Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Monitor Audio Silver RS*

1309 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Monitor Audio Silver RS1 (Surroundhögtalare) 1 9.486486 (36) Inga priser
Monitor Audio Silver RS6 (Golvhögtalare) 2 9.162162 (110) Inga priser
Monitor Audio Silver RS8 (Golvhögtalare) 1 9.560606 (65) Inga priser
Monitor Audio Silver RSLCR (Centerhögtalare) 4 9.546874 (63) Inga priser
Monitor Audio Silver RSFX (Surroundhögtalare) 1 9.479998 (24) Inga priser
Monitor Audio Silver RSW-12 (Subwoofers) 3 8.92857 (13) Inga priser
47 relaterade trådar
Monitor Audio Klubben (150 inlägg) 8 år sedan
Slutsteg till hemmabioreceiver (3 inlägg) 12 år sedan
Nyköp av högtalare. till musik och hemmabio ( låta bra och se bra ut) (40 inlägg) 15 år sedan
Tipstråd/Bildtråd- Renovering vardagsrum (7 inlägg) 15 år sedan
Vilken center passar till Monitor Audio RS1 (8 inlägg) 16 år sedan
MA RSFX (5 inlägg) 16 år sedan
Dynaudio Audience 42 eller Monitor Audio RS1 (33 inlägg) 16 år sedan
Högtalare med rejält TRYCK! (244 inlägg) 16 år sedan
Monitor Audio RSFX inställning (3 inlägg) 16 år sedan
vilken uppgradering ger störst skillnad? (6 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 16 år sedan
Högtalartest - Stativare - upp till 5000:- (33 inlägg) 17 år sedan
Kablage till MA RS6, H/K 980 och HD 980? (0 inlägg) 17 år sedan
Mest överskattade/Hypeade högtalarna? (226 inlägg) 17 år sedan
Ny referens bland golvare <15k! (63 inlägg) 17 år sedan
Min Ljudresa (121 inlägg) 17 år sedan
Förslag till Stativhögtalare runt 5000 spänn!? (43 inlägg) 17 år sedan
Nya golvare (67 inlägg) 17 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 17 år sedan
Stativhögtalare 3000 - 7000:- (87 inlägg) 17 år sedan
Sub till Monitor Audio RS6 (1 inlägg) 17 år sedan
stärkare till monitor audio rs6/rs8 (22 inlägg) 17 år sedan
Min resa efter nya högtalare (44 inlägg) 17 år sedan
Provlyssnat: 15 högtalare i prisklassen 10 000kr - 40 000 kr (33 inlägg) 18 år sedan
Golvare till Rotel RB-980BX & RC-980BX. (5 inlägg) 18 år sedan
Vilka högtalare för under 10 000kr? (13 inlägg) 18 år sedan
Velodyne Minivee vs Monitor Audio RSW12 (2 inlägg) 18 år sedan
Rs 8 mot B&W 683 (2 inlägg) 18 år sedan
Angående MA RS6 omdömme i Hifi&Musik (102 inlägg) 18 år sedan
Placering av MAs RS fx (12 inlägg) 18 år sedan
Stativare eller golvare, runt 10.000 till rotel? (64 inlägg) 18 år sedan
Monitor RS6 och RS8? (77 inlägg) 18 år sedan
Blue Diamond V.2 < Monitor Audio Silver RS6/RS8? (67 inlägg) 18 år sedan
Räcker min förstärkare? (43 inlägg) 19 år sedan
Åsikter på blivande anläggning (380 inlägg) 19 år sedan
Förstärkare + högtalare - 20 000 kr (15 inlägg) 19 år sedan
Högtalare för metal (75 inlägg) 19 år sedan
Rookie behöver råd! (56 inlägg) 19 år sedan
Kef 7- Ikon6 - Silver RS6 - B&W 603 (19 inlägg) 19 år sedan
Låt fantasin flöda för 20.000! (59 inlägg) 19 år sedan
nya frontar, rf82 eller rs8 (67 inlägg) 19 år sedan
Dynaudio 82 VS Monitor Audio RS8 (10 inlägg) 19 år sedan
Dynaudio 72se eller Monitor Audio Silver RS8? (61 inlägg) 19 år sedan
Vincent SV-226MK eller SV-129? (10 inlägg) 19 år sedan
Monitor Audio till NAD? (11 inlägg) 19 år sedan
Var ute på lyssningsrunda idag... (41 inlägg) 20 år sedan
MA RS6 vs Swans Diva 4.2 / 6.2 (12 inlägg) 20 år sedan

Postad 25 August 2005 - 07:23

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
Vad jag glömde skriva var att RS8 är bättre stagad än Mi3, att de avfasade och rundade kanterna på RS serien äf snygga men det går att skymta mdf, ytfinishen är "normal"

Jag har fått intrycket att flesta som jämfört har jämfört inspelade Rs6 med oinspelade RS8- därav de tveksamma kommentarerna man kan läsa lite varstanns!

Färg ja, Ek och körsbär (ljus) var de snyggaste tyckte jag-rosenut såg ut som min pappas gamla betsade billybokhylla. Men smaken är olika. :unsure:

Tack för det spacebot! Nu har jag definitvit bestämt mig, det blir RS8 istället för RS6. Jag har oxå lyssnat på båda, men då var inte RS8:orna alls inspelade, så gav för lite. Men det som jag anade har du bekräftat. Saken e biff B)
Nu är det bara o välja om det blir köp i Danmark eller om man får bra pris i Sverige.

<{POST_SNAPBACK}>

Skulle tro att Danmark gäller- fast frågan är om Tyskland inte kan vara billigare?

Missade din recension Spacebot! Alltid lika trevligt att läsa tester

<{POST_SNAPBACK}>

Tack!

@Spacebot
Låter som jag behöver lyssna på RS8 innan köp, men jag är nästan redan övertygad att de är bättre :(

@Silversparr
0-3 i kväll.  :D  :D såg matchen på Five. :D

@Graziano
Tycker Ek eller Rosenut ser bra ut, men måste se den i svart innan jag kan bestämma mig.

<{POST_SNAPBACK}>

Om du är i Göteborgstrakten har Ågrens HiFi ganska inspelade RS8. Ek och körsbär är ganska lika:)

>>>Spacebot

Ojdå, de var ju inte bra att de var en sån stor skillnad mellan RS6 och RS8 men RS 8 är ju 3000:- dyrare så inte alls konstigt. Själv tror jag inte skillnaden är så betydelsefull för mig och inte alls så stor som du beskriver, iaf inte i mina öron ;) dessutom är de så olika personer emellan, en annan som t.ex testade RS 6 mot Mi3 tyckte ju RS 6 var bättre..... Gillar RS6 mer till utseende än RS 8 och de räcker för mig, dessutom är priskillnaden iten alls värt det, för jag får just dessa högtalare lite billigare  :D

tack för en mkt bra recension annars, mycket imponerad att du kan beskriva alla ljud å detaljer högtalarna spelade ifrån sig var för sig :D

<{POST_SNAPBACK}>

Tack. Anledningen till att jag är såpass förvånad över RS8 är kanske att jag har läst lite varstanns att de inte är värda extrapengarna. Mitt tips är att provlyssna så klart- utslaget på högtalarnas livslängd blir inte 3000kr extra så mycket.

>>>Spacebot

Just de, detta är iof rätt viktigt, hur var rappheten å snärten i basen mellan RS 6 och RS 8?

<{POST_SNAPBACK}>

RS8 var tydligt djupare, mera tryck, men inte mindre "snärtig" ( om jag förstår vad du menar med ordet). RS6 hade kanske lite torrare bas, RS8 fylligare ... varmare... men det kan bero på att basen på RS6 inte riktigt fyllde hela rummet- 27 kvm med usel/lite efterklang.

Nu skall jag fortsätta göra broschyr och jobba med utskick, nån som vill köpa lite utbildning & utredninga :ph34r:

Postad 25 August 2005 - 11:27

Unregistered6c5f6b14
  • Unregistered6c5f6b14
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Mitt test av MA RS6, MA RS8 och AudiovectorV Mi3

eller

Varför jag inte kommer att köpa RS6. Nånsin!

Prylar: Naim stärkare, Naim kabel ( 150kr/m modellen). Inspelade RS6, Ganska inspelade RS8 (75t) och helt inspelade Mi3. Rum 27kvm med dålig efterklang.

Musik: Jazz/soul/R&B/Tori Amos/Klassisk (rachmaninov )/Rock med komplex ljudbild/

Ovärderlig extrainformation: AudioVectoctor spelar mycket bra med Naim (och Arcam), så AV gynnades av förstärkaren

Så lyckades jag äntligen ta mig till min handlare för att testa RS6:orna.  Mitt mål är att köpa ett par högtalare för 7-15tkr inom 6 månader ungefär. Jag är inte ute efter en högtalare för enbart akustisk musik eller som är ovanligt bra på röståtergivning, utan lite allround. Tidigare har jag lyssnat på bla Dali Suite 1.7, 2.8, B&W i samma prisklass osv.

RS 6
Först jazz kvintett: Ganska bred, detaljerad ljudbild, fin dynamik, oväntat bra mellanregister. Ganska djup bas. Sedan  soul: Såja, nu börjar det likna något. Plötsligt lite spelglägje i högtalaren, och jag blir så imponerad att jag bestämmer mig för att inte köpa Dali Suite vartfall. De enskilda instrumenten lyfts fram utan att bli påträngande, mellanregistret är rent men med en antydan till... (hittar inte ordet)... lite dämpat (heter det så?) när sångerskan börjar ta över ljudbilden. Högtalaren trivs med musiken det instrumentala och precis som med R&B. När Tori sjunger presterar RS6 fortfarande bra, ljudbilden är bred och ganska hög, inga konstiga väsande vassa s eller alltför nasal kvinnoröst. Nu är jag riktigt köpsugen...

...Vidare till det klassiska: Ljudet är fortfarande bra men nu blev det lite för mycket för RS6 att hålla reda på-rachmaninov- pianot är rent, bastonerna och klangen fyller rummet, stråkarna låter som de skall men när fler instrument träder in i bakgrunden tappar RS6 i upplösning- bakgrundsintrumenten låter instängda, högtalaren orkar inte riktigt med omfånget, antalet instrument blir för många och dynamiken utan tappar upplösning och återgivning. Jag lyssnar inte så mycket på klassiskt så detta moment är inte avgörande...

...nu till rock med komplex ljudbild och små ljud/effekter som kommer och går..sången är en del av ljudet men inte så framträdande på detta spåret: RS6an är glad igen, bemästrar alla ljud, tappar aldrig kontrollen.

Jag är riktigt glad, en högtalare jag kan ha stor glädje av. Dags att gå vidare till RS 8. det skulle jag aldrig gjort...

RS 8
samma musik, i omvänd ordning. 1,20min-1,30min per låt.

Rock. Men vanudå? Plötsligt är ljudbilden större en rummet- intrumenten detaljerade, basen imponerande djup, mellanregistret renare, diskanten klar. Dynamiken större, och elementen spelar mycket mer kontrollerat. Plötsligt bleknar RS 6. RS8...

Klassisk. Fortafarande bredare mer detaljerat, mycket öppnare i bilden än RS 6- RS 8 gräver djupare i basen och svarar snababre på plötsliga ändringar från lugna till intensiva partier. Stråkarna har precis rätt klang och när fler instrument kommer in i bakgrunden tappar RS8 aldrig kontrollen- allt låter som det skall utan att gröta ihop sig. Nu verkar RS8 tydligt överlägsen

På Tori/R&B och jazz är tendensen densamma: Mycket bredare och högre ljudbild, finare detaljer, avlastat mellenregister ( fler element är bättre på RS serien ! ) större dynamik- helt klart en  klasskillnad. RS8 är en klass bättre än Rs6. Minst....

3000kr mer, uppdelat på 10 år... 300kr/år, inte ens en krogkväll mindre per år. RS8 är ett bättre köp- en överlägsen högtalare- fast bara efter inspelning (!!!)

Hur är då konkurrensen från AudiVector?

Mi3 mot RS8
Jag är lite stressad så detta avsnittet blir kort- barnen har vaknat, morr!

Audiovector Mi3 är "referens" för mig. När den kopplas in så låter den luftigt, detaljerat, med en hög och bred ljudbild. Den går inte lika djupt, instrumenten  finns längre bort. När det är 1, 2 elelr 3 akustiska instrument eller en sångerska låter den renare i ljudet;jag menar att kvinnorösten blir mindre beslöjad, mindre nasal än RS 8, diskantportarna gör ljudbilden högre, mer närvarande När R&B/klassiskt med många ljud går igång excellerar RS8- kontroll, kraft och oerhörd precision i ljudet- mer dynamiskt än Mi3, instrumenten blir tydligare.

Är man ute efter att lyssna på sångerskor med få instrument, är Mi3 klart bättre än RS8. Men samtliga instrument i R&B, soul, större jazz, klassiskt låter mer exakt, renare i RS8... Rs8 och Mi3 låter olika. RS8 är mer allround än Mi3.

Och vem vet hur RS8 låter när de är fördiginspelade, och kombineras med bättre elektronik än Naim ? Inte jag men dagen s intryck var mycke lovande.  Och för min musiksmak är RS8 mer väljud än Mi3- trots mismatch på elektroniken !

Nu skriker barnen- en sak till bara- kommentarer och synpunkter är välkomna! Förresten, vad hände med RS6? Ja de är inte intressanta längre.... :(

Mvh

Martin B

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har varit inne på att köpa Audiovector Mi3 en längre tid (har provlyssnat tillsammans med H/K AVR 330). Efter att ha läst inlägg på denna tråd och i synnerhet denna kortrecension så blir jag sugen på att pröva MA RS8. Min fråga är om någon känner till någon affär som har MA RS8 i Linköpingstrakten och helst Audiovector Mi3 oxå.

MvH
/R

Postad 25 August 2005 - 14:07

Silversparr
  • Silversparr
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

@Silversparr
0-3 i kväll.  såg matchen på Five. 

Såg oxå matchen, fast inte hela, orkade inte sitta vid datorn o se på halvtaskig bild en hel match. Men fan vad bra vi är. Skall bli en fröjd att kolla på lottningen i eftermiddag!!!

Postad 25 August 2005 - 14:35

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Någon som har koll på om 6orna är magnetiskt avskärmade?

<{POST_SNAPBACK}>

Kanske har missat, men har inte sett något svar, så jag "puffar" frågan.

Rymdmannen - Härlig läsning. Kul att det finns de som tar sig tid att skriva så'na inlägg!

Postad 25 August 2005 - 14:43

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Kanske har missat, men har inte sett något svar, så jag "puffar" frågan.

Rymdmannen - Härlig läsning. Kul att det finns de som tar sig tid att skriva så'na inlägg!

<{POST_SNAPBACK}>

Tack hifi !

Postad 25 August 2005 - 15:00

ishacka
  • ishacka
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Mitt test av MA RS6, MA RS8 och AudiovectorV Mi3

eller

Varför jag inte kommer att köpa RS6. Nånsin!

Prylar: Naim stärkare, Naim kabel ( 150kr/m modellen). Inspelade RS6, Ganska inspelade RS8 (75t) och helt inspelade Mi3. Rum 27kvm med dålig efterklang.

Musik: Jazz/soul/R&B/Tori Amos/Klassisk (rachmaninov )/Rock med komplex ljudbild/

Ovärderlig extrainformation: AudioVectoctor spelar mycket bra med Naim (och Arcam), så AV gynnades av förstärkaren

Så lyckades jag äntligen ta mig till min handlare för att testa RS6:orna.  Mitt mål är att köpa ett par högtalare för 7-15tkr inom 6 månader ungefär. Jag är inte ute efter en högtalare för enbart akustisk musik eller som är ovanligt bra på röståtergivning, utan lite allround. Tidigare har jag lyssnat på bla Dali Suite 1.7, 2.8, B&W i samma prisklass osv.

RS 6
Först jazz kvintett: Ganska bred, detaljerad ljudbild, fin dynamik, oväntat bra mellanregister. Ganska djup bas. Sedan  soul: Såja, nu börjar det likna något. Plötsligt lite spelglägje i högtalaren, och jag blir så imponerad att jag bestämmer mig för att inte köpa Dali Suite vartfall. De enskilda instrumenten lyfts fram utan att bli påträngande, mellanregistret är rent men med en antydan till... (hittar inte ordet)... lite dämpat (heter det så?) när sångerskan börjar ta över ljudbilden. Högtalaren trivs med musiken det instrumentala och precis som med R&B. När Tori sjunger presterar RS6 fortfarande bra, ljudbilden är bred och ganska hög, inga konstiga väsande vassa s eller alltför nasal kvinnoröst. Nu är jag riktigt köpsugen...

...Vidare till det klassiska: Ljudet är fortfarande bra men nu blev det lite för mycket för RS6 att hålla reda på-rachmaninov- pianot är rent, bastonerna och klangen fyller rummet, stråkarna låter som de skall men när fler instrument träder in i bakgrunden tappar RS6 i upplösning- bakgrundsintrumenten låter instängda, högtalaren orkar inte riktigt med omfånget, antalet instrument blir för många och dynamiken utan tappar upplösning och återgivning. Jag lyssnar inte så mycket på klassiskt så detta moment är inte avgörande...

...nu till rock med komplex ljudbild och små ljud/effekter som kommer och går..sången är en del av ljudet men inte så framträdande på detta spåret: RS6an är glad igen, bemästrar alla ljud, tappar aldrig kontrollen.

Jag är riktigt glad, en högtalare jag kan ha stor glädje av. Dags att gå vidare till RS 8. det skulle jag aldrig gjort...

RS 8
samma musik, i omvänd ordning. 1,20min-1,30min per låt.

Rock. Men vanudå? Plötsligt är ljudbilden större en rummet- intrumenten detaljerade, basen imponerande djup, mellanregistret renare, diskanten klar. Dynamiken större, och elementen spelar mycket mer kontrollerat. Plötsligt bleknar RS 6. RS8...

Klassisk. Fortafarande bredare mer detaljerat, mycket öppnare i bilden än RS 6- RS 8 gräver djupare i basen och svarar snababre på plötsliga ändringar från lugna till intensiva partier. Stråkarna har precis rätt klang och när fler instrument kommer in i bakgrunden tappar RS8 aldrig kontrollen- allt låter som det skall utan att gröta ihop sig. Nu verkar RS8 tydligt överlägsen

På Tori/R&B och jazz är tendensen densamma: Mycket bredare och högre ljudbild, finare detaljer, avlastat mellenregister ( fler element är bättre på RS serien ! ) större dynamik- helt klart en  klasskillnad. RS8 är en klass bättre än Rs6. Minst....

3000kr mer, uppdelat på 10 år... 300kr/år, inte ens en krogkväll mindre per år. RS8 är ett bättre köp- en överlägsen högtalare- fast bara efter inspelning (!!!)

Hur är då konkurrensen från AudiVector?

Mi3 mot RS8
Jag är lite stressad så detta avsnittet blir kort- barnen har vaknat, morr!

Audiovector Mi3 är "referens" för mig. När den kopplas in så låter den luftigt, detaljerat, med en hög och bred ljudbild. Den går inte lika djupt, instrumenten  finns längre bort. När det är 1, 2 elelr 3 akustiska instrument eller en sångerska låter den renare i ljudet;jag menar att kvinnorösten blir mindre beslöjad, mindre nasal än RS 8, diskantportarna gör ljudbilden högre, mer närvarande När R&B/klassiskt med många ljud går igång excellerar RS8- kontroll, kraft och oerhörd precision i ljudet- mer dynamiskt än Mi3, instrumenten blir tydligare.

Är man ute efter att lyssna på sångerskor med få instrument, är Mi3 klart bättre än RS8. Men samtliga instrument i R&B, soul, större jazz, klassiskt låter mer exakt, renare i RS8... Rs8 och Mi3 låter olika. RS8 är mer allround än Mi3.

Och vem vet hur RS8 låter när de är fördiginspelade, och kombineras med bättre elektronik än Naim ? Inte jag men dagen s intryck var mycke lovande.  Och för min musiksmak är RS8 mer väljud än Mi3- trots mismatch på elektroniken !

Nu skriker barnen- en sak till bara- kommentarer och synpunkter är välkomna! Förresten, vad hände med RS6? Ja de är inte intressanta längre.... :)

Mvh

Martin B

<{POST_SNAPBACK}>

Det här är nåt jag också varit rädd för, att lyssna på storebror RS8. Det kan ju bli dyrt. Men nu verkar det nästan som att man kanske inte har råd att inte lyssna på dom? :rolleyes: Hade tänkt att lyssna i helgen på ett RS system med sexorna, ettorna, centern, någon subba och Marantz SR-5500. Där hade jag tänkt mig RS6:orna men man kanske skulle ta och lyssna på RS8:orna också. Dom verkar ju onekligen vara riktigt bra. Visst blir det dyrt...men det är ju bara pengar.... :)

Postad 25 August 2005 - 15:13

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
[quote name='ishacka' date='Aug 25 2005, 15:00 ']

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]
Det här är nåt jag också varit rädd för, att lyssna på storebror RS8. Det kan ju bli dyrt. Men nu verkar det nästan som att man kanske inte har råd att inte lyssna på dom? :) Hade tänkt att lyssna i helgen på ett RS system med sexorna, ettorna, centern, någon subba och Marantz SR-5500. Där hade jag tänkt mig RS6:orna men man kanske skulle ta och lyssna på RS8:orna också. Dom verkar ju onekligen vara riktigt bra. Visst blir det dyrt...men det är ju bara pengar.... :)

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Man kan ju vänta lite med subben och ta RS8 :rolleyes:

Postad 25 August 2005 - 15:16

ishacka
  • ishacka
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
[quote name='spacebot' date='Aug 25 2005, 16:13 ']
[quote name='ishacka' date='Aug 25 2005, 15:00 ']

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]
Det här är nåt jag också varit rädd för, att lyssna på storebror RS8. Det kan ju bli dyrt. Men nu verkar det nästan som att man kanske inte har råd att inte lyssna på dom? :rolleyes: Hade tänkt att lyssna i helgen på ett RS system med sexorna, ettorna, centern, någon subba och Marantz SR-5500. Där hade jag tänkt mig RS6:orna men man kanske skulle ta och lyssna på RS8:orna också. Dom verkar ju onekligen vara riktigt bra. Visst blir det dyrt...men det är ju bara pengar.... :)

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Man kan ju vänta lite med subben och ta RS8 :D

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Haha....det är sånt tryck i åttorna alltså? Tja det vore ju en idé. Köra ett 5.0 system tillsvidare menar du? Hmm...intressant. Skulle ju spara minst 7000 kronor på detta inköp. :)

Postad 25 August 2005 - 19:40

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0
Tack för lyssningsintrycken Spacebot! Tveksam om jag vågar lyssna på RS8. :)

Vet inte om detta test http://www.areadvd.d...ilver_rs8.shtml av RS8 redan ligger i tråden men här är det iaf.

Postad 25 August 2005 - 20:50

Unregistered2811108e
  • Unregistered2811108e
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Är det någon som lyssnat på RS centern?

Postad 25 August 2005 - 22:49

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
ishacka: Njae. Värt att prova tills pengar finnes till en sub :) Vad tänkte du på för sub?

pefre: om du har absolut maxtak skall du inte.... :)

Postad 25 August 2005 - 23:29

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

• 1342 inlägg
  • 0

kanterna på RS serien äf snygga men det går att skymta mdf, ytfinishen är "normal"

<{POST_SNAPBACK}>

Precis! Min sambo gillade inte att just mdf:n var synlig

Redigerat av Mr Muskel, 28 August 2005 - 00:36.

Postad 26 August 2005 - 00:55

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1088 inlägg
  • 0
Jag kan förstå Billy-associationerna, men var kan man skymta mdf:en?

Postad 26 August 2005 - 01:08

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
högtalarna ur en annan vinkel

Bifogad fil(er)

Postad 26 August 2005 - 06:16

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Nej - men frugan har :) . Det har jag iofs passerat för länge sedan ("Hur kan du lägga pengar på sån j***a skit"). Sorry för OT.

Tack för bilderna Graz! Den till vänster matchar nog hyfsat vårat soffbord. Kanske gör det lättare vid "hemmaförhandlingen".

Redigerat av Unregistered1013, 26 August 2005 - 06:18.

Postad 26 August 2005 - 07:59

ishacka
  • ishacka
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

ishacka: Njae. Värt att prova tills pengar finnes till en sub :rolleyes: Vad tänkte du på för sub?

<{POST_SNAPBACK}>

Spacebot: Ja det är väl det problemet som jag har kvar. Tycker att MA´s RSW 12 är lite i dyraste laget, men den kanske är värd det? Sen har jag funderat på Infinitys kappa sub, Yamahas YST-SW1500 ska ju komma i en MK2 här i höst så den kanske kan vara något. REL har väl också funnits med ett tag. Som du märker så vet jag inte alls vilken jag ska ta, förslag är givetvis mycket välkommna! :)

Postad 27 August 2005 - 12:52

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
De är svårt de där med färgerna, Cherryn ser ju väldigt gul ut där, fast de har mkt med ljus åså å göra oxå, men de är ju iaf tydlig skillnad mellan cherry å ek ngt jag inte trodde de var först. Rosenut är ju grymt läcker oxå, den ser väl mest exklusiv ut enligt mig, fast kan vara lite problem att få övrig inredning att match fint till :) Usss vad svårt, någon som gillar "ådringen" som syns väldigt tydligt i trät på ekfärgen?

någon som är nära ett köp av RS 6 lr RS 8 snart förresten?

Redigerat av Graziano, 27 August 2005 - 12:53.

Postad 28 August 2005 - 00:48

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

• 1342 inlägg
  • 0

De är svårt de där med färgerna, Cherryn ser ju väldigt gul ut där, fast de har mkt med ljus åså å göra oxå, men de är ju iaf tydlig skillnad mellan cherry å ek ngt jag inte trodde de var först. Rosenut är ju grymt läcker oxå, den ser väl mest exklusiv ut enligt mig, fast kan vara lite problem att få övrig inredning att match fint till  :unsure:  Usss vad svårt, någon som gillar "ådringen" som syns väldigt tydligt i trät på ekfärgen?

<{POST_SNAPBACK}>

MA:s körsbär skiljer sig markant mot andra tillverkare. Som Graziano påpekar är den gulaktig. Sen syns ådringen ganska rejält. Vet faktiskt inte om jag gillar det.

Postad 28 August 2005 - 14:14

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Hur tror ni RS8 fungerar ihop med en H/K 635? (2x90 W i stereo)

Postad 28 August 2005 - 16:21

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0

ishacka: Njae. Värt att prova tills pengar finnes till en sub :blink: Vad tänkte du på för sub?

pefre: om du har absolut maxtak skall du inte.... :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Spacebot: Ja det är väl det problemet som jag har kvar. Tycker att MA´s RSW 12 är lite i dyraste laget, men den kanske är värd det? Sen har jag funderat på Infinitys kappa sub, Yamahas YST-SW1500 ska ju komma i en MK2 här i höst så den kanske kan vara något. REL har väl också funnits med ett tag. Som du märker så vet jag inte alls vilken jag ska ta, förslag är givetvis mycket välkommna! :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

jag *tror* att yamahas SW1500 kan passa bra, den har pondus och kan fungera fint pga lite torr ren ? Kappa sub är bra men jag är inte 100% på att den har tillräckligt med "tryck" för RS8.

De är svårt de där med färgerna, Cherryn ser ju väldigt gul ut där, fast de har mkt med ljus åså å göra oxå, men de är ju iaf tydlig skillnad mellan cherry å ek ngt jag inte trodde de var först. Rosenut är ju grymt läcker oxå, den ser väl mest exklusiv ut enligt mig, fast kan vara lite problem att få övrig inredning att match fint till  <_<   Usss vad svårt, någon som gillar "ådringen" som syns väldigt tydligt i trät på ekfärgen?

<{POST_SNAPBACK}>

deras cherry är som...ett gammalt parkettgolv i ek, med lite mer rött i.

Köpplan = nov-jan i år

Redigerat av spacebot, 28 August 2005 - 16:22.

Postad 28 August 2005 - 16:29

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
Står nog mellan Ek och Rosenut för mig nu, har kommit såpass långt iaf :unsure:

Funderar bara på när och var jag ska handla nu <_<

Postad 28 August 2005 - 16:54

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0
Någon som har en aning om hur tex Pioneer VSX-2014i eller Pioneer VSX-AX5Ai skulle funkar ihop med RS6:orna. Är nämligen i uppgraderingstankarna på förstärkarsidan. Har kollat på dessa två + Marantz SR7500 som några rekomenderat.

Eller är det någon annan som har något bra förslag, mina krav är fölande

- Upp till ca 10.000 kr
- 7.1 där den sjunde kanalen går att Biampa till frontarna

Postad 28 August 2005 - 17:54

Peter B
  • Peter B
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0
RS finns också i svart.

Postad 29 August 2005 - 08:04

ishacka
  • ishacka
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

De är svårt de där med färgerna, Cherryn ser ju väldigt gul ut där, fast de har mkt med ljus åså å göra oxå, men de är ju iaf tydlig skillnad mellan cherry å ek ngt jag inte trodde de var först. Rosenut är ju grymt läcker oxå, den ser väl mest exklusiv ut enligt mig, fast kan vara lite problem att få övrig inredning att match fint till  :blink:  Usss vad svårt, någon som gillar "ådringen" som syns väldigt tydligt i trät på ekfärgen?

någon som är nära ett köp av RS 6 lr RS 8 snart förresten?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller med dig. Det här med färgerna är riktigt klurigt. Tycker som många andra här att Cherry är lite väl, ja gul. Som min tjej sa, ser ut som ek som har stått lite för länge i solen...kan inte annat än hålla med. Rosenut såg jag i helgen och den ser visserligen exklusiv ut men den är lite för röd för min smak. Ekfärgen tycker jag inte heller är speciellt snygg då den ser lite billig ut i mina ögon. Nej, det lutar nog åt valnöt för min del och mitt köp blir förmodligen dom närmaste dagarna. Lyssnade nämligen i helgen på sexorna med Marantzelektronik och det lät bra så nu ska jag öppna plånboken :unsure:

ishacka: Njae. Värt att prova tills pengar finnes till en sub :rolleyes: Vad tänkte du på för sub?

pefre: om du har absolut maxtak skall du inte.... :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Spacebot: Ja det är väl det problemet som jag har kvar. Tycker att MA´s RSW 12 är lite i dyraste laget, men den kanske är värd det? Sen har jag funderat på Infinitys kappa sub, Yamahas YST-SW1500 ska ju komma i en MK2 här i höst så den kanske kan vara något. REL har väl också funnits med ett tag. Som du märker så vet jag inte alls vilken jag ska ta, förslag är givetvis mycket välkommna! <_<

<{POST_SNAPBACK}>

jag *tror* att yamahas SW1500 kan passa bra, den har pondus och kan fungera fint pga lite torr ren ? Kappa sub är bra men jag är inte 100% på att den har tillräckligt med "tryck" för RS8.

De är svårt de där med färgerna, Cherryn ser ju väldigt gul ut där, fast de har mkt med ljus åså å göra oxå, men de är ju iaf tydlig skillnad mellan cherry å ek ngt jag inte trodde de var först. Rosenut är ju grymt läcker oxå, den ser väl mest exklusiv ut enligt mig, fast kan vara lite problem att få övrig inredning att match fint till  :blink:   Usss vad svårt, någon som gillar "ådringen" som syns väldigt tydligt i trät på ekfärgen?

<{POST_SNAPBACK}>

deras cherry är som...ett gammalt parkettgolv i ek, med lite mer rött i.

Köpplan = nov-jan i år

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm...svårt det där. Kommer kanske att vänta med subben ändå. Vet inte alls vilken jag ska satsa på. Har också ändrat mig igen och det blir nog inte RS8:an. Har inte lyssnat på den men pratade med två försäljare i helgen och dom trodde att mitt vardagsrum var lite för litet (20 kvadrat) för dom. Risken fanns att det bara blev grötigt.

Postad 29 August 2005 - 08:25

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

Någon som har en aning om hur tex Pioneer VSX-2014i eller Pioneer VSX-AX5Ai skulle funkar ihop med RS6:orna. Är nämligen i uppgraderingstankarna på förstärkarsidan.  Har kollat på dessa två + Marantz SR7500 som några rekomenderat.

Eller är det någon annan som har något bra förslag, mina krav är fölande

- Upp till ca 10.000 kr
- 7.1 där den sjunde kanalen går att Biampa till frontarna

<{POST_SNAPBACK}>

6:e OCH 7:e kanalen skall det väl vara :unsure:

Kör själv biampat för mer kraft i min Arcam AVR300 och B&W 604 - mkt bra ljudtryck... Vem behöver 7.1? 5.1 duger gott tycker jag.

Lycka tilll, Marantz 7500 skulle jag råda dig till efter läst allt gott om den. Snygg är den också.

/Jonas

Postad 29 August 2005 - 15:00

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1088 inlägg
  • 0
Ishacka, vad var det för Marantz-stärkare du provlyssnade med? (Och vad var det för musik?)

Postad 29 August 2005 - 15:12

ishacka
  • ishacka
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Ishacka, vad var det för Marantz-stärkare du provlyssnade med? (Och vad var det för musik?)

<{POST_SNAPBACK}>

Tyvärr så var det ju inte SR-5500 som jag ville lyssnat på för den hade dom inte men det var istället SR-4320, dvs en 2 kanals stereoförstärkare. Men jag resonerar som så att då den lät bra så borde ju faktiskt sr-5500, trots att det är en hemmabioreceiver, låta bra. Marantz sägs ju vara musikaliska så det känns bra ändå.

Har bokat min SR-5500 idag så om en timme ska jag åka och hämta den. :(
Lite surt dock då jag inte har några högtalare hemma än. Marantzen får stå där och vänta några dagar tills jag har bestämt färg på högtalarna. Att det ska vara så svårt....

Musiken som jag spelade var lite blandat. Metallica, Statemachine, Temat till Skärgårdsdoktorn, Come what may från Moulin Rouge, Damien Rice och ett klassiskt pianostycke.

Redigerat av ishacka, 29 August 2005 - 15:14.

Postad 30 August 2005 - 22:58

freeflyer
  • freeflyer
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Saxat från MonitorAudios hemsida....
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Are the speakers magnetically shielded?

All of the Monitor Audio speaker ranges are magnetically shielded with only a few exceptions, the Silver Sfx, Bronze Bfx, all of the CP products, and all of the subwoofers (except the Radius 360). These are the only speakers that are not.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kanon tycker jag! :D

Postad 31 August 2005 - 01:13

Ralle_81
  • Ralle_81
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0
Hej!

Uppgraderingjävulen har slagit sina klor i mig sen en tid tillbaka och jag har tittat på nya högtalare i 2 mån ca, väntar på sista lönen för att kunna göra sluttest o föhoppningsvis ett köp.

Har tittat på (inte lyssnat utan bara kollat upp dom)

Swans Diva 4.2F och 5.2F
CAV FI-II

men

efter HiFi-Musiks senaste test där Monitor Audio RS6 vann stort och CAV FI-II kom ngnstans i mitten så byttes CAV FI-II ut mot MA RS6.

Så nu står valet mellan

Monitor Audio RS6 (ca 10000kr)

och

Swans Diva 4.2F lr 5.2F (7-9000kr)

Dessa skall paras ihop med Rotel elektronik (försteg plus slutsteg sen plus antingen rotel DVD lr pioneer 747, 757 lr Panasonic S97).

Nu ngra frågor:

1. Finns Monitor Audio RS6 ngnstans i SKÅNE, gärna nära helsingborg så att man kan lyssna på dom?

2. Swans har ju fått riktigt fin kritik och jämförs ju ofta med mkt dyrare högtalare, så frågan är: ligger dessa 2 i samma segment eller ligger Swans Diva lite högre upp?

/Rickard

Postad 31 August 2005 - 06:29

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0

Hmm...svårt det där. Kommer kanske att vänta med subben ändå. Vet inte alls vilken jag ska satsa på. Har också ändrat mig igen och det blir nog inte RS8:an. Har inte lyssnat på den men pratade med två försäljare i helgen och dom trodde att mitt vardagsrum var lite för litet (20 kvadrat) för dom. Risken fanns att det bara blev grötigt.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm konstigt, lyssningsrummet jag var i var på 26 kvm och det fanns inte det minsta grötighet. Vore märkligt med ett par högtalare för normal använding som inte fungerar i ett normalt vardagsrum?

Min åsikt är att det borde fungera om du inte har väldigt kort avstånd till platsen där du placerar högtalarna. Så testa med hemlån, fungerar det inte låter det inte bättre, grattis till sparade pengar i så fall:)

.::EDIT::. Kappa sub + RS6 låter som en kanonkombination. RS8 behöver mer djup &tryck

@ralle81: Rotel + MA låter som en bra match :D

Redigerat av spacebot, 31 August 2005 - 07:03.

Postad 31 August 2005 - 06:58

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Saxat från MonitorAudios hemsida....
Are the speakers magnetically shielded?

All of the Monitor Audio speaker ranges are magnetically shielded with only a few exceptions, the Silver Sfx, Bronze Bfx, all of the CP products, and all of the subwoofers (except the Radius 360). These are the only speakers that are not.

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar!

Postad 31 August 2005 - 07:33

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1088 inlägg
  • 0
Jag postade samma sak för flera sidor sen :D

Mina RS6 går absolut inte djupt i basen, men jag har tillskrivit det min otillräckliga NAD302 ... kan jag ha fel?

Postad 31 August 2005 - 09:50

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Jag postade samma sak för flera sidor sen  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Väry mäny sorry! Då har jag slarvat i läsningen. :D

Postad 31 August 2005 - 11:37

LillenKillen
  • LillenKillen
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Tjänna alla! ;)
Snart blir man glad MA ägare!
Ska nämnligen beställa om någon dag..(valnöt kanske) Tänkte då ta Rs6'an. Men nu till en fråga som verkligen stör mig.. ;)
Vad tror ni om högtalarkabeln? Ska man satsa på Bi-amping, med en med koppar till basen och en med silver till mellan-disk? Ellr ska man satsa på en riktigt fin kabel som kostar 1200 för 2m? Det andra alternativet med bi-amping kommer kosta 1150:-, så det är ju skitsamma.
Är lite skeptisk till att mixa kablar för bästa resultat, så kanske vore det bättre med lite finare kable, men bara en? Har hört att man får mer luftighet med Bi-amping?
Usch.. Sen harj ag tyvärr inte möjligheten att provlyssna på de olika alternativen.. så det gör ju inte saken bättre..

Annars så bara längtar jag ihjäl mig! vill ha dessa drömmar så snart som möjligt!!!!

:D

Postad 31 August 2005 - 11:58

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0
Lycka till med RS6-köpet LillenKillen! Däremot så skall du nog fråga om kablarna i kabelforumet (kanske någon befintlig tråd tom?). Brukar svälla till rejäl OT annars när det gäller kablar. :D Du kanske kan länka till den tråden här isf (redigera ditt inlägg) och därmed få ev. hjälp även från denna tråd. ;)

Postad 01 September 2005 - 13:34

Unregisteredda53bacc
  • Unregisteredda53bacc
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Var kan man testa Monitor Audio RS 6 i Göteborg eller Halland?

Postad 01 September 2005 - 14:12

Tompa_Trainer
  • Tompa_Trainer
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

I Göteborg finns dem hos Ågrens Hifi. Otroligt trevliga för övrigt....

Postad 01 September 2005 - 14:22

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0

Absolut trevligaste hifi-butikspersonalen i göteborg!

Postad 01 September 2005 - 19:29

Unregistered2811108e
  • Unregistered2811108e
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Hallo, nån som vet hur det gick det för Monitor Audio i senaste HiFi-Musik när dom testade 2vägs högtalare, eller var inte RS serien med?

Redigerat av Unregistered2811108e, 01 September 2005 - 19:30.

Postad 01 September 2005 - 20:01

matte76
  • matte76
  • Forumräv

• 929 inlägg
  • 0
Nej, det var den inte.

Postad 01 September 2005 - 20:39

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1088 inlägg
  • 0
MA Bronze B1 kom tvåa ... efter Mission (?).
De nämnde Monitor Audio i alla högtalarnas beskrivningstext, och så stod den i bakgrunden på alla bilderna, även på sin egen bild.

Även om jag tycker mycket om ljudet från MA, så kändes artikeln som en produktplacering.

Postad 01 September 2005 - 21:45

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

• 1342 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Ja speciellt killen med glasögon. Han verkar verkligen brinna för sitt intresse.

Postad 02 September 2005 - 20:54

fulpinnen
  • fulpinnen
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
PHUu!!! Var tvungen att avbeställde mina rs6or efter att jag samtalat med min sambo :blink:
Men nu har jag lyckats övertala henne att jag verkligen "behöver"nya högtalare.
Så jag passade på att beställa ett par rs8or istället,hon vet ännu inte vad dom kostar :huh:
Var sugen på att tjacka 2 vincent sp-996 också, dom e så coola.
Men det hade nog varigt att utmana ödet..hehe
Längtar så :unsure:

Postad 03 September 2005 - 06:16

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
Jag måste erkänna att jag undrar hur XTZ A-100 för 5tkr låter ihop med RS8...

Postad 03 September 2005 - 19:22

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Har också ändrat mig igen och det blir nog inte RS8:an. Har inte lyssnat på den men pratade med två försäljare i helgen och dom trodde att mitt vardagsrum var lite för litet (20 kvadrat) för dom. Risken fanns att det bara blev grötigt.

<{POST_SNAPBACK}>

Kanske ligger något i detta. RS8 testas i AV-Guide#18 http://www.avguide.c...nthly/index.jsp . De får faktiskt en hel del kritik där. Edit: Man måste regga en mailadress för att få åtgång till tidningarna.

I ett svar på kritiken rekommenderar en MA-representant att man lånar hem dessa innan köp pga att rummet kan ha stor betydelse för denna högtalare. Han menar också (som lite extra reklam) att RS6an inte är lika känslig.
Alla som funderar på RS8 skall nog läsa artikeln! :unsure:

Redigerat av Unregistered1013, 04 September 2005 - 16:56.

Postad 03 September 2005 - 22:05

Tompa_Trainer
  • Tompa_Trainer
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Allright!! Nu är livet äntligen rättvist. Jag och Silversparr hämtade våra RS8:or idag och de är fantastiska. Vi kopplade in dem direkt i en gammal Panasonic receiver och oinspelade presterade de långt över våra förväntningar.

Vi återkommer så fort de är inspelade och vi investerat i Atoll förstärkare + Cd!!

Hmmm...det blir nog ett par extra öl nu bara för att........

Postad 03 September 2005 - 22:12

Silversparr
  • Silversparr
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Jo tack Tompa_Trainer!
Kan bara säga åhh vad man mår bra!!!

Kolla gallaeriet, dock bara några halvtaskiga bilder, men det kommer mera...den som väntar på något gott...

Postad 03 September 2005 - 23:12

ishacka
  • ishacka
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Jo tack Tompa_Trainer!
Kan bara säga åhh vad man mår bra!!!

Kolla gallaeriet, dock bara några halvtaskiga bilder, men det kommer mera...den som väntar på något gott...

<{POST_SNAPBACK}>

Återkom gärna med lyssningsintryck. Är fortfarande i valet och valet mellan åttorna och sexorna. Hur stort rum har du där dom står i? Hur verkar ljudet? Låter det grötigt eller så bra som man vill hoppas på?

Postad 04 September 2005 - 00:15

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
Aaah, fler å fler som köper dessa högtalare nu alltså :unsure: Fint det, hoppas bara någon köper de i färgerna rosenut eller valnöt så man får se dem i de oxå :blink: Är deKörsbär du har Silversparr? Vad köpte du för färg Tompa_Trainer?

Postad 04 September 2005 - 06:41

Silversparr
  • Silversparr
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Vi har köpt ek båda två!
Måste säga att det låter bättre än vad jag trodde, helt oinspelade högtalare med en 3-år gammal Panasonic receiver :unsure:
Nästa helg när de fått gå upp emot 80h skall jag o Tompa_Trainer låna hem lite ny elektronik så ska vi komma med ett vettigt lyssningsintryck!
Mitt rum är väl lite över 20 kvm, har inte mätt exakt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.