Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tidningen HemmaBios test: "Bäst bas för 15.000kr"

500 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Velodyne DD-15 (Subwoofers) 2 9.6875 (15) Inga priser
SVS PB13-Ultra (Subwoofers) 4 9.642856 (13) Inga priser
Cerwin Vega HFA-21SX (Subwoofers) 2 7.5 (1) Inga priser
XTZ 99 W12.18 ICE (Subwoofers) 6 9.458332 (23) Inga priser
SVS PC13-Ultra (Subwoofers) 6 8.999998 (6) Inga priser
SVS SB12-NSD (Subwoofers) 4 9.299998 (9) Inga priser
Klipsch SW-110 (Subwoofers) 1 7.5 (1) Inga priser
SVS PB12-Plus (Subwoofers) 6 9.307692 (12) Inga priser
Velodyne DD-15 Plus (Subwoofers) 9 8.75 (3) 69 900:-
REL Acoustics T-7 (Subwoofers) 2 9.6875 (15) Inga priser
DALI Sub E-12 F (Subwoofers) 2 8.846152 (12) 9 998:-
Anthony Gallo Acoustics Classico CLS-10 (Subwoofers) 1 (0) Inga priser
40 relaterade trådar
Dali E-12F subwoofer, missljud, brummar och vinande (2 inlägg) 1 år sedan
XTZ 99 W12.18 ICE (167 inlägg) 2 år sedan
Velodyne DD plus (7 inlägg) 4 år sedan
Velodyneklubben! (126 inlägg) 6 år sedan
SVS PB13-ultra (1020 inlägg) 8 år sedan
SVS SB-12 NSD (119 inlägg) 8 år sedan
SvS Basar (540 inlägg) 8 år sedan
Nytt slutsteg pb13 ultra (10 inlägg) 9 år sedan
Nytt vardagsrumssetup för 20k (30 inlägg) 10 år sedan
Någon som hört Dynavoice Thunder T-12 än? (92 inlägg) 10 år sedan
Motvilligt val av sub till musik (1 inlägg) 10 år sedan
Bästa subwoofer för film (398 inlägg) 10 år sedan
1xPV1D vs 1xSVS PB13 Ultra vs 1xSVS PC13 Ultra VS 2xSB2000 VS 1xSB13 Ultra (145 inlägg) 11 år sedan
Ny subb! (67 inlägg) 11 år sedan
Musiksub, XTZ 12.18 ICE, Klipsch SW-115, Dynavoice Thunder T-12? (32 inlägg) 11 år sedan
svs klubben (13 inlägg) 11 år sedan
Sub vs Sub (15 inlägg) 11 år sedan
KÖPRÅD SUB 6000-10000 KR (4 inlägg) 12 år sedan
SVS PC 13 Eller Velodyne DD 12/DD10 (270 inlägg) 12 år sedan
Köp av (dubbla) subwoofers, SVS, XTZ, annat? (5 inlägg) 12 år sedan
1 st Velodyne DD-15 Plus eller 2 st Monitor Audio Glod GXW-15? (63 inlägg) 12 år sedan
Utförsäljning SVS PB&SB12-NSD + Nya modeller! (3 inlägg) 12 år sedan
SV Subwoofers-klubben (743 inlägg) 12 år sedan
Hur kopplar jag REL T7 (36 inlägg) 12 år sedan
Köpa REL-sub. Vilken? (31 inlägg) 13 år sedan
SVS SB12-NSD vs XTZ 99 W12.16 (6 inlägg) 13 år sedan
XTZ w12.18 till pangpris! (64 inlägg) 13 år sedan
Sub med pluggar (25 inlägg) 13 år sedan
velodyne dd18plus vs JL f113 (4 inlägg) 14 år sedan
Nya subbar till biorum? Har nu Cascade 15 (4 inlägg) 14 år sedan
Dags för ny subwoofer (22 inlägg) 14 år sedan
Hjälp med ny hembio. (4 inlägg) 14 år sedan
För XTZ freaks ;o) (26 inlägg) 15 år sedan
Cerwin Vega HFA-18SX (40 inlägg) 15 år sedan
NYA SVS SUBAR (112 inlägg) 15 år sedan
Gästbok för pioneerfantast ( inlägg) 15 år sedan
Ett monster från Cerwin-Vega (38 inlägg) 16 år sedan
Velodyne DD-15 vs. DD-18 (51 inlägg) 17 år sedan
Sub med livekänsla och dynamik (48 inlägg) 18 år sedan
Gästbok för tommypeters (42 inlägg) 18 år sedan

Postad 29 March 2012 - 15:24

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Ingen som tycker det är konstigt att karlsson inte svarade på en enda fråga som ställdes högre upp i tråden, och han ville heller inte beskriva sin egen anläggning i bas-området?

Jag undrar varför karlsson? tunnelseende?

Vilka frågor svara jag inte på?
Min anläggning har inget med trådämnet att göra. Försök använd argument istället.

Karlsson verkar välja de frågor han svarar på med omsorg, och det är väl knappast första gången han gör så =)

Visa källor där jag i återkommande fall inte svarar på frågor eller ta tillbaka din lögn!

Postad 29 March 2012 - 15:32

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Ingen som tycker det är konstigt att karlsson inte svarade på en enda fråga som ställdes högre upp i tråden, och han ville heller inte beskriva sin egen anläggning i bas-området?

Jag undrar varför karlsson? tunnelseende?

han kanske inte riktigt vill svara på detta pga märket på hans moduler har en tendens att uppröra folk och få trådar att spåra ur.

men så vitt jag förstår så sitter karlsson på ett ino audio profoundus y-4 vilket är 4st gigantiska boxar med 12" i varje.

Postad 29 March 2012 - 15:33

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

Kollar man bäst för 15 k är ju testet helt rättvist.

Fast det är det ju inte alls, eftersom att man hade kunnat använt anti mode till fler än bara Gallo subben.

Postad 29 March 2012 - 15:37

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

han kanske inte riktigt vill svara på detta pga märket på hans moduler har en tendens att uppröra folk och få trådar att spåra ur.

Nej, det är inte därför jag inte anser det har med saken att göra. Utan att vissa verkar använda annat än argument som tyngd. Dvs, hade jag har 4 st SVS PB-13ultra så skulle helt plötsligt vissa lägga mer tyngd i det jag säger än om jag haft en XTZ för 3K, fast argumenten är desamma! Även snacket om "du har SVS så därför är dina inlägg f*nboy aktiga".

Det är därför jag anser det inte har något som helst med detta att göra. :)

Postad 29 March 2012 - 17:09

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Visa källor där jag i återkommande fall inte svarar på frågor eller ta tillbaka din lögn!

Men snälla ta det lugnt.. det var inte så allvarligt menat. Och nu ska jag använda samma retorik som du brukar använda, var någonstans skriver jag att du i återkommande fall inte svarar på frågor?? Det kan du inte svara på för så har jag inte skrivt, jag skrev "han väljer de frågor han svarar på med omsorg", eller menar du på fullt allvar att du alltid svarar på allas frågor?? Är det därför man i åtskilliga trådar kan läsa att folk skriver "svara på frågan Karlsson" =) Och ta inte allt så jäkla allvarligt jämt..

Postad 29 March 2012 - 17:12

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Men snälla ta det lugnt.. det var inte så allvarligt menat.

Möjligt, men det är samma påstående som flera andra lögnare pysslat med. Det vill säga, de som istället för argument hittar på andra saker om mig som person. Säger ju mest om de själv dock.

Postad 29 March 2012 - 20:14

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Jag håller med att Karlsson är lite av en rövnisse som selektivt svarar på inlägg.
Men det betyder inte att han inte har rätt i det mesta han skriver, trots att han tjatar samma skit om och om igen, för det har han faktiskt, även att jag inte gärna erkänner det.

En bra bas som spelar upp det man matar den med, med låg dist, låter som den ska.
Det är en bra baslåda.
40Hz kan inte låta mer eller mindre roligt. 40Hz låter som 40Hz.
Det som folk klassar som "spelglädje" eller att en bas är "rapp" eller "slö" är mängden av distortion, transientsvar, grupplöptid och liknande.
"Slö" bas som folk beskriver är ofta följden av att få har upplevt riktigt djup bas.

Karlsson har Ino Audio Profundus Y-4. Ett basreflexsystem med fyra separata lådor med ett 12"-element som kan lira 127dB 16-200Hz (+-3dB).
Det är ett av dom mest kompetenta bassystemen på detta forum.

Postad 29 March 2012 - 21:21

LifeHiFiStyle
  • LifeHiFiStyle
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Att folk undrar vad Karlsson har för egna basar/system är ju inte så konstigt.

Att han sedan väljer att bara svara på sådant som han själv föredrar eller som ger han ett fult övertag i hans argumentation är ju bara fult och visar hans svaghet.

Att folk tror att det endast finns tre alternativ om man snackar kompetent bas för humana pengar stämmer heller inte, det finns mängder med alternativ i samma prisklass som Profundus Y-4, eller dubbla pb13u eller DIY för lika mkt pengar som Ino & SVS.

Det är bara det att just på detta forum så är det "styrt" så, och folket med bred kunskap råkar vara Inoiter här, och förmedlar sitt tycke som lag, enligt mig har dom inte alls ofta rätt.

Subbasar låter inte likadant, och vilken sub man föredrar är högst personligt.

Sen så påstår jag personligen (du som klankar ner på "dyra" produkter Karlsson) att Ino är nog det absolut sämsta för pengarna som finns, oerhört löjligt högt prissatt för vad man får.

Redigerat av LifeHiFiStyle, 29 March 2012 - 21:27.

Postad 29 March 2012 - 22:30

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0
Ville bara i all enkelhet meddela att jag har ögonen på den här tråden, har fått in ett par rapporter hit och dit. Så håll er till topic och var lite mer "friends".
Karlsson's ljudsystem är t.ex inte testat i Hemmabios tidning så det är enligt mig off-topic.

Redigerat av Falcy, 29 March 2012 - 22:31.

Postad 30 March 2012 - 02:01

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Att han sedan väljer att bara svara på sådant som han själv föredrar eller som ger han ett fult övertag i hans argumentation är ju bara fult och visar hans svaghet.

Sista gången. Vad väljer jag inte att svara på?

Postad 30 March 2012 - 03:25

LifeHiFiStyle
  • LifeHiFiStyle
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Sista gången. Vad väljer jag inte att svara på?

Kan du inte läsa eller? hade du velat bete dig som folk så hade du läst folks inlägg och svarat på frågorna utan att spela dum.

Och sen för den delen tycker jag att det inte finns ngt mer att diskutera med dig, eftersom du inte klarar av att föra en diskussion på ett moget sätt, så jag väljer att avsluta denna diskussion med dig nu.

Och om du läser ovanför ditt sista inlägg så ser du att Falcy precis har bett oss att sluta tramsa och hålla oss till topic, detta gäller alla och även dig. (eller såg du inte Falcys inlägg heller?)

Postad 30 March 2012 - 06:23

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Eftersom testet är så taffligt utfört och redovisat så spelar det ingen roll vilka subbar de testade.

Postad 30 March 2012 - 08:12

Unregistered1978
  • Unregistered1978
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Eftersom testet är så taffligt utfört och redovisat så spelar det ingen roll vilka subbar de testade.

Spelar ju ingen roll vad dom "testar"

Uttryck som "Oj vad ljudet helt plötsligt blev hotfullt bråddjupt svart i basen när vi bytte till Transparent-kablarna"
Sånt här gör ju bara att man suckar när man läser tidningen.
Så deras "tester" har jag för länge sedan slutat att ta på allvar, bättre att kolla här på forumet om man vill ha sansade och nyktra omdömen.

Postad 30 March 2012 - 09:01

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Ja, utan något vettig metod för testet så blir det ganska meningslöst test.

Postad 30 March 2012 - 09:05

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Ilkka (finnen) är ett skolexempel som ****** på Hemmabiotidningen borde lära sig av.

Jag hade en Rel Storm 5. Illka sammanfattar exakt vad jag tyckte om resp inte gillade med den:

http://www.hometheat...-storm-5-a.html

Postad 30 March 2012 - 09:14

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Spelar ju ingen roll vad dom "testar"

Uttryck som "Oj vad ljudet helt plötsligt blev hotfullt bråddjupt svart i basen när vi bytte till Transparent-kablarna"
Sånt här gör ju bara att man suckar när man läser tidningen.
Så deras "tester" har jag för länge sedan slutat att ta på allvar, bättre att kolla här på forumet om man vill ha sansade och nyktra omdömen.

Haha jag håller med dig =) Jag gillar speciellt uttrycken hotfullt bråddjupt eller svart som natten =)) Hifi-hembio tidningar är egentligen ren underhållning, något jag läser när jag sitter på toaletten =)

Redigerat av Mikael_80, 30 March 2012 - 09:15.

Postad 30 March 2012 - 09:23

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Note to self:

Addera "Svart bas" till listan av bastyper....

Scenario i hifibutik någonstans i USA:

-Hi, i would like to listen to a black american bass, do you have any? :rolleyes:

Postad 30 March 2012 - 09:47

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Note to self:

Addera "Svart bas" till listan av bastyper....

Scenario i hifibutik någonstans i USA:

-Hi, i would like to listen to a black american bass, do you have any? :rolleyes:

Riktigt lol

Postad 30 March 2012 - 11:05

Unregisteredc9bf91cb
  • Unregisteredc9bf91cb
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0
Vilken av de testade baserna skulle passa bäst i en badrumsmiljö?

Postad 30 March 2012 - 11:19

Unregistered1978
  • Unregistered1978
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Ny bas!!!
Badrumsbas! :)

Postad 30 March 2012 - 11:23

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

En avloppsdjup bas, som kan uppfattas som lite blöt skulle jag lägga pengarna på.

Postad 30 March 2012 - 11:30

Unregistered1978
  • Unregistered1978
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

En avloppsdjup bas, som kan uppfattas som lite blöt skulle jag lägga pengarna på.

Den ska "ruva hotfullt i ena hörnet av badrummet också"!
Detta skulle säkert Hemmabiotidninge säga. :D

Postad 30 March 2012 - 12:01

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Den ska "ruva hotfullt i ena hörnet av badrummet också"!
Detta skulle säkert Hemmabiotidninge säga. :D

Det sjuka är att det skulle bli stor efterfrågan på en sådan bas om den recenserats i någon hemmabiotidning =)

Postad 30 March 2012 - 12:06

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Fast borde man inte vilja ha en mer torr bas i badrummet just för att slippa fukten?

Postad 30 March 2012 - 12:12

RonnieW
  • RonnieW
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Oj den här tråden blev verkligen livad, hade jag veta det hade jag inte startat den, eller jo det hade jag nog :-)

Man ska ta ALLA recensioner, oavsett var det står, med en nypa salt och man ska ta ALLA åsikter, oavsett hur stor kunskap källan besitter, med en nypa salt. Det en person tycker är det bästa som hänt sen skivat bröd kan en annan tycka är skräp.

Att argumentera vilken bas som är bäst är meningslöst för det beror på vem lyssnaren är.
Visst, SVS och XTZ är hypade produkter och många tycker dom är bra men lika många tycker att dom är dåliga.
Och tur är väl det, hur tråkigt hade det inte varit om alla satt med samma högtalare, samma förstärkare...körde samma bilmodell..bodde i likadana hus...?

Postad 30 March 2012 - 12:14

Unregistered1978
  • Unregistered1978
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Fast borde man inte vilja ha en mer torr bas i badrummet just för att slippa fukten?

Jag skulle välja en RAPP bas så att jag inte ligger för länge i badet! ;)

Postad 30 March 2012 - 12:25

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Oj den här tråden blev verkligen livad, hade jag veta det hade jag inte startat den, eller jo det hade jag nog :-)

Man ska ta ALLA recensioner, oavsett var det står, med en nypa salt och man ska ta ALLA åsikter, oavsett hur stor kunskap källan besitter, med en nypa salt. Det en person tycker är det bästa som hänt sen skivat bröd kan en annan tycka är skräp.

Att argumentera vilken bas som är bäst är meningslöst för det beror på vem lyssnaren är.
Visst, SVS och XTZ är hypade produkter och många tycker dom är bra men lika många tycker att dom är dåliga.
Och tur är väl det, hur tråkigt hade det inte varit om alla satt med samma högtalare, samma förstärkare...körde samma bilmodell..bodde i likadana hus...?

Detta är min personliga åsikt.. om folk verkligen lyssnade på olika subwoofers och högtalare i samma rum, som gärna är ett bra sådant, eventuellt akustikbehandlat, så skulle nog fler vara överens om vad som är en bra högtalare och subwoofer och tvärtom.. Sen vill ju självklart en del att det ska låta på en speciellt sätt, man kan ha olika preferenser helt enkelt. Men om man t.ex tycker att SVS PB-13ultra låter illa, ja då har man troligen inte lyssnat på den i ett bra rum. I ett dåligt rum spelar den lika dåligt som Tad Reference 1 skulle göra i samma rum.. Detta är faktiskt något som typ Trebban, Karlsson m.fl verkligen fick mig att inse för en tid sedan, och har fått mig att omvärdera en del tankar man hade om hifi tidigare.

Postad 30 March 2012 - 12:27

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0

+ 1 på den. Men det är kul med ett levande forum. Det här med subbor väcker verkligen känslor! :)

Postad 30 March 2012 - 12:54

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Nja, det beror ju på. Om man vill ha distfri bas med bra bandbredd och god SPL förmåga, så är det verkligen inte bara "helt subjektivt" vad som är bäst.
Sen att smaken, upplevelsen, medvetna och omedvetna preferenser är med och styr ifrågasätter jag inte. Men hifi är inte magi, utan ren och skär vetenskap vilket man även kan undersöka, om man vill.

Postad 30 March 2012 - 13:07

Unregistered1978
  • Unregistered1978
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Om man nu bortser från tidningar och annat skoj så skulle jag i dagsläget för 15 papp försöka få loss 2 st Monolith+FF från Tonsor.
Skulle säkert gå att få ett bra pris om man handlar 2 på en gång.

Postad 30 March 2012 - 14:02

RonnieW
  • RonnieW
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Nja, det beror ju på. Om man vill ha distfri bas med bra bandbredd och god SPL förmåga, så är det verkligen inte bara "helt subjektivt" vad som är bäst.
Sen att smaken, upplevelsen, medvetna och omedvetna preferenser är med och styr ifrågasätter jag inte. Men hifi är inte magi, utan ren och skär vetenskap vilket man även kan undersöka, om man vill.

Vilken sub är då bäst i hela världen, oavsett prisklass, bara baserat på dina ovanstående kriterier?
Det kan inte vara SVS antar jag eller är den bästa som finns tycker du?

Postad 30 March 2012 - 14:42

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Vilken sub är då bäst i hela världen, oavsett prisklass, bara baserat på dina ovanstående kriterier?

Det vet jag inte eftersom jag har inte kollat upp alla som finns. Det finns ju lista med riktigt bra saker om man vill.
För du håller väl med om att det finns objektivt bra och dåligt? Eller kan lika gärna https://www.prisjakt...kt.php?p=304410 vara det bästa som finns om det inte finns någon som helst objektivt faktum?

Postad 30 March 2012 - 15:06

RonnieW
  • RonnieW
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Det vet jag inte eftersom jag har inte kollat upp alla som finns. Det finns ju lista med riktigt bra saker om man vill.
För du håller väl med om att det finns objektivt bra och dåligt? Eller kan lika gärna https://www.prisjakt...ct.php?p=304410 vara det bästa som finns om det inte finns någon som helst objektivt faktum?

Då är vi överrens. Enbart fakta ger inte hela sanningen men viktig i valet.
Sen är jag nyfiken, eftersom du ger intryck av att vara förespråkare av SVS, om du kan hitta en subwoofer som är bättre baserat enbart på objektiv bedömning?
Kan vara intressant för oss som anser att SVS inte är något val.

Postad 30 March 2012 - 15:26

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Postade inte jag en bild på mina ? :D

Postad 30 March 2012 - 15:28

RonnieW
  • RonnieW
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Postade inte jag en bild på mina ? :D

Jag blev imponerad! :-)

Postad 30 March 2012 - 15:34

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Då är vi överrens. Enbart fakta ger inte hela sanningen men viktig i valet.
Sen är jag nyfiken, eftersom du ger intryck av att vara förespråkare av SVS, om du kan hitta en subwoofer som är bättre baserat enbart på objektiv bedömning?
Kan vara intressant för oss som anser att SVS inte är något val.

Det finns säkert några som är bättre än SVS men jag undrar av vilken anledning SVS inte är något val?

Postad 30 March 2012 - 15:40

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Mitt personliga SVS tips är två stycken tuber. Tar inte så mye plats. Jag fick inte
till det med 1st PC Ultra, trots benägen hjälp på plats av erfaren SVS-snubbe från Norge.
Två stycken hade nog gjort susen.

Postad 30 March 2012 - 15:42

RonnieW
  • RonnieW
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Det finns säkert några som är bättre än SVS men jag undrar av vilken anledning SVS inte är något val?

Dom föll mig inte i smaken bara. Blev inte imponerad utan vill ha något ännu bättre.

Har du något tips?

Postad 30 March 2012 - 15:59

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Dom föll mig inte i smaken bara. Blev inte imponerad utan vill ha något ännu bättre.

Har du något tips?

Vad blev du inte imponerad av? Och vad vill du ska bli bättre? Du är säker på att det inställningen/rummet som spökade?

Mitt tips är DIY. Där finns det mycket större möjligheter att få till bra basmoduler utan en massa kompromisser på grund av WAF/storleken.

Postad 30 March 2012 - 16:00

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Ja, REL´s värsting. Men då kostar det uppåt 60-80 papp och är stort som en frysbox. Och att jag
är en Velodyne vän är väl ingen hemlighet. ^_^ Men lägger man in priset i ekvationen så
är det förkastligt imo.

Postad 30 March 2012 - 16:07

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Jag behöver nog inte påpeka vad man kan få för 60-80K som skulle sparka rejält med rumpa. :)

Postad 30 March 2012 - 16:15

RonnieW
  • RonnieW
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Vad blev du inte imponerad av? Och vad vill du ska bli bättre? Du är säker på att det inställningen/rummet som spökade?

Mitt tips är DIY. Där finns det mycket större möjligheter att få till bra basmoduler utan en massa kompromisser på grund av WAF/storleken.

Du kan inte seriöst mena att oavsett prislapp finns det inget bättre än SVS utan en DIY lösning är det enda pga WAF/storlek?
Där sjönk du som en sten i mina ögon.

Då kan man också ifrågasätta dina objektiva bedömningar om du verligen tror på det du skrev.
Du som jag vet att det finns subwoofers, som må kosta mer, men som ger ännu högre SPL, lägre dist etc.
Rättare sagt, jag hoppas du vet det?

Jag behöver nog inte påpeka vad man kan få för 60-80K som skulle sparka rejält med rumpa. :)

Jo gör gärna det, såvida det inte är flera SVS.

Postad 30 March 2012 - 16:23

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0

Nä, utan att du ska behöva känna att jag tar någons parti RonnieW, så är det väl en Ino rigg
som är det bästa jag hört i djupbas väg. Men!:

- Framväggen var belamrad av basmoduler. Kommer inte ihåg hur många och beteckningen.
- Inogänget var väldigt pratsugna, så jag kan inte ge några omdömmen om helheten.
(Är det alltid så, Karlsson. Eller kan dom hålla käften och lyssna nån gång? :D ^_^ )

När man som jag bara har plats för en sub, så var för mig en Velodyne DD-15 det bästa valet.
Begagnad dock. 15 000 kr för en oinspelad krake.

Jag har två stycken JBL 14 tummare som trycker på utav bara ''''' ner till 30 hz. Och tro mig, dom
behöver ingen avlastning!! Sen lirar jag inte så högt längre. Men handen på hjärtat så saknar jag
SVS tuben när det gäller film.

Men Velon var den bästa kompromissen jag kunde hitta. Helnöjd, och ska ha mig en till. Nu när
DD+ kommit ut, så fiskar man lämpligen i prylbytarnas vattendrag! ^_^

Redigerat av Bongo_Mongo, 30 March 2012 - 16:23.

Postad 30 March 2012 - 16:31

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Du kan inte seriöst mena att oavsett prislapp finns det inget bättre än SVS utan en DIY lösning är det enda pga WAF/storlek?

Sa jag det?
Dock så finns det få på kommersiella marknaden som inte har massa inbyggda fel i konstruktionen. Där är SVS ett undantag.

Då kan man också ifrågasätta dina objektiva bedömningar om du verligen tror på det du skrev.
Du som jag vet att det finns subwoofers, som må kosta mer, men som ger ännu högre SPL, lägre dist etc.
Rättare sagt, jag hoppas du vet det?

Du kan ju visa mig vilka dessa är då. :)

Jo gör gärna det, såvida det inte är flera SVS.

Tja, t ex så kan man bygga 4 st LMS 5400 basmoduler + slutsteg, typ. Skillnaden mellan dem och en Rel basmodul är som skillnaden mellan en bumlig fis och en artikulerad orkan. Tror få förstår detta innan de upplevt schysst headroom.

Postad 30 March 2012 - 16:34

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Har bara en fråga är mina xtz 10.16 det sämsta som finns eller finns det sämre? Vad är felen med konstruktionen på mina? Jag frågar detta då jag vill lära mig lite mer.

mvh

Postad 30 March 2012 - 16:51

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Men snälla. Du ställer ju en omöjligt fråga. Du gillar inte SVS, fine. De duger inte, fine. Du vill ha nåt annat, fine. Men om någon som tycker att de är bra och duger (typ Karlsson) ska kunna ge dig ett alternativt tips så måste du ju säga vad du inte gillar. Hur fasen ska man kunna tipsa om du bara säger "jag gillade den inte"? "Något bättre" är inte kvantifierbart om man inte vet vad som inte var bra med det man jämför med (SVS). Bättre hur? Karlsson har frågat dig flera gånger, men du ignorerar ju bara frågan. Då är egentligen det enda vettiga tipset DIY, eftersom du då själv måste välja komponenter efter vad du gillar.

Postad 30 March 2012 - 16:51

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Har bara en fråga är mina xtz 10.16 det sämsta som finns eller finns det sämre? Vad är felen med konstruktionen på mina? Jag frågar detta då jag vill lära mig lite mer.

mvh

det är inget fel på dina xtz om man ser till komprommisen...priset... snarare är den väldigt välkonstruerad om man ser till vad det lilla livet faktiskt kostar.

Postad 30 March 2012 - 17:01

RonnieW
  • RonnieW
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Sa jag det?
Dock så finns det få på kommersiella marknaden som inte har massa inbyggda fel i konstruktionen. Där är SVS ett undantag.

Du kan ju visa mig vilka dessa är då. :)

Tja, t ex så kan man bygga 4 st LMS 5400 basmoduler + slutsteg, typ. Skillnaden mellan dem och en Rel basmodul är som skillnaden mellan en bumlig fis och en artikulerad orkan. Tror få förstår detta innan de upplevt schysst headroom.

Man skulle kunna tro att du är sponsrad av SVS?

SVS är bra subbar, ingen snack om den saken.
Men har man djupa fickor finns det ännu bättre. Det vet du också.

Att du ska hålla på och undvika frågan och låtsas som du inte vet och ställa samma fråga tillbaka är en väg utan mål.

Jag får intrycket att du har mycket stolthet och lägger stor vikt på att ha rätt på detta forum och undviker frågor när det känns jobbigt. Ta det lugnt. Alla har fel. Sifftor är inte allt och alla kan inte tycka lika.
Det gör inget om ditt favoritmärke inte är bäst i världen eller om någon tycker illa om samma märke.
Jag menar verkligen inte att verka vara nedlåtande eller elak eller något annat. Men släpp loss lite och kom in i matchen :-)

Postad 30 March 2012 - 17:05

RonnieW
  • RonnieW
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Men snälla. Du ställer ju en omöjligt fråga. Du gillar inte SVS, fine. De duger inte, fine. Du vill ha nåt annat, fine. Men om någon som tycker att de är bra och duger (typ Karlsson) ska kunna ge dig ett alternativt tips så måste du ju säga vad du inte gillar. Hur fasen ska man kunna tipsa om du bara säger "jag gillade den inte"? "Något bättre" är inte kvantifierbart om man inte vet vad som inte var bra med det man jämför med (SVS). Bättre hur? Karlsson har frågat dig flera gånger, men du ignorerar ju bara frågan. Då är egentligen det enda vettiga tipset DIY, eftersom du då själv måste välja komponenter efter vad du gillar.

Du får läsa lite mellan raderna.
Karlsson kommer aldrig att rekommendera något annat märke.

Redigerat av RonnieW, 30 March 2012 - 17:06.

Postad 30 March 2012 - 17:06

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Man skulle kunna tro att du är sponsrad av SVS?

SVS är bra subbar, ingen snack om den saken.
Men har man djupa fickor finns det ännu bättre. Det vet du också.

Nej, jag har inte SVS och är inte intresserad av dem själv.
Jag har redan frågat dig, kan du visa mig vilka som är bättre "om man har djupa fickor"?

Att du ska hålla på och undvika frågan och låtsas som du inte vet och ställa samma fråga tillbaka är en väg utan mål.

Jag underviker inte. Men det är svårt att svara på en fråga när frågan är så luddig. Så berätta istället vad du vill ha så kan jag svara (förutom det där med 4x 5400)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.