Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 11 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 18 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 17 June 2008 - 20:43

down31
  • down31
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Okej jag har försökt söka igenom tråden men jag hittar inget bra svar. Sen att det är närmare 100 sidor gör det jobbigt att leta;P

Men går det på nått sätt att synka ljud och bild ?!? isåfall hur?
Jag kör nu mest med Xvid osv i väntan på att få min reciver ^^

Tack på förhand ^^

Postad 17 June 2008 - 21:14

BazookaSkoga
  • BazookaSkoga
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Eftersom ditt program uppenbarligen också använder relativa sökvägar så borde det enklaste även där vara att helt enkelt spara filen på rätt ställe direkt. Eller var det ett felaktigt antagande att du flyttat m3u-filen efter att du sparade den?

Nä det stämmer, jag har flyttat filen efter att jag sparat den. För att göra som du säger måste jag då koppla ihop datorn och tvixen med USB för att använda ett musikprogram för att spara om filen. Eller hur? Nu när jag ville flytta spellistorna öppnade jag bara filen genom ett ftp-program och skrev om sökvägarna. Det gick som sagt jättebra.

Postad 17 June 2008 - 21:30

No_Jah
  • No_Jah
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Okej jag har försökt söka igenom tråden men jag hittar inget bra svar. Sen att det är närmare 100 sidor gör det jobbigt att leta;P

Men går det på nått sätt att synka ljud och bild ?!? isåfall hur?
Jag kör nu mest med Xvid osv i väntan på att få min reciver ^^

Tack på förhand ^^

CH + och - på fjärkontrollen kan du använda för att synka ljudet, verkar dock inte funka med alla filer.

Postad 17 June 2008 - 21:53

Unregisteredd03b0983
  • Unregisteredd03b0983
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Är det någon som vet vad det är för mening med huvudmenyn i Tvixen?
Jag menar det står ju Video/Music/Photo osv.. men oavsett vad man väljer ser och fungerar allt precis likadant.
Litet B faktiskt, jag trodde först att man kunde nyttja detta för att ENDAST visa vald kategoris filer samt kanske få ett bättre sätt att spela upp musik på.

Postad 17 June 2008 - 21:53

Unregistered31c970fc
  • Unregistered31c970fc
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
När det ändå talas om radio... Någon som fått SR P3 att funka i tvixen?

Postad 17 June 2008 - 22:02

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Är det någon som vet vad det är för mening med huvudmenyn i Tvixen?
Jag menar det står ju Video/Music/Photo osv.. men oavsett vad man väljer ser och fungerar allt precis likadant.
Litet B faktiskt, jag trodde först att man kunde nyttja detta för att ENDAST visa vald kategoris filer samt kanske få ett bättre sätt att spela upp musik på.

Tja, alltså, se det som genvägar för att göra det enkelt för dig som användare. Väljer du Video, så landar du direkt i Videomappen (där jag antar att du enbart samlar just - filmmaterial). Väljer du Audio, så... osv. Det är väl inget konstigt? :blink:

Postad 17 June 2008 - 22:17

Unregisteredd03b0983
  • Unregisteredd03b0983
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Har du provat själv?
För den tar en alltid till samma ställe dvs den disk du använder eller den nätverksmap du har ansluten.
Med andra ord inget skiljer mellan nått av alternativen så dom kunde lika gänra ersatt dom med en enda "Explorer" typ.

Jag har ingen hårddisk i min tvix utan har den kopplad till min server ist.
Så den funktionen fungerar ENDAST om jag har en intern hårddisk i tvixen och döper mapparna till nått specifikt för att den skall känna igen dom?

Hm, inte så användbart jag föredrar att ha den ansluten mot min 2TB server där alla mina filer ligger ist.
Det borde absolut finnas en funktion för vad varje menyval skall ta dig/göra.

Tack för svaret iaf.

Redigerat av Unregisteredd03b0983, 17 June 2008 - 22:42.

Postad 17 June 2008 - 22:29

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Jag har ingen hårddisk i min tvix utan har den kopplad till min server ist.
Så den funktionen fungerar ENDAST om jag har en intern hårddisk i tvixen och döper mapparna till nått specifikt för att den skall känna igen dom?

Hm, inte så användbart jag föredrar att ha den ansluten mot min 2TB server där alla mina filer ligger ist.
Det borde absolut finnas en funktion för vad varje menyval skall ta dig/göra.

Tack för svaret iaf.

Någon annan får gärna tillföra något, men jag tror det går att lösa det även på nätverk. Huvudsaken är nog bara att du har en mapp som heter Video på nätverket, och i den behöver du ha allt filmmaterial. :blink:

Postad 17 June 2008 - 23:30

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0
Jag har allt mitt material på en NAS. Jag har gjort precis som Sean skriver och det funkar jättebra! Går jag in på Vide så får jag bara fram mina Film-mappar.

Postad 18 June 2008 - 08:09

P_K
  • P_K
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Hej, jag har inte hunnit testa ordentligt, fungerar även fjärrkontrollens genvägar för audio / video utan intern HD? På min kommer jag rätt när jag trycker i huvudmenyn men fjärrens knappar funkar inte...

/Peter

Postad 18 June 2008 - 08:11

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Hej, jag har inte hunnit testa ordentligt, fungerar även fjärrkontrollens genvägar för audio / video utan intern HD? På min kommer jag rätt när jag trycker i huvudmenyn men fjärrens knappar funkar inte...

/Peter

Jodå, det lirar.

//BC

Postad 18 June 2008 - 17:52

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Det här har säkert varit uppe förr men jag orkar inte leta i 99 trådsidor...

Jag köpte en tvix 6500A idag och är överlag positiv än så länge.

Några små grejjer dock:
1. Jag har ett 100MBit/s nät hemma men det går lite segt ibland, ljudet försvinner och det hackar. Obs! detta är på vanligt dvd material, inte HD material. Jag har laddat ner och installerat senaste firmware men det hjälpte inte. Vad kan detta bero på?

2. Inställningarna för kontrast, ljusstyrka etc verkar ställa om sig tillbaka till 0 hela tiden. Jag vill ju att de ska vara kvar i de värden jag sparat. Någon som har en idé om vad som behöver göras?

3. Finns det något sätt att kopiera sina filmer till tvixen över nätet (har en intern hd i den)? Det blir så bökigt att behöva koppla ur den och gå in med den i klädkammaren där datorn står varje gång jag vill ha över filmer till tvixens egen hd via USB. Jag hittade inget om detta i manualen. Kan man mappa upp tvixen från datorn, eller funkar det bara från andra hållet (via netshare)?

4. Fläkten låter lite för mycket då den står i läge normal. Det är detta som rekommenderas i manualen. Vet någon om jag kan ställa den i lägsta läget utan att hd'n blir för varm? Jag har en Western Digital 500GB SATA med 16 MB cacheminne. Förresten, var det ett vettigt val av hårddisk?

För övrigt verkar det vara en bra produkt. För mig är det värt det enbart för att slippa byta dvd skiva var 10:e minut när ungarna tröttnat och vill se något annat :)

Postad 19 June 2008 - 05:56

jsturess
  • jsturess
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Det är därför det finns en sökfunktion!

Postad 19 June 2008 - 08:11

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Det är därför det finns en sökfunktion!

Tycker du ärligt talat att sökfunktionen är smidig nog för att hitta svaret på hans frågor i denna tråden? Det tycker inte jag, jag tycker att du ska testa själv och se hur lätt det är.

Jag köpte en tvix 6500A idag och är överlag positiv än så länge.

Några små grejjer dock:
1. Jag har ett 100MBit/s nät hemma men det går lite segt ibland, ljudet försvinner och det hackar. Obs! detta är på vanligt dvd material, inte HD material. Jag har laddat ner och installerat senaste firmware men det hjälpte inte. Vad kan detta bero på?

2. Inställningarna för kontrast, ljusstyrka etc verkar ställa om sig tillbaka till 0 hela tiden. Jag vill ju att de ska vara kvar i de värden jag sparat. Någon som har en idé om vad som behöver göras?

3. Finns det något sätt att kopiera sina filmer till tvixen över nätet (har en intern hd i den)? Det blir så bökigt att behöva koppla ur den och gå in med den i klädkammaren där datorn står varje gång jag vill ha över filmer till tvixens egen hd via USB. Jag hittade inget om detta i manualen. Kan man mappa upp tvixen från datorn, eller funkar det bara från andra hållet (via netshare)?

4. Fläkten låter lite för mycket då den står i läge normal. Det är detta som rekommenderas i manualen. Vet någon om jag kan ställa den i lägsta läget utan att hd'n blir för varm? Jag har en Western Digital 500GB SATA med 16 MB cacheminne. Förresten, var det ett vettigt val av hårddisk?

För övrigt verkar det vara en bra produkt. För mig är det värt det enbart för att slippa byta dvd skiva var 10:e minut när ungarna tröttnat och vill se något annat :)

1. Jag har också 100Mbit-nät och för mig funkar det klockrent att köra dvd-filmer, det hackar aldrig. Har du mätt upp dit nätverk för att se att det verkligen går så snabbt som det ska? Jag förutsätter att du inte kör trådlöst.

2. Det verkar vara ganska buggigt det där, personligen vill jag ha inställningarna på 0 men jag har problemet att den istället ändrar inställningarna till något annat med jämna mellanrum. Hoppas på förbättring i kommande firmware.

3. TViXen har en inbyggd FTP-server. Jag har aldrig använt den själv men jag vet att det har diskuterats i den här tråden och även på MPC-club.

4. Enda sättet att ta reda på om det funkar på låg hastighet är att testa. Du kommer sannolikt inte att förstöra något, det som händer om burken blir för varm är att den börjar krångla och eventuellt bootar om. Isåfall kan du höja fläkthastigheten och se om problemen försvinner. Kanske är det värmeproblem som gör att din spelare hackar när du kör dvd-filmer? Har du bra luftflöde omkring burken?

Postad 19 June 2008 - 08:50

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Du kan köra lägre utan att något skadas. Lugna puckar. Jag har för övrigt samma hårddisk som dig (vilken jag nu har satt i min dator istället då jag uppgraderade till en 1 TB-disk, också Western Digital) och jag har kört både den äldre generationens TViX (M-4100) och min nuvarande M-6500 på lägsta fläkthastighet och aldrig haft några problem med värmen på det sättet. Det som händer (vet jag eftersom jag har jobbat med att sälja TViX:arna), är i så fall som Martin säger, att den kanske inte alltid bootar om, men bilden fryser och det verkar som att den hänger sig, eller så kan det börja hacka. Du får testa. Jag har min TViX stående väldigt fritt på mitt skrivbord i dagsläget och det finns hur mycket luft omkring den som helst så värme är inte ett problem som jag har ändå. De som får värmeproblem är de som stoppar in TViX:en i en hylla utan luft eller bakom en sån där fin glasdörr i TV-bänken där det inte kan cirkulera någon luft. :)

Postad 19 June 2008 - 09:02

SonnyF
  • SonnyF
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Ny firmware!
Saxat från mpcclub "1.3.10 suport DTS-HD TRUE-HD passthrough."
http://www.mpcclub.c...o...pic&t=17249

http://www.tvxhd.com...oadfirmware.htm
http://www.tvxhd.com...6x00_1.3.10.zip

http://rapidshare.co...6x00_1.3.10.zip

/Sonny

Edit: Babelfish översättning.

Is opposite in 1.2.52 function improvements

Edition 1.2.52 to 1.3.10 improvement information:
1st, HD the audio frequency Pass-through pattern may support
  i. In the establishment increased the HD Pass-through option. (this option only when is at state of activation in HDMI audio frequency output option, is at may state of activation)
  ii. known question:
    1. When HD audio frequency through the HDMI output, coaxial and optical fiber non-data output
    2nd, on the screen demonstrated information not necessarily correct
2nd, LPCM pass-through may use
3rd, AVI/MKV broadcast ability improvement
  the i.RFX engine supports multi video MKV
  the ii.RFX engine supports the non-standard frame frequency
  the iii.RFX engine reads FFDS correctly the FourCC code the document
4th, TP/TS/M2TS document broadcast performance improvement
5th, MP4 document broadcast performance improvement
6th, revised one after stopping the DVD broadcast, chooses the fence again to suppose to the first folder's on question
7th, revised one, when the document broadcast total length is unable the read, the user will press 2 time info to cause the question which the system will restart
8th, the exterior UTF8 form captions may support
9th, captions related improvement
  i. revised a ASS document to be able to demonstrate the internal label's question
  ii. Next and the Previous key may when the choice captions document's page cuts has an effect
10th, Icon pattern's some breakdowns revised
11th, involves revised to HDMI some breakdowns
  i. video frequency document cut question revision
  the ii. television system is unable the question which establishes correctly to revise
12th, some small breakdowns revised

Known question
1st, the TS document's sound track number and the frequency possibly do not have the correct demonstration
2nd, when opens HD Audio the Pass-through function, the HD audio frequency's essence not outputs through coaxial or the optical fiber
3rd, when closes HD Audio the Pass-through function, will have the HD audio frequency movie to be possibly unable to broadcast normally
4th, certain WMV document broadcast is not normal
5th, some TP document can cause the machine to restart

Redigerat av SonnyF, 19 June 2008 - 15:49.

Postad 19 June 2008 - 10:18

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Du kan köra lägre utan att något skadas. Lugna puckar. Jag har för övrigt samma hårddisk som dig (vilken jag nu har satt i min dator istället då jag uppgraderade till en 1 TB-disk, också Western Digital) och jag har kört både den äldre generationens TViX (M-4100) och min nuvarande M-6500 på lägsta fläkthastighet och aldrig haft några problem med värmen på det sättet. Det som händer (vet jag eftersom jag har jobbat med att sälja TViX:arna), är i så fall som Martin säger, att den kanske inte alltid bootar om, men bilden fryser och det verkar som att den hänger sig, eller så kan det börja hacka. Du får testa. Jag har min TViX stående väldigt fritt på mitt skrivbord i dagsläget och det finns hur mycket luft omkring den som helst så värme är inte ett problem som jag har ändå. De som får värmeproblem är de som stoppar in TViX:en i en hylla utan luft eller bakom en sån där fin glasdörr i TV-bänken där det inte kan cirkulera någon luft. :)

Fläktljudet är fortfarande lite av ett mysterium.

För det första så kan man - precis som du gjort - inte nog poängtera att det är viktigt att TVIX står fritt med gott om luft runtomkring. Dessutom rekommenderar DVICO själva att det inte bör vara varmare än 25 grader i rummet.

Canman har också pekat på att fläkten kan låta mer första två veckorna innan den är inkörd.

I mitt fall (inbyggd hårddisk) har jag inte märkt någon skillnad mellan låg och normal fläkthastighet. Den lät lika mycket oavsett det innan jag ställde den på en helt egen hylla i racken (med fri luft ovanför). Jag gissar att det sitter en temperatursensor i burken som reglerar fläkthastigheten. Dessutom så ökar fläkthastigheten när jag kör i tunerläge. Jag vet inte om det beror på att processorn får jobba hårdare eller om tunern värmer upp burken.

Hur som helst så är det en jätteskillnad mellan 4100 och 6500. 6500 utvecklar betydligt mer värme än 4100.

Det där med glalsdörr är nog en avvägning. Själv har jag glasdörrar men hyllan har ett stort hål i aktern riktad in mot en hörna så utrustningen får rätt bra med luft den vägen. Jag hör burken tydligare med öppna dörrar än med stängda.

Resultatet i slutänden är att 6500 hörs när det är tyst i rummet men med normalt TV-ljud hör jag den inte alls.

/Göran

Postad 19 June 2008 - 13:21

Superfixarn
  • Superfixarn
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Mitt första inlågg i debatten:

Låt för sjutton det vara en debatt! Vi som läser detta forum gör det för att det är just ett forum och inte en reklamsida. Det finns uppenbarligen finns en hel del problem med produkten men vissa skribenter här är ju så förbaskat partiska (även om de gång på gång upprepar att de inte skulle vara det) att de vill sopa alla problem under mattan hellre än öppet diskutera dem.

Och skulle någon yppa något negativt blir dessa märkta som världens surk*kar och sågade vid fotknölarna.
Så tack Göran och alla andra som vågar sticka ut hakan och påpeka bristerna så att andra köpare får en helhetsbild av vad de väljer. Dessutom är det väl bra att problemen kommer till ytan så att Canman kan föra synpunkterna vidare till Dvico så att kommande FW's och produkter blir bättre.

Om folk inte hade fått "gnälla" lite (vi är ju svenskar för tusan - det ligger i vår natur) så hade många fått dras med sina burkar av version 1 med värmeproblem etc.

Prisad varde yttrandefriheten!

Därmed lämnar lämnar jag fältet öppet för att bli sågad - men vet ni - det rinner av som vattnet på en gås för jag anar att många håller med om vad jag skrivit.

Postad 19 June 2008 - 14:38

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Låt för sjutton det vara en debatt! Vi som läser detta forum gör det för att det är just ett forum och inte en reklamsida. Det finns uppenbarligen finns en hel del problem med produkten men vissa skribenter här är ju så förbaskat partiska (även om de gång på gång upprepar att de inte skulle vara det) att de vill sopa alla problem under mattan hellre än öppet diskutera dem.

Och skulle någon yppa något negativt blir dessa märkta som världens surk*kar och sågade vid fotknölarna.
Så tack Göran och alla andra som vågar sticka ut hakan och påpeka bristerna så att andra köpare får en helhetsbild av vad de väljer. Dessutom är det väl bra att problemen kommer till ytan så att Canman kan föra synpunkterna vidare till Dvico så att kommande FW's och produkter blir bättre.

Om folk inte hade fått "gnälla" lite (vi är ju svenskar för tusan - det ligger i vår natur) så hade många fått dras med sina burkar av version 1 med värmeproblem etc.

Därmed lämnar lämnar jag fältet öppet för att bli sågad - men vet ni - det rinner av som vattnet på en gås för jag anar att många håller med om vad jag skrivit.

High-Five!

//BC

Postad 19 June 2008 - 14:53

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Skälet till att vissa kanske ses som partiska (mig inkluderad) är väl kanske för att vi är så ruskigt nöjda och tydligen inte har alla de problem som en del andra verkar dras med. Du tror inte att det kan vara så enkelt? :)

Jag älskar TViX:en och håller den högre än andra konkurrenter precis som andra håller Canon före Nikon, eller Saab före Volvo. Så är det bara.

Därmed inte sagt att jag (för jag kan bara tala för mig själv) sopar problemen under mattan. Däremot har jag erfarenghet från kunder och elektronikvärlden både i direkt samspel med kund då jag hade en egen butik och såldes Sveriges största utbud av MP3-spelare, men även erfarenheten B2B, det vill säga då jag pratade både direkt med slutkunder men framför allt med alla återförsäljare. Jag vet precis hur logistiken fungerar, problematiken med att kunder som skickar in en service en torsdag, ofta (jag fattar inte hur) förväntar sig att få tillbaka en ny produkt på måndagen osv.

Genom statistik och empirism (vad jag själv har upplevt) så kan jag också säga utan att ljuga, att drygt 85 % av alla "problem", är användarproblem, ofta "skit bakom spakarna" och någon som trycker på "on-knappen" och sedan räknar med att produkten ska rulla in i köket, ta ut en öl ur kylskåpet, fixa lite chips i en skål, rulla tillbaka in i vardagsrummet för att där dundra igång med en HD-film i surround i 8.1. Skämt å sido - det ÄR väldigt ofta det är materialet som strular, någon obskyr cocec som filmer - till exempel - är kodad i osv och TViX:en ÄR fruktansvärt bra, men den klarar inte allt.

Allt... är... relativt. Både sett i pris, prestanda, vad produkten kan leverera, kringtjänster, support etc.

Från den dag jag reggade mig på detta forum i form av en återförsäljare där jag klart och tydligt skyltade med vart jag kom ifrån och varför jag var på forumet, så samlade jag in information rörande alla synpunkter oavsett vad det var för varumärke jag jobbade för och vidareförmedlade det till respektive tillverkare (alla fanns då i Korea). Jag, om någon vet hur värdefullt detta (och andra) forum är och jag är helt övertygad om att den absoluta majoriteten har uppskattat min närvaro på forumet. Det vet jag i form av alla de tackmail och inlägg jag har fått från de som har har fått hjälp av mig (och andra såklart). Däremot finns det de som är emot min närvaro också, och det är helt ok. Det rinner av mig som vatten på en gås. :lol:

Idag är jag privatperson och jobbar i en helt annan bransch, så därför tycker jag mig kunna ha vilka åsikter som helst, och det kanske inte är så konstigt att jag tycker om de produtker som jag jobbade med tidigare - och desto bättre blir det när jag faktiskt var med och aktivt VALDE de produkter vi sålde (alltså de produkter som Canman jobbar med idag). Att få sälja något man själv tror på och VET är bra - det är som ren kärlek för en försäljare. Vi hade direktkontakt med respektive tillverkare så bättre förutsättningar kunde det liksom inte bli. Däremot finns det andra faktorer som man slåss med som tid, pengar, resurser, kommunikationsbarriärer, förhandlingar, SLA etc.

För TViX:en har självfallet sina brister, men vet du vad - jämfört med konkurrerande produkter, HTPC och vad det nu kan tänkas vara, så anser jag, me myself and I, att den slår dem på fingrarna.

Men självfallet - låt ordet vara fritt. Tyck vad ni vill. Framför kritik, men låt den vara befogad och berättigad. Det är inte alltid jag tycker man kan gnälla på allt, som att den inte tar "allt" material. Det köper inte jag, och det är DÅ jag ryker in på min skinande häst som försvarare av produkten. :)

Jag vet också att Canman snurrar på detta forum och i dessa trådar i princip varje dag och samlar information som de sedan pratar med DViCO direkt om, så jag vet också att det här forumet är värdefullt.

Tänker bara säga emot dig på en sak angående om att det ilgger i vår natur i Sverige att gnälla. Det är förbaskat trist. Bättre att komma med konstruktiv feedback, istället för gnäll, men jag gissar och hoppas också att det var precis det du menade, men skrev det på ett annat sätt. Gnäll, förändrar nämligen ingenting. Det bidrar bara till negativ energi och en fruktansvärt tråkig stämning. :D

Keep on contributing! :)

Postad 19 June 2008 - 16:00

pablo78
  • pablo78
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Undrar om någon har kopplat in en extern hdd till sin tvix.

Har själv en ny M-6500A men kan inte hitta den externa hdd i menyn.

Postad 19 June 2008 - 18:05

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Har du formaterat den innan?

Postad 19 June 2008 - 18:55

pablo78
  • pablo78
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Nää....har en som e full av musik som jag tänkte koppla in för jag har ingen hdd i min 6500.

Postad 19 June 2008 - 19:11

kenneth1
  • kenneth1
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Någon som har lite fina ikoner till tvixen?

Vore trevligt med ikoner till: Filmer, TV, Musik, Bilder, Xvid, BluRay, HD, Nya. Även "tillbaka" pilen vore fint att få en ny ikon till.

Redigerat av kenneth1, 19 June 2008 - 19:29.

Postad 19 June 2008 - 19:15

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Nää....har en som e full av musik som jag tänkte koppla in för jag har ingen hdd i min 6500.

Jag har haft flera olika 2.5 tums diskar inkopplade till TVIX (både 4100 och 6500) utan några problem.

En tanke som slog mig var: Har du använt rätt USB-uttag i TVIX. Du ska använda ett av de två avlänga uttag som finns på baksidan - inte det fyrkantiga som används för att koppla till datorn.

/Göran

Postad 19 June 2008 - 19:58

pablo78
  • pablo78
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
ja har provat båda.....men det e lugnt nu köpte en hdd o satte i istället.

Postad 19 June 2008 - 20:11

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Tycker du ärligt talat att sökfunktionen är smidig nog för att hitta svaret på hans frågor i denna tråden? Det tycker inte jag, jag tycker att du ska testa själv och se hur lätt det är.

1. Jag har också 100Mbit-nät och för mig funkar det klockrent att köra dvd-filmer, det hackar aldrig. Har du mätt upp dit nätverk för att se att det verkligen går så snabbt som det ska? Jag förutsätter att du inte kör trådlöst.

2. Det verkar vara ganska buggigt det där, personligen vill jag ha inställningarna på 0 men jag har problemet att den istället ändrar inställningarna till något annat med jämna mellanrum. Hoppas på förbättring i kommande firmware.

3. TViXen har en inbyggd FTP-server. Jag har aldrig använt den själv men jag vet att det har diskuterats i den här tråden och även på MPC-club.

4. Enda sättet att ta reda på om det funkar på låg hastighet är att testa. Du kommer sannolikt inte att förstöra något, det som händer om burken blir för varm är att den börjar krångla och eventuellt bootar om. Isåfall kan du höja fläkthastigheten och se om problemen försvinner. Kanske är det värmeproblem som gör att din spelare hackar när du kör dvd-filmer? Har du bra luftflöde omkring burken?

Tack för svaren!
Jag tror att segheten i nätet beror på att jag tokladdar (har 100MBit/s synkront från min leverantör) samtidigt som jag jag kopierar till/från min NAS och sedan skulle köra igång en film, allt genom samma lilla netgear router. Skit bakon spakarna mao :)

Jag provade tvixens ftp server och den var seg, men det kan ju ha att göra med nätet. Ska prova när jag inte laddar nån gång.

Jag ska testa att dra ner fläkten. Burken står fritt brevid tv'n.

Postad 19 June 2008 - 20:17

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Tack för svaret. Tvixen står fritt brevid tv'n så jag provar att sänka fläkthastigheten.

En annan grej. Det fortplantar sig små vibrationer och ett litet dovt oljud när tvixen står på tv bänken. När man lyfter upp den lite försvinner det. Jag testade med att sätta på självhäftande möbeltassar under tvixen (tassarna är lite tjockare än de inbyggda gummifötterna så de går fria mot underlaget). Då försvann ljudet nästan helt, men bara nästan. Har du tips på något bättre än möbeltassar att ha under burken?

Postad 19 June 2008 - 20:32

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Jag provade tvixens ftp server och den var seg, men det kan ju ha att göra med nätet. Ska prova när jag inte laddar nån gång.

Ett alternativ kan vara TVIX 6500 inbyggda SAMBA-server. Jag har bara provat den en gång och jag tyckte inte den gick snabbare men den kan vara bekvämare. I den engelskspråkiga manual jag tankat ner finns den beskriven på sidan 44 (jag orkar inte leta fram den svenskspråkiga pappermanualen just nu).

Annars brukar jag personligen koppla min bärbara dator till TVIX när jag vill överföra filer till och från TVIX. Det går betydligt snabbare än både FTP och SAMBA. Det går också betydligt snabbare än att kopiera filer itll eller från en USB-disk.

/Göran

Postad 19 June 2008 - 20:34

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Står inget om lösning på bildproblem med många bildvisare i 24hz i nyaste firmwaren.
Dvico tar en jäkla tid på sig att fixa problem.
Hur går det med förbättringarna du visste att de jobbade så hårt på Sean?

Postad 19 June 2008 - 21:21

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hur går det med förbättringarna du visste att de jobbade så hårt på Sean?

Hej! :)

Jag vet bara genom mina gamla kontakter att de jobbar hårt på att lösa de problem som Canman ser på olika forum, inkluderat detta. Eftersom de inte har löst det så finns det troligen en anledning. Du har väl kontaktinformation till dem har jag för mig, så jag tror det går lättare och snabbare att fråga dem direkt. Du får ett bättre svar också eftersom jag inte jobbar med dessa produkter längre. Good enough?

Jag testade med att sätta på självhäftande möbeltassar under tvixen (tassarna är lite tjockare än de inbyggda gummifötterna så de går fria mot underlaget). Då försvann ljudet nästan helt, men bara nästan. Har du tips på något bättre än möbeltassar att ha under burken?

Det finns de som har köpt typ en cm tjock svart filtduk. Kanske det kan vara något? Köp den i så nära storlek som TViX:en är, eller klipp/skär till själv så den matchar storleken på TViX:en. :)

Postad 19 June 2008 - 22:18

Unregistered1200
  • Unregistered1200
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Någon som har lite fina ikoner till tvixen?

Vore trevligt med ikoner till: Filmer, TV, Musik, Bilder, Xvid, BluRay, HD, Nya. Även "tillbaka" pilen vore fint att få en ny ikon till.

Bifogad fil(er)

Postad 19 June 2008 - 22:20

Lionel Messi
  • Lionel Messi
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Tjena grabbar!

Såg direkt, 100 sidor, så det får bli för mig att glida emellan med min simpla fråga hehe.

.MKV filer, 720. 1080 fungerar med denna nya aparaten utan några som helst problem eller?

Vore tacksam för svar.

Med vänliga hälsningar Viktor.

Postad 19 June 2008 - 22:33

Unregistered1200
  • Unregistered1200
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
så ser det ut med ikonerna :)

man kan ocså lägga bakrundsbild till varje film...eller folder

Bifogad fil(er)

Postad 19 June 2008 - 22:35

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

.MKV filer, 720. 1080 fungerar med denna nya aparaten utan några som helst problem eller?

JA! Fungerar det inte, så beror det troligen på materialet som i så fall är kodat på ett sätt som TViX:en inte klarar av, men ja - 1080p-filer flyter som smör på en stekande strand på Ibiza. :) Det är ju liksom för uppspelning av den typen av filmer, som produkten finns till. :)

Postad 19 June 2008 - 22:54

andreas30
  • andreas30
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Sean, ellr nån annan på Dvico, det har gjorts reklam för HDMI 1.3 och allt vad det innebär med HD-ljud.
Konstigt att man kan göra reklam för detta när dessa ljudformat inte stöds (ännu). Det är vad jag kallar
falsk marknadsföring. Annars funkar den helt ok tror jag (har hört att den inte klarar digitalt ljud via HDMI
vilket ala andra produkter klarar.

Postad 19 June 2008 - 23:10

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Hej! :)

Jag vet bara genom mina gamla kontakter att de jobbar hårt på att lösa de problem som Canman ser på olika forum, inkluderat detta. Eftersom de inte har löst det så finns det troligen en anledning. Du har väl kontaktinformation till dem har jag för mig, så jag tror det går lättare och snabbare att fråga dem direkt. Du får ett bättre svar också eftersom jag inte jobbar med dessa produkter längre. Good enough?

Yes tänkte bara höra om du hört något eftersom de inte hade lagt ut någon information om det du talade om att de jobbade med och att jag inte hört någon annan indikation på det du sa då. Så tänkte då måste du ha rätt tighta samtal med dem.

Deras kontakt nät orkar jag inte med eftersom man får vänta 3 veckor på ett kort och informationslöst svar att "de jobbar på det".

Postad 19 June 2008 - 23:45

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Hej

Är det någon som provat den nya firmwaren???
Sean kanske???

Mvh
/PontiacMan

Postad 20 June 2008 - 09:29

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Yes tänkte bara höra om du hört något eftersom de inte hade lagt ut någon information om det du talade om att de jobbade med och att jag inte hört någon annan indikation på det du sa då. Så tänkte då måste du ha rätt tighta samtal med dem.

Jag jobbade med de här produkterna ett halvår tillbaka. Sedan den sista december har mitt fokus legat på en hela annan marknad så jag har inte pratat med varken DViCO eller någon på Canman sedan dess egentligen så nej, jag vet inte hur det ligger till, men skälet till att jag vet att de jobbar på det här med 24 Hz är för att den frågan var aktuell vid tiden då jag slutade.

Eftersom DViCO (nu får någon rätta mig om jag har fel) övergav själva uppspelningskoden som fanns med i SDK:t från SigmaDesign, och nu själva har kompilerat en uppspelare i TViX:en som hanterar filmerna (vilket också har gjort att en hel del har blivit bättre men ännu inte allt), så innebar det också att de fick börja om och programmera allt själv och inte förlita sig på den redan skrivna kod och de instruktioner som fanns i SDK:t. Det har väl gjort att vissa saker har försvunnit på vägen igen (som fanns i tidigare firmwares).

Glad midsommar allesammans!

PontiacMan - ska testa den under helgen. :)

Postad 20 June 2008 - 10:55

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1517 inlägg
  • 0

Du kan antagligen inte köra en m3u-fil från TViXens hårddisk om du har mp3:orna på en nätverksdisk.

Eller är det internetradio du kör? Isåfall kan du bortse från min kommentar.

Jag har iallafall inga problem att köra m3u-filer med låtar från blandade mappar.

Nej, m3u-filen ligger på hårddisken i datorn på samma partition som musik ligger på, men i en annan mapp än musikfilerna som sagt.

Har du provat att göra spellistan som .pls (jag har ingen aning om det är så att det skulle fungera bättre)?

Intressant, men låter overkill med tanke på att det funkade med min gamla 5000 :) Men kan göra ett försök.

Jag tror det kan ha att göra med hur spellistans sökvägar ser ut i förhållande till var spellistan och mp3-filerna ligger.
Öppna spellistan med tex. notepad så ser du hur sökvägarna ser ut.

Fasiken, har inte den inkopplad just nu så kan inte se hur de ser ut, men det låter också konstigt iom att de funkat tidigare.

Får helt enkelt vänta på att FW blir stabilare för musik...

Postad 20 June 2008 - 10:55

kenneth1
  • kenneth1
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
fel av mig

Redigerat av kenneth1, 21 June 2008 - 15:19.

Postad 20 June 2008 - 11:28

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Hej

Sean kanske???

Mvh
/PontiacMan

Det verkar inte längre som det går att ändra bildinställningarna medan man spelar upp en film. Det händer ingenting när jag trycker på settings-knappen.

Dessutom tar det 10-15 sek innan tidsvisaren kommer igång när jag startar en film, så var det väl inte förut vill jag minnas.

Det finns ett val för auto-uppspelning, har det alltid funnits där? Vad gör det för skillnad? När jag sätter det till "Off" spelas fortfarande alla filmer i en katalog upp, inte bara den jag väljer att starta. Fortfarande lika irriterande.

Postad 20 June 2008 - 11:42

sn00ken
  • sn00ken
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Hej

Sean kanske???

Mvh
/PontiacMan

För mig fungerar inte ljudet alls bra med nya firmwaren, sätter man igång en film är det helt tyst och står "no signal" på onkyns display. Det ända sättet att få ljud över huvudtaget är att först starta en mp3 låt, då kan jag ställa in vilket ljudformat jag vill använda på receivern. sen kan jag sätta på en film och få ljud. innan har den ju automatiskt ställt in sig på dolby digital eller dts. Har testat alla ljudinställningar. men inget som värkar lösa problemt. får nedgradera firmware ingen :)

Postad 20 June 2008 - 22:08

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Sean, ellr nån annan på Dvico, det har gjorts reklam för HDMI 1.3 och allt vad det innebär med HD-ljud.
Konstigt att man kan göra reklam för detta när dessa ljudformat inte stöds (ännu). Det är vad jag kallar
falsk marknadsföring. Annars funkar den helt ok tror jag (har hört att den inte klarar digitalt ljud via HDMI
vilket ala andra produkter klarar.

Digitalt ljud genom HDMI funkar kalas. Var har du hört att det inte funkar?

//BC

Postad 21 June 2008 - 00:35

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Hmm
Verkar inte som att den nya firmwaren funkar så bra som det e sagt.
Det jag var ute efter eftersom jag har en onkyo 805 är att den skulle kunna streama dts hd ljud till stärkaren. hade vatt kul att få ljud i alla högtalare :-)

/P

Postad 21 June 2008 - 13:16

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Digitalt ljud genom HDMI funkar kalas. Var har du hört att det inte funkar?

Läs igen. HD-ljud.
Men någon falsk marknadsföring kan jag inte se att DViCO gjort där, en del läser in mycket mer än vad som finns i en spec eller i reklam.

Postad 21 June 2008 - 14:12

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Läs igen. HD-ljud.
Men någon falsk marknadsföring kan jag inte se att DViCO gjort där, en del läser in mycket mer än vad som finns i en spec eller i reklam.

Inte lätt att förstå vad Andreas30 menade egentligen.
Han avslutar inlägget med "har hört att den inte klarar digitalt ljud via HDMI vilket ala andra produkter klarar."
Och visst fungerar digitalt ljud via HDMI?

Vad det gäller biten med HD-ljud så är det väl knappast något "alla andra produkter klarar"?
Precis som du säger så har Dvico inte heller gått ut med att det skulle fungera i första skedet, utan bara att hårdvaran är förberedd för det.

EDIT: Såg att någon hade skrivit att den nya firmwaren skulle ha stöd för någon form av HD-ljud, men är inte tillräckligt insatt p.g.a. jag varken har en nyare Tvix eller HD-stöd i min förstärkare. /EDIT.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 21 June 2008 - 14:15.

Postad 21 June 2008 - 14:14

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
. What about HDMI?
It’s 1.3. There are two main advantages on HDMI 1.3. The first thing is the number of video colors, up to 24bit colors compare to 24bit of HDMI 1.1/ 1.2. The other thing is sound, Dolby true HD and DTS sound support. M-6500A supports those next generation lossless multichannel sounds (Pass though HDMI) in hardware. We used HDMI 1.3 compatible with HDMI transceiver. But it’ll take some time to support this in software.

så här stod det på mpc sida.. stämmer det att den kan ta emot elle spela upp true hd?? är den kompatibel med dom ny ljudformaten.. någon som testa detta..

Postad 21 June 2008 - 14:44

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0
Nya firmwaren var inte bra för mig.
Jag har rippat alla mina Depeche-album och singlar till flac-format för att inte tappa i ljudkvalitet.
Med nya firmwaren spelas flac-filer upp för snabbt.
Det är inte mycket för fort men tillräckligt för att det ska låta konstigt.
Märkte ingen annan skillnad från 1.2.46 och senaste så för mig blev det inga förbättringar...bara den här försämringen så jag har gått tillbaka till 1.2.46

Redigerat av Depeche, 21 June 2008 - 14:59.

Postad 21 June 2008 - 15:13

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

. What about HDMI?
It’s 1.3. There are two main advantages on HDMI 1.3. The first thing is the number of video colors, up to 24bit colors compare to 24bit of HDMI 1.1/ 1.2. The other thing is sound, Dolby true HD and DTS sound support. M-6500A supports those next generation lossless multichannel sounds (Pass though HDMI) in hardware. We used HDMI 1.3 compatible with HDMI transceiver. But it’ll take some time to support this in software.

så här stod det på mpc sida.. stämmer det att den kan ta emot elle spela upp true hd?? är den kompatibel med dom ny ljudformaten.. någon som testa detta..

Som du själv har citerat: De skriver att de satt in HDMI 1.3-kompatibel hårdvara, så att de i framtiden kan stödja de högupplösta ljudformaten. Popcorn Hour och andra som enbart förlitar sig på HDMI-transceivern i Sigma-chippet kommer inte längre än till HDMI 1.1, hårdvaran finns där inte. De anser väl helt enkelt att den extra kostnaden för chippet, och framförallt konstruktionsarbetet, är mer än vad det är värt med tanke på den än så länge rätt begränsade marknaden för högupplöst ljud.

Den senaste beta-FW som DViCO släppt är första steget på vägen för att kunna utnyttja hårdvaran, men som med nästan alla beta-FW är den mest för test. Den är framtagen för att testa pass-through av högupplöst ljud, men mängder av andra saker som fungerar i de senaste FW fungerar istället inte. Det är ett integrationsjobb man tar itu med när man via några beta-FW fått dessa högupplösta ljudformaten att fungera.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.