MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Epson's nya hemmabioprojjar år 2012.
Startad av
Unregistered39429
, Aug 31 2012 17:31
340 svar till detta ämne
10 relaterade trådar
Postad 03 January 2013 - 17:17
TW8100 kommer att ge dig en ordentlig skjuts i bilden, med klart högre ljusflödet och samtidigt en lite bättre svärta. Men den kan bara fixa den ena delen av skalan. För ett ordentligt lyft i svärtan måste du göra rummet(taket) mörkare alternativt byta din vita duk(som är som bäst i en mörk kolgruva) mot en högkontrast dito.
MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund Postad 05 January 2013 - 22:14
Äsh, ju mer jag tittar på bilden desto mer stör jag mig på misalignment mellan panernerna (eller om det är nått annat fel, för det går inte att riktigt justera bort i menyn).
Nedre vänstra hörnet är klart bäst så jag har med det som referens och sen blir det snabbt sämre när man går uppåt och åt höger. Så här ser min sprillans nya 9100 ut:
20130103_233244.jpg 370.3K
49 Antal nerladdningar
20130105_213342.jpg 120K
45 Antal nerladdningar
20130105_213356.jpg 150.22K
44 Antal nerladdningar
20130105_213440.jpg 212.36K
38 Antal nerladdningarDetta KAN väl inte vara så man ska behöva ha det? Kan se felet från soffan >3m bort Har mejlat säljaren så får vi se men det känns lite surt just nu... Postad 06 January 2013 - 01:13
Någon som har köpt sig en Epson EH-6100W och vad tycker du om den?
Funkar trådlösa överföringen bra? Går det att koppla saken som skickar trådlösa signalen till projektorn till en förstärkare med HDMI växel så man kan få ljudet ut i surround system? Eller hur funkar det? //Jokke Postad 06 January 2013 - 20:53
Dra en kabel istället så slipper du problem och får bästa prestanda.
Mvh Marcus, The Rock Hemmabio i Lund Postad 07 January 2013 - 10:30
Suck. Butiken ber mig kontakta epson på telefon och tjejen i luren ber mig maila [email protected]
Känns inte som "prime support" direkt att behöva maila en info adress... Postad 07 January 2013 - 11:05
Det tycker jag är ett jävla sätt, du är kudn till butiken, det är ett avtal mellan dig som köpare o butiken som säljare, du vet väl att det enligt lagen inte funkar så ! en butik kan inte skylla på en leverantör eller själv be kunden reda ut en reklamation med fabriken !!! ta kontakt med konsumentrådgivaren som finns i varje kommun o sätt denna butik på plats så vi slipper sånt här i framtiden, hur f... skulle det se ut om alla butiker agera så här, tänkt om du köper en bil med fel , skall du då ringa fabriken, listan kan göras hus lång som helst , det är säljarens förbannde ansvar att ta han om sina kunder, om det vore så här enkelt skulle alla kunna börja sälja prylar utan att ta sitt ansvar o hänvisa till tredje part , agera !!!
Postad 07 January 2013 - 11:12
Jo man kan tycka det
Men som epson tjejen sa på telefon att visst kan jag gå genom butiken men då ska dem kontakta eposon sen behöver epson mer info och kontakar butiken och så ska butiken kontakta mig och så ska jag svara butiken som ska kontakta epson osv. Det går snabbare att ta det direkt. Det är väl ok egentligen om det bara går snabbt. Kände ju mer att info@ brukar vara en address som går ner i ett svart hål... Men jag kan ju ha fel. Vi får se hur snabbt jag får svar. Postad 07 January 2013 - 11:16
Epson har valt att själv hantera support och service, även mot slutkonsumenter. Så butiken följer bara Epsons vägledande sätt.
Som kund har du dock alltid rätt att välja att lämna din projektor till köpestället så hanterar de servicen åt dig. Så om du känner att din butik har hanterat dig på ett felaktigt sätt så berätta det för butiken i första hand så de får en chans att anpassa sig till dina önskemål. Som handlare så hade jag bett dig komma in med maskinen till butiken först så att man tillsammans kunde avgjort om det är ett fel på din maskin genom att jämföra mot ett annat exemplar. Om du mailar bilderna till Epson som du har lagt ut här så kommer de förmodligen att ge dig ett RMA nummer som gör att du antingen får ett utbytes exemplar, alternativt en ny maskin att hämta i din butik. Processen för detta, och alternativen, borde kanske din butik gått igenom med dig så att du hade sluppit bli irriterad. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund Postad 07 January 2013 - 11:19
DU har rätt till en felfri vara antigen få den utbyt direkt eller reparerad efter vad man kallar skällig väntetid, vad det är kan variera och det kan konsumentrådgivaren hjäla dig med, det får inte dra ut på tiden , vad skall du kunna ge för mer info en en reklamation där du beskiver felet ? om du inte är proj-tekniker vet du ju i inget mer, o sen måste du reklamera genom butiken för att du skall kunna få rätt i ev, framtida fel som beror på det ursprungliga.
Det hela beror inte på att butiken tycker detta är bäst för dig, utan för att det är bäst för dem, då slipper dom bry sig o slipper jobbet Se där ett svar från en seriös handlare, samma svar som mitt fast med bättre ord och meningar Postad 07 January 2013 - 12:45
Jag kanske uttryckte mig klantigt. Jag har egentligen ingenting emot att kontakta epson direkt, eller hur min butik bemötte mig. Dem var trevliga i tonen och allt det. Det var mer bemötandet hos epson som jag blev irriterad på, hade förväntat mig att få ett ärendenummer eller liknande direkt av tjejen i telefonen och en address dit jag kunde skicka kompletterade information. Inte bara "var god maila vår info adress".
Men jag har mailat bilderna till epson nu och hoppas att jag får svar... Postad 08 January 2013 - 17:58
Så nu har jag fått ett DOA nummer av Epson som ger mig rätt till en ny projektor så det ordnar nog upp sig ändå
Kan dock tillägga att mina farhågor med [email protected] som ett svart hål stämmer. Ringde dem igen idag och fick nu prata med en betydligt mer serviceinriktad kille som inte kunde förstå varför jag blivit uppmanad att maila info@ adressen. Han sökte i supportens inbox och mina mejl hade inte ens kommit dit på > 24h. Jag antar att info folket inte är så snabba. Nu fick jag istället uppge en adress dit han mejlade ärendenummer etc och som jag kunde svara på med bifogade bilder och kvitto. Någon timme senare så hade jag mitt DOA nummer. Undrar vad det var för stolpskott som svarade första dagen... Postad 09 January 2013 - 23:20
Mycket möjligt men hatar att se en vit ful kabelkanal mitt i taket. Så har någon testat trådlösa så får ni gärna säga va ni tycker. Postad 10 January 2013 - 10:02
investera i längre kabel o gå runt golvet och upp längts väggen istället
Postad 10 January 2013 - 11:04
+1 Själv kör jag med en Andersson 15m HDMI från Netonnet för 499 SEK och den funkar klockrent till tw9100. Set det inte som motiverat att lägga extra tusenlappar på trådlöst. Postad 12 January 2013 - 14:51
Någon som vet var i Stockholmsområdet man kan titta på TW6100 eller TW5910?
/BE Postad 12 January 2013 - 15:14
Är det overkill att köpa en TW8100 för en lägenhet där det inte går att måla svart eller mörklägga mer än vita persienner i de olika fönstren som är mitt emot väggen med duken?
/BE Postad 12 January 2013 - 15:28
Beror på vad för du du skall använda fölr duk med en högkontrast duk så är det inte overkill att välja en projektor med bra svärta i ett ljust vardagsrum...
Postad 12 January 2013 - 15:36
Missanpassning mellan panelerna är ovanligare än vad många tror och de felen yttrar sig annorlunda. Detta ser ut som typisk kromatisk aberration och uppstår främst som en färgblödning i områden med hög kontrast, typiskt då svart/vitt. Det förvärras av lens-shiften ju mer du drar i den eftersom bilden då i allt högre utsträckning projiceras närmare optikens kanter där egenskaperna är sämre. Tyvärr något av den här modellens svagheter. Postad 12 January 2013 - 19:06
Du har förmodligen rätt. Din länk beskriver precis det jag ser. Säkert därför det inte gick att få ett tillräckligt bra resultat med panel alignment correction I menyn :-) Jag hoppas få min utbytes projektor i början på nästa vecka och kommer då naturligtvis uppdatera tråden med hur den ser ut. Postad 16 January 2013 - 19:34
Nu har jag fått min nya projektor. Den har drag av samma problem men mindre av det och framför allt så har den inte fokus problemet som min första hade. Nu är texten skarp över hela skärmen och varierar inte på samma sätt som den gamla (tror inte jag nämnde det i tråden men fokus på högra 1/3 av skärmen var riktigt off)
Up-close så ser det fortfarande ganska så illa ut men den här gången så avtar det snabbt med avståndet och jag kan inte riktigt se det i soffan. På den gamla såg man det tydligt. Så summa summarum. Den nya är helt klart bättre även om den inte heller är helt perfekt. Men det kanske man får räkna med på denna modell? (av nån anledning ville inte mobilkamerans autofocus ta riktigt så texten är skarpare i verkligheten.)
20130116_191319.jpg 137.34K
20 Antal nerladdningar
20130116_191353.jpg 154.75K
19 Antal nerladdningar
Postad 17 January 2013 - 10:07
Vill du ha bättre optisk prestanda så behöver du kliva upp till JVC X35 som närmast alternativ. Det är också en helt annan nivå på optiken hos exempelvis Sony VW95.
Överlag i den här prisklassen och nedåt, får man räkna med en del svagheter i optiken. Epsons svaghet är den kromatiska aberrationen. DLP:er (budgetklassen undantagen) har som regel färre problem men å andra sidan inte alls lika flexibel optik. Postad 18 January 2013 - 08:53
Är väldigt intresserad av EH-TW6100 och min fundering är.
Idag har jag en Sanyo PLV-Z700 vilket har funkat alldeles utmärkt som jag kört på en 106" Kingpin duk. Nu har lampan tänts för lamp replace vilket inte är så kul. Så funderar på att uppgradera projektorn istället för att köpa ny lampa. Fördelen är att jag får en ljusstarkare projektor och 3d. Har läst att projektorn är inte klockren i svärta men antar att hur som helst så bör väl projektorn som helhet vara bättre än mina gamla PLZ-Z700? Det är det jag undrar om det är nån som vet om denna Epson är bättre än min Sanyo bortsett från 3d. Länk till Sanyon https://www.prisjakt...kt.php?e=350631 Känns som priset kring 12000 är ok. Tacksam för svar om nån kan veta om denna projje är bättre än Z700. Postad 18 January 2013 - 11:23
Nu skiljer det sig rätt lång tid mellan modellerna så det är svårt att peka på exakt skillnad utan att jämföra direkt. Epson 6100 är mycket mer ljusstark. Möjligen rätt snarlik i fråga om djupsvärta, men den ökade ljusstyrkan - särskilt när lampan på din Z700 börjar mattas - kommer att ge enorm skillnad upplevd bild. 6100:n kommer också bättre förinställd och har mindre problem med att bilden skiftar i oika färger över ytan. Sedan har 6100 inte lensshift så tänk på hur det påverkar placeringen.
Vill du ha en drastisk skillnad i bildkvalitet, sikta på Sony HW30 istället. Postad 18 January 2013 - 11:34
Jo det är förmodligen så. En stor bidragande orsak till köpet av 9100 var just en flexibel optik med avseende på lensshift och bra zoom. Man kan inte få allt Men detta exemplar är ändå OK. Speciellt efter att jag justerade den röda färgkomponenten i "panel alignment menyn" så är detta ingenting som jag störs av från soffan annat än vid extrema testmönster skapade just för att påvisa fenomenet. lägligt nog så kollar jag mer på film än på testmönster .) Postad 23 January 2013 - 11:17
Tänkte bara uppdatera er om problemet med min TW 5910. Har av EPSON support fått ett DOA nummer så nu är projektorn på väg tillbaka till återförsäljaren, så då får vi se om den nya projektorn lider av samma problem, hoppas verkligen inte det!
Postad 28 January 2013 - 09:50
Fått hem den än? Problemet fixat? Jag väntar fortfarande på min TW5910. "6-8 dagar" kanske betyder 68 dagar... Postad 30 January 2013 - 13:18 Nope återförsäljaren har mottagit min projektor så nu har dom skickat den vidare till Epson, så det lär väll dröja 4 veckor av det som kunde ta 2-4 veckor. Postad 30 January 2013 - 13:21
Surt. Jag fick precis mail från DHL att min nu är på väg från England. Återkommer när den testats. Redigerat av isjakt, 30 January 2013 - 13:23. Postad 30 January 2013 - 13:46 Tacksamt om du gör det, blir spännande att höra! Postad 01 February 2013 - 15:51
Hej,
Är sugen på en Epson 9100W, den är dock dyr kring 28,000. Toppmodellen i USA verkar vara samma men heter Epson 5020UBe och kostar ca 2800 USD, dvs ca 19,000 SEK om man ändå har vägarna över. Kommer denna fungera i Sverige? Postad 01 February 2013 - 20:32
Vad då 280
00 ;den kostar 24.900 kr o kan lova dig du kan pruta 5% i rätt butik,dvs el lönt från usa med frakt o risken att du åker på importtull, ganska stor risk med en sådan produkt..... då går du minus både i kr o garantin Redigerat av Biomax, 01 February 2013 - 20:36. Postad 01 February 2013 - 20:45
Nja, den kostar enligt prisjakt i alla fall 27850kr... Postad 01 February 2013 - 21:34
Sorry såg priset på utan trådlöst... men skippa trådlöst bilden blir bättre med kabel
Postad 04 February 2013 - 16:12
Köpte en Epson EH-TW5910 idag .
Grym 3D. Inte pillat på några inställningar än och är svin nöjd! Blir väl till att pilla lite när hypen lagt sig Jo en fråga är det ok att ladda brillorna genom datan iom det är microusb? Redigerat av acidman, 04 February 2013 - 16:13. Postad 04 February 2013 - 16:30
Funkar fint. Postad 05 February 2013 - 10:16
När kan man aktivera automatiskt i color mode ?
Min är grå helatiden. På tw-5910. Postad 14 February 2013 - 13:05
Jodå, den funkar. Är mitt uppe i en renovering för tillfället så det har inte blivit tillfälle att testa den så mycket som jag vill än. Men vid en snabbtitt så tycker jag nog att skärpan är jämnare. Fortfarande inte helt skarp över hela bildytan, men "mindre katastrofalt än innan". Återkommer när jag testat noggrannare, och när jag fått svar från Epson vad felet och åtgärden var. Postad 15 February 2013 - 13:58 Aha men det låter ju bra! Men har du inte fått en ny? Mvh Postad 15 February 2013 - 15:49
Nix. Samma serienr. Postad 27 February 2013 - 23:28
En liten uppdatering på denna tragiska följetång...
Skärpan var något jämnare efter servicen. Dock inte så skarp som jag trodde man skulle kunna förvänta sig för 10.000 riksdaler. Nåväl, det ska i princip bara tittas på film, så jag tänker att det får väl duga. Men Epsons servicetekniker i England bjöd på en liten bonusfeature; en röd fläck. Men tack för den! Ser ut som en röd diod lyser mot duken. Syns väldigt tydligt i mörka scener. Inget man irriterar sig på alls. Man kan ju tro att det skulle räcka med den överraskningen, men inte då. Vad sägs om 8-10 sekunders blackouter när man maximerar ett Chromefönster? Ja, men varför inte.. Den nya firmwaren de mosade in verkar lika vältestad som deras "lagade" projektorer de kräker ur sig. Om man lämnar in bilen för att den har punktering så vore det väl inte för mycket begärt att slippa få tillbaka den med repad lack och skuren motor? Jag trodde i min enfald att jag bytte upp mig från min gamla Panasonic PT-AE700, men tametusan ALLT har blivit sämre. Det är så man häpnar. Inne på andra servicerundan nu, och mina förhoppningar är som ni förstår obefintliga. Det är ju bara att konstatera; Epsons lågprismodeller får det absoluta bottenskrapet av komponenterna. Dvs de som inte duger till DMTech eller Denver... Postad 28 February 2013 - 10:27
8-10 sekunders blackout tyder på att datorns grafikkort ändrar frekvens på signalen och då sker en ny handskakning och omsynk av signal, så det kan inte skyllas på projektorn.
Fläcken är sannolikt damm som satt sig på den röda panelen när teknikern öppnat och undersökt projektorn. 10.000 kronor ger inte en skarp optik eftersom kostnaden för en optik som är skarp vid full hd är dyrare än så. Vill man ha en projektor som ger skärpa ned på pixelnivå betraktat på decimeteravstånd från duken bör budgeten gå över 50.000 kronor med inriktning på DLP-projektorer. Kan du hålla dig på en meters avstånd utan att leta efter fel från optiken bör du nå tillräckligt med Sony HW30 som nästa steg i pris (runt 20.000) med en betydligt bättre bild överlag. Nu är TW5910 en instegsmodell i budgetklassen för ca 10.000 kronor. Det är hälften av vad en Panasonic AE700 kostade för 8 år sedan. Så egentligen har du valt fel prisklass för de krav du ställer, alternativt att du går mot DLP:er i prisklassen men även där får du en hel del svagheter i optiken plus att du kan få en del andra svagheter i fråga om färgkvalitet, oroligheter i bilden och liknande. Men överlag skulle jag säga att en budget på 20.000 kronor ger dig en projektor som bättre svarar mot dina krav. Undvik dock Epsons dyrare modeller då Epson se senaste åren prioriterat ned optisk kvalitet med precis de resultat du stör dig på. Postad 28 February 2013 - 16:37
Med andra ord ska man undvika Epson helt Redigerat av mcmike, 28 February 2013 - 16:39. Postad 28 February 2013 - 17:01 Beror ju på vad just du tycker är viktigt i bilden. Epson är ju framkant på många andra punkter. Du kanske inte hade likadana krav som isjakt. Vad många verkar ha svårt att förstå är att människor är olika...väldigt olika. En del hittar fel som ingen annan hittar. Någon annan stör sig på ett problem som någon annan överhuvudtaget inte ser. Men den personen ser kanske något helt annat problem, osv osv. På samma sätt så värdesätter man olika produkter och dess egenskaper. Jag har haft kunder som har suttit och fått exakt samma genomgång och efteråt tyckt helt olika. Det finns inga perfekta produkter på alla kriterier. Det handlar om att ta reda på vilka egenskaper som man själv tycker är viktiga och välja de produkter som, inom ens egna prisintervall, kan uppfylla dessa på bästa sätt. Lättast att göra det är att titta på dem och lära sig mer! Ett annat, lite svårare sätt, är att fråga andra på ett forum och sen beställa där det verkar billigt och bra. Då blir det lätt fel och det blir ett besvärligt sätt att ta redan på produkters brister och ringa in vad man egentligen behöver. Tyvärr väljer väldigt många det sistnämnda och blir lika förvånade varje gång det strular. Men det är klart, forumet hade ju inte varit lika livfullt utan alla dessa trådar om fel och brister som man hittar på produkterna när det har kliat i "beställarfingret"... MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund Redigerat av Marcus_TheRock, 28 February 2013 - 17:02. Postad 28 February 2013 - 17:16
Visst har du rätt i att själv kolla före, kan bara hålla med. Sedan så har jag rätt höga krav på projje i den prisklassen, står fortfarande fast vid att det var bra skärpa dock inte lika bra som med x35..Tyckte faktiskt att tw9000 var en bra allround projje med många fina egenskaper Postad 28 February 2013 - 18:23 Det tycker jag också(och många andra med mig) och just därför tycker jag det är synd att helt undvika Epson som ett alternativ. Men det blir lätt konstiga kriterier som bildar underlag för folks val när man bara läser om produkterna utan att titta och jämföra. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund Redigerat av Marcus_TheRock, 28 February 2013 - 18:26. Postad 28 February 2013 - 21:42
Känner till detta, men det var inte ett problem innan jag skickade den för service. Problemet fanns inte heller på den TW5900 jag testade innan köpet av TW5910. Ingenting i andra änden av kabeln har ändrats, så jag står fast vid min misstanke om den nya firmwaren.
Låter rimligt. Det är dock inte acceptabelt att detta inte upptäcktes innan den stoppades i en kartong och skickades från England. Lite som min liknelse med den punkterade bilen. Slarvigt och oproffsigt hanterande helt enkelt.
Tackar för de kloka orden. Som vanlig dödlig har man väl lite övertro till utvecklingen kontra prisutvecklingen. Lånade som sagt en TW5900 innan och såg inte tillstymmelse till samma oskärpa jag nu har. I min bok väljer jag bort förra årets modell som kvalar in på samma pris som årets. Men det är tydligen dags att omvärdera den teorin nu. HW30 ligger bra till och är en tänkbar kandidat om det blir en retur av detta i slutänden (och ja Marcus, jag ska såklart kolla på den innan Postad 04 March 2013 - 18:46
Kan en vänlig själ upplysa mig om vilken dimension på gängorna det är stativfästena ( är väl 4 gängade hål antar jag) M6???
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |