om det handlar om hifi, systemkameror eller vad det nu kan va... Inte svårt att vara billigast annars. Kommer snart in på lager... jo tjena, hur många då? Postad 03 February 2010 - 15:08
Det där är ju knappast nåt nytt eller ens unikt för just Elgiganten heller.
Dock är det ju inte mindre fel för det eller mer försvarbart, så där håller jag med dig i princip. Men faktum är ju att branschen är lite som den är och alla vill tjäna pengar, inget nytt vad gäller det. Trots allt har dom ju gett oss konsumenter lägre priser som inte går att förneka. Ingen som tvingar en att handla där heller så. Postad 03 February 2010 - 15:23
Tycker det är kanon om priserna är det rätta alla konsumentprodukter. Har jag skrevit tidigare, men det som jag "stör" mig på är hur det går till väga och nu helt plötsligt är Giganten den gode samariten som "ställer upp" och fixar till priserna... Och vissa verkar hylla detta och inköparna gnuggar sina händer då de har lyckats få kunder att jubla över deras "bete". Vi får väl se hur det går med deras framtida hifi satsning.. kanske bli nått riktigt vettigt i slutändan? Vad vet jag, men tills dess så är jag tveksam. Skall bli intressant att följa utvecklingen! Off topic: Jäkligt stilrent hem du har! Var tvungen o kika in o kolla. Snyggt! Postad 03 February 2010 - 15:43
Man minns ju TV-reklamen från Netonnet som drev med Giganten. "Bara för att du är första kunden på första readagen innebär det inte att varan finns...". Har man varit med om det själv är det rätt talande. Att sedan prata med en säljare som inte själv fattar ett smack av deras tillgångsgaranti är ännu mer frusterrande. Giganten har i och för sig blivit bättre. Postad 03 February 2010 - 15:53
Nån som vet hur det fungerar med elgigantens "lägsta pris garanti"? Jag menar...om man nu beställer en förstärkare idag, och får vänta X veckor innan den kommer, så kan ju priset hinna sjunka innan dom kan leverera. Åtminstone om det fortsätter i den här takten.
Enkelt uttryckt, om priset är 500:- lägre när dom kan leverera jämfört med dagen jag beställde...kan man då få det lägre priset? Postad 03 February 2010 - 16:01
Då återstår bara frågan: Vilken HiFi-klubb butik jobbar du i? Postad 03 February 2010 - 16:04 Du har alltid 30 dagars öppet köp. Bara att lämna tillbaka den och köpa den igen om priset har sänkts. Postad 03 February 2010 - 16:11 Nja det är nog ingen precis som mig själv som anser att Elgiganten skulle vara några goda samariter bara för detta. Jag är bara tacksam för att det är mer än en aktör som valt att börja sälja Denon så att priserna kan pressas vilket dom råkar ha gjort och det välkommnar jag starkt! Sen kan man tycka egentligen vad man vill om Elgiganten. Vet jag att jag vill ha en Denon kan jag nu få den billigare, sen skiter jag i vad det står på på dörren på den butik jag köper den i mer eller mindre. Tack för komplimangen, sånt värmer! Postad 03 February 2010 - 16:42
Herr Zordak: Minnet kanske är lite kort? Har jag inte svarat på det sedan tidigare.... Kan man inte få ha åsikter utan att bli ifrågaställd? Tycker det är mer konstigt att ingen som verkligen arbetar för hifiklubben har uttalat sig i tråden? Men jag kan inte låta bli att vara nyfiken vad som skrivs... Postad 03 February 2010 - 19:17
Givetvis kan man ha åsikter utan att bli ifrågasatt. Det blir dock lite konstigt när de som tycker att det är jättebra med konkurrens och kapningar av priser blir utmålade som Elgigantkramare. Personligen skiter jag högaktningsfullt i vem det är som börjar döda monopol, huvudsaken är att vi får vettiga priser.
HK kommer givetvis säga att det är förlustpriser som gäller nu eftersom de vill kunna höja så snabbt som möjligt om det visar sig att Giganten inte tänker fortsätta. De riktiga priserna hittar man dock om man kollar vad varorna kostar i resten av Europa, korrigerat för momsen och varje gång HK går över den gränsen kommer det finnas någon som är villig att få lite trafik för en billig peng. Marknadsekonomi, det bästa som finns! Postad 03 February 2010 - 19:36
Verkligen satt press på hifiklubben jo. Någon som vet om det bara är internetpriser på hifiklubben? Om det är samma pris i butik så köper jag hellre på hifiklubben i stan (Linköping) så man får den direkt (bara 50 spänn dyrare än el-giganten efter frakt då). Annars blir det väl å beställa från el-giganten.
Snackar om Denon 1610. Postad 03 February 2010 - 20:44
Det är samma pris i butik när det gäller hifikluben.
Var inne på Elgiganten Kungsgatan, frågade om de skulle ta in Denon i butiken. Killen såg frågande ut och jag fick förklara att Denon finns på deras hemsida. Han visste inte om att dom har tagit in Denon Postad 03 February 2010 - 21:25 Inte om du beställer på nätet. Det står uttryckligen att den inte gäller mot nätet och då tydligen inte heller mot dem själva. Jag har försökt. Fast lämna tillbaka den på öppet köp och sen beställa en ny tyckte hon jag pratade med var helt ok. Smidigare lösning ville hon inte vara med på. Problemet med tillbakalämningsgrejen är att då får man ju vara utan några dagar. För man kan inte köpa tillbaka den för nätpriset från varuhuset där man lämnar tillbaka den för det är ju inte ett butikspris utan nätpris. Vad butikspriset var visste hon inte eftersom den inte finns i någon butik... Här blev jag ganska trött... Konkurens är bra. Men jag önskar att någon annan kunde vara med och konkurera så man slipper utsätta sig för elgiganten. Blä! Postad 03 February 2010 - 21:39
Hela poängen är ju att du inte behöver utsätta dig för X. Du kan handla hos din favorithandlare men nu till ett pris som inte är lika sjukt saltat som innan utan mer i linje med vad det egentligen kostar. Bra va?
Postad 03 February 2010 - 22:30
Bäst att börja med
Ja, jag vill ha konkurrens och Ja, jag tycker att priserna är för höga Men om ni tittar på 4310 och 4810 så är det samma priser över hela europa och om man kör den gamla X10 regeln så kostar de detsamma i USA. Detta visar väl på att det inte är HiFi klubben som bestämmer världspriset .. om nu någon trodde det Så länge DENON håller dessa priser( höga priser ) i övriga världen, lär vi i lilla sverige få betala vad det kostar. Någon som tänkt på det, innan man sågar Hifi klubben och påstår att det är pga deras ensamrätt att sälja Denon som de kostar vad de kostar Maveric Ps. skall jag köpa en Denon så köper jag den hos Hifi klubben och inte EG Är den billigare i tyskland, så köper jag den där. Redigerat av Unregistered1103, 03 February 2010 - 22:32. Postad 03 February 2010 - 23:32
el-giganten höjt 100kr så nu är hifiklubben billigare
Postad 03 February 2010 - 23:36
Jag tycker det är hur bra som helst att fler kommer in och konkurrerar på identiska varor. Om det bara finns en återförsäljare på en produkt kan de sätta vilket pris de vill. Finns det fler som har varan kommer priset, när det stabiliserat sig, mer troligt hamna där det bör ligga. De kommer då få konkurrera på mer än priset, alltså ifråga om kunskap och service m.m. För min del tycker jag inte bara EG utan alla elektronikåterförsäljare ska ta in Denons produkter, och för all del alla andra vettiga produkter som man kan tänkas vilja köpa.
HK får pisk för sin monopolställning och överpriser, om de nu inte har överpriser utan ligger där de bör borde de ju inte oroa sig för att andra kan sälja samma märken. Folk handlar hos de som är trevliga och kunniga OM priset är likvärdigt konkurrenternas. Vidare: Tar ElGiganten (eller någon annan), in B&W Dm 683 så vi får lite prispress där också så har vi en deal från min sida. Alternativt kan HK sänka sina priser på dem självmant så har vi en deal där med. Postad 04 February 2010 - 00:16
sicket priskrig, all heder åt de två kombatanterna.... Prisjakt har i det närmaste blivit vår tids gladiator arena.
Postad 04 February 2010 - 00:53 Jag skulle gissa på att priskriget bara fortsätter tills de finns inne (9 februari), sedan går de säkert upp till 5000kr igen. Nu pratar jag om 1910. Det man kan göra är att beställa idag (den ligger på 4190:-) och om den hinner sjunka ytterligare innan 9 feb så ringer du och avbeställer och därefter beställer en ny. Postad 04 February 2010 - 09:57 Ja det är ju faktiskt lite spännade att gå in här för att följa utvecklingen. Postad 04 February 2010 - 13:58
Sannerligen en mycket märklig diskussion i den här tråden. Varför väcker detta så heta känslor? Är det för att det handlar om just hifi...och inte annan hemelektronik? Eller är det för att det handlar om just elgiganten? Eller om just Denon? Hade det låtit annorlunda om Siba eller OnOff börjat sälja Denon? Förstår uppriktigt inte...
Är det nånsin en fördel att en återförsäljare har monopol på en vara (eller ett märke)? Skulle gärna höra argumenten FÖR detta i så fall. Och varför man hellre väljer att importera från Tyskland än att handla hos elgiganten går över mitt förstånd. Skulle samma resonemang gälla te.x en high end Panasonic plasma-tv som länge legat kring 30.000 (även det sk "världspriset")....och som plötsligt prissänktes av exempelvis OnOff till 18.000. Skulle man resonera lika, att det är en "oseriös" prissänkning. Dom säljer till underpris.....så därför beställer jag från Tyskland istället? Tycka vad man vill om stora kedjor, oavsett om dom heter Elgiganten, Siba, Media Markt...eller Willy´s för den delen. Dom skapar i alla fall grymt många jobb i Sverige och lokalt på orten. Så varför man skulle importera istället (om man inte kommer billigare undan naturligtvis), det kan jag inte förstå. Rabatter, lockvaror, reor och priskrig har funnits så länge jag kan minnas....och jag är inte purung precis Postad 04 February 2010 - 14:06
Exakt. En del saker har vi faktiskt redan riktiga priser på här i Sverige och när det gäller dessa produkter är det inte lika troligt att vi kommer få se något priskrig. Det som är avgörande är det du skriver sist. Om något är billigare i Tyskland så köper du där. Så länge det finns sådana skillnader så kommer vi få priskrig... om allt fungerar som det skall. Postad 04 February 2010 - 15:42
Hade du orkat läsa tråden så hade du förstått det hela. Det spelar ingen roll VEM (Siba/elgiganten mfl)som säljer, utan att det precis sedan några veckor tillbaka är EN TILLl som säljer och därmed startade ett litet priskrig, priset sänks nästan dagligen. EX 1910 är och nosar på samma pris som lillebror hade precis innan nyår just pga detta. Redigerat av Unregistered53cc092c, 04 February 2010 - 15:42. Postad 04 February 2010 - 16:18
Jag har orkat läsa igenom tråden...tro mig, så jag hajjar att det är ett priskrig, vilket gör att vi konsumenter har chansen att handla bra produkter billigt, och HiFi klubben vs Elgiganten svettas med låga eller inga marginaler just nu. Just det är inte svårt att förstå... Det som är svårare är varför det väcker så upprörda känslor Postad 04 February 2010 - 16:32
Jag håller med dig till fullo Parika! Om du läser mina inlägg ovan så har jag samma åsikter.. Jag förstår inte de personer som lyckas hitta negativa saker om det som sker just nu! att i detta fallet Elgiganten valt att ta in Denon i ett försök att krossa monoplet på Denon är ju enbart positivt för oss kunder, men jag kan förstå alla som jobbar på HiFi-klubben eller köpt Denon för några månader sedan att de känner sig "blåsta" när de betalat klubbens överpriser. Ni borde istället rikta era negativa kommentarer mot den som har hållit uppe priserna och inte den som pressar de.. Nu hoppas jag bara att någon tar in resten B&W, NAD etc som klubben fortsatt håller monopol på.. PS. minns ni när Elgiganten tog in Veritas? de sålde högtalarna till halva priset jämfört med den "exklusivare" handeln Postad 04 February 2010 - 20:53
Men innan ni gapar om lägre priser på ett visst märke eller modell
så titta först på vad det/den kostar i EU och USA Vi lär aldrig få lägre priser än så och skulle så ske gäller det enbart ett par modeller som tex de som behandlas i just denna tråden. och det är på kort sikt. Ett kortsiktigt tänkade (vilket är vanligt bland konsumenter) ger inte ett sunt affärsklimat på längre sikt och kan tex göra att vissa produkter inte är lönsamma att ta hit till Sverige. Maveric Postad 04 February 2010 - 21:42
Detta priset som är på denon 1910 nu ärdet pris den värd. Allt över är nonsesne. Jämför självklart med konkurrenterna t.ex. only 607.
Det är inte en slump att elgiganten just började sälja denna. Postad 04 February 2010 - 23:14
När det gäller 1610 ligger den dock klart under vad den kostar i resten av EU. Var nära att köpa en bara för den ar så billig men kom på att jag inte behöver den egentligen. Postad 04 February 2010 - 23:23
Vad som är vettigt pris eller inte för en 1910 kan ju diskuteras. Vad man tycker är prisvärt i jämförelse med t.ex Onkyo 607 är trots allt ganska subjektivt.
Men om ska dra lite fakta så ligger de så här enligt USAs motsvarighet till prisjakt Onkyo 607: $425 - $649 (ganska spritt) Denon 1910: $443 - $549 (där 549 verkar vara det som de flesta ligger på) Med svensk moms och EU-tullar så brukar det stämma ganska bra att ta 10x USA-pris Med det så kan man ju säga att 5800:- är ett överpris och 4200:- är ett underpris med svenska mått mätt. Den borde ligga runt 5000kr snarare. Och då menar jag bara vad som borde vara normalt återförsäljarepåslag mot vad tillverkar tar ut. Jag vet inte heller varför vissa blir upprörda. Men gråimport verkar vara lite känsligt. Det är inte alltid som en "grå" produkt är jämförbar då det kan skilja sig, t.ex. pixelgarantier på TV och löften om utbyte vid fel på vissa produkter. I Denon fallet så är produkten helt identisk, men hifi-klubben har som sagt Svensk manual, 2½år garanti mot 1 år på EG och vettigare personal. Just personalbiten är dock något som jag själv vill välja om jag vill betala extra för eller inte. Om jag gör min egen research och bara går in i butiken och betalar så vill jag har "internetpris". Redigerat av e3henri, 04 February 2010 - 23:27. Postad 04 February 2010 - 23:53
MIn erfarenhet, säger att man inte kan jämföra onkyo och denon rakt över då denon håller en högre kvalité En produkts värde, är lika med summan som konsumenten är redo att betala Denon har sålt mycket bra genom alla år och detta beroende på att denon varit efterfrågad Oavsett om de som inte köpt denon tyckt att de inte varit värda sitt pris så har den varit värd sitt pris för alla dom som har köpt Maveric Redigerat av Unregistered1103, 04 February 2010 - 23:57. Postad 05 February 2010 - 01:04
fick min 1610 från giganten idag och till min förvåning var det svensk bruksanvisning med
Postad 05 February 2010 - 09:16 Ja den sitter ju i samma häfte som de övriga europeiska... Tror det bara är elgiganten som garderar sig då de inte kan garantera det då de rimligtvis inte köper genom den av tillverkaren utsedde distributören i sverige. Postad 05 February 2010 - 10:30
Tror att den här länken postats tidigare, men det är verkligen ett lysande exempel på en tydlig och enkel manual på ett språk man begriper (trots att det inte är svenska) Postad 05 February 2010 - 10:42
Det märkliga i diskussionen är väl att det finns några med mig som inte bara tittar på priset. De marginaler Siba, Onoff, Netonnnet jobbar med räcker inte för en dedikerad Hifi-butik med kunnig personal, produkter i lager och demo-rum. Det här leder till att den traditionella Hifi-handeln säljer allt mindre av billigare apparter och de fabrikat som går att köpa som stapelvara i elektronikhandeln eller på nätet. För oss som vill provlyssna, låna hem osv blir det att hålla sig till dyrare och mer udda märken. Mediamark's lyssnings rum är lite av ett undantag med de är inte heller prisledande, Elegigantens så kallade Hifistudio likaså men jag har aldrig lyckats få tag i någon personal som kan betecknas som kunnig. Jag tror att många som köper via internet osv blir besvikna när de tvingas kontakta en supporttjänst i Tyskland for att få hjälp. Men visst är det så att hifihandeln måste hålla vettiga marginaler. Postad 05 February 2010 - 11:05
Vi vill gå på Hifi-klubben och lyssna, känna, få kunniga (?) råd, och sedan beställa på nätet hos Elgiganten eller någon annan för 500kr billigare. Samma kan gälla Reference Audio, Best Sound osv.
Och det kan ju ingen stoppa förstås. Men vi får nog inte gnälla heller om vi får en hifi affärs död också.... Postad 05 February 2010 - 11:17
Just precis så ... Vissa skall ta åt sig och andra inte .. men var och en vet var man står .. Jag tror att en del som köper dessa billiga stärkare, inte har så mycket intresse att de ens vet vad de köper och sedan sitter de här och skall få hjälp med att koppla ihop alla delar. De skiter fullständigt i om det finns några riktiga HiFi handlare som kan både dema och lagerhålla nästa segment av stärkare och komponenter. Lite trist, men därför är det viktigt att vi som anser oss vara entusiaster handlar av våra handlare Personligen har jag sista 3 månaderna handlat av Hembiobutiken som jag var hos fysiskt, Hifiklubben, Lefflers, HiFi Huset, HiFi Center, Vibrations mfl. Alla har fått sin del av kakan. "Rädda Wily" Maveric Redigerat av Unregistered1103, 05 February 2010 - 11:19. Postad 05 February 2010 - 11:22
Om målgruppen för en viss produkt är folk som inte bryr sig eller förstår vad det är de köper så kanske de dedikerade HiFi-butikerna inte skall saluföra de produkterna utan fokusera på det som MaVeRiC benämner det nästa segmentet. Det där saker börjar kosta och kunderna börjar bli lite intresserade. Men vad vet jag, jag är ju bara konsument som inte tänker betala överpris
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |