Northern Star 42" Plasma
1070 svar till detta ämne
Postad 25 April 2004 - 22:32
solhaga
-
solhaga
-
Forumräv
-
-
662 inlägg
4:3 är en av de saker som kan orsaka inbränning (egentligen ojämn förslitning).
Enda botemedlet är just att se till att hela bildytan uppfylles.
Men vem vill se Anna Lindmarker se ut som en groda?
Andra exempel är just kanalers logotyper, aktiemarknadsmärken mm.
Ett sätt att undvika (dvs försena) problemen är att minska kontrasten och ljusstyrkan.
Postad 26 April 2004 - 09:09
erik h
-
erik h
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
På tal om NS och Alfaview.
Till Alfaview kan man köpa en lite hottare tuner för 600:- extra. Vet nån om det finns nån motsvarande deal för NS?
(jag har mailat Yellowexpress men inte fått svar ännu)
Fick (snabbt) svar från Yellowexpress- Ja visst. Den inbyggda tunern är av god kvalitet och tillverkas av Philips. Men givetvis kan valfri extern tuner kopplas direkt till tv:n, genom till exempel komponent-ingången, scart, eller DVI. Vi håller precis på att utvärdera ett antal externa tuners, och kommer med största sannolikhet att ha dem klara för försäljning inom ett par veckor.Inte riktigt vad jag frågade efter men jag tolkar det som att YE inte har motsvarande uppgraderingsdeal idag...
Redigerat av erik h, 26 April 2004 - 09:09.
Postad 26 April 2004 - 09:31
Unregisteredc76d9563
-
Unregisteredc76d9563
-
Beroende
-
-
1048 inlägg
Funkybase!
Skulle du kunna göra en kort sammanfattning av vilka dvd-spelare du testat till plasman och rangordna dom (avseende bild) med kort beskrivning av vilka utgångar och upplösningar du kört samt försök till kort kommentar om hur stor skillnad det är mellan olika spelare, utgångar och upplösningar.
Detta vore jag mycket tacksam för.
Postad 26 April 2004 - 10:08
Unregistered6819cc18
-
Unregistered6819cc18
-
Forumräv
-
-
584 inlägg
joeyuaOkej, jag skall göra mitt bästa. Här kommer en liten sammanfattning: Jag har testat att köra följande spelare till plasman, - NorthQ-5001 - Samsung HD-935 - Samsung 225 - Denon DVD-2200 NorthQ-5001Billig spelare med massor av finesser. Fick bra bild, mjuk och fin. Kopplade in spelaren via DVI och komponent. Jag tycker inte att bilden var speciellt bra med komponent (prog.scan) för att den blev för mjuk nästan lite suddig. Bilden är jättefin med DVI. Spelaren kan spela upp svartare än svart! Dock så fick jag lite flimmer/skakningar på vissa sekvenser i Hitta Nemo samt i vissa DVD-menyer (får inte samma flimmer med HD-935an). Det fina med spelaren är att den custominställningsmöjligheter, man kan alltså hitta på egna intällningar. Den kan också leverera 720p via DVI i 50hz vilket är bra. Samsung HD-935Skarpaste bilden av alla spelare jag testat. Finns ingen anstymmelse till flimmer. Jättefina färger. Kanon bild på PAL-matrial om du kör 576p. Finns egentligen bara två nackdelar, den kan inte skicka en uppskalad bild via DVI i 50 hz och att den kan inte visa svartare än svart. Kör du 576p så är det i 50 hz, medans 720 och 1024 är i 60 hz. Jag har testat att köra komponent, både med progressive scan och interlaced... där tycker jag att interlaced är något bättre (mer filmlik) av de två. Fast jag måste säga att det är DVI som jag kör mest. Jag tycker inte att det gör något att Samsungen är skarp för att du kan ställa ner detta via sharpness på plasman. Detta blev spelaren som jag satsade på. Samsung 225Budgetspelare. Okej bild via RGB och S-video, men absolut inte "yeah". Klena färger i jämnförelse med de andra. Denon DVD-2200Testat den via komponent, både progressive scan och interlaced. Fin bild, mjuk, bra färger... absolut inget att klaga på...MEN den har inte DVI och ingen möjlighet till att skala upp bilden till högre format vilket verkligen är synd tycker jag. Sedan kostar den ju nästan 5 ggr så mycket som NorthQn gör.Hoppas att det kan vara till någon hjälp? Om det är något specifikt du undrar över så är det bara att fråga. Hälsningar, Funkybase
Redigerat av Unregistered6819cc18, 26 April 2004 - 10:10.
Postad 26 April 2004 - 10:17
Unregisteredc76d9563
-
Unregisteredc76d9563
-
Beroende
-
-
1048 inlägg
Strålande, tusen tack! Egentligen bara 1 fråga; 935 via DVI jämfört med Denon? Anledningen är att det vore angenämt att få BRA bild i kombination med DVD-Audio och SACD. Alternativet är ju förstås att vänta tills Denon släpper efterföljare till 2200/2900 som förhoppningsvis har DVI. Eller för all del andra märken...
EDIT: Kom på en till; vilken av upplösningarna är att föredra på Samsungen?
Redigerat av Unregisteredc76d9563, 26 April 2004 - 11:15.
Postad 26 April 2004 - 11:50
Unregistered6819cc18
-
Unregistered6819cc18
-
Forumräv
-
-
584 inlägg
Samsung kommer med två nya modeller när som helst, de heter HD-745 och HD-945. Båda två har SACD och DVD-audio (läs mer här i forumet och på Samsungs hemsida). När det gäller upplösning så beror det på hur ny eller snarare hur bra filmen ligger på DVDn. Har du en ny bra utgåva så kan du utan problem köra 720p. Är det en äldra lite "rostigare" utgåva så är 576 att föredra. 720 kan förstärka bildbrus och annat rejält. Absolut bäst är 720p på NTSC eftersom NTSC har en uppdateringsfrekvens på 60hz. Jag kör mest 576 för att då används ingen skalning till högre upplösning alls = i särklass bäst bild.
Bilmässigt så ligger Denon och Samungen väldigt lika, enligt min mening. Jag tycker nog att Denonen är lite för dyr. Jag tycker inte att du skall köpa en spelare som inte har DVI. Samungen fick 5 stjärnor i en test i tidningen Home Cinema Choice (mars-numret?). Den fick också fina betyg i M3 och Hemmabio.
Postad 26 April 2004 - 12:05
Unregisteredc76d9563
-
Unregisteredc76d9563
-
Beroende
-
-
1048 inlägg
Tack, det tål att tänkas på.
Postad 26 April 2004 - 13:38
McMagnus
-
McMagnus
-
Amatör
-
-
51 inlägg
När man kör i 4:3 läge så blir det ju två svarta linjer på varje sida om TV bilden.. När man kör i 16:9 och ser t.ex en blå himmel så ser man 4:3 bilden i 16:9 som en liten annan nyans. Antar att det blir värre om man kör 4:3 mer... Skall prata med Yellow Express om detta..
Har du fått nåt svar från YE. Jag har nog ungefär samma uppdelning mellan 4:3 och 16:9 som du, så jag ligger väl oxå i farozonen antar jag. Ett jobbigt sätt att undvika problemet är väl att flytta omkring 4:3-bilden med horizontal center funktionen eller vad den hette, men det är ju inte riktigt vad man vill kanske...
Postad 26 April 2004 - 17:12
Unregisteredf982064f
-
Unregisteredf982064f
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Har också fått dessa nyansskillnader =(
Nån som vet om detta gäller alla plasma tv????
/Berc
Postad 26 April 2004 - 17:51
Unregistered41541
-
Unregistered41541
-
Användare
-
-
115 inlägg
/Berc
Nu har jag fått en permanent discoverylogga på TVn också...  Verkar som man inte kan titta på vad man vill längre..! Jag trodde verkligen inte detta var några problem med dagens TV apparater.. Min Plasma är 2 mån gammal.. Vissa säger att CRT har samma problem men det är skitsnack.. Ingen av mina andra CRT apparater haft haft tillstymmelsen till sådana problem..
Redigerat av Unregistered41541, 26 April 2004 - 17:56.
Postad 26 April 2004 - 17:58
Unregistered41541
-
Unregistered41541
-
Användare
-
-
115 inlägg
/Berc
Har du också en Nortern star??. Jag anser att det är reklamation på hela TVn...
Postad 26 April 2004 - 19:16
Unregisteredf982064f
-
Unregisteredf982064f
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Ja, jag har en NS också...
/Berc
Postad 26 April 2004 - 19:37
Unregistereddae7cbc8
-
Unregistereddae7cbc8
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
Alltså fan...nu börjar man ju bli orolig....
Jag hade tänkt mig ett plasma köp till hösten. Vill dock inte få några border eller loggor inbrända
mvh Andreas
Postad 26 April 2004 - 21:27
Unregisteredf982064f
-
Unregisteredf982064f
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Detta är ju helt klart inte bra... Man kan ju inte köra breddat format hela tiden.
Nån som vet om detta gäller samtliga nya plasmor??
/Berc
Postad 27 April 2004 - 07:00
Unregisteredc76d9563
-
Unregisteredc76d9563
-
Beroende
-
-
1048 inlägg
Själv kör jag med "normal-läget" konstant, alltså full-skärm, så inbränning till följd av 4:3 lär jag inte få. Men att få inbränningar av en logga??? Det är givetvis inte acceptabelt. Hur länge har den stått på?
Postad 28 April 2004 - 09:11
Unregisteredac4639cc
-
Unregisteredac4639cc
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Jos32, du hade ju i bröjan en massa problem, lyckades du lösa dom eller har du trimmat in den? (pixelbrus. Känns som man kör 256 färger.. Svart är svart blandat med gråa prickar..... Röda toner klarar den inte heller av då pixlar sig tvn också något fruktansvärt..Blir stora fyrkanter... då såg det ut som om alla hade rött läppstift... etc.)
/Snurre
Postad 28 April 2004 - 09:48
McMagnus
-
McMagnus
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Jag har också börjat se tendenser till inbränningar vid 4:3-gränserna. Man ser helt enkelt en viss nyansskillnad på en likfärgad bakgrund precis där 4:3 gränsen går.
Jag har använt TV:n 2-3 timmar om dan i 10 (tio) dagar, varav kanske 70-80% i 4:3 läget.
Jag har mailat Martin på YellowExpress och dom kollar med producenten om vad det kan bero på. Martin själv tycker det borde bara omöjligt, så jag hoppas på en lösning. Vi som råkat ut för det kanske fått dåliga ex.
Postad 28 April 2004 - 10:05
Unregistered41541
-
Unregistered41541
-
Användare
-
-
115 inlägg
Jos32, du hade ju i bröjan en massa problem, lyckades du lösa dom eller har du trimmat in den? (pixelbrus. Känns som man kör 256 färger.. Svart är svart blandat med gråa prickar..... Röda toner klarar den inte heller av då pixlar sig tvn också något fruktansvärt..Blir stora fyrkanter... då såg det ut som om alla hade rött läppstift... etc.)
/Snurre
Det är löst.. Var lite inställningsproblem samt att jag satt för nära TVn helt enkelt.....
Postad 28 April 2004 - 10:07
Unregistered41541
-
Unregistered41541
-
Användare
-
-
115 inlägg
Jag har också börjat se tendenser till inbränningar vid 4:3-gränserna. Man ser helt enkelt en viss nyansskillnad på en likfärgad bakgrund precis där 4:3 gränsen går.
Jag har använt TV:n 2-3 timmar om dan i 10 (tio) dagar, varav kanske 70-80% i 4:3 läget.
Jag har mailat Martin på YellowExpress och dom kollar med producenten om vad det kan bero på. Martin själv tycker det borde bara omöjligt, så jag hoppas på en lösning. Vi som råkat ut för det kanske fått dåliga ex.
Skall också prata med Yellow Express om detta.. Känns inte bra.. Kan tänka mig hur tvn ser ut om 3 år om den bränner så lätt..!
Postad 28 April 2004 - 11:35
Unregistered6819cc18
-
Unregistered6819cc18
-
Forumräv
-
-
584 inlägg
Detta låter verkligen jättetråkigt, inte okej med inbränningar så lätt! Skall bli intressant att höra vad de säger på YE?
Postad 28 April 2004 - 12:07
bkam
-
bkam
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Det är skumt , den jag hade som nu en kompis har köpt av mig finns det inga tendenser till det ni pratar om .
Denna tv säljs över hela världen bla usa så det borde ju finnas mer info om att det blir inbränningar så fort tycker jag.
Plus att detta är samma tv som alfa säljer så det är skumt att ingen alfa ägare
har sakt nåt om detta.
Är det nån som har provat att dra ur ström kabel och låtit den va ur över natt? Bara lite nyfiken på om det är inbränningar eller vad det kan vara.
Redigerat av bkam, 28 April 2004 - 12:08.
Postad 28 April 2004 - 13:25
Unregistered6819cc18
-
Unregistered6819cc18
-
Forumräv
-
-
584 inlägg
Vad heter den när den säljs i USA?
Postad 28 April 2004 - 14:05
McMagnus
-
McMagnus
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Är det nån som har provat att dra ur ström kabel och låtit den va ur över natt? Bara lite nyfiken på om det är inbränningar eller vad det kan vara.
Hmm, ska prova ikväll om jag kommer ihåg. Jag inser inte riktigt vad som kan orsaka en nyansförändring som försvinner av en sån operation. Är det en vild gissning eller har du nån tanke med det?
Postad 28 April 2004 - 17:28
bkam
-
bkam
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Funkybase: Hittar inte länken tyvär men jag hittade en länk av en slump
när jag undersökte innan jag köpte min.
McMagnus: En vild gissning , men jag läste nån stans om en pioneer tror jag det va som kunde få typ vissa sak som såg ut som inbräningar men som försvan när man ryckte ström kabeln.
Postad 28 April 2004 - 18:33
Unregistered41541
-
Unregistered41541
-
Användare
-
-
115 inlägg
Testar ikväll också, återkommer med resultat...
Postad 28 April 2004 - 20:06
McMagnus
-
McMagnus
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Jag har en annan teori.
Jag har försökt fånga nyansskillnaden med DV-kamera men kan faktiskt inte få fram nån när jag kört in filmen i datorn (digitalt via firewire) och sen maxat kontrast och anpassat ljusstyrka för att försöka visa nyansskillnaden for YE. Problemet är att det är grymt svårt att få fram nån skillnad. Och när jag tror att jag hittat nåt så inser jag att det inte kommer från 4:3-gränsen. Kameran är visserligen inte världens bästa, men det är ändå en digital DV-kamera med helt ok kvalitet så jag tycker att den borde kunna visa upp en skillnad som man kan se.
Kan det vara så att det är våra ögon som lurar oss? Ni vet, när man stirrar stint på en grön grunka på röd bakgrund och sen blundar (eller tittar på en jämnfärgad bakgrund), så ser man fortfarande en grunka, fast med omvänd färg.
Postad 28 April 2004 - 21:22
bkam
-
bkam
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
McMagnus: Det du säger låter som ett alternativ ju, men ett sätt är att köra i wide 16:9 läggen en tid så att man vänjer sig med det och se kollar , eller be nån komma hem och kolla i 16:9 läggen utan att vissa innan vart man sjäv "tror" man ser linjerna , och se om den personen ser nåt, för som du säger man kan stirra sig blind.
Postad 28 April 2004 - 21:54
Unregistered6819cc18
-
Unregistered6819cc18
-
Forumräv
-
-
584 inlägg
Känner ni igen den här? LYNS WebpageMer intressant läsning... Formosa plasma display
Redigerat av Unregistered6819cc18, 28 April 2004 - 22:07.
Postad 28 April 2004 - 22:06
da.king
-
da.king
-
Lärjunge
-
-
317 inlägg
Uhm....Det här med inbränningar....ni säger att ni kört den i 100 timmar och 60% av det i 4:3 läget....då är det väl inte så konstigt att det blir som det blir.
Vad jag har förstått ligger det till såhär:
1. Plasmorna är EXTRA känsliga dom första par hundra timmarna, eftersom dom då är som starkast i fosforen eller hur man ska säga det...
2. Det handlar inte bara om "att nöta samma bild i 2år" eller lång tid för att få inbränningarm med plasma handlar det mer om att fördela det man kollar....bara för att nisse som haft tv´n i 2år och kollat massa olika format hela tiden totalt köst flera hundra timmar 4:3, så kan inte nån med en ny börja med att köra så mkt i 4:3 utan problem. Man måste variaer kontinuerligt.
3. Har ni inga lägen då den drar ut 4:3 bilden på ett bättre sett än ren strech, brukar ju finnas såna finesser.
Mvh / Niklas
Postad 29 April 2004 - 07:27
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2592 inlägg
Om dom är så känsliga det första 100 timmarna borde ju tillverkarna gå ut med rekommendationer att inte köra 4:3 då, desutom så har ju nästan alla kanaler sina loggor uppe i hörnan. Detta är ju också ett problem man måste komma runt annars får man ju en konstant logga.
Själv tycker jag att detta låter skummt!!!!
case
Postad 29 April 2004 - 11:24
bkam
-
bkam
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
case : Läs innan du skriver nåt för vad jag kan se så är det bara 1 person som säger att han har nåt åt hållen av en logga inbränd.
Jag hade en barnkanal på VÄLDIGT mycke när jag hade min , min son som bestämmer vad som ska vissa på tv på dagarna, utan att få nån logg inbränd
så jag kan inte förstå hur det kan ha hänt. Om inte den kanlen går 100%
Det där med 4:3 lägge och svart ränder kan hända på en 32 crt tv ochså.
Det säger sig själv att en 16:9 tv ska köra främst i 16:9 och som da.king så
den första tiden väldig känslig , men så är det alla typer av tv
Postad 29 April 2004 - 12:22
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2592 inlägg
case : Läs innan du skriver nåt för vad jag kan se så är det bara 1 person som säger att han har nåt åt hållen av en logga inbränd. Jag hade en barnkanal på VÄLDIGT mycke när jag hade min , min son som bestämmer vad som ska vissa på tv på dagarna, utan att få nån logg inbränd så jag kan inte förstå hur det kan ha hänt. Om inte den kanlen går 100% 
Det där med 4:3 lägge och svart ränder kan hända på en 32 crt tv ochså. Det säger sig själv att en 16:9 tv ska köra främst i 16:9 och som da.king så den första tiden väldig känslig , men så är det alla typer av tv
vet inte om vi missförstår varandra....men att få inbränningar efter så kort tid ska väl ändå inte vara normalt. Jag har aldrig heller hört någon säga att man inte ska använda 4:3 läget på en TV för att det finns risk för inbänningar det första timmarna. Jag kanjugivetvis greppa att detta sker etfer flera år, det får ju räknas som normalt slitage. case
Postad 29 April 2004 - 12:49
Unregistered6819cc18
-
Unregistered6819cc18
-
Forumräv
-
-
584 inlägg
Har ingen av er med problem fått något svar från YellowExpress ännu?
Postad 29 April 2004 - 13:16
Unregisteredc76d9563
-
Unregisteredc76d9563
-
Beroende
-
-
1048 inlägg
Själv har jag drabbats av ett antal pixel-fel samt lite mysko färgskiftningar längs vänstra vertikal-linjen. Pratade med YE och det skulle naturligtvis inte vara några konstigheter med att byta ut den. Inget snack - bra agerat av YE. Den nya har i o f s inte kommit än förstås...
Postad 29 April 2004 - 18:22
Unregistered6819cc18
-
Unregistered6819cc18
-
Forumräv
-
-
584 inlägg
Jag vet inte om ni är intresserade av att läsa om fabriken som gör Northern Star, Formosa, här är deras hemsida för den som vill läsa mer... Formosa WebpageTekniska data: FPDC PDP Technology APC (Automatic Power Control) the APC function automatically adjusts the luminance level dependant upon the image being displayed. This helps lengthen the lifetime of the panel as well as reduce power consumption and enhance luminance and contrast. Also in contrast to older APC methods, the user will not notice a drastic drop of brightness when viewing a relatively bright image. Black Stripe To obtain darker blacks and maintain a high contrast ratio even in brightly lit environments, FPDC's plasma display modules incorporate black stripes. Lain over the barrier ribs that separate cells, these stripes absorb external light that may be reflected. By eliminating reflected light, it allows very deep shades of black and the ability to display dark images with refined depth. Next Generation Module Design When displaying black color, plasma displays still emit low levels of light which lowers contrast ratios. However, with our new driving waveform, stable operation with a high contrast ratio is realized, providing deeper blacks and brighter whites. Along with the incorporation of newly developed phosphors and a brand new driving system, FPDC's PDP modules are able to achieve a higher brightness with lengthened lifetime. TERES Technology Using conventional driving methods, PDPs require a voltage level of about 160V to produce a plasma discharge. However, by incorporating FHP's patented TERES circuit technology, it is possible to cut the drive voltage by half. By separating the drive voltage into positive and negative polarities (±80), the TERES technology halves the necessary drive voltage while maintaining a voltage drop of 160V. By simplifying the circuit structure and reducing the voltage applied to circuit components, the use of components with lower voltage tolerance while lengthening their lifetime is realized. In addition, TERES technology lowers the effects of EMI. Advantages of FPDC PDP . High Contrast Ratio and High Luminance . High Color Temperature . Low Noise Design . Fanless . Low EMI . Automatic Power Control (APC): High Luminance and Power Conservation. . Progressive Display: Clear, Flicker-less . Wide Viewing Angle: > 160o . Light-weight and Thin Design
Redigerat av Unregistered6819cc18, 29 April 2004 - 18:45.
Postad 29 April 2004 - 20:21
Unregistered41541
-
Unregistered41541
-
Användare
-
-
115 inlägg
Testade och drog ur sladden i 24 timmar och inbränningarna är kvar.. Har inte orkat än att höra av mig till YE.. Men det är nog dags för det...
Postad 30 April 2004 - 09:04
Unregisteredac4639cc
-
Unregisteredac4639cc
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Själv har jag drabbats av ett antal pixel-fel samt lite mysko färgskiftningar längs vänstra vertikal-linjen. Pratade med YE och det skulle naturligtvis inte vara några konstigheter med att byta ut den. Inget snack - bra agerat av YE. Den nya har i o f s inte kommit än förstås...
Jag hade också problem med färger och sådant och fick min nya skärm igår...så den kommer, oroa dig inte..  Jag håller helt med om att det var bra agerat av YE, jag kännde mig lite gnällig efterssom jag inte hade något fel som gick att ta på, bara att jag kände att det var konstiga färger men det var ändå inga porblem att få en ny, mycket bra av YE. Och nu med den nya skärmen så märker jag att det inte bara var jag som var petig, nu är det riktig kanonbild. Jag har bara ett problem kvar, och det är att när jag kör progressive scan över komponen så får jag en linje med vita prickar uppe till vänster, och bilden är lite mer ihoptryckt än på tex scart. Den dvd-spelaren jag har med komponent är en plastig sak från siba så jag misstänker starkt att det är den som är kass och inte tv:n med detta. jag var nere och bytte dvd:n mot en ny likadan igår men det är samma sak med den nya. Jag har öppet köp på plast-dvd:n tills nästa vecka så jag går troligen tillbaka med den. Tror jag frågat förut, men det är ingen som känner till någon dvd-spelare med inbyggd dolbydigital-dekoder (5.1 analog ut alltså) och komponent (och gärna dvi också  .
Postad 03 May 2004 - 11:43
Thanos
-
Thanos
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Ok, nu har jag haft min plasma ett tag och här är mina synpunkter.
Är än så länge besviken på bilden. Har skaffat digitaltv nu (UPC) och jag har fått bättre bild än vad jag hade med analog tv men det är fortfarande inte riktigt bra. Känns som om man tittar på en monitor ibland iom att man ser massa pixlar etc. Hoppas verkligen att detta är något som man kan ställa in via TVn för annars blir jag besviken.
Med min DVD får jag naturligtvis bättre bild (kör via DVI) men inte riktigt den kvalite som jag förväntade mig. DVI ska ju ge en knivskarp bild med riktigt sjysst färgåtergivning, men tex svart är mera gråsvart med pixlar än riktigt ren svart. Går jag in i en butik (tex expert, onoff etc) och kollar lite på de bilder som deras apparater levererar (stog och kollade lite på Hitta Nemo på expert och Two Towers på OnOff) så ger dessa klart mycket bättre bild trots att de inte kör via DVI eller ens har samma prestanda som min plasma.
Någon som har några förslag på hur man ska gå tillväga för att få bättre/skarpare bild?
jos32, hade inte du liknande problem tidigare? Har de löst sig och isf vad gjorde du?
Postad 03 May 2004 - 12:29
Unregistereddae7cbc8
-
Unregistereddae7cbc8
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
Ang. varför de visar animerade filmer i butikerna:
Det ser helt enkelt bättre ut än en vanlig film.
Nu vet jag inte om du testat en animerad film på fin plasma. Vad jag har förstått krävs det mkt pill med olika bildinställningar för att få bilden kanon!
Hör med dem som fått till bilden!
mvh Andreas
Postad 03 May 2004 - 17:25
bkam
-
bkam
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Thanos: Det här är inget personligt men en plasma är låååångt ifrån vad en "vanlig" tv är det är del mer pill innan man får en bra bild om man är kräsen. Du har en massa mer inställnings alternativ på en plasma än på en "vanlig" tv. Så är det på alla plasmor vilket märke det än är. Så den som köper en plasma och tror att det bara är att plugga in och sen inte göra nåt mer ska nog tänka en gång till innan man köper en plasma. Visst kan bild va skaplig men om man köper en plasma för dagens pengare så kräver man en del och då går det åt en del jobb innan man får en kanon bild. För alla har olika krav på vad BRA är på en bild.
Postad 03 May 2004 - 18:05
Unregistereddae7cbc8
-
Unregistereddae7cbc8
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
bkam: Rekomenderar du ngn kalibreringsskiva? Funkar dessa bra?
mvh Andreas
Postad 03 May 2004 - 21:56
bkam
-
bkam
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
a_mehlin: Den jag har provat är "the calibrator" men den är ingen höjdare visst blev lite bättre men det finns bättre att lägga pengarna på kommer inte på vad dom hetter för studen , gör en tråd och fråga.
Postad 04 May 2004 - 09:02
Thanos
-
Thanos
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Thanos: Det här är inget personligt men en plasma är låååångt ifrån vad en "vanlig" tv är det är del mer pill innan man får en bra bild om man är kräsen. Du har en massa mer inställnings alternativ på en plasma än på en "vanlig" tv. Så är det på alla plasmor vilket märke det än är. Så den som köper en plasma och tror att det bara är att plugga in och sen inte göra nåt mer ska nog tänka en gång till innan man köper en plasma. Visst kan bild va skaplig men om man köper en plasma för dagens pengare så kräver man en del och då går det åt en del jobb innan man får en kanon bild. För alla har olika krav på vad BRA är på en bild.
Är medveten om detta, vilket är anledningen till att jag ställer frågor här. Hade det bara varit att plugga in och köra så hade jag inte behövt det. Har gjort X antal inställningar men ännu inte fått till den bild jag förväntar mig, därför jag bad om tips.
Postad 04 May 2004 - 09:11
bkam
-
bkam
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Thanos , jag förstår det , utan det jag skrev va lite allmänt (och inte till dig) känns lite som folk sitter hemm prova i 10 min sen ger upp. Jag satt säkert i nån timme eller två och prova olika läggen. Men ett tips att som sakt att köpa en kalibreringsskiva och ställa in med, blir mycket lättare då. Den som folk tycker är bäst är AVIA jag har inte själv provat den.
Redigerat av bkam, 04 May 2004 - 09:12.
Postad 04 May 2004 - 14:38
Unregisteredac4639cc
-
Unregisteredac4639cc
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Ok, nu har jag haft min plasma ett tag och här är mina synpunkter.
Är än så länge besviken på bilden. Har skaffat digitaltv nu (UPC) och jag har fått bättre bild än vad jag hade med analog tv men det är fortfarande inte riktigt bra. Känns som om man tittar på en monitor ibland iom att man ser massa pixlar etc. Hoppas verkligen att detta är något som man kan ställa in via TVn för annars blir jag besviken.
Med min DVD får jag naturligtvis bättre bild (kör via DVI) men inte riktigt den kvalite som jag förväntade mig. DVI ska ju ge en knivskarp bild med riktigt sjysst färgåtergivning, men tex svart är mera gråsvart med pixlar än riktigt ren svart. Går jag in i en butik (tex expert, onoff etc) och kollar lite på de bilder som deras apparater levererar (stog och kollade lite på Hitta Nemo på expert och Two Towers på OnOff) så ger dessa klart mycket bättre bild trots att de inte kör via DVI eller ens har samma prestanda som min plasma.
Någon som har några förslag på hur man ska gå tillväga för att få bättre/skarpare bild?
jos32, hade inte du liknande problem tidigare? Har de löst sig och isf vad gjorde du?
Jag kör inte dvi själv, men är det inte så att just dvi kan vara lite väl skarpt ibland (just som att titta på en monitor). Jag har hört folk rekomendera komponent istället. Själv har jag inte testat dvi så jag vet inte. Givetvis har du inte dvi från din digibox...men det var bara en tankte. Sedan vet jag inte vilka butiker du vart inne i, men jag har svårt att tänka mig att någon av dom butikerna lagt ned någon större möda i att justera skärmarna. Jag hade konstiga färger på min tv innan, det vart svårt att ta på vad det var men jag fick bäst bild med komposit och sedan blev det bara sämre ju bättre kabel man använde (svideo - scart - komponent). Jag fick en ny skärm av YE förra veckan och nu har jag bra bild tycker jag (utan att egentligen justera någontig). Så det kan vara lite måndags-ex på din skärm tyvärr...
Postad 06 May 2004 - 15:41
Unregistered41541
-
Unregistered41541
-
Användare
-
-
115 inlägg
Pratade med YE idag angående mina inbränningar.. Det hade tydligen kommit nya instruktioner från tillverkaren nu att dom första 100 timmarna så är TVn väldigt känslig för att köra 4:3 läge, så varje TV som skeppas nu så har dom tydliga instruktioner att man skall undvika 4:3 läge i början.. Synd att man inte fick reda på det... Dom skulle återkomma till mig när dom pratat med tillverkaren angående mina inbränningar så får man väl se.. Själv anser jag att jag borde få en ny TV..
Postad 06 May 2004 - 17:58
Unregisteredc76d9563
-
Unregisteredc76d9563
-
Beroende
-
-
1048 inlägg
Aj då, hoppas det löser sig för dig.
Postad 11 May 2004 - 22:04
Unregistereddae7cbc8
-
Unregistereddae7cbc8
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
Några nya intryck?
Lyckats bra med inställningarna?
mvh Andreas
Postad 13 May 2004 - 19:06
Unregisteredf982064f
-
Unregisteredf982064f
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Ni med inbränningar vid sidorna i 16:9 läge - hur har det gått??
Jag har fortfarande kvar nyansskillnader - kör nu bara i 16:9.
/Berc
Postad 13 May 2004 - 19:59
Hur är det med eftersläpning på den här plasman, hinner den med?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|