Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.

35062 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#29951

Postad 16 November 2014 - 22:04

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Karlsson har du haft många övertidstimmar de senaste året ? :-)

#29952

Postad 16 November 2014 - 22:07

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

Min två Rotel RB-1090 ska ut på försäljning och dessa ska in istället (lånad bild).


Sådärja! :wub:

#29953

Postad 16 November 2014 - 23:53

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6366 inlägg
  • 0

Karlsson har du haft många övertidstimmar de senaste året ? :-)

hehe, nja, några :)

#29954

Postad 17 November 2014 - 00:43

spuj
  • spuj
  • Forumräv

  • 547 inlägg
  • 1
Fan va grymt Karlsson, gratulerar i förskott :)

Vad är effekten i bryggat läge hos 1090 samt RS2000?

Edit:

Amp 27 1600W i 8 ohm bryggat.

RS2000 2400W i 8 ohm bryggat.

Redigerat av spuj, 17 November 2014 - 00:59.


#29955

Postad 17 November 2014 - 17:26

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6366 inlägg
  • 0
Nästa projekt blir skivspelare nästa år. Ska bli jäkligt kul att "finally" gå all-in på en skivspelare set-up. :wub:

#29956

Postad 17 November 2014 - 17:48

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
En Airforce One, eller?

Postad bild

Redigerat av Unregistered757ca215, 17 November 2014 - 18:18.


#29957

Postad 17 November 2014 - 18:17

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6366 inlägg
  • 0
Nej, den är inte med. Prio ett kommer vara en spelare som man inte behöver pilla och ständigt fixa med.
Två spelare som är med i listan är SME 30 och Nottingham analogue, får se om jag finner fler som är intressanta. Kan en gammal Luxman vara ett alternativ? Vi får se. :)

#29958

Postad 17 November 2014 - 18:20

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Kolla efter begagnade Micro Seiki sx111, sx555 eller kanske sx8000II. Fina pjäser.

#29959

Postad 17 November 2014 - 18:26

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6366 inlägg
  • 0
Ja, det är intressanta spelare. Problemet med vissa av dessa spelare är att de är rätt gamla och har en elektronik som kan bli strulig att få ordning på om det händer något. Jag köper en spelare som jag räknar med ska funka lika bra om 30 år som nu.

#29960

Postad 17 November 2014 - 18:30

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 1
Inga komplicerade kort att göra om iofs, men visst, de är äldre än nya.

#29961

Postad 17 November 2014 - 18:32

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6366 inlägg
  • 0
Utseendet kommer spela en viss del också. :)

#29962

Postad 17 November 2014 - 18:36

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Oooh... en Micro Seiki sx777 air i jakaranda... kan man tänka sig något vackrare i skivspelarväg? Inte jag iaf.

#29963

Postad 17 November 2014 - 18:42

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6366 inlägg
  • 0
Snygg men jag håller nog en SME 30 som snyggare eller en hyperspace?

Problemet är att mycket info inom skivspelarvärlden är baserad på tyckande och inte lika mycket på mätningar.

Bifogad fil(er)



#29964

Postad 17 November 2014 - 18:44

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2085 inlägg
  • 1
När har vi kokat ner detta till en 1210? :)

#29965

Postad 17 November 2014 - 18:44

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Snygg. Men ska du inte ha en vacuumtallrik ändå?

#29966

Postad 17 November 2014 - 18:47

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6366 inlägg
  • 0

Snygg. Men ska du inte ha en vacuumtallrik ändå?

Det finns ju fördelar med det men finns ju även nackdelar. Skulle aldrig ställa upp på en kompressor som låter eller dyl. Luxman 300 (?) verkar ju ha en mer vettig tanke bakom det. Fast en SME 30 är både extremt stabil och har en bra skivklämare som också planar ut skivan. Så det är svårt.

#29967

Postad 17 November 2014 - 18:52

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Jag har en luxman pd 300. Vacuumet håller i stort sett precis en sida.

#29968

Postad 17 November 2014 - 18:54

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6366 inlägg
  • 0
Jag är ju mycket nyfiken att lyssna på "Janssons" skivspelare på faktiskt.

#29969

Postad 17 November 2014 - 18:55

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Bästa jag hört som sagt...

#29970

Postad 17 November 2014 - 18:55

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0
Felpost

Redigerat av Unregistereda299ec85, 17 November 2014 - 18:56.


#29971

Postad 17 November 2014 - 18:59

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6366 inlägg
  • 0

Bästa jag hört som sagt...

Och håller sig inom min (flexibla) maxbudget. En beg SME 30 ligger i den nivån också.

#29972

Postad 17 November 2014 - 20:24

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0
Någon som är elektriker här och har koll på om det är OK att sätta ett stickuttag utomhus som jag kopplar in en utomhuslampa med rörelsedeckare och eventuellt julbelysning?

#29973

Postad 17 November 2014 - 20:45

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2068 inlägg
  • 0
Skall ligga över jordfelsbrytare och vara kapslingsklass IP44.

Ytterbelysning bör vara fast installerad men julbelysning är ju tillfälligt.

Installationen kräver såklart behörig elektriker.

Redigerat av MattiasBGD, 17 November 2014 - 21:23.


#29974

Postad 17 November 2014 - 21:09

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5655 inlägg
  • 0
Halloj gott folk!

Håller på att ställa in systemet lite här hemma, ja det pågår väl nästan jämnt iofs :).
Men en fråga har jag! Har fått för mig att Trentemöller - The last resort, skall ha fin ljudkvalite i stort men också i basregistret. Stämmer det gubbs?

Får utnyttja basexperterna när de finns ;).

Redigerat av genstruktur, 17 November 2014 - 21:10.


#29975

Postad 17 November 2014 - 21:49

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0
wtf... det här skrevs i helt fel tråd... move along folks, nothing to see here... :)

Redigerat av XavierJH, 17 November 2014 - 21:51.


#29976

Postad 17 November 2014 - 21:53

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5655 inlägg
  • 0

wtf... det här skrevs i helt fel tråd... move along folks, nothing to see here... :)


Haha tänkte precis skriva det, men jag förstod vad du syftade på! ;)

#29977

Postad 17 November 2014 - 23:42

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0

Skall ligga över jordfelsbrytare och vara kapslingsklass IP44.

Ytterbelysning bör vara fast installerad men julbelysning är ju tillfälligt.

Installationen kräver såklart behörig elektriker.


Tackar!

Jo, förstår att fast installation är att föredra men tänkte att det är smidigare att sätta ett dubbeluttag istället. För den utomhuslampan jag tänkt köpa säljs med stickpropp. Känns konstigt om den säljs så om det inte är OK att installera den så?

#29978

Postad 18 November 2014 - 01:35

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2085 inlägg
  • 0
Uttaget är en fast installation i sig.

#29979

Postad 18 November 2014 - 02:00

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1158 inlägg
  • 0

En bild på senaste utseendet. Ser trevligt ut.
B)


FET gillas skarpt Bifogad fil  images.jpg   2.95K   0 Antal nerladdningar

#29980

Postad 18 November 2014 - 07:45

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3067 inlägg
  • 0

Nästa projekt blir skivspelare nästa år. Ska bli jäkligt kul att "finally" gå all-in på en skivspelare set-up. :wub:


Trodde du inte gillade vinyl för den färgning den har... Vet inte varför men fått för mig att du har ett par skivor hemma :)

#29981

Postad 18 November 2014 - 08:56

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 1

Halloj gott folk!

Håller på att ställa in systemet lite här hemma, ja det pågår väl nästan jämnt iofs :).
Men en fråga har jag! Har fått för mig att Trentemöller - The last resort, skall ha fin ljudkvalite i stort men också i basregistret. Stämmer det gubbs?

Får utnyttja basexperterna när de finns ;).


Ja, den skivan gillar jag. Men det finns bättre musik att anvönda nör man ska justera in bassystem. Jag brukar köra Jamie Woon - Night Air och IM - Avratz. När de låter bra så brukar grovjobbet vara klart och resterande justeringar blir små och görs sällan samma dag.

#29982

Postad 18 November 2014 - 09:16

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2085 inlägg
  • 0
Avratz, är inte det en låt som brukar låta bra oavsett anläggning?

#29983

Postad 18 November 2014 - 10:02

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0

Avratz, är inte det en låt som brukar låta bra oavsett anläggning?


Kanske, men det tycker inte jag.

#29984

Postad 18 November 2014 - 12:00

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2190 inlägg
  • 0

Avratz, är inte det en låt som brukar låta bra oavsett anläggning?


Nja men om man hör den på pi60s och sedan byter till piPs så är det väldigt stor skillnad. Den där basen som kickar in vid runt 2 min om inte den får soffan att skaka så är det fel :P

#29985

Postad 18 November 2014 - 12:49

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6366 inlägg
  • 0

Trodde du inte gillade vinyl för den färgning den har... Vet inte varför men fått för mig att du har ett par skivor hemma :)

Jag är väldigt kräsen när det gäller vinyl. Har extremt svårt för knaster och dyl. Jag har ett gäng skivor kvar och jag vill kunna ha möjligheter att så bra som möjligt återge de skivor som är bättre masterade eller helt enkelt bara finns på vinyl.

#29986

Postad 18 November 2014 - 13:58

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2085 inlägg
  • 0

Kanske, men det tycker inte jag.


Nej, du vet ju vad du saknar ;)

#29987

Postad 18 November 2014 - 14:44

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5655 inlägg
  • 0

Ja, den skivan gillar jag. Men det finns bättre musik att anvönda nör man ska justera in bassystem. Jag brukar köra Jamie Woon - Night Air och IM - Avratz. När de låter bra så brukar grovjobbet vara klart och resterande justeringar blir små och görs sällan samma dag.


Okej. Är tyvärr ingen stor IM-fan och har bara B.P Empire, just för att jag ville höra ljudkvaliten. Jamie Woon har ja aldrig hört talas om :). Har inte spotify lättillgängligt heller, men kanske kan ordna spåren ändå ;). Är det något speciellt du lyssnar efter i dessa spår?

Redigerat av genstruktur, 18 November 2014 - 14:44.


#29988

Postad 18 November 2014 - 15:02

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5655 inlägg
  • 0

Avratz, är inte det en låt som brukar låta bra oavsett anläggning?


Det är väl iofs lite något åt det hållet jag är ute efter. Ett spår med mycket och gärna lite djup bas (ner mot 20 hz) som låter bra, så att man vet att det inte är låtens fel om något inte låter rätt. Men jag vill inte ha någon spelasönderhögtalarnamedbasunder5Hzlåt ;).

Redigerat av genstruktur, 18 November 2014 - 15:04.


#29989

Postad 18 November 2014 - 15:52

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4251 inlägg
  • 0
En helt annan sak: Floyd Mayweather har bra årslön. Gick 2 matcher under 2013 och tjänade 482msek

#29990

Postad 18 November 2014 - 16:24

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1271 inlägg
  • 0

Det är väl iofs lite något åt det hållet jag är ute efter. Ett spår med mycket och gärna lite djup bas (ner mot 20 hz) som låter bra, så att man vet att det inte är låtens fel om något inte låter rätt. Men jag vill inte ha någon spelasönderhögtalarnamedbasunder5Hzlåt ;).

du menar som Nitin Sawhney -Anthem without Nation eller Nadia? http://www.youtube.c...h?v=DReH0Qj0LZ4 http://www.youtube.c...h?v=ZBjxLv9Dfhk

Goran Bregovic: Maki Maki har rätt bra tryck med har jag för mig: http://www.youtube.c...h?v=TIakMczvZEI

#29991

Postad 18 November 2014 - 16:40

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2068 inlägg
  • 0

Tackar!

Jo, förstår att fast installation är att föredra men tänkte att det är smidigare att sätta ett dubbeluttag istället. För den utomhuslampan jag tänkt köpa säljs med stickpropp. Känns konstigt om den säljs så om det inte är OK att installera den så?


Kan aldrig tänka mig att ett vettigt fabrikat marknadsför en armatur med stickpropp som ett alternativ till ytterbelysning för fast montage. När man monterar en ytterbelysning på en fasad så är den tänkt att sitta ex antal år och därför blir det en fast installation. Det kan även bli problematik i längden när en stickpropp sitter i året runt utomhus speciellt om det är modell halogenlampa med mycket effekt.

#29992

Postad 18 November 2014 - 17:01

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5655 inlägg
  • 0

du menar som Nitin Sawhney -Anthem without Nation eller Nadia? http://www.youtube.c...h?v=DReH0Qj0LZ4 http://www.youtube.c...h?v=ZBjxLv9Dfhk


Den skivan har jag! Skall testköra lite med dem då. Tack tack :).

#29993

Postad 18 November 2014 - 20:39

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Förhandsbokade nya slutsteg idag. Holographic Audio amp34, som Lars Karlsson offentliggjorde i onsdags på LTS-mötet. Folk sitter och diskuterar impedansanpassningen på den nya amp22... men vad ska man med 180W till när det är minst det tiodubbla man (jag) behöver. Nya amp34 blir ett dedikerat monosteg med 2* (9+9) Sanken 2SA1295-trissor. Samma som i t.ex Rotel 1090 (som har 4+4 per kanal) och O&G RS2000 (som har 6+6 per kanal). Så jag beställde två. Mina O&G RS2000 lyckas jag förhoppningsvis sälja av när de nya dyker upp. Behöver iaf de pengarna för att betala de nya som går på ca 60000kr/st :ph34r: enligt offentliggörandet. Känns ändå rätt att byta till Holographic Audio-steg när jag ändå hjälper Lars på mässor. Stegen är annars i princip likvärdiga i drift tillsammans med de högtalare jag har.

http://www.semicon.s...detail/2SA1295/

#29994

Postad 18 November 2014 - 20:43

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2085 inlägg
  • 0
Va kul Komorok! :)

Redigerat av Unregistered31eb059f, 18 November 2014 - 20:43.


#29995

Postad 18 November 2014 - 20:55

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Det tycker jag med. RS2000 har tjänat mig troget i snart fem år, så det känns lite sorgset att byta dem. Jag inser att jag är märkligt känslosam inför bytet av slutsteg... borde bara vara att byta, men det känns lite vemodigt, men samtidigt rätt.

#29996

Postad 18 November 2014 - 21:12

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2085 inlägg
  • 0
Jag hoppas att Amp34 blir en framgång för Holographic Audio.
Finns det några rykten om O&G-grabbarna kommer följa upp RS2000, eller är Amp34 det ultimata från Mor LO?

#29997

Postad 18 November 2014 - 21:17

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Amp34 vet jag inte vem som har ritat, men då den bygger på samma trissa så är väl konstruktionen iaf baserad på det jobb Morello gjorde åt HA.

Om O&G har något nytt på gång vet jag inget om. Deras steg ger sisådär 2,5kW i sin senaste uppdatering och det räcker väl för 99,99% av planetens befolkning.

Jag hoppas båda stegen blir en framgång. Det är förnämliga produkter båda två. Kanske världens finaste slutsteg.

#29998

Postad 18 November 2014 - 21:20

spuj
  • spuj
  • Forumräv

  • 547 inlägg
  • 0
s*tan va grymt Komorok!

Vad blir blir effekten i watt måntro?

#29999

Postad 18 November 2014 - 21:25

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Samma som RS2000 i senaste versionen: ca 2,5kW. Kanske lite mer, men framförallt så klarar amp34 låga impedanser ytterligare lite bättre än RS2000. Det är inget jag får någon större nytta av dock.

#30000

Postad 18 November 2014 - 21:28

spuj
  • spuj
  • Forumräv

  • 547 inlägg
  • 0
Häftigt, grattis!

Förmodligen ett par steg du kan ha livet ut :)



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.