2 St Nya Subwoofers från SVS. SVS PB2000 och SVS SB2000
SVS SB-2000
(Subwoofers)
|
5
|
(12)
|
Inga priser | |
SVS PB-2000
(Subwoofers)
|
1
|
(6)
|
Inga priser |
Vilken sub ska jag köpa? (180 inlägg)
|
2 år sedan |
Bygga baffelvägg för allrum (20 inlägg)
|
3 år sedan |
Subwoofer mest för musik (624 inlägg)
|
9 år sedan |
Vad är mina begagnade högtalare värda? (9 inlägg)
|
9 år sedan |
Subwoofer för Musik <8'000kr (58 inlägg)
|
10 år sedan |
1xPV1D vs 1xSVS PB13 Ultra vs 1xSVS PC13 Ultra VS 2xSB2000 VS 1xSB13 Ultra (145 inlägg)
|
11 år sedan |
Byta ut svs pc13-u mot 2 subar, Tips&förslag mottages. (45 inlägg)
|
11 år sedan |
svs klubben (13 inlägg)
|
11 år sedan |
Fattig bas i mitt vardagsrum? (40 inlägg)
|
11 år sedan |
El matningar till biorum? (4 inlägg)
|
11 år sedan |
Audiovector subwoofer, eller svs? eller annat fynd? (39 inlägg)
|
12 år sedan |
SVS PB-2000.. Första intrycket, Med mera (4 inlägg)
|
12 år sedan |
Köp av (dubbla) subwoofers, SVS, XTZ, annat? (5 inlägg)
|
12 år sedan |
Postad 31 January 2014 - 15:33
Tack för länken, DL. Är sugen på att byta upp mig till denna från min gamla Audio Pro Sub Nova. Rummet är 35m2 med stor öppning till andra rum i en öppen planlösning. Den borde räcka gott för mina krav som begränsas av katter, barn och i viss mån av frun. Dessutom återger den tydligen musik väldigt bra, vilket är ett absolut krav för oss. Så en DSPeaker finns också på önskelistan.
Postad 31 January 2014 - 15:53
Postad 01 February 2014 - 11:31
Jag antar att jag kan räkna med brutal skillnad?
Edit; Gillar auto correct:p Audio pro, inte problem.
Redigerat av Fellow88, 01 February 2014 - 11:32.
Postad 01 February 2014 - 11:56
Postad 01 February 2014 - 12:57
Postad 01 February 2014 - 22:06
Dom var ju uppenbarligen mycket imponerade med prestanda/prisförhållandet. "För nästan alla krav i praktiken" är väl precis vad man vill höra om man helst inte vill lägga mera pengar. Det är ju tråkigt om man är nöjd med prestandan men inte får till ljudspridningen med en SB-13 och då måste lägga 15 k extra. Kommer ju undan lite billigare om man skulle behöva köpa en extra SB-2000.
Postad 01 February 2014 - 22:24
Tack för ett utförlig svar, det är framför allt den sista biten jag snöat in mig på, att jag borde kunna få ett jämnare ljud i rummet med 2 st mindre subbar. Tänker att drygt 10 dB extra kanske ändå bara blir outnyttjat headroom för mig vid normala lyssningsnivåer?
Bra inlägg. Mäter SB 2000 likadant som SB-12 plus så hade jag kört på en SB13 istället för två SB-2000 om utrymme fanns och hoppats på att inte få problem med ljudspridningen. Detta med tanke på att SB13 borde uppfattas som dubbelt så kraftfull vid 20 hz som två SB12-plus med hänvisning till den av Mattias ovan nämnda huvudregel. 10 db innebär en uppfattad fördubbling om jag inte missminner mig. Det blir intressant att se en recension på subben. Tror du att det är skillnad i ljudkvalitet mellan de två subbarna?
Med hänsyn till dom nya recensionerna hade jag nog kört på en SB-2000 för att senare komplettera med en ytterligare om jag skulle få problem med spridningen. Det enda negativa med en sådan lösningen är väl frakten. Är man inte nöjd med prestandan kan man ju alltid returnera. Det är ju svårt att veta om man hade varit nöjd med en SB-2000 om man kör på SB-13 direkt eller för den delen två sb-2000. Det kan ju vara klokt att uttömma de billigare lösningarna innan man går på det dyraste alternativet menar jag. Så har du bestämt dig än för hur du ska göra?
PS
Denna tråden ger många lyssningsintryck och råd angående dessa modeller, även kring frågan om man bör köra på en eller två subbar. http://www.avsforum....sb2000-subs/330
DS
Redigerat av Ruskig, 01 February 2014 - 22:52.
Postad 02 February 2014 - 08:46
Så har du bestämt dig än för hur du ska göra?
Jag verkar bli tvungen att avvakta ett tag till med att beställa, men lutar starkt åt att köpa 2 st SB-2000. Tycker att chansningar av typen "köp en av de dyra, och hoppas du inte har problem med spridningen" har en tendens att aldrig falla väl ut.. utan det är bättre att köra på det "säkra" alternativet.
Postad 02 February 2014 - 18:44
Känns som en dålig kompromiss.
Redigerat av Fellow88, 02 February 2014 - 19:27.
Postad 02 February 2014 - 22:23
Jag verkar bli tvungen att avvakta ett tag till med att beställa, men lutar starkt åt att köpa 2 st SB-2000. Tycker att chansningar av typen "köp en av de dyra, och hoppas du inte har problem med spridningen" har en tendens att aldrig falla väl ut.. utan det är bättre att köra på det "säkra" alternativet.
Det blir säkert jättebra om du väljer att slå till på två SB-2000, det skulle jag också gjort om jag hade råd. Personligen har jag beslutsångest över att lägga ut pengarna för en snål som jag är
Postad 02 February 2014 - 22:57
Har stött på lite motstånd hemma angående pb2000 då den är för stor:/ är de stort "nerköp" med sb2000 basmässigt till film?
Känns som en dålig kompromiss.
Svårt att säga hur mycket sämre något blir, 5 kanske?
"The big difference between the SB13-Ultra and PB13-Ultra is the much larger, ported cabinet of the PB which has a big effect in the deep bass. The SB and PB have similar output in the 50-80 Hz bandwidth. Below 50 Hz the ported version starts to assert a progressively larger advantage at deeper frequencies and the PB13 actually has several times the max output capability of the SB13-Ultra in the 18-36 Hz octave. The SB13 still offers excellent performance down low, no doubt, but in large rooms the PB13 does exhibit more punch and slam if the size is ok."
I would go with the PB13 also. From what I remember Ed at SVS said that it would take 4 SB13's to equal the low end output of a PB13,
Read more: http://www.hometheat...l#ixzz2sCiCDNRj
Förresten, väljer du att sälja subben så kan jag vara intresserad av att köpa.
Redigerat av Ruskig, 02 February 2014 - 23:04.
Postad 05 February 2014 - 09:56
Så har du bestämt dig än för hur du ska göra?
Beställde nyss 2 st SB-2000, får se om de hinner dyka upp innan helgen nästa vecka, har förstått att det brukar ta lång tid från lsound
Redigerat av jn82, 05 February 2014 - 09:59.
Postad 05 February 2014 - 10:01
De skickar bara Mån och Torsdagar ifrån LSound. Men nästa helg skall väl inte vara några problem. Lycka TillBeställde nyss 2 st SB-2000, får se om de hinner dyka upp innan helgen nästa vecka, har förstått att det brukar ta lång tid från lsound
Postad 05 February 2014 - 10:05
De skickar bara Mån och Torsdagar ifrån LSound. Men nästa helg skall väl inte vara några problem. Lycka Till
Tur att jag beställde idag och inte imorgon eftermiddag då
Postad 08 February 2014 - 15:40
Grattis, blir roligt att höra hur du tyckte att blev.Beställde nyss 2 st SB-2000, får se om de hinner dyka upp innan helgen nästa vecka, har förstått att det brukar ta lång tid från lsound
Postad 10 February 2014 - 00:24
(får inte länka bilden här tydligen!?)
Hur står sig en sådan här mot en xtz 12.16 tro?
aldrig lyssnat på en xtz sub tyvärr :/ men det är grymt drag i en pb-2000 iaf!
Postad 12 February 2014 - 13:47
Postad 14 February 2014 - 10:48
Grattis, blir roligt att höra hur du tyckte att blev.
Idag kom schenker med två stora paket, var dock tvungen att bege mig till jobbet, så upppackning och inkoppling får ske under helgen. Tänkte posta en bild på hur stora paketen faktiskt var trots att det är den lilla modellen.. men får inte ordning på hur man gör det här i forumet, går att hitta i mitt galleri om någon är nyfiken
Postad 14 February 2014 - 11:51
Postad 14 February 2014 - 12:29
2014-02-14 09.16.56.jpg 1.8MB
32 Antal nerladdningar
Redigerat av jn82, 14 February 2014 - 12:30.
Postad 16 February 2014 - 10:17
Testade i fredags med att placera dem där jag hade tänkt, en i varje främre hörn. Resulterade i att ljudet var helt dött i lyssningspositionen, flyttade dem sen till strax utanför varje fronthögtalare, vilket gav ungefär samma resultat.
I går gick jag över till de klassiska tricket och ställde en basen i lyssningsposition och kröp längs med vägarna för att hitta var det var som mest ljud, ingen av de platser jag hade tänkt var ens i närheten av bra.
Det stället med mest bas, var i bakre vänstra hörnet ut mot terassen, men där står en bokhylla så det funkade inte, så tog de två näst bästa platserna, där det högra hörnet kändes som det hade betydligt mer koppling.
subbas.png 17.88K
12 Antal nerladdningarEgentligen så lätt det mer en halvmeter upp från golvet än nere vid golvet, men lite svårt att placera dem där.. kommer nog att köpa varsin stenplatta och ställa dem på för att matcha hur fronthögtalarna står, då kommer de upp 5 cm extra i alla fall.
Ställde in fasen genom att spela ett 40 Hz testton klipp åå youtube samtidigt som tjejen fick vrida på fasen på den närmsta subben, så satt jag och lyssnade efter när ljudet upplevdes så mörkt som möjligt. (Minst mängd övertoner för att de är ur fas, tänker jag). Har vid något tillfället upplevt ett visst skramel från ena lådan, jag får undersöka det mer, kanske bara var gallret som inte satt ordentligt fasttryckt.
Har inte haft någon bas i detta rummet innan, annars hade jag vetat i förväg vilka placeringar som funkade, och har därför inget att jämföra med. Där är såklart mer bass än när jag bara hade min front högtalare, vilka är ganska små golvare. Har inte hunnit testa med något basextremt, funderar på att testa med sjunkbombsscenen i U-571 senare idag får att se om det imponerar.
Tänken är att jag ska köpa ny receiver under året, men väntar på 2014 modellerna för att se vad som finns för nyheter. Har varit inne på en 4520, men tänkte kolla om efterföljaren har några intressanta nyheter innan jag slår till. Så kommer då att få en receiver med möjlighet att kalibrera för basljudet också, nu skulle jag egentligen haft en anti-mode, men tycker det känns som att kasta bort pengarna, så basarna har tyvärr inte optimala förutsättningar.
Sammanfattnignsvis så med tanke på att det är svårare att ställa in två lådor och att jag egentligen bara hittade ett riktigt bra ställe för basen, så borde jag nog köpt en PC13 istället, men nu blev det så här, blir förhoppningsvis större sweat-spot i alla fall
Postad 16 February 2014 - 10:48
Du har ju buy and try, du har möjlighet att höra av dig till lsound och fråga om du får byta till en pc13u. Den får mer stöd från väggarna då elementet är närmare och jag vågar lova att den kan fylla ditt besvärliga rum rätt duktigt med bra bas
Postad 16 February 2014 - 12:09
I går gick jag över till de klassiska tricket och ställde en basen i lyssningsposition och kröp längs med vägarna för att hitta var det var som mest ljud, ingen av de platser jag hade tänkt var ens i närheten av bra. Ställde in fasen genom att spela ett 40 Hz testton klipp åå youtube samtidigt som tjejen fick vrida på fasen på den närmsta subben, så satt jag och lyssnade efter när ljudet upplevdes så mörkt som möjligt.
Du har säkert redan kikat på tråden men om du inte har det så kan den kanske hjälpa dig med timingen/fasproblemen: https://www.minhembi...howtopic=315903 med hänvisning till http://www.soundocto...papers/subs.htm för fördjupad läsning. Verkar vara ett snyggt rum du har där för övrigt. Lycka till.
Postad 16 February 2014 - 14:00
Antimoden hjälper dig MASSOR oavsett om du har bra eller dålig position på basarna, den höjer svackor och sänker toppar. dock så ser det ju ut som att du har ett sjukt besvärligt rum
Du har ju buy and try, du har möjlighet att höra av dig till lsound och fråga om du får byta till en pc13u. Den får mer stöd från väggarna då elementet är närmare och jag vågar lova att den kan fylla ditt besvärliga rum rätt duktigt med bra bas
Du har säkert redan kikat på tråden men om du inte har det så kan den kanske hjälpa dig med timingen/fasproblemen: https://www.minhembi...howtopic=315903 med hänvisning till http://www.soundocto...papers/subs.htm för fördjupad läsning. Verkar vara ett snyggt rum du har där för övrigt. Lycka till.
Buy&Try kanske jag skulle fundera på, men är inte på något sätt missnöjd med basen som det är nu, dock inget wow ännu, men har ju inte heller haft någon annan sub här att jämföra med.
Som sagt, en receiver med inbyggd SubEQ står på inköpslistan inför framtiden, så tänkte nog spara pengarna istället för att köpa en anti-mode nu. Får jag också automatisk kalibrering och tidsfördröjning av båda subbarna., känns nästan som en nödvändighet om man ska ha mer än en sub. (motsvarande anti-mode för dubbla subbar är dyr..)
Postad 16 February 2014 - 14:18
Postad 16 February 2014 - 14:23
Tyvärr är receivrars inbyggda eqs rätt dåliga och har noll precision
Nja det går nog inte riktigt generalisera så, vissa recievrar har riktigt hygglig precision och ganska väl utbyggda eq-möjligheter.
Postad 16 February 2014 - 14:27
Tyvärr är receivrars inbyggda eqs rätt dåliga och har noll precision
Jag tycker mig ha hört att Audessey XT32 + SubEQ ska fungera bra, men är såklart rätt få modeller som har det, men tror det börjar komma mer och mer.
Postad 16 February 2014 - 15:10
får man fråga on vilka? Min yamma tror jag har typ en eller max två per oktavNja det går nog inte riktigt generalisera så, vissa recievrar har riktigt hygglig precision och ganska väl utbyggda eq-möjligheter.
Postad 16 February 2014 - 15:28
Recension blir det väl tyvärr inte, men lite sammanfattning.
Testade i fredags med att placera dem där jag hade tänkt, en i varje främre hörn. Resulterade i att ljudet var helt dött i lyssningspositionen, flyttade dem sen till strax utanför varje fronthögtalare, vilket gav ungefär samma resultat.
Glöm inte att spela in basarna först, innan du börjar med placeringen.
Den större PB12-NSD (föregångaren till PB-2000) ger inte mycket ljud ifrån sig den första halvtimmen... Efter ett par timmar med basig musik blir det som en helt annan sub.
Har vid något tillfället upplevt ett visst skramel från ena lådan, jag får undersöka det mer, kanske bara var gallret som inte satt ordentligt fasttryckt.
Fronten på SVS-subbarna är ett skämt. Den är ful och lossnar/skramlar när man spelar högt.
Det bästa är att köra utan de, men det är iofs ingen optimal lösning i ett vanligt vardagsrum.
Redigerat av Ageve, 16 February 2014 - 15:30.
Postad 16 February 2014 - 16:01
får man fråga on vilka? Min yamma tror jag har typ en eller max två per oktav
De flesta mellan/toppklass recievrar skulle jag generellt svara. Det beror helt på vilka krav du har på att kunna justera manuellt och vad du vill uppnå med det. Du har dina krav och majoriteten av alla andra har betydligt lägre krav på just manuell justering (mht att du har 100 subbar i ditt rum).
För att ta en mellanklass reciever så har t.ex Intergra/Onkyo en 15-bands eq och det kommer man en bra bit på, sedan har du även topprecievrar med Trinnov optimizer (där du kan justera ihjäl dig). För att ta ett exempel.
Hos mig gick det att med Audyssey PRO få till det riktigt hyggligt men det gick att få till än bättre med rätt utrustning/mätning och manuell justering.
Redigerat av Unregistered95265801, 16 February 2014 - 17:00.
Postad 16 February 2014 - 16:18
Postad 16 February 2014 - 16:29
Kan stämma med kraven iofs. min yamma koatade 23 när den kom men den är riktigt dålig när jag jämför med vad man kan göra med den finfina minidsp. så, orättvis jämförelse kanske
Det svåra är när man behöver justera låååång ner i basområdet (dvs under 20hz), då kommer en minidsp väl till pass. Men det gör inte recievrar dåliga och oprecisa
Rätta mig om jag har fel men Yamaha's YPAO, som annars anses som riktigt hygglig, är väl begränsad neråt i eq-registret med en lägsta justering vid runt 30-ish hz (om jag inte minns helt fel eller missuppfattat det hela -vilket inte är omöjligt)?
Nu är vi dock hyggligt OT
Redigerat av Unregistered95265801, 16 February 2014 - 16:35.
Postad 16 February 2014 - 16:56
Jag ska köra ypaoen när jag fått upp nya surrarna. Den har en mängd rumskorrigeringar och annat som tydligen ska vara skitbra. Vilket jag inte köper. Men ska testa
Postad 19 February 2014 - 21:45
Postad 21 February 2014 - 21:05
är ute efter bra sub till mina b&w 683 och HTM61 som drivs med denon x4000
vad tro ni passar
Postad 25 February 2014 - 11:15
Postad 25 February 2014 - 11:35
Tjena. vad tro ni, 2svs sb2000 eller en , velodyne 1200 ultra, eller bygga själv för dom pengarna tex med 2 CSS SDX12 element och slutsteg och antimode. allt kostar typ 13-14000. har hållt på vela länge nu.
Testa först om du har mer än en bra plats att placera sub på innan du köper två
Postad 25 February 2014 - 17:08
ni som fått hem SVS SB-2000 vad tycker ni om den .. skakar gallret som nån sa?
Här är ett exempel, med SB13-Ultra. Han drar bort den när den hänger löst, dvs den spelar inte så att fronten flyger iväg
http://www.youtube.com/watch?v=xVjiOrjQ6oM
Det är likadant med PB12 NSD, och fronten på SB-2000 ser ut att vara likadan.
Postad 25 February 2014 - 20:09
Här är ett exempel, med SB13-Ultra. Han drar bort den när den hänger löst, dvs den spelar inte så att fronten flyger iväg
http://www.youtube.com/watch?v=xVjiOrjQ6oM
Det är likadant med PB12 NSD, och fronten på SB-2000 ser ut att vara likadan.
Oj vad han pressar den där subben!
Postad 25 February 2014 - 20:24
Hur ska ja prova om jag har mer än en bra plats?
Om du redan har en sub eller kan låna av en kompis kan du testa bra placeringar med den, t.ex med tricket att sätta den i lyssningspositionen och sen leta längs med väggarna var det låter mest.
Postad 25 February 2014 - 20:36
Postad 25 February 2014 - 20:51
Ja jag har en sub nu. så de är flera ställen de låter mycke på så kan ja ha två?
Jag är ingen expert, men så tänker jag. Att köpa en andra sub och ställa den där inget hörts hade antaligen inte gjort någon skillnad (om det inte är så att det är en bra plats någon annan plats i soffan eller liknanade, beroende på om du är ute efter större maxtryck, eller större sweet-spot)
Postad 25 February 2014 - 21:19
Postad 21 March 2014 - 20:28
Kan instämma min nyss tillkomna pb2000 spelar flera db lägre på samma volymkontroll som min gamla, dock var den gamla en pb12 men som ska vara identisk. Får bli o spela lite bas på den nu.Glöm inte att spela in basarna först, innan du börjar med placeringen.
Den större PB12-NSD (föregångaren till PB-2000) ger inte mycket ljud ifrån sig den första halvtimmen... Efter ett par timmar med basig musik blir det som en helt annan sub.
Fronten på SVS-subbarna är ett skämt. Den är ful och lossnar/skramlar när man spelar högt.
Det bästa är att köra utan de, men det är iofs ingen optimal lösning i ett vanligt vardagsrum.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
Vilken sub ska jag köpa?
9 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?