Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Sharp Z-201 *

789 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sharp XV-Z201E (Projektorer) 1 9.062498 (15) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 27 February 2004 - 20:04

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Damacco. Du har väl påtalat (flera gånger) för Sharp att vi vill ha möjlighet att uppgradera själva!
Jag är inte speciellt sugen att skicka iväg projjen för uppgradering när det borde vara en baggis att göra det själv (har jobbat med IT i 9 år). Har du någon bra kontaktperson på Sharp som man kan ringa och diskutera det med?

/Per

Postad 28 February 2004 - 01:36

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Sage o Demon: Bra att ni delar med er av inställningarna. Har jag uppfattat det rätt att Sage kör med Philips 963 + vit duk? Jag kör själv den kombinationen nämnligen. Duken är en Euroscreen Frame Vision.
Motivera gärna mer varför ni valt vissa inställningar. Själv har jag inte kunnat bestämma mig vilken gammainställningen jag ska ha. Blir det några nackdelar med vitbetoning påslagen? Om jag ställer färgtemperaturen på 7500k blir bilden alldeles för varm, ska dock testa ert tips med att justera rött och blått.
Kan ni kommertera skärpeinställningen. Själv har jag dragit ner min till -20 efter att jag skaffade Digital Video Essentials, det tar bort de extra konturer och skräp runt cirkeln (i skärpeinställningsbilden) som jag ser annars. Kan det vara min Philipsspelare som skapar dessa?
Sage: Har du Digital Video Essentials? Jag blev lite besviken när jag kollade på färgbalansen med färgfiltret som följer med, eftersom det inte gick att få speciellt bra balans i grönt och rött utan bara i blått. Kan det vara Philipsspelaren som spökar?

/Per

Tjenare!

Ja, du har uppfattat rätt, jag kör med 963:an och en vit (gain 1.0) duk och ja, jag har Digital Video Essantials skivan.

Nu senast labbade jag en hel del med att försöka få bort gultint. Det lyckades ganska bra med de inställningar som Demon angav, men i mitt fall så gav det istället en svag gröntint i vissa färger. :D
Denna oönskade gröna färgskiftning dyker upp bara i vissa färger och verkar finnas i (om jag inte mins fel) de gula och blå färgerna om man ska tro DVE-skivan.
Det verkar vara svårt att justera bort detta. Jag undrar om det kan vara 963:an som är knepig, även om jag tvivlar starkt på det.
Finns det någon därute som har en aning om hur detta kan fixas?

Angående skuggeffekterna, så kan det mycket väl vara Philipsen som lägger till dessa skuggor. Har du testat att ställa "True Life" inställningen på 0 i DVD:n?
True Life ger annars just denna skuggeffekt.
Jag har lite skuggeffekter (ytterst lite) trotts att jag ställt True Life till 0, men jag hoppas att det beror på att jag dragit komponentkabeln tillsammans med nätkabeln i samma kabellist i nästan 10 meter. Inte så där jätte idealiskt kan jag tänka. :P
Själv skulle jag inte vilja ställa ner skärpan alls (jag har min på 0) jag tror inte att skuggeffekterna ursprungligen genereras i projjen.

Jag börjar på att bli lite pumsig nu men jag är ganska säker på att man förlorar detaljer i högdagrarna om man har för mycket gamma, kontrast och dessutom har vitbetoning påslagen.

Angående att uppdatera programvara själv, så har jag varit i kontakt med Sharp angående bla detta men de verkar obevekliga på den punkten. De vill skydda användaren från effekterna av att göra denna procedur på ett felaktigt sätt, vilket enligt den jag pratade med kan rendera i en obrukbar projj.

// Sage

Redigerat av Unregistered1aae7b6c, 28 February 2004 - 01:37.

Postad 28 February 2004 - 02:26

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
"Jag undrar om det kan vara 963:an som är knepig, även om jag tvivlar starkt på det."

Äger själv en, köpt efter stora forskningar på detta forum...

Kommit fram till att: visst den är mycket bra, MEN den är knappast så bra som många vill ha den till....

Jag köpte min från tyskland för billiga pengar DÅ...

Tog till och med den till mitt favorit ställe, 10 mil hemifrån, till The Rock, för min polares skull, han var intresserad av en projj och han han hade en 963:a på ingång.

Både han och jag fick jämföra min 963 med en H/K 25, visst bilden hade sina fördelar mot H/K MEn visst fan hade H/K:n sina.

Det handlar om PRIS, och idag ...... så lär den bli spöad av diverse konkurenter, men inte i dess nuvarande prisklass.

Dvs. ALLT handlar om pengar (som vanligt), jag uppfattar komponent Prog.s. som "data" aktig bild, i de flesta filmer mer eller mindre (obs. inte större delen av filmen) , dock blir det bättre med välproducerade filmer.

Är den för bra för sitt eget bästa?!

Postad 28 February 2004 - 10:40

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Vad tycker ni som äger 201an, stämmer 'Hemmabios' test...?

Är den ljussvag eller kan man köra den på en 2-2.30m bred duk?

(min kommer inom kort...har inte beställt nån duk än)

Postad 28 February 2004 - 13:02

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Sage mfl: Jo, jag har ställt True Life=0, den sabbar ju bilden grymt mycket annars.

Är ganska säker på att Philips 963 inte har perfekt färgbalans. Har jämfört den med Sonys DVP-999ES på en Infocus 5700 och det var en jäkla skillnad på bilden , mycket naturligare färger och renare bild med Sonyn (Ska kanske tillägga att jag inte kalibrerade pojektorn varken för Sonyn eller Philipsen). Det var innan jag skaffade Digital Video Essentials och den bekräftar bara obalansen i färgen. Ytterligare ett "bevis" är väl att gult blir gulgrönt, ett fenomen jag sett på de flesta DVD-spelare förutom Samsung HD935 via DVI och Pioneer 668.

Börjar bli riktigt sugen på en Pioneer 668. Hade dom bara byggt in ett buffertminne för att göra lagerbytet osynligt så hade jag inte tvekat, men det är en helt annan diskussion.

/Per

Postad 28 February 2004 - 13:15

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Har testat nya inställningar baserade på era värden. Jag landade på följande med min Philips 963 + vit duk, Gain 1,0.
Contrast 0
Brightness 4 (5)
Color 3
Tint 3
Sharpness -20
Red -3
Blue -4
Colortemp (5), 7500K
Gamma Cinema 3
White emphasis On

Gamma Cinema 3 + White emphasis On gjorde verkligen underverk för bilden! Verkar inte tappat för mycket i mörka sekvenser heller. Nu ska jag bara försöka lista ut vad inställningen "Black Level" i min DVD påverkar.

AAKEE: Jag kör med 2m bred duk och kan knappast påstå att jag upplever den ljussvag, tvärtom. Däremot skulle jag inte rekommendera duk med Gain under 1,0 för då blir det gränsfall även om det fungerar hyfsat. Upplever man någon form av besvär med regnbågar och liknande är det nog en fördel med grå duk. Jag har provat med min hemmagjorda MDF-duk jag hade innan, och Sanyo Z1 som jag hade innan var nog lite ljusstarkare och minimum vad som borde användas med grå duk.

/Per

Postad 28 February 2004 - 18:47

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Sage mfl: Jo, jag har ställt True Life=0, den sabbar ju bilden grymt mycket annars.

Är ganska säker på att Philips 963 inte har perfekt färgbalans. Har jämfört den med Sonys DVP-999ES på en Infocus 5700 och det var en jäkla skillnad på bilden , mycket naturligare färger och renare bild med Sonyn (Ska kanske tillägga att jag inte kalibrerade pojektorn varken för Sonyn eller Philipsen). Det var innan jag skaffade Digital Video Essentials och den bekräftar bara obalansen i färgen. Ytterligare ett "bevis" är väl att gult blir gulgrönt, ett fenomen jag sett på de flesta DVD-spelare förutom Samsung HD935 via DVI och Pioneer 668.

Börjar bli riktigt sugen på en Pioneer 668. Hade dom bara byggt in ett buffertminne för att göra lagerbytet osynligt så hade jag inte tvekat, men det är en helt annan diskussion.

/Per

Mycket intressant, så det kan vara DVD:n som ger den gröna nyansen i vissa färger bl a gult?
Hmm, vore kanske läge och se om man kan låna en annan vettig DVD av någon för att jämföra.

peggen>> Vad tycker du att du fått göra för kompromisser med färgerna med de inställningar som hu har angivit?
Har du sett om en annan DVD-spelare med 201:an och sett om det ger samma felaktiga grönaktiga gula färg?

// Sage

Postad 28 February 2004 - 18:59

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Kör alla 201-ägare sin projjar i eco-mode eller e de fullfart som gäller?

Postad 29 February 2004 - 00:05

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
AAKEE>> Jag kör min i Eco-mode och tycker att det räcker gott. :angry:

// Sage

Postad 29 February 2004 - 14:41

Unregistered963e8511
  • Unregistered963e8511
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Hej

AAKEE> Jag kör oxå min i Eco-mode och det funkar perfekt. Min duk är en ProCinema 117(H) cm x 200 cm(bred) High Contrast S.

Det är väldigt kul att se att ni delar med er av inställningarna och mina kommer inom kort... :angry: .

peggen>>Ang. mjukvaran så är det precis som Sage har skrivit "Sharp är obevekliga på den punkten". Jag har pratat med dom väldigt mycket eftersom jag skickade min för uppdatering och test av mjukvaran. Jag har sammanställt ett antal punkter som jag vill att dom skall åtgärda. Har inte fått något svar än. Detta verkar vara en seg process eftersom allt går via Sharp Japan.

Redigerat av Unregistered963e8511, 29 February 2004 - 14:43.

Postad 29 February 2004 - 14:45

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Kör också ECO-mode. Räcker gott och väl till en duk med gain 1,0.

/Per

Postad 29 February 2004 - 14:48

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Damacco: OK, synd det när infocus kan erbjuda det. Vad är det mer för saker du vill få fixat? Justering av overscan hade varit grymt bra.

/Per

Postad 29 February 2004 - 15:06

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Sage: Kompromiss är tyvärr rätta ordet. Att gult blir gulgrönt blir jag inte av med. Försöker jag köra färgtemp 6500K (som egentligen är det korrekta) så blir bilden väldigt röd, vilket den även blir i viss mån med 7500K, därför drog jag ner rött till -3. Gråskalan tycker jag blir mer neutral med lite mindre blått så den drog jag ner till -4.
Gråskalan blir inte helt neutral hur jag än gör. Den drar lite åt rött och blått i några delar av gråskalan. Det syns rätt lätt i hudtoner som blir lite missfärgade i olika ljusstyrkor (hoppas ni förstår vad jag menar). Av färgerna är det som sagt gult som är tydligast att det inte blir rätt.

Den enda DVD-spelare, förutom min Philips, jag testat med är Samsung HD935 via DVI. Där var gult betydligt bättre.

/Per

Postad 29 February 2004 - 16:03

Unregistered963e8511
  • Unregistered963e8511
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
peggen>> Jag hoppas att Sharp kan erbjuda det oxå inom kort. Dom är medvetna om det.

Dessa är några punkter jag vill ha fixat(jag kör endast med DVI och Scart-->DVI):

1. 576P@50Hz SKALL ge 580P från projjen och inte 800*600 som idag. Vill ha dessutom 1:1 pixelmappat. :huh: Den är ju byggd för detta :unsure:
Både från DVD och dator.

2. Justering av overscan. :angry:

3. Fler inställningar för DVI(mycket av inställningarna är låsta, vet ej om detta är möjligt).

4. 1080i är för instabil och texten gräslig.

5. Bättre kontrast(Har läst att detta är möjligt att få upp lite, otaliga inlägg på AVS forum för Sharp 9000).

6. Bättre justering av färger.

Jag är långt ifrån en expert och har inte möjlighet att testa med dom senaste DVD spelarna och har inte all utrustnig för kalibrering som proffsen använder. Detta är endast min bedömning av vad jag tycker :).

Fyll gärna på listan med era önskemål. Tillsammans kan vi påverka mer.

//johan

Postad 01 March 2004 - 08:34

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Det ända som jag direkt stör mig på är att det verkar vara omöjligt att få till vitbalansen så bra som man skulle önska. En grön ton i det gula är inte kul.

Jag hoppas innerligt att vi får gensvar hos Sharp med dessa punkter, det vore inte smart av dom att ignorera oss som är aktiva på forum då dålig PR sprider sig som pesten här. :huh: :unsure: :angry:

Jag vet inte vad ni tycker men jag kan inte riktigt komma överens med den typen av färginställningsmöjligheter som 201:an erbjuder. Jag skulle personligen hellre välja att sätta R, G och B vilket känns mer naturligt.

Jag skulle vilja addera en punkt till den lista som du har damacco: Vill se att dom lägger till den möjlighet att ställa in Brightness och Contrast för varge färg. Denna fanns på 90:an 0ch 91:an i en meny för avancerade färginställningar. Det verkar som om de flyttat in denna i servicemenyn på 201:an.

För övrigt så måste jag nog säga att de inställningar som peggen har är ganska bra för kombinationen 201:an + Philips 963 + vit duk (tack för det). Jag har nu valt att tillsvidare ha något i den stilen med möjligen lite mer blå då det verkar maskera gultinten en aning och med White emphasis Off.

// Sage

Postad 01 March 2004 - 09:10

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1120 inlägg
  • 0
Jag har inte alls det syndromet som du har SAGE...

Snarare lite blåtint... men tror jag fick bort även den igårkväll..

Gå igenom DVD spelarens inställningar och se ifall du inte kan få bort gröntinten genom den..

Postad 01 March 2004 - 09:39

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Det är tyvärr otroligt sparsamt med inställningar i Philipsen som har med färger att göra. :angry:

// Sage

Postad 01 March 2004 - 22:33

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Hej på er alla!

Kolla lite mer på projjen idag och fick sällskap av pacman (inte spelkaraktären alltså utan prisjakt-pacman hehe) vi gjorde en noggrann bedömning av färgerna och vi var rörande överens om att gult inte var gult utan mer grönt. B) :D :)

Så nu är bara frågan sitter felet i DVD-spelaren eller projjen?

Sitter det i min Philips 963:a så kan jag (även om det skulle smärta i plånboken) tänka mig att byta ut den.

Nåja, nu till den stora frågan:
Ni som är ägare av en Sharp 201:a och som matar den med komponent från en annan DVD-spelare än Philips 963, hur uppfattar ni gula färger (speciellt gulbeige)?
Är de verkligen gula eller något gulgröna?

Det är tyvärr mest framträdande i ansiktena på folk, i de lägen då nyansen blir en skiftning av gult och vilket är högst irriterande. B)

Mycket tacksamm för svar på den frågan

// Sage

Postad 02 March 2004 - 08:34

Unregisterede0bedb85
  • Unregisterede0bedb85
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jag satt och kalibrerade igår och andvände mig av The calibrator PAL,
och DVD-Essensial (stavning) NTSC.
Jag tycker också att gul har en lite grön nyans, helst när man kollar med
hjälp av färgstaplarna. :) Tyckte det blev bättre med biograf 3 och vit betoning,
sänkte rött till -3.
En annan sak är att jag inbillade mig att det blev bättre på NTSC????
Jag kör med en HK-dvd25 proggresiv komponent.

Postad 06 March 2004 - 02:10

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Tja!

Mina första intryck, efter 3h (1timme Byggare bob :) och The italian job).

Har hittils bara kört tittat med DVI, som fungerar hur fint som helst...ett tryck på knappen digital input bara(inte så krångligt som testen i "hemmabio"). Projjen rapporterar 800*600/50Hz när den matas med 576P, men bilden ser helt ok ut...jag kan inte se att projjen skulle misstolka och vränga bilden. Inga ryck eller nåt, flyter riktigt fint. Har inte kollat firmwaren(ska vara nyaste).

Bilden: helt ok...kommer säkert att försöka justera en del, men kände inget behov av det ikväll(körde cinema 3 + colortemp 7500).

Verkar helt klart ok, känns det som.

Postad 06 March 2004 - 04:54

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

Tja!

Mina första intryck, efter 3h (1timme Byggare bob :)  och The italian job).

Har hittils bara kört tittat med DVI, som fungerar hur fint som helst...ett tryck på knappen digital input bara(inte så krångligt som testen i "hemmabio"). Projjen rapporterar 800*600/50Hz när den matas med 576P, men bilden ser helt ok ut...jag kan inte se att projjen skulle misstolka och vränga bilden. Inga ryck eller nåt, flyter riktigt fint. Har inte kollat firmwaren(ska vara nyaste).

Bilden: helt ok...kommer säkert att försöka justera en del, men kände inget behov av det ikväll(körde cinema 3 + colortemp 7500).

Verkar helt klart ok, känns det som.

Bilden är säker bra, MEN när du får, som jag förstått, rapporterat 580P, då lär den bli ÄNNU bättre, men vad är 580P??? 576...

Postad 06 March 2004 - 09:00

Unregistered725e4b90
  • Unregistered725e4b90
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hej
Finns det någon anledning att skaffa den nya mjukvaran om man har en dvi spelare som kan visa 720 50 eftersom projektorn verkar skala ändå?

Postad 06 March 2004 - 15:04

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Tja igen !

Är den nån 201-ägare som kör digitalbox till sin 201, och isåfall: hur är smartaste sättet att koppla in boxen...? Har DVI-ingången upptagen så det återstår väl S-video och Komponenten som acceptabla val? Helst vill man ju använda rgb-signalen från boxen...(tänkte köpa en Sagem ITD64), å då är det väl till att köpa en sån "scart/rgb --> komponent-adapter" ?

Postad 06 March 2004 - 21:59

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Tja!

Damacco--> Jag har fått uppfattningen att det är mer eller mindre 1:1 pixemap när man skickar 576P via DVI-DVD-spelare...tycker det ser ut så...känns som jag ser hela bilden. Projjen rapporterar 800*600...men kanske förstår den signalen helt rätt endå trots att den rapporterar nå´annat?(visst, det ska stå 580P).

Är lite märkligt att inte den kan rapportera vad den verkligen får.

Jag har provat lite med 720P och 1080i, och ser inget flimmer alls på textning vid 1080i(som de klagade på i Hemmabiotidningen). Det enda som störde mig med 720 å 1080 var just 60Hz-grejjen, men det är min DVD-spelares fel.

Postad 07 March 2004 - 03:16

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Tjena!

AAKEE>> Vill kolla lite med dig och se hur du uppfattar färgerna på projjen. Du matar ju projjen med DVI precis som Demon gör och han har inte det där underliga grönt-i-gult-tinten som jag och någran andra verkar ha. Hur uppfattar du det?
Om du kollar på Sagan Om Ringen och på något stycke inne i Bilbo's hus, ser miljön gröntintad ut då?

Jag funderar på om det kan vara så att DVI-ingången är befriad från detta bekymmer.

// Sage

Redigerat av Unregistered1aae7b6c, 07 March 2004 - 03:17.

Postad 07 March 2004 - 18:34

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Tja!

Sage--> Jag skall låna till mig sagan om R och kolla.

Rent spontant så känns färgerna ganska så rätt....har farit lite upp och ned med färgjustering men hamnar på ungefär noll efter hand--< de borde stämma ok.

Har int´grejjat så myckket än...

Postad 07 March 2004 - 19:56

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Har testat lite med en Pioneer 668 och jämfört med min Philips 963. Bägge kopplade med komponentsignal.
Den är mycket bättre på gult. I Digital Video Essentials blir gult ungefär som det ska (stor skillnad mot Philips 963). I Sagan om ringen, Bilbos hus, är det svagt gröntintat med Philipsen, men inte med Pioneeren.
Däremot är det samma obalans mellan grundfärgerna i bägge spelarna när man kollar med de tre färgfiltren och DVE. Det är nog projektorn som spökar där.

För övrigt tyckte jag Pioneeren hade något sämre de-interlacing och den lider tyvärr av Chroma upsampling error, vilket gör att den går fetbort. Hoppas på efterföjaren till Denon 2200, om den utrustas med HDMI.

/Per

Postad 07 March 2004 - 20:00

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Angående nya mjukvaran och DVI: Fixar den bara så att rätt insignal rapporteras eller blir det också bättre bild till följd av att projektorn fattar vad det är för insignal?

/Per

Postad 07 March 2004 - 22:14

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Tja!

Peggen; jag har nyaste firmware(1.37) och den rapporterar endå 800*600(576P), HTPC(720P) och 540P(1080i)...om jag fattat det rätt så fungerade projjen dåligt med dvi och 576P/50hz innan(ryckig bild). Jag har inte upplevt nåt sånt, inte heller att det skulle vara krångligt att få igång dvi m digital input(som hemmabio skrev). Jag slog på min dvd å sen tryckte jag på knappen "digital input" på fjärren till projjen, funkade direkt...

Jag kan se det som sägs att projjens deinterlacer kunde vara bättre om jag kör komponent(interlaced), svideo eller komposkit: då flimmrar texten lite...dock med DVI och 1080i så ser jag iallafall ingen skillnad i sånt mot 720P....bilden är hur schtabil som helst tycker jag. Den funkar asså helt ok med interlaced över dvi...

Färgmässigt måste jag kolla mer, med dvi känns det ganska så neutralt(har inte upplevt nån direkt dragning åt nåt håll).

Är det 'Ditigal Video Essentials' som gäller för kalibrering mm? (har den 'vanliga Video Essentials')

Postad 08 March 2004 - 18:53

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Synd att dom inte fixat så att man får rätt information om insignalen, eller är det Samsungen som lämnar lite knepig signal?
När jag testade med Samsungen så märkte jag problem med ryckig bild vid 576p (via DVI), men det ska tydligen vara fixat med nya firmwaren. Däremot vid 720p eftersom Samsungen har en bildfrekvens på 60Hz då. Vet någon om 201:an accepterar 720p/50Hz?
Färgerna tyckte jag var bra med Samsungen.
Digital video essentials har fördelen att det finns versioner både för PAL och NTSC, plus att den har hyfsat avancerade mönster + färgfilter för färginställning.

/Per

Redigerat av peggen, 15 May 2004 - 13:59.

Postad 08 March 2004 - 19:04

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Tja!

Om inte jag minns fel har jag läst att nån provat sig fram med HTPC till att alla upplösningar går fint med 50Hz...var det inte rent tidigare i denna tråd...?

Har några NTSC DVD-filmer som jag provat...då passar ju 60Hz bra so 720P/1080i kan flyta på som det skall....blir riktigt fint.

Samsungen ger fin bild i 720P och 1080i...dock är det lite halvkonstigt med 576P på nåt sått...iblande ser det bra ut ibland blir det inte sådär lysande...jag upplever den inte pixlig, utan mer som att man tydligt ser MPEG kopmprimeringen...lite för stora steg mellan "färgblocken"...väldigt filmberoende, kanske är det rent filmerna som inte är bättre än så?

Postad 08 March 2004 - 21:32

Unregistered725e4b90
  • Unregistered725e4b90
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hej
Jag har en Yamakawa 365 som jag kör DVI med.
720 50 funkar perfekt utan störningar på pal.

Postad 08 March 2004 - 22:34

lungan
  • lungan
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0
Jag har nu kollat en del med både DVE och vanliga filmer men för mig ser det gula ut som det skall, ingen gröntoning hos mig iaf via komponent från en Denon DVD-2200. Skall kolla LOTR när jag får tillbaks den. Är det PAL-versionen ni kollar eller NTSC?

Postad 09 March 2004 - 12:05

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Har inte fingranskat med nån speciell film/testskiva än...jag upplever dock färgerna som rättså korrekta(DVI).

Kopplade in min nya SAGEM ITD64 igår kväll, bilden över s-video blev bättre än förväntat...kommer finnas lite justeringsjobb på färgsidan där...upplevde färgerna som ngt kraftiga(efter en snabbjustering på 5minuter så blev det ganska bra).
Själva bildkvallan(upplösning,brus,skuggbild mm) är riktigt bra. Kommer bli en fröjd att se på teve.

Postad 10 March 2004 - 08:37

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Jag har nu kollat en del med både DVE och vanliga filmer men för mig ser det gula ut som det skall, ingen gröntoning hos mig iaf via komponent från en Denon DVD-2200. Skall kolla LOTR när jag får tillbaks den. Är det PAL-versionen ni kollar eller NTSC?

Det är PAL-versionen som jag kollat på iaf.

Det verkar lite som om det bara syns om man kör via de analoga ingångarna, iaf om man kollar på inläggen i denna tråd.
Är det någon som får gröntint i Bilbos lya även via DVI?

// Sage

Postad 14 March 2004 - 11:10

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Har nu ändrat skärpeinställningen från -20 till 0. Jag misstänker att det jag ser är fenomenet "ringing" som diskuterats i en annan tråd. Blir ännu mer sugen på DVI/HDMI nu!

/Per

Postad 14 March 2004 - 20:05

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Vad jag kan se så är färger och allt inklusive skärpa och frånvaro av dullbelbilder å skuggor helt enkelt klockrent med DVI.

Föreslår byte till DVI/HDMI.

Jag har kört en del med min 32" Wide-tv under duken(lens-shiftat upp bilden litegrann). Helt ojusterat, med 'cinema3' -läget så är man rätt nära tevens färger...inte för att man kan garantera att teven är kalibrerad rätt...men endå...

Postad 14 March 2004 - 22:11

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Å då var jag tillbaks på Gamma=Standard. Efter sett ett gäng filmer med Gamma=Cinema3 så var det ett lyft att gå tillbaks till Standard. Vid första anblicken verkade Cinema3 ge bättre tryck i bilden, men jag tycker bilden känns överstyrd och tappar det mesta av dynamiken och kontrasten.

AAKEE: Jo det får bli DVI/HDMI så fort jag hittar en spelare som uppfyller mina krav (det kan ta ett tag). Samsung 945 kan bli intressant om den skickar ut 720p med 50 Hz bildfrekvens med PAL-filmer. Hoppas även på Denon.

/Per

Postad 15 March 2004 - 18:56

Unregistered725e4b90
  • Unregistered725e4b90
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hej
Cinema 3 är väl bra när man tittar i dagsljus.
Har nån kollat på gammalägena i servicemenyn under option?

Postad 15 March 2004 - 20:41

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Med DVI så känns cinema3 helt ok för mig, definitivt inte för mycket färger.

Samma inställning med Boxer via Svideo ger nog något kraftiga färger för mig...har "backat" färgerna lite...dock verkar det skilja en del beroende på vilken kanal man ser på. Ställer man in bilden bra för 1,2,4 och de olika kanal plusserna, så blir det väl så mycket färg i några andra kanaler. Har inte justerat så mycket....men mycket troligt att det inte blir cinema 3 där.

Postad 21 March 2004 - 17:58

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Tja!

Provade lite med min Video Essentials-skiva igår...(Obs, inte Digatal VE)...den är en NTSC-utgåva, och det jag kan få fram är att overscan ligger på ungefär 2%(lite mindre än 2,5%-strecket. Detta både vertikalt och horizontelt...det blir ungefär lika oavsett om man kör 576P, 720P eller 1080i.

Skall skaffa DVE senare.

Postad 21 March 2004 - 21:27

Unregistered725e4b90
  • Unregistered725e4b90
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hej
Jag har DVE NTSC och får 0 overscan på 3 sidor och 2% högst upp.
På interlaced component får jag 5% runt om.

Postad 22 March 2004 - 14:35

Unregistered006dfa63
  • Unregistered006dfa63
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Någon som testat 201´an med en firehawk än?? De flesta verkar ju överens om att en gråduk gain 0.8 inte är nån höjdare, då är vitduk gain1.0 å föredra men hur är det med firehawk som ju har gain 1.35!???

Mycket nyfiken på ett svar!!

Mvh Magnus Jonsson

Postad 06 April 2004 - 08:12

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Tjena!

Dags att sätta fart på den här tråden igen!
Hur har det gått för er som äger 201:an... allt väl?
För mig ser läget ut som följer.

Jag har upptäckt ett par små saker med den:
  • Den ena är att bilden verkar pulsera om man matar den med en 60Hz signal. :blink:
  • Det andra är lite udda, jag försökte köra Burnout2 (XBox) på projjen igår (ett MYCKET kul spel för övrigt) och det gick näsan helt smärtfritt. Problemet är att bilden inte fyller upp hela panelen. Jag gav samma signal (S-Video) till TV:n och där var det inga problem. Det är precis som om bilden blir lite hoptryckt på bredden (ca 10cm på en 200cm bred bild). :) Andra spel som t ex Halo fungerar felfritt.
Jag fundrar på om det där med pulserande 60Hz kan ha med den nya mjukvaran att göra?

Är det någon som sett något av dessa små irritationsmoment på sitt ex?

Edit: I övrigt verkar allt vara som det ska.

// Sage

Redigerat av Unregistered1aae7b6c, 06 April 2004 - 08:17.

Postad 06 April 2004 - 09:32

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

• 2991 inlägg
  • 0
En liten prisuppdatering kanske kan vara på sin plats...?

https://www.prisjakt...12006&type=.png

Postad 06 April 2004 - 10:21

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

• 921 inlägg
  • 0
En fråga, är det verkligen värt skillnaden i pris/synlig skillnad emellan Sharp XV-Z91 med 800*600 panel och 1200:1 i contrast, mot 201 som har 1024*576 och 2000:1.
dvs, är det någon som jämfört dessa, är skillnaden så pass stor så den är värd de 14 000 xtra lopporna?
Jag har nämligen själv börjat att fundera på DLP igen då jag nu är lite osäker på om jag verkligen är känslig mot RGB-flimmer eller inte.
Sharp 91an går ju att finna för 16500 kr hos Braskens, som måste anses som ett mycket bra pris/prestanda.
En annan sak är ju att tidningen Hemmabio(ja det finns delade åsikter om deras tester) har testat både dessa väl, och XV-91 fick mycket bra kritik, testvinnare bla, medans 201 inte fick lika bra kritik, dock mot annat motstånd.
Har för mig att jag läste ett test i någon av minna hemmabio tidningar, rätta mig om jag har fel :) .

//Cineoholic

Postad 06 April 2004 - 10:22

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Tja!

Nix, nån 60hz pulsering har int´jag märkt...inte ifrån DVD-DVI-60hz eller från dator med 60hz.

Satt igårkväll och gjorde lite justeringsjobb med teven igång nedanför...är rätt nöjd det ser ut inte långt ifrån tevens färger med boxer....detta trots Svideokabel(10m, billig)...med DVD-DVI så känns det så bra att jag inte rör nån justering just nu.
Den gröndragning på gult som talats om kan man kanske se när jag kör från Boxerboxen med svideo...men inte är det mycket...kanske märker man det mer med en kalibreringsskiva? Det stör mig inget i dagsläge, då jag knappt märker det, hade nog inte noterat det om inte jag läst det här.
Över DVI så märker jag ingen skillnad på gult mot teven (nedanför duken).

Funderar på att försöka bättra bilden från boxern....den är ioffsg rätt bra...men borde kunna bli bättre än med en svideokabel från clasolson.
Vissa kanaler, tex Canal + ger en RIKTIGT bra bild, som nog är bättre än en hel del projjar man sett i butik tillsammans med DVD och riktig kabel.
Andra kanaler är fullt godkända, men på några av de med sämre bild märker man av att deinterlacingen inte är sådär tokbra.

Vet inte hur mycket det skiljer, men att utnyttja scart/RGB åsså nån konverter till komponent vore smidigt....dock blir den inte proggressiv av en sån konverter antar jag...nån som har en bra ide?

Postad 06 April 2004 - 10:49

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Någon som testat 60 Hz analog signal till 201:an om det är där det ligger?

// Sage

Postad 06 April 2004 - 13:53

evilution
  • evilution
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

// Sage

Jag ska testa båda sakerna när jag fått min 201 från UPS!

Håller med om att Burnout2 är grymmt kul spel, kan tänka mej hur det blir att mangla långtradare och bussar med 200cm bild! :)

/Daniel

Redigerat av evilution, 06 April 2004 - 13:53.

Postad 06 April 2004 - 14:47

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

// Sage

Jag ska testa båda sakerna när jag fått min 201 från UPS!

Håller med om att Burnout2 är grymmt kul spel, kan tänka mej hur det blir att mangla långtradare och bussar med 200cm bild! :D

/Daniel

Jodå det är inte utan att man utbrister i ett "Yaaahoooo!" ibland... hehe! :lol:
Funderar på om det är mitt ex av 201:an som blivit galen efter firmware-uppgraderingen eller nått. :) :blink:

// Sage

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.