Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Viewpia LC32IE21 / LC37IE11

4423 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung LE32R51B (TV) 1 8,2 (49) Inga priser
Viewpia LC-32IE21 (TV) 1 6 (28) Inga priser
Viewpia LC-37IE11 (TV) 1 8,21 (28) Inga priser
Viewpia LC-42IE11 (TV) 1 (0) Inga priser
Viewpia LC-40IEA3 (TV) 1 (0) Inga priser
36 relaterade trådar
Philips 32PFL7674H (1 inlägg) 15 år sedan
Samsung LE-32R51 (652 inlägg) 15 år sedan
Dålig bildkvalitet vid HDMI-HDMI (14 inlägg) 16 år sedan
Samsung LE-32R51 eller Hyundai ImageQuest Q320 (7 inlägg) 17 år sedan
Vilken av dessa LCD ska jag välja? Rösta! (27 inlägg) 18 år sedan
Viewpia prisvärda LCD-TV? (64 inlägg) 18 år sedan
Viewpia LC-42IE11 (18 inlägg) 18 år sedan
Fick min Sharp LC-32GA6E igår :) (23 inlägg) 18 år sedan
Dags att välja LCD 32" (84 inlägg) 18 år sedan
Viewpia LC-37IE11 eller ViewSonic N3760 (24 inlägg) 18 år sedan
Om LG RZ-32LP1 eller LE-32R51B (8 inlägg) 18 år sedan
Nya viewpia 40" (2 inlägg) 18 år sedan
Svärta hos LE32R51B (7 inlägg) 18 år sedan
PC---> Samsung LE32R51 (13 inlägg) 18 år sedan
Hur köper man nya Viewpia LCD? (1 inlägg) 18 år sedan
Samsung LE-32R41B - LE-32R51B (12 inlägg) 18 år sedan
Slaget om 40" LCD (21 inlägg) 19 år sedan
Samsung 32r51 tappar färg på EN kanal? (0 inlägg) 19 år sedan
32" LCD *max 10500kr* (19 inlägg) 19 år sedan
Viewpia LC-32IEA2 V.S LC-32IE21 (13 inlägg) 19 år sedan
Vilken 32" LCD ska jag köpa? (8 inlägg) 19 år sedan
LE-32R51B vs LE-32M61B (8 inlägg) 19 år sedan
Samsung R51 vs Hyundai Q320 (1 inlägg) 19 år sedan
Samsung LE-32R51B+XBOX360? (14 inlägg) 19 år sedan
viewpia 37 är ni nöjda med ert köp? (4 inlägg) 19 år sedan
Sharp LC-32GA6E vs. Samsung LE-32R51B (1 inlägg) 19 år sedan
LCD-TV nybörjare behöver tips och råd (3 inlägg) 19 år sedan
iVISION/Viewpia LC-32 -VS- Andersson Y70 (15 inlägg) 19 år sedan
Inköp av Lcd-TV Samsung LE-32R51 Vs Sony KLV-S32A1 (6 inlägg) 19 år sedan
Äntligen! Har lyckats sortera ner valet till 2st (13 inlägg) 19 år sedan
Suck va svårt (2 inlägg) 19 år sedan
LCD Viewpia LC-32IE21 eller Projektions-TV LCD? (2 inlägg) 19 år sedan
Bästa 32" LCD runt 10000:- (6 inlägg) 19 år sedan
Vilken 32" skulle du ha valt och varför? (21 inlägg) 19 år sedan
Samsungs nya 32" LA32R51B (12 inlägg) 19 år sedan
Var se Samsung LE-32R51 live i centrala Stockholm? (12 inlägg) 19 år sedan

Postad 27 juli 2005 - 07:19

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Problemet med att det blir "för mörkt" löser man genom att sänka kontrasten, men det vet du säkert.
Tycker att kontrasten är optimal kring ca 55.

Postad 27 juli 2005 - 08:13

Unregistered86d65e0e
  • Unregistered86d65e0e
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0
Jeg vurderer sterkt en Viewpia 37". Philips 37pf7320 er kanskje en sterk konkurrent? Philips 37ph7320 koster i Norge 19 995 kr veiledende.
Philips 37pf7320
Det er kanskje samme panel i denne skjermen som i Viewpia 37"? Men Philips hevder 800:1 (Spesifikasjoner) i motsetning til Viewpias 1200:1. Viewpia sine målinger er kanskje vel optimistiske. Philips frister med funksjoner som Pixel Plus. Det føles også tryggere å legge litt ekstra penger i en Philips enn i ukjente Viewpia.

Kanskje du Forsyth, som begynner å bli en Viewpia ekspert, kunne sjekke ut denne nye Philips TV'en og se hvordan den står seg mot Viewpia? Det skulle jeg satt svært stor pris på.
:)

Postad 27 juli 2005 - 10:41

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Några brister jag stött på nu...

Först och främst, när en TV-kanal sänder 16:9 med svarta balkar uppe och nere så verkar det inte finnas något sätt att "zooma" in så att man blir av med balkarna och får 16:9 i fullskärm, istället får man sitta med rejäla balkar både uppe, nere, höger och vänster(!!) Den resulterande bildytan motsvarar typ en 14" CRT eller nåt. Inte så kul.
Nån som har hittat en lösning på det, eller klarar Viewpia helt enkelt inte av att hantera 16:9 TV sändningar???

Brist nummer 2 är att den inte fattar att material som kommer i upplösningen 1360*764 (eller nån av de andra liknande upplösningarna) ska visas i fullskärms 16:9 läge. Har man tittat på analog 4:3 TV och switchar över till VGA-porten (gissar att samma sak gäller de andra portarna också) så trycker den ihop även den signalen till 4:3 format. Man måste manuellt ställa in rätt format hela tiden.
En annan lösning hade väl varit om den kunde komma ihåg senast använda bildformat på respektive ingång, men det klarar den inte heller.

<{POST_SNAPBACK}>

Det där låtrer ju inte så roligt, poängen med 16:9 TV måste ju vara att 16:9 program kan fylla hela ytan! Mer info från herrar experter är ju att önska :-)

Vad har du för källa? Är det vanlig analog composit tv eller digital-tv via Box och SCART?

/Leif

Postad 27 juli 2005 - 10:54

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1 649 inlägg
  • 0
Jag tror att det beror på två saker:

1. Vilket källmaterial man använder, och
2. Vilken källa (läs dvd-firmware i mitt fall) man använder.

Jag har märkt att i vissa filmer såsom Hitta Nemo så skickar min BBK utan bilden utan svarta lister om jag använder amerikansk firmware, medans det blir lister om jag kör europeisk firmware.

Sen så är det (enligt Viewpias manual, men även andra märken) så att olika bildformat som ger upphov till lister eller ej. Nu mernar jag tex 2.35:1, 1.77:1, 1.78:1 osv...

En tankegång från min sida men jag kan vara helt fel ute? Har ju inte HTPC så jag kan bara referera till hur min BBK uppför sig. Dock så hade jag samma fenomen med min gamla CRT (Sony 16:9) så jag hoppas att någon av oss mer tekniskt bevandrade kan förklara detta för mig och alla oss andra :)

Mvh

Micke

PS. Har mailat BTW det som ampz ville DS.

Postad 27 juli 2005 - 11:40

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Visst är det säkert så att källmaterialet spelar in, särskilt när det gäller DVD. Lite " one size fits them all"! Så nog hanterar olika DVD (firmware mm.) saken olika.
Det allvarliga är ju dock om den vanliga TV-utsändningen inte kan hanteras på ett korrekt sätt som ampz beskriver! Har någon sett om det skiljer sig mellan Digital/analog mottagning i 16:9 hanterandet?
Vill man bara ha TV:n för DVD tittande (utan tuner) kanske man ska leta andra alternativa märken?

/Leif

Postad 27 juli 2005 - 12:02

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

Visst är det säkert så att källmaterialet spelar in, särskilt när det gäller DVD. Lite " one size fits them all"! Så nog hanterar olika DVD (firmware mm.) saken olika.
Det allvarliga är ju dock om den vanliga TV-utsändningen inte kan hanteras på ett korrekt sätt som ampz beskriver! Har någon sett om det skiljer sig mellan Digital/analog mottagning i 16:9 hanterandet?
Vill man bara ha TV:n för DVD tittande (utan tuner) kanske man ska leta andra alternativa märken?

/Leif

<{POST_SNAPBACK}>

Ska man bara se på DVD så funkar det bra förutsatt att DVD-spelaren inte lägger på svarta balkar uppe och nere.
Man verkar dock få knappa in rätt format själv via fjärrkontrollen (vet ej om det gäller alla ingångar)

Det verkliga problemet är när man ska se på nånting från en källa som lägger på svarta balkar (dvs TV-sändningar, VHS, TV-spel? osv..).
Klarar digital-TV boxar av att slopa svarta balkar på utsignalen till TVn?

Spelar roll egentligen. TVn har en uppenbar brist på den här punkten.

En annan sak som säkert ni andra också sett är att även om betraktningsvinkeln för ljusa bilder är ganska bra, så ändrar svärtan färgton mot rött en aning om man ser på TVn från sidan. (typ mer än 60graders vinkel eller så).
Gissar att det inte är ett ovanligt problem bland LCDer generellt? Försökte kolla några LCD på OnOff, men de visar givetvis bara ljusa bilder konstant på alla sina så...

Postad 27 juli 2005 - 12:03

Gnurfen
  • Gnurfen
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Har inga problem med att inte fylla ut skärmen vid DVD-tittande, sålänge det inte är annat format än 16:9 i källmaterialet (dvs inte 2.35:1).
TV:s 16:9 format/utsändningar är rena skämtet.. (kanske kan vara comhems?)
Texten är ju tom nere i den svarta balken..

Zoomen hade jag önskemål på som jag skickade till BTW, de skulle återkomma med svar efter att ha konsulterat tillverkaren. Frågade om det inte fanns ngt sätt att justera zoomen så att man kunde "dra ut" mer på höjden, då den, som andra sagt tidigare, fortfarande förvränger materialet som visas.

Har provat att skicka 16:9 till TVn via scart, från ett videoband som jag tidigare spelat in i 16:9, det var inga problem, TVn ändrade automatiskt till 16:9 om den var ställd på "auto". Dock vore det trevligt om TV:n behöll det format som den var ställd på individuellt per ingång..

Om jag använder DVI/Komponent/VGA så finns "bara" 16:9 eller 4:3 att tillgå.

En annan sak: om man har annat än 16:9 alt. 4:3 läge (panorama, zoom, 14:9), kollar på text-tv, sen går tillbaks till TV, så går TV:n till 16:9 läge eller 4:3. Irriterande... Men går att leva med, då det bara är ett par knapptryckningar på "ARC" knappen för att komma till rätt igen.

Postad 27 juli 2005 - 12:08

Unregistered43614
  • Unregistered43614
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

Testat "zoom"? (Arc-knappen)

Gör exakt det du vill...

Jag har inga problem med att skärmen inte "minns" att min x-box via komponent kör full upplösning när jag switchar över. Låter som det har med VGA att göra kanske, byt till DVI istället är mitt tips.

<{POST_SNAPBACK}>

Nope, "zoom" är en funktion för TV-sändningar i 4:3 format. Det är ett sätt att få 4:3 sändningar att täcka hela bildytan men med reducerad förvrängning av bilden genom att klippa bort några få bildlinjer både uppe och nere. Bilden blir fortfarande kraftigt förvrängd.

Använder man "zoom" funktionen på 16:9 TV-sändningar så finns de svarta balkarna fortfarande kvar, men de är något smalare, och bilden blir förvrängd (höjd/bredd-förhållande är fel).

Micke: Häng gärna på ovanstående i mailet till BTW, så att inte de kommer med samma förslag.

Ska prova om DVI fungerar bättre än VGA, men jag hade hoppats på att använda DVI till en DVD-spelare, så VGA hade varit att föredra för PC-anslutningen.

<{POST_SNAPBACK}>

Är du säker på att det är 16:9 format på sändningen och inte 1.85:1 eller bredare? I så fall är ju svarta borders oundvikligt (om du inte skaffar en 1.85:1 tv :)) eftersom du får samma fenomen som vid 16:9 film på en 4:3 tv, dvs tv:n är inte tillräckligt "bred".

Postad 27 juli 2005 - 12:09

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Jag är ingen expert så jag tog en snabb sondering på nätet. Tydligen kan man få svarta kanter även om det är sk widescreen beroende på att det finns olika proportioner, se även Forsyths inlägg. Så när det gäller DVD får man nog acceptera det, eller hitta firmware eller motsv. som löser det!

När det gäller widescreen över TV....enligt information på Teracom får man bara korrekt Widescreen, bredbild, visning i 16:9 TV med digital mottagare (borde ju då funka automatiskt med SCART). Vid analog mottagning av bredbild får man förlita sig på TV:ns möjligheter att förvrida bilden för att fylla rutan! Detta saknar tydligen Viewpia helt!?

Nu blir jag riktigt sugen på att packa upp 32" iaf. Hur var det med öppet köp hos BTW? Får man öppna och prova? Det är lite motsägningsfullt i deras villkor!! På ett ställe står det ".....Öppet Köp i 30 dagar från den dag du tagit emot din beställning. Det enda krav vi har är att produkten ska vara oskadd och sändas tillbaka i originalemballage."
På ett annat "Varan måste vara oanvänd och inte förstörd eller skadad. Den ska returneras i produktkartongen med original innerförpackning. Varan måste vara komplett vid returen med alla tillbehör, t ex fjärrkontroll, bruksanvisning, batterier osv."

Vad gäller?

/Leif

Postad 27 juli 2005 - 13:46

Apachez
  • Apachez
  • Forumräv

• 865 inlägg
  • 0
Om vi säger så här... skulle du vilja ha en tv du betalt 12.000kr (dvs fullpris) för där någon uppenbarligen redan fingrat på skärmen och ställt in både det ena och det andra ?

Antagligen inte...

BTW har en 32" uppställd på sitt kontor som dom har på kungsholmen i Stockholm som man kan få besöka om man vill ta sig en egen "live" titt på den (planerar att själv göra det närmsta tiden).

Jag är ingen expert så jag tog en snabb sondering på nätet. Tydligen kan man få svarta kanter även om det är sk widescreen beroende på att det finns olika proportioner, se även Forsyths inlägg. Så när det gäller DVD får man nog acceptera det, eller hitta firmware eller motsv. som löser det!

När det gäller widescreen över TV....enligt information på Teracom får man bara korrekt Widescreen, bredbild, visning i 16:9 TV med digital mottagare (borde ju då funka automatiskt med SCART). Vid analog mottagning av bredbild får man förlita sig på TV:ns möjligheter att förvrida bilden för att fylla rutan! Detta saknar tydligen Viewpia helt!?

Nu blir jag riktigt sugen på att packa upp 32" iaf. Hur var det med öppet köp hos BTW? Får man öppna och prova? Det är lite motsägningsfullt i deras villkor!! På ett ställe står det ".....Öppet Köp i 30 dagar från den dag du tagit emot din beställning. Det enda krav vi har är att produkten ska vara oskadd och sändas tillbaka i originalemballage."
På ett annat "Varan måste vara oanvänd och inte förstörd eller skadad. Den ska returneras i produktkartongen med original innerförpackning. Varan måste vara komplett vid returen med alla tillbehör, t ex fjärrkontroll, bruksanvisning, batterier osv."

Vad gäller?

/Leif

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 27 juli 2005 - 13:52

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

Har provat att skicka 16:9 till TVn via scart, från ett videoband som jag tidigare spelat in i 16:9, det var inga problem, TVn ändrade automatiskt till 16:9 om den var ställd på "auto". Dock vore det trevligt om TV:n behöll det format som den var ställd på individuellt per ingång..

Låter bra. Då tittar TVn i alla fall på 4:3 / 16:9 stiftet som finns i SCART-kontakter.
Om den nu kunde vara lika intelligent med VGA och DVI-interfacet. Även där går det ju faktiskt att med viss säkerhet avgöra vilket format signalen ska visas i.

Om jag använder DVI/Komponent/VGA så finns "bara" 16:9 eller 4:3 att tillgå.

Mmm, och den kommer inte ihåg vilket man använde senast, utan den använder den inställning man valde för att t.ex. titta på TV.

En annan sak: om man har annat än 16:9 alt. 4:3 läge (panorama, zoom, 14:9), kollar på text-tv, sen går tillbaks till TV, så går TV:n till 16:9 läge eller 4:3. Irriterande... Men går att leva med, då det bara är ett par knapptryckningar på "ARC" knappen för att komma till rätt igen.

Ojdå, det har jag inte testat än. "bara" några knapptryckningar blir lätt oerhört irriterande i längden.

Är du säker på att det är 16:9 format på sändningen och inte 1.85:1 eller bredare? I så fall är ju svarta borders oundvikligt (om du inte skaffar en 1.85:1 tv ;)) eftersom du får samma fenomen som vid 16:9 film på en 4:3 tv, dvs tv:n är inte tillräckligt "bred".

Ja, jag är säker på att formatet på sändningen är 16:9. 1: Jag mätte formatet i 4:3-läge med en tumstock. 2: Runda bollar blir ovala om man använder "zoom"-läget, alltså förstör "zoom" höjd-bredd förhållandet.

Nej, TVn ska inte "förvrida" bilden (det klarar Viewpian alldeles utmärkt :lol: ). TVn ska klippa bort de två balkarna och sedan förstora bilden så att den täcker hela rutan, utan att påverka höjd-bredd förhållandet.

Postad 27 juli 2005 - 14:04

Apachez
  • Apachez
  • Forumräv

• 865 inlägg
  • 0
Dvs viewpian slår endast ihop hela signalen till 16:9 när man väljer 16:9 ungefär som 4:3 tvn gör eller ?

För det är ju lite drygt med att tvingas ha textningen halvt utanför vyn när det dessutom inte går att disabla texten (eftersom den kommer från tvkanalen samtidigt som ögonen automagiskt rör sig ner mot texten när den finns tillgänglig).

Postad 27 juli 2005 - 14:09

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Om vi säger så här... skulle du vilja ha en tv du betalt 12.000kr (dvs fullpris) för där någon uppenbarligen redan fingrat på skärmen och ställt in både det ena och det andra ?

Antagligen inte...

BTW har en 32" uppställd på sitt kontor som dom har på kungsholmen i Stockholm som man kan få besöka om man vill ta sig en egen "live" titt på den (planerar att själv göra det närmsta tiden).

Vad gäller?

/Leif

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Det är inte frågan vad jag vill....frågan är hur villkoren är skrivna!

Postad 27 juli 2005 - 14:23

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

Dvs viewpian slår endast ihop hela signalen till 16:9 när man väljer 16:9 ungefär som 4:3 tvn gör eller ?

Öh, va?
Väljer du 4:3 läge så får du en bild med korrekt höjd-bredd förhållande men med feta svarta balkar på alla fyra sidor.
Väljer du "zoom" så täcker bilden hela bredden på TVn, men höjd-bredd förhållandet är förstört, dvs runda saker blir ovala osv. Och det är svarta balkar under och över bilden.

För det är ju lite drygt med att tvingas ha textningen halvt utanför vyn när det dessutom inte går att disabla texten (eftersom den kommer från tvkanalen samtidigt som ögonen automagiskt rör sig ner mot texten när den finns tillgänglig).

Väljer du 4:3 läge så kommer du att se textningen, men din bildyta motsvarar en liten 14" CRT eller nåt i den stilen.
Vissa kanaler lägger textningen helt i bild. Hade själv föredragit att de lagt textningen helt utanför bild så att man blir av med texten helt om man har en 16:9 TV som kan via 16:9 sändningar i fullskärm.

Postad 27 juli 2005 - 14:29

Gnurfen
  • Gnurfen
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Väljer du 4:3 läge så kommer du att se textningen, men din bildyta motsvarar en liten 14" CRT eller nåt i den stilen.
Vissa kanaler lägger textningen helt i bild. Hade själv föredragit att de lagt textningen helt utanför bild så att man blir av med texten helt om man har en 16:9 TV som kan via 16:9 sändningar i fullskärm.

Ja.. DVS man skickar inte ut i 16:9 format.. Om det är kabeloperatören eller ngn annan som inte gör det, vet jag inte.

TV:n verkar inte ha ngt system för att läsa av de svarta balkarna..
Just detta mailade jag till BTW om, kan infoga mailet om det skulle finnas intresse för detta.. De skulle iaf återkomma när de fått ett vettigt besked.
(skulle alltså gå att lösa "manuellt" genom att man kan justera höjden på zoomläget)

Postad 27 juli 2005 - 14:58

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

(skulle alltså gå att lösa "manuellt" genom att man kan justera höjden på zoomläget)

<{POST_SNAPBACK}>

Det förutsätter att "zoom" läget har konstant horisontell skalfaktor över hela bilden.
En del sånna där skumma lägen för att få vanligt 4:3 material att täcka en större yta på en 16:9 TV har olika skalfaktor i mitten och i kanterna på bilden.

Redigerat av ampz, 27 juli 2005 - 15:00.

Postad 27 juli 2005 - 15:00

Gnurfen
  • Gnurfen
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

En del sånna där skumma lägen för att få vanlit 4:3 material att täcka en större yta på en 16:9 TV har olika skalfaktor i mitten och i kanterna på bilden.

Det är "panoramaläget" som har det på denna TV.
Upplever att "Zoom" är konstant. Naturligtvis kan det vara så att det inte är det.

Postad 27 juli 2005 - 15:37

Unregistered902f55dc
  • Unregistered902f55dc
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
vilken tv "klipper" bort balkarna? på min sony 32" 16:9 tv så finns visserligen en auto funktion som zoomar in och försöker anpassa bilden till 16:9 vid 4:3 sändningar.. men den klipper knappast bort balkarna om det är en 16:9 i 2.35:1 oavsätt om det är dvd lr tv lr vad nu det är för källa o har inte sett någon tv som fixar det på något riktigt bra sätt...

enligt vad jag hört så är det bästa om sändningen e i 1.85:1, det blir då i princip ingen blank alls (ingen som man märker trots att det finns)... detta kan ju tänkas på och inte tro att det bara finns ett 16:9 format!

Postad 27 juli 2005 - 15:46

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0
Norskarna skriver lite om zoom problemet också, i tredje inlägget uppifrån.

http://forum.hjemmek...opic.php?t=3004

Redigerat av Mikael_R, 27 juli 2005 - 15:55.

Postad 27 juli 2005 - 16:08

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1 649 inlägg
  • 0
Använd hellre AVForum om ni ska läsa de norska sidorna. De har mkt fler inlägg och erfarenheter där. Killen som jämför med en Philips 4320 har lagt sitt inlägg där oxå för övrigt. Läste själv alla inlägg där innan jag köpte min Viewpia ;)

Min åsikt är att en Viewpia är mkt bättre än en 4320 iaf, oavsett kvalitet mot övriga lcd-världen. Har sett båda och 4320 imponerar inte alls i mina ögon.

Postad 27 juli 2005 - 17:36

Unregistered38157
  • Unregistered38157
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
jag har lite dålig koll på hur pass bra LCD-TV är nu för tiden, men denna tv låter väldigt intressant...

Hur står sig 32":aren jämtemot en CRT-TV 32" för säg 6000-8000 kr? Nån som kan fälla ett utlåtande?

Om man jämför Viewpia 32" med projektor en för 12-14k då? t.ex. Z3 eller AE-700? Hur är bildkvaliteterna jämfört med varandra?

jag är alltså på jakt efter nån slags bildvisare men vet inte alls vilken sort :-D

det kanske är svåra och subjektiva frågor men försök hjälpa mig ;)

/carl

Redigerat av Unregistered38157, 27 juli 2005 - 17:37.

Postad 27 juli 2005 - 17:57

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Nu har jag införskaffat en DVI-kabel och gjort lite mer tester.

Upplösningen 1360*768 går att välja utan problem.
1366*768 går inte att välja, eller ens knappa in manuellt. PC-datorer verkar ha problem med upplösningar som inte är jämnt delbara med 8, så det är nog inte Viewpians fel.
Okej, 1360*768 går som sagt att välja, men även här gör Viewpian något konstigt... Den skalar upp 1360*768 bilden till 1366*768(!!!)
Detta innebär att man får sex stycken vertikala "band", särskilt när man visar bilder med mycket detaljer. Bokstäver etc. blir oskarpa. Jag bifogar en bild som ni kan använda för att tydligt se effekten på er egen Viewpia.Bifogad fil  test.gif   1,55K   430 Antal nerladdningar
Använder man VGA-ingången så finns det möjligheter att ställa om så att den ej gör någon så dum skalning, men dom inställningarna finns inte tillgängliga när man använder DVI-ingången.

Någon rapporterade att hans/hennes Viewpia visst kunde switcha automatiskt mellan 4:3 och 16:9 när man switchar mellan analog TV och någon annan ingång.
Detta ser jag ej på varken VGA eller DVI-ingången. Om jag väljer DVI-ingången med en insignal på 1360*768 och väljer 16:9 läge, och sen switchar till analog TV så står TVn kvar i 16:9 läge. Jag måste manuellt ställa tillbaka den till 4:3 läge.
Om jag sedan går tillbaka till DVI-ingången så står TVn kvar i 4:3 läge, och jag måste manuellt ställa tillbaka till 16:9.

Postad 27 juli 2005 - 18:08

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1 649 inlägg
  • 0
Nu har jag oxå testat 4:3 respe 16:9 och det är som ni säger, dvs den håller inte reda på vilken instllning som gäller för en viss utgång. Dock är det ju en firmware-fråga antagligen så det ska vi nog kunna få dem att fixa tror jag.

Ett tips jag såg i en annan tråd var att använda 1368*768 då det antagligen ska funka. Man förlorar en rad info på varje sida, men det är antagligen bättre än uppskalningen till 1366*768 som ampz fick?

Postad 27 juli 2005 - 18:12

Unregistered902f55dc
  • Unregistered902f55dc
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
ampz - vad har du för grafikkort på datorn samt drivrutiner?

går det inte att välja någon annan upplösning på tv'n? typ 1280x1024 lr bara något annat än 1366x768? (menar alltså inte att du bara ställer in en annan upplösning på datorn som sedan tv'n skalar te 1366x768, utan att du verkligen ställer in en annan upplösning som tv'n sedan visar upp)

Postad 27 juli 2005 - 18:18

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1 649 inlägg
  • 0
Angående svarta lister:

Har nu sett Blade Trinity (gissa varför det tar sån tid för mig att svara idag ;) ) och i den filmen var det smala svarta lister och där är bilden angiven såsom 2.40:1

har just lagt i filmen Out of reach (Ny med Steven Seagal; no comments on that, please :lol: ) och där är det inga lister alls och på fodralet är det angivet 1.85:1 Full-Frame så det kan skilja mellan källorna helt klart.

/Micke

Postad 27 juli 2005 - 18:24

Unregistered902f55dc
  • Unregistered902f55dc
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
det skulle va rätt trevligt om någon kunde jämföra med någon annan tv, kanske lg's lp1 lr lz31 för o se om samma problem uppstår där som med denna tv... känns som de kommit en hel del negativa saker nu o vill gärna veta om det bara är viewpian som har dessa problem lr om alla andra lcd har liknande problem..

Postad 27 juli 2005 - 18:28

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

Nu har jag oxå testat 4:3 respe 16:9 och det är som ni säger, dvs den håller inte reda på vilken instllning som gäller för en viss utgång. Dock är det ju en firmware-fråga antagligen så det ska vi nog kunna få dem att fixa tror jag.

Ett tips jag såg i en annan tråd var att använda 1368*768 då det antagligen ska funka. Man förlorar en rad info på varje sida, men det är antagligen bättre än uppskalningen till 1366*768 som ampz fick?

<{POST_SNAPBACK}>

Jodå, jag har provat 1368*768 också. Det fungerar, men Viewpian klipper ej bort två pixelkolumner som man hade önskat, utan den skalar ner bilden till 1366*768, vilket då resulterar i två breda vertikala "band". Prova själv med testbilden jag bifogade i mitt förra inlägg.
1368*768 med två bortklippta pixelkolumner hade varit en smidig lösning för att komma runt problemet med upplösningar som inte är jämnt delbara med 8. Men som sagt, det fungerar ej.

ampz - vad har du för grafikkort på datorn samt drivrutiner?

går det inte att välja någon annan upplösning på tv'n? typ 1280x1024 lr bara något annat än 1366x768? (menar alltså inte att du bara ställer in en annan upplösning på datorn som sedan tv'n skalar te 1366x768, utan att du verkligen ställer in en annan upplösning som tv'n sedan visar upp)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har ett Winfast A310 (Geforce FX5600) med drivrutinsversion 6.6.9.3.

Jag är inte helt säker på vad du försöker säga om upplösningar... Jag kan välja bland 10-20 olika standardupplösningar (640*480, 1280*768, 1360*768, mfl.) på datorn. Jag kan också välja att hitta på en helt egen upplösning, under förutsättning att den är jämnt delbar med 8.
När man kör med DVI-interfacet finns det i princip inga inställningsmöjligheter alls på själva TVn. Man kan välja 4:3 eller 16:9, och så de vanliga kontrast, ljusstyrka, osv.. Men inget annat som påverkar bildens storlek, skalning eller proportioner.

Redigerat av ampz, 27 juli 2005 - 18:31.

Postad 27 juli 2005 - 18:35

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1 649 inlägg
  • 0
Här kommer ett dokument som har sitt ursprung från hemsidan Bigscreen som är en alldeles utmärkt sida för oss filmfreaks som har funderingar runt projjar och allt med bild å ljud. Christer som driver sidan är mkt duktig!

Postad 27 juli 2005 - 18:44

Unregistered902f55dc
  • Unregistered902f55dc
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
ampz -- alltså det jag undrar är om säg att du tex väljer 800*600 i upplösning på datorn, skalar tv'n upp bilden till 1366*768? Alltså blir den egentliga upplösningen alltid 1366*768 på TV'n eller skala den bara så när du valde 1360*768?
Ställer du bara in upplösning på datorn eller ställer man in upplösning på tv'n via fjärrkontroll OCH sen samma upplösning på datorn, hur funkar det?

Såg nått om att LG's lp1 klara SXGA (1280x1024) o viewpian skulle väl ha samma panel så klarar väl det oxå?

Postad 27 juli 2005 - 18:47

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1 649 inlägg
  • 0
Här är de upplösningar som Viewpian klarar:

Postad 27 juli 2005 - 18:52

Unregistered902f55dc
  • Unregistered902f55dc
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
föresten glömde en grej.. går det om du kopplar den till datorn via dvi att ställa in skärmen på HD 1080i o på så sett komma åt högre upplösningar?

Postad 27 juli 2005 - 18:58

Unregistered902f55dc
  • Unregistered902f55dc
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
tack forsyth.. kom på att du lagt upp den tidigare ;)
då har jag ju fått svar på min fråga.. kan ampz kanske testa i 1600*1200 o se ifall du får samma problem som tidigare?

Postad 27 juli 2005 - 19:05

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Som jag sa, när man kör DVI så går det ej att göra några som helst upplösningsinställningar på TVn

Enda stället du kan göra inställningar på är på din dator.

Och ja, TVn skalar om alla DVI upplösningar till fullskärm (dvs 1366*768). Eller till 1024*768 med svarta balkar till höger och vänster om TVn står i 4:3 läge.

Alltså, den enda upplösning som fungerar över DVI utan att ge skalningsartefakter är 1024*768, med TVn i 4:3 läge. Tyvärr innebär det ju att man inte utnyttjar TVns hela bildyta, vilket gör den upplösningen speciellt olämplig att använda för t.ex. 16:9 DVD-uppspelning från en HTPC.

Över VGA går det däremot att få till en bra fullskärmsbild i upplösningen 1360*768 eller 1368*768 om man trimmar clock och phase inställningarna på TVn en del.

gudski: Ja, 1600*1200 fungerar, precis som alla andra upplösningar, men den skalas om till 1366*768, vilket ger artefakter i bilden.

Redigerat av ampz, 27 juli 2005 - 19:10.

Postad 27 juli 2005 - 19:18

Unregistered902f55dc
  • Unregistered902f55dc
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
detta känns ju som en riktigt stor nackdel! står det in manualen att det går med 1600*1200 ska det ju funka att applicera den upplösning via dator oxå...
du sa att de inte funka me upplösningsinställningar via DVI, funkar det inte heller via VGA?

Postad 27 juli 2005 - 19:27

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

detta känns  ju som en riktigt stor nackdel! står det in manualen att det går med 1600*1200 ska det ju funka att applicera den upplösning via dator oxå...
du sa att de inte funka me upplösningsinställningar via DVI, funkar det inte heller via VGA?

<{POST_SNAPBACK}>

Alltså, jag tror inte du riktigt förstår. Alla upplösningar som står i manualen fungerar, till och med upplösningar som inte står med i manualen fungerar. De upplösningar som inte matchar bildskärmens naturliga upplösning skalas om till skärmens naturliga upplösning. Det är absolut inget konstigt med det. Alla LCD-monitorer och LCD-TV fungerar så.

En LCD har en specifik naturlig upplösning, i det här fallet 1366*768. För att undvika skalningsartefakter och få bästa bildkvalitet så brukar man ställa in sin PC till att använda LCD-skärmens naturliga upplösning. När man gör det så kommer en given pixel på PCn att motsvara exakt en pixel på LCDn.
Problemet är att det ej går att åstadkomma en sådan 1:1 mappning i fullskärm på den här TVn. Den enda 1:1 mappning som går att göra är att köra 1024*768 och ställa TVn i 4:3 läge.

Det är möjligt, men inte säkert, att det här går att åtgärda i firmware.
Hade gärna tagit en titt på firmwaren själv, men jag antar att de knappast vill släppa källkoden samt nödvändiga tekniska specifikationer till oss ;)

Postad 27 juli 2005 - 19:45

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0
Det ska juh fungera, därför borde dom se till att åtgärda problemet och lära oss hur man applicerar det till tv'n.

Vi får hoppas att mejlet från Forsyth kommer fram till Holland eller Korea eller vad det nu blir, och att dom fixar det.

Jag har inte fått min tv än, men kommer att köra dvd på dvi, och datorn på vga.

Problemet är värre för er som vill köra htpc med film och sånt va????

Postad 27 juli 2005 - 20:16

Gnurfen
  • Gnurfen
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Någon rapporterade att hans/hennes Viewpia visst kunde switcha automatiskt mellan 4:3 och 16:9 när man switchar mellan analog TV och någon annan ingång.
Detta ser jag ej på varken VGA eller DVI-ingången. Om jag väljer DVI-ingången med en insignal på 1360*768 och väljer 16:9 läge, och sen switchar till analog TV så står TVn kvar i 16:9 läge. Jag måste manuellt ställa tillbaka den till 4:3 läge.
Om jag sedan går tillbaka till DVI-ingången så står TVn kvar i 4:3 läge, och jag måste manuellt ställa tillbaka till 16:9.

Nog mig du tänker på här... Ja, ett videoband som jag tidigare spelat in i 16:9 mode, återgavs som det skulle via Scart. Har dock fortsatt testa nu.. Via komponent, sker ingen som helst skillnad i bild om man ändrar från 16:9 läge på DVD till 4:3 (autoläge på TV). Tyvärr.. Inte via DVI heller. Så TV:n har problem med detta...
Mycket beror dock på insignalen, jag vet inte hur DVDskovorna är kodade, om de skickar ut rätt signal. Startscener (spashscreens eller vad de kallas) tex. visas utan "black bars". Andra filmer har jag sett på utan black bars med... Får väl fortsätta testa..

VGA, har jag inte ork att flytta ut datorn från garderoben och testa igen, har f.n. en gammal bärbar inkopplad, som inte klarar annat än 1024*768 (samt andra storlekar tex 1600*1200, vilket inte skalas ned, utan blir för stort för skärmen istället.. Inget som är i närheten av 1366*768 möjligt dock)

Postad 27 juli 2005 - 20:19

jsl_80
  • jsl_80
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0

1366*768 är en rätt bra upplösning. Lätt att skala de flesta andra upplösningar till att passa på den.

Anser du fortfarande att 1366x768 är en bra upplösning? ;) Just att 1366 inte är jämt delbart med 8 gör som synes att många grafikkort har problem med att leverera den upplösningen. Inte heller är det lättare att skala varken SD- eller HD-material till 1366x768 än till 1280x720 som ju är perfekt för 720p-material.

Dock vill jag minnas att just nVidia har fixat stöd för 1366x768 relativt nyligen i sina drivrutiner så du kan ju testa att uppgradera dem om du inte har gjort det.

Postad 27 juli 2005 - 20:27

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

Nog mig du tänker på här... Ja, ett videoband som jag tidigare spelat in i 16:9 mode, återgavs som det skulle via Scart. Har dock fortsatt testa nu.. Via komponent, sker ingen som helst skillnad i bild om man ändrar från 16:9 läge på DVD till 4:3 (autoläge på TV). Tyvärr.. Inte via DVI heller. Så TV:n har problem med detta...
Mycket beror dock på insignalen, jag vet inte hur DVDskovorna är kodade, om de skickar ut rätt signal. Startscener (spashscreens eller vad de kallas) tex. visas utan "black bars". Andra filmer har jag sett på utan black bars med... Får väl fortsätta testa..

VGA, har jag inte ork att flytta ut datorn från garderoben och testa igen, har f.n. en gammal bärbar inkopplad, som inte klarar annat än 1024*768 (samt andra storlekar tex 1600*1200, vilket inte skalas ned, utan blir för stort för skärmen istället.. Inget som är i närheten av 1366*768 möjligt dock)

<{POST_SNAPBACK}>

Nope, det var inte dig jag syftade på. Det var "Hygglo81". Tror dock att han kan ha pratat om någonting annat..

Testat "zoom"? (Arc-knappen)

Gör exakt det du vill...

Jag har inga problem med att skärmen inte "minns" att min x-box via komponent kör full upplösning när jag switchar över. Låter som det har med VGA att göra kanske, byt till DVI istället är mitt tips.

Några brister jag stött på nu...

Först och främst, när en TV-kanal sänder 16:9 med svarta balkar uppe och nere så verkar det inte finnas något sätt att "zooma" in så att man blir av med balkarna och får 16:9 i fullskärm, istället får man sitta med rejäla balkar både uppe, nere, höger och vänster(!!) Den resulterande bildytan motsvarar typ en 14" CRT eller nåt. Inte så kul.
Nån som har hittat en lösning på det, eller klarar Viewpia helt enkelt inte av att hantera 16:9 TV sändningar???

Brist nummer 2 är att den inte fattar att material som kommer i upplösningen 1360*764 (eller nån av de andra liknande upplösningarna) ska visas i fullskärms 16:9 läge. Har man tittat på analog 4:3 TV och switchar över till VGA-porten (gissar att samma sak gäller de andra portarna också) så trycker den ihop även den signalen till 4:3 format. Man måste manuellt ställa in rätt format hela tiden.
En annan lösning hade väl varit om den kunde komma ihåg senast använda bildformat på respektive ingång, men det klarar den inte heller.

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 27 juli 2005 - 21:05

Gnurfen
  • Gnurfen
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Även i Norge verkar de ha problem med just detta med Zoom, 19:9 osv..
http://avforum.no/fo...ghlight=viewpia är en sida med förklaringar osv...

Postad 27 juli 2005 - 21:46

d98jh
  • d98jh
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

detta känns  ju som en riktigt stor nackdel! står det in manualen att det går med 1600*1200 ska det ju funka att applicera den upplösning via dator oxå...

<{POST_SNAPBACK}>

Alltså, jag tror inte du riktigt förstår. Alla upplösningar som står i manualen fungerar, till och med upplösningar som inte står med i manualen fungerar. De upplösningar som inte matchar bildskärmens naturliga upplösning skalas om till skärmens naturliga upplösning. Det är absolut inget konstigt med det. Alla LCD-monitorer och LCD-TV fungerar så.

En LCD har en specifik naturlig upplösning, i det här fallet 1366*768. För att undvika skalningsartefakter och få bästa bildkvalitet så brukar man ställa in sin PC till att använda LCD-skärmens naturliga upplösning. När man gör det så kommer en given pixel på PCn att motsvara exakt en pixel på LCDn.
Problemet är att det ej går att åstadkomma en sådan 1:1 mappning i fullskärm på den här TVn. Den enda 1:1 mappning som går att göra är att köra 1024*768 och ställa TVn i 4:3 läge.

Det är möjligt, men inte säkert, att det här går att åtgärda i firmware.
Hade gärna tagit en titt på firmwaren själv, men jag antar att de knappast vill släppa källkoden samt nödvändiga tekniska specifikationer till oss ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör med DVI från mitt nVidia FX5700 i 1360x768. Konstigt nog så blir bilden bäst om man väljer 1280x768 i WXGA-menyn på TVn. Har du testat detta?
Jag är jättenöjd med bilden via DVI...

Postad 27 juli 2005 - 23:32

BJorNus
  • BJorNus
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
hittade två "ebay affärer" som säljer viewpia.
http://stores.ebay.d...1QQftidZ2QQtZkm
och
http://stores.ebay.d...1QQftidZ2QQtZkm
Bra pris på 37'an och 150€ i frakt någon som är bra på tyska som kan översätta lite? ;)

Postad 27 juli 2005 - 23:59

Unregistered902f55dc
  • Unregistered902f55dc
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
jo ampz jag är med på vad du menar.

Vad jag menar med att de ska funka är inte bara att jag ska kunna göra valet 1600*1200 via datorn, utan skalningen skall oxå utföras korrekt utan artefakter som du sa uppkom. Iofs så kanske det är ganska logiskt att att uxga skulle se lite mupp ut på en 16:9 skärm men ändå finns de en möjlighet att välja den upplösningen och andra än den naturliga så tycker man att skalningen borde fixa så de ser okej ut iaf.

Du verkar ha rätt så gamla drivrutiner till ditt graffekort.. finns ju 77.72 testa o lägg in den o se ifall du kan göra några inställningar som kanske kan förbättra bilden..

Postad 28 juli 2005 - 00:06

Gnurfen
  • Gnurfen
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Får ta och revidera mina uppgifter... ;)

Har lånat "The Calibrator" och där finns med sk "aspect ratio" som test.
Misstänker att vi (jag?) tänker lite fel, när det gäller 16:9 & 4:3, då TV:n faktiskt läser av signalerna. Dock tvärtom mot vad vi (jag) tidigare trodde.

Har kört på DVD (BBK 971h) via DVI samt "wide/SQZ" mode, 720p, och 16:9 läge på TV. Blir 4:3 läge på bilden (dvs svarta balkar till höger och vänster om bilden) då man kör test av 4:3 på "the Calibrator". Blir INGEN skillnad om man bara kör "wide" i inställningarna på BBK, vilket tyder på att det handlar om vad utrustnningen skickar ut.

Har även testat att köra "The Calibrator" via Twix, 720p ut via komponent, Samma test, samma resultat. TV:n visar 4:3 läge på skärmen! samma som ovan

OBS! Dock visar infoknappen på TV:n 16:9 fortfarande oavsett vad som skickas ut.

Vet inte varför det går att välja 4:3 samt 16:9 på TV:n, om man har utrustning som skickar 16:9... Förvillar något.
Skönt är dock att det verkar fungera!

Irritationer som kvarstår:
Zoomen är ff samma problem...
Likaså att TV-utsändningar har "svarta kanter" ovan samt under bilden, vilket jag personligen tror kan fås vettigt, om man skulle kunna justera zoomen.
TV:n kommer inte ihåg vilken aspectratio du hade innan byte av ingång samt efter TextTV.
Säkert glömt ngt då jag egentligen borde sova... :lol:
Dessa ovan kanske går att lösa via firmware? (inte sovandet, då :) )

Redigerat av Gnurfen, 28 juli 2005 - 00:06.

Postad 28 juli 2005 - 07:32

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

Jag kör med DVI från mitt nVidia FX5700 i 1360x768. Konstigt nog så blir bilden bäst om man väljer 1280x768 i WXGA-menyn på TVn. Har du testat detta?
Jag är jättenöjd med bilden via DVI...

<{POST_SNAPBACK}>

Den menyn finns inte tillgänglig i DVI-läge(?)
En sak du kan testa... Kör DVI och dina inställningar, och titta sedan den bild som jag postade här på forumet i går. Du bör få sex rejäla vertikala band.

jo ampz jag är med på vad du menar.

Vad jag menar med att de ska funka är inte bara att jag ska kunna göra valet 1600*1200 via datorn, utan skalningen skall oxå utföras korrekt utan artefakter som du sa uppkom. Iofs så kanske det är ganska logiskt att att uxga skulle se lite mupp ut på en 16:9 skärm men ändå finns de en möjlighet att välja den upplösningen och andra än den naturliga så tycker man att skalningen borde fixa så de ser okej ut iaf.

Du verkar ha rätt så gamla drivrutiner till ditt graffekort.. finns ju 77.72 testa o lägg in den o se ifall du kan göra några inställningar som kanske kan förbättra bilden..

<{POST_SNAPBACK}>

Det är inget fel på skärmens skalning. Det går inte att skala en bild utan att få skalningsartefakter.
Det är därför man vill ha en upplösning som ger 1:1 pixel mapping.

Nya drivrutiner påverkar troligtvis inte hur TVn hanterar upplösningarna 1360 resp 1368.

Gnurfen: Inte helt säker på vad du pratar om... Men det verkar inte ha att göra med problemet med 16:9 material som sänds med svarta balkar upptill och nertill?
I din lista med problem som återstår.. Glöm inte att det är omöjligt att åstadkomma 1:1 pixel mapping via DVI. Och så hade vi velat ha möjlighet att byta till en viss ingång eller aspectratio med ett enda knapptryck. Dvs ett par dolda IR-koder vore bra.

Redigerat av ampz, 28 juli 2005 - 07:35.

Postad 28 juli 2005 - 07:50

Gnurfen
  • Gnurfen
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Gnurfen: Inte helt säker på vad du pratar om... Men det verkar inte ha att göra med problemet med 16:9 material som sänds med svarta balkar upptill och nertill?
I din lista med problem som återstår.. Glöm inte att det är omöjligt att åstadkomma 1:1 pixel mapping via DVI. Och så hade vi velat ha möjlighet att byta till en viss ingång eller aspectratio med ett enda knapptryck. Dvs ett par dolda IR-koder vore bra.

Knappt jag heller nu, det var seeent igår.. Steg upp 5h senare. ;)
Men, eftersom 720p innebär att det SKALL vara widescreen, så är det väl "ganska" naturligt att man inte kan välja andra lägen än 16:9. Att viewpian har ett läge som gör att man kan välja 4:3 iaf, är kanske lite märkligt..
Nej, det har väl inte med de svarta balkarna över/under att göra - riktigt, men kanske lite iaf.. För om sändningen skickas ut i 4:3 format, med "fejkad" WS (man skickar alltså ut "WS" i 4:3 läge med svarta balkar över och under) så handlar det väl mera om TV:ns förmåga att ta bort "onödig" information. DVS svarta balkar ovan samt under. Detta är ju ändå inget "äkta" WS som skickas ut, alltså finns troligen inte flaggorna för det med. vilket gör att olika TVapparater hanterar detta olika. Vissa bättre, andra sämre. Fortfarande övertygad om att, om vi kunde styra zoomlägets övre och undre position, skulle vi inte bara bli av med de svarta balkarna , utan även få en oförvrängd bild.

Uppdaterad irritationslista:
1, Zoomen, kunna ändra övre/undre läge på kanten
(TV-utsändningar har "svarta kanter" ovan samt under bilden)

2, TV:n kommer inte ihåg vilken aspectratio du hade innan byte av ingång samt efter TextTV.

3, Pixelmappning 1:1 via DVI

4, "Dolda" IR-koder för att byta ingång samt aspectratio

Mer?

Postad 28 juli 2005 - 08:00

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Hmm, dina termer "äkta" resp "fejkad" WS... Vad menar du att de betyder?

WS kan sändas antingen anamorfiskt eller med svarta balkar upptill och nertill. Det senare är det som alla TV-stationer använder eftersom vanliga TV-apparater ej klarar av att hantera anamorfiskt material. Konstigare än så är det inte.
Några "flaggor" som anger om något är WS eller ej känner jag inte till att det finns.
I SCART-kontakten finns ett stift som kan användas för att ange om signalen är 16:9 (anamorfiskt) eller ej. Används av en del DVD-spelare, digitalboxar, och sånt. Dock inget man har någon nytta av då man använder tunern, eller när materialet kommer med svarta balkar.

Vi behöver inte möjligheten att justera "zoom" lägets övre resp. nedre gräns. Det enda som behöver göras är att fixa zoomläget så att gränserna är där de ska vara, alternativt lägga till ett nytt zoom-läge med korrekta gränser om de av någon anledning vill ha kvar det befintliga läget.

Postad 28 juli 2005 - 08:06

Gnurfen
  • Gnurfen
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Hmm, dina termer "äkta" resp "fejkad" WS... Vad menar du att de betyder?

WS kan sändas antingen anamorfiskt eller med svarta balkar upptill och nertill. Det senare är det som alla TV-stationer använder eftersom vanliga TV-apparater ej klarar av att hantera anamorfiskt material. Konstigare än så är det inte.
Några "flaggor" som anger om något är WS eller ej känner jag inte till att det finns.
I SCART-kontakten finns ett stift som kan användas för att ange om signalen är 16:9 (anamorfiskt) eller ej. Används av en del DVD-spelare, digitalboxar, och sånt. Dock inget man har någon nytta av då man använder tunern, eller när materialet kommer med svarta balkar.

Vi behöver inte möjligheten att justera "zoom" lägets övre resp. nedre gräns. Det enda som behöver göras är att fixa zoomläget så att gränserna är där de ska vara, alternativt lägga till ett nytt zoom-läge med korrekta gränser om de av någon anledning vill ha kvar det befintliga läget.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, eller det då.. Samma resultat. ;) Det är precis det jag menar som du säger.. Fast du utrycker det bättre..

Redigerat av Gnurfen, 28 juli 2005 - 08:16.

Postad 28 juli 2005 - 08:20

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Sovit längre... ;)

Ett korrekt zoom-läge ska klippa så att bara de mittersta 432 bildlinjerna av de totala 576 visas på skärmen. Om jag räknat rätt...

Redigerat av ampz, 28 juli 2005 - 08:24.

Postad 28 juli 2005 - 08:24

Gnurfen
  • Gnurfen
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Fast jag vill nog envisas med att justerbar zoom är bättre än en fast.. Detta pga att olika TV kanaler har olika sätt att lösa var man sätter texten. Vissa lägget texten I rutan med bild, andra ända nere i nedre svarta balken. Dessutom, är den justerbar istället för fast, så kan man ju alltid välja själv, om man vill ha lite förvrängning för att fylla ut mer då man visar 2:35..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.