Benq W1300
483 svar till detta ämne
Postad 16 januari 2015 - 17:23
Unregisteredaee893b9
-
Unregisteredaee893b9
-
Användare
-
-
227 inlägg
Jag hade bara läst tester där de säger att w1300 är mer inriktad på hembio jämfört med 1070 tex. Trodde aldrig att man skulle tillverka en projje som måste hänga långt ner från taket...? De flesta vill väl ända ha den så långt upp och så långt bort som möjligt från sittplatserna?
Fick till det nu i alla fall med bara 8 Keystone justering. Bilden ser tillräckligt skarp ut.
Använd inte brilliant color i onödan. Såg att det blir brus i bilden. Konstigt, eftersom de i ett test tyckte att det inte blev något brus just på w1300 med denna funktion. Man kan inte lita på någon...
Har nu satt upp den grå duken (rullgardinen) framför den vanliga duken. Kan nu välja duk efter behov. Såg en film till i går kväll, men var inte nöjd med bilden hur jag än gjorde, antingen var allt väldigt mörkt eller blaskigt. Dåligt inspelad film antagligen. Så drog jag ner den grå duken och vips så var bilden helt ok.
Postad 16 januari 2015 - 18:51
Unregistereddb62400b
-
Unregistereddb62400b
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Noterat, blir en sväng till IKEA i helgen då
Så här sitter min proj med fästet från Kjell&Co
Postad 17 januari 2015 - 20:28
andrei85
-
andrei85
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej!
Vi har också köpt en W1300 som vi är väldigt nöjda med, bortsett från 1 sak som jag inte vet är ett fel eller om det är jag som är kräsen (Första projjen)
Har sökt mig fördärvad på nätet utan att hitta ett vettigt svar.
När vi spelar upp något i 24p så låter, vad jag förmodar är färhjulet, ganska mycket mer än när man spelar upp nåt i t ex 60Hz. Ska det verkligen vara så? Det blir som ett riktigt viiiiiiiiinande.
Det var inte kul att kolla på "The others" igår som är en ganska tyst film och höra färghjulet gå wild n crazy! 
Hoppas nån kan reda ut mitt bekymmer så jag vet om jag blir tvungen att bygga någon ljudisolerad låda till den eller lämna in den på reperation.
Skål!
Postad 17 januari 2015 - 20:49
gustis89
-
gustis89
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Min Benq w1300 har börjat flimra lite i bilden. Flimrandet kommer med jämna mellanrum. Det är väldigt störande. Får nog åka till Elgiganten med den och byta mot doa. Vad tror ni kan vara fel?
Postad 18 januari 2015 - 01:04
joek
-
joek
-
Användare
-
-
110 inlägg
Några av har beskrivit ett ljud annat än fläktens surrande. Färghjulet misstänks. Jag tror inte det är normalt utan ett fel som ett fåtal är drabbade av och som borde gå att reklamera. Jag kan bara höra ett annat högre ljud än fläkten en kort stund när projektorn startar, jag gissar att det är färghjulet som spinner upp, och sedan blir tystare så att dess ljud dränks av fläkten.
Flimrande bild råkar jag också ut för ibland. Kanske en gång av tio flimrar det när bilden växlar från PS3 till Bluray eller från Bluray-meny till 24hz. Har det börjat flimra så fortsätter det. Ibland ser jag det först när scenen är kontrastrik. Lösningen för mig är att backa ur filmen och Börja om.
/jonas
Postad 18 januari 2015 - 02:09
mossberg86
-
mossberg86
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Jag har precis köpt min första projektor, benq-w1300. Jag har köpt en 100" duk och skall nu montera upp detta, MEN hur mycket jag än räknar så kommer jag inte fram till hur högt takfäste jag måste ha, finns ju oändligt många fästen att välja mellan.. Där projektorn kommer sitta är takhöjden 270 cm, där duken kommer sitta är det snedtak och en takhöjd på 245 cm. Och då är den stora frågan, på vilken höjd måste projektorn monteras??! Vill helst inte ha den monterad på lägsta resp. Högsta punkt.. Blir det sämre bild om man använder keystone? Finns det någon vänlig själ som har lust och tid att hjälpa mig finna ut av detta problem  Mvh martin.
Postad 18 januari 2015 - 11:14
Unregistereddb62400b
-
Unregistereddb62400b
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Har du sett kalkylatorn?
http://www.benq.com/...atiocalculator/
Det finns en massa alternativ och projektorn kan sitta i intervallet 3-4,6 m från duken för att få en 100" bild. Vilken höjd du vill ha duken från golvet är en sak du måste bestämma för att indirekt få höjdalternativen för projektorn.
Postad 18 januari 2015 - 13:19
mossberg86
-
mossberg86
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Vill att duken skall hänga på "vanlig" höjd från golvet, vill ha en behaglig tittarhøjd, men vad ær det?
Postad 18 januari 2015 - 14:38
Rian
-
Rian
-
Användare
-
-
235 inlägg
Fanns det inte en gammal tumregel om att en tredjedel av bildhöjden ska vara under ögonen för en behaglig nivå..?
Postad 18 januari 2015 - 14:53
Unregistereddb62400b
-
Unregistereddb62400b
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Vill att duken skall hänga på "vanlig" höjd från golvet, vill ha en behaglig tittarhøjd, men vad ær det? 
Om du sätter projektorn 4 m från duken och tex 30 cm ner från taket (270-30) kan du få en bild från 90" och uppåt. Med Leans shift funktionen borde du kunna få ner bilden underkant till ca 70-80 cm från golv (vid 100") utan behov av att luta projektorn. Om duken är på rulle och monteras i taket måste den så klart då ha tillräckligt black drop också.
Redigerat av Unregistereddb62400b, 18 januari 2015 - 17:19.
Postad 18 januari 2015 - 16:41
Unregisteredaee893b9
-
Unregisteredaee893b9
-
Användare
-
-
227 inlägg
Undrar över en sak. När bilden skall vara helt svart, så kommer det rätt mkt ljus från projektorn ändå. Håller jag handen framför duken så blir det ju klart mörkare där handen skuggar. Är det så på alla projektorer i denna prisklass, eller mer eller mindre i alla prisklasser?
Funderar fortfarande på Optoma 151x. Vad man får är mer ljus och en överlag modernare projje. Det som gör mig osäker är att det rapporteras om brus i vissa fall. Skärpan som jag tycker är väldigt viktig, vill jag inte pruta på, men den borde väl vara lika bra.
Postad 18 januari 2015 - 16:48
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Jo, det är normalt. Det är det som är projektorns förmåga att släcka sitt egna ljus för att gör svart så svart som möjligt. Ihop med duken och rummet får du sen slutresultatet. Dyrare modeller är som regel bättre på detta. Optoman kommer att vara snarlik.
En bra handlare hade gått igenom allt detta med dig innan köp. Blir en lång väg för dig att lära dig allt genom detta testande och läsande.
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 18 januari 2015 - 18:56
gustis89
-
gustis89
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Några av har beskrivit ett ljud annat än fläktens surrande. Färghjulet misstänks. Jag tror inte det är normalt utan ett fel som ett fåtal är drabbade av och som borde gå att reklamera. Jag kan bara höra ett annat högre ljud än fläkten en kort stund när projektorn startar, jag gissar att det är färghjulet som spinner upp, och sedan blir tystare så att dess ljud dränks av fläkten.
Flimrande bild råkar jag också ut för ibland. Kanske en gång av tio flimrar det när bilden växlar från PS3 till Bluray eller från Bluray-meny till 24hz. Har det börjat flimra så fortsätter det. Ibland ser jag det först när scenen är kontrastrik. Lösningen för mig är att backa ur filmen och Börja om.
/jonas
Jag får flimrande bild relativt ofta tycker jag. Man kan hålla på och pilla lite men det kommer tillbaka. Antar att det INTE ska vara så utan det borde ju faktiskt funka direkt. Ibland så försvinner flimret men så vips, kommer det tillbaka igen. Borde jag lämna in den? Köpte den på elgiganten under mellandagsrean så är ju fortfarande inom "öppet köp" Vore tacksam för svar.
Postad 19 januari 2015 - 00:39
Unregisteredaee893b9
-
Unregisteredaee893b9
-
Användare
-
-
227 inlägg
Marcus, du som verkar ha stor erfarenhet, finns det någon chans att w1300 ger bättre bild än 151x/hd36. Åtminstone så ger 151x betydligt mer ljus, och bara det avgör kanske saken om nu inte det är några större skillnader för övrigt...
Postad 19 januari 2015 - 08:10
Unregistered1c5b3749
-
Unregistered1c5b3749
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Marcus, du som verkar ha stor erfarenhet, finns det någon chans att w1300 ger bättre bild än 151x/hd36. Åtminstone så ger 151x betydligt mer ljus, och bara det avgör kanske saken om nu inte det är några större skillnader för övrigt...
Också intresserad av detta, var just dessa två W1300 och HD36 jag valde mellan men har köpt hem en W1300. Öppet köp i 3veckor till så chansen finns att ändra sig. Varför jag valde W1300 var just att i tester gjorda av samma tidning så fick W1300 något bättre betyg och då den var lite billigare så...Men enda jag är missnöjd med än så länge är ljudnivån.
Postad 19 januari 2015 - 11:05
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Du missar min poäng här och börjar lite i fel ände. Projektorn är bara en del i slutresultatet och du behöver lära dig mer om helheten. Att ringa in två projektorer på måfå och börja jämföra just dem är inte det mest effektiva sättet att ta reda på vad du behöver för produkter för att nå ditt mål. Börja istället i andra änden. Först konstaterar man hur rummet ser ut och vilka åtgärder man kan tänka sig göra i det för att förbättra dem. Därefter anpassar man duken, projektor och kringutrustningen till detta. Då behöver man ta hänsyn till massor av saker, tex projektorns och dukens placering, avstånd, ljudnivå etc. Bildmässigt så behöver du ringa in vilka krav du har för att bli nöjd med bilden och här är duken viktigare desto ljusare rummet är. Mitt jobb som handlare är att hjälpa dig att ringa in vilka dina krav är och med dina givna förutsättningar hjälpa dig att välja de produkter som är mest lämpade för minst pengar. Ofta behöver man kompromissa och då behöver du veta mer om bild för att veta vad just du ska kompromissa med för att bli nöjd. Detta är omöjligt att beskriva på ett forum och du kan inte heller läsa dig till vad just du kommer att tycka, det måste ses i verkligheten. Alla saker som du frågar om och upptäcker längs vägen är frågetecken som alla hade rätats ut vid en timmes visning i en välsorterad och kunnig butik. Det går så klart att göra på ditt sätt också, men risken att det blir dyrare och/eller att du inte får de bästa prylarna för dina behov är mycket stor. Det går oftast inte heller att svara på om projektor x är bättre än projektor y. Varje projektor har sina unika egenskaper och den ena kan passa bättre i en setup medan en annan passar bättre i en annan setup. /Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 19 januari 2015 - 11:31
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Men enda jag är missnöjd med än så länge är ljudnivån.
Om du har högre krav på att projektorn ska vara tystare så behöver du antagligen kika på en projektor med en annan konstruktion. Om du är missnöjd med att din nya Nissan Micra är för liten och inte rymmer hela familjen så är det ju lite tokigt att leta i Toyotas sortiment av samma storlek. Vad du kommer att behöva göra för att få en tydligt märkbar skillnad i ljudnivå är förstås att kika bland modeller som är lite större och mer gediget byggda, vilket oftast gör dem lite dyrare. Nästa steg upp skulle jag vilja säga är Epson EH-TW6600 och efter det så kommer de lite finare maskinerna från Epson...TW7200/9200 och har du riktigt höga krav på ljudnivån så går man på en Sony. Lycka till! /Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 19 januari 2015 - 12:03
Unregisteredaee893b9
-
Unregisteredaee893b9
-
Användare
-
-
227 inlägg
Tack för svar Marcus, men jag har inte bara tagit en projje på måfå. Jag vet hur rummet kommer se ut och ljus etc. och just därför valde jag en som var mer lämpad att hängas i taket och rätt kastlängd och jag är nöjd till 89,55 procent. Jag har bara svårt att vara helt nöjd. Vill alltid hitta det bästa för en viss summa pengar (ca 8000) och att gå till en butik och se de projjar som man funderar på går inte i dag. Finns inte många ställen att välja på och man tar bara in vissa modeller.
Det låter ju på testarna som att 151x är i klass med w1300 och då får man en bonus i form av ljusstyrka. Sen kommer andra aspekter in i bilden. Verkar som att det kommer mer brus i bilden i 151x när man drar på, och då är det inte intressant för brus är nästan värre än dålig svärta... alltså inte helt lätt.
En teknisk term om svartvärde som jag undrar över är att tex 161x fick 0.35 lux. Enligt samma testare så fick 151x 0.30 lux vilket jag tror är ett bättre värde. w1070 fick 0.21, bäst värde alltså. Kan någon förklara dessa värden? Kan man lita på¨dessa mått?
Postad 19 januari 2015 - 12:59
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Tack för svar Marcus, men jag har inte bara tagit en projje på måfå.
Jag tycker det, då du har suttit vid nätet och läst dig till vad du tror ska bli rätt. Jag vet hur rummet kommer se ut och ljus etc. och just därför valde jag en som var mer lämpad att hängas i taket och rätt kastlängd
Kastlängden och om projektorn ska hänga i taket har absolut inget alls att göra med om projektor är mer eller mindre lämpad att vara i ett ljust rum. ...och att gå till en butik och se de projjar som man funderar på går inte i dag. Finns inte många ställen att välja på och man tar bara in vissa modeller.
Det är för att du börjar(enligt mig) i fel ände. Om du börjar med att leta upp modeller på nätet och sen hoppas det ska finnas butiker som har just de modellerna för visning så stångar du dig blodig. Om du istället ser det från andra hållet som jag beskrev tidigare så går det mycket lättare och då lär du dig mer om ämnet praktiskt mycket fortare. Det låter ju på testarna som att 151x är i klass med w1300 och då får man en bonus i form av ljusstyrka. Sen kommer andra aspekter in i bilden. Verkar som att det kommer mer brus i bilden i 151x när man drar på, och då är det inte intressant för brus är nästan värre än dålig svärta... alltså inte helt lätt. En teknisk term om svartvärde som jag undrar över är att tex 161x fick 0.35 lux. Enligt samma testare så fick 151x 0.30 lux vilket jag tror är ett bättre värde. w1070 fick 0.21, bäst värde alltså. Kan någon förklara dessa värden? Kan man lita på¨dessa mått?
Du snöar verkligen in på mycket teknisk data, när du sitter framför skärmen, som förmodligen inte kommer att säga dig(eller någon annan) ett dyft om vad du verkligen behöver. /Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 19 januari 2015 - 14:04
gustis89
-
gustis89
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Marcus_TheRock
Vad tror du det kan beror på att ibland så börjar bilden flimra längst upp i högra hörnet. Man ser det väldigt tydligt om det är ljus bild. Det händer i princip bara när jag kollar på TV genom Dreamboxen som är kopplad via en receiver. Det kan komma och gå men blir väldigt irriterad när det dyker upp. Kollar jag på film via min Boxee Box-mediaspelare så funkar det väldigt bra. Har en Benq w1300 som är kopplad till via en HDMI-slipper (Har bara en out-port i receivern så jag har en slipper för att kunna köra bild på både projektor och TVn) till receiverns out-port. Har XBOX, Dreambox, Boxee Box samt PC kopplat till receiverns in-portar.
Postad 19 januari 2015 - 17:57
Unregisteredaee893b9
-
Unregisteredaee893b9
-
Användare
-
-
227 inlägg
Jag fick också lite flimmer när jag gick från blueray till tv. Försökte justera bort det, men utan resultat. Återkommer om detta.
Postad 19 januari 2015 - 20:22
Unregisteredaee893b9
-
Unregisteredaee893b9
-
Användare
-
-
227 inlägg
Marcus, verkar som att du tänker som en försäljare... 
Fakta är att du vet inte riktigt hur det blir förrän du kommer hem. Det gäller
nästan allt, tavlor, tapeter, högtalare och inte minst en projektor. Jag har egentligen gjort ett bra förarbete eftersom jag i princip är nöjd. Säg den som är nöjd till 100 procent med en projje som kostar 7000 kr? Jag är en grubblare, därav mina frågor.
Menar du att jag ska gå till en butik och köpa den som de råkar ha inne för dagen, eller de projjar som de råkar sälja. Jag har varit i butik och snackat och tittat, men w1300 tex fanns inte hos någon i Göteborg och jag tyckte inte att någon annan passade mej.
Nog om det, men jag kommer att fortsätta ställa frågor...
Postad 19 januari 2015 - 20:38
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 316 inlägg
Marcus är väldigt lite av försäljare när han är inne på forumen och vad han skriver har väldigt lite med säljsnack att göra. Det gör honom till en väldigt ovanlig person i det här landet, för han är den butiksrepresentant som kan berätta vad W1300 verkligen går för, när det fungerar och när det inte fungerar. Resten av butikssverige hade tagit dina stålar, klappat dig på huvudet och med båda tummarna uppåt skickat hem dig med en W1300.
Postad 20 januari 2015 - 09:33
dangoransson
-
dangoransson
-
Rookie
-
4 inlägg
Halloj, hade en W1300 hemma på prov i 30 dagar och var i det stora hela nöjd med projektorn förutom vissa saker.
Ljusa fläckar vid svart bild, har dock hört att det finns en revision 2 som inte har detta problem?
Vissa saker är "gråade" i menyn, tex: färger och svärta (ire), varför är det så?
Svärtan var inte det allra bästa, men det kanske en grå duk skulle fixa? Har mörkröda tapeter och svart fondvägg framme vid duken, dock vitt tak. Kan mörklägga hela rummet.
Dock så läste jag att det bara var 60 graders betraktningsvinkel på en duk jag kikade på, hur beter sig bilden utanför? Sämre färger?
Är W1300 tillräckligt ljusstark? Blir vitt "vitt" eller blir det gråare men att man får bättre svärta istället?
/Dan
Postad 20 januari 2015 - 10:00
gustis89
-
gustis89
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Jag fick också lite flimmer när jag gick från blueray till tv. Försökte justera bort det, men utan resultat. Återkommer om detta.
Jag testade igår att koppla bort min HDMI-splitter och kopplade projektorn direkt in i receivern. Då försvann flimret direkt men blir väldigt bökigt att hålla på att krypa in bakom receivern och byta kablar när man ska switcha mellan TV och Projektor. Har en sån här splitter: http://www.kjell.com...splitter-p68793Hann bara testa ett 10 minuter sent igår kväll men ska testa mer idag och återkommer när jag är 100 på att det är splittern som orsakar flimret. Kan det vara så att den kanske inte klarar av att skicka full signal till projektorn ? Någon expert som har en idé kring detta?
Postad 20 januari 2015 - 10:04
gustis89
-
gustis89
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Halloj, hade en W1300 hemma på prov i 30 dagar och var i det stora hela nöjd med projektorn förutom vissa saker.
Ljusa fläckar vid svart bild, har dock hört att det finns en revision 2 som inte har detta problem? Jag har inte haft några som helst problem med ljusfläckar. Har ganska ljusa väggar och trätak. Kör på en vit kingpin-duk och har fantastisk bild. Väldigt bra projektor för pengarna.
Postad 20 januari 2015 - 10:15
dangoransson
-
dangoransson
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag har inte haft några som helst problem med ljusfläckar. Har ganska ljusa väggar och trätak. Kör på en vit kingpin-duk och har fantastisk bild. Väldigt bra projektor för pengarna.
Tyvärr så var mina fläckar väldigt tydliga och många, kör också med en vit Kingpin.
Postad 20 januari 2015 - 10:33
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Marcus, verkar som att du tänker som en försäljare...   Jag försöker bara förklara för dig hur man lättast går tillväga för att välja rätt produkter, inget annat. Om det är att tänka som en försäljare så är det fine by me. Fakta är att du vet inte riktigt hur det blir förrän du kommer hem. Det gäller nästan allt, tavlor, tapeter, högtalare och inte minst en projektor.
Det är just därför det är bra med så mycket förkunskap som möjligt. Då menar jag både teori och praktik. Hemma vid datorn kan du få det ena. Det går absolut att simulera olika miljöer och olika scenarion för att du ska kunna se hur resultatet kommer att bli hemma hos dig. Men om du bara går till en butik och tittar själv, utan att få hjälp, så går det förstås inte. Jag har egentligen gjort ett bra förarbete eftersom jag i princip är nöjd.
Kul att du är nöjd, men du verkar inte riktigt nöjd eftersom du fortfarande frågar efter andra produkter. Säg den som är nöjd till 100 procent med en projje som kostar 7000 kr?
Den som har tittat först och vet om exakt vilka brister som kommer att finnas, kanske? Jag är en grubblare, därav mina frågor.
Jag tror att nästintill alla kunder jag har sålt systemlösningar till har grubblat på olika saker, så det är du inte ensam om. Bäst är att grubbla innan man handlar, ringa in vad man behöver(vilket troligen kräver hjälp om du inte själv är insatt i ämnet) så att man inte behöver grubbla efter sitt köp. Menar du att jag ska gå till en butik och köpa den som de råkar ha inne för dagen, eller de projjar som de råkar sälja. Jag har varit i butik och snackat och tittat, men w1300 tex fanns inte hos någon i Göteborg och jag tyckte inte att någon annan passade mej.
Nej, det hoppas jag inte jag har antytt eller skrivit någonstans. Vad du skulle behövt är däremot att butiken du har gått till säger till dig att sätta dig ner så kör vi en genomgång i kunskap om bild. Varför blir svart inte lika svart som på TVn? Varför brusar bilden och vad beror det på och vad kan man göra åt det? Hur ska jag placera projektorn i mitt rum för att det ska bli optimalt? Vad påverkar duken och behöver jag lägga några pengar på den? Frågorna brukar vara många och du verkar ställa dem efterhand efter ditt köp. Med en ordentlig genomgång innan köp så får du svar på alla dessa frågor och slipper stöta på dem efterhand när du provar dig fram. Men det kräver förstås att butiken du kommer till har någon som ber dig sätta dig ner... Nog om det, men jag kommer att fortsätta ställa frågor...
Självklart ska du ställa frågor. Men många av de frågor som du ställer beror på att du inte har fått den där grundläggande genomgången kring praktiken inom bild och då är det oftast också svårt att ge dig ett svar på frågorna som ger dig något. I all välmening /Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 20 januari 2015 - 10:46
emiltinebo
-
emiltinebo
-
Användare
-
-
152 inlägg
Jag testade igår att koppla bort min HDMI-splitter och kopplade projektorn direkt in i receivern. Då försvann flimret direkt men blir väldigt bökigt att hålla på att krypa in bakom receivern och byta kablar när man ska switcha mellan TV och Projektor.
Har en sån här splitter: http://www.kjell.com...splitter-p68793
Hann bara testa ett 10 minuter sent igår kväll men ska testa mer idag och återkommer när jag är 100 på att det är splittern som orsakar flimret. Kan det vara så att den kanske inte klarar av att skicka full signal till projektorn ? Någon expert som har en idé kring detta?
Har en exakt likadan splitter och jag får också flimmer. Både på TV:n och på projektorn. Det försvinner efter ett tag. Jag fick min första splitter utbytt eftersom problemet blev värre med tiden. Utbytesmodellen funkar bättre men inte perfekt. EDIT: Min projektor är en W770ST och inte en W1300. Men dock. Samma fenomen.
Redigerat av emiltinebo, 20 januari 2015 - 10:48.
Postad 20 januari 2015 - 11:23
gustis89
-
gustis89
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Har en exakt likadan splitter och jag får också flimmer. Både på TV:n och på projektorn. Det försvinner efter ett tag. Jag fick min första splitter utbytt eftersom problemet blev värre med tiden. Utbytesmodellen funkar bättre men inte perfekt.
EDIT: Min projektor är en W770ST och inte en W1300. Men dock. Samma fenomen.
Okej, jag börjar mer och mer tro att det är den som är felkällan. Ska åka och byta ut min splitter. Måste vara något där som inte stämmer. Jag får problemet varje dag när jag kollar på tv på projektorn, dock har jag inte märkt något direkt när jag kollat på min samsung-tv utan bara när jag kollat på projektorn (benq w1300.)
Postad 20 januari 2015 - 11:58
Unregistereddb62400b
-
Unregistereddb62400b
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Om det finns tycker jag en mekanisk hdmi-växel skulle känna säkrare för att minimera fel och störningar...
Postad 20 januari 2015 - 12:28
gustis89
-
gustis89
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Om det finns tycker jag en mekanisk hdmi-växel skulle känna säkrare för att minimera fel och störningar...
Kan man få lite tips på mekaniska switchar/växlar? Varför skulle denna vara sämre? http://www.kjell.com...splitter-p68793Känns som denna borde vara ett väldigt bra alternativ. Vad innebär det att en hdmi-switch är mekanisk?
Postad 20 januari 2015 - 12:59
Unregistered1c5b3749
-
Unregistered1c5b3749
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Har någon förslag på ett bra väggfäste till en W1300, alt takfäste? Kjell&co finns i stan och har ett men läste någonstans här om att det var tvivelaktigt.
Ang switchar, jag kopplar min W1300 via en Harman Kardon SB35 soundbar och jag tycker nästan att efter jag kopplat in denna så är bilden något sämre än då jag hade direktlina från digitalbox till projektor. Men för att jag överhuvudtaget ska kunna se en projektor som alternativ så får jag ta det, likaså att den låter mer än beräknat.
Postad 20 januari 2015 - 13:02
Unregistereddb62400b
-
Unregistereddb62400b
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Kan man få lite tips på mekaniska switchar/växlar? Varför skulle denna vara sämre? http://www.kjell.com...splitter-p68793
Känns som denna borde vara ett väldigt bra alternativ. Vad innebär det att en hdmi-switch är mekanisk?
IOM att den kan visa på två skärmar samtidigt borde den rimligen processa signalen på något vis. Det medför som jag ser det ett moment där det skulle kunna bli störningar.
Postad 20 januari 2015 - 13:55
Unregisteredaee893b9
-
Unregisteredaee893b9
-
Användare
-
-
227 inlägg
Tack för utförligt svar Marcus.
Man kan nog sammanfatta mig så här: jag vill ha en bättre bild än vad jag är beredd att betala för... Därför blir man nog extra petig, och vill hitta den "bästa" projjen för pengarna. Men jag HAR faktiskt grubblat innan jag köpte också. Var faktisk nära att slå till på W7500 då den var sänkt så pass mkt, men förnuftet kom i kapp, eftersom jag tycker det är för mkt pengar för mig.
En ändring som jag gjorde, var att sätta blueray spelaren på 24hz i stället för 50 hz. Kan det ha orsakat flimret som kom vid tv tittandet i går? Vad ska det bli för skillnad rent bildmässigt av denna ändring?
Verkar som att min ena hdmi ingång har lagt av. Har använt samma i 2 veckor men fick ingen signal och bytte, då kom signalen. Konstigt tycker jag...
Postad 20 januari 2015 - 14:43
Unregistereddb62400b
-
Unregistereddb62400b
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Har precis skaffat en sådan här manuell växlare. jag kopplade den "tvärt om" så att utsignalen från min PS3 kan växlas mellan port A (projektor) och B (tv). Så vitt jag kan se så långt fungerar det perfekt.
http://www.kjell.com...i-switch-p98103
Postad 20 januari 2015 - 14:46
emiltinebo
-
emiltinebo
-
Användare
-
-
152 inlägg
Har precis skaffat en sådan här manuell växlare. jag kopplade den "tvärt om" så att utsignalen från min PS3 kan växlas mellan port A (projektor) och B (tv). Så vitt jag kan se så långt fungerar det perfekt.
http://www.kjell.com...i-switch-p98103
Hur funkar den med 3D-signal och högupplösta ljudformat?
Postad 20 januari 2015 - 15:20
Memme112
-
Memme112
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
hehe kul när ni nämner detta... Jag hade tidigare en yamaha v673 med en hdmi out... Hade haft den 1.5år men såg att bra hdmi-växlar är ändå så dyra att de knappt var någon skillnad mot att sälja begagnat o köpa en v775 med nästan exakt samma spec fast med två hdmi out  Dessutom vill jag att allt ska funka helst med en knapp o så lite mellanhänder som möjligt (hdmiswitch=mellanhand)(en knapp=logitech harmony touch)!
Postad 20 januari 2015 - 15:27
Unregistereddb62400b
-
Unregistereddb62400b
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Hur funkar den med 3D-signal och högupplösta ljudformat?
Fungerar i 3D men ljudet verkar inte hänga med i hdmi? I vilket fall, jag tar ljudet optiskt från PS3 så det är inget problem för mig. Edit: Fel av mig hdmi ljudet fungerar också efter ändrad inställning i PS3. Högupplöst vet jag inte om det är. Hur ser man det?
Redigerat av Unregistereddb62400b, 20 januari 2015 - 17:13.
Postad 21 januari 2015 - 08:39
Unregistered1c5b3749
-
Unregistered1c5b3749
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Skulle titta lite TV nu på morgonen och slog igång projektorn, reagerade ganska per omgående att den väsnades mycket. Tog fram mobilappen som jag tidigare mätt med då jag tycker den låter mycket och även bytt projektor en gång för det. Tidigare har den visat 35-39db, nu på morgonen låg det vid 44-45db på appen. Och det är klart märkbart högre ljudnivå, är det en så pass stor kvalitetsbrist på dessa projektorer att de ska låta 4-5ggr högre än specat. Om den fungerar på detta sätt kan den inte bli kvar mer än max 30dagar,
Postad 21 januari 2015 - 09:00
gustis89
-
gustis89
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Skulle titta lite TV nu på morgonen och slog igång projektorn, reagerade ganska per omgående att den väsnades mycket. Tog fram mobilappen som jag tidigare mätt med då jag tycker den låter mycket och även bytt projektor en gång för det. Tidigare har den visat 35-39db, nu på morgonen låg det vid 44-45db på appen. Och det är klart märkbart högre ljudnivå, är det en så pass stor kvalitetsbrist på dessa projektorer att de ska låta 4-5ggr högre än specat. Om den fungerar på detta sätt kan den inte bli kvar mer än max 30dagar,
Det känns som att du har haft otur med din projektor. Min låter inte alls så mkt så jag stör mig iallafall. Klart att man hör ett "surrande" ovanför huvudet när det är tysta scener men inte så som du beskriver det. Måste ju vara något som är fel. Vet att den kan låta lite mer om den är "tiltad" för mycket men det är bara en teori. Känns ju väldigt tråkigt om du har haft samma problem med två projektorer. Min Benq W1300 låter inte alls mycket och jag kör ju på ekonomiläget och då blir det ju mkt tystare också.
Postad 21 januari 2015 - 09:08
Unregistered1c5b3749
-
Unregistered1c5b3749
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Just nu är min projektor inte tiltad alls, den ligger dock upp och ner på en hylla på kuddar. Har ej bestämt om jag skulle ha vägg eller takfäste så det är tillfälligt och jag letar efter ett lämpligt fäste gärna vägg.
Min första projektor hade nog förmodligen inget "fel" denna modell låter förmodligen så pass mycket som den gjorde för den andra lät precis samma ut från lådan. En mobilapp är inte tillförlitlig men ett litet humm om ljudnivån ger den. Men det som är märkligt är att jag tittat på den under några dagar och det har väl varit ungefär samma ljudnivå men nu på morgonen var den märkbart mycket högre vilket också mätningen visade, en ökning med 7-8db då jag mätte på samma sätt som tidigare, Vet ej om det hänt något med den...
Jag har också min i ekonomiläge.
Redigerat av Unregistered1c5b3749, 21 januari 2015 - 09:09.
Postad 21 januari 2015 - 09:59
Unregistereddb62400b
-
Unregistereddb62400b
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Teoretisk i alla fall så kommer projektorns värmeavgivning påverkas av om den ligger på ett isolerande material som kuddar.
Postad 21 januari 2015 - 10:51
gustis89
-
gustis89
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Jag har min på ett tak/vägg-fäste som jag köpte till på elgiganten. König tror jag det är. Inget märkvärdigt. Dock har jag också hört att ljudnivån kan påverkas om projektorn ligger på "kuddar". Jag har ingen kunskap om det utan det är bara ett "rykte" jag hört. Det kanske någon mer insatt kan bekräfta.
Postad 21 januari 2015 - 14:52
Memme112
-
Memme112
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Varför inte sätta en filt över när man ändå håller på, kan ju möjligt få bort ljud -.- Ne men allvarligt kuddar låter inte som en bra idé speciellt eftersom de isolerar. Kanske kudden är mjuk också så att den sticker upp lite o blockerar delar av insug eller utblås?
Postad 21 januari 2015 - 15:23
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Tror inte det är en huvudkudde som menas.  Snarare kuddar typ SD fötter och de kan absolut isolera något och ta bort lite vibrationer. Men någon större skillnad på ljudnivån lär det nog inte göra då det är projektorns fläktar och färghjul som låter. Men om det blir vibrationer till hyllan så kan rätt sorts fötter reducera problemet.
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 21 januari 2015 - 16:27
Unregistered1c5b3749
-
Unregistered1c5b3749
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Ur min projektor låter inga vibrationer från chassi utan det är fläkt alt färghjul som låter. Den ligger på tillklippta bitar av musmatta och det är inte för att få bort vibrationer utan mest för att skydda chassi under tiden den ligger på detta sätt. Det finns inget som täpper igen lufthålen och jag har till och med sågat ut hål i plattan den ligger på för att om möjligt förbättra luftstömningen runt denna.
Postad 21 januari 2015 - 17:55
g3n3ral
-
g3n3ral
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Noterat, blir en sväng till IKEA i helgen då 
Så här sitter min proj med fästet från Kjell&Co
Kul och se att min gamla vän har det bra i sitt nya hem  Saknar han lite faktiskt och måste nog införskaffa en ny.
Postad 21 januari 2015 - 18:17
Unregistereddb62400b
-
Unregistereddb62400b
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Kul och se att min gamla vän har det bra i sitt nya hem Saknar han lite faktiskt och måste nog införskaffa en ny.
Tack, vi är så nöjda här
Postad 21 januari 2015 - 20:15
gustis89
-
gustis89
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Jag har nog lokaliserat flimmer-problemet. Efter att ha bytt ut Hdmi-kabeln till hdmi-splittern, funkar det mycket bättre. Får inga störningar nu. Dessa kablar alltså.......
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|