TViX N1
1086 svar till detta ämne
Postad 07 augusti 2010 - 13:21
tareklamaa
-
tareklamaa
-
Rookie
-
4 inlägg
vad ska man ha för inställning på video auto?? fattar ingenting... har även problem med syncen ljudet är lite lite före bilden...
hade 1080p 24Hz inställt på video auto, ändrade det till Av, då blev det bra med syncen.. kan det vara det som var fel eller är det bara jag som är brutalt mongo? detta gäller vanliga 1080p mkv filer btw...
Postad 07 augusti 2010 - 15:44
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Nej, filmen börjar direkt och så får man välja subs och ljud med knapparna på fjärren. För subs får man upp en lista med tillgängliga alternativ. Vet ej om det ska finnas någon lite-variant av meny för att välja kapitel osv, kan tyvärr inte kolla förrän på måndag (bortrest).
Yep, det finns en lite meny. När du kör en Blueray, tryck på meny-knappen på fjärren. Från lite meny kan man välja chapters, ljud och text.
Postad 07 augusti 2010 - 17:21
Unregistered6e02676c
-
Unregistered6e02676c
-
Användare
-
-
121 inlägg
Nån som kan hjälpa mig med ftp?
Jag lyckas koppla upp mig mot Tvixen och se usbdisken med mappar och filer i. Jag kan skapa/kopiera mappar, men inga filer, inte åt nåt håll. Kan dock tabort filer från usbdisken. Försökt med både Windows och Mac. Portforward (21) i routern (dlink dir 655), men lyckas inte.
Nån som har nåt förslag?
Edit: Löste sig genom att ändra till max en uppkoppling (detta måste ändras i bla Filezillas inställningar).
Redigerat av Unregistered6e02676c, 07 augusti 2010 - 19:29.
Postad 09 augusti 2010 - 14:48
maddogbob
-
maddogbob
-
Rookie
-
8 inlägg
Hejsan!
Om man har en Wifi adapter (Zyxel) som windows kräver installerade drivrutiner för att kunna fungera. Går det att få en sådan att fungera på Tvix Hd N1. Isåfall kan någon hjälpa mig med det. Jag har både prövat en Netgear och en Zyxel adapter nu och får inte det att fungera. Det står bara hittar inte AP. Vad skall man gör? Eller kräver Tvix N1 tvix egna wifi adapter?
Postad 10 augusti 2010 - 11:44
nismo
-
nismo
-
Användare
-
-
154 inlägg
Rog10:
Har du alltid native framrate på nu? eller slår du bara på det vid mkv filer?
Tänkte ändra min spelare med till native framrate, har du din i 1080p läget eller kör du i 720p?
Vad ska man sedan ställa native framrate på för någe? bara att ta likadant som 1080p/720p vilket man nu kör?
Postad 10 augusti 2010 - 17:28
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Rog10:
Har du alltid native framrate på nu? eller slår du bara på det vid mkv filer?
Tänkte ändra min spelare med till native framrate, har du din i 1080p läget eller kör du i 720p?
Vad ska man sedan ställa native framrate på för någe? bara att ta likadant som 1080p/720p vilket man nu kör?
Jag har det alltid påslaget. Kör med 1080P. I settings för native framerate, så valde jag samtliga format i menyn att gå vidare som native. Har en hyffsad receiver och TV som fixar alla format.
Postad 10 augusti 2010 - 20:07
nismo
-
nismo
-
Användare
-
-
154 inlägg
Jag har det alltid påslaget. Kör med 1080P. I settings för native framerate, så valde jag samtliga format i menyn att gå vidare som native.
Har en hyffsad receiver och TV som fixar alla format.
Kör du 1080p 50hz i spelaren och sedan väljer läget i native framrate för 720p/1080 60hz osv??
Postad 11 augusti 2010 - 10:43
Thanos
-
Thanos
-
Amatör
-
-
70 inlägg
33mbps? I vissa sekvenser visar mitt PS3 på ~80-120 mbps på Planet Earth. Är det PS3an som har fel?
(ärlig fråga )
Med tanke på att max video bitrate för blu-ray ligger på 40Mbps, så gissar jag på att PS3'an ljuger, om den inte har någon form av magisk bufferhantering  Alternativt att det inte är bit rate som den visar.
Postad 11 augusti 2010 - 12:00
Thanos
-
Thanos
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Jag har, vad jag hoppas är, en dum fråga angående 6600.
Kör allt över nätverket,men när man går från huvudmenyn så spelar det ingen roll om man väljer Movies eller Music eller TV etc, den defaultar alltid till den första nätverksdisken.
Finns det något sätt att styra så att "Movies" på huvudmenyn går till tex nätverksdisk 2, medans "Music" går direkt till nätverksdisk 3?
Känns som om detta borde vara en självklar funktion, men jag hittar den inte någonstans.
Postad 11 augusti 2010 - 21:15
Zeezer
-
Zeezer
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Hallå!
Är det någon som fått cover art att fungera som det ska? Jag ser ikonen med filmen, men inte mer. Jag vill kunna se information om filmen, så som handling och imdb betyg. Just nu beter sig cover art bara som en mapp med en bild på. Går det inte att få fram handling och imdb betyg när man klickar på mappen? Jag har använt tvixie för att lägga till information, covers osv till filmen. Jag använder .mkv filer. Kan det vara ett problem?
Vilken modell ska man välja i tvixie? HD N1 finns ju inte med.
Och youtube fungerar inte. Men det verkar det ju inte göra för er heller?
EDIT: Till min förvåning har jag nu upptäckt att det fungerar om jag stänger av cover art och använder list view. ??? Då blir bakrundsbilden information om filmen. Fungerar det bara med list view?
Redigerat av Zeezer, 11 augusti 2010 - 21:59.
Postad 11 augusti 2010 - 22:32
Zeezer
-
Zeezer
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Jag har, vad jag hoppas är, en dum fråga angående 6600. Kör allt över nätverket,men när man går från huvudmenyn så spelar det ingen roll om man väljer Movies eller Music eller TV etc, den defaultar alltid till den första nätverksdisken. Finns det något sätt att styra så att "Movies" på huvudmenyn går till tex nätverksdisk 2, medans "Music" går direkt till nätverksdisk 3? Känns som om detta borde vara en självklar funktion, men jag hittar den inte någonstans.
Nej jag vet. Vad är vitsen med att ha en meny för movies, en för pictures och en för music när alla går till samma mapp. Det är ju inte ens så att bara musiken visas när man klickar på music. Utan man kan ju gå in i movies och kolla på bilder. Eller gå in i music och titta på film. Den som gjorde menysystemet måste ju varit full eller något :S
Postad 12 augusti 2010 - 06:58
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
Kan istämma på att det är ganska så ogenomtänkt. Jag tror att man oftast har precis som tidigare sagt, en nätverksdisk för respektive mapp och Tvixen fixar inte det utan man nåste ha en nätverksdisk med tre olika mappar i (musik, film & bilder). Något de borde se över, helt klart.
En annan detalj är att Tvixen skulle gärna få starta i en default mapp man anger alternativt senaste mappen man stod i när den stängdes av tidigare.
Postad 12 augusti 2010 - 20:10
Unregisteredc2d1da48
-
Unregisteredc2d1da48
-
Veteran
-
-
1 687 inlägg
Lite Frågor om Tvix N1
1. klarar den dvd .img/.iso .rar ?
2. bluray iso filer, m2ts ?
3. mkv ?
4. subtitles till alla formaten, lös textfil i samma mapp ?
5. klarar den av killa sample ? (inte så viktigt, finns väl inte så många filmer som kräver lika mycket kraft som den)
om den klarar det mesta av dessa krav så blir det nog en beställning snart.
Postad 12 augusti 2010 - 20:48
Zeezer
-
Zeezer
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Min TViX klipper alla filmer i kanten. Så man måste manuellt gå in och ändra zoom varje gång för att den inte ska klippa sidorna. SKITSTÖRANDE.... och så onödigt? varför komma på något sånt idiotiskt
Måste fråga igen. Får ni till cover art så att man kan se imdb rating och så? jg får bara till det i list view
Postad 13 augusti 2010 - 08:04
Unregistered2431065f
-
Unregistered2431065f
-
Lärjunge
-
-
473 inlägg
Min TViX klipper alla filmer i kanten. Så man måste manuellt gå in och ändra zoom varje gång för att den inte ska klippa sidorna. SKITSTÖRANDE.... och så onödigt? varför komma på något sånt idiotiskt
Måste fråga igen. Får ni till cover art så att man kan se imdb rating och så? jg får bara till det i list view
Jag har då inte något problem med att filmerna klipps i kanten. Låter som ett overscanproblem med bildvisaren. I inställningarna på TViX'en kan du ställa in detta för både meny och video. Oavset om din TV undercannar eller overscannar så kan du kompensera detta där. Anledningen till att du inte får cover-art att funka är för att du har fel mapp-hierarki. Mappstrukturen måste se ut så här för att det ska funka "root"/video/film1/videofil.mkv I mappen "video" ska du lägga mapparna för respektive film, och i varje filmmapp ska det finnas en folder.jpg och en tvix.jpg. Folder.jpg är coverbilden, och tvix.jpg är bakgrundsbilden med all info från ex. imdb. Du kan även ha med en trailer som du kan spela med "preview-knappen" i överkant på skärmen. Den filen ska då ligga i sin filmmap och namnet måste börja med "preview_" //BC
Postad 13 augusti 2010 - 10:02
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Jag har då inte något problem med att filmerna klipps i kanten. Låter som ett overscanproblem med bildvisaren. I inställningarna på TViX'en kan du ställa in detta för både meny och video. Oavset om din TV undercannar eller overscannar så kan du kompensera detta där.
Anledningen till att du inte får cover-art att funka är för att du har fel mapp-hierarki.
Mappstrukturen måste se ut så här för att det ska funka
"root"/video/film1/videofil.mkv
I mappen "video" ska du lägga mapparna för respektive film, och i varje filmmapp ska det finnas en folder.jpg och en tvix.jpg. Folder.jpg är coverbilden, och tvix.jpg är bakgrundsbilden med all info från ex. imdb.
Du kan även ha med en trailer som du kan spela med "preview-knappen" i överkant på skärmen. Den filen ska då ligga i sin filmmap och namnet måste börja med "preview_"
//BC
Om det fortfarande inte fungerar efter att följa denna struktur, prova att ändra namnet på foldern "video" till "movie". Jag hade tidigare problem med vissa templates i Tvixie som inte fungerade på en av mina USB HDD, medan de fungerade klockrent på min interna HDD. Enda skillnaden var att jag hade video på USB HDD, och movie på den interna, och när jag ändrade till movie så fungerade de som de skulle. Kan inte förklara varför det bara var så på vissa templates, men,,,
Postad 13 augusti 2010 - 13:22
Zeezer
-
Zeezer
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Jag har då inte något problem med att filmerna klipps i kanten. Låter som ett overscanproblem med bildvisaren. I inställningarna på TViX'en kan du ställa in detta för både meny och video. Oavset om din TV undercannar eller overscannar så kan du kompensera detta där.
Anledningen till att du inte får cover-art att funka är för att du har fel mapp-hierarki.
I mappen "video" ska du lägga mapparna för respektive film, och i varje filmmapp ska det finnas en folder.jpg och en tvix.jpg. Folder.jpg är coverbilden, och tvix.jpg är bakgrundsbilden med all info från ex. imdb.
Du kan även ha med en trailer som du kan spela med "preview-knappen" i överkant på skärmen. Den filen ska då ligga i sin filmmap och namnet måste börja med "preview_"
//BC
Jag har den mappstrukturen. Det funkar när jag väljer list view, men inte när jag väljer cover art. Är du säker på att det funkar på HD N1? Så att du inte har någon liknande tvix?
Postad 13 augusti 2010 - 15:22
Honda
-
Honda
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Barnen har kollat ett par filmer och det verkar fungera utan problem än så länge. Du hittar en lista på diskar som orsakar problem på Synologys hemsida: http://www.synology....p;product_id=44 Verkar inte vara något problem med Samsung disken.
För närvarande kör jag med 3st WD som NetOnNet säljer på 890kr och en Seagate.
Fungerar kannon med Synology 410j och N1. Har nu kört ett antal 1080p filmer och inga som helst problem. Provade idag att köra samtidigt med min N1 och min gamla SH-4100 med två olika 1080p filmer streamade från min NAS och det fungerade utan några problem. Enda nackdelen som jag upptäckt så här länge är att det kan ta lite tid att få upp filerna vid start. Är väl för att NAS:en går ner i viloläge gissar jag.
Postad 13 augusti 2010 - 20:56
Unregistered2431065f
-
Unregistered2431065f
-
Lärjunge
-
-
473 inlägg
Jag har den mappstrukturen. Det funkar när jag väljer list view, men inte när jag väljer cover art. Är du säker på att det funkar på HD N1? Så att du inte har någon liknande tvix?
Japp, gäller både N1 och M6600N. Eftersom det fungerar i listview betyder det att Tvixen inte hittar alla atribut som krävs för att "cover-art" läget ska aktiveras. Viktigt att Videomappen verkligen ligger i rootkatalogen och inte i en undermapp. Om det nu verkligen är rätt så skulle jag testa att lägga en film på ett USB-minne som endast innehåller mappen "Video/filmen/" Det är utan tvekan där problemet ligger iaf. //BC
Postad 13 augusti 2010 - 22:58
Sailfast
-
Sailfast
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Yep, det finns en lite meny. När du kör en Blueray, tryck på meny-knappen på fjärren. Från lite meny kan man välja chapters, ljud och text.
Det där funkar inte alls för mig, inget händer när jag trycker på meny-knappen. Har testat med ett flertal BD iso:s. Samtliga full-rippar.
Postad 15 augusti 2010 - 00:30
Unregisteredc2d1da48
-
Unregisteredc2d1da48
-
Veteran
-
-
1 687 inlägg
Lite Frågor om Tvix N1
1. klarar den dvd .img/.iso .rar ? 2. bluray iso filer, m2ts ? 3. mkv ? 4. subtitles till alla formaten, lös textfil i samma mapp ? 5. klarar den av killa sample ? (inte så viktigt, finns väl inte så många filmer som kräver lika mycket kraft som den)
om den klarar det mesta av dessa krav så blir det nog en beställning snart.
ja hur var det med Tvix N1 klarar den dessa format ?? undrar oxo om den tar Bluray full rippar ?
Postad 15 augusti 2010 - 07:42
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
ja hur var det med Tvix N1 klarar den dessa format ?? undrar oxo om den tar Bluray full rippar ?
1. klarar den dvd .img/.iso .rar ? Ja, ja, nej. 2. bluray iso filer, m2ts ? Ja, Ja. 3. mkv ? Ja 4. subtitles till alla formaten, lös textfil i samma mapp ? Ja. (Med ALLA format, så känner jag bara till en begränsning. För DVD kopior så kan man lägga till en srt fil med samma namn som .iso filen och det fungerar. Men med mappstruktur har jag inte hittat något sätt ännu.) 5. klarar den av killa sample ? Ingen aning.
Postad 15 augusti 2010 - 12:41
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
Kan komplettera...
...
5. klarar den av killa sample ? Nej
Postad 15 augusti 2010 - 12:57
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Kan komplettera... ... 5. klarar den av killa sample ? Nej
Tillägg: Är det intressant om den klarar "killa samle"? Nej. Klippet är gjort för att vara det värsta som går och knappt något material som går att få tag på, har den bitraten. I min värld alltså fullständigt meningslöst att hålla på och jämföra allt med just det klippet.
Postad 15 augusti 2010 - 14:00
Unregisteredc2d1da48
-
Unregisteredc2d1da48
-
Veteran
-
-
1 687 inlägg
Tack för alla svar blir nog till att beställa en Tvix N1, har en PS3 men datorn jag har just nu är lite för seg
så den klarar ej av HD via PMS..
Postad 15 augusti 2010 - 15:46
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1 821 inlägg
Jag har fortfarande inte förstått varför man väljer Tvix N1 framför WD TV Live när WD TV Live bevisligen har bättre hårdvara och bättre nätverks hastighet? Eller har jag missat något?
Postad 15 augusti 2010 - 16:16
Walkhome
-
Walkhome
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Då är det min tur och komma till kritan och ställa lite frågor, hoppas ni kan svara. 1. "killer sample" klarar den alltså inte, och det behövs ju inte för det finns ju ingen film som är så "stark". Min fråga är då om någon inte har kunnat köra en vanlig .mkv film? Eller spelar denna maskin allt? 2. Kan man få ut HD-ljuden ur en blu-ray kopia? Eller är det vanliga dd och dts som gäller? 3. Fungerar tvixie med denna? 4. Nått man ska tänka på gällande sin usb-håddisk? Hastighet eller dyl. 5. Sen den viktigaste frågan: I min htpc så kan jag bredda bilden bäst jag vill, om jag slår på exempelvis en tecknad film som är i 4:3 format, med svart på sidorna, så kan jag "dra ut" bilen, visst filmkritiker skulle väl tycka att figurerna ser utdragna ut, men det stör mig inte, min fråga är alltså kan man justera bildens storlek m.m i en pågående film? 6. Och givetvis till alla erfarna: är det mycket buggar och skit som man stör sig på? hoppas ni kan hjälpa till!
Postad 15 augusti 2010 - 17:07
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
1. "killer sample" klarar den alltså inte, och det behövs ju inte för det finns ju ingen film som är så "stark".
Min fråga är då om någon inte har kunnat köra en vanlig .mkv film? Eller spelar denna maskin allt?
Svar: Har bara hittat en .mkv jag inte kunnat spela av någon anledning (en film-trailer) medans datorn spelade upp den. Och då har jag spelat många mkv filer.
2. Kan man få ut HD-ljuden ur en blu-ray kopia? Eller är det vanliga dd och dts som gäller?
Svar: Finns en patch som skall göra att du kan streama HD-ljud till förstärkaren (har dock inte testat den men andra hävdar att det funkar, rätta mig någon om jag har fel)
3. Fungerar tvixie med denna?
Svar: Klockrent
4. Nått man ska tänka på gällande sin usb-håddisk? Hastighet eller dyl.
Svar: Inte vad jag vet. Kör själv via en Netgear ReadyNAS samt en Maxtor USB disk som är 5 år gammal utan problem.
5. Sen den viktigaste frågan:
I min htpc så kan jag bredda bilden bäst jag vill, om jag slår på exempelvis en tecknad film som är i 4:3 format, med svart på sidorna, så kan jag "dra ut" bilen, visst filmkritiker skulle väl tycka att figurerna ser utdragna ut, men det stör mig inte, min fråga är alltså kan man justera bildens storlek m.m i en pågående film?
Svar: Du kan välja olika skärmbredder som 4:3, 16:9 etc så det skall inte vara några problem.
6. Och givetvis till alla erfarna: är det mycket buggar och skit som man stör sig på?
Svar: Bara en och det är att den ibland hänger sig vid uppstart och då måste jag dra sladden för att "resetta" den. Händer kanske 1 ggr/mån i mitt fall.
Postad 15 augusti 2010 - 20:00
wolfpack
-
wolfpack
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Hur står sig N1 mot en popcorn a-110?
Är den snabbare i menyerna?
Hur är filstödet? Bättre, sämre eller likvärdigt?
Hur är den på att spola i 720p och 1080p via nätverket?
Redigerat av wolfpack, 15 augusti 2010 - 20:16.
Postad 15 augusti 2010 - 20:32
Zeezer
-
Zeezer
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
//BC
Tackar. Var jag som hade gjort en liten miss. Men nu funkar cover art. Som du sa så overscannar min TV tydligen. Testade nyligen med att koppla in min datorskärm istället. Och där var det inga problem. Jag försöker att kompensera felet i inställningarna på Tvixen, men det är också jobbigt. Den verkar overscanna på ett annat sätt i menyn vilket gör att det inte stämmer överrens sen heller. Har kollat på inställningarna till TV:n och försökt få bort overscan, men verkar inte gå. Likadant om jag kopplar in datorn, och där har jag ingen möjlighet att kompensera felet. Har du nåt tips på hur jag ska kunna lösa det? Är det vanligt att tv apparater gör så här?
Postad 15 augusti 2010 - 21:45
Honda
-
Honda
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Någon mer än jag som har problem med att N1 hänger sig ibland mitt i ett bildspel?
Film och musik verkar funger utan problem, men den har hängt sig för mig ett par gånger när jag visat bilder.
Postad 15 augusti 2010 - 23:04
Mr. A
-
Mr. A
-
Lärjunge
-
-
272 inlägg
Inte just vid bildvisning (har knappt använt den till det), men den hänger sig lite då och då i menyerna. Oftast händer det när jag ska gå in på "movie", gissar på att det är nåt som skiter sig när den ska komma åt nätverksutdelningarna eller nåt.
Postad 16 augusti 2010 - 08:25
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Jag har fortfarande inte förstått varför man väljer Tvix N1 framför WD TV Live när WD TV Live bevisligen har bättre hårdvara och bättre nätverks hastighet? Eller har jag missat något?
Vilken/vilka delar av hårdvara menar du och vart går det att verifiera eller jämföra att den skulle vara snabbare?
Postad 16 augusti 2010 - 09:14
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Är det två eller tre år som WD användarna väntat på att de ska få stöd för DVD menyer ?? (Nu ska det ju tydligen komma i nästa FW..) Så ett svar kan ju vara att TVIX har bättre mjukvara och att Dvico som tillverkar dem lyssnar mer på sina användare ??
Postad 16 augusti 2010 - 10:05
janro
-
janro
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Med all säkerhet har du nån katalog (t.ex. Sample) som ligger i din katalog där iso eller mkv filen ligger. Det funkar inte. Ta bort samplefilen och lägg den på samma nivå (och döp om den till preview_<filnamn>) och radera Sample foldern. Då kommer CoverArt läget att funka.
Postad 16 augusti 2010 - 10:29
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1 821 inlägg
Vilken/vilka delar av hårdvara menar du och vart går det att verifiera eller jämföra att den skulle vara snabbare?
Jag fick för mig att du var en TViX försäljare? Då borde det vara jag som ställer denna frågan till dig? Men jag gjorde en snabb googling och vad jag förstår så gör TviX N1 med ett chipset som heter RTD1073DD och WD TV Live med ett som heter Sigman 8656 och vad jag förstår så ska sigma 8656 vara märkbart snabbare? Men det är inget jag hittat något som styrker (än). När det gäller LAN hastigheten så ska WD TV Live klara av 9-11 MB/s medan N1 endast fixar 5 MB/s hur stor skildnade detta gör vet jag inte dock. Hade varit intressant om någon kan posta något som motstrider detta. Är det två eller tre år som WD användarna väntat på att de ska få stöd för DVD menyer ?? (Nu ska det ju tydligen komma i nästa FW..)
Så ett svar kan ju vara att TVIX har bättre mjukvara och att Dvico som tillverkar dem lyssnar mer på sina användare ??
Ja de e ganska dåligt att WD inte infört DVD menyer förens nu, men det har ju iallafall gått att spela filmerna ändå(utan menyn). Att säga att WD inte agerar på vad folk önskar av produkten är dock inte sant, de har infört en hel del saker på begäran från användarna. Att DVD menyn taget sådan tid har jag ingen aning om men den kommer iallafall i nästa uppdatering så då kan man fråga sig, finns det något mer som saknas? Eller en ännu intressantare fråga, har TviX n1 allt som WD TV Live har?
Postad 16 augusti 2010 - 10:56
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Jag fick för mig att du var en TViX försäljare?
Du får ett halvt rätt. Jag jobbade nämligen på Canman (distributören för bl.a. TViX), men bytte bransch och yrke och har sedan januari 2008 jobbat med betalningslösningar för företag. Därför är jag inte lika insatt i media extender-världen, även om jag fortfarande av flera anledningar favoriserar TViX som märke. Hade jag varit i branschen,hade jag haft örnkoll (precis som jag hade då).
Postad 16 augusti 2010 - 11:32
Sailfast
-
Sailfast
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Inte just vid bildvisning (har knappt använt den till det), men den hänger sig lite då och då i menyerna. Oftast händer det när jag ska gå in på "movie", gissar på att det är nåt som skiter sig när den ska komma åt nätverksutdelningarna eller nåt.
Kolla så att nätverksdisken är igång när du försöker komma åt den. Ofta stängs ju diskar av efter ett visst tag för att spara ström och då tar det en kort stund innan den startar igen. Vid de tidpunkterna hänger sig min N1:a temporärt också. Man får gå in på en annan disk och sedan försöka igen, då funkar det.
Postad 16 augusti 2010 - 12:26
Mr. A
-
Mr. A
-
Lärjunge
-
-
272 inlägg
Fast min hänger sig oftast helt, så jag får dra ut strömsladden för att få igång den igen.
Postad 16 augusti 2010 - 14:56
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Ja de e ganska dåligt att WD inte infört DVD menyer förens nu, men det har ju iallafall gått att spela filmerna ändå(utan menyn).
Att säga att WD inte agerar på vad folk önskar av produkten är dock inte sant, de har infört en hel del saker på begäran från användarna. Att DVD menyn taget sådan tid har jag ingen aning om men den kommer iallafall i nästa uppdatering så då kan man fråga sig, finns det något mer som saknas? Eller en ännu intressantare fråga, har TviX n1 allt som WD TV Live har?
Kan inte så mycket om vad WD TV live har/kan.. Så du får väl svara på några frågor så får vi se om där är några skillnader. Stödjer WD live fölljande ? 1.) DVD.iso, DVD.img och Blueray.iso 2.) Kan man lägga till nya undertexter (t.ex. .srt) till .iso filerna 3.) Kan man bläddra och välja musik i bakgrunden, medan man kör bildvisning 4.) HD Audio 5.) Composite out, component out, bägge formaten på SPDIF 6.) Webremote eller iphone/android remote funktion, så att man ej behöver starta TV för att lyssna på musik 7.) Uttag för 3 USB 8.) Slot för minneskort 9.) "Downmix" av DTS till två kanaler ifall du kopplar direkt till TV utan att gå via förstärkare
Redigerat av Unregistered04df7d78, 16 augusti 2010 - 14:57.
Postad 16 augusti 2010 - 17:40
Chattras
-
Chattras
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Har troligtvis bestämt mig för att köpa en tvix men har bara en snabb fråga. Hittar tvix album covers som ligger i metadatan i en apple lossless fil eller måste man ha en "cover.jpg" i varje katalog?
Postad 16 augusti 2010 - 18:42
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2 603 inlägg
Klarar den av att spela TS-videofiler?
Postad 16 augusti 2010 - 18:48
Chattras
-
Chattras
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Klarar den av att spela TS-videofiler?
Jag va bara tvungen Tryck här
Redigerat av Chattras, 16 augusti 2010 - 18:50.
Postad 16 augusti 2010 - 20:34
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1 821 inlägg
Kan inte så mycket om vad WD TV live har/kan.. Så du får väl svara på några frågor så får vi se om där är några skillnader. Stödjer WD live fölljande ?
1.) DVD.iso, DVD.img och Blueray.iso 2.) Kan man lägga till nya undertexter (t.ex. .srt) till .iso filerna 3.) Kan man bläddra och välja musik i bakgrunden, medan man kör bildvisning 4.) HD Audio 5.) Composite out, component out, bägge formaten på SPDIF 6.) Webremote eller iphone/android remote funktion, så att man ej behöver starta TV för att lyssna på musik 7.) Uttag för 3 USB 8.) Slot för minneskort 9.) "Downmix" av DTS till två kanaler ifall du kopplar direkt till TV utan att gå via förstärkare
1. Ja, det kan dock hända att man får byta ändelse. 2. iso är disk images och inte mediafiler vilket gör att detta bör inte gå. Efter som jag aldrig kör något med ISO så kan jag inte svara på den frågan. 3. Ja 4. Ingen aning, har inte behövt det. Läste lite som hastigast att den iallafall ska stöda DolbyTrueHD 5. Ja 6. Ingenin aning? Dock stöder den "Play to feature of Windows7" och även "plugPlayer" på Iphone ska klara av att styra WD TV Live. 7. 2, varför behöver du 3? Jag använder inte en enda då jag streamar allt från datorn 8. Nej men det finns USB adapters för detta om det verkligen är ett starkt behov. Eller varför inte sätta minnes kortet i datorn och streama direkt därifrån 9. Ja Till detta får vi då lägga att WD TV har 1. Starkare chips set 2. Dubbelt så snabb LAN hastighet 3. 300 kr billigare (1190 - 890) Sen får man inte glömma att WD TV har en custom firmware som man kan använda utan att förlora garantin på maskinen. Custom firmware ska tydligen lägga till en hel del funktionalitet ex : # external dvd drive capability with cd-manager-0.7 # psychodad’s auto framerate/resolution switcher # thespecialists WMAPro audio support # Web Server # rtorrent Bittorrent client w/ web interface # nzbget NZB downloader w/ web interface # SSH server # Telnet server # FTP server # NFS share mounting in local folders and Network Shares # sshfs for mounting a remote server as a local directory # curlftpfs for mounting remote FTP server as a local directory # unionfs for consolidation of multiple directories/locations/servers/etc as one entity # ffmpeg & mediainfo # patched samba configuration for better detection of Windows shares # user customizable background & screen saver images (3 backgrounds to choose from) # extra subtitle size options of 44, 48, 50, 56, 60, 64, 68, 72, 76, & 80 # selectable 4/8/10/12/21 video thumb view (see Changelog) # selectable 4/6/8 file list view (see Changelog) # sleectable 10/15 photo/music thumb view (see Changelog) # ext2 & ext3 filesystem support ** (un)officially supported now ** # device hotplugging # all media (including network shares & optical devices) can be viewed in ‘All Videos’ # USB Hub support Nu kan det ju se ut som att jag fösöker sälja WD TV Live men jag är inte på något vis en WD TV Live fanboy, jag skulle mycket väl kunna tänka mig välja Tvix, Xtremer, popcorn hour eller annat märke om de levererat det jag behöver till billigaste peng. Jag var faktiskt väldigt när på att välja Tvix N1 och sökte en del på nätet och det generella svaret som fanns var att välj en som ett GUI som tilltalar dig efter som de är väldigt lika. Men så stötte man ju på trådar där de sa att WD TV Live hade starkare chipset och snabbare nätverk vilket verkar både stämma och vara en relativt kritiskt sak som avgör om man kan spela upp extrem media.
Postad 17 augusti 2010 - 06:37
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
1. Ja, det kan dock hända att man får byta ändelse. 2. iso är disk images och inte mediafiler vilket gör att detta bör inte gå. Efter som jag aldrig kör något med ISO så kan jag inte svara på den frågan. 3. Ja 4. Ingen aning, har inte behövt det. Läste lite som hastigast att den iallafall ska stöda DolbyTrueHD 5. Ja 6. Ingenin aning? Dock stöder den "Play to feature of Windows7" och även "plugPlayer" på Iphone ska klara av att styra WD TV Live. 7. 2, varför behöver du 3? Jag använder inte en enda då jag streamar allt från datorn 8. Nej men det finns USB adapters för detta om det verkligen är ett starkt behov. Eller varför inte sätta minnes kortet i datorn och streama direkt därifrån 9. Ja
Till detta får vi då lägga att WD TV har 1. Starkare chips set 2. Dubbelt så snabb LAN hastighet 3. 300 kr billigare (1190 - 890)
Sen får man inte glömma att WD TV har en custom firmware som man kan använda utan att förlora garantin på maskinen. Custom firmware ska tydligen lägga till en hel del funktionalitet ex :
# external dvd drive capability # auto framerate/resolution switcher # NFS share mounting in local folders and Network Shares # subtitle size options of 44, 48, 50, 56, 60, 64, 68, 72, 76, & 80 Av de extra du nämnde, så är dessa fyra del av standard FW på TVIX. Kanske fler, men en hel del av dem förstod jag inte ens vad de betydde..  Jag har själv rekomenderat WD Live till vänner som vill ha en billig spelare. Så jag säger inte att den är dålig. Men själv skulle jag nog välja N1 då de har strået vassare mjukvaru stöd. (enligt min mening) (DVD meny kommer nu, .img måste fortfarande döpas om till .iso etc. etc. Sistnämnda tog en månad för TVIX att fixa till efter att folk protesterade, medan WD fortfaranda avvaktar efter två år..) Men det skiljer ett par hundringar så det beror på hur mycket man är villig att lägga ner på burken. Det finns som sagt ingen "perfekt" mediaspelare som matchar allas önskemål.
Postad 17 augusti 2010 - 11:20
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2 603 inlägg
Jag va bara tvungen 
Tryck här
Kan ju inte påstå att det gav några svar på min fråga......
Postad 17 augusti 2010 - 12:57
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Kan ju inte påstå att det gav några svar på min fråga......
Jo, men du klickade troligen inte ens på den/de länkar Chattras skickade:  Länk 2 på listan i den sökningen: http://www.webhallen...n1_mediaspelareLänk 3 på listan i den sökningen: http://www.pricerunn...duktinformationPrisjakt: https://www.prisjakt...kt.php?e=569917osv.
Redigerat av sean.wiklund, 17 augusti 2010 - 12:58.
Postad 17 augusti 2010 - 13:37
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1 821 inlägg
# external dvd drive capability # auto framerate/resolution switcher # NFS share mounting in local folders and Network Shares # subtitle size options of 44, 48, 50, 56, 60, 64, 68, 72, 76, & 80
Av de extra du nämnde, så är dessa fyra del av standard FW på TVIX. Kanske fler, men en hel del av dem förstod jag inte ens vad de betydde.. 
Jag har själv rekomenderat WD Live till vänner som vill ha en billig spelare. Så jag säger inte att den är dålig. Men själv skulle jag nog välja N1 då de har strået vassare mjukvaru stöd. (enligt min mening) (DVD meny kommer nu, .img måste fortfarande döpas om till .iso etc. etc. Sistnämnda tog en månad för TVIX att fixa till efter att folk protesterade, medan WD fortfaranda avvaktar efter två år..)
Men det skiljer ett par hundringar så det beror på hur mycket man är villig att lägga ner på burken. Det finns som sagt ingen "perfekt" mediaspelare som matchar allas önskemål.
När du säger strået vassare mjukvaru stöd, vad menar du då ? Ska Tvix n1 stöda fler filformat menar du? Eller menar du bara för att man i vissa fall får döpa om till iso på WD TV? När jag skummar lite i trådar om N1 så kan jag se att även folk där har problem att få igång vissa media filer. Nog måste starkare chipset och snabbare nätverk till ett mindre pris väga tyngre? Så farligt är det ju inte att döpa om en filändelse(Jag har dessutom aldrig behövt göra det) ? Visst det mest går säkert att köra på Tvix n1´s hårdvara men för eller senare kommer man stöta på något som inte dess hårdvara klarar medan WD TVs hårdvara har större möjlighet att hantera det. Självklart kan man tycka att Tvix n1 har snyggare interface(även om jag misstycker) men kan man få bättre hårdvara plus minus lite funktioner för 400 kr lägre så är det ju inte dumt. Varför inte WD införde DVD menyer direkt har jag ingen aning om, kanske tyckte de inte att det var nödvändigt(det är ju inga problem att se filmen utan menyn) , kanske tyckte de att det var bättre att lägga deras utvecklingstid på annat som WS kunderna ville ha. Attt säga att WS inte utvecklar efter vad kunderna önskar är väldigt fel. Vad jag sett så näst intill alla de förbättringar de gjort har varit önskemål från WD kunder. Jag ser helt enkelt ingen klar anledning till att välja Tvix N1 framför WD TV Live om nu inte man absolut älskar Tvix N1 GUI. Men så har jag inte häller provat Tvix N1, har bara sett en massa reviews på den.
Postad 17 augusti 2010 - 15:46
John999
-
John999
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
För de mesta när man ska in och söka ut information i ett forum, så får man scrolla igenom meningslösa diskussioner som ovanstående inlägg.
Tråden handlar om Tvix, hade jag velat haft en wd tv live (som jag inte är ett dugg intresserad av pga av urusel fjärr och flera andra anledningar vilket jag inte nämner, då jag tror att vissa här kan tolka det som personliga påhopp).
Hade jag således tittat på tråden om Wd tv live.
Det enda jag undrade över var om den hade stöd för bluray iso vilket den tycks ha, lyckades med att få fram någon information i alla fall. Men är fortfarande inte riktigt säker...
Sen var jag bara tvungen att skriva ett inlägg för jag blev irriterad på allt säljsnack om wd tv..
Det finns andra trådar som jämför just olika mediaspelare men folk verkar inte fatta..
Postad 17 augusti 2010 - 16:30
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
När du säger strået vassare mjukvaru stöd, vad menar du då ? Ska Tvix n1 stöda fler filformat menar du? Eller menar du bara för att man i vissa fall får döpa om till iso på WD TV? När jag skummar lite i trådar om N1 så kan jag se att även folk där har problem att få igång vissa media filer.
Nog måste starkare chipset och snabbare nätverk till ett mindre pris väga tyngre? Så farligt är det ju inte att döpa om en filändelse(Jag har dessutom aldrig behövt göra det) ? Visst det mest går säkert att köra på Tvix n1´s hårdvara men för eller senare kommer man stöta på något som inte dess hårdvara klarar medan WD TVs hårdvara har större möjlighet att hantera det.
.
Tog mig tid att kika på WD live forumet. Så den är inte särskilt bra på DVD (meny plus .img stöd) och verkar ha ljudsynk problem för MKV. Där och andra funktioner, har du din 300 kronors skillnad. Sen är det upp till var och en att välja. Redigerade mitt första inlägg, då jag blev något irriterad först.
Redigerat av Unregistered04df7d78, 17 augusti 2010 - 17:26.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|