Så ska man vara noga så är det ju ett moddat 7.2.4 system som blir 11.3.4...
Men jag tror det kommer bli bra. Vad tror ni?
Mvh Niclas
Nja, ska man vara kinkig så är det väl ett 7.2.4 system, eftersom det är antal kanaler och inte antal högtalare man räknar.
Men jag tycker det låter som en vettig koppling för att senare i framtiden byta till ett mer kompetent försteg för att kunna driva de extra högtalarna som separata kanaler. Hade jag byggt ett eget biorum hade jag nog gjort något liknande, för att ha det fysiska konstruktionen på plats när det kommer förstärkare som fullt ut utnyttjar de objekt-baserade formaten.
Personligen hade jag nog dock redan i dagsläget haft front wide och front wide högtalarna på plats, samt även förberett för 6 takhögtalare, en uppsättning som är rakt uppåt också. De 4 sk. atmos-högtalarna rekommenderar ju i dagsläget att vara en bit framför samt bakom lyssningplats, medans man i vissa samanhang hör talas om "voice of god" högtalare som ska vara rakt upp.
Sen tycker jag begreppet atmos-högtalare är skit, atmos är ett format som låter dig placera högtalare var du vill, t.ex i taket. Så förstår inte notationen, 7.X.Y. Har du 11 full-range kanaler så har du en 11.X anläggning, inte en 7.X.4 t.ex. Att högtalarna nu sitter/(kan sitta) i taket gör dem inte fundamental annorlunda än andra högtalare.
Jag hade kunnat köpa notationen om man hade menat att man har 7 st "fasta kanaler" och 4 st "riktiga atmos-kanaler" med fri placering, men eftersom man är låst till fixa positoner för de sista 4 i dagsläget så är det ju inte fallet. Så ur en förstäkrar sypunkt är det egentligen inte skillnad på en 11.2 Neo:X anläggning, en 11.2 Audessey DSX anläggning eller en 7.2.4 Atmos anläggning, alla kräver (olika) fixa positioner för högtalarna.
Dock så är ljudet enkodat på olika sätt på filmerna, Neo:X mixar in det i de existerande spåren på samma sätt som tidiga surround format gjorde, DSX "skapar" själv ljudet medans Atmos har separata ljudspår. Men det ligger på content-sidan, inte förstärkar sidan. Så om notationen hade betytt att man hade 7 vanliga kanaler, och kunde hantera upp till 4 st objekt.ljud samtidigt så hade det varit vettigt, men är ju tyvärr inte så det används... och har fortfarande inte läst om någon receiver som faktiskt klarar av att kalibrera upp högtalarnas position i 3d, vilket torde vara ett krav för att kunna köra objekt-ljud på ett ordenligt sätt.
Så slutsatsen blir att jag tycker du har en vettig lösning, medans jag hatar notationen i reklamen och de ur min synvinkel ytterst bristfälliga implementationer av atmos som verkar finnas i den nuvarande generationens produkter, hoppas verkligen det blir bättre i framtiden! (hur kan man ha ett format som tillåter fri placering av högtalare (utöver de sju i grunden), samtidigt som alla produkter på marknaden låser en till fixa positioner...)
Jag vill ha ett "äkta" 7.X.10 försteg, dvs de ordinarie sju kanalerna + 10 kanaler för fritt placerade högtalare, där jag skulle använde de tio som front wide, front high + 6 st takhögtalare (och så vill jag ha ett nytt rum att trycka in allt i...)