Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lyssnat på XTZ 99 W2MT.

376 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 november 2004 - 22:17

scenic
  • scenic
  • Beroende

• 1 066 inlägg
  • 0
Jag kör med Proson Conquest 6030 mk2 och den har 22mm MDF front och 15+15 mm MDF sidor!! Proson ROCKS!!!!!!!!!

Postad 07 november 2004 - 22:20

RundPixel
  • RundPixel
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Proson ROCKS!!!!!!!!!

Hoppas det då jag antagligen kommer köpa 6030...

Postad 07 november 2004 - 22:22

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0
ja davei! skule du kunna se hur tjockt det är?

Troligen är ju kanske MDFn så tun så att de var tvungen till att staga upp det med pinnar.

Vilket gör att vickten i högtalarna är helt onödig, kanske hade det blivit samma grej utan pinnar men med tjockare MDF.

Finns dock inget att göra åt det nu i efterhand!

//Jimmy

Postad 07 november 2004 - 22:24

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0
Fick faktiskt för mig att Proson var dåliga budget högtalare, men det verkar som man hade "FEL" i det. Proson verkar vara väldigt populära inte bara bland "småraggarna"

//Jimmy

Postad 08 november 2004 - 19:47

kalenen
  • kalenen
  • Forumräv

• 555 inlägg
  • 0

Fick faktiskt för mig att Proson var dåliga budget högtalare, men det verkar som man hade "FEL" i det. Proson verkar vara väldigt populära inte bara bland "småraggarna"

//Jimmy

Proson är nog nära besläktat med XTZ bara så du vet :D

Postad 08 november 2004 - 19:58

RundPixel
  • RundPixel
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Proson är nog nära besläktat med XTZ bara så du vet  :D

Förklara tack!

Postad 08 november 2004 - 20:31

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1 229 inlägg
  • 0

Proson är nog nära besläktat med XTZ bara så du vet  :D

Förklara tack!

skulle tro det med, skulle inte bli förvånad om det visar sig att proson äger xtz, och högtalarna tillverkas på samma ställe;)

Postad 08 november 2004 - 20:33

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0
Hehe, men finns det några proson högtalare som är typ lika bra som XTZ 99 W2MT och som är lika bra eller bättre?

och med så klart ett liak rimligt pris som W2MT

//Jimmy

Postad 08 november 2004 - 20:57

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1 229 inlägg
  • 0
nja de ska jag väl inte säga nåt om, men deras nya 6030 mk2 verkar ju helt klart intressant, ska kika närmre på ett par såna i veckan..... de kostar ca 3900kr...

Postad 08 november 2004 - 21:21

RundPixel
  • RundPixel
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Det ända jag vet är att Proson har köpt en ny fabrik i Kina. Hoppas dock inte att Proson och XTZ har med varandra att göra då jag personligen tycker att Fyndbörsen (super dålig service :D och ägare av XTZ???) har lite lada över sig...

Redigerat av RundPixel, 08 november 2004 - 21:22.

Postad 08 november 2004 - 21:31

Toby
  • Toby
  • Beroende

• 1 091 inlägg
  • 0
Ojdå... det var hårda ord.

Hörde nåt om att de har/hade typ 3 anställda...

Hade´

Postad 08 november 2004 - 21:36

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Hehe, men finns det några proson högtalare som är typ lika bra som XTZ 99 W2MT och som är lika bra eller bättre?

//Jimmy

Ja det var ju lite av kärnfrågan i denna tråd. Menar du då att XTZ är bättre än Proson 6030 t.ex? Jag har då inte kunnat utläsa det tidigare. Proson har väl ett dåligt rykte pga de äldre bumlingarna av tidigare årgångar (såna som jag har t.ex. Skall enligt de flesta vara mycket bättre nu.

Postad 08 november 2004 - 23:06

Pappa-Scan
  • Pappa-Scan
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
Jag hoppar in i diskussionen om att Proson och XTZ är besläktade. De som har en XTZ 10 " subwoofer kan jämföra förstärkaren med denna http://www.fynda.se/...php3?prodid=833 .

On topic:
Jag skulle också bli glad över att se en seriös skribent för en tidning göra en recension på dessa populära(?) högtalare.

Postad 08 november 2004 - 23:09

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

Jag hoppar in i diskussionen om att Proson och XTZ är besläktade. De som har en XTZ 10 " subwoofer kan jämföra förstärkaren med denna http://www.fynda.se/...php3?prodid=833 .

On topic:
Jag skulle också bli glad över att se en seriös skribent för en tidning göra en recension på dessa populära(?) högtalare.

Hehe jo de ser identiskt ut, frågan är om det är samma(har inte kollat mer noga) =)

//Jimmy

Postad 08 november 2004 - 23:11

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

//Jimmy

Ja det var ju lite av kärnfrågan i denna tråd. Menar du då att XTZ är bättre än Proson 6030 t.ex? Jag har då inte kunnat utläsa det tidigare. Proson har väl ett dåligt rykte pga de äldre bumlingarna av tidigare årgångar (såna som jag har t.ex. Skall enligt de flesta vara mycket bättre nu.

Jag säger inget om vilka som är bäst(sådant orkar jag inte befatta mig med längre)

jag undrar snarare om Proson kanske har några högtalare som är i samma klass som XTZ 99 W2MT både vad det gäller priset och kvaliten(om man nu får kalla det så)

//Jimmy

Postad 08 november 2004 - 23:34

RundPixel
  • RundPixel
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

jag undrar snarare om Proson kanske har några högtalare som är i samma klass som XTZ 99 W2MT både vad det gäller priset och kvaliten(om man nu får kalla det så)

Ett exempel är Proson Conquest 6030 MKII som slår XTZ 99 W2MT enkelt när det gäller utseendet/byggkvalitet - vet dock inte hur det är med ljudet då jag ej har lyssnat på XTZ 99 W2MT!

Redigerat av RundPixel, 08 november 2004 - 23:42.

Postad 08 november 2004 - 23:47

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

On topic:

Hehe jo de ser identiskt ut, frågan är om det är samma(har inte kollat mer noga) =)

//Jimmy

Den här noteringen är lastgammal här på forumet...finns trådar för över 1 år sedan som tog upp likheten. Sök lite i forumet efter inlägg för över 180 dagar sedan och ni har mkt fakta & åsikter att finna... :)

Mvh JB

Postad 08 november 2004 - 23:48

RundPixel
  • RundPixel
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Hade´

För att göra en väldigt lång historia ultrakort: Jag är skarpt kritisk mot fyndbörsen som sålde en begagnad/använd/dammig dvd-spelare till mig och påstod att den var ny (dammet hade väl funnits där från fabrik var idioternas (bort)förklaring)! Jag har aldrig och kommer aldrig vända mig till detta "företaget" igen! Om man läser på detta och andra forum så kan man se att fler än jag "råkade" få öppnade/begagnade/använda/dammiga prylar av "misstag"!

Edit: Skrattretande!

Redigerat av RundPixel, 08 november 2004 - 23:48.

Postad 09 november 2004 - 00:00

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

Hade´

För att göra en väldigt lång historia ultrakort: Jag är skarpt kritisk mot fyndbörsen som sålde en begagnad/använd/dammig dvd-spelare till mig och påstod att den var ny (dammet hade väl funnits där från fabrik var idioternas (bort)förklaring)! Jag har aldrig och kommer aldrig vända mig till detta "företaget" igen! Om man läser på detta och andra forum så kan man se att fler än jag "råkade" få öppnade/begagnade/använda/dammiga prylar av "misstag"!

Edit: Skrattretande!

hmm tråkigt att höra!

Tittade på vad folk här på prisjackt hade satt för betyg på dem, och medlet där kändes ganska högt, även på pricerunner var medlet högt.

Jag tycker att de har varit väldigt schysta mot mig ialla fall. Fick byta ut min sub(för att jag ville ha en lika dan i pianolack) trotts jag hade hafft den gammla i 2 mån eller något.

Dessutom super snabb leverans =)

//Jimmy

Postad 09 november 2004 - 00:00

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

On topic:

//Jimmy

Den här noteringen är lastgammal här på forumet...finns trådar för över 1 år sedan som tog upp likheten. Sök lite i forumet efter inlägg för över 180 dagar sedan och ni har mkt fakta & åsikter att finna... :)

Mvh JB

hehe ser man, kan ju inte ha koll på alla trådar =)

//Jimmy

Postad 09 november 2004 - 00:09

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

Ett exempel är Proson Conquest 6030 MKII som slår XTZ 99 W2MT enkelt när det gäller utseendet/byggkvalitet - vet dock inte hur det är med ljudet då jag ej har lyssnat på XTZ 99 W2MT!

Där ser man, till och med nästan samma pris, och specen på dem ser ricktigt bra ut =) förvånads värt lika W2MT i specen.

Så bygg kvaliten är så pass fin på Proson högtalare =)

De faller dock verkligen inte mig i smaken utseende mässigt!

//Jimmy

Postad 09 november 2004 - 00:45

RundPixel
  • RundPixel
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Där ser man, till och med nästan samma pris, och specen på dem ser ricktigt bra ut =) förvånads värt lika W2MT i specen.

//Jimmy

6030mkII kom innan W2MT, 6030mkII är helt klart den snyggare högtalaren samt byggkvaliteten är bättre på Proson...

Postad 09 november 2004 - 10:58

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

//Jimmy

6030mkII kom innan W2MT, 6030mkII är helt klart den snyggare högtalaren samt byggkvaliteten är bättre på Proson...

smaken är som baken, som vanligt =) tyckte de var fulare än normalt!

Hur vet du att byggkvaliten är bättre på Proson högtalare? är det ett antagande, eller har du öppnat de båda högtalarna för att se efter?

Om man tänker logiskt så borde byggkvaliten vara något bättre på XTZ. XTZ är nytt på marknaden och måste slå sig in på något vis, och det gör man inte precis med dålig kvalite och högra priser, dessutom kan de inte ta ut någon extra summa för deras märke då det är fortfarande förhållands vis okänt.

Proson har funnit ett tag och dess märke är säkert värt en del(om inte deras högtalare är helt värdelösa) som läggs på varje högtalares bas pris.

Men jag har inte öppnat någon av dessa två högtalare och gemfört! så betrackta det som ett rent antagande.

//Jimmy

Postad 09 november 2004 - 11:05

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Om man tänker logiskt så borde byggkvaliten vara något bättre på XTZ.

Om man fortsätter med det logiska tänkandet så måste alltså de som varit med och tag, och provat många olika lösningar, ha en sämre byggkvalitet? :)

Postad 09 november 2004 - 11:17

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

Om man fortsätter med det logiska tänkandet så måste alltså de som varit med och tag, och provat många olika lösningar, ha en sämre byggkvalitet? :)

givetvis inte, men det betyder defenetivt inte att ett nytt företag inte kan lösa ett problem minnst lika bra som ett redan etablerat märke väll? man försöker väll ofta lär av andras misstag.

Jag håller med om att ett märke som funnits ett tag kan ta mer betalat för sitt märke efter som de troligen har en viss kvalite(annars hade de inte funnit kvar på markanden troligen), detta ger en viss margina för nykommna företag att hålla en bättre kvalite för samma pris.

Sen finns så klart möjligheten med att det etablerade märket säljer så pass mycket att de får bra priser när de köper in råmatrial(eller vad det nu är de bygger av).

Men jag vill ändå tro att ett nytt företag som vill komma någonstans på marknande måste gålla en god kvalite till ett lägre pris, annars kan de lika bra packa ner igen. De måste ju försöka skäla kunder från de etablerade märkena.

Men detta är bara antragande igen, skule vara trevligt att höta åsikt från någon som har öppnat o kollat kvaliten i båda högtalarna =)

//Jimmy

Postad 09 november 2004 - 11:47

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Men detta är bara antragande igen, skule vara trevligt att höta åsikt från någon som har öppnat o kollat kvaliten i båda högtalarna =)

Antar att HiFi & Musik hade öppnat Proson 6020 när de utsåg den till den mest välbyggda i det test av budgethögtalare som finns i senaste numret (nr11).

Postad 09 november 2004 - 11:52

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0
Jag säger inte att XTZ är väldigt bra byggt, enligt vissa o forumet verkar det snarare tvärt om, men som nämnts också så kan man inte få allt för 3700 kr.

I det testet du pratar om, var XTZ med där?

för att kunna gemföra kvaliten på två högtalare så krävs det ju faktiskt att man har fysisk tillgång till dem båda och kan gemföra dem rakt av, eller?

//Jimmy

Postad 09 november 2004 - 11:55

RundPixel
  • RundPixel
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
En sak är säker - i denna tråden finns det minst en person från Fyndbörsen... Hur jag vet det!!! Personen för samma argument som när jag pratade med personen på telefon när jag fick en begagnad dvd-spelare fast jag betalat för en ny! Jag klagade över detta och ville ha pengarna tillbaka, fick då information om deras "dräpare" XTZ som slår allt upp till prisklassen 8000:-. Efter mycket om och men så fick jag mina pengar tillbaka!

Låt flera oberoende tidningar testa dessa "dräpare" istället för att hänga på forum och ragga kunder...

Fyndbörsen och XTZ är enligt mig ett mycket oseriöst företag som har samma trovärdighet som Braskens!

Postad 09 november 2004 - 11:56

RundPixel
  • RundPixel
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Antar att HiFi & Musik hade öppnat Proson 6020 när de utsåg den till den mest välbyggda i det test av budgethögtalare som finns i senaste numret (nr11).

Precis...

Postad 09 november 2004 - 11:57

RundPixel
  • RundPixel
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

B)

Postad 09 november 2004 - 12:08

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Nej , jag påstod inte att Proson var bättre byggda än Xtz bara för att de "slog" fyra andra. Sedan tror jag inte Mneminic är från Fyndbörsen om det är det du menar Pixel.

Postad 09 november 2004 - 13:56

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

Nej , jag påstod inte att Proson var bättre byggda än Xtz bara för att de "slog" fyra andra. Sedan tror jag inte Mneminic är från Fyndbörsen om det är det du menar Pixel.

Okay förstod nästan det. Precis som du så kan jag inte säga något om en gemförelse mellan högtalarna.

Men det känns fel att säga att Proson har mycket bättre kvaliten när man uppenbarligen inte gemfört dem än?

Och nä jag jobbar verkligen inte på Fyndbörsen, lite svårt om jag bor nere i Skåne. Dessutom så kan jag inte tillräckligt mycket om hifi för att jobba med det =)

//Jimmy

Postad 09 november 2004 - 14:15

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0
Haha... Har för mig att Fyndbörsen ligger i Torup i Skåne! B) Och sedan har jag, utan att vara stygg :) , förstått att du inte kan så mycket mer än vad jag kan om det här.

Postad 09 november 2004 - 14:17

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0

Haha... Har för mig att Fyndbörsen ligger i Torup i Skåne! B) Och sedan har jag, utan att vara stygg B) , förstått att du inte kan så mycket mer än vad jag kan om det här.

Fortfarande så ligger Fyndbörsen i Halland :)

/Kribban

Postad 09 november 2004 - 14:18

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

Haha... Har för mig att Fyndbörsen ligger i Torup i Skåne! B) Och sedan har jag, utan att vara stygg :) , förstått att du inte kan så mycket mer än vad jag kan om det här.

jasså ja de kanske de gör, trode det låg låååångt upp, aja, jag kan ialla fall försäkra om att jag inte jobbar där.

Och det stämmer bra! jag kan inte mycket, men lite suntförnuft får man ha.

//Jimmy

Postad 09 november 2004 - 15:03

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Haha... Har för mig att Fyndbörsen ligger i Torup i Skåne! B) Och sedan har jag, utan att vara stygg B) , förstått att du inte kan så mycket mer än vad jag kan om det här.

Fortfarande så ligger Fyndbörsen i Halland :)

/Kribban

Sorry! Finns tydligen Torup även i Halland. Långpendlare Mneminic? B)

Postad 09 november 2004 - 15:09

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0

Haha... Har för mig att Fyndbörsen ligger i Torup i Skåne! :lol: Och sedan har jag, utan att vara stygg B) , förstått att du inte kan så mycket mer än vad jag kan om det här.

Fortfarande så ligger Fyndbörsen i Halland B)

/Kribban

Sorry! Finns tydligen Torup även i Halland. Långpendlare Mneminic? B)

Finns Torup i Skåne??? :)

Postad 09 november 2004 - 15:24

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0
Min reflektion är att t ex Proson 6030 MKII är en mer välbyggd högtalare när man talar om kabinett/låda, avstämning m.m.
Medan XTZ:s (främst högtalare) har lite bättre högtalarelement, tänker då t ex på den så kallade banddiskanten (som dock inte är en äkta banddiskant som sitter på mkt dyrare högtalare) men jag tycker det verkar finnas mycket tveksamheter kring XTZ:s byggen i övrigt. Även det som sitter innanför skalet...!

Sen undrar jag om det är någon som vet om det finns någon koppling mellan Factory Outlet/Fynda & Fyndbörsen. De ligger ju mkt nära varandra geografiskt, och säljer liknande märken? Dvs Falkenberg/Torup=Halland båda två!

Sen måste jag få fråga mneminic en sak. De argument du tar upp, är det argument som du fått höra av Fyndbörsens säljare, som du nu för vidare? I så fall är det inte så konstigt att vissa kan tro att du arbetar på detta ställe...! B) ...om det nu var dig Rundpixel syftade på...? :)

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 09 november 2004 - 15:30.

Postad 09 november 2004 - 15:45

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Sen undrar jag om det är någon som vet om det finns någon koppling mellan Factory Outlet/Fynda & Fyndbörsen. De ligger ju mkt nära varandra geografiskt, och säljer liknande märken? Dvs Falkenberg/Torup=Halland båda två!

Intressant fråga! Deras priser ligger ju även på ungefär samma nivå. Eller ser vi fler spöken? :)

Ett snabbt googlande på Torup visar att det finns i Skåne också. Kanske ett ortsnamn som dyker upp på fler ställen?

Postad 09 november 2004 - 15:49

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0
Exakt HÄR ligger Fyndbörsens lokal...& inte är det i alla fall i Skåne. Det ser ju t o m en norrlänning som jag...hmmm nu fick de lite reklam oxå! :)

Mvh JB

Postad 09 november 2004 - 15:53

jonasbonde
  • jonasbonde
  • Master of Who?

• 1 832 inlägg
  • 0
Jag har kollat med Fyndbörsen nu,

XTZ, Proson, Gamla Dynavoice och tills ganska nyligen Audio Pro tillverkas av samma fabrik i Kina. Däremot så är själva högtalardesignen egen och tas fram helt fristånde från varandra.
Fynda ägs av JWS som också äger Proson, de äger inte Fyndbörsen däremot säljer Fyndbörsen mycket Proson högtalare :)

Har ni kritik mot en butik så gör ett inlägg i butik och import forumet, tycker man att en butik är skit så skriv vad som har hänt!

Jag vill också påpeka regeln om att man måste skriva i sin signatur om man reprensenterar en butik.

Tråden börjar spåra ut lite nu så calm down..

//Jonas

Redigerat av jonasbonde, 09 november 2004 - 15:55.

Postad 09 november 2004 - 16:02

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0
jonasbonde - Bra med lite klargörande, och framförallt otroligt snabbt jobbat med att få fram denna fakta direkt av Fyndbörsen... :) B)

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 09 november 2004 - 16:08.

Postad 09 november 2004 - 17:00

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

jonasbonde - Bra med lite klargörande, och framförallt otroligt snabbt jobbat med att få fram denna fakta direkt av Fyndbörsen...  :) B)

Mvh JB

Hmm... det kanske är så att Fyndbörsen äger Prisjakt? B)
Skall försöka att låta bli att söla ned denna tråd mer än den redan är men som fler tidigare undrat: Vart har trådskaparen Fotbollstokig tagit vägen egentligen?

Postad 09 november 2004 - 17:49

RundPixel
  • RundPixel
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Vart har trådskaparen Fotbollstokig tagit vägen egentligen?

Det är han som jag tror jobbar hos Fyndbörsen (kör samma argument som personen jag pratade med på fyndbörsen iaf)!

Redigerat av RundPixel, 09 november 2004 - 19:58.

Postad 09 november 2004 - 18:15

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

Sen måste jag få fråga mneminic en sak. De argument du tar upp, är det argument som du fått höra av Fyndbörsens säljare, som du nu för vidare? I så fall är det inte så konstigt att vissa kan tro att du arbetar på detta ställe...! B) ...om det nu var dig Rundpixel syftade på...? :)

Mvh JB

nja jag har inte pratat med fyndbörsen om fördelar/nackdel angånde dessa högtalare.

Finns ingen anledning för mig att prata gott om Fyndbörsen, merän att konstaterat att de 3 köp tillfälle jag har köpt från fyndbörsen så hade det både varit bra mottagning och snabb leverans. Förövrigt är jag inte alls intresserad att gej dem någon vidare reklam för deras produkter.

förstår inte ricktigt vad det är i mina argument som gör att det låter som om jag skule jobba på fyndbörsen?

Jag tycker bara det är dåligt av vissa folk att dra slutsattsen att Proson har mycket högra kvalite än XTZ bara för att proson högtalaren blivit utnämnd av någon tidning där inte ens XTZ var med? Dessutom folk som inte har öppnat o tittat i båda lådorna och på så vis gemfört.

Jag vill inte påstå att XTZ är av den högsta kvaliten, ex så kanske inte pianolacken är perfect. Hur den ser ut innuti har jag ingen aning om och kommer inte häller kommentera så länge jag inte vet det.

//Jimmy

Postad 09 november 2004 - 18:19

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0
Aha så det är JVS som äger Proson, hehe då vet jag ialla fall varför jag kände att Proson var "skit".

Har ju haft par högtalare för 1500 kr från JVS som var sååå kassa, delningsfiltert var så dåligt att man fick byta mellan register och diskant 1 ggr om året typ.

Och då kommer jag ihåg att jag var inne på deras sida o såg något om Proson, men det var ju lääänge sen nu.

Men nu vet man ialla fall att de har högra kvalite än de gammla högtalarna som JVS gjorde =)

//Jimmy

Postad 09 november 2004 - 18:29

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1 229 inlägg
  • 0
det är många som inte hänger med riktigt och förstått att proson börjat göra bra högtalare,
sen tar nog varken proson/genexxa/jws eller xtz extra betalt för märket, snarare tvärtom så får de lägga sig under konkurrenternas pris för motsvarande högtalare, och det får det nog fortsätta ett tag till med, tills fördomar och förutfattade meningar försvunnit, men det är bra för oss som letar prisvärda högtalare.

Redigerat av Unregistered46a10d28, 09 november 2004 - 18:34.

Postad 09 november 2004 - 22:26

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 867 inlägg
  • 0
Så här ser det ut inuti XTZ 99....

Postad bild

I subbarna finns det däremot ingen stagning...., varning för klonk. :)

Postad 09 november 2004 - 22:37

Unregisteredcaabd87f
  • Unregisteredcaabd87f
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Oj, vad många inlägg som har gjorts de senaste dagarna! Jag ska dock hålla mig till sakfrågan.

mneminic och TZS m.fl. har kommenterat mitt inlägg från den 4 november där jag kommenterade bygget och komponentvalet i W2MT. Jag vill klargöra att jag på intet sätt är någon överdriven ljudsnobb med dyr smak, det har jag inte råd med. Det är ju därför som jag köpt W2MT! Jag inser att man i denna bransch oftast får exakt det man betalar för. Det innebär i de flesta fall att prioriteringar måste göras, och det är nog också det som är kärnan i min milda kritik av XTZ och W2MT. W2MT låter helt klart ok för pengarna, men inte speciellt mycket mer tycker jag. Inspelningen gjorde dem klart mycket bättre, främst med tanke på basåtergivningen. Dock tror jag att XTZ skulle kunna göra en bättre högtalare för samma pengar. Elementen som sitter i W2MT är både relativt bra (med ett litet minus för mellanregistret) och många. Jag är av den åsikten att antalet element och deras kvalitet är helt ovidkommande än så länge hela systemet inte håller samma klass. En bra upplösning skulle kunna bli ännu bättre med t.ex. en mer ljuddöd låda.

Jag har jämfört med flera olika högtalare i ungefär samma klass och ofta med sämre elektronik och kablage, fast tyvärr inte i samma rum, vilket egentligen skulle vara att föredra. Bland annat jämfört med Canton LE107 och B&W DM309. LE107 har mer basåtergivning (vilket inte säger någonting om kvalitet egentligen) men en vassare diskant (till stor del oberoende av rum). Min subjektiva åsikt är att W2MT låter bättre än LE107. DM309 är enligt mig bättre över lag. Bättre fyllighet och bättre upplösning men diskanten går inte lika högt upp i registret, vilket oftast inte är så viktigt. DM309 är ett par tusen dyrare än W2MT och LE107, men med en bättre konstruktion. DM309-lådan är mindre och styvare och B&W har inte valt att satsa på många element utan har valt endast två bas/mellanelement med en ganska enkel 2,5-vägs konstruktion. Detta tycker jag är en MYCKET bättre kompromiss än den som XTZ valt att göra.

Några kommentarer på detaljer:
Angående kablarnas tjocklek: Visst, det är resistans som räknas och korta kablar ger mindre resistans än långa. Jag har själv inte kunskaper, utrustning eller erfaranehet nog för att kommentera vilka kablar som är tjocka nog, så jag kanske ska tona ner min kritik av kablarnas tjocklek lite. Dock kvarstår faktum att tjockare kablar => lägre resistans => minskad förlust, bättre kontroll och bättre ljud.

Angående få kardeler: Jag kan inte heller här "vetenskapligt bevisa" mina påståenden, men så vitt jag förstår är antalet kardeler, eller snarare den totala ytan på ledaren, viktig för signalens kvalitet, speciellt vid högfrekventa signaler. Vid lågfrekventa signaler skulle det istället vara vigtigare med stor tvärsnittsyta. Fler kardeler => större total yta (Ytan från flera cylindrar med liten diameter är större än ytan på endast en cylinder med stor diameter.)

Angående krimpade kablar: Krimpning är absolut inte fel om det görs på rätt sätt. Kabelskorna var också korrekt krimpade på kablarna. Problemet var snarare att kabelskorna inte satt tillfredställande fast på hågtalarelementens kontakter. Detta är ett stort problem! Glapp kan absolut inte tolereras. Det är spelar ingen roll om det är ett bra element om kopplingen är kass. Detta är speciellt viktigt där högfrekventa signaler ska överföras. På mina gamla billiga Jamo var t.ex. diskantelementen fastlödd medan bas och mellanregister satt med kabelskor. Detta var en helt ok lösning enligt mig.

Angående lådan: Själv har jag billiga dämpfötter under mina högtalare. Skulle troligtvis bli bättre med spikes på granitplatta,men detta är inget som jag kommer att prova inom den närmaste tiden. Köper antagligen nya högtalare istället. Kan jämföra med de Jamo som jag hade tidigare som inte var speciellt dyra. De var mindre och skulle pga detta kunna vara byggda med tunnare skiva, men de var istället konstruerade med en ganska mycket tjockare skiva, vad jag kan komma ihåg. Speciellt baffeln var tjockare. Jamo-högtalarna vibrerade dessutom mycket mindre än W2MT, men totalt sett var ljudet sämre. För övrigt ska jag när jag får tid över mäta MDF skivans tjocklek på W2MT, men inte ikväll...

Jag uppmanar er andra att ifrågasätta mina åsikter! Skulle vara kul om jag kan få lära mig något nytt!

Slutligen: Jag hoppas verkligen att Fyndbörsen läser i detta forum. W2MT är en bra högtalare som borde komma i en mkII version där man justerat viss konstruktionsmissar och felprioriteringar (enligt min åsikt) som gjorts i den nuvarande modell.

Postad 10 november 2004 - 22:18

Unregisteredcaabd87f
  • Unregisteredcaabd87f
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Har tittat lite mer i lådan nu. 15 mm MDF runt om och halvtaskig stagning. Enligt vad jag tycker (tror) borde 15 mm vara alldeles för lite i en sådan stor låda. Speciellt baffeln verkar vara alldeles för tunn.

Lådan är inte tillräckligt stagad enligt min mening. Någon som har ngn åsikt om det kan vara vettigt att sätta in egna stag på tvären i lådan? Dvs stag från sidovägg till sidovägg... Jag har aldrig tweakat en låda, bara tittat in i andra (bättre byggda) lådor, så jag saknar tweakingerfarenhet.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.