Tacksam för svar på detta forum...
Primare A30.2
(Slutsteg)
|
5
|
(21)
|
Inga priser | |
Primare SPA20
(Förstärkare)
|
1
|
(23)
|
Inga priser | |
Primare PRE30
(Försteg)
|
3
|
(14)
|
Inga priser | |
Primare I21
(Förstärkare)
|
9
|
(30)
|
Inga priser | |
Primare SPA21
(Förstärkare)
|
3
|
(27)
|
Inga priser | |
Primare CD21
(CD-spelare)
Rapporterad
|
9
|
(16)
|
Inga priser | |
Primare C32
(Fjärrkontroller)
|
2
|
(24)
|
Inga priser | |
Primare CD31
(CD-spelare)
|
5
|
(15)
|
Inga priser | |
Primare I30
(Förstärkare)
|
5
|
(26)
|
Inga priser | |
Primare A33.2
(Slutsteg)
|
7
|
(11)
|
Inga priser | |
Primare SPA22
(Förstärkare)
|
3
|
(12)
|
Inga priser | |
Primare A30.7
(Slutsteg)
|
6
|
(8)
|
Inga priser | |
Primare R32
(Försteg)
|
3
|
(2)
|
Inga priser | |
Primare I32
(Förstärkare)
|
5
|
(8)
|
Inga priser | |
Primare CD32
(CD-spelare)
|
5
|
(1)
|
Inga priser | |
Primare I22
(Förstärkare)
|
6
|
(0)
|
Inga priser | |
Primare I22 DAC
(Förstärkare)
|
8
|
(9)
|
Inga priser | |
Primare CD22
(CD-spelare)
|
7
|
(1)
|
Inga priser | |
Primare BD32
(Blu-ray & DVD-spelare)
|
6
|
(4)
|
Inga priser | |
Primare PRE32
(Försteg)
|
4
|
(4)
|
Inga priser | |
Primare I32 Media
(Förstärkare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Primare SPA23
(Förstärkare)
|
4
|
(6)
|
Inga priser | |
Primare SP33
(Försteg)
|
4
|
(0)
|
Inga priser | |
Primare A60
(Slutsteg)
|
2
|
(0)
|
Inga priser | |
Primare PRE60
(Försteg)
|
3
|
(0)
|
Inga priser |
Postad 09 March 2013 - 06:30
Tacksam för svar på detta forum...
Postad 09 March 2013 - 09:44
japp samma problem här!!Min Primare I21 beter sig konstigt, ibland så byter den kanal när jag sänker eller höjer volymen med fjärrkontrollen (en C22). Någon som har haft samma problem?
Postad 09 March 2013 - 12:26
japp samma problem här!!
Hm, byter kanal? Precisera...
Postad 09 March 2013 - 13:13
om man ska ex höja volymen så byter den källa... händer inte jätte ofta men åndå störande...Hm, byter kanal? Precisera...
Byter den ingång?
Postad 09 March 2013 - 13:26
om man ska ex höja volymen så byter den källa... händer inte jätte ofta men åndå störande...
Ok, då är jag med. Det måste vara fjärrkoderna som är väldigt lika eller något i den stilen. Minns faktiskt nu att när jag höjde volymen på min SP31 med multifjärren ibland så hände det att min gamla Primare D30.2 CD-spelare slog på strömmen ibland (när den var av och man kollade på film). Det är ju inget fel förstås, men irriterande... Fast i mitt fall hände det extremt sällan.
Postad 09 March 2013 - 17:20
har du varit med om att det skrapar typ som när man ändrar radiokanal på en gammal radio i centerkanalen och sen försvinner ljudet i centern...? Om det är någon av källorna som kan ligga å störa eller dyligt...?Ok, då är jag med. Det måste vara fjärrkoderna som är väldigt lika eller något i den stilen. Minns faktiskt nu att när jag höjde volymen på min SP31 med multifjärren ibland så hände det att min gamla Primare D30.2 CD-spelare slog på strömmen ibland (när den var av och man kollade på film). Det är ju inget fel förstås, men irriterande... Fast i mitt fall hände det extremt sällan.
om du tänker dig att du tittar på film å rätt som det är hör man inte att dom pratar men dom andra kanalerna funkar perfekt front o surrhar du varit med om att det skrapar typ som när man ändrar radiokanal på en gammal radio i centerkanalen och sen försvinner ljudet i centern...? Om det är någon av källorna som kan ligga å störa eller dyligt...?
Postad 09 March 2013 - 17:22
har du varit med om att det skrapar typ som när man ändrar radiokanal på en gammal radio i centerkanalen och sen försvinner ljudet i centern...? Om det är någon av källorna som kan ligga å störa eller dyligt...?
Hm, det har jag aldrig varit med om, tyvärr... (eller som tur är kanske man ska säga) Nu har jag iofs inte ägt en receiver på tio år eller så heller, har bara kört separat försteg och slutsteg sen jag sålde min HK AVR-7000 och det är många månvarv sedan.
har du varit med om att det skrapar typ som när man ändrar radiokanal på en gammal radio i centerkanalen och sen försvinner ljudet i centern...? Om det är någon av källorna som kan ligga å störa eller dyligt...?
om du tänker dig att du tittar på film å rätt som det är hör man inte att dom pratar men dom andra kanalerna funkar perfekt front o surr
Det har jag inte varit med om som sagt, knastrar det samtidigt? I så fall låter det sannerligen som att något är fel.
Postad 11 March 2013 - 20:08
ska skicka den till primare troligtvis nån lödning till steget till centerkanalen som gett sig... hoppas på snabb serviceHm, det har jag aldrig varit med om, tyvärr... (eller som tur är kanske man ska säga) Nu har jag iofs inte ägt en receiver på tio år eller så heller, har bara kört separat försteg och slutsteg sen jag sålde min HK AVR-7000 och det är många månvarv sedan.
Det har jag inte varit med om som sagt, knastrar det samtidigt? I så fall låter det sannerligen som att något är fel.
Postad 11 March 2013 - 21:58
ska skicka den till primare troligtvis nån lödning till steget till centerkanalen som gett sig... hoppas på snabb service
Låter troligt, då kan det ju hända grejer när den blir varm och metallen expanderar.
Postad 12 March 2013 - 14:34
Postad 14 March 2013 - 10:28
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 14 March 2013 - 10:30.
Postad 25 March 2013 - 12:55
En rekommendation är att använda fasta IP-adresser, men det kommer en från grunden nyutvecklad applikation, i april/maj. Den nuvarande applikationen har visat sig vara uppbyggd på ett sådant sätt så att Primare inte har kunnat utvecklat den som de velat. Ha lite is i magen, den nya applikationen kommer snart.Är det någon mer än jag som har problem med I32 med MM30 och trådlöst närtverk?
Postad 25 March 2013 - 13:20
Det är ju kul att det finns en Primareklubb på Minhembio. Fick reda på detta ganska nyligen.
Vi har ett showroom i Växjö och undrar om denna eminenta klubb skulle vilja komma dit som specialinbjudna under en dag. Ni kommer att få en presentation av Primare; hisoria, konstruktionstänk, nya produkter m.m. Vi bjuder på givetvis på mat och bra musik i bra elektronik:)! Ni kommer bl.a. få uppleva och lyssna på den nya 60-serien som Primare släpper snart. Ni kan umgås och mingla med likasinnade som har samma intresse för Primare.
Ja vad säger ni, någon som är sugen på detta?
Redigerat av Unregistered4eb959ca, 25 March 2013 - 13:20.
Postad 25 March 2013 - 13:24
Hej!
Det är ju kul att det finns en Primareklubb på Minhembio. Fick reda på detta ganska nyligen.
Vi har ett showroom i Växjö och undrar om denna eminenta klubb skulle vilja komma dit som specialinbjudna under en dag. Ni kommer att få en presentation av Primare; hisoria, konstruktionstänk, nya produkter m.m. Vi bjuder på givetvis på mat och bra musik i bra elektronik:)! Ni kommer bl.a. få uppleva och lyssna på den nya 60-serien som Primare släpper snart. Ni kan umgås och mingla med likasinnade som har samma intresse för Primare.
Ja vad säger ni, någon som är sugen på detta?
Jag hade mer än gärna kommit om det inte varit över 50 mil till Växjö. Trevligt initativ tycker jag!
Postad 26 March 2013 - 18:35
Några år på nacken, med den är nog värd de pengarna. Undersök bara så att det inte är några fel på den. En service kan lätt komma upp i 1-2.000kr på en förstärkare. Primare är i regel inte dyra att laga men tiden som går åt för vissa fel, gör att det kan kosta lite.Är en begagnad A-10 något att ha?
Kan köpa en för 2000kr.
Postad 08 April 2013 - 09:29
En rekommendation är att använda fasta IP-adresser, men det kommer en från grunden nyutvecklad applikation, i april/maj. Den nuvarande applikationen har visat sig vara uppbyggd på ett sådant sätt så att Primare inte har kunnat utvecklat den som de velat. Ha lite is i magen, den nya applikationen kommer snart.
Jag hade "ä" i mitt nätverksnamn, det var det som spökade.
Annat ämne.. Har Primare inte längre något 3-kanals steg till typ AV-receiver om man vill ta ut L, C och R signalen för separat drift?
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 08 April 2013 - 09:38.
Postad 09 April 2013 - 14:38
Primare har inget 3-kanals steg längre, men A34.2 är bryggkopplingsbast till mono. Detta betyder att du kan köra tre sådana eller två stycken, en monokopplad till centern och ett i stereo till höger och vänster front. ...Och ja, nivån på monosteget blir samma som i stereosteget, alltså ingen obalans.Jag hade "ä" i mitt nätverksnamn, det var det som spökade.
Annat ämne.. Har Primare inte längre något 3-kanals steg till typ AV-receiver om man vill ta ut L, C och R signalen för separat drift?
Postad 11 April 2013 - 13:34
Om inte så känns det ju mer ekonomiskt att köpa en A30.7 än två A34.2, för 150W/8 ohm/kanal räcker definitivt för mina ändamål i detta skede.
Påverkas uteffekt etc (i A30.7) något av hur många av kanalerna man använder?
Postad 12 April 2013 - 11:01
Postad 13 April 2013 - 17:43
Postad 16 April 2013 - 10:26
Postad 16 April 2013 - 19:03
Postad 16 April 2013 - 21:21
Upplevs A34.2 kraftigare och mer detaljerad än A33.2?
Har någon jämfört dessa 2 steg?
Postad 17 April 2013 - 08:30
A30.7 är ett kanonbra steg, men A34.2 är klart bättre. Skillnaden är att du har mer dynamik och kontroll över hela registret i A34.2 och den håller basen i ett järngrepp. Undersök om du har möjlighet att låna hem båda två från någon butik och jämföra. A30.7 på verkas inte, det är helt separata steg.
Japp, det är komponentval och konstruktion som skiljer dem.
Har lite svårt att svälja detta, men man får kanske som du säger provalyssna själv.
Både A34.2 och A30.7 bygge bygger på samma UFPD-teknik och specar samma 150W/kanal, men A34.2 kostar 18.000:- och A30.7 29.000:-. med andra ord priset / kanal / 150W är 9.000:- på A34.2 och drygt 4.100:- på A30.7. Vad är det som kostar mer i A34.2 rent praktiskt, kunde ju vara intressant att veta.
Postad 17 April 2013 - 14:03
Körde själv 8x500w 8 ohm fördelat på fyra rotel 1092. Idag kör jag anthrm femkanalare (när jag får kablar). Kommer inte märka någon skillnad då jag aldrig kommer komma i närheten av dom mängden watt som krävs innan stegen börjar färga av sig ^^
Postad 17 April 2013 - 14:25
Det kostar lite extra att göra separata lådor ex. sen så är 34'an ju också tänkt att användas som stereoförstärkare. med tanke på hur otroligt lite information, och hur diffus informationen är från surrarna så behövs det verkligen inget kvalitativt ill dom.
Körde själv 8x500w 8 ohm fördelat på fyra rotel 1092. Idag kör jag anthrm femkanalare (när jag får kablar). Kommer inte märka någon skillnad då jag aldrig kommer komma i närheten av dom mängden watt som krävs innan stegen börjar färga av sig ^^
Det är ju aldrig fel med massor av dynamisk effekt, själv har jag 1500 w/8 ohm per fronthögtalare...
Postad 17 April 2013 - 17:42
... kollat hur mycket som faktiskt används? *asg*Det är ju aldrig fel med massor av dynamisk effekt, själv har jag 1500 w/8 ohm per fronthögtalare...
Vad fan är det du har hemma egentligen?
Postad 18 April 2013 - 08:00
... kollat hur mycket som faktiskt används? *asg*
Vad fan är det du har hemma egentligen?
Skulle gissa att det är väldigt lite effekt som går åt kontinuerligt, jag har t.ex. en liten integrerad klass D-förstärkare på 2x50 w som är som en halv CD-skiva i bredd som jag testar med ett par stativhögtalare i vardagsrummet just nu. Det låter helt fantastiskt bra och det känns inte heller som det brister i effekt. Men vill man uppleva djävulsk dynamik på hög volym så krävs det lite mer. Jag har ett par D-Sonic M2-1500M monoblock som jag importerat från USA, det är de som står för drivningen av frontarna. Jag har kört ICE Power innan (Acoustic Reality-steg med ASP1000-modulerna) och de 500 w som de levererade styck kändes faktiskt fullt tillräckligt. Uppgraderingen av monoblocken var av rent ljudmässiga skäl. Jag har däremot kört med ungefär halva den effekten till frontarna och upplevde då att det begränsade dynamiken och att jag låg nära gränsen för brist på effekt. Då snackar vi inte att det lät illa eller så, utan på en mer subtil nivå, men har man vant sig med mycket effekt så tycker jag det är svårt att gå tillbaka. Nu är mitt rum väldigt väldämpat och dessutom spelar jag rätt högt ibland, så det är klart att man måste sätta det i perspektiv. Och sen vill jag inte på något sätt påskina att effekt är allt, det är bara en bit av kakan, och alla prioriterar vi olika. Som sagt, 2x50 w räcker i väldigt många fall.
Redigerat av d00m, 18 April 2013 - 08:01.
Postad 18 April 2013 - 08:21
Det är samma teknik men inte samma konstruktion. Exakt vad skillnaden är kan jag inte säga. Du kommer inte ens få något tydligt svar om du frågar Primare, Top SecretHar lite svårt att svälja detta, men man får kanske som du säger provalyssna själv.
Både A34.2 och A30.7 bygge bygger på samma UFPD-teknik och specar samma 150W/kanal, men A34.2 kostar 18.000:- och A30.7 29.000:-. med andra ord priset / kanal / 150W är 9.000:- på A34.2 och drygt 4.100:- på A30.7. Vad är det som kostar mer i A34.2 rent praktiskt, kunde ju vara intressant att veta.
Postad 18 April 2013 - 12:06
Postad 18 April 2013 - 18:39
Nu har man inhandlat ett par golvare, Dynaudio Contour s5.4, grymma golvare! Min Primare I21 känns i minsta laget för dessa högtalare, vad ska man satsa på? Primare I30, Primare I32, Primare PRE32 och Primare A34.2 eller Primare PRE32 och Primare A32. Någon med förslag?
Har du inga ryggproblem så är A32 ett säkert kort.
http://www.ebay.co.u...re A32&_sacat=0
Postad 18 April 2013 - 18:49
Postad 18 April 2013 - 19:13
Nu har man inhandlat ett par golvare, Dynaudio Contour s5.4, grymma golvare! Min Primare I21 känns i minsta laget för dessa högtalare, vad ska man satsa på? Primare I30, Primare I32, Primare PRE32 och Primare A34.2 eller Primare PRE32 och Primare A32. Någon med förslag?
PRE32 kan jag rekommendera, ett otroligt bra försteg.
Postad 18 April 2013 - 22:12
PRE32 kan jag rekommendera, ett otroligt bra försteg.
PRE32 och A32 vore väl drömmen, borde väl inte vara så tokiga till mina nya golvare! Fast då vill man ju ha en ny dac med ...hmmm blir mkt pengar.
Postad 18 April 2013 - 22:26
PRE32 och A32 vore väl drömmen, borde väl inte vara så tokiga till mina nya golvare! Fast då vill man ju ha en ny dac med ...hmmm blir mkt pengar.
Postad 18 April 2013 - 22:35
Jag vet inte vad du kör för DAC/källa idag men jag skulle nog själv vilja påstå att jag upplevt större skillnader mellan olika försteg än olika DAC:ar (förutsatt att vi inte snackar att gå från en billig DVD-spelare upp till en högklassig DAC förstås). Numera är bra DAC:ar väldigt prisvärda också. Jag har inte lyssnat på Primares DAC:ar men det är klart att om jag inte haft en Hegel HD20 så hade jag varit sugen på DAC-kortet till PRE32:an (MM30). Jag vet inte hur MM30 står sig mot andra DAC:ar på marknaden och det är inget jag planerar att utvärdera heller då jag är mer än nöjd med min Hegel.
Jag har en likadan, en Hegel HD20
Postad 18 April 2013 - 22:58
Jag har en likadan, en Hegel HD20
och en Primare cd21. Riktigt nöjd med båda men finns bättre. Har inte heller hört Primare Dac-30 än, skulle vara roligt med en jämförelse. Det skulle nog bli ett lyft med nytt slutsteg och försteg för min del som du säger.
Dåså, då behöver du ju ingen annan.
Postad 19 June 2013 - 20:42
Postad 20 June 2013 - 00:24
Postad 20 June 2013 - 00:39
Redigerat av Unregistered95265801, 20 June 2013 - 00:42.
Postad 21 June 2013 - 18:43
30.7 är ett bra steg. Litet, effektivt, robust (dock ej lika effektstarkt som det Earthquake steget du har på din bild).
Vid närmare kontroll verkar de vara likvärdiga, åtminstone vid 8 Ohm.
Cinénova 7: Power Output: 150 Watts RMS x 7 into 8 Ohm
A30.7: Output power 7x 150W / 8 Ω all channels driven
Hade varit intressant att veta om detta gäller för 20Hz-20kHz men det hittar jag inte för någon av dem...
Jag har inte testat Primare Klass D, så om det låter lika bra som deras tidigare modeller törs jag inte säga någonting om.
Postad 22 June 2013 - 09:40
Beställde ett Primare A30.7 någon som kan och vet hur det spelar?
Postad 22 June 2013 - 11:33
Postad 22 June 2013 - 12:52
Somalla andra steg så länge den inte distar. Ska du spela så att den färgar av ljudet (distar) så ska du imo ha något starkare. Then again, det är rätt högt innan du når märkbar thd.
Kraften räcker och blir över tror jag,tänke mer på kvalitetera!!
Det ända jag fått till mig så skall 30.7 låta bättre än tidigare multikanal steg!
Postad 22 June 2013 - 14:23
Enligt uppgift skall inte 30.7 steget dubblera effekten ner mot 4 ohm och min frontrigg är "tyvärr" just 4 ohms högtalare och då ville jag ha mer kräm i steget (det är anledningen till att jag bytte).
Redigerat av Unregistered95265801, 22 June 2013 - 14:26.
Postad 23 June 2013 - 09:46
Jag har returnerat Earthquake steget nu!
Warum? Lät det inte så bra som du hade hoppats?
Postad 23 June 2013 - 13:14
Warum? Lät det inte så bra som du hade hoppats?
Det visa sig efter att det var inspelat att steget var totalt öppet i diskante och mellanregistret och det medför att mina öron tar skydd!!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
Köpråd - Stereoförstärkare 15-30000
204 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?