Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.

35062 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#30151

Postad 05 December 2014 - 11:16

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1158 inlägg
  • 0
Bas julklapp....Digital Designs 3512g "SuperCharged" till sonen.
Bifogad fil  dd-audio-3512-super-3.jpg   87.9K   4 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DD3512g-D2_SUPER_1.jpg   293.21K   3 Antal nerladdningar

80 mm Xmax totalt !! får se om det blir att byta bakrutan i sommar... :D

Redigerat av cobra-427, 06 December 2014 - 15:42.


#30152

Postad 05 December 2014 - 11:23

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 1
Det är till att fostra sin son på bästa sätt :D :D

#30153

Postad 05 December 2014 - 11:29

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4251 inlägg
  • 0
Hej alla bastokar!

Är det någon som lyssnar på Spotify och vill veta/dela hur senaste året sett ut så finns denna tråd och länk https://www.minhembi...0

Hur många minuter av doomsday-infra har ni utstått? ;)

#30154

Postad 05 December 2014 - 13:26

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4127 inlägg
  • 0
DD i bilen, helt rätt!
Den där lär kunna spela på så att man mår illa på riktigt!

#30155

Postad 05 December 2014 - 14:54

Unregistered295546cf
  • Unregistered295546cf
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Hmm om ni hade fått välja mellan jamo D500 LCR eller Atlantic Technology 4200E 5.0(har redan subbar) vad hade ni valt? Miljön är endast för filmtittande med kommande projektor och ljudtransparent duk.

PDF för 4200: http://www.atlantict...200e_manual.pdf

#30156

Postad 05 December 2014 - 15:14

alex2400
  • alex2400
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0
Äntligen.... blir att bygga en 100L låda med en SLS 12" :P

Finns det några invändningar på lådvolymen?

#30157

Postad 05 December 2014 - 16:34

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Nej, men på antalet lådor.

#30158

Postad 05 December 2014 - 16:53

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2085 inlägg
  • 0
100L är lite mycket med om man ska få nå UMF.

4st SLS12 på 75 liter kanske?

#30159

Postad 05 December 2014 - 16:53

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4127 inlägg
  • 0

Nej, men på antalet lådor.


Gillar inte dina tumregler ;)
En sub som kan placeras helt fritt i rummet eller om det är två som bara kan placeras på ett ställe då?

#30160

Postad 05 December 2014 - 17:54

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Jag har en skitbra tumregel om basmoduler. Det är bättre med många, bra jättebasar än en ensam, liten och dålig.

#30161

Postad 05 December 2014 - 18:13

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0

Jag har en skitbra tumregel om basmoduler. Det är bättre med många, bra jättebasar än en ensam, liten och dålig.


Sen finns det de som hellre skulle ha en mindre projektorduk i ett mörkt och bra rum än en stor duk i ett dåligt ljust rum.

#30162

Postad 05 December 2014 - 18:20

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1158 inlägg
  • 0

Det är till att fostra sin son på bästa sätt :D :D

Ja !
Eller om man är dum/elak som lurar in dom i BasZsen värld... :unsure:

#30163

Postad 05 December 2014 - 18:25

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1158 inlägg
  • 0

DD i bilen, helt rätt!
Den där lär kunna spela på så att man mår illa på riktigt!

Det är sjukt mycket stryk dom tål jag har för mig att mellan 130-140db går att spela bara du har nog effekt till den.
Jag har läst flera som piska dom hårt och mycket i db-tävlingar och ändå inte gått sönder... :lol:

Redigerat av cobra-427, 05 December 2014 - 19:08.


#30164

Postad 05 December 2014 - 18:32

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1158 inlägg
  • 0

Hmm om ni hade fått välja mellan jamo D500 LCR eller Atlantic Technology 4200E 5.0(har redan subbar) vad hade ni valt? Miljön är endast för filmtittande med kommande projektor och ljudtransparent duk.

PDF för 4200: http://www.atlantict...200e_manual.pdf

När jag tittar på dina basar undrar jag om du inte ska plocka ihop ett system från klipsch för att möta upp vad basarna levererar när det gäller
dynamik/kraft.

#30165

Postad 05 December 2014 - 18:34

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0

Sen finns det de som hellre skulle ha en mindre projektorduk i ett mörkt och bra rum än en stor duk i ett dåligt ljust rum.


Vad hade de med basmoduler att göra?

Edit. Eller tumregler för den delen?

Redigerat av Unregistered757ca215, 05 December 2014 - 18:44.


#30166

Postad 05 December 2014 - 18:44

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0

Vad hade de med basmoduler att göra?


Med basmoduler? Inget
Däremot syftar det till människors olika behov/förmåga/önskning

Att kommentera som du gjorde tillför ingenting, klart som fan alla förstår att 10 st stora moduler är bättre än en ensam mindre modul, men alla kanske inte kan/vill ha halva rummet fullt av moduler utan bara vill ha lite extra skjuts i botten.

Antar att du vet att det är en större upplevelse att kolla på film i ett mörkt rum? Varför har du ett ljust? Just det, en kompromiss

#30167

Postad 05 December 2014 - 18:48

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Ska jag svara som jag gjort tio andra gånger istället då? Bättre två små än en stor. Jag tycker att något borde ha gått in vid det här laget.

Edit. Japp, jag vet att det blir bättre om jag gör mitt rum mörkare. Men jag tror inte folk i allmänhet har förstått att möjligheterna att få till en basåtergivning blir bättre med fler basmoduler. VSB.

Redigerat av Unregistered757ca215, 05 December 2014 - 18:53.


#30168

Postad 05 December 2014 - 18:52

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0

Ska jag svara som jag gjort tio andra gånger istället då? Bättre två små än en stor. Jag tycker att något borde ha gått in vid det här laget.


Det svaret vore ju mycket bättre, och tog troligen lika lång tid att skriva så ja du borde svarat så

#30169

Postad 05 December 2014 - 19:05

Unregistered295546cf
  • Unregistered295546cf
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

När jag tittar på dina basar undrar jag om du inte ska plocka ihop ett system från klipsch för att möta upp vad basarna levererar när det gäller
dynamik/kraft.


Är väldigt sugen på klipsch men har inte pengar till deras fina bio system, bara front/center ligger ju runt 25' dessvärre. Jag vet inte riktigt hur bra deras bookshelf presterar, har själv haft Jamo innan med en klipsch rc64mkII och jag var nöjd med bägge märkena, positiva med Jamo är att de är rätt så billiga och helt OK ljud. Samtidigt vill man ju gärna kunna kräma på lite när man ser film.

#30170

Postad 05 December 2014 - 19:23

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 1

Det svaret vore ju mycket bättre, och tog troligen lika lång tid att skriva så ja du borde svarat så


Jag tror inte Homer tog illa upp av min replik. Jag förstår inte varför du ska behöva recensera mina inlägg eller mörkläggningen av mitt och min frus vardagsrum. Lägg ned.

#30171

Postad 05 December 2014 - 19:24

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1158 inlägg
  • 0

Är väldigt sugen på klipsch men har inte pengar till deras fina bio system, bara front/center ligger ju runt 25' dessvärre. Jag vet inte riktigt hur bra deras bookshelf presterar, har själv haft Jamo innan med en klipsch rc64mkII och jag var nöjd med bägge märkena, positiva med Jamo är att de är rätt så billiga och helt OK ljud. Samtidigt vill man ju gärna kunna kräma på lite när man ser film.

http://www.hifimagas...annonsID=121403

http://www.brl.se/sv...talarpaket.html

Det tog jag fram på 6 minuter ;)

Redigerat av cobra-427, 05 December 2014 - 19:55.


#30172

Postad 05 December 2014 - 20:13

Unregistered295546cf
  • Unregistered295546cf
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Tre Jamo D500 kostar 6900:- :P Lite skillnad på ett paket för 20k.

Synergy är inget höjdarpaket dessvärre, de går tokbort.

#30173

Postad 05 December 2014 - 20:16

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1158 inlägg
  • 0

Tre Jamo D500 kostar 6900:- :P Lite skillnad på ett paket för 20k.

Synergy är inget höjdarpaket dessvärre, de går tokbort.

Jo men det hörssssss :lol:
Sen får du inte glömma att det är fem högtalare ;)

Redigerat av cobra-427, 05 December 2014 - 20:18.


#30174

Postad 05 December 2014 - 20:31

Unregistered295546cf
  • Unregistered295546cf
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Har redan surrar :)

#30175

Postad 05 December 2014 - 20:36

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1158 inlägg
  • 0

Har redan surrar :)

Ok!

#30176

Postad 05 December 2014 - 20:39

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4533 inlägg
  • 0

Är väldigt sugen på klipsch men har inte pengar till deras fina bio system, bara front/center ligger ju runt 25' dessvärre. Jag vet inte riktigt hur bra deras bookshelf presterar, har själv haft Jamo innan med en klipsch rc64mkII och jag var nöjd med bägge märkena, positiva med Jamo är att de är rätt så billiga och helt OK ljud. Samtidigt vill man ju gärna kunna kräma på lite när man ser film.


Du skulle parat ihop RC-64:an med tex RF-82 så skulle du kunna kräma på utav bara helv....
Finns typ inga alt förutom INO som kan spela så jädrans högt o rent för normala pengar o storlek.

#30177

Postad 05 December 2014 - 20:45

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1158 inlägg
  • 0
Men även RB-81 II och RC-62 II tror jag inte Jamo D500 har mycket att säga till om totalt för 10 00:-

#30178

Postad 05 December 2014 - 20:46

alex2400
  • alex2400
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Jag tror inte Homer tog illa upp av min replik. Jag förstår inte varför du ska behöva recensera mina inlägg eller mörkläggningen av mitt och min frus vardagsrum. Lägg ned.

Jag tog inte illa upp men denna gången blir det bara en st. Så nu åter till frågan, räcker 100L ?

#30179

Postad 05 December 2014 - 21:01

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3878 inlägg
  • 1
Edge of tomorrow... Fy faaaaan!!!
Ny referensrulle, vad det gäller bas!

#30180

Postad 05 December 2014 - 21:18

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0

Jag tog inte illa upp men denna gången blir det bara en st. Så nu åter till frågan, räcker 100L ?


Kollar det...

Edit. Tog värdena från :

http://www.europe-au...less\830669.pdf

För mig ser det ut som att man nog vill ha den dubbla volymen för en sluten låda. Jag hade inte stoppat in det i 100l iaf.

Redigerat av Unregistered757ca215, 05 December 2014 - 21:24.


#30181

Postad 05 December 2014 - 22:14

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4127 inlägg
  • 0

Bättre två små än en stor.


Din fru ljuger för dig och din kompis ;)


#30182

Postad 05 December 2014 - 22:33

Unregistered295546cf
  • Unregistered295546cf
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Du skulle parat ihop RC-64:an med tex RF-82 så skulle du kunna kräma på utav bara helv....
Finns typ inga alt förutom INO som kan spela så jädrans högt o rent för normala pengar o storlek.


Har ju tyvärr inte plats, är ute efter vägghängt framförallt. Då får jag gå upp till deras THX serie isåfall. Blir en den kulor ju.

Men även RB-81 II och RC-62 II tror jag inte Jamo D500 har mycket att säga till om totalt för 10 00:-


Får kolla vidare, blev imponerad av rf 62orna när jag lyssnade på dem men de är golvmodeller....Vill helst ha vägghängt som sagt. Cinema från xtz är helt okej men de är för dyra i mitt tycke. De blir lite väl mörka med när man har spelat in dem, har haft dem hemma.

#30183

Postad 05 December 2014 - 22:36

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2307 inlägg
  • 0

Din fru ljuger för dig och din kompis ;)

Hahaha! BURN! :D

#30184

Postad 05 December 2014 - 22:59

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1219 inlägg
  • 0

Din fru ljuger för dig och din kompis ;)


:D

#30185

Postad 06 December 2014 - 01:27

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2085 inlägg
  • 0
Nu är ni ju långt förbi den diskussionen kanske, men Evil Homer har en poäng.
En sub kan placeras var som helst i rummet, tillochmed fritt svävande framför duken.
Två subbar innebär att ingen av dem kan placeras där den andra är, skitdumt ju!

#30186

Postad 06 December 2014 - 01:46

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6366 inlägg
  • 0

Edge of tomorrow... Fy faaaaan!!!
Ny referensrulle, vad det gäller bas!

De säger det. Men är den bra? :)

#30187

Postad 06 December 2014 - 01:54

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2085 inlägg
  • 0
Den är bra.

#30188

Postad 06 December 2014 - 04:59

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2941 inlägg
  • 0
Jättebra är den :P Särskilt nu när Tompa är med :D

#30189

Postad 06 December 2014 - 07:47

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0

Din fru ljuger för dig och din kompis ;)


Aj :lol:

#30190

Postad 06 December 2014 - 09:49

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1456 inlägg
  • 0

Bas julklapp....Digital Designs 3512g "SuperCharged" till sonen.
Bifogad fil  dd-audio-3512-super-3.jpg   87.9K   4 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DD3512g-D2_SUPER_1.jpg   293.21K   3 Antal nerladdningar

80 mm Xmax !! får se om det blir att byta bakrutan i sommar... :D

jo så är det i bilstereo värden mycket x-max men inte med den konstruktionen

#30191

Postad 06 December 2014 - 11:53

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3878 inlägg
  • 2
Postad bild

#30192

Postad 06 December 2014 - 11:53

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1158 inlägg
  • 0

jo så är det i bilstereo värden mycket x-max men inte med den konstruktionen

Har du elementet hemma så du kan mäta hur långt den kan röra sig?

Sedan så är det byggt för att spela i en bil med motsvarande spec för det och jag vet att det är inte det bästa SQ elementet men det var
också medvetet.....förhoppningsvis har väl du också varit 20 år en gång i tiden ;)

#30193

Postad 06 December 2014 - 12:02

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1158 inlägg
  • 0
Roligt att se mätningen på BasZen du gjort -Palle-Bifogad fil  Nr 4.jpg   3.69K   0 Antal nerladdningar

#30194

Postad 06 December 2014 - 13:11

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5655 inlägg
  • 0

De säger det. Men är den bra? :)


Den är ok.
Men kanske skulle man se om det nu när man fått lite mer resurser i basen.

----------------------------------------------

Är det någon som har något att säga om Yamahareceivers?

I ett nummer av Molt testades en Denon, Marantz och en Yamahareceiver, och där påpekades att Yamahan var den som färgade mest. Har kört Denon i alla år och varit väldigt nöjd med dem, nu kan man dock få en Yamaha för lite mer än hälften av en Denon med nästan identiska funktioner. Är lite småsugen, men frågan är om man blir besviken genom att byta tillverkare?

Kanske någon som ägt både en receiver från Denon och Yamaha?

Redigerat av genstruktur, 06 December 2014 - 13:16.


#30195

Postad 06 December 2014 - 14:21

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1456 inlägg
  • 0

Har du elementet hemma så du kan mäta hur långt den kan röra sig?

Sedan så är det byggt för att spela i en bil med motsvarande spec för det och jag vet att det är inte det bästa SQ elementet men det var
också medvetet.....förhoppningsvis har väl du också varit 20 år en gång i tiden ;)

ser man på första polplattan så ser man det direkt att den rör sig inte några 80 mm i xmax.
Och vad skulle det skilja imellan en hifi bas och en bilbas något du själv skall tänka på när du själv kör med grejor anpassade för bil så vad är skillnaden.

Redigerat av kalle12dussin, 06 December 2014 - 15:17.


#30196

Postad 06 December 2014 - 15:19

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1158 inlägg
  • 0

ser man på första polplattan så ser man det direkt att den rör sig några 80 mm i xmax.
Och vad skulle det skilja imellan en hifi bas och en bilbas något du själv skall tänka på när du själv kör med grejor anpassade för bil så vad är skillnaden.

Du är rolig det finns hur många frågor som helst om typ bilbasar i ett vardagsrum pga av bilbasar är inte gjorda för att spela bra 20 Hz och/eller under det!
En bil coupe är inte samma sak som ett vardagsrum och tror du att tex DLS Nordica kan spela lika hög som DD nej tror du att DD kan spela lika djupt som B2 ref12 nej osv.

Och är du intresserad av deras värden kan du läsa här du har väl inte köpt TC för att saker inte har någon betydelse?

http://dls.se/sv/car...?produkt=sv_824
http://www.brl.se/sv...udio-ref12.html

Digital Design 3512g SuperCharged.
3512g D2 Low Fs Woofer
Coils in Parallel
Revc= 1.130 ohms
Fo= 31.369 Hz
Sd= 0.051044 M²
Vas= 0.776. Ft³
Cms= 0.0594 mm/N
Mmd= 426.421 g
Mms= 433.052 g
BL= 14.752 T•M
Qms= 5.136
Qes= 0.443
Qts= 0.408
Levc= 0.334 mH
No= 0.148 %
SPLo= 83.724 dB
EBP= 70.8

#30197

Postad 06 December 2014 - 15:26

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1393 inlägg
  • 0
Vad var poängen med basen där precis i början av edge of tomorrow egentligen? Jag blev bara förvånad och kastade mig på fjärren. Var lite rädd att mina små sls10 kanske inte skulle må så bra trots HP-filtret på 15 Hz... Men vad var poängen med den? Vad i filmen var det som skulle tänkas vara upphov till ljudet?

#30198

Postad 06 December 2014 - 15:40

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5655 inlägg
  • 0

Vad var poängen med basen där precis i början av edge of tomorrow egentligen?


Att folk med stora bassystem skulle bli helt till sig i byxan? :D

#30199

Postad 06 December 2014 - 15:53

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1456 inlägg
  • 0

Du är rolig det finns hur många frågor som helst om typ bilbasar i ett vardagsrum pga av bilbasar är inte gjorda för att spela bra 20 Hz och/eller under det!
En bil coupe är inte samma sak som ett vardagsrum och tror du att tex DLS Nordica kan spela lika hög som DD nej tror du att DD kan spela lika djupt som B2 ref12 nej osv.

Och är du intresserad av deras värden kan du läsa här du har väl inte köpt TC för att saker inte har någon betydelse?

http://dls.se/sv/car...?produkt=sv_824
http://www.brl.se/sv...udio-ref12.html

Digital Design 3512g SuperCharged.
3512g D2 Low Fs Woofer
Coils in Parallel
Revc= 1.130 ohms
Fo= 31.369 Hz
Sd= 0.051044 M²
Vas= 0.776. Ft³
Cms= 0.0594 mm/N
Mmd= 426.421 g
Mms= 433.052 g
BL= 14.752 T•M
Qms= 5.136
Qes= 0.443
Qts= 0.408
Levc= 0.334 mH
No= 0.148 %
SPLo= 83.724 dB
EBP= 70.8

Jag skiter fulständigt i vad DD har för värden på sina skit basar se på bl så förstår du att det är en ganska kassbas.
ser man på vas så har man ett gansaka hård upphängning på basen då vas och fs hänger samman .
Det går att få en dls nordica att spela lika högt eller högre då den har bättre spl värden.

#30200

Postad 06 December 2014 - 16:00

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1393 inlägg
  • 0

Att folk med stora bassystem skulle bli helt till sig i byxan? :D


Så måste det vara. Det förklarar varför dom lagt det precis i början också: när man ska testa basen så slipper man komma ihåg vilken tid det var man skulle hoppa fram till.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.