Subwoofer mest för musik
624 svar till detta ämne
Postad 05 January 2016 - 19:50
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Va fan är det ni säger, är inte mina baslådor de vackraste ni sett???? Jag som alltid brukar trösta mig med att min trekvartsdjupa, halvresonanta och halvdistande bas i alla fall är fin att titta på 
Dina DIY låder ser riktigt skapliga ut så låt det bli en ledstjärna för alla hemmabyggare. "Sluta inte jobba så snart basen låter rätt, lägg lite puts och färg på dem också.
Postad 05 January 2016 - 20:18
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Själv så lyssnar jag på mitt ljud, inte stirrar på det
Postad 05 January 2016 - 20:21
Unregisteredb2bcb2c1
-
Unregisteredb2bcb2c1
-
Beroende
-
-
1393 inlägg
Dina DIY låder ser riktigt skapliga ut så låt det bli en ledstjärna för alla hemmabyggare. "Sluta inte jobba så snart basen låter rätt, lägg lite puts och färg på dem också.
Tack det värmer 
Det ska bli mitt ledmotiv i vardagen: sluta aldrig jobba på basen!
Postad 05 January 2016 - 20:37
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
nu hinner jag svara =)
nej, det är ett missförstånd. det jag skrev var att jag frågade om du trodde att subbar som spelar låga hz och subbar som (i dina ord) spelar musikaliskt är två olika saker. jag vet att båda två kan uppnås i samma sub, och det är vad jag kallar en bra subwoofer.
mina tankar kring subbar är följande: för att en sub ska vara riktigt bra så ska den spela ner till 16 hz, det är den lägsta tonen ett instrument klarar av, det är en stor piporgel. då har vi en komplett sub, därefter bryr jag mig inte. det viktiga för mig är att den kan reproducera den djupaste tonen som ett analogt instrument klarar av.
nu, ett komplett bassystem ska enligt mina tankar klara att spela exakt 115 db peak i 16 hz vid lyssningsposition. men då kallar jag det för bassystem eftersom jag inte tror att det finns en enskild subwoofer som kan prestera det. självfallet går att att klappa ihop många element in i en låda som klarar av det, men har man gjort det så är det lite som att man har byggt en stor sub kanske lite i onödan. bagarns basar som jag tycker om att använda som exempel pga elementen är fyra stora subbar som tillsammans klarar av detta. osäker på en av dessa skulle klarat av detta. hade han gjort en enda jättelåda på en kubik med dessa element så hade dom klarat av det och det hade i teori och praktik varit en subwoofer, men benämningarna för mig är lite ointressant. därför, ett komplett bassystem ska klara av thx-referensen i en orgels lägsta ton, klarar systemet av det så är det enligt mig det perfekta systemet ljudtrycksmässigt.
jag håller inte med om att integreringen är viktigare till musik än till film, det är lika viktigt att integrera systemet i båda fallen. jag kan ge ett exempel som jag själv upplevt. tidigare boostade jag basen mycket. ca 20 db eller så. när jag såg smaugs ödemark och hörde smaug tala så var jag tvungen att sänka volymen på subbarna eftersom smaugs röst var nermixad hela vägen ner till LFE-spåret, för extra ompf. det innebar att inte ens dåvarande jag, basknarkare, kunde se på filmen, det var för dåligt integrerat.
ser du en komedi så behöver du troligtvis inte ha ett så integrerat bassystem eftersom noll effekt går ner i basområdet. men det är ju samma för musik som inte går ner till basområdet. om du lyssnar på en vokal opera eller en acapella med kvinnor så TROR jag inte att någon av dessa rent vokalt kan gå ner i basområdet (det klarar endel väldigt mörkröstade män). därför är det lika oviktigt med basintegration till musiken som till filmen.
nu tror jag att jag kunnat förklara mig syn på det lite bättre =)
sen så ska jag säga att det hela med min syn på hur basar ska prestera är lite ironiskt eftersom jag för närvarande kör med mitt system klippt vid 20 hz. det var för tungt basspår med infrabas i the marsian med vindar som skapade våldsamt djup infrabas, och jag började må illa av det. dock så bör det nämnas att det troligtvis handlade om djupare bas än mina 16 hz. tror, men det är att inte veta 
Ja det är säkert bra men du har inte små krav!! + att du filtrerar bort den viktigaste basen?? (Under 20 Hz). Någonstans läste jag att du bara har 75 dB ljudstyrka som max. Du har en massa headroom alltså. 
Har du provat denna låten på maxvolym? Men fitrera inte då. Kan vara kul att se hur dina basar och väggar flexar.
https://www.youtube.com/watch?v=_epfvT4SSZc
Här ligger vi strax under 20 Hz skulle jag tippa. Mina dämppaneler började röra på sig. Härlig bas.
Redigerat av Ljudligt, 05 January 2016 - 20:48.
Postad 05 January 2016 - 20:47
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Ja det är säkert bra men du har inte små krav!! + att du filtrerar bort den viktigaste basen?? (Under 20 Hz). Någonstans läste jag att du bara har 75 dB ljudstyrka som max. Du har en massa headroom alltså. 
Har du provat denna låten på maxvolym? Men fitrera inte då. Kan vara kul att se hur dina basar och väggar flexar.
https://www.youtube....h?v=_epfvT4SSZc
Här ligger vi strax under 20 Hz skulle jag tippa
Nej, det är det sannerligen inte  dB är från thx krav, hz är mina egna tankar  men absolut, när jag skriver att jag inte tror att det finns en enda sub som ensamt klarar av det och det finns subbar för både 100 och 200.000 så hör man att det är väldiga krav. Men då är det en referens, få har referenser hemma
Nej, jag anser inte att den är den viktigaste, för mig är det en helhet, svagt stigande volym genom hela registret som gäller. Infra är inte givande själv, det är mer effekten av det jag vill åt. Som jag nämnde hade The martian bara för mycket av det. Drar bort begränsningen till nästa gång jag sitter vid datorn 
Mjo, det är nog vanligt, men på senare tid har jag, när jag sänkt den boostade basen, kunnat höja volymen markant och kan ligga på 90 kanske. I peakar blir det idag garanterat 100. Mer än så känns vanskligt, inte bara för att jag inte mår så bra då, utan också för att jag bor i en studentlägenhet 
Jag kan testa, men börjar nog lågt.
Finns en riktigt bra infralåt som heter tesla beat eller något sånt. Minns inte, men kan kolla upp. 7hz på den. Nope, då sitter inte jag kvar i rummet. Eller lägenheten
Postad 05 January 2016 - 20:48
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Själv så lyssnar jag på mitt ljud, inte stirrar på det 
Hur bär man sig åt om man skall undvika att se en sådan basarsenal. Det blir ju ofrånkomligt en del av möbelemanget.
Det skulle vara vid ett blindtest då kanske 
Postad 05 January 2016 - 20:49
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Blundar inte alla när dom lyssnar på musik eller "ser" på film?
Postad 05 January 2016 - 21:01
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Blundar inte alla när dom lyssnar på musik eller "ser" på film? 
Visst händer det att man sluter ögonen och njuter av musik.
Dåliga filmer brukar funka bra som sömnpiller och det finns rätt gott om dem.
Ja du har i alla fall delvis rätt, det är de bra filmerna och låtbytena som ställer till det.
Postad 05 January 2016 - 21:10
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Varför nöja sig med en subwoofer om det är mest bas som gäller. Bara att installera ett sånt här system istället i lokalen:
https://www.youtube.com/watch?v=ZQjVN13dI10
Ha ha...Perfekt att lufta håret efter en dusch.
Postad 05 January 2016 - 21:14
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Nej, det är det sannerligen inte dB är från thx krav, hz är mina egna tankar men absolut, när jag skriver att jag inte tror att det finns en enda sub som ensamt klarar av det och det finns subbar för både 100 och 200.000 så hör man att det är väldiga krav. Men då är det en referens, få har referenser hemma 
Nej, jag anser inte att den är den viktigaste, för mig är det en helhet, svagt stigande volym genom hela registret som gäller. Infra är inte givande själv, det är mer effekten av det jag vill åt. Som jag nämnde hade The martian bara för mycket av det. Drar bort begränsningen till nästa gång jag sitter vid datorn 
Mjo, det är nog vanligt, men på senare tid har jag, när jag sänkt den boostade basen, kunnat höja volymen markant och kan ligga på 90 kanske. I peakar blir det idag garanterat 100. Mer än så känns vanskligt, inte bara för att jag inte mår så bra då, utan också för att jag bor i en studentlägenhet 
Jag kan testa, men börjar nog lågt.
Finns en riktigt bra infralåt som heter tesla beat eller något sånt. Minns inte, men kan kolla upp. 7hz på den. Nope, då sitter inte jag kvar i rummet. Eller lägenheten 
Är det denna du menar?
https://www.youtube.com/watch?v=wU7MtpiVyCs
Postad 05 January 2016 - 21:21
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Den heter tesla bass beats (low and slow mix).
Postad 05 January 2016 - 21:26
Unregistered39f3573c
-
Unregistered39f3573c
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Den j*vla låten Zartok är bara för mycket :-P då har jag inte änns lekt med en minidsp
Postad 05 January 2016 - 22:02
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Vad som gör upplevelsen annorlunda är säkert den styvmoderliga behandling en subwoofer får hos folk. Den åker ju in där den får plats, istället för att placeras där den låter rätt. Detta kan vara en stark bidragande sak till att det verkar har uppstått en myt om att filmljud och "musikljud" behöver två olika system.
Postad 05 January 2016 - 22:05
Unregisteredb2bcb2c1
-
Unregisteredb2bcb2c1
-
Beroende
-
-
1393 inlägg
Även med min vidaste definition av musik så kan jag inte klassa den där Tesla bass beats (low and slow mix) som någonting annat än "en signalgenerator för relativt komplexa musikaproximerande förlopp i djupaste basregionen för test av baskapabla högtalare på skiva". Jag tror ärligt talat inte att någon lyssnar på den där låten för att de vill lyssna på själva låten, utan snarare för att de vill lyssna på anläggningen. Jag menar, låten är ju bara en version som saktats ner av en annan låt på samma skiva.
Usch som jag låter. Det trodde jag inte om mig 
Postad 05 January 2016 - 22:14
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Komorok tror jag gör det
Postad 05 January 2016 - 22:15
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Tycker inte den är värre än mycket annat man utsatts för.
Kör ni inte Knife Party, infected Mushrooms och sånt hemma hos er 
Postad 05 January 2016 - 22:28
Unregistered39f3573c
-
Unregistered39f3573c
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
infected Mushrooms går hårt här hemma så fort sambon sticker iväg :-) det är njutning på hög nivå.
Postad 05 January 2016 - 22:40
Unregisteredb2bcb2c1
-
Unregisteredb2bcb2c1
-
Beroende
-
-
1393 inlägg
Jag inser att jag kommer trassla in mig i omöjliga elitistiska resonemang om hur man kan bedöma konstens värden på något objektivt sätt om jag fortsätter på det här spåret. Därför accepterar jag härmed Tesla Bass Beats (low and slow mix) av DJ Billy-E på skivan Tuner Beats 3 som det konstnärliga uttryck det är i egenskap av att vara musik 
edit: och om man inte kan återge den låten på ett sätt som gör den rättvisa kan man inte hävda att ens basåtergivning är musikalisk!
Redigerat av Unregisteredb2bcb2c1, 05 January 2016 - 22:42.
Postad 05 January 2016 - 22:42
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
infected Mushrooms går hårt här hemma så fort sambon sticker iväg :-) det är njutning på hög nivå.
Ja visst är det härligt , då får elementen sträcka ut ordentligt.
Postad 05 January 2016 - 22:50
Unregistered39f3573c
-
Unregistered39f3573c
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Ja även dom ska få lite motion imellan åt :-D
Postad 05 January 2016 - 23:05
BoBBiS
-
BoBBiS
-
Lärjunge
-
-
292 inlägg
tesla bass beats (low and slow mix) för ju elementen att röra på sig lite Men är inne på Tarzan spår angående att det är en test/demolåt av bassystem
men om folk diggar det annars också så är det väl helt ok.
Angående usträckning så är det väl lite efter vad man har för behov och vad man brukar lyssna på.
Gällande film så vill jag att det ska gå så lågt i frekvens som möjligt då mycket information finns där.
Gällande musik om man inte lyssnar på tesla bass beats eller ska lira Infected eller dubstep whatever så behövs kanske inte output till enkelsiffrigt. Utan räcker till 20-25 hz beroende på vad man lyssnar på.
Sen beror det väldigt mycket på rummet och placering Hade tidigare 2st xtz 12.18 i en liten 2:a med betongväggar och kunde lira för högt för mitt och grannarnas bästa men så fort det vart flytt till ett trähus med större rum och lite trä/gipsväggar så försvann trycket och portarna började flåsa när jag skulle kika film men till musik märkte jag inte av samma problem.
Men självklart är det bästa att ha fullt tryck hela vägen allt annat är ju en kompromiss
Edit:
För övrigt hade jag nog testat med 2xtz cinema eller 2st svs sb/pb 2000 (om man inte vill bygga själv)
Vet att Xtz har buy and try om man inte skulle bli nöjd
Redigerat av BoBBiS, 05 January 2016 - 23:09.
Postad 05 January 2016 - 23:55
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Trähus suger bas då väggarna flexar. Dock är akustiken ofta bättre i trähus. Men det kräver lite större mojänger för att fylla på med lågbas.
Postad 06 January 2016 - 00:24
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Det är klart att man kan spela sönder vilka högtalare som helst om man vrider på ordentligt. Jag vrider upp tills jag tycker det är lagom och det vibrerar lite lätt i golvet och soffan. Jag förstår att du spelar högre med dina högtalare. Full macka för dig är nog högre än full macka för mig.
Men vid den volym jag använder så kan jag lyssna länge och väl utan att få hörselskador. Med riktigt bra och rytmiskt ljud över hela frekvensområdet och även ner i lågbasen (20 Hz).
Huruvida den håller eller inte hos dig är inte relevant. Du är ingen måttstock på bra ljud (musikaliskt), bara för att du kan spela högt !!!
Jag tror inte vi pratar om samma sak. Du pratar om ljudåtergivning vid max volym och jag om ljudåtergivning vid en normal volym.
Filmljud är som du säger annorlunda än musik. De lägger på djupbaseffekter (med betoning på effekter som inte finns i verkligheten) som inte finns i musik. Men dessa återges även med god behållning hemma hos mig.
En liten recension om T9 och hur den presterar vid film:
http://hometheaterhi...-t-9-subwoofer/
Men det är upp till var och en att välja hur man vill använda sin anläggning, Full macka eller bra ljud vid lagom nivå där man njuter av musiken.
Med full macka menar jag att den inte har fallit av en massa där nere.
Menar du att det inte finns riktiga ljud under 20 Hz? På riktigt?
Och tom du måste väl förstå att ett system som går på 10% av sin maxkapacitet vid en given ljudstyrka kommer att spela med betydligt lägre dist än ett system som spelar med 90% av sin kapacitet vid samma ljudstyrka?
Redigerat av Bakerman, 06 January 2016 - 00:25.
Postad 06 January 2016 - 00:31
Johan_i_burken
-
Johan_i_burken
-
Mästare
-
-
3637 inlägg
Trähus suger bas då väggarna flexar. Dock är akustiken ofta bättre i trähus. Men det kräver lite större mojänger för att fylla på med lågbas.
Det var först när jag flyttade till en träkåk som jag fick upp ögonen för akustik. Det låt så förbaskat mycket bättre än i min betongbunker jag bodde i innan. Den som syns på mina bilder. Har inte gjort jättemycket ännu men det kommer väl någon gång.
Postad 06 January 2016 - 00:48
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Glöm inte heller att om en bas spelar t.ex. 98db @24Hz med 10% dist, mätt i rum en meter från basen så kanske den lirar snyggt(acceptabel dist) säg vid 90dB(en gissning) på samma avstånd. Sen sitter man 4 meter ifrån subben t.ex. Då snackar vi 81dB av bas den ger i soffan. 81dB vid 24Hz är inte speciellt mycket. Just avståndet tror jag också glöms av en del. Alla dessa höga siffror man ser i mätningar är oftast mätt nära basen. En bit ifrån så minskar ljudtrycket. Tvärt om blir det ju såklart när det är mätt utomhus. Då kan man räkna med bra mycket mer tryck i sitt rum.
Detta är ju såklart väldigt generellt talat då olika rum kan ha olika mycket förstärkning på olika ställen. Poängen är att när det gäller bas så underskattar många hur mycket som behövs för att det skall lira snyggt. Oftast när man tror att man har "mycket" bas är det inte sällan dist man hör och ofta ligger basen bra mycket högre i frekvens än vad man först trodde innan man mäter på det. Första gången jag trodde jag hörde avgrundsdjup bas så visade det sig att det var runt 27-30Hz. Det är ganska djupt men inga 20Hz och inga 16Hz eller 10Hz heller.
Postad 06 January 2016 - 01:31
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Om jag då mäter en mm från källan är det nog nästan helt tyst ett par meter bort.
2 mm 4 mm 8 mm 16 mm 32 mm 64 mm
100dB. 94dB. 88dB 82dB. 76dB. 70dB.
Så lite drygt en halv decimeter bort har det sjunkit med 30dB........???.
Den approximationen fungerar inte på nära håll. Det är bland annat därför man brukar mäta ljudstyrka minst en meter ifrån ljudkällan.
Postad 06 January 2016 - 02:08
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Om en subwoofer vore en person som söker anställning hos mig, så skulle det räcka för mig om det står på CV.t att han klarar att "flytta massor luft med hjälp av mycket ström så att mina kunder kan höra 20 Hertz".
Anställd!
Postad 06 January 2016 - 02:09
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Får be om ursäkt för att jag hårddrog resonemanget lite kring buttkickern. Naturligtvis blir det inte samma sak.
Absolut finns det många bra alternativ att välja bland och jag tror säkert att du har en bra lösning hemma. Vet inte precis hur din lösning ser ut, men kan tro att det krävs en del tänk och ett antal enheter som syr ihop funktionen. I teorin kan jag inse att den lösningen kan vara väldigt bra underförutsättning då att man får till delningen så bra som möjligt.
Jag säger inte att REL är rätt för alla. Det finns många andra fabrikat jag skulle kunna överväga även för egen del. Men jag tycker absolut att det är ett bland många andra bra alternativ som är värt att överväga. Särskilt om man inte direkt i trådens början säger att jag vill ha maximal bas för film till lägsta pris. Om TS i stället säger att man huvudsakligen är intresserad av en bas till musik så ligger det ju nära till hands att tro att man har en högtalare man i övrigt är nöjd med, men vill ha mer botten. Då är det enligt mig så som du säger en bra lösning.
Vad gäller koppling så har du alla möjligheter förutom balanserat på REL. (LFE, Högnivå, Line in.) så det finns alla möjligheter att använda den som vilken annan sub som helst och experimentera.
Det finns som sagt massor av bra basar och jag är så naiv att jag tror att man kan tycka olika om hur dessa låter. Jag är inte främmande för begrepp som slapp, rapp, torr, blöt, odefinerad, punch, timing osv. Även om detta bara är försök att på en bildlig nivå beskriva karaktären hos en bas så finns det något där som jag inte helt kan bortse ifrån.
Tror t.o.m att detta kan vara något som kan vara väl så avgörande för vilken bas man skall välja som diverse parametrar. Särskilt viktigt då om man inte skall ha en väldigt låg delning utan tänker tillåta basen att jobba lite högre upp i frekvens.
Det jag menar är bara att ifall man ändå skaffar en subwoofer, varför inte utnyttja dom fördelar du kan vinna när du har möjligheten?
Visar det sig att du har ett par frontar som spelar bättre under 120Hz än din/dina subwoofers så har du helt enkelt valt fel subwoofer. Jag menar, baslådan är konstruerad och optimerad just för detta frekvensområde medans dina frontar är begränsade där nere och kommer att vara en stor kompromiss. Dessutom så kommer frontarna att låta bättre i resten utav sitt register ifall dom delas och avlastas ifrån den lägsta basen.
Det andra alternativet, förutom att du valt en otillräcklig subwoofer, är att integreringen mellan frontar-sub inte är i ordning. Detta kan bero på en drös med saker, placering och att få prylarna att lira i fas är det mest kritiska. När man väl fått detta att fungera bra så förstår man vad jag surrar om.
Men det är klart, det är bra mycket enklare att bara dela lågt och låta frontarna spela fullregister. Men då skall man som sagt vara medveten om att det går att klämma ut ännu mer välljud ur systemet. 
Jag vet att REL har flera kopplingsmöjligheter. Dom förespråkar ju högnivåkoppling dock. Med argumentet att det skulle bli någon sorts "renare" signal utan lågnivå. Detta stämmer ju inte riktigt, precis som jag skrev i mitt förra inlägg.
Jag tror absolut att olika basar kan ha olika karaktär. Däremot så tror jag att just du och jag har lite olika uppfattning om varför man upplever olika karaktär hos olika basar. 
Jag vet inte om någon har tagit upp det tidigare i tråden men en sak som faktiskt kan ha påverkan på den här REL vs SVS-diskussionen som verkar ha uppstått, är ju att en bas som inte gräver särskilt djupt KAN upplevas som rappare och tightare i vissa rum. Detta tack vare att den inte kommer att trigga rummet på samma sätt som en bas som gräver djupare och kan spela starkare.
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 06 January 2016 - 02:17.
Postad 06 January 2016 - 02:13
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Akustik akustik akustik. Männsikans bäste öron-komipis (ha ha hur i..självaste). Nej..människan menar jag. Man stavar ju så bra vid den här tiden på dygnet.
Blä!
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 06 January 2016 - 02:14.
Postad 06 January 2016 - 07:11
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3418 inlägg
Jag tycker att dom flesta har rätt på vissa punkter, vad man spelar på handlar om behov och smak.
Om jag kör film och musik på "normala" nivåer då behöver jag inga monster och sen ska man inte glömma WAF heller.
Mitt eget system återspeglar precis det jag vill uppnå vilket det gör med bravur medans snubbe X inte alls vill spela lika högt eller har samma krav på headroom och känslighet.
Och musik med info ner mot 20hz finns med det är inte så mycket som många tror. Infected tex har typ 2 skivor som ligger där nere. Det värsta jag vet med lågbas är Telarcs orginal med 1812, full utstyrning vid 10hz.
Jag hade en tråd om ämnet på HF forum för ett gäng år sedan och oftast går det inte så langt ner som man tror.
Brallsson har också em bra poäng med Jag vet inte om någon har tagit upp det tidigare i tråden men en sak som faktiskt kan ha påverkan på den här REL vs SVS-diskussionen som verkar ha uppstått, är ju att en bas som inte gräver särskilt djupt KAN upplevas som rappare och tightare i vissa rum. Detta tack vare att den inte kommer att trigga rummet på samma sätt som en bas som gräver djupare och kan spela starkare.
Och som Trebban skriver, akustik akustik coh Akustik!
*edit*
Ni som har REW och mic sätt på RTA:n medans ni spelar 
Redigerat av johan b-lund, 06 January 2016 - 07:18.
Postad 06 January 2016 - 08:25
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Den approximationen fungerar inte på nära håll. Det är bland annat därför man brukar mäta ljudstyrka minst en meter ifrån ljudkällan.
Det bar just därför jag skrev det, för att det oftast inte går att tillämpa teoretiska räknemodeller i verkligheten då det är så mycket annat att ta hänsyn till som påverkar.
Postad 06 January 2016 - 08:30
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Det bar just därför jag skrev det, för att det oftast inte går att tillämpa teoretiska räknemodeller i verkligheten då det är så mycket annat att ta hänsyn till som påverkar.
Klart att det inte fungerar om du inte tillämpar det på rätt sätt. Börja att räkna på ifrån en meters håll så skall du se att just den räknemodellen fungerar tillräckligt bra för att man skall kunna ha användning utav den.
Eller du kanske är ett undantag, hur många millimeter ifrån högtalarna sitter du?
Postad 06 January 2016 - 09:45
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Klart att det inte fungerar om du inte tillämpar det på rätt sätt. Börja att räkna på ifrån en meters håll så skall du se att just den räknemodellen fungerar tillräckligt bra för att man skall kunna ha användning utav den.
Eller du kanske är ett undantag, hur många millimeter ifrån högtalarna sitter du? 
Det var dumt att skriva mitt inlägg, som så ofta på detta forum så misstolkas saker ibland.
Den räknemodellen funkar inte särskilt bra i ett typiskt rum i hemmiljö om man inte jobbat extremt med akustiken.
Det påverkas allt för mycket av annat i rummet, framför allt i basen kan det många gånger vara många dB mer nära bakväggen än mitt i rummet fast avståndet kanske är det dubbla. Högre frekvenser förstärks av reflexioner eller dämpas mot mjuka material.
Utomhus blir det ibland ännu större skillnader, alla som nära någon plats där det brukar vara konserter har garanterat upplevt att det en gång låter som om det spelar på bakgården och en annan gång så undrar man om man tagit fel på datum för man hör inget beroende på hur vinden blåser.
Men skitsamma, jag ville bara säga att man inte ska grotta ner sig för mycket i vissa saker då alldeles för många parametrar påverkar.
Redigerat av OMD28, 06 January 2016 - 09:47.
Postad 06 January 2016 - 09:45
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Jag tror han menar alla rumsreflexer och noder i rummet när man mäter. Samma sak som när du pratar om att trigga rummet.
Redigerat av Ljudligt, 06 January 2016 - 09:48.
Postad 06 January 2016 - 09:48
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Jag tror han menar alla rumsreflexer och noder i rummet när man mäter. Samma sak som när du pratar om att trigga rummet.
Precis, och som du ser skrev jag ett svar ungefär samtidigt som du skrev😀🔈🔉🔊
Redigerat av OMD28, 06 January 2016 - 09:49.
Postad 06 January 2016 - 09:52
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Precis, och som du ser skrev jag ett svar ungefär samtidigt som du skrev
Ja jag såg att du skickade svaret medans jag skrev
Postad 06 January 2016 - 10:25
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Just reflexer och rumsnoder kan vara besvärligt att unvika. Jag provade först att placera subborna i hörnen som rel rekommenderade men det lät inte alls så integrerat som jag vill ha det. Den bästa placeringen jag har hittat är att suben står lite snett framför riktat in emot (lite utanför) lyssningspositionen.
Baselementet som slår neråt hamnar då i linje (om man tar en sytråd och mäter från lyssningspositionen) från mitten av baselementet i botten till mitten av baselementet på frontarna (ungefär). Alltså lika långt till båda från lyssningsplatsen. Då hörs dessa som en spelande enhet. Inte som REL rekommenderar men jag tror man undviker rummets påverkan lite bättre än om basarna står i hörnen. Basen låter i alla fall helt integrerad som jag har det nu.
Frontarna står alltså snett bakom närmare väggen med 3 Basabsorbenter (2 nere och 1 uppe vid taket) bakom varje. Bakom och på sidorna sitter dubbla lager med vanliga absorbenter. Och emellan sitter det 1 absorbent på varje sida. Frontarna spelar alltså som ur ett litet rum av absorbenter på varje sida. Frontarna är vinklade lite framför lyssningsplatsen (man ser utsidan lite) och eftersom golvet är lite snett i hörnen har jag använt ett vattenpass för att få dom helt raka på sina stativ.
På ena sidan har jag en bokhylla. Också den skyddas av 2 Basabsorbenter, På andra sidan är det fönster och där har jag byggt ut absorbenten så att förstareflexen undviks även där.
Bak i rummet har jag Basbsorbenter (2st) nere i hörnen. Absorbent (1 st) i mitten och Diffusers på sidarna av mitten (4 st).
Har funderat på ett Akustiktak också. Får se när det blir av.
Lyssningsplatsen är något framför mitten av rummet. Rummet är rektangulart (ca 4,5 m x 6 m).
Till all akustikfix tillkommer att rummer är nästan helt fullt av alla andra saker i rummet. Alla grejor med sina egna akustiska egenskaper (sprida eller absorbera).
Redigerat av Ljudligt, 06 January 2016 - 10:43.
Postad 06 January 2016 - 10:48
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Berodde den lite sämre integreringen i hörnen på ljudvolymen tror du? Hörnplacering höjer ju nivån en hel del i jämförelse med ex sämsta tänkbara placering (mitt i rummet)?
Postad 06 January 2016 - 10:50
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Berodde den lite sämre integreringen i hörnen på ljudvolymen tror du? Hörnplacering höjer ju nivån en hel del i jämförelse med ex sämsta tänkbara placering (mitt i rummet)?
Hög nivå är inte allt som jag tidigare har sagt. Integreringen (allt spelar i timing och fas) påverkas mycket av rumsplaceringen av basenheten. I mitt rum och med mina grejor så är integreringen (uttjtatat ord vad ska man annars använda) mycket bättre på det sätt jag beskrev. Därtill låter utnivån högre eftersom grejorna inte motverkar (motfas pga dålig integrering) varandra.
Och mycket renare. Rummets bas är ju ren reflexbas från 100-tals punkter (om inte Oändligt många punkter i olika fas)så det är ingen ren bas,
Redigerat av Ljudligt, 06 January 2016 - 10:56.
Postad 06 January 2016 - 10:54
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Jag tolkar det som att du testade sänka volymen och det fungerade ändå inte lika bra
Postad 06 January 2016 - 10:58
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Jag tolkar det som att du testade sänka volymen och det fungerade ändå inte lika bra 
Precis. Det är inget man fixar med volymen.
Postad 06 January 2016 - 11:00
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Jag tror du missuppfattade min fråga
Postad 06 January 2016 - 11:02
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Det finns en gräns där man får lagom direktljud och lagom reflexljud (efterklang). Det kan man påverka med akustikfix och placeringar av de grejor man har.
Jag tror du missuppfattade min fråga 
Hur menar du?
Postad 06 January 2016 - 11:06
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Var det inte volymen på suben du menade?
Postad 06 January 2016 - 11:38
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Jag personligen har generellt dåliga erfarenheter av ren hörnplacering, visst förstärks basen men oftast ganska olinjärt och sällan hamnar förstärkningen där man vill ha den.
Angående avstånd som ljudligt talar om så är min generella erfarenhet där att " rätt " avstånd till en sub är det fysika plus 1-1,5 meter ungefär ( borde mätas i millisekunder ).
Detta beroende på att elektroniken i en aktiv sub " tar tid " på sig att skicka igenom och förstärka signalen.
Postad 06 January 2016 - 12:09
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Jodå, men om jag frågar om du testade volymen på subben och du börjar prata om timeing, fas, integration och alla andra urtvättade begrepp som används på ett luddigt sätt eller är luddiga i sig själva så tolkar jag det som att du inte förstått frågan 
Har du kontrollerar volymen för subbarna? Ja, jag lät receivern ställa in volymen, eller ja, jag kontrollerade med ljudtrycksmätare är två sätt att svara på frågan
Postad 06 January 2016 - 12:29
Unregisteredb2bcb2c1
-
Unregisteredb2bcb2c1
-
Beroende
-
-
1393 inlägg
Jag tolkar i alla falls ljudligt svar: "precis" som ett ja. 
Postad 06 January 2016 - 13:10
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Jodå, men om jag frågar om du testade volymen på subben och du börjar prata om timeing, fas, integration och alla andra urtvättade begrepp som används på ett luddigt sätt eller är luddiga i sig själva så tolkar jag det som att du inte förstått frågan 
Har du kontrollerar volymen för subbarna? Ja, jag lät receivern ställa in volymen, eller ja, jag kontrollerade med ljudtrycksmätare är två sätt att svara på frågan 
Ja jag har testat volymen (och frekvensdelning och fas) i alla möjliga lägen vid de olika placeringarna. Men en felaktig placering kan inte fixas med dessa reglage. Det låter som fasfel och vissa frekvenser försvinner helt från musiken. Inte längst ner men inom basområdet (troligtvis där frontar och subben möts o frekvens) Ger bara lyssningströtthet. Ingen bra bas i mitt tycke.
Volymen har jag reglerat (och det andra, frekvens och fas) har jag reglerat på subbarna eftersom det är bara möjligt att göra det vid högnivå.
Vid de tillfällen jag har testat med lågnivå har jag använt receiverns inställningar men fasfel o dyl blir precis likadant vid båda varianterna (vid fel placering alltså) .
Basen känns kraftlös och onaturlig vid fel placering. Vid rätt placering låter det helt enkelt rätt (kraftfullt och lätt att följa basgångar (utan att man saknar vissa toner som man vet finns där)). Lite svårt att förklara. Men ett sätt är att jämföra med ett par bra hörlurar och försöka få till en liknande bas i rummet. Man kan i lurarna också analysera mer hur det ska låta när inte rummet eller placeringarna påverkar.
Redigerat av Ljudligt, 06 January 2016 - 13:11.
Postad 06 January 2016 - 14:15
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Tror man kan summera det med att rätt placering i rummet kommer att vara/blir lite olika i princip alla rum.
Jag har ju just nu bara en bas men tyckte det gick att följa REL:s anvisning vid placering som i princip går ut på att utgå från ett hörn i rummet och flytta ut den diagonalt ut från hörnet tills man får allt att interagera korrekt (under denna övning kan man då testa att kasta om fasen vid varje vald testposition). Sedan har jag inte följt anvisningen att placera basen så att man spelar med frontelementet diagonalt i rummet mot motstående hörn. Det sist nämnda skulle då göra att man kan uppnå lägsta möjliga bas.
Postad 06 January 2016 - 14:29
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Tror man kan summera det med att rätt placering i rummet kommer att vara/blir lite olika i princip alla rum.
Jag har ju just nu bara en bas men tyckte det gick att följa REL:s anvisning vid placering som i princip går ut på att utgå från ett hörn i rummet och flytta ut den diagonalt ut från hörnet tills man får allt att interagera korrekt (under denna övning kan man då testa att kasta om fasen vid varje vald testposition). Sedan har jag inte följt anvisningen att placera basen så att man spelar med frontelementet diagonalt i rummet mot motstående hörn. Det sist nämnda skulle då göra att man kan uppnå lägsta möjliga bas.
Ja det kan skilja mellan olika rum. Det är ju upp till var och en att hitta de optimala platserna för rummet (och de grejor man har i rummet får väl tilläggas, bokhyllor, soffor, bord mm). men placeringen är viktig har jag konstaterat många ggr. Kanske inte alltid den man tror från början.
Vilka frontar kör du med för tillfället? Är det Dynaudio Focus 160?
Dina S3 har väl baselementet framåt och slavbasen nedåt? Tvärtom mot mina T9. Det ger lite olika förutsättningar.
Redigerat av Ljudligt, 06 January 2016 - 14:48.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
→
Subwoofrar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|