Blir väldigt sugen på 50" VT versionen eftersom jag ofta har det väldigt mörkt så borde den ju funka.
Inte bara funka, den är antagligen det bästa du kan köpa med de förutsättningarna (om än kanske ST60 är lite mer prisvärd per krona)
36 relaterade trådar
Postad 13 november 2013 - 16:09
Inte bara funka, den är antagligen det bästa du kan köpa med de förutsättningarna (om än kanske ST60 är lite mer prisvärd per krona) Postad 13 november 2013 - 17:27 Borde väl heller inte vara nåt problem att kolla på en extern källa under inspelning, eller? Postad 13 november 2013 - 19:21 En sjukt bra TV som numera bara hummar lite svagt, stor förbättring! ![]() Postad 14 november 2013 - 11:17
Grymt att höra, jag måste ta tag i det på min 65VT60, speciellt den högra fläkten (sett framifrån) har en oacceptabel ljudnivå som jag ser det. Hur gick du till väga för att anmäla problemet? Gick du direkt till Panasonic eller via återförsäljaren? Postad 14 november 2013 - 12:46
Hur är buzzingen i förhållande till fläktljudet? Postad 14 november 2013 - 16:08 Jag mejlade återförsäljaren (hembiobutiken) och dom kontaktade servicefirman. @TVC15 Har aldrig märkt av någon buzzing, däremot var det vobblande fläktljudet störande, speciellt från den högra sett framifrån. Men några välplacerade skumgummiremsor löste det! Postad 14 november 2013 - 16:23
Tackar. Jag har inte heller hört nån buzzing från min VT60 utom om man lägger örat mot baksidan och då är det ändå fläktarna man hör mest. Postad 15 november 2013 - 08:19 Jag har letat å letat men ej funnit nån bra sida. Jag skulle behöva hjälp med att hitta en sida/sidor med bra kalibreringsinställningar till min nyinköpta Panasonic Viera TX-P50ST60Y. Tacksam för hjälp. //V Postad 15 november 2013 - 08:36 Denna kanske kan vara till lite hjälp: http://www.flatpanel...id=1366730214#6 Postad 15 november 2013 - 08:42
Gör det någon skillnad om det är en amerikansk sida (om denna nu är det) för inställningarna? //V Postad 15 november 2013 - 09:11
http://www.hifi-foru...-149-12149.html
Eller den här som jag själv har använd, tyska kunskaper underlättar:
dvs jumber1s inställningar menade jag Redigerat av Unregisteredcd3e6ec8, 15 november 2013 - 09:12. Postad 15 november 2013 - 09:12
Det är en dansk sida. Postad 15 november 2013 - 09:18
danke schön.....får putsa upp tyskan lite..... ![]() Postad 15 november 2013 - 15:06
Vet inte om jag missuppfattar dig något men det är två danskar som har sidan. Rasmus Larsen Editor in Chief FlatpanelsHD E-mail: [email protected] Phone: (+45) 26 81 71 50 (no private calls) Torben Rasmussen Journalist, graphic artist & moderator FlatpanelsHD E-mail: [email protected] Postad 15 november 2013 - 15:36
står du mellan valet av 50 eller 55 tum så tycker jag du ska försöka ta den större storleken alla gånger. Om priskillnade är för stor tycker jag du ska titta på billigare alternativ. Jag gick från 42 till 55 och trodde att 55 tum skulle bli för stort då jag har ett väldigt litet rum men det känns snarare som att 55 är minium och att man istället skulle satsat på en 60". Så lägg de extra 6000kr eller går du ned till budget modellen. Antar att du pratar om VT60. ST60 är bra. Postad 16 november 2013 - 00:19
Ah, jag trodde det var hifi-forum.de du syftade på iom att det diskuterades efteråt, men var det FlatPanelsHD så har du absolut rätt i att dom är danskar! Postad 16 november 2013 - 09:08
Verkar vara bra inställningar. Ett j-a tryckande. ![]() Men varför är skärpan satt till 0 av 100? Ni andra som har TX-P50ST60Y, kör ni oxå dessa inställningar? Postad 16 november 2013 - 09:18 Postad 16 november 2013 - 11:19 Postad 16 november 2013 - 11:25
Siba kortsdagar 16-17/11 20% rabatt i butik, några panna modeller finns..
Postad 16 november 2013 - 12:01 Postad 16 november 2013 - 12:09
Vad förlorar jag på att gå från VT till ST då prisskillnaden mellan modellerna är så stora? Postad 16 november 2013 - 13:38 Men jag kan nog säga att du lär inte bli besviken på någon av dom. Skrolla ner en bit till "Conclusion" så får du lite info: http://www.flatpanel...l&id=1368523071 Jag sitter 3 meter från min 55´ VT60 och det skulle lätt funka med en 60-65 tummare så tveka inte på en större skärm. Postad 16 november 2013 - 14:22 Källor på det kan ni glömma. ![]() Postad 16 november 2013 - 14:31
Det är väl yttest sällan prisskillnaden från mellansegmentet till toppsegementet är prisvärt men VT60 är så klart bättre, kanske främst bättre filter, lite bättre svärta och bättre responstid vad jag kan komma på rakt av. Ang. bildstorlek sitter jag 3 m från min projektorbild som typ är 4 x en 65" så att 65" skulle vara för stort...nä...däremot är det nog gränsfall att min projektorbild är för stor för det avståndet ![]() Redigerat av improwise, 16 november 2013 - 14:33. Postad 16 november 2013 - 16:26 Redigerat av ljudnisse, 16 november 2013 - 16:28. Postad 16 november 2013 - 19:23 Redigerat av kullannuppu, 16 november 2013 - 19:27. Postad 16 november 2013 - 19:26 Det är ju förmodligen en av 2013 års bästa apparater sett till vad man får per krona och kan du dessutom få den 20% under Sibas normala pris så är det nog bara att slå till. Edit: ser att den landar på drygt 7100 efter 20% hos Siba och det är närmare 900 kr billigare än lägsta pris på prisjakt. Bra pris mao... Redigerat av peppelito, 16 november 2013 - 19:29. Postad 16 november 2013 - 20:16 Gick ifrån en äldre PZ85 46tums, så skillnaden e stor =) Undrar lite vad det e för inställningar som gäller vid filmtittande respektive spelande(tv-spel). När jag lirat på någon utav konsolerna så kör jag med den i Game-Mode och avaktiverat 1080p pixel perfect något, hört att det är vad som gäller om man ska få ner input lagen. Något annat man kan göra för att få så låg ms responstid som möjligt? Finns det förresten någon anledning att inte köra Game-Mode hela tiden, även när man ser på Blu-ray film(och även i 3D), för tycker inte jag sett någon försämring med Game-Mode aktiverat... Tack på förhand! =) Postad 16 november 2013 - 23:53
Absolut, ST60 är väldigt mkt tv för pengarna. Enda skälet att inte köpa skulle möjligtvis vara ev. oro för att Siba är nästa kedja att gå i putten, dom har väl länge haft en rätt risig ekonomi men Panasonic lär finnas kvar även om det finns en del frågetecken kring tv-produktionen. Postad 17 november 2013 - 00:24 Redigerat av RedMarathon, 17 november 2013 - 00:26. Postad 17 november 2013 - 06:32 ja lika bra att glomma eftersim det ar ett helt felaktigt Postad 17 november 2013 - 08:51
Man kan inte få en film skarpare än dess ursprungsupplösning med skärpeverktyget på teven. Det enda sättet är att öka filmens eller sändningens upplösning. 4K kommer bli ett sånt exempel. Postad 17 november 2013 - 19:32 Postad 18 november 2013 - 13:22 Skiller ju ändå nästan 8000kr? Såg ST60Y modellen idag och såg väldigt bra ut, vad skulle jag missa med en VT60Y? Postad 18 november 2013 - 15:02
En VT60 är snäppet bättre på det mesta jämfört med en ST60 men det är ingen enorm skillnad i bildkvalitet, den kanske tydligaste skillnaden är filtret som gör att VT60 fungerar bättre i ljusare rum. Dock är en stor fördel med ST60 att den inte har några fläktar som väsnas och att den är så pass mycket billigare då. Postad 18 november 2013 - 15:20 ![]() Postad 18 november 2013 - 16:23 Postad 19 november 2013 - 19:09 Tydligen hade dom "rest noterat" på nybeställningar av VT 50", visste inte om deras centrallagret skulle få in mer av VT 50". Däremot fanns det i butiken 2 st nybeställda VT 55", kände att jag vill inte vara den som avvaktar förlänge och sedan få söka en exemplar med ljus o lykta, minns hur det var då Pioneer upphörde med sin tillverkning. Så jag slog till på en VT 55" kommer att hämta den i slutet av veckan då jag är ledig. Skulle det vara fläktproblem så får jag lösa det senare och blir det inte bra så finns ju öppet köp till den 21/1-14. Kände att ett ST köp skulle jag komma att ångra. Redigerat av RedMarathon, 19 november 2013 - 23:12. Postad 21 november 2013 - 08:59 Köpte själv en 65 tummare VT60 då jag var rädd som många andra här att det skulle bli samma situation som det blev med Pioneer att när jag väl ska köpa en ny tv så måste jag leta på begagnatmarknaden då dom inte säljs nya. Det kommer ta många år innan OLED sjunker i pris i dom större tummen till vettigare prisnivåer och jag vägrar köpa en LED-LCD p.g.a. att jag vill ha oändliga betraktningsvinklar plus en jämn svärta utan clouding. Så då fick det bli en 65 tums VT60 då jag ska ha den i många år nu och jag känner att jag hade inte klarat mig på en 50 tummare tills OLED har slagit igenom och sjunkit i pris. Men iaf. Själv så var jag orolig att köpa en VT60 just p.g.a. utav väsande fläktar och jag vill inte köpa ST60 p.g.a. hör input lag. Men hade läst att det väsnades p.g.a. utav resonansljud och att fixen där en tekniker från Panasonic kom hem till en och åtgärdade det gick ut på att dom satte skumgummi emellan fläkten och plåten. Jag blev själv väldigt förvånad över hur pass tyst fläktarna var då man bara hörde dom när man hade låg volym på tvn och höjde man litegrann så hörde man aldrig fläktarna. Så jag tog en ficklampa och lyste där fläktarna satt och då såg jag att det var skumgummi på båda sidorna bredvid fläktarna en bakom fläkten och framför fläkten. Så tydligen har dom åtgärdat fläktproblemet i den batch jag köpte. Köpte för övrigt min tv från Hembiobutiken. M.V.H. Postad 21 november 2013 - 09:50
Det har alltid suttit skumplast mellan fläktarna och chassit, med den åtgärd som görs så sätter man dit mer skumplast som styr luften på ett annat sätt och det går nog inte att se utan att man tar bort bakstycket. Men det kan mycket väl vara så att det åtgärdats redan från fabrik på de senaste batcherna. Vissa störs mer och vissa mindre av fläktljudet och kanske varierar det en del från exemplar till exemplar. Jag hade en fläktlös 65ST50 innan min 65VT60 och fläktarna hörs mycket tydligt tycker jag, till viss del vänjer man sig med ljudet men när man kollar på nån riktigt bra film med många tysta partier blir i alla fall jag klart störd av det. Jag ska få min åtgärdad idag så jag hoppas verkligen att det blir tillräckligt tyst för att jag ska bli nöjd. Och att det nu ev. inte är så att min också redan är åtgärdad från fabrik. Annars är plan B att montera fläktmotstånd av samma typ som man kan använda till chassifläktar på PC för att sänka farten och därmed ljudet på dem. Postad 21 november 2013 - 11:53
Det vore väl vansinnigt av Panasonic om de inte satte dit fixen redan vid produktion med tanke på vad varje serviceärende måste kosta dom för denna fläktfix så det får man hoppas dom gör direkt nu. Att montera fläktmotstånd (eller på annat sätt påverka fläktens kapacitet) ska nog göras med viss försiktighet då det är rätt rejäla mängder värme som ska ledas bort och det kan uppstå andra problem om värmen blir kvar. Jag har nåt vagt minne av att det var någon på AVSForum som hade fått sprickor i sin TV som kunde härledas till värme, minns dock inte några fler detaljer så det bör kanske dubbelkollas för den intresserade. Från AVSForum: Latest Update: As confirmed by a few members, now the foam fix is being done at the factory. Any built date after July 2013 should have the fix pre-installed. If you have an earlier build, you can call Panasonic, and they will send a technician to install the foam fix. Redigerat av improwise, 21 november 2013 - 11:54. Postad 21 november 2013 - 12:02
Jag bor i en etta där jag har en dator som står på dygnet runt då jag sover mycket sämre utan den och vaknar för ingenting om den inte står på. Men då är det 4st 120mm 5db fläktar i den plus grafikkortet fast då måste man ha örat mot det för att ens höra det i huvud taget. Plus en Noctua CPU fläkt som låter 7,9db. Nätagget är halvpassivt och har bara hört fläkten en endaste gång. Så med andra ord har jag en väldigt tyst dator. Plus att jag har tre Noctua chassifläktar som blev över från förra datorn som jag har till att kyla förstärkaren då den blir så varm så man knappt kan hålla kvar handen och jag vill gärna att förstärkaren ska hålla under en längre tid så därför använder jag fläktar till den. Den står helt öppet för övrigt. Men i alla fall så nämner jag detta för att jag kanske är mer van det här fläkt surret runt omkring mig så jag ignorerar fläktarna till tvn men då jag är jag ändå känslig för fläktar som väsnas men klarar inte av att ha knäppt tyst runt omkring mig p.g.a. min tinnitus som jag bara lägger märke till då det är just knäppt tyst. Men antar att alla som stör sig på minsta lilla ljud bor i ett hus då att ha knäppt tyst skulle vara ouppnåeligt i en lägenhet förutom på natten då. Själv så har jag aldrig hört fläktarna i en film någonsin utan det är bara då jag ska sova då jag har lägre volym jag har hört dom och då ser jag alla möjliga filmer, drama, action, skräck, thriller u name it. Men det jag är rädd för när tvn har gått bra många tusen timmar och det börjar komma missljud ifrån fläktarna för är det något jag inte tål så är det ojämna fläktljud. Fläktljudet ska som smälta in i fläktsurret tycker jag. Men fläktljudet är inte i närheten så högt som en del skräckexemplar jag har sett på tuben där det levde om som bara fan. Redigerat av Man of Steel, 21 november 2013 - 12:06. Postad 21 november 2013 - 14:32
Nu är min också fixad. På min ändrade sig ljudet ganska markant, jag kan fortfarande höra det men det är lägre men den största skillnaden är att det lite "ylande" ljudet har försvunnit och nu är det bara ett svagt susande. Återstår att testa med någon bra film som har tysta partier men det verkar lovande så här långt ![]() Det var någon på något forum som hade testat att sätta dit fläktmotstånd som sänkte farten med ca 30 % och det verkade inte vara några problem alls med kylningen. Jag är själv förvånad av hur lite värme dessa stora apparater avger, efter att ha tittat i ett par timmar är min bara ljummen i överkant där den ändå är som varmast. Dessa apparater måste ju vara konstruerade för att fungera i betydligt varmare klimat än vi har här med kanske dryga 20 grader inomhus så jag tror personligen inte att sänka farten på fläktarna lite skulle orsaka några problem men självklart hoppas jag slippa ge mig på något sådant nu. Postad 21 november 2013 - 18:44 Alternativet är ju att jag kan ev radera denna kalibering och sätta in den efter ett visst antal brinntimmar då jag får receptet på vilka inställningar som är gjorda och kan sätta in dem i efterhand, finns det risk att jag förstör panelen om jag använder den kalibering som gjorts på TVn, vill tillägga att det inte är en ISF kalibering för 4000 kr. Redigerat av RedMarathon, 21 november 2013 - 18:51. Postad 22 november 2013 - 10:12 De hade annons i Metro idag på denna. Suck tänkte jag när jag är så nära att köpa 50" VT60. 55":arn verkar finns i de flesta varuhusen. Med deras "avbetalning utan avgifter" är det ju ett kap för vem som helst.... 750 per månad Antal delbetalningar 20 Aviavgift 0 Kreditbelopp 14 990 Kreditkostnad 0 Effektiv ränta 0,00 % Uppläggningsavgift 0 Postad 22 november 2013 - 10:33 ![]() Så då kostar Vt65 nästan det dubbla nu mot 55 ![]() Redigerat av henke007, 22 november 2013 - 10:36. Postad 22 november 2013 - 11:17 Undrar om man ska slå till nu i helgen eller vänta på ett liknande erbjudande senare mot jul. Kan ju vara ända gången vt60 ligger på detta pris. I-landsproblem..... 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |