Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny serie från Klipsch - Reference Premiere

1096 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Klipsch Reference Premiere RP-150M (Surroundhögtalare) 1 8.333332 (2) Inga priser
Klipsch Reference Premiere RP-160M (Surroundhögtalare) 5 9.470588 (16) Inga priser
Klipsch Reference Premiere RP-240S (Surroundhögtalare) 1 8.6 (4) Inga priser
Klipsch Reference Premiere RP-250C (Centerhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
Klipsch Reference Premiere RP-250F (Golvhögtalare) 4 7.5 (1) Inga priser
Klipsch Reference Premiere RP-260F (Golvhögtalare) 4 9.124998 (7) Inga priser
Klipsch Reference Premiere RP-280F (Golvhögtalare) 7 9.656248 (31) 12 293:-
Klipsch Reference Premiere RP-450C (Centerhögtalare) 3 9.357142 (13) Inga priser
Klipsch Reference Premiere RP-280FA (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
19 relaterade trådar
KLIPSCH-klubben (2368 inlägg) 18 dagar sedan
Bästa högtalarna du hört! Lista dina tre favoriter! (78 inlägg) 7 år sedan
Klipsch rc-64 vs klipsch rp-450 (16 inlägg) 7 år sedan
Stativ för center (3 inlägg) 7 år sedan
Bättre högtalare än Klipsch Reference Premiere RP-280F? (26 inlägg) 8 år sedan
Marants SR4003 | Vincent SP-996 (6 inlägg) 8 år sedan
Nya golvare, men vilka XTZ 95.44, Klipsch RP-260P eller Wharfedale Diamond? (6 inlägg) 8 år sedan
Klipsch RP system vilka surround hade ni valt och varför ?? (11 inlägg) 8 år sedan
Klipsch R-26F vs Klipsch RP-260F (10 inlägg) 8 år sedan
Klipsch rp-160 CENTER hemmabio. (0 inlägg) 9 år sedan
Uppgradering utav mina RF-82 II (14 inlägg) 9 år sedan
Klipsch RP-280F eller Canton GLE 496 (8 inlägg) 9 år sedan
Rf82 eller rp160 (8 inlägg) 10 år sedan
Vilken receiver driver ni era klipsch med? (11 inlägg) 10 år sedan
B&W 685 s2 eller Dynaudio Emit M20 (5 inlägg) 10 år sedan
B&W 685s2 eller Klipsch RP-150M för ett 5.1 system? (24 inlägg) 10 år sedan
Högtalare till litet rum (33 inlägg) 10 år sedan
Ska jag byta ner till mindre högtalare? (5 inlägg) 10 år sedan
Problem med nya hemmabiosystem. För klen förstärkare? (33 inlägg) 11 år sedan

Postad 27 February 2015 - 21:12

Jostedal
  • Jostedal
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

SVS'en klarar testet absolut bäst. Eller, det är inget test, men den mäter bäst. Väldigt frekvenslinjär återgivning. Den spelar rakt, vilket innebär att du kommer uppleva mer tryck i djupbasen.
Klipsch problem är att den spelar mer än dubbelt så hög volym (hörselmätt) hör upp i registret som den gör strax innan avrullningen, vilket gör att du inte kan nyttja djupbasen utan att ha redigt hög volym. Det gör att ljudåtergivningen förvrängs :)

Ah okej, detta känns som att testerna är mest för att få alla register i film? Jag klurar mellan dubbla r115 och kW-120. Menar du på att jag skulle märka skillnad även musiken eller är dessa basar Brutalt bra i grunden så att man blir nöjd oavsett? Dock lyssnar jag på grymt basig musik..detta är en jävla djungel...
Bor ju i radhus men skit samma...dock vill jag att det ska liras jävligt gött på låg volym...det är,viktigt att det känns när det är lågt också! :-)

Postad 27 February 2015 - 22:29

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1

det är ännu viktigare vid låg volym att ha en frekvenskurva som inte faller =) som jag nämde ovan så behöver man annars höja basen väldigt mycket för att höra något från djupbasen, och det kommer ändå göra så att övriga registret spelar väldigt högt.

det finns en del musik som har väldigt djup bas också, men personligen så lyssnar jag inte på musik som spelar under runt 30hz eller så skulle jag tro. om du lyssnar på bastung musik så skulle du definitivt höra skillnad. själv så anser jag att ett komplett bassystem ska kunna spela ner till 16 hz, det en gigantisk orgel klarar av =)

det finns ett par svs pb13u ute just nu, köper du dom så har du ett system som smiskar majoriteten bassystem i sverige =)

Postad 28 February 2015 - 03:07

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0
Tänk dig för innan bara, inte ens SVS PB13u låter bra i mina öron, och det är endå deras toppmodell.
Grundtonen är lite mörk och basen är inte direkt melodiös. Ganska tung, och entydig.

Tycker helt klart att Klipsch låter bättre genom hela subbasregistret :-)

Skål! ;-)

Postad 28 February 2015 - 09:27

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1
Fråga någon annan, vem som helst utom WB så får du ett annat svar.

WB ser inte ens att klipsch rullar av mer än svs på dom där graferna som har flera olika färgade linjer, varpå man börjar bli misstänksam mot hur WB upplever saker.

Men du kan säkerligen bedöma själv hur raka som två subbarnas linjer är. Kolla på grafen i länkarna som har flera färger.

Då är nds MYCKET SÄMRE och mindre linjär är Ultrorna.

Postad 28 February 2015 - 10:44

Jostedal
  • Jostedal
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

WB ser inte ens att klipsch rullar av mer än svs på dom där graferna som har flera olika färgade linjer, varpå man börjar bli misstänksam mot hur WB upplever saker.
Men du kan säkerligen bedöma själv hur raka som två subbarnas linjer är. Kolla på grafen i länkarna som har flera färger.

Vart kan man lyssna på svs subbarna? :-) i Gbg området!

Postad 28 February 2015 - 15:16

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Vart kan man lyssna på svs subbarna? :-) i Gbg området!

Skicka pm till Evil Homer och fråga vart han bor. Samt hälsa :D

Postad 28 February 2015 - 15:19

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

:lol:

Det är ju en smaksak, vissa föredrar säkert SVS, vissa föredrar Klipsch, andra Velodyne.

Sen är grafer inte allt heller, man får ju lyssna och ta reda på vad man föredrar.

Postad 28 February 2015 - 15:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 2

Klipsch rates the maximum acoustic output of the KW120 as 130dB @ 30Hz, 122dB @ 20Hz, and 112dB @ 15Hz, all at 1 meter, corner loaded. Conversely, the PB13U in 20Hz tune can deliver 115.5dB @ 32hz, 110.6dB @ 20Hz, and 97.4dB @ 16Hz at 2 meters, ground plane, in Josh Ricci's CEA 2010 burst testing. To convert 2 meters ground plane to 1 meter corner loaded, you'd have to add 18dB to the SVS's numbers, to get 133.5dB @ 32Hz, 128.6dB @ 20Hz, and 115.4dB @ 16Hz

Den där mätmetoden som Klipsch använder är ju på Sunfire-nivå.

Ingen seriös tillverkare anger max SPL med hörnplacering i rum. Den enda anledningen till att göra det, är att få en så hög siffra som möjligt.

Ska man jämföra med SVS-subben vid t ex 20Hz, så är den verkliga siffran 104dB SPL, och det är bra, om disten är låg. Eftersom de skriver "maximum acoustic output" utan att nämna något om dist så får man väl dra slutsatsen att disten inte är låg...

SVS PB13 Ultra (den gamla versionen med 750W steg) klarar 107dB SPL @ 20Hz, mätt utomhus på 2 meters avstånd. THD: 8%.

Vid en output som matchar Klipsch-subben vid 20Hz, så är disten hos PB13 bara 4%. Det är mycket bra.

Redigerat av Ageve, 28 February 2015 - 15:44.

Postad 28 February 2015 - 16:27

Jostedal
  • Jostedal
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Skicka pm till Evil Homer och fråga vart han bor. Samt hälsa :D

Haha får göra detta! :-)

Den där mätmetoden som Klipsch använder är ju på Sunfire-nivå.

Ingen seriös tillverkare anger max SPL med hörnplacering i rum. Den enda anledningen till att göra det, är att få en så hög siffra som möjligt.

Ska man jämföra med SVS-subben vid t ex 20Hz, så är den verkliga siffran 104dB SPL, och det är bra, om disten är låg. Eftersom de skriver "maximum acoustic output" utan att nämna något om dist så får man väl dra slutsatsen att disten inte är låg...

SVS PB13 Ultra (den gamla versionen med 750W steg) klarar 107dB SPL @ 20Hz, mätt utomhus på 2 meters avstånd. THD: 8%.

Vid en output som matchar Klipsch-subben vid 20Hz, så är disten hos PB13 bara 4%. Det är mycket bra.

Så via grafer och tabeller lirar svs bättre?

Postad 28 February 2015 - 16:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Så via grafer och tabeller lirar svs bättre?

Det går inte att veta utifrån informationen från Klipsch (det jag citerade).

Det man kan veta är dock att SVS spelar starkare, med låg dist. Det är få subbar som spelar så starkt med bara 4% THD.

Det bästa vore såklart en seriös mätning av båda, utomhus på 2m avstånd. Men det är ju inte så många som gör sådana mätningar.

Redigerat av Ageve, 28 February 2015 - 17:02.

Postad 28 February 2015 - 23:26

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Det går inte att veta utifrån informationen från Klipsch (det jag citerade).

Det man kan veta är dock att SVS spelar starkare, med låg dist. Det är få subbar som spelar så starkt med bara 4% THD.

Det bästa vore såklart en seriös mätning av båda, utomhus på 2m avstånd. Men det är ju inte så många som gör sådana mätningar.

Annars kan man utgå från ett sådant test som innefattar att man lyssnar på produkterna och på så vis får reda på vilken subwofer som presterar bäst enligt dig själv och dina öron.

Så brukar jag göra och det fungerar helt ypperligt ;)

Klipsch R115 för att ta ett exempel låter väldigt bra enligt mina öron.

Välkommen till verkligheten och produkternas faktiska och ljudliga skillnader!

Redigerat av WB-Cinema, 28 February 2015 - 23:29.

Postad 28 February 2015 - 23:46

Jostedal
  • Jostedal
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Annars kan man utgå från ett sådant test som innefattar att man lyssnar på produkterna och på så vis får reda på vilken subwofer som presterar bäst enligt dig själv och dina öron.

Så brukar jag göra och det fungerar helt ypperligt ;)

Klipsch R115 för att ta ett exempel låter väldigt bra enligt mina öron.

Välkommen till verkligheten och produkternas faktiska och ljudliga skillnader!

Du har lyssnat lite på R115? Jag lyssnade lite på RP 280 igen, helt nya dock, precis uppackade och de lät som jag alltid har tyckt, jävligt bra. Fin bas har de också! Lyssnade lite även idag på en också helt nyöppnad R-115 kopplade in den på plats så vill inte kommentera än, svårt att säga men den trycker på iaf...ska testa dessa åter igen på måndag..då kommer jag lyssna lite allvarligare och vara kritisk 😊

Postad 01 March 2015 - 00:00

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Jag är oxå alltid kritisk till produkter man testar och lyssnar på, och ibland dyker ett "guldkorn" upp, och det är lite så jag kände med Klipsch RP serien och R115.

Medla till oss här i tråden sen efter att du lyssnat lite mer på produkterna, det är alltid intressant. Den R115 jag lyssnade på var oxå nästan helt ny, hade spelats på i ca 10 timmar bara.

Du kommer väl även kunna jämföra R115 mot KW-120 i samma rum, och det tycker jag hade varit väldigt intressant att få höra om dina upplevelser dem två emellan.

Postad 01 March 2015 - 00:12

Jostedal
  • Jostedal
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Den va så jävla stor bara..vet inte ifall 2 får plats hemma. Haha
Kan ju inte använda de till Max ändå tyvärr, nån av de..fast de låter så gött..radhus grannarna hatar mig sedan tidigare 😎 hur tror vi att r112 r110 låter annars?
Dock när jag testar är det dubbla kW mot en R-115..kan ju iofs stänga av en av kW basarna..

Postad 01 March 2015 - 09:04

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Kom ihåg att rummet är den största källan till hur bas låter, mycket viktigt.

WB, varför tycker du att en rullande bas är så bra? Det tar ju bort upplevelsen av djupbas (pga att basen i lägre register redan är svårare att höra, men också för att det övriga registret kommer dränka bort ljudet från djupbasen. Du har väl inte testat dom mot aviccii? Där klarar sig Cerwin Vega ypperligt dom också.

Redigerat av Zartok, 01 March 2015 - 09:11.

Postad 01 March 2015 - 09:10

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Kom ihåg att rummet är den största källan till hur bas låter, mycket viktigt.

Behövs dock ett kompetent subbassystem för att erhålla bra basåtergivning från grunden, har man det så är rummet efter det en högst viktig faktor.

Att köra med ett undermåligt bassystem i ett bra rum har ju sina fysiska begränsningar.

Redigerat av WB-Cinema, 01 March 2015 - 09:13.

Postad 01 March 2015 - 09:12

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Behövs dock ett kompetent subbassystem för att erhålla bra basåtergivning från grunden, har man det så är rummet efter det en högst viktig faktor.

Jag vill tro att det är så att en mycket modest bas, säg en xtz 10" spelar bättre än någon av dina kärlekar om rummen är extremer år olika håll.

Postad 01 March 2015 - 09:16

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Jag vill tro att det är så att en mycket modest bas, säg en xtz 10" spelar bättre än någon av dina kärlekar om rummen är extremer år olika håll.

Ja man får ju tro precis vad man vill, dock mer intressant att från system och produkt till system och produkt ta reda på HUR det faktiskt presterar.

Detta vet man genom test i det aktuella rummet.

Att bara trilskas hit och dit och påstå att en liten budgetsubb skulle prestera bättre än en viss annan mellanklass subb i olika rum är väl inte sådär jätteintressanta uttalanden?

Postad 01 March 2015 - 09:34

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 5
Hur det faktiskt presterar? Du verkade ju nyss vara emot mätningar. Välkommen till den verkliga världen som du skrev.

Well, den verkliga världen säger ju rätt tydligt att klipsch mäter sina subbar för att få maxresultat, dvs en meter i ett hörn. Ändå så försöker du lura på dom på Jostedal, när han kan köpa betydligt bättre subbar för sina pengar.

Postad 01 March 2015 - 09:43

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Hur det faktiskt presterar? Du verkade ju nyss vara emot mätningar. Välkommen till den verkliga världen som du skrev.

Well, den verkliga världen säger ju rätt tydligt att klipsch mäter sina subbar för att få maxresultat, dvs en meter i ett hörn. Ändå så försöker du lura på dom på Jostedal, när han kan köpa betydligt bättre subbar för sina pengar.

Herregud, snacka om att leta efter saker att motargumentera om :rolleyes:

Om du tycker att Klipsch subbar är dåliga för att Klipsch själva mäter dom på det sättet så är du välkommen att tycka det ;)

Att sen verkligheten är en helt annan och att Klipsch subbar verkligen presterar bra, kanske du inte bryr dig om så mycket.

Är det inga andra utav er här i tråden som ser vad Zartok, Brallsson, m.fl sysslar med?

Att dom enbart skriver inlägg för att trilskas (främst med mig då jag är aktiv i tråden)

Ytterst barnsligt beteende utav er!

Postad 01 March 2015 - 09:48

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 4
Nu är vi helt ot men nej det ser jag inte. Tycker du slänger ur dig ogrundade argument mest hela tiden och om du får mothugg så kan du aldrig backa upp ditt påstående utan tar på dig en offerkofta och börjar din klagosång. Så uppfattar jag dig efter vad jag läst i trådar.

Postad 01 March 2015 - 09:52

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Fattar inte du Zartok att SVS inte är världens mest välljudande subbar bara för att dom mäter förhållandevis bra?

Det finns mängder utav bra subbar på marknaden, mätvärden är ju givetvis en indikation på om det är en bra produkt eller inte, Klipsch subbarna vi nämner här i tråden har inga dåliga mätvärden öht!

Så om en människa tycker att en Klipsch subb låter och presterar bättre än en viss SVS subb (även om den på papperet kan spela ngn db starkare) så är ju Klipschen det bästa valet.

Allt är subjektivt, och att tro att man kan ändra på folks egna åsikter bara för att man är besatt av att argumentera mot folk som tycker olika, är förbannat fel.

Nu är vi helt ot men nej det ser jag inte. Tycker du slänger ur dig ogrundade argument mest hela tiden och om du får mothugg så kan du aldrig backa upp ditt påstående utan tar på dig en offerkofta och börjar din klagosång. Så uppfattar jag dig efter vad jag läst i trådar.

Vilka argument är det du syftar på?

Postad 01 March 2015 - 10:17

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 1

Men erat tvång är då alltså att vi som är intresserade utav Klipsch RP serien här i tråden för Klipsch RP serien uteslutande ska köpa subwofers från SVS istället, även fast man tycker att SVS låter och presterar sämre? korrekt!?

Klipsch subwofrar är enligt er dåliga? Och det är SVS som gäller, enbart!?

Men efter ni nu har fastställt detta, så kan ju vi andra som är intresserade utav det denna tråden handlar om få fortsätta att byta information om den här.

Tack!

(Bryr mig givetvis inte ett jota om vad ni påstår, utan har högst personliga åsikter om vad som är bra och inte!)

Redigerat av WB-Cinema, 01 March 2015 - 10:19.

Postad 01 March 2015 - 11:00

Jostedal
  • Jostedal
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Jag tror inte att nån försöker lura på nån något, folk har olika åsikter och så är det...on jag ska ha 2 subbar för 10k vardera vilka hade du lagt pengarna på då? Svs subben är förstor och det är r-115 egentligen också..maxet är nog ändå kW-120 storlek. Ca. 45X45x45 hade gärna haft mindre.

Men som sagt det ska prestera bra och inte kännas som ett stort böööö och vara rappa, kontrollerade med en jävla punch..musiken liras som sagt mellan 150-200 bmp. Ska vara lite event feeling, live känsla. I mitt radhus haha..

WB tycker kW eller r-115, jag tycker att kW spelar jävligt bra men kostar dock 40k för dubbla..

Har du nått annat förslag? De blocket inlägget jag länkade om svs sub, är det en för "dålig' sub för mina ändamål?

För två måste ju vara ändå att rekommendera? :-) har en spl 1000 ultra idag

Postad 01 March 2015 - 11:08

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Jag tror inte att nån försöker lura på nån något, folk har olika åsikter och så är det...on jag ska ha 2 subbar för 10k vardera vilka hade du lagt pengarna på då? Svs subben är förstor och det är r-115 egentligen också..maxet är nog ändå kW-120 storlek. Ca. 45X45x45 hade gärna haft mindre.
Men som sagt det ska prestera bra och inte kännas som ett stort böööö och vara rappa, kontrollerade med en jävla punch..musiken liras som sagt mellan 150-200 bmp. Ska vara lite event feeling, live känsla. I mitt radhus haha..
WB tycker kW eller r-115, jag tycker att kW spelar jävligt bra men kostar dock 40k för dubbla..
Har du nått annat förslag? De blocket inlägget jag länkade om svs sub, är det en för "dålig' sub för mina ändamål?
För två måste ju vara ändå att rekommendera? :-) har en spl 1000 ultra idag

Jag har ett par REL R328 till mina Klipsch cornwall III och jag uppskattar dom väldigt mycket då dom integrerar bra ihop med resten av hgt systemet.
Men glöm inte rummet......Mvh Jas

Postad 01 March 2015 - 11:33

Jostedal
  • Jostedal
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Jag har ett par REL R328 till mina Klipsch cornwall III och jag uppskattar dom väldigt mycket då dom integrerar bra ihop med resten av hgt systemet.
Men glöm inte rummet......Mvh Jas

Hur anser du att skillnaden på ljudbilden blir när elementet är nedåt? :-) hade en dali mentor som hade elementet neråt men jag vart inte imponerad alls av den subben..den låg i 10-12k klassen..tänkte vara skillnaderna på elementet neråt kontra fram..

Postad 01 March 2015 - 11:39

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

• 586 inlägg
  • 1
Klipsch gör riktigt bra subbar! Har lyssnat på KW och den är riktigt bra! Har själv haft en Klipsch RSW 10D och den var sjukt bra! Dock har den gått sönder så jag köpte mig en TEL T9 och den spelar väldigt bra(en till våre en dröm)

Klipsch är ju ett av världens största högtalarmärken! Så dåliga subbar gör dom inte!

Postad 01 March 2015 - 12:06

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Svs har sb2000 som är små riktiga krutdunkar, flera har beställt från Norge. Är max 45x45x45?

Postad 01 March 2015 - 12:12

Jostedal
  • Jostedal
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Svs har sb2000 som är små riktiga krutdunkar, flera har beställt från Norge. Är max 45x45x45?

Det är absolut Max, hade gärna sett så små,som möjligt..40x40x40 är kanske Max egentligen utan att behöva lida för det. ;-)

Postad 01 March 2015 - 12:32

Chrille_0171
  • Chrille_0171
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Jag har 2st R-115sw spelandes i mitt biorum sen 3 veckor tillbaka. Som film-sub är dom ljusår bättre än mina gamla

XTZ 99w 12.16. Till musik är jag lite kluven. Punschen i XTZ vid musiklyssning var lite mer än Klipsch men det kan ju bero på placering och 1000 andra orsaker som jag kaaanske kommer få tid till att se över. De står på samma platser som XTZ gjorde. Dock är djupet vid film helt i en annan liga, iofs var det därför ett byte blev till.

Mer pillande och vidare inspelning får visa vad det duger till i slutänden. Direkt ur lådan upplevde jag mest djup, men med dagarna har det kommit mer och mer punsch-bas så man får helt enkelt vänta och se vad det blir.

De är stora som f-n bredvid XTZ men om man lever efter devisen "Cubic is king" så får man gilla läget. Passa de mig? Ja, jag tror det, de  Hade tänkt bygga nåt Ultimax el. IB men insåg att jag inte har tiden för det som det ser ut nu. Så dessa får bli ett steg på vägen.

Men om man ska se till "Bang for the buck" så känner jag mig som vinnare; beställde 2st sw-115 för 6000:- st. men det fanns inte 2 kvar så jag fick de nya för samma pris. How about that? Sen var 1 transportskadad ´å det grövsta med ett helt intryck bak-hörn (krossad). Inom en timme efter jag mailat bilder och förklarat vad som hänt så fick jag mail att ny var skickad. Den kom dagen efter. Helt grymt! Snacka om snabb och bra service.

Har ställt frågan om jag kan köpa den skadade för en billig peng. Den går att laga så den fungerar bra men det är ganska mycket jobb då lådan spruckit i hörnet halvvägs upp mot toppen. Så det blir isf att limma och bygga upp hörnet med glasfiber el.nåt och spraya svart färg. Tur att det är ett bakhörn som inte syns så mycket. Får se vad svaret blir...

Redigerat av Chrille_0171, 01 March 2015 - 12:43.

Postad 01 March 2015 - 14:37

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Men erat tvång är då alltså att vi som är intresserade utav Klipsch RP serien här i tråden för Klipsch RP serien uteslutande ska köpa subwofers från SVS istället, även fast man tycker att SVS låter och presterar sämre? korrekt!?

Klipsch subwofrar är enligt er dåliga? Och det är SVS som gäller, enbart!?

Men efter ni nu har fastställt detta, så kan ju vi andra som är intresserade utav det denna tråden handlar om få fortsätta att byta information om den här.

Tack!

(Bryr mig givetvis inte ett jota om vad ni påstår, utan har högst personliga åsikter om vad som är bra och inte!)

Jag tror inte att det är någon som säger att klipsch subbarna är direkt dåliga utan att de spelar olinjärt gentemot Svs men också här spelar tex kalibrering och rum en väsentlig roll i slutskedet.

SVS är mer linjära och spelar starkare i lågbasen "på papper/utomhus mätning" sen var det ju någon som tidigare nämnde att Klipsch kanske har andra fördelar när de väl står i ett bra rum vilket säkert kan stämma.

Dock upplevde jag Klipscharna som lite klena i lägsta basen då jag lyssnade på systemet.

Redigerat av robert293, 01 March 2015 - 14:38.

Postad 01 March 2015 - 14:56

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Jag tror inte att det är någon som säger att klipsch subbarna är direkt dåliga utan att de spelar olinjärt gentemot Svs men också här spelar tex kalibrering och rum en väsentlig roll i slutskedet.

SVS är mer linjära och spelar starkare i lågbasen "på papper/utomhus mätning" sen var det ju någon som tidigare nämnde att Klipsch kanske har andra fördelar när de väl står i ett bra rum vilket säkert kan stämma.

Dock upplevde jag Klipscharna som lite klena i lägsta basen då jag lyssnade på systemet.

Du skriver "när jag lyssnade på systemet", vilket system talar vi om här?

Vad menar du med att Klipsch spelar olinjärt?, utveckla gärna.

SVS är mer linjära? vilka exakta modeller pratar du om här?

Så bara för att låt säga SVS PB2000 kan spela 3db starkare än tex en Klipsch R112 vid 20hz, så behöver det ju inte betyda ett skvatt om hur den låter i övrigt.

Som jag sa, subjektivt, jag tycker att samtliga SVS modeller spelar riktigt tråkigt och mörkt, och är väldigt "entoniga", inte alls så artikulerade och engagerande som Klipsch.

Att uppleva Klipsch som svaga i djupbasen är ju inte något fel i sig, om man är van med potenta subsystem sen tidigare, men att få det att låta som om det enbart är Klipschs köpesubbar som "lider" av detta är ju direkt felaktigt, iom att tex SW115, R115, KW-120 samt Palladium subben presterar bland det absoluta toppskiktet i respektive prisklass när vi pratar köpesubbar.

Redigerat av WB-Cinema, 01 March 2015 - 15:05.

Postad 01 March 2015 - 15:01

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Små krutdunkar :) Flera har beställt från Lsound, ja givetvis när ni, de självutnämnda forumpoliserna på forumet enbart tipsar/tvingar på folk om just SVS :)

Finns flera som kör KIA oxå som privatbil  ;)  :lol:

Har lyssnat på SB12 och den har ju absolut inget att säga till om i kapacitet, iaf inte jämfört mot Klipsch R subben.

Men det är ju sant att den är mindre :)

Redigerat av WB-Cinema, 01 March 2015 - 15:08.

Postad 01 March 2015 - 15:10

Jostedal
  • Jostedal
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Små krutdunkar :) Flera har beställt från Lsound, ja givetvis när ni, de självutnämnda forumpoliserna på forumet enbart tipsar/tvingar på folk om just SVS :)

Finns flera som kör KIA oxå som privatbil  ;)  :lol:

Har lyssnat på SB12 och den har ju absolut inget att säga till om i kapacitet, iaf inte jämfört mot Klipsch R subben.

Men det är ju sant att den är mindre :)

Va tror du om r-112 då? Dubbla r-112 borde väl göra jobbet jag vill? :-)

Postad 01 March 2015 - 15:14

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Va tror du om r-112 då? Dubbla r-112 borde väl göra jobbet jag vill? :-)

Det tror jag skulle bli en klockren kombo, både i förhållande till pris och prestanda.

Postad 01 March 2015 - 15:17

Jostedal
  • Jostedal
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Det tror jag skulle bli en klockren kombo, både i förhållande till pris och prestanda.

Haha kanon..ska som sagt lyssna imorgon :-) de har bara 15 tummarn dock..jaja intressant iaf :-)

Postad 01 March 2015 - 15:25

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Haha kanon..ska som sagt lyssna imorgon :-) de har bara 15 tummarn dock..jaja intressant iaf :-)

Ja förhoppningsvis, men om dom inte presterar såpass bra som du hoppas på så är det ju bara att börja leta vidare.... :)

Men det är svårt att få mer och bättre bas för samma pengar som R serien betingar.

Nu har jag bara lyssnat på MKsounds X serie, och den är riktigt bra!

Men deras V serie kanske kan vara värda att kolla upp, går att köpa 12" modellen för runt 9000/st.

Postad 01 March 2015 - 16:22

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

SVSen har inte lika hög output som ett Klipsch KW system så vad menar du?

Men vad ska du med det till? Det är ju som att någon skulle säga:
"Min bil är bättre än din för den kan köra snabbare på treans växel"

Någon drog upp en mellanklass SVS, därav den förfrågan.

Då får du ju också räkna med att folk kommer att kommentera dom mätningarna du får. Eller hur?

Postad 01 March 2015 - 16:23

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Kolla länkarna som jag sammanfattade så ser du hur linjärt svs spelar mot klipsch. Seriöst, det är där, svart på vitt.

Postad 01 March 2015 - 16:30

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Kolla länkarna som jag sammanfattade så ser du hur linjärt svs spelar mot klipsch. Seriöst, det är där, svart på vitt.

Skulle vilja att du fick lyssnat på R115 och PB12 under en och samma dag i samma rum, så kan vi se om du fortfarande enbart vill förlita dig på en graf.

Tror faktiskt du hade ändrat uppfattning rätt av.

Men vad ska du med det till? Det är ju som att någon skulle säga:
"Min bil är bättre än din för den kan köra snabbare på treans växel"

Då får du ju också räkna med att folk kommer att kommentera dom mätningarna du får. Eller hur?

Nej, som oftast, och mest hela tiden vid musiklyssnande (Som det här rent specifikt gäller) så spelar man nästan uteslutande i de frekvenser som just Klipschsubbarna är helt fenomenalt bra i.

Sen att dom även presterar bra, för det gör dom även om en annan subb klarar någon ynka db mer, i djupbasen/LFE gör ju inte direkt dom sämre ;)

Postad 01 March 2015 - 17:35

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Nej, som oftast, och mest hela tiden vid musiklyssnande (Som det här rent specifikt gäller) så spelar man nästan uteslutande i de frekvenser som just Klipschsubbarna är helt fenomenalt bra i.

Menar du typ 55Hz och uppåt?

Skulle vilja att du fick lyssnat på R115 och PB12 under en och samma dag i samma rum, så kan vi se om du fortfarande enbart vill förlita dig på en graf.

Ja kanske det. Eller så ändrar du uppfattning. Det vet vi ju inte då ingen här har provat. :)

Postad 01 March 2015 - 18:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1

Du pratade ju just om att klipschen inte rullar av, som du såg det, och när jag hänvisar till graferna så säger du att det är lyssna som gäller. Nej. Icket. Klipsch rullar av oavsett hur mycket du vill lyssna på dom. Det är objektiv fakta, inte subjektiv upplevelse.

Nu till det viktiga: en sub som rullar av upplevs som klen i djupbasen. Det är säkerligen så jag skulle uppleva klipsch. Bra dunk, bra till Avicii och sånt, men den spelar inte abyssal bas. Det är ok om man inte är intresserad av det förståss. Dock så är min bild att man ska få med det om man ska börja betala en massa för basar. Dom får ju absolut inte droppa innan 30 som klipsch gör, det är inte ok.

Postad 01 March 2015 - 19:07

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 1

R-115 gräver inte lika djupt som den SVS ultra jag hade för ett tag sedan men det är inga jätteskillnader (upplevda då) och sett till prisklassen är det direkt ett kap. Den får inredning etc. att skallra och skälva och i den rigg jag kör den räcker det gott :)

Enda nackdelen är väl att den är ganska stor samt jag gärna hade lagt en tusing extra för pianolack...

Postad 01 March 2015 - 20:01

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

R-115 gräver inte lika djupt som den SVS ultra jag hade för ett tag sedan men det är inga jätteskillnader (upplevda då) och sett till prisklassen är det direkt ett kap. Den får inredning etc. att skallra och skälva och i den rigg jag kör den räcker det gott :)

Enda nackdelen är väl att den är ganska stor samt jag gärna hade lagt en tusing extra för pianolack...

Åk med den till lackeraren, så har du den lackad i valfri nyans för dryga tusingen :)  

Postad 01 March 2015 - 20:06

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Du pratade ju just om att klipschen inte rullar av, som du såg det, och när jag hänvisar till graferna så säger du att det är lyssna som gäller. Nej. Icket. Klipsch rullar av oavsett hur mycket du vill lyssna på dom. Det är objektiv fakta, inte subjektiv upplevelse.

Nu till det viktiga: en sub som rullar av upplevs som klen i djupbasen. Det är säkerligen så jag skulle uppleva klipsch. Bra dunk, bra till Avicii och sånt, men den spelar inte abyssal bas. Det är ok om man inte är intresserad av det förståss. Dock så är min bild att man ska få med det om man ska börja betala en massa för basar. Dom får ju absolut inte droppa innan 30 som klipsch gör, det är inte ok.

Alla subbar rullar av, så även Klipsch.

Det du försöker få det att låta som är att dom rullar av väldigt mycket i db och väldigt tidigt i frekvens, detta kan jag inte hålla med dig om.

Sett ur perspektivet hur dom faktiskt presterar så är det inte ens något öht att gnälla över i det här fallet, då personen i fråga söker subbar med förmågan att spela transistentsnabbt, artikulerat och med en riktig bra knuff, för det gör dom med bravur.

SVSen däremot har inte en chans ljudmässigt mot Klipschen, den låter som mörk sirap i jämförelse.

Postad 01 March 2015 - 20:08

Jostedal
  • Jostedal
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Alla subbar rullar av, så även Klipsch.

Det du försöker få det att låta som är att dom rullar av väldigt mycket i db och väldigt tidigt i frekvens, detta kan jag inte hålla med dig om.

Sett ur perspektivet hur dom faktiskt presterar så är det inte ens något öht att gnälla över i det här fallet, då personen i fråga söker subbar med förmågan att spela transistentsnabbt, artikulerat och med en riktig bra knuff, för det gör dom med bravur.

SVSen däremot har inte en chans ljudmässigt mot Klipschen, den låter som mörk sirap i jämförelse.

Haha! Nu snackar vi R serien av subbar va? :-D

Postad 01 March 2015 - 20:18

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

njae, du tolkar nog det så. men det är iofs en rätt bra tolkning. här ser man nds 12, som är så gott som spikrak ner till 22hz ungefär, DET är imponerande!

http://www.audioholi...view_fullscreen

klipschen rullar av 10 db mellan 58 och 25db och rullar därefter av sedvanligt.

det är inte speciellt imponerande, 10db avrullning från mellanbas till djupbas är de facto inget att skryta med i mina böcker. vi har ju mindre känslig hörsel för bas dessutom, så förhållandet borde vara tvärt om mer eller mindre. det är dock något som inte går att göra med nästan någon köpessub för humana pengar =D

Postad 01 March 2015 - 20:23

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

njae, du tolkar nog det så. men det är iofs en rätt bra tolkning. här ser man nds 12, som är så gott som spikrak ner till 22hz ungefär, DET är imponerande!

klipschen rullar av 10 db mellan 58 och 25db och rullar därefter av sedvanligt.

det är inte speciellt imponerande, 10db avrullning från mellanbas till djupbas är de facto inget att skryta med i mina böcker. vi har ju mindre känslig hörsel för bas dessutom, så förhållandet borde vara tvärt om mer eller mindre. det är dock något som inte går att göra med nästan någon köpessub för humana pengar =D

Ja vi anser olika.

Själv har jag lyssnat en hel del och dom har ljudmässigt rent imponerande kvaliteter, och detta anser jag då fast jag även har lyssnat på SVS.

Hur förklarar du det med dina grafer?

Postad 01 March 2015 - 20:28

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

The KW-120 were measured outdoors, using the ground plane technique. The initial measurement was made at 2.828 Vac drive level and increased incrementally. The dB spl curves showing in Figure 18 are for 1 sub, Figure 19, 2 subs. (Note: some of the curves look messy in the 10 - 15 Hz segment; this is due to environmental noise and should be ignored).Pairing 2 KW-120s and firing their combined acoustic output into 1/8th space (ie, 2 KW-120s placed side by side in a corner of a listening room) and the dB spl levels listed in the Klipsch spec sheet are reasonably obtainable.

Rätta mig om jag har fel Zartok, men testas inte KW-120 på "lite" högre nivå än SVSen?  ;) 

Vidare så förklaras kurvornas utseende i infran, så det hade sett ännu bättre ut om det inte funnits omgivningsljud etc som förstört.

Redigerat av WB-Cinema, 01 March 2015 - 20:33.

Postad 01 March 2015 - 20:43

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Det är mycket enkelt att förklara. Jag har skrivit det flera gånger redan. Rummet är den faktor som påverkar basen absolut mest :P

Även det är objektiv fakta, det eftersom det är mätbart.

Ang infran så skulle den vara lägre på klipsch, dvs att det uppmätta är för högt. Slutligen, du får ta bort 6db på Klipschen och sen matcha valfri graf mot svs'en. Då ser du fortfarande samma resultat nämligen :D

Redigerat av Zartok, 01 March 2015 - 20:45.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.