Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *

5759 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Ino Audio piP (Surroundhögtalare) 1 9.734692 (48) Inga priser
Ino Audio Ambiens 1 (Surroundhögtalare) 0 9.124998 (7) Inga priser
Ino Audio Profundus X, basmodul (Subwoofers) 0 9.5 (9) Inga priser
Ino Audio piPcrt (Surroundhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio cr8 (Övrigt) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio pi60 signatur (Golvhögtalare) 0 9.5 (9) Inga priser
Ino Audio pi60 (Golvhögtalare) 0 9.624998 (23) Inga priser
Ino Audio bs60 (Subwoofers) 0 9 (4) Inga priser
Ino Audio Profundus P,basmodul (Subwoofers) 0 9.285714 (6) Inga priser
Ino Audio Ambiens 2 (Surroundhögtalare) 0 9 (4) Inga priser
Ino Audio A2 (Surroundhögtalare) 0 9.5 (9) Inga priser
Ino Audio D1 (Centerhögtalare) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio i28 (Golvhögtalare) 0 8.75 (3) Inga priser
Ino Audio piPs (Surroundhögtalare) 1 9.399998 (14) Inga priser
Ino Audio i14 (Surroundhögtalare) 0 9.166666 (5) Inga priser
Ino Audio Aco akustikpanel (Övrigt) 0 9 (4) Inga priser
Ino Audio cr80s (Studio Outboard & Signalförädlare) 0 8.874998 (7) Inga priser
Ino Audio D1s (Centerhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio i 56, py-4, a3 (Högtalarpaket för hembio) 0 (0) Inga priser
Ino Audio profundus Y-2 (Subwoofers) 0 9.166666 (5) Inga priser
Ino Audio piM (Surroundhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio infolink75signatur (il75s) (Ljud- och videokablar) 0 (0) Inga priser
Ino Audio dialog 2 (Centerhögtalare) 1 (0) Inga priser
Ino Audio cc-pc2 (st) (Inbyggnadshögtalare) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio Dialog 1 (Centerhögtalare) 0 (0) Inga priser
Ino Audio profundus Y-4 (Subwoofers) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio piX (Surroundhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio i16s (Surroundhögtalare) 1 8.75 (3) Inga priser
Ino Audio i32s (Golvhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio pi60s-s (Golvhögtalare) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio i6 (Surroundhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio InfraZ-6 (Subwoofers) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio Profundus X version 2012 (Subwoofers) 0 7.5 (1) Inga priser
14 relaterade trådar
Ino Audio basmoduler (338 inlägg) 8 mån sedan
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg) 3 år sedan
Högtalare med rejält TRYCK! (244 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av Högtalare. (33 inlägg) 16 år sedan
Gästbok för Molle M - nyheter i första inlägget (44 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 16 år sedan
Välja subwoofer kring 9000:- (19 inlägg) 16 år sedan
Ny HI-FI anläggning (9 inlägg) 17 år sedan
Min Ljudresa (121 inlägg) 17 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 17 år sedan
Förstärkare till piP (28 inlägg) 18 år sedan
Bästa ljud (56 inlägg) 19 år sedan
Bästa frontarna för 20000,- (31 inlägg) 19 år sedan
Bästa högtalare för hifi för max 50 000:- (84 inlägg) 19 år sedan

Postad 01 January 2010 - 17:09

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
patjoh: helt rätt, glömde redigera bort punkten. gör det nu.

Postad 01 January 2010 - 17:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Är "stentufft" ett passande uttryck? :(

Han hanterar sten som om det var trä eller MDF. Alla vinklade ytor osv ser perfekt ut på bild iaf. Imponerande.

90kg är ju inte så farligt med tanke på att det är i sten. Mina B&W 703 väger ju 27kg liksom. Tycker det borde vara mer med dubbla laminerade stenskivor typ.

800D väger 125kg.

Postad 02 January 2010 - 18:16

Unregisteredf01cd8dd
  • Unregisteredf01cd8dd
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Hur står sig piP mot ett par golvare i 10.000:- klassen såsom XTZ 99.36?

Postad 02 January 2010 - 18:31

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Hur står sig piP mot ett par golvare i 10.000:- klassen såsom XTZ 99.36?

pip låter bättre....xtz spelar högre och fyller större rum enligt mig.

Postad 02 January 2010 - 20:25

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

pip låter bättre....xtz spelar högre och fyller större rum enligt mig.

pip har inget problem med att fylla ett rum på 35kvm med ljuvlig musik

Postad 02 January 2010 - 21:47

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Skulle inte tro det va.... :blink:

Faktiskt inte alls en omöjlighet.. Jag jobbar en hel del med marmor, skiffer och kalksandsten, och vet hur sprött det är... Dessutom kan det finnas avsevärda svagheter i materialet som inte syns.. Det är ju trots allt brutet berg..
Undrar varför han inte gjorde dom lite tjockare och tyngre ? Lättviktare.. :P

Postad 02 January 2010 - 22:10

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Undrar varför han inte gjorde dom lite tjockare och tyngre ? Lättviktare.. :blink:

De byggdes i samspråk med Ingvar för att det skulle bli rätt. Går inte att ändra på så värst mycket utan att det får följder på ljudet.

Postad 02 January 2010 - 23:31

Sisko
  • Sisko
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0
Här är ett lysande tillfälle (okej, pruta lite då) för besvikna pi60-ägare som inte fick ett par i16s under granen i år. Speciellt om man *host, Nahaz* redan har vita pX-2. Så kan man ju ta svängen förbi Linköping, till exempel om man ändå ska från Skåne till Stockholm, och sälja sina gamla pi60 till mig :blink:.

Postad 03 January 2010 - 01:02

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
: )

Nä, det är lite mycket pengar för mig som nyss investerat närmare 50 lax på ny elektronik och projektor.
Min plånbok behöver vila i ett halvår nu : )

Postad 03 January 2010 - 10:39

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Hade jag pengarna säger jag bara. Mitt framtida system finns där på Hifimagasinet. :/

Postad 03 January 2010 - 11:26

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Fast det är inte ok att betala nypris för begagnat. Men det är ju upp till köparen.

Postad 03 January 2010 - 11:38

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Fast det är inte ok att betala nypris för begagnat. Men det är ju upp till köparen.

Jo precis, för en del kan det vara värt det att slippa väntetiden. Numera kan det ju ta en evighet ens att få komma på demo.

Postad 03 January 2010 - 11:39

Blixten_no1
  • Blixten_no1
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0
alla ino prylar jag har sålt har sålt för priset i rå mdf enligt pris listan.

och det har knappast vart få som har ringt på dom.
men visst är det upp till personen i fråga, den kanske har tummen mitt i handen och inte kan skruva i hop ett par högtalare eller inte har tid att skruva i hop dom. Då betalar man nog det där priset för att låta Ino skruva i hop dom kostar ju x antal tusen lappar till.

Postad 03 January 2010 - 14:54

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Rycker ju lite skapligt i köphanden på de där i16s och jag har råd utan några som helst problem men jag har redan bestämt mig för pi60+bs60, så ska fan inte köpa dem...

Postad 03 January 2010 - 15:32

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Sen är det ju inte samma sak med monteringssats resp fabriksbyggt av Ino...det är ju inte alla som bygger bra liksom. Man vet ju inte om det är rätt lött delningsfilter, fasvända poler, ev kallödningar som lossnar efter nått år, delningsfilter som limmats med för dåligt/för lite lim, slarvat med tillskärning/passning av tätningslister så det blir luftläckage osv osv. Allt detta går inte heller upptäcka med provlyssning.

Postad 03 January 2010 - 15:36

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Jag kan tänka mej att halva grejen är väntetiden också...? Och att äntligen få hem grejerna... Och att få bygga ihop dom själv...? Verkar vara lite en helhetsupplevelse med Ino...?
Kanske bara är jag som ser på det så... :blink:

Postad 03 January 2010 - 15:45

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0

Sen är det ju inte samma sak med monteringssats resp fabriksbyggt av Ino...det är ju inte alla som bygger bra liksom. Man vet ju inte om det är rätt lött delningsfilter, fasvända poler, ev kallödningar som lossnar efter nått år, delningsfilter som limmats med för dåligt/för lite lim, slarvat med tillskärning/passning av tätningslister så det blir luftläckage osv osv. Allt detta går inte heller upptäcka med provlyssning.

Om jag skulle köpt dem skulle jag ringt Ingvar och pröjsat 500 för kontroll.

Postad 03 January 2010 - 17:59

Sisko
  • Sisko
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

men visst är det upp till personen i fråga, den kanske har tummen mitt i handen och inte kan skruva i hop ett par högtalare

Det där beskriver mig rätt bra :) . Men om någon är flink och vill montera ett par pi60 för en billig(are) penning så är det bara att säga till :) .

Edit: nu har jag råd med ett par färdigmonterade, tack till dig som erbjöd hjälp.

Redigerat av Sisko, 10 January 2010 - 15:43.

Postad 03 January 2010 - 18:42

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0

Jag kan tänka mej att halva grejen är väntetiden också...? Och att äntligen få hem grejerna... Och att få bygga ihop dom själv...? Verkar vara lite en helhetsupplevelse med Ino...?
Kanske bara är jag som ser på det så... :)

Jag är sådan. Jag byggte mina själv, och det var jätteskoj. Var väldigt noga och dokumenterade allt. Använde overkill lim och hade 0.1 mm precision på allt, både tätningslister och kablar. Men jag mailade ändå bild på delningsfiltret till Ingvar innan jag skruvade ihop allt. Vänlig som han är så kollade han 2 sek på bilderna och sa "ser bra ut" :) Byggde en center d2 samtidigt, lite lättare än pi60.

Sen är ju ytfinishen mycket jobb om man vill ha dem perfekta, både vad gäller fanér och målning. Jag valde en mellanväg, målade dem tillräckligt snygga med grundfärg och ytfärg i samma "familj". Fördelen med det är att det är bara att slipa dem lite med 200 slippapper så ger man dem en ny finish, eller man kan fanera dem senare. Dock så är det bra att välja bra vattenslöslig färg då, ej oljefärg.

Postad 03 January 2010 - 21:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Kanske bara är jag som ser på det så... :)

Jag håller med, jag älskar att göra själv och när man dessutom kan få lika bra men till billigare pris + kortare väntetid om man vågar/ kan göra själv. Varför betala extra och vänta längre då... ?! :)

Postad 05 January 2010 - 01:10

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
Jag har nu läst manifestet. Igen (tack, Martin). Måste erkänna att jag blir mer och mer imponerad av Öhmans kunskaper inom det mesta som har med ljudteknik att göra. Han verkar ha björnkoll på allt, in i minsta detalj. Samtidigt blir jag lite konfunderad; tonen i manifestet går åt hållet "jag vet vad jag pratar om, alla andra gör det inte". Ok, lite hårddraget, men lite åt det hållet, i alla fall. Andra tillverkare står inte särskilt högt i kurs hos Ingvar Ö. Och detta är väl i sin ordning. Alla "stora" högtalarkonstruktörer deklarerar ju att just deras högtalare är de allra bästa på marknaden, även om de inte så ofta (i alla fall inte i officiella dokument) baktalar andra tillverkare, vilket väl Ingvar i.o.f.s. heller inte gör men smaken i munnen består; han vet bäst, väldigt få (om ens någon annan) vet vad högtalarkonstruktioner och ljudåtergivning handlar om. Jag har också hört av initierade källor att Ingvar privat är en skön lirare med en stor portion humor och att han i viss mån klivit ner från de allra högsta hästarna men varför denna oerhört elitistiska approach? Detta är ingen fråga som någon behöver svara på, finns ingen anledning, utan jag "skriver bara av mig" några spontana reaktioner utifrån min läsning av manifestet.

Det är lätt att bli imponerad. Jag är det, som sagt. Och då har jag inte ens hört något Ino-system in action än (hoppas att få göra det snart).

Ett par frågor uppkommer dock, som jag är lite nyfiken på svaren till.

1. Om det är så att Ino-högtalarna är de perfekta ljudförmedlarna (vilket jag inte kan värdera eller ha synpunkter på eftersom jag inte lyssnat på några), hur kan det komma sig att så få (om några?) övriga tillverkare sneglat på konstruktionerna och apat efter (finns patent, för övrigt?)? Det har man kanske gjort men inte nått ända fram, eller? Ingvar kan ju rimligen inte vara den enda skickliga högtalarkonstruktören på denna planet, efter vad jag kan förstå.

2. Jag kan inte för mitt liv förstå, även om Ingvar försöker förklara detta i manifestet, varför han inte slår på stort med tillverkning i stor skala? Kvalitetsbegreppet i all ära ("det är bättre att jag gör riktigt bra högtalare för några få, än halvbra högtalare för många") men bara det att han släpper byggsatser, gör ju att det redan där brister i kvalitetskontroll, eller hur? Han har ju ingen aning om hur köparen av byggsatsen sätter ihop den och hur det ljudmässiga resultatet blir. Rigorösa kvalitetskontroller går ju också att realisera, även vid tillverkning i större skala (även om han givetvis inte personligen kan kontrollera varje enskild komponent). Alla kvalitetsmärken har ju detta idag, så det borde inte vara några problem. Även priserna skulle kunna vara bra mycket högre som färdigexemplar och med högsta tänkbara finish, då högtalarna sägs spela skiten ur burkar i prisklasser långt över Ino, t.o.m. faktor 10 nämns ju av Ingvar själv som ett av grundmålen. Givetvis skulle de få fantastiska recensioner världen över, fungera som referenser i de flesta sammanhang (inte bara i Studio Blå) och givetvis sälja som smör i solsken. Vad är det som skulle vara så fel i detta scenario? Eller är en del av prylen att det SKA vara ett "litet" märke enkom för initierade entusiaster? Synd i sådana fall, vi behöver väl mer välljud till folket?! :o

Jag vill inte att ni Ino-användare ser detta inlägg som en provokation eller som ett försök till att reta upp någon. Jag är mycket nyfiken på Ino och satt så sent som igår kväll och filosoferade lite över tanken på att köpa ett Ino-system i samband med att jag någon gång i framtiden kommer att göra ett "perfekt" ljudrum hemma. Jag har ju hört så mycket gott om dessa högtalare av användarna i detta forum, så givetvis skapar det ett intresse...

Så vad tror ni om ovanstående funderingar? Ni behöver inte ta Ingvar i försvar, han står inte anklagad för något, utan jag vill bara veta vad ni har för synpunkter och om någon annan än jag tänkt i samma banor.

Redigerat av bensnake, 05 January 2010 - 01:18.

Postad 05 January 2010 - 01:50

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
1. Man ska nog inte kalla högtalarna för perfekta för det är de inte. De är dock mkt mkt bra...
Patent finns ej (eller fanns ej för ett tag sen, kanske ändrats iom Guru). Eftersom ino högtalarna är konstruerade som helheter finns det inte mkt att vinna på att sno en detalj här eller där, det är allt eller inget. Känns också som att de flesta högtalarkonstruktörer är ganska egensinniga och inte sneglar så mkt på andra, det är ju minst sagt en mogen bransch så alla kan grunderna.

2. Guru pro audio.

Postad 05 January 2010 - 06:54

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
bensnake, Ingvar är inte som alla andra helt enkelt. Det är bara att acceptera :o

Du har lite mer läsning här som är väldigt intressant

http://sonicdesign.se/oeint0.html

Postad 05 January 2010 - 10:54

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Jag har nu läst manifestet. Igen (tack, Martin). Måste erkänna att jag blir mer och mer imponerad av Öhmans kunskaper inom det mesta som har med ljudteknik att göra. Han verkar ha björnkoll på allt, in i minsta detalj. Samtidigt blir jag lite konfunderad; tonen i manifestet går åt hållet "jag vet vad jag pratar om, alla andra gör det inte". Ok, lite hårddraget, men lite åt det hållet, i alla fall. Andra tillverkare står inte särskilt högt i kurs hos Ingvar Ö. Och detta är väl i sin ordning. Alla "stora" högtalarkonstruktörer deklarerar ju att just deras högtalare är de allra bästa på marknaden, även om de inte så ofta (i alla fall inte i officiella dokument) baktalar andra tillverkare, vilket väl Ingvar i.o.f.s. heller inte gör men smaken i munnen består; han vet bäst, väldigt få (om ens någon annan) vet vad högtalarkonstruktioner och ljudåtergivning handlar om. Jag har också hört av initierade källor att Ingvar privat är en skön lirare med en stor portion humor och att han i viss mån klivit ner från de allra högsta hästarna men varför denna oerhört elitistiska approach? Detta är ingen fråga som någon behöver svara på, finns ingen anledning, utan jag "skriver bara av mig" några spontana reaktioner utifrån min läsning av manifestet.

Det är lätt att bli imponerad. Jag är det, som sagt. Och då har jag inte ens hört något Ino-system in action än (hoppas att få göra det snart).

Ett par frågor uppkommer dock, som jag är lite nyfiken på svaren till.

1. Om det är så att Ino-högtalarna är de perfekta ljudförmedlarna (vilket jag inte kan värdera eller ha synpunkter på eftersom jag inte lyssnat på några), hur kan det komma sig att så få (om några?) övriga tillverkare sneglat på konstruktionerna och apat efter (finns patent, för övrigt?)? Det har man kanske gjort men inte nått ända fram, eller? Ingvar kan ju rimligen inte vara den enda skickliga högtalarkonstruktören på denna planet, efter vad jag kan förstå.

2. Jag kan inte för mitt liv förstå, även om Ingvar försöker förklara detta i manifestet, varför han inte slår på stort med tillverkning i stor skala? Kvalitetsbegreppet i all ära ("det är bättre att jag gör riktigt bra högtalare för några få, än halvbra högtalare för många") men bara det att han släpper byggsatser, gör ju att det redan där brister i kvalitetskontroll, eller hur? Han har ju ingen aning om hur köparen av byggsatsen sätter ihop den och hur det ljudmässiga resultatet blir. Rigorösa kvalitetskontroller går ju också att realisera, även vid tillverkning i större skala (även om han givetvis inte personligen kan kontrollera varje enskild komponent). Alla kvalitetsmärken har ju detta idag, så det borde inte vara några problem. Även priserna skulle kunna vara bra mycket högre som färdigexemplar och med högsta tänkbara finish, då högtalarna sägs spela skiten ur burkar i prisklasser långt över Ino, t.o.m. faktor 10 nämns ju av Ingvar själv som ett av grundmålen. Givetvis skulle de få fantastiska recensioner världen över, fungera som referenser i de flesta sammanhang (inte bara i Studio Blå) och givetvis sälja som smör i solsken. Vad är det som skulle vara så fel i detta scenario? Eller är en del av prylen att det SKA vara ett "litet" märke enkom för initierade entusiaster? Synd i sådana fall, vi behöver väl mer välljud till folket?! :o

Jag vill inte att ni Ino-användare ser detta inlägg som en provokation eller som ett försök till att reta upp någon. Jag är mycket nyfiken på Ino och satt så sent som igår kväll och filosoferade lite över tanken på att köpa ett Ino-system i samband med att jag någon gång i framtiden kommer att göra ett "perfekt" ljudrum hemma. Jag har ju hört så mycket gott om dessa högtalare av användarna i detta forum, så givetvis skapar det ett intresse...

Så vad tror ni om ovanstående funderingar? Ni behöver inte ta Ingvar i försvar, han står inte anklagad för något, utan jag vill bara veta vad ni har för synpunkter och om någon annan än jag tänkt i samma banor.

har tänkt i ungefär samma bana...har dock hört både pip och pi60s+bs60...ja de låter bra....väldigt bra, men inte fantastiskt...har hört en hel del som "jag" tycker låter bättre.
skulle dock vilja höra hans större system....

Postad 05 January 2010 - 11:02

Blixten_no1
  • Blixten_no1
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0
dom större systemen låter ju som pi60s, eftersom det är hans referens!
fast dom större kan ju spela högre med mindre dist så klart.

Postad 05 January 2010 - 11:12

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
ja jo det vet jag men det skulle vara skoj ändå....kanske i ett annat rum mer fokuserat på hifi då jag lyssnade på pi60s+bs60 i en studio....pip hörde jag däremot i hammabio bio sammanhand....

pip imponerar stort med sitt låga pris..särskilt i byggsats.....

pi60s+bs60 är ju inga billiga grejer direkt....

Postad 05 January 2010 - 14:56

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Ino har knappt testats av större tidningar, men Guru har det och de får väldigt bra omdöme, men en del kritik också. Så visst gör han bra grejor, men inte är de outstanding på något sätt, dvs att ingen annan kommer i närheten. Dock så har många Ino ägare den inställningen, och försvarar den rätt hårt, och det kan väl väcka ilska ibland. Och om en recension är lite kritisk då är de direkt inkompetenta, mätt fel, inte fattat konstruktörens tanke osv

Jag tycker tex Contour 3.4 står sig väl mot pi60 tex, har haft båda under rätt lång tid i exakt samma förutsättningar. Tycker de är relativt jämbördiga, med sina erspektive fördelar. Pi60 har kanske några fler fördelar, men rätt jämt.

Jag är stor fan av både IÖ själv (trevlig, rolig och hjälpsam) och hans högtalare, men det måste vara lite balans i det hela också.... :o

Postad 05 January 2010 - 22:42

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Ino är ju mer av en filosofi och ett koncept än en högtalare, det är ju inte för inte som han i princip inte säljer alls utan att man faktiskt är där, får en god portion info personligen, etc. Nu har jag faktiskt inte varit hos Ingvar, dock väl i en studio där rummet är byggd enligt konstens alla regler i samråd med Ingvar och jag kan inte säga annat än att det låter helt suveränt, men jag tror nog att med de förutsättningarna finns det en hel del andra högtalare som också skulle göra sig extremt bra.

Och vad gäller priset så är ju den störa tävlan att den tävlar i högre prisklasser bland annat en produkt av "bygg-kitten" samt den lilla skalan. Speciellt om man jämför med Guru, där du iofs har en tämligen avancerad design utseendemässigt som de slår mynt av vilket såklart bidrar till kostnaden. Och det är ju inte alltid så att övriga märken i klassen x10 säljer utan att ha så mycket påslag de bara kan utan att de alltid är i relation till tillverkningskostnaden...

Sedan är det ju lite skillnad vad man vill uppnå. Det är ju till exempel inte för inte Ino är populärt för de som har studio samt mixar musik. Att de är en bra musikförmedlare med ren lyssning är ju en bonus, men även där så är det ju rent personligt tycke och smak vad man gillar. Även andra tillverkare har koncept att vara neutrala och transparenta så det är inget unikt för Ino.

Postad 07 January 2010 - 01:13

Truthman
  • Truthman
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Sedan är det ju lite skillnad vad man vill uppnå. Det är ju till exempel inte för inte Ino är populärt för de som har studio samt mixar musik.

Det är väl något av en myt att INO's högtalare används speciellt mycket i Studios? Jämfört med andra högtalarmonitortillverkare så är INO-monitorer väldigt sällsynta i studios.

Postad 07 January 2010 - 12:05

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0

Det är väl något av en myt att INO's högtalare används speciellt mycket i Studios? Jämfört med andra högtalarmonitortillverkare så är INO-monitorer väldigt sällsynta i studios.

Ja, jag har bara sett dem i Studio Blue. Har föreslagit dem till lite folk som sysslar med mixning men de tycker det verkar knöligt att köpa dem.

Postad 07 January 2010 - 12:27

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
philip från Faktiskt mixar i pi60 + bs60 (samma som robert293 lyssnat på om jag inte missminner mig). Han har rätt många trevliga produktioner i sin portfolio: The Tough Alliance, El Perro del Mar, Air France, jj, Memory tapes, Fontän, Taken by Trees, Kongh. Plus bra många fler. Taken by Trees-albumet är riktigt bra ljudmässigt tycker jag (och bra i övrigt också).

Finns flera studios så klart, men de är nog oftast av det mindre slaget, men har stött på fler. Det här är inget inlägg som ska bevisa att de är många dock. Ville bara ge ett exempel till förutom Studio Blue. :blink:

Redigerat av shifts, 07 January 2010 - 12:28.

Postad 07 January 2010 - 13:27

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
Vad tror ni om ett par piP i svart high gloss, givetvis färdigmonterade från "fabrik"... Vill inte meka själv! Tänkte ha dessa i ett mindre rum tillsammans med en stärkare och cd-spelare, som ett alternativ till den "stora" anläggningen. Tips på stärkare mottages tacksamt! Enligt specen rekommenderas från 10 W upp till 50 W. Måste bero på gynnsam impedans, då de ligger på 87 dB i känslighet. Detta innebär ju att jag kan köra med rör! :blink: Men vad fan, det vore väl kul att testa någon trisseburk som omväxling, så kom med förslag! Så enkelt och "puristiskt" som möjligt...

Edit: Håller jag på att bli "Inoit"? Utan att ha lyssnat! Hur är detta möjligt????

Redigerat av bensnake, 07 January 2010 - 13:41.

Postad 07 January 2010 - 13:40

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
piP(s) med en liten Teac med CD radio m.m. i en enhet = en liter trevlig anläggning som låter super :blink:

sedan kan man byta ut elektroniken till vägge saker om man verkligen vill ha ut allt ur sin piP senare :P

Postad 07 January 2010 - 13:42

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Mest puristiska trisse-slutstegen för piP är väl sentec pa9 monoblock eller rotel 1080/991 (de har testat bra hos LTS).

Postad 07 January 2010 - 13:43

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

piP(s) med en liten Teac med CD radio m.m. i en enhet = en liter trevlig anläggning som låter super :blink:

sedan kan man byta ut elektroniken till vägge saker om man verkligen vill ha ut allt ur sin piP senare :P

Funderade faktiskt i dessa banor... Läste om någon Teac i någon hifi-blaska. Har du någon modellbeteckning?

Postad 07 January 2010 - 13:43

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Nu menade jag puristiskt i frågan om utsende, så få apparater som möjligt :blink:

Postad 07 January 2010 - 13:45

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Mest puristiska trisse-slutstegen för piP är väl sentec pa9 monoblock eller rotel 1080/991 (de har testat bra hos LTS).

Känns lite overkill med steg i dessa storlekar... Dessutom behöver jag ju försteg till dessa. Väl? Rotel-stegen du hänvisar till är ju rena slutsteg.

Nu menade jag puristiskt i frågan om utsende, så få apparater som möjligt :blink:

Exakt! Har du någon modellbeteckning?

Postad 07 January 2010 - 13:47

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Naaaj, det har jag icke !
men du får leta runt... :blush:

det finns väll inte så många olika modeller :blink:
Dom flesta är "bra" vad jag fattat det som, annars har ju Denon en liknande modell med CD och allt i en enhet :P

Postad 07 January 2010 - 13:49

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
Fler förstärkar-/"allt-i-ett"-förslag?

Postad 07 January 2010 - 13:56

Hex
  • Hex
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
En Nuforce Icon kan du ju kanske klämma in där annars hehe.
Går själv lite i de banorna till datorn, en nuforce icon och ett par PiP

Postad 07 January 2010 - 14:06

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Exakt! Har du någon modellbeteckning?

Det kanske var denna DVD-ai tänkte på?

Postad 07 January 2010 - 14:22

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Denna skulle jag ha köpt iaf.

Redigerat av Erik_a80, 07 January 2010 - 14:22.

Postad 07 January 2010 - 14:36

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Brorsan har en riktigt liten NAD i köket som låter ganska trevligt.

Postad 07 January 2010 - 15:09

nisse82
  • nisse82
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Det kanske var denna DVD-ai tänkte på?

Skulle gissa att han menade 300-serien snarare. CR-H 300 hette den tidigare. Tror den heter 380 eller liknande nu. Vilket i sig är ett ganska klokt val. 500-serien är än bättre, men är lite större.

Postad 07 January 2010 - 19:29

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Vad tror ni om ett par piP i svart high gloss, givetvis färdigmonterade från "fabrik"... Vill inte meka själv!

Ok då, om du lovar att dämpa bakom! :blink:

Postad 07 January 2010 - 23:50

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Ok då, om du lovar att dämpa bakom! :D

Ja, man måste det, va? Inte hela väggen, väl? Det räcker väl bakom talarna? Tänkte ha min gamla Blaupunkt radiogrammofon (med inbyggt barskåp :) ) som "stereobänk" mitt emellan. Bör man dämpa även bakom denna?

Postad 08 January 2010 - 04:12

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Ok, studio och studio, i egenskap av monitor-högtalare. Bland de som tidigare varit elever på Studio Blue och sedemera öppnat egna studios så finns det en del som köra Ino, jag vet iaf två sådana studios. Sedan är det ju inte alla som har byggt en studio, men kör Ino och mixar hemma, etc. Sedan vad gäller de större kommersiella så är ju det skit detsamma vad de använder, de flesta producerar ju ändå skräp :D

Postad 08 January 2010 - 08:50

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Ja, man måste det, va? Inte hela väggen, väl? Det räcker väl bakom talarna? Tänkte ha min gamla Blaupunkt radiogrammofon (med inbyggt barskåp :D ) som "stereobänk" mitt emellan. Bör man dämpa även bakom denna?

Nä, man måste verkligen inte. Jag blev kär i högtalaren utan dämpning bakom. Vill man göra som Ingvar säger så rekommenderar han inget mindre än 80x100 cm (BxH), men helst 100x120 cm, från högtalaren och in mot lyssningsmitten. Men någon dämpning är bättre än ingen, så gör som du tycker blir bäst. Jag kör med den stora storleken och trodde väl inte det skulle bli en särskilt stor skillnad. Surade lite över att hans egna dämpskivor var så dyra (600 st). Men jag blev verkligen helnöjd (måste bara klä dem i något snyggt nu).

Postad 08 January 2010 - 08:50

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
Det finns ju i.o.f.s. andra alternativ till piP också... Jag har inte riktigt bestämt mig. Dynaudio (Excite X12/16) och Sonus Faber har ju stativare kring 8-12 lax. XTZ 99.26 finns också med i tankarna. Och Elac. Hur står sig dessa i konkurrensen, tro? Har ni koll? Tror att jag startar en tråd om systemförslag. Tack för alla svar!

/Snake

Postad 08 January 2010 - 08:55

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Jo, det finns många i prisklassen helt klart. Hoppas du får till en provlyssning på samtliga alternativ.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.