Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Topfield TF5700PVRt

3284 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 August 2010 - 18:28

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Man kanske skulle ta och göra bytet på min egen box (köpt feb 2007) INNAN det blir fel...
Bor bara en km från ELFA. :)

Såg att ELFA-länken inte fungerade så jag har uppdaterat powersupply-sidan nu och lagt till en Rubycon-typ hos ELFA också.
/Bosse

Postad 23 August 2010 - 17:26

EdBaker
  • EdBaker
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Bosse!

Förslag till funktion i XmlTV2Mei:

Möjlighet att kunna (per kanal) definiera en önskad guidetid (från, till).

Ex. Disney sänder fram till 22.00 då VH1 tar vid. I guiden visas det sista programmet som jääääääääätelångt.

Det är ju flera kanaler som "samsas" om bandbredden, där denna funktion kunde komma till nytta.

Tack för ett mycket bra program (saknas bara stöd för MAC OS)!

Redigerat av EdBaker, 23 August 2010 - 17:27.

Postad 24 August 2010 - 19:32

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Förslag till funktion i XmlTV2Mei:
Möjlighet att kunna (per kanal) definiera en önskad guidetid (från, till).
Ex. Disney sänder fram till 22.00 då VH1 tar vid. I guiden visas det sista programmet som jääääääääätelångt.
Det är ju flera kanaler som "samsas" om bandbredden, där denna funktion kunde komma till nytta.

Jag förstår inte riktigt hur det skulle gå till...
Disney sänder på LCN=31 och VH1 på LCN=12

Menar du att de sänder på samma frekvens fast med olika LCN-nummer?

Metoden att begränsa tidsområdet för en kanal tyckar jag borde vara att data inte finns för kanalen i fråga. Det borde vara fallet för den EPG som hämtas från TVSajten.
Jag har bara standard-Boxer så jag har inte slagit på Disney och VH1 i min EPG-hämtning så jag vet inte hur det fungerar i slutet av kvällen. Men jag har nu ändrat i inställningarna så att jag kan få ner data.

Kan du ge exempel på låååånga program som egentligen inte är så långa?
Då kan jag ju titta efter i grunddata och se om det är något fel eller så.

Bosse

Postad 25 August 2010 - 06:30

EdBaker
  • EdBaker
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0

Jag förstår inte riktigt hur det skulle gå till...
Disney sänder på LCN=31 och VH1 på LCN=12

Menar du att de sänder på samma frekvens fast med olika LCN-nummer?

Metoden att begränsa tidsområdet för en kanal tyckar jag borde vara att data inte finns för kanalen i fråga. Det borde vara fallet för den EPG som hämtas från TVSajten.
Jag har bara standard-Boxer så jag har inte slagit på Disney och VH1 i min EPG-hämtning så jag vet inte hur det fungerar i slutet av kvällen. Men jag har nu ändrat i inställningarna så att jag kan få ner data.

Kan du ge exempel på låååånga program som egentligen inte är så långa?
Då kan jag ju titta efter i grunddata och se om det är något fel eller så.

Bosse

Det är inte alltid det blir långa beskrivningar, men Disney (vi fortsätter med detta exempel) sänder 06 - 22 i marknätet och övrig tid används bandbredd/signalutrymme av VH1. Kanalerna sänder dock dygnet runt via satelit (och kabel?) och därför har TVSajten data för detta.

Övriga kanaler som "delar" är:

Nickelodeon 05-19
Comedy Central 19-05

Disney XD och Showtime, 7 och Star! (vet att dessa är MPEG4).

Det är inget stort problem (knappast värdigt termen problem).

Postad 25 August 2010 - 06:39

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Det är inte alltid det blir långa beskrivningar, men Disney (vi fortsätter med detta exempel) sänder 06 - 22 i marknätet och övrig tid används bandbredd/signalutrymme av VH1. Kanalerna sänder dock dygnet runt via satelit (och kabel?) och därför har TVSajten data för detta.

Övriga kanaler som "delar" är:

Nickelodeon 05-19
Comedy Central 19-05

Disney XD och Showtime, 7 och Star! (vet att dessa är MPEG4).

Det är inget stort problem (knappast värdigt termen problem).

OK,
så det blir helt enkelt för många program i listan över tex Nickelodeon och Comedy Central eftersom de inte sänder allt över marknätet då?
Men då uppkommer frågan ifall de sänder exakt samma programtablå under den tid som de sänder i marknätet?
Om det är samma tablå under den överlappande tiden så skulle det kanske vara möjligt att begränsa läsningen så att man kan ställa in ett tidsintervall under vilket data från TVSajten skall läsas in till EPG (för varje kanal individuellt). Detta skulle då begränsa de program som visas i MyStuff EPG.

Ungefär så?

Bosse

Postad 25 August 2010 - 10:19

EdBaker
  • EdBaker
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0

OK,
så det blir helt enkelt för många program i listan över tex Nickelodeon och Comedy Central eftersom de inte sänder allt över marknätet då?
Men då uppkommer frågan ifall de sänder exakt samma programtablå under den tid som de sänder i marknätet?
Om det är samma tablå under den överlappande tiden så skulle det kanske vara möjligt att begränsa läsningen så att man kan ställa in ett tidsintervall under vilket data från TVSajten skall läsas in till EPG (för varje kanal individuellt). Detta skulle då begränsa de program som visas i MyStuff EPG.

Ungefär så?

Bosse

Precis så!

Postad 25 August 2010 - 16:58

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0

Återkommer även med info om vad man kan göra med USB, men att man skall kunna ta film till datorn ser jag som otänkbart! Hade det gått hade den aldrig blivit godkänd.

Fråga: är signalen från Boxer krypterad? Använder boxer Cryptoguard?
Om inte.... är den inspelade filen på denna digitalbox krypterad...?

Edit: Oj, upptäckte nyss att tråden är 99 sidor lång (och skapades 2006). Har ej läst allt. Kanske står det något om detta i tråden..?

Redigerat av Unregisterede08ae2cf, 25 August 2010 - 17:10.

Postad 25 August 2010 - 22:45

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Fråga: är signalen från Boxer krypterad? Använder boxer Cryptoguard?
Om inte.... är den inspelade filen på denna digitalbox krypterad...?

Boxer använder Viaccess, tror inte någon av de större operatörerna i Sverige använder Cryptoguard.
Inspelningar från betalkanaler lagras kodat men kan avkodas senare.

Postad 25 August 2010 - 22:52

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Boxer använder Viaccess, tror inte någon av de större operatörerna i Sverige använder Cryptoguard.
Inspelningar från betalkanaler lagras kodat men kan avkodas senare.

Om man fortfarande har den kanalen i sitt abonnemang, annars blir den ospelbar.
Notera alltså att rec-filerna innehåller data direkt från mottagaren utan dekryptering. Enda undantaget är ifall man spelar in från den kanal som samtidigt är aktiv för tittande, för då dekrypteras signalen också innan den spelas in på disken.
/Bosse

Postad 26 August 2010 - 06:08

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0

Om man fortfarande har den kanalen i sitt abonnemang, annars blir den ospelbar.

Pratar du om Topfields specifikt, eller gäller detta alla fabrikat av digitalboxar? ( via Boxer Viasat)

Notera alltså att rec-filerna innehåller data direkt från mottagaren utan dekryptering. Enda undantaget är ifall man spelar in från den kanal som samtidigt är aktiv för tittande, för då dekrypteras signalen också innan den spelas in på disken.

Tack! Detta är exakt det jag vill veta! menar du att inspelade filler ligger okrypterade på HD´n...? Vad är det som hindrar att dom flyttas till en dator då..? och spelas upp där.( har jag missförstått?)

Redigerat av Unregisterede08ae2cf, 26 August 2010 - 06:13.

Postad 26 August 2010 - 10:42

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Pratar du om Topfields specifikt, eller gäller detta alla fabrikat av digitalboxar? ( via Boxer Viasat)

Det skiljer en hel del mellan olika boxar. Samsung DTB-P850V (Boxer) kodar aldrig av filerna på hårddisken, huruvida de går att spela efter att abonnemanget gått ut vet jag inte. Samma gäller Sagems boxar tror jag. Philips DTR 7005 (Boxer) verkar lagra avkodat material på hårddisken, men jag känner inte till någon metod att flytta filerna till en dator.
Dilog DT-55x (Boxer) kan koda av filerna på hårddisken och de kan med lite pyssel flyttas till datorn för visning där. även om man inte avkodat filerna går de på nåt vänster ändå att se efter att abonnemanget gått ut. Jag har filer från den frivisningsperiod man får på Canal+ när man tecknat nytt abonnemang och de går fortfarande att se flera år efter att den perioden gått ut.

Just när det gäller att flytta filerna till datorn så finns ofta många hinder. Ofta finns ingen vettig möjlighet att flytta själva filen, Topfield har en bra USB-anslutning där det funkar bra, Dilog 55x har en usel USB-anslutning så där flyttar man lämpligen hela hårddisken till PCn. Ofta har diskarna lite udda filsystem så för att kunna läsa dem behövs specialprogram i datorn, och lyckas man ändå läsa filerna så är de ofta inte standard MPG-filer och det är inte alltid det finns konverteringsprogram. Och sen kan de ju alltså dessutom vara krypterade. Trevligt när det funkar, men inte så många av de vanligen förekommande boxarna där det går att flytta filerna till datorn för uppspelning.

Postad 26 August 2010 - 11:03

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0
Summerar lite...Hoppas det är rätt uppfattat.
Oavsett, om det är Viaccess, Conax eller Viasat så gäller troligen följande. Alltså digitalt inspelade program.

Låt oss säga att du spelat in nyhetsprogrammet Aktuellt, och du vill titta på detta senare, utanför din digitalbox.

Alla inspelade filer ligger antagligen krypterade på respektive hårddisk. Det må vara USB- minne, extern HD eller intern HD.

Ett chip i burken används sedan mer eller mindre i realtid för att kryptera upp materialet för visning. Chippet är naturligtvis hårdvarubaserat. Jag tror att det är svårt att via en programvara i datorn kryptera upp den inspelade filen för visning.
Saken försvåras också av att varje kort har en ID, och att denna kontrolleras även under uppspelning av sparat material.

Att flytta filen kan ju inte vara svårt- däremot att spela upp den.

Postad 26 August 2010 - 11:30

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Summerar lite...Hoppas det är rätt uppfattat.
Oavsett, om det är Viaccess, Conax eller Viasat så gäller troligen följande. Alltså digitalt inspelade program.

Äpplen och päron, Viaccess och Conax är krypteringsmetoder, Viasat är en operatör (som använder krypteringsmetoden NDS)

Låt oss säga att du spelat in nyhetsprogrammet Aktuellt, och du vill titta på detta senare, utanför din digitalbox.

Alla inspelade filer ligger antagligen krypterade på respektive hårddisk. Det må vara USB- minne, extern HD eller intern HD.

Just aktuellt är kanske inte det bästa exemplet då det sänds okodat i både marknät och gissningsvis i en del kabelnät och därmed per automatik lagras okodat på hårddisken. Sedan skiljer det mellan boxar, som Bo beskrev så gör Topfield så att om man spelar in samma kanal man tittar på så lagras det okodat. Vissa boxar (som Topfield, Maximumm vissa Dilog o s v) kan även koda av filerna i efterhand och lagra dem okodat. Andra lagrar aldrig avkodat material.

Ett chip i burken används sedan mer eller mindre i realtid för att kryptera upp materialet för visning. Chippet är naturligtvis hårdvarubaserat. Jag tror att det är svårt att via en programvara i datorn kryptera upp den inspelade filen för visning.

På vissa boxar (Topfield, Dilog 55x m fl) stoppar man i en CA-modul som sköter avkodningen, åtminstone när man tittar live men troligen även när man spelar upp kodat material från hårddisk. I allmänhet sker det hårdvarubaserat, men det är inga krävande grejor, det kunde med lätthet skett i mjukvara och gör också det på en del boxar. På en PC hade det varit en baggis rent kapacitetsmässigt.

Saken försvåras också av att varje kort har en ID, och att denna kontrolleras även under uppspelning av sparat material.

Det är en hel del krumelurer kring det här med kryptering av kanalerna, jag hade inte gett mig på att förklara det på ett så här begränsat utrymme ens om jag begripit mig på det tillräckligt bra. Men visst, chipet på programkortet är inblandat.

Att flytta filen kan ju inte vara svårt- däremot att spela upp den.

Som jag beskrev i mitt förra inlägg, det är inte alltid så enkelt på alla boxar, Topfield och ett fåtal andra är snarare undantag.

Postad 26 August 2010 - 14:53

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0

Äpplen och päron, Viaccess och Conax är krypteringsmetoder, Viasat är en operatör (som använder krypteringsmetoden NDS)

Insåg detta senare

Just aktuellt är kanske inte det bästa exemplet då det sänds okodat i både marknät och gissningsvis i en del kabelnät och därmed per automatik lagras okodat på hårddisken. Sedan skiljer det mellan boxar, som Bo beskrev så gör Topfield så att om man spelar in samma kanal man tittar på så lagras det okodat. Vissa boxar (som Topfield, Maximumm vissa Dilog o s v) kan även koda av filerna i efterhand och lagra dem okodat. Andra lagrar aldrig avkodat material.

Även detta insåg jag var ett dåligt exempel. Men jag valde Aktuellt pga att få bort känslan av piratkopiering i frågan.

Om det skiljer mellan boxarnas lagringsmetoder, och även operatörernas krypteringsmetoder, så har jag fått svar på frågan och kan lugna ner mig. Efter mycket arbete och ansträngning så kom jag (vi) fram till att det finns inget entydigt svar.

Allt beror på allt!

Tack för att ni tog er tid att svara på frågor i detta obegripliga ämne. Det är ju obegripligt också för att krypteringsmetoderna är hemliga. Jag tror inte operatörerna gärna hjälper till att förklara metoderna för hur dom skyddar materialet. :rolleyes:

Postad 28 August 2010 - 13:34

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Sådärja... Nu har 5700:an satt sin sista potatis. Tack för den här tiden.

Har nu två st 7520PVRt HDMI men lyckas fan inte ställa om den ena boxen att använda alternativ fjärrkontrolls-"kanal".

Power+2 - Fjärren ställer om sig men ej boxen.

Nån som vet hur man instruerar boxen att byta?

(Den gamla toppyn använde inte samma fjärrkoder som 5720, därför blev det inte ett problem förns nu. Jo vi är TV-narkomaner - vi har två boxar...)

Postad 29 August 2010 - 20:23

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Du skriver ju om problem med din 5720Hdmi, så då undrar jag hur det påverkat din 5700:a?
Är den utslängd genom fönstret eller på något annat sätt destruerad?
Om inte, är den då ställd i garderoben eller liknande?

Kanske du vill bli av med den? Jag skulle behöva en backup / sommarstugebox om priset är det rätta.... :)

/Bosse

Postad 30 August 2010 - 00:16

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Har nu två st 7520PVRt HDMI men lyckas fan inte ställa om den ena boxen att använda alternativ fjärrkontrolls-"kanal".

Power+2 - Fjärren ställer om sig men ej boxen.

Går det verkligen?
Jag har för mig att det går att ställa om den nya modellen av fjärr för att passa till en gammal box, men inte få en ny box att köra med en gammal fjärr, som du verkar vilja om jag förstått dig rätt.

Du kan alltså få din 5700 att köra med 5720:ans fjärr, men inte få din 5720 att köra med 5700:ans fjärr...

Postad 30 August 2010 - 07:53

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Du skriver ju om problem med din 5720Hdmi, så då undrar jag hur det påverkat din 5700:a?
Är den utslängd genom fönstret eller på något annat sätt destruerad?
Om inte, är den då ställd i garderoben eller liknande?

Kanske du vill bli av med den? Jag skulle behöva en backup / sommarstugebox om priset är det rätta.... :)

/Bosse

Bosse!

Med tanke på vad du ställt upp med ang dina XML-laddfiler etc är den "complementary". PMa din adress.
(Säkert bara den berömda nätagg-"buggen")

Jag har plockat ur hårddisken.

/Anders

Postad 30 August 2010 - 07:56

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Går det verkligen?
Jag har för mig att det går att ställa om den nya modellen av fjärr för att passa till en gammal box, men inte få en ny box att köra med en gammal fjärr, som du verkar vilja om jag förstått dig rätt.

Du kan alltså få din 5700 att köra med 5720:ans fjärr, men inte få din 5720 att köra med 5700:ans fjärr...

Jag svarar på min egna fråga tillika dig...

Jag tog hem FireBird's RemoteSwitch och körd den på nya boxen. disablade mode 1,2,3 och enablade mode 4. Gjorde även Power+4 på remoten och Voila! Nu svarade den unikt. Och inte nog med det - den hade samma koder som min gamla fjärren vilket innebar att jag inte behövde lära om min multifjärr till AV-receivern! Kanon!

Postad 30 August 2010 - 20:57

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Bosse!
Med tanke på vad du ställt upp med ang dina XML-laddfiler etc är den "complementary". PMa din adress.
(Säkert bara den berömda nätagg-"buggen")
/Anders

Gjort! :)

Postad 05 September 2010 - 08:30

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
TV10 i marknätet....
Jag såg just att TV10 skall starta i veckan (den 7/9).
Då uppstår frågan ifall den kanalen övertar LCN från ZTV (13) eller MTV (10) eller om den får ett nytt LCN-nummer???
En annan öppen fråga är ifall TVSajten kommer att ha programdata för denna kanal eftersom underhållet av sajten är på sparlåga nuförtiden?
Kan påverka programguide för MyStuff via XmlTV2Mei. :)

Nån som vet mera? De kanallistor som Teracom har på sin site är från omläggningen 1/2 2010 och har inte med TV10

Bosse

Postad 05 September 2010 - 13:52

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
MyStuff logosfiler med TV10
Jag gjorde en ny kanalsökning och då försvann ZTV och i stället blev det TV10 på kanalplats 13 (LCN=13).
Så nu har jag uppdaterat logofilerna med TV10. Kan hämtas här.
Ännu finns det ingen signal från TVSajten angående programguide för TV10....
Har ställt frågan i deras forum så nu är det bara att invänta svaret....
Här kan man se forumfrågan..

/Bosse

Redigerat av Bo_B, 05 September 2010 - 13:56.

Postad 05 September 2010 - 21:09

jerjoh
  • jerjoh
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Hallå Bosse m.fl!

Har 3 st topfieldboxar. Tröttnade på hängningarna till följd av Mystuff. Kör nu på boxers navigator, har 2 st 5720, gränsnittet är dock så tråkigt och svåröverskådligt. Skulle det gå att anv boxernavigatorns epg och sedan på något sätt få över denna info till MS? behöver då inte xmltv, navigatorn ger då alltid 7 dagars epg. Men vill ha MS gränssnittet :)

Postad 06 September 2010 - 06:36

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Har 3 st topfieldboxar. Tröttnade på hängningarna till följd av Mystuff.

2 frågor:
1) Vilken firmware + patchar kör du på dina boxar? Min box hänger sig nästan aldrig, men gjorde det förut innan jag laddade in en stabil firmware. Speciellt firmware av serien 3.x är dålig på att hantera arbetsminnet och det påverkar möjligheterna att köra TAP:s.

2) Har du 3 Boxerabonnemang, en för varje box, eller kör du cardsplitter på nåt sätt? Jag har själv funderat på flera boxar men vill inte köpa ett extra Boxerabonnemang...

Kör nu på boxers navigator, har 2 st 5720, gränsnittet är dock så tråkigt och svåröverskådligt. Skulle det gå att anv boxernavigatorns epg och sedan på något sätt få över denna info till MS? behöver då inte xmltv, navigatorn ger då alltid 7 dagars epg. Men vill ha MS gränssnittet :(

Tja, det beror på hur Navigator fungerar. Själv har jag ingen sådan så jag vet inte hur den gör. Men om den baseras på att något program installeras på boxen typ en firmwarepatch eller en TAP som sedan producerar en fil nånstans så kanske man kan analysera den filen. Om den går att avkoda så går det såklart att göra ett program som läser in filen och gör en mei-fil som MyStuff kan hantera.
Och då öppnar det för att köra MyStuff med Navigator som EPG-källa.

Men som sagt var vet jag inget alls om hur Navigator fungerar eller vad den gör så det är ju väldigt spekulativt.
Har du möjlighet att kolla på boxen (med Altair) ifall det finns någon misstänkt fil som kan vara en Navigator-datafil? I så fall skulle du kanske kunna föra över den till din PC och tillhandahålla den för analys?

Hur gjorde du för att få Navigator? Var det en installation av något slag eller hur går det till?

/Bosse

Postad 06 September 2010 - 12:31

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
TF5700PVRt fjärr??
Jag skulle behöva en extra fjärr till en TF5700 (den ovala modellen). Är det någon här som vet var man kan få tag i en alt. har en liggande som han/hon vill bli av med?

Bosse

Postad 06 September 2010 - 21:28

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

TF5700PVRt fjärr??
Jag skulle behöva en extra fjärr till en TF5700 (den ovala modellen). Är det någon här som vet var man kan få tag i en alt. har en liggande som han/hon vill bli av med?

Är det nån som har provat en sån här universalfjärr, tex Logitech Hamony 300i och kan säga om det går att få den att funka med MyStuff?
/Bosse

Postad 06 September 2010 - 22:28

jerjoh
  • jerjoh
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
:(

Redigerat av jerjoh, 06 September 2010 - 22:45.

Postad 06 September 2010 - 22:41

jerjoh
  • jerjoh
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

2 frågor:
1) Vilken firmware + patchar kör du på dina boxar? Min box hänger sig nästan aldrig, men gjorde det förut innan jag laddade in en stabil firmware. Speciellt firmware av serien 3.x är dålig på att hantera arbetsminnet och det påverkar möjligheterna att köra TAP:s.

2) Har du 3 Boxerabonnemang, en för varje box, eller kör du cardsplitter på nåt sätt? Jag har själv funderat på flera boxar men vill inte köpa ett extra Boxerabonnemang...

Tja, det beror på hur Navigator fungerar. Själv har jag ingen sådan så jag vet inte hur den gör. Men om den baseras på att något program installeras på boxen typ en firmwarepatch eller en TAP som sedan producerar en fil nånstans så kanske man kan analysera den filen. Om den går att avkoda så går det såklart att göra ett program som läser in filen och gör en mei-fil som MyStuff kan hantera.
Och då öppnar det för att köra MyStuff med Navigator som EPG-källa.

Men som sagt var vet jag inget alls om hur Navigator fungerar eller vad den gör så det är ju väldigt spekulativt.
Har du möjlighet att kolla på boxen (med Altair) ifall det finns någon misstänkt fil som kan vara en Navigator-datafil? I så fall skulle du kanske kunna föra över den till din PC och tillhandahålla den för analys?

Hur gjorde du för att få Navigator? Var det en installation av något slag eller hur går det till?

/Bosse

Har testat de flesta som finns tillgängliga. Till 5720 var jag dock nödd och tvungen att köra på fw anpassad för 5710 då 5720 ej hade någon fw under 3.00. Standard är 3.40 för 5720. Går man ned under denna försvinner dock boxers egen navigator, denna stöds endast i den senaste fw som då är 3.40.
När jag körde fw för 5710 med MS så funkade det rätt ok ca en vecka sedan började boxen hänga sig. Gick därför tillbaka till originalet med den inbyggda navigatorn/epg funktionen.

Boxernavigator är en gratistjänst som Boxer erbjuder sina kunder, ger upp till sju dagars epg. Funkar dock ej på alla boxar, av topfield endast 5720 vad jag vet iaf.

Jag kör med cardsplitter till mina tre topfields, funkar kanonbra hos mig, bor i villa av trä, vet ej hur sten och betongvillor funkar, troligen sämre iaf;-)

Postad 07 September 2010 - 09:09

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Är det nån som har provat en sån här universalfjärr, tex Logitech Hamony 300i och kan säga om det går att få den att funka med MyStuff?
/Bosse

Jag kör med 2 st Logitech Harmony 525 samt en 555.
Gillar 525:an bättre då den har mjukare belysning (orange).
Satsa på en med display, då har du större möjligheter att få den som du vill ha den med egna menytexter och sånt.

Funkar bra när man väl har fått det som man vill ha det, men det är Logitechs programvara som är lite skum i menyerna innan man lärt sig.
Annars är det ett steg åt rätt håll! En dosa för allt jox!

Redigerat av Unregistered345c2d61, 07 September 2010 - 09:13.

Postad 07 September 2010 - 10:29

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Kom ni fram till vilket LCN-nr TV10 fick? Jag kör ju via boxer o hittar då ingen info där. Har fått fram tv 10 genom ny kanalsökning men skulle vilja få med den i favoritlistan jag skapat även om det inte finns någon EPG.

Jag kör också Logitech Harmony 525 men har efter köpet av ny tv inte orkat installera den till Topfieldboxen utan kör med orginalet som jag gillar bättre även om det är drygt med tre fjärrar till tv:n.

Postad 07 September 2010 - 15:30

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Kom ni fram till vilket LCN-nr TV10 fick? Jag kör ju via boxer o hittar då ingen info där. Har fått fram tv 10 genom ny kanalsökning men skulle vilja få med den i favoritlistan jag skapat även om det inte finns någon EPG.

Hos mig blir det #13, dvs ZTV:s nummer återanvänds.
Tyvärr är det ingen response alls på TVSajten så därifrån finns ingen EPG att hämta.
Och på min Toppy lyckades inte den inbyggda EPG:n heller hitta TV10:s program, men den är ju så allmänt usel i alla fall så det var nästan väntat....

Jag kör också Logitech Harmony 525 men har efter köpet av ny tv inte orkat installera den till Topfieldboxen utan kör med orginalet som jag gillar bättre även om det är drygt med tre fjärrar till tv:n.

Harmony 525 verkar inte finns längre (åtminstone inte hos webhallen), men de som finns är rätt mycket dyrare än 300i, från 600 till 3.500 SEK.
Tänkte mig att klara mig undan lite billigare...

Postad 07 September 2010 - 17:29

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Nu är jag hemma igen efter att TV10 startat på riktigt och nu fick jag göra en kanalsökning på min box för att fixa bort duplikat, dvs först radera alla kanallistor och sen söka kanaler.
Då fick TV10 LCN=42 som någon här har förutspått....
LCN 13 verkar ha helt försvunnit från luften.

Jag har uppdaterat mina logofiler med TV10 på rätt kanalplats nu, kan hämtas här.

Nu skall jag byta kondingar på en beg box som jag fick igår så får jag se om det hjälper för att få fyr på den...

/Bosse

Postad 07 September 2010 - 18:22

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
EPG för TV10 till MyStuff via XmlTv2Mei
Jag har just kollat att det finns en over-the-air EPG som kan extraheras på följande sätt:

1) Man måste ha eit2mei TAP körandes i boxen (min ligger i AutoStart)
2) Man lägger till/ställer in följande data i xmltv2mei.ini-filen:
[Config]
MergeToppyFreeview=1

[LCN]
tv10.se = 42

[tv10.se]
Name=TV10
LCN=42
EPG=1

3) Man kör XmlTv2Mei så att den använder de nya inställningarna.
Nu kommer den att kopiera upp Freeview.mei från boxen (där bl.a. EPG för LCN=42 finns.
Sen laddar den hem data från TVSajten, där det saknas EPG för TV10
Därefter så kollar den för kanaler som skall ha EPG enligt inifilen men saknar sådana från TVSajten om det kanske finns något i Freeview, och i så fall läses detta in till den slutliga EPG-filen.

4) Man trycker EPG-knappen på boxen, sen meny och pil upp till man kommer till Z1 (Reload data) som man aktiverar.
Då läser MyStuff in den nya EPG:n.

Nu skall det finnas lite data om TV10-program, men troligen bara ett dygn framåt.

Postad 07 September 2010 - 19:56

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Harmony 525 verkar inte finns längre (åtminstone inte hos webhallen), men de som finns är rätt mycket dyrare än 300i, från 600 till 3.500 SEK.
Tänkte mig att klara mig undan lite billigare...

Jag köpte mina begagnade på Tradera och de var knappt använda. Fick dem för runt 300:- st.
Är du intresserad kan du få köpa min 555, för den ligger bara oanvänd just nu, så den hamnar nog på Tradera igen snart...

Postad 08 September 2010 - 09:53

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Jag köpte mina begagnade på Tradera och de var knappt använda. Fick dem för runt 300:- st.
Är du intresserad kan du få köpa min 555, för den ligger bara oanvänd just nu, så den hamnar nog på Tradera igen snart...

Har lagt ett bud på en som ligger ute på Tradera nu. Få se om det är någon som går över, auktionen slutar den 11/9...
/Bosse

Postad 08 September 2010 - 15:44

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Har lagt ett bud på en som ligger ute på Tradera nu. Få se om det är någon som går över, auktionen slutar den 11/9...
/Bosse

525 är faktiskt bättre tycker jag, så du gör rätt i att buda på en sån! :)

Postad 08 September 2010 - 19:35

JohnD
  • JohnD
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Ibland blir man bara så trött....

Kommer hem och slår på boxen och alla inspelningar är borta :) . Igår hade jag boxen nästan full. Vet inte vad som hänt. På sista tiden har den varit lite konstig och startat om emellanåt när man bläddrar i EPGn. Kollade via Altair och allt i "program files" fanns kvar.

Frun måttligt glad... :)

EDIT: Använder Mystuff 6.2

Redigerat av JohnD, 08 September 2010 - 19:45.

Postad 08 September 2010 - 20:30

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Ibland blir man bara så trött....

Kommer hem och slår på boxen och alla inspelningar är borta ;) . Igår hade jag boxen nästan full. Vet inte vad som hänt. På sista tiden har den varit lite konstig och startat om emellanåt när man bläddrar i EPGn. Kollade via Altair och allt i "program files" fanns kvar.

Frun måttligt glad... :D

EDIT: Använder Mystuff 6.2

Typiskt så kan nästan vad som helst i felväg inträffa om man har ett power supply som är på väg att gå sönder.
Toppyns PS använder sig av relativt låg kvalitet på sina kondensatorer och dessutom är temperaturen i en toppy ganska hög. Detta sammantaget medför att nätdelen kan haverera ganska fort.
Jag bytte kondingarna på min egen box rent profylaktiskt för två veckor sedan och denna vecka fick jag överta en Toppy som hade börjat bete sig konstigt, startat om och haft problem med disken.
Efter lite mätningar visade det sig att nätdelen var vissen, 5V var bara 4.2V och 12V var 17V. Efter kondensatorbyte även på denna så är nu spänningarna 5.02V resp 12.1V, väl inom toleranserna.

Så mitt råd är detta:
1) Dra ur sladden till boxen.
2) Köp kondingarna via nån distributör
3) Byt de 6 kondensatorerna
4) Koppla in strömmen igen.

Om du har tur har disken klarat sig utan skador (fast det låter som om den är skadad på din beskrivning).

Lite hjälp på traven finns på min reparationssida här.

/Bosse

Postad 09 September 2010 - 10:36

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Trist med krasch där inspelningar försvinner, brrr. Trots mina hundratals krascher så har jag sluppit detta hittills.

Stänger ni av digitalboxen över natten/dagen när ni ej använder den. Min 6 månader gamla 5720 fungerar rätt bra just nu utan att krascha stup i ett men ibland blir det problem och det är främst när jag slår av boxen och ska starta den igen så nu ger jag fan i det. Vilket i sin tur gör att den säkert kommer slitas ut fortare o orsaka andra problem så småningom, suck.

Tack för infon om TV10 Bosse, ska hem och testa fixa till favoritlista. Får ibland dubletter av SVT1 eller som nu trippletter i favoritlista som jag skapar trots att jag självklart bara lägger in lcn-numret en gång i filen jag skapar?

Postad 09 September 2010 - 18:13

JohnD
  • JohnD
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Efter formatering av disken verkar allt stabilt och bra. Hade tänkt att göra det endera dagen ändå men hade ju velat beta av en del inspelat innan. Men nu finns det ju bra med plats på disken iallafall ;).
Får väl följa Bosses råd och byta de där kondingarna.

Undrar om det kommer en Topfield box som klarar mpeg4 + HD nu när det börjar bli aktuellt HD-sändningar, svårt att vara utan MyStuff.

/John

Postad 09 September 2010 - 18:54

Unregisteredca6ebaf2
  • Unregisteredca6ebaf2
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

/Bosse

Har en Harmony700 som fungerar alldeles utmärkt förutom några knappar från MyStuff som jag totalt misslyckas med att hitta och definiera i min "activity" TV som jag använder när jag tittar på TV. Det som för mig är en utmaning är att hitta namnet som harmony använt i sina menyer för originalfjärrens knappar. Dessutom är det irriterande när fjärren inte förstår att Topfield är på när jag växlar mellan hemmabioljud och vanligt TV-ljud. Den tooglar då pwr och stänger av istället. Är det någon som har tips hur man får detta perfekt för Topfield och Mystuff?

Jag har även ett problem med MyStuff 6.2. Uppgraderade till denna och har därefter fått problem med power-off. Den stänger inte av sig i första försöket. Jag kommer inte ihåg vilken konfigurering man skall ha för att komma runt detta problem. Känns som att något skall sättas upp annorlunda jämfört med 6.1 som jag körde tidigare

Postad 10 September 2010 - 15:31

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Har en Harmony700 som fungerar alldeles utmärkt förutom några knappar från MyStuff som jag totalt misslyckas med att hitta och definiera i min "activity" TV som jag använder när jag tittar på TV. Det som för mig är en utmaning är att hitta namnet som harmony använt i sina menyer för originalfjärrens knappar. Dessutom är det irriterande när fjärren inte förstår att Topfield är på när jag växlar mellan hemmabioljud och vanligt TV-ljud. Den tooglar då pwr och stänger av istället. Är det någon som har tips hur man får detta perfekt för Topfield och Mystuff?

Jag har ställt in så den inte slår av Topfielden överhuvud taget. Jag får stänga av den manuellt om jag absolut vill.

Vilka andra knappar har du problem med?

Jag har lärt in några funktioner från originaldosan för att få det att fungera som jag vill.
Då kan jag döpa dessa funktioner till vad jag vill i menytexten.

Jag har en 525...

Postad 10 September 2010 - 20:20

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Jag har även ett problem med MyStuff 6.2. Uppgraderade till denna och har därefter fått problem med power-off. Den stänger inte av sig i första försöket. Jag kommer inte ihåg vilken konfigurering man skall ha för att komma runt detta problem. Känns som att något skall sättas upp annorlunda jämfört med 6.1 som jag körde tidigare

Har du installerat TAP SDS möjligen? Det är den s.k. shutdown server som MyStuff har börjat använda.
Det har varit problem med den på våra toppys så jag använder inte den alls.
Prova med att radera den från AutoStart och starta sen om boxen.
Nu skall on/off-knappen fungera normalt.

Bosse

Postad 10 September 2010 - 22:34

Unregisteredca6ebaf2
  • Unregisteredca6ebaf2
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Jag har ställt in så den inte slår av Topfielden överhuvud taget. Jag får stänga av den manuellt om jag absolut vill.

Vilka andra knappar har du problem med?

Jag har lärt in några funktioner från originaldosan för att få det att fungera som jag vill.
Då kan jag döpa dessa funktioner till vad jag vill i menytexten.

Jag har en 525...

Det är naturligt alltid trassligt när man har färre knappar på fjärren än vad som finns på originalfjärren. Jag har tyvärr inte lyckats att få ett antal mindre viktiga knappar att fungera.

Den knapp som jag konstigt nog inte får att fungera alls är EXIT och den behövs på ett flertal ställen
I övrigt får jag inte till Text-TV och Favoriter

Något som irriterar mig är är jag inte har hittat hur jag sorterar om mina Aktiviteter. Just nu visas de varken i bokstavs eller inmatningsordning. Däremot är fjärren helt underbar eftersom att allt som behövs startas med en knapptryckning och man stänger av allt med en knapp. Jag har aktiviteterna Radio, TV, TV-hemmabio, DVD-via-PS3

/Nisse

Postad 10 September 2010 - 22:45

Unregisteredca6ebaf2
  • Unregisteredca6ebaf2
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Har du installerat TAP SDS möjligen? Det är den s.k. shutdown server som MyStuff har börjat använda.
Det har varit problem med den på våra toppys så jag använder inte den alls.
Prova med att radera den från AutoStart och starta sen om boxen.
Nu skall on/off-knappen fungera normalt.

Bosse

Du är en klippa. Naturligtvis använde jag felaktigt SDS eftersom jag tolkade det som att MyStuff behövde den. Nu är SDS borta och min Harmony fjärr fungerar som tänkt

/Nisse

Postad 11 September 2010 - 09:11

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Jag har också kopplat bort SDS då det strular. Det verkar som om man i ver 6.3 kommer att gå tillbak till den inbyggda hnateringen som man haft i tidigare versioner.

Mystuff har också crashat flera gånger vid uppstart och jag har konstaterat att det är Mystuff.dat som blir korrupt så jag hoppas att de fixar detta till nästa version.

Postad 11 September 2010 - 23:30

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
ASUS WL-500G Premium
Är det någon här som har en sån router liggande och vill bli av med den?
Behöver en extra sådan för att koppla upp den TF5700 som jag fick av Sintran i veckan. Jag skall alltså installera FTP-konnektivitet via WiFi till min Toppy enligt den här guiden så att den funkar lika som min första Toppy.

Tyvärr har Webhallen slutat sälja denna artikel eftersom den troligen gått ur tillverkning....

Bosse

Postad 12 September 2010 - 05:23

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

ASUS WL-500G Premium
Är det någon här som har en sån router liggande och vill bli av med den?

Blev ingen fjärr såg jag... :rolleyes:

Jag har en Asus liggande som är lite skum. Kanske bara behöver flashas om på någe speciellt vis. Har provat lite, men inte lyckats. Den fungerar ett tag, sedan tröttnar den. Den lyser dock hela tiden.

Kanske är något enkelt fel, vad vet jag, men den ligger bara här just nu, för jag har 2 andra som funkar...

Redigerat av Unregistered345c2d61, 12 September 2010 - 05:25.

Postad 17 September 2010 - 17:53

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

EPG för TV10 till MyStuff via XmlTv2Mei

[LCN]
tv10.se = 42

[tv10.se]
Name=TV10
LCN=42
EPG=1[/code]

Bosse. Har hämtat hem "MyStuff svenska logos (uppdaterade med CANAL+ SPORT1-SFKanalen). Nu också anpassade efter kanaländringen 1 Feb 2010, samt TV10-loggan från Sept 2010" men får ändå inte någon logo för Kanal 10.

Kommer du att uppdatera logo filen snart?
Tack Bosse vad gjorde vi utan dig.

/Kjell

Postad 17 September 2010 - 19:17

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Bosse. Har hämtat hem "MyStuff svenska logos (uppdaterade med CANAL+ SPORT1-SFKanalen). Nu också anpassade efter kanaländringen 1 Feb 2010, samt TV10-loggan från Sept 2010" men får ändå inte någon logo för Kanal 10

Funkade i alla fall för mig...

Har du startat om MyStuff, alltså avslutat och sedan startat MyStuff igen?
Räcker inte med att enbart ladda om inställningarna...

Startat om topfielden?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.