Epson EH-TW3600
327 svar till detta ämne
Postad 25 november 2010 - 22:10
bruse
-
bruse
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Det är inte irisen som låter, den har jag stängt av. Irisen låter ju mer som en hårddisks knattrande.
Jag är säker på att det är fläkten som låter. Med läget inställt på Cinema + ECO blir det tillräckligt tyst. Sätter man sedan också orienteringen Front blir ljudet så gott som ohörbart. Men jag skulle aldrig våga placera projektorn högt upp på en hylla nära taket, det skulle nog vara dåligt för lampan att få så lite kylning.
Mindre fläktar som inte är av så hög kvalitet har just denna "rrr"-karaktär. Att jag ställde frågan från första början var väl att jag hade hoppats på ett mer susande ljud och trodde att fläkten i min var defekt. Men det verkar som att (o)ljudet är sådant i denna projektor.
Men det går ju inte välja läget front (eller fram på svenska) om man har projektorn upp och ner i taket eller?? Då blir ju bilden upp och ner för sjuttan!
Postad 25 november 2010 - 22:17
Unregistered895166df
-
Unregistered895166df
-
Beroende
-
-
1 200 inlägg
Tidigare i tråden står det att panerlen i TW3200 och TW3600 var identiskt men med skillnaden att det i TW3600 satt dom bästa av de testade panelerna. Undra hur bilden ser ut i TW3200 med tanke på hur det såg ut i den TW3600???
Hur som helst, skönt att det ordnade upp sig för dig  Det känns gött att veta att Epson löser problemet för dig, nu när jag snart ska uppgradera min TW3600 till en TW4400.
Mvh
G
Postad 26 november 2010 - 08:04
tollsjo
-
tollsjo
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Har för närvarande en Panasonic PT-AX100 som jag är väldigt nöjd med, lampan behöver dock bytas snart.
Har därför börjat fundera på att köpa ny projje istället för ny lampa. Den jag har nu saknar ju bl.a. Full-HD och en till hdmi port hade inte varit fel. Någon som har lite åsikter ifall Epson EH-TW3600 kan vara ett bra val för mig?
Postad 26 november 2010 - 16:59
Torra Björnen
-
Torra Björnen
-
Användare
-
-
100 inlägg
Det har löst sig med min något defekta projektor! Epson hörde av sig idag och dom tyckte inte heller att bilden såg bra ut. Så jag kommer att få den utbytt mot en ny projektor. 
Var i kontakt med netonnet idag och hade hoppats dom kunde skicka en ny projektor så fort dom fick aktivitetsnr som jag fick från Epson. Tyvärr så sprack den förhoppningen direkt, man är ju så sugen på att kolla filmer nu när man har köpt en ny projektor. Jag bor ju inte heller i närheten av någon lagershop, annars hade man ju redan haft en ny riktig projje hemma. Nu lär det dröja minst 10 dagar tills man har det. Posten är ju inte så snabba. Hörde däremot om Panasonic service.En ägare av en PT-AE4000 som fick något fel på sin projje och det gick på garantin. Lämnade in den på morgonen och två dagar senare fick tillbaks den, efter att den varit på service i England! De hade skickat projjen med JetPak. Vet inte säkert om det är sant eller en skröna. Kan ju inte vara hundra, då det var en försäljare som berättade historien.
Postad 26 november 2010 - 17:29
sonyman
-
sonyman
-
Veteran
-
-
1 560 inlägg
Panasonic är snabba 
Jag fick fel på min gamla AX200, det tog 4 arbetsdagar från det att jag ringde Panasonic supporten tills jag hade den tillbaka hemma. Då blev den upphämtad av DHL, skickad till england för service & sen samma väg tillbaka. Det är top notch!
Postad 27 november 2010 - 08:24
Unregistered0b130625
-
Unregistered0b130625
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Men det går ju inte välja läget front (eller fram på svenska) om man har projektorn upp och ner i taket eller?? Då blir ju bilden upp och ner för sjuttan!
Det är väl bara att ställa soffan upp och ned?  Eller så kan man vända bilden i HTPC:n. Men det blir jobbigt när jag ska titta på blu-ray eller tv på projektorn. En hylla monterad högt upp skulle lösa problemet, men jag tror fortfarande att det kan vara rätt dåligt för lampan att få så dålig kylning! Luften som kommer ut från projektorn med Cinema/ECO-läge är rätt varm som den är nu när projektorn hänger i taket. Dåligt av Epson att snåla in på fläkten hur som helst. Fläkten låter som de skräpiga Antec Tricool-fläktarna som satt i mitt datorchassi när jag köpte det. Det är motorljudet som ger den tidigare nämnda rrrrrr-karaktären. Men, jag säger det igen, jag stör mig inte längre på fläkten. Jag ser på film och njuter istället!
Postad 27 november 2010 - 12:08
bruse
-
bruse
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Det är väl bara att ställa soffan upp och ned? 
Eller så kan man vända bilden i HTPC:n. Men det blir jobbigt när jag ska titta på blu-ray eller tv på projektorn. En hylla monterad högt upp skulle lösa problemet, men jag tror fortfarande att det kan vara rätt dåligt för lampan att få så dålig kylning! Luften som kommer ut från projektorn med Cinema/ECO-läge är rätt varm som den är nu när projektorn hänger i taket.
Dåligt av Epson att snåla in på fläkten hur som helst. Fläkten låter som de skräpiga Antec Tricool-fläktarna som satt i mitt datorchassi när jag köpte det. Det är motorljudet som ger den tidigare nämnda rrrrrr-karaktären.
Men, jag säger det igen, jag stör mig inte längre på fläkten. Jag ser på film och njuter istället!
Jag kör ju inte film via datorn så. Vill bara tillägga att fläkten låter mer ssssss och i bio + ecoläge så är den helt klart tyst. Men man vill ju ha en fläkt som inte hörs alls.
Postad 29 november 2010 - 12:18
ola89
-
ola89
-
Rookie
-
2 inlägg
Det är väl bara att ställa soffan upp och ned? 
Eller så kan man vända bilden i HTPC:n. Men det blir jobbigt när jag ska titta på blu-ray eller tv på projektorn. En hylla monterad högt upp skulle lösa problemet, men jag tror fortfarande att det kan vara rätt dåligt för lampan att få så dålig kylning! Luften som kommer ut från projektorn med Cinema/ECO-läge är rätt varm som den är nu när projektorn hänger i taket.
Dåligt av Epson att snåla in på fläkten hur som helst. Fläkten låter som de skräpiga Antec Tricool-fläktarna som satt i mitt datorchassi när jag köpte det. Det är motorljudet som ger den tidigare nämnda rrrrrr-karaktären.
Men, jag säger det igen, jag stör mig inte längre på fläkten. Jag ser på film och njuter istället!
Måste bara kolla med er som köpt en TW3600. Visst är det möjligt montera projjen upp o ner samt vända bilden i projjen? Hur har det funkat för er med fläktljudet, uppfattade som att några hade problem med rrr ljud då? Stämmer detta eller har jag missuppfattat inläggen? En annan fråga som har diskuteras mellan TW3600 och TW3200 är vad som skiljer dem. Det kan väl omöjligt vara som G skrev att TW3200 ska vara bättre än TW3600? Enligt tekniska spec. så ska TW3600 ha dubbelt så bra kontrast samt högre Lumiens. Detta måste väl göra skillnad på bilden? Står och väljer mellan dessa, vad ska jag välja prismässigt och finns det andra förbättringar på TW3600? Har haft problem med min nuvarande projje att färgpaketet börjat läcka, dvs. att mer eller mindre hela bilden blivit blå (Kanske ska tillägga att den är 5 år gammal och inne på andra lampan). Någon som vet hur vanligt det är? Är det någonting man behöver vara orolig för i framtiden?
Postad 29 november 2010 - 13:37
markusg
-
markusg
-
Rookie
-
4 inlägg
Måste bara kolla med er som köpt en TW3600. Visst är det möjligt montera projjen upp o ner samt vända bilden i projjen? Hur har det funkat för er med fläktljudet, uppfattade som att några hade problem med rrr ljud då? Stämmer detta eller har jag missuppfattat inläggen?
Det går att vända den. Min står dock på ett bord ca en meter högt. Fläkten är hyfsat tyst (i ECO-mode) men det hörs ett surrande som jag stör mig på under tysta filmpartier. Ingen hög volym på det, men irriterande liksom. Fast jag är ljudkänslig av mig, de flesta tänker nog inte på det. Fläkten på min förra (Epson tw600) lät mer, men det här 'surrandet' fanns inte. Specmässigt ska 3600 vara snäppet bättre än 3200. Samtidigt sägs att skillnaden i praktiken är väldigt liten. Om jag förstått saken rätt är det samma maskin i grunden men panelerna på 3200 är andrahandssortering. Jag var helt inställd på att köpa 3200 men valde 3600 efter ett bra erbjudande. För säkerhets skull tog jag det.
Postad 29 november 2010 - 19:31
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
En annan fråga som har diskuteras mellan TW3600 och TW3200 är vad som skiljer dem. Det kan väl omöjligt vara som G skrev att TW3200 ska vara bättre än TW3600? Enligt tekniska spec. så ska TW3600 ha dubbelt så bra kontrast samt högre Lumiens. Detta måste väl göra skillnad på bilden? Står och väljer mellan dessa, vad ska jag välja prismässigt och finns det andra förbättringar på TW3600?
Nej GAES måste bara haft otur med en något oseriös visning. Här är colamannens (cola är mycket kunnig och duktig) första intryck: http://www.component...h...st&p=152756Lite senare i tråden jämför han dem med lite andra modeller och skriver bland annat följande om 36:an vs 32:an: "TW3600 är betydligt mer lik sina storebröder 44 & 55 än sin lillebror (32) eller sin förgångare (35). Egentligen ska man väl inte behöva säga mer än så, då priset är betydligt billigare än föregångaren. Här får vi framförallt en bättre svärta och betydligt större djup jämfört med prisklassen under. Placeringsmässigt och installationmässigt så är det som vanligt busenkelt alá Epson. Där finns egentligen inte någon LCD som rår på 36:an under 20kkr-strecket,"
Postad 29 november 2010 - 22:38
ola89
-
ola89
-
Rookie
-
2 inlägg
Tusen tack för hjälpen! Blir nog en beställning innan kort. Desto mer man läser (Framför allt colamannens inlägg) desto mer förstår man hur viktigt en kalibrering är för att få ut det bästa och framför allt få ut det extra som inte TW3200 har. Är dock inte bekant med detta överhuvud taget, men såg att det fanns några handfasta tips för att få en lyckad kalibrering. Om någon som känner till forumet bättre än jag och har lite tråkigt vore det mer än uppskattat om ni kunde länka några bra inlägg alt. manualer för detta, eller skriva någon rad så man vet var man ska börja. Spelar det roll vilket märke o modell man har?
Over and Out
Postad 01 december 2010 - 13:45
Feltan
-
Feltan
-
Rookie
-
2 inlägg
Någon som kan reklommendera ett bra takstativ till 3600:an som ska vara mellan 400-500mm?
Postad 05 december 2010 - 13:05
***nicke69***
-
***nicke69***
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
Hej!
Vad har ni gjort för inställningar på eran 3600? Finns det något man bör ändra på direkt, som på en tv?
Jag vet att rummet/mörkläggningen spelar roll.
MVH
Niklas
Postad 05 december 2010 - 13:08
Dafve
-
Dafve
-
Användare
-
-
202 inlägg
Hej! Vad har ni gjort för inställningar på eran 3600? Finns det något man bör ändra på direkt, som på en tv? Jag vet att rummet/mörkläggningen spelar roll. MVH Niklas
Kolla följande för inställningar i Cinema och Dynamic http://www.projector...calibration.php
Postad 05 december 2010 - 19:34
Colonel
-
Colonel
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Hej Är det någon som kör Grandview Fantasy Electric som duk till sin 3600 och kan ge ett utlåtande om bildkvalitet (gärna kvalitet i övrig gällande duken oxå). Jag sitter nämligen med en King Pin-duk och letar efter lämplig duk att uppgradera till.
Postad 05 december 2010 - 20:22
***nicke69***
-
***nicke69***
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
Hej
Är det någon som kör Grandview Fantasy Electric som duk till sin 3600 och kan ge ett utlåtande om bildkvalitet (gärna kvalitet i övrig gällande duken oxå).
Jag sitter nämligen med en King Pin-duk och letar efter lämplig duk att uppgradera till.
Hej! Jag har en. Tycker att bilden är bra men vet inte om den är bättre än Kingpin. Ljudmakaren i Stockholm har duken och projektorn.
Postad 06 december 2010 - 13:41
***nicke69***
-
***nicke69***
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
Hej!
Har märkt att min lamptid inte ändras. Står fortfarande på 0 timmar. Är det någon som har råkat ut för samma sak?
/Niklas
Postad 06 december 2010 - 14:00
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
Det tar 10-15 timmar innan lamptiden "tickar igång" så har du inte kört mer än några timmar så är det helt rätt.
Postad 06 december 2010 - 15:36
***nicke69***
-
***nicke69***
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
Det tar 10-15 timmar innan lamptiden "tickar igång" så har du inte kört mer än några timmar så är det helt rätt.
Tack! /Niklas
Postad 07 december 2010 - 20:42
RonnieW
-
RonnieW
-
Användare
-
-
182 inlägg
Jag går i tankarna att köpa denna eminenta projektor men undrar lite om placeringen. Tidigare läste jag att man inte kan ha denna projektor utanför dukens sidokant men när jag använder mig av Epsons Projector Distance Calculator får jag fram denna info gällande en 16:9 duk på 104": Maximum projection range from center of the screen 2.17m.Lite uträkning: Bredden på 104" duk som har formatet 16:9 är 2.3 meter. Mitten på duken är då 1.15 meter in från sidan. Så från dukens sidokant så kan projektorn stå 1,02 meter utanför. (2.17m minus 1.15m är 1,02m.) Stämmer det? Kan projektorn stå 1.02 meter utanför dukens sida eller blir det helt galet?
Redigerat av RonnieW, 07 december 2010 - 20:46.
Postad 08 december 2010 - 08:06
eliselis
-
eliselis
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Stämmer det? Kan projektorn stå 1.02 meter utanför dukens sida eller blir det helt galet?
Tyvärr så blir det helt galet... Det du läst tidigare stämmer eftersom den horisontella lensshiften är på 47%, dvs du måste placera projjens linsmitt strax innanför dukens kantsida Om du dessutom behöver shifta den i vertikalled så minskar mängden du har till förfogande i horisontalplanet elis
Postad 08 december 2010 - 18:10
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
Stämmer det? Kan projektorn stå 1.02 meter utanför dukens sida eller blir det helt galet?
Det de menar är att det är 2,17 meter från center av linsen till dukens ytterkant vid max horisontell lensshift. D.vs att linsens mitt måste vara 2,3-2,17=0,13 meter innanför duken. Då har du maxat din horisontella lensshift (observera att det avståndet, precis som elis redan sagt, krymper om du ska börja använda den vertikala också).
Redigerat av B8, 08 december 2010 - 18:11.
Postad 08 december 2010 - 20:22
RonnieW
-
RonnieW
-
Användare
-
-
182 inlägg
Tack för svaren! Det uppskattas!
Postad 09 december 2010 - 08:28
Unregistered7f437206
-
Unregistered7f437206
-
Användare
-
-
127 inlägg
Light Power Edition
Har sett denna beteckning på några ställen på 3600:an och undrar vad det står för?
Postad 10 december 2010 - 10:32
Unregistereda88520d7
-
Unregistereda88520d7
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Har själv funderat på att köpa projektor då jag har ca 4m till tv´n idag. Har varit inne på att köpa en plasma 60". Men jag vill nog ha större bild, så nästa vecka ska jag demotesta 36án, efter att ha läst denna tråd blir man sugen på att köpa en direkt, jag såg en rätt stor skillnad på bilderna som postades upp i början utav tråden
Postad 10 december 2010 - 19:36
RonnieW
-
RonnieW
-
Användare
-
-
182 inlägg
Light Power Edition
Har sett denna beteckning på några ställen på 3600:an och undrar vad det står för?
Det verkar som att med Light Power Edition så får man med ett rosa filter. Hittade detta, dock om TW5000 men det är nog samma: http://www.televisio...n-EH-TW5000.phpThis brings us to Epson’s “Light Power Edition” — in Germany, Austria, and Switzerland only, a pink-colored glass filter is supplied with the projector to help you optimize the colors in conjunction with the “Vivid” color mode. This allows the Epson to reach a color temperature of around 6,500 Kelvin and an increased light output of between 960 and 1,250 lumens at full lamp output.
Postad 11 december 2010 - 11:06
Unregistered7f437206
-
Unregistered7f437206
-
Användare
-
-
127 inlägg
Det verkar som att med Light Power Edition så får man med ett rosa filter. Hittade detta, dock om TW5000 men det är nog samma:
http://www.televisio...n-EH-TW5000.php
This brings us to Epson’s “Light Power Edition” — in Germany, Austria, and Switzerland only, a pink-colored glass filter is supplied with the projector to help you optimize the colors in conjunction with the “Vivid” color mode. This allows the Epson to reach a color temperature of around 6,500 Kelvin and an increased light output of between 960 and 1,250 lumens at full lamp output.
Ok...L¨åter lite mumbo jumbo men det kanske funkar...
Postad 18 januari 2011 - 20:55
RonnieW
-
RonnieW
-
Användare
-
-
182 inlägg
Nu börjar TW3600 gå ner i pris.
Netonnet och Komplett tar 13.990kr, 1.000kr mindre än igår.
Tyvärr finns den inte på lager hos Netonnet i Stockholm. Tänkte ringa dom imorgon och kolla om den är på väg in. Såvida inte någon här har hunnit före?
EDIT: Ringde Netonnet, dom visste inte när det skulle komma in.
Redigerat av RonnieW, 19 januari 2011 - 20:20.
Postad 22 januari 2011 - 19:32
erikb76
-
erikb76
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Vet inte om jag har några fel på min nya TW3600, på text så är det en blålila rand "skugga" ovanpå texten,sen är det som ett hack eller något längst ner på bilden ska lägga upp bilder här....är det här något man ska kontakta Epson om eller ska jag kontakta netonnet där jag köpte den
20110122317.jpg 44,54K
1 Antal nerladdningar
20110122320.jpg 67,64K
1 Antal nerladdningar[attachmen
t=101972:20110122327.jpg]
20110122331.jpg 54,86K
1 Antal nerladdningar
Postad 22 januari 2011 - 20:26
Dafve
-
Dafve
-
Användare
-
-
202 inlägg
Hacket i nedre raden ser ut som det är något med filmmaterialet. Vill minnas att jag sett det tidigare med någon DVD, dock inte med Bluray. Var det en dvd som uppvisade detta? Sedan ser det ut som din proj har rätt taskig optik map kromaisk aberration och ev. även konvergensfel, tyvärr är det ofta något som man får leva med. Ingen projektor är perfekt men dyrare projektorer kan vara utrustade med optik vars linser är av högre kvalitet. Problemen brukar vara extra uttalade om man använder mycket lens shift och det märks mest ute i kanterna. Kolla mina screenshots från en tw3200 https://www.minhembi...howtopic=275462Kolla konvergensfel med följande bild http://www.scarse.or.../grid-black.gif
Postad 22 januari 2011 - 21:06
erikb76
-
erikb76
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Hacket i nedre raden ser ut som det är något med filmmaterialet. Vill minnas att jag sett det tidigare med någon DVD, dock inte med Bluray. Var det en dvd som uppvisade detta?
Sedan ser det ut som din proj har rätt taskig optik map kromaisk aberration och ev. även konvergensfel, tyvärr är det ofta något som man får leva med. Ingen projektor är perfekt men dyrare projektorer kan vara utrustade med optik vars linser är av högre kvalitet. Problemen brukar vara extra uttalade om man använder mycket lens shift och det märks mest ute i kanterna.
Kolla mina screenshots från en tw3200 https://www.minhembi...howtopic=275462
Kolla konvergensfel med följande bild http://www.scarse.or.../grid-black.gif
filmen är avatar bluray och hacket finns även på andra filmer jag har testat funder på att skicka bilderna till epson och höra vad dom säger...såg att någon hadde gjort det tidigare här på forumet ...han fick en ny projektor....men frågan är då om skuggningarna försvinner om man får en ny ...eller om det är så överlag ?
Postad 22 januari 2011 - 21:53
Dafve
-
Dafve
-
Användare
-
-
202 inlägg
"Skuggningarna" ser rätt kraftiga ut, helt klart värre än vad jag har på min tw3200. Har du tur så får du ett bättre exemplar om du får projjen klassad som felaktig. Ser du felen från normalt tittavstånd och du stör dig på dom?
Postad 22 januari 2011 - 22:03
Torra Björnen
-
Torra Björnen
-
Användare
-
-
100 inlägg
Jag har själv haft samma problem med min 3600. Så jag rekommenderar att ta kontakt med Epson och skicka bilderna till dem. Så får du helt säkert ett DOA-nr från dem som du sedan uppger vid kontakt med netonnet. Då slipper du vänta på att netonnet ska göra en bedömning av projektorn. Lägger man ut 15 pix för en produkt vill man ju att den ska vara ok.
Redigerat av Torra Björnen, 22 januari 2011 - 22:04.
Postad 23 januari 2011 - 09:48
erikb76
-
erikb76
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Jag har själv haft samma problem med min 3600. Så jag rekommenderar att ta kontakt med Epson och skicka bilderna till dem. Så får du helt säkert ett DOA-nr från dem som du sedan uppger vid kontakt med netonnet. Då slipper du vänta på att netonnet ska göra en bedömning av projektorn. Lägger man ut 15 pix för en produkt vill man ju att den ska vara ok.
blev din nya bättre då ?....
Postad 23 januari 2011 - 16:40
Roger Jönsson
-
Roger Jönsson
-
Rookie
-
7 inlägg
Vet inte om jag har några fel på min nya TW3600, på text så är det en blålila rand "skugga" ovanpå texten,sen är det som ett hack eller något längst ner på bilden
Hacket skulle kunna ha med interlacing att göra. -Vad har du för bildkälla (t ex DVD spelare), är denna ställd att spela upp progressivt och vilken typ av överföring kör du (typ av kabel)? Färgförskjutningen kan påverkas av optikens zoom och offset-inställningar. Prova om det hjälper att ändra dessa inställningar och flytta sedan projektorn till den position där optiken fungerar bättre...
Redigerat av Roger Jönsson, 23 januari 2011 - 16:45.
Postad 23 januari 2011 - 16:58
erikb76
-
erikb76
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Hacket skulle kunna ha med interlacing att göra. -Vad har du för bildkälla (t ex DVD spelare), är denna ställd att spela upp progressivt och vilken typ av överföring kör du (typ av kabel)?
Färgförskjutningen kan påverkas av optikens zoom och offset-inställningar. Prova om det hjälper att ändra dessa inställningar och flytta sedan projektorn till den position där optiken fungerar bättre...
Jag använder en ps3,och en onkyo 608 med supra hdmi kabel om den spelar progressivt vet jag inte? nu står projektorn raktframför duken i taket, har försökt att ha den i position rakt även höjdleds men ser även då skugningar
Postad 23 januari 2011 - 17:34
Torra Björnen
-
Torra Björnen
-
Användare
-
-
100 inlägg
Ett tips är att koppla bort bildkällan helt från projektorn. Ssedan kolla om du har samma "skuggningar" när du tittar på projektorns meny. (Projektorn som jag fick i utbyte hade en diskret skuggning jämfört med den första)
Postad 26 januari 2011 - 15:02
erikb76
-
erikb76
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Ett tips är att koppla bort bildkällan helt från projektorn. Ssedan kolla om du har samma "skuggningar" när du tittar på projektorns meny. (Projektorn som jag fick i utbyte hade en diskret skuggning jämfört med den första)
har fått svar från Epson , jag ska maila bilder till dom.....får se vad dom säger
Postad 08 februari 2011 - 16:28
lawof
-
lawof
-
Rookie
-
1 inlägg
fick hem min Epson EH-TW3600 idag. och undra om det är nån med bra inställningar. då jag inte hittar men calibring skiva. plus är tänkte slippa att sitta några timmar innan lampan är inkörd
Postad 09 februari 2011 - 20:21
erikb76
-
erikb76
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
har fått svar från Epson , jag ska maila bilder till dom.....får se vad dom säger
Nu har jag fått ett DOA nr av epson ..tog lite tid men .... ni som har bytt ...är det bara att hämta ut en ny projektor direkt eller måsta man vänta efter man har lämnat in den defecta projektorn?
Postad 09 februari 2011 - 21:04
Torra Björnen
-
Torra Björnen
-
Användare
-
-
100 inlägg
Nu har jag fått ett DOA nr av epson ..tog lite tid men .... ni som har bytt ...är det bara att hämta ut en ny projektor direkt eller måsta man vänta efter man har lämnat in den defecta projektorn?
Som jag förstod Epson, så ska det bara vara att byta ut den defekta mot en ny, där du köpte projektorn. Jag hade ingen möjlighet till det eftersom jag skickade efter min. Netonnet fick inte skicka någon ny innan de hade fått in den defekta. Hoppas du får en ok projektor denna gång.
Postad 09 februari 2011 - 21:37
sonyman
-
sonyman
-
Veteran
-
-
1 560 inlägg
Nu har jag fått hem min 3600:a.
Givetvis så finns det fel på den, vissa jag inte skulle ha tänkt på om det inte var för internet & vissa som är ganska uppenbara
Jag har den gröna kanten på höger sida samt i ovankant bild, 1pixelrad samt en som är diffus. Underkant bild har en lila pixelrad men den syns inte på normalt tittavstånd. Runt text så syns givetvis den gröna & lila pixelraden, dock inte på tittavstånd.
Annars ser resten bra ut, enl Dafves länk för testbilden (skickad via ps3mediaserver) så ser allt bra ut. Inga färgskiftningar i hörnen & jämn skärpa över hela bilden (tips om något som har text över hela bilden så man kan kolla exakt?).
Vad tror ni..... får man leva med detta eller ska det DOA-anmälas? Det jag stör mig mest på är den gröna kanten på högersida samt överkant, resten är svårt att se vid filmtittande.
Postad 16 februari 2011 - 02:17
Peter-
-
Peter-
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Hur ställer man in sovtimer på TW3600:an? Om jag t.ex vill att projektorn ska slås av om 1, 2, 3 eller 4 timmar exempelvis. Ifall man råkas somna i soffan tänkte jag ^^ vore bra om det gick.
Postad 16 februari 2011 - 23:27
Unregistered0b130625
-
Unregistered0b130625
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Nu har jag fått hem min 3600:a.
Givetvis så finns det fel på den, vissa jag inte skulle ha tänkt på om det inte var för internet & vissa som är ganska uppenbara 
Jag har den gröna kanten på höger sida samt i ovankant bild, 1pixelrad samt en som är diffus. Underkant bild har en lila pixelrad men den syns inte på normalt tittavstånd. Runt text så syns givetvis den gröna & lila pixelraden, dock inte på tittavstånd.
Annars ser resten bra ut, enl Dafves länk för testbilden (skickad via ps3mediaserver) så ser allt bra ut. Inga färgskiftningar i hörnen & jämn skärpa över hela bilden (tips om något som har text över hela bilden så man kan kolla exakt?).
Vad tror ni..... får man leva med detta eller ska det DOA-anmälas? Det jag stör mig mest på är den gröna kanten på högersida samt överkant, resten är svårt att se vid filmtittande.
Det verkar vara svårt att få en perfekt 3200/3600. Antal personer med grön pixelrad på vänster sida verkar stort, men det verkar som att det är den defekt det är lättast att leva med. Skärpeproblem och färgskiftningar är värre, de är problem som blir väldigt jobbiga i längden. Det man kan göra är att begära pengarna tillbaka på sin 3600 och köpa en 3200 istället. Det är lättare att nöja sig med en halvbra projektor om den bara kostar 10000. Själv har jag en 3600 med grön pixelrad på vänster sida, och halvdålig konvergens. Jag njuter ändå av den härliga bilden, om jag nu inte sätter mig och letar efter den gröna pixelraden förstås.
Postad 21 februari 2011 - 14:40
SEALen
-
SEALen
-
Användare
-
-
136 inlägg
Borde inte vara möjligt att se till att den gröna raden är i den svarta masken på sidan om duken? För ni har väl svart mask runt duken?
Postad 21 februari 2011 - 20:38
Unregistered0b130625
-
Unregistered0b130625
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Jodå, det fungerar utmärkt nu när jag har en duk. Nu tänker jag inte på den.
Nu är det bara det surrande fläktljudet som stör mig. Funderar på att köpa en hylla och ställa projektorn på för att få ner ljudet.
Postad 22 februari 2011 - 15:54
Unregistered32857
-
Unregistered32857
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Nu kostar EH-TW3600:an "bara" 11990kr hos både netonnet och inwarehouse.
Hade tidigare en TW3200 men den drogs med lite döda pixlar och andra problem bl a repig lins/projektorhus etc..
Har nu beställt en 3600:a nu. Får se om jag får en bra maskin eller nåt jag skickar tillbaka med detsamma.
Lite som lotto dethär ju...
Postad 25 februari 2011 - 09:52
Unregistered32857
-
Unregistered32857
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
..och nu har jag fått den.
Det är mycket skriverier om dessa och TW3200 och jag var nästan säker på att jag skulle få en med nåt allvarligt fel.
MEN...mitt ex är vad det verkar som hittills felfritt. Okej att panelerna kanske inte är 100% exakt alignade men de är såpass bra att jag inte har någonting alls att invända mot det.
Så jag är iaf änsålänge väldigt nöjd med projjen, både utseendemässigt och prestandamässigt.
Tänkte det kanske kunde vara kul för de som funderar på att skaffa en TW3600 att läsa att alla projjar inte är sönder när de anländer till kunderna.
Postad 25 februari 2011 - 10:12
killkinn
-
killkinn
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
..och nu har jag fått den.
Det är mycket skriverier om dessa och TW3200 och jag var nästan säker på att jag skulle få en med nåt allvarligt fel.
MEN...mitt ex är vad det verkar som hittills felfritt. Okej att panelerna kanske inte är 100% exakt alignade men de är såpass bra att jag inte har någonting alls att invända mot det.
Så jag är iaf änsålänge väldigt nöjd med projjen, både utseendemässigt och prestandamässigt.
Tänkte det kanske kunde vara kul för de som funderar på att skaffa en TW3600 att läsa att alla projjar inte är sönder när de anländer till kunderna. 
Jag köpte också likadan från netonnet och den verkar ok, nu är det bara duken som fattas.
Postad 01 mars 2011 - 20:29
Torra Björnen
-
Torra Björnen
-
Användare
-
-
100 inlägg
Priset svänger snabbt på TW3600, med tanken på elgiganten, netonnet och dom andra större butikerna. Påminner en hel del om handeln med IT-aktier före IT-bubblan sprack. Kommer ihåg Framtidfabrikens aktier som kunde handlas för 1100 till 1500 kr under en och samma dag.
Redigerat av Torra Björnen, 01 mars 2011 - 20:32.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|