Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bildkalibrering

3789 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Calibrator - Deluxe edition (3-disc Box + blåfilterglasögon) (Övrigt) 0 (0) Inga priser
Samsung LE37S86BD (TV) 1 9,15 (12) Inga priser
Digital Video Essentials (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 8,39 (43) Inga priser
Calibrite i1Display 2 (Hårdvarukalibratorer) 1 7 (4) Inga priser
Spears & Munsil HD Benchmark - 2nd Edition (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55VT50Y (TV) 9 9,2 (34) Inga priser
LG 47LS560T (TV) 7 7,38 (12) Inga priser
Andersson LED6581FDC PVR (TV) 3 (0) Inga priser
LG 55LA965W (TV) 9 9,25 (19) Inga priser
Samsung UE40J6275 (TV) 1 7 (1) Inga priser
Samsung QLED QE65Q60R 65" 4K Ultra HD (3840x2160) Smart TV (TV) 4 7,33 (5) Inga priser
Samsung 65" The Frame 4K QLED TV TQ65LS03DAUXXC (TV) 9 6,75 (3) 12 990:-
41 relaterade trådar
Samsung PS50B551 (613 inlägg) 4 år sedan
En "OK" 65"-75" för 10k? (6 inlägg) 4 år sedan
Köpråd Philips 65PUS7354/12 Eller Samsung QE65Q60RATXXC (2 inlägg) 5 år sedan
Panasonic Plasma 2012 (5449 inlägg) 5 år sedan
QE65Q60R eller QE65Q6FN (9 inlägg) 6 år sedan
LG 55LA965W erfarenheter? (58 inlägg) 7 år sedan
Koppa in en Samsung UBD-K8500 i min LG 55LA965W och få 4K (4 inlägg) 7 år sedan
Nyheter 2015 (202 inlägg) 8 år sedan
* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 * (811 inlägg) 9 år sedan
Har inte LG 55LA965W ARC?? (10 inlägg) 9 år sedan
Digital Video Essentials HD Basics ? (43 inlägg) 9 år sedan
CCFL eller LED (1 inlägg) 9 år sedan
Ljudkvaliten i filmmusiken & konsärerna på Ultra HD Blu-ray skivor? (6 inlägg) 9 år sedan
Spears & Munsil High Definition Benchmark 2nd Edition (11 inlägg) 9 år sedan
Inställningar för LG 55LA965W? (8 inlägg) 9 år sedan
Vilken inställning för sport? (27 inlägg) 10 år sedan
Bättre TV än tx-p55vt50? (1 inlägg) 10 år sedan
Epson lanserar nya projektorer (1011 inlägg) 10 år sedan
Faktatråd (193 inlägg) 10 år sedan
Input lag - varning, LG 4K (9 inlägg) 10 år sedan
LG 55LB671V eller 55LA860w ? (5 inlägg) 10 år sedan
Mellandagsrea 2013 (197 inlägg) 11 år sedan
Panasonic PT-AT5000E (163 inlägg) 11 år sedan
Andersson LED6581FDC (7 inlägg) 12 år sedan
LG 47LS560T Ljusläckage. (3 inlägg) 12 år sedan
HDMI in i TV, Optisk ut, surround? (4 inlägg) 12 år sedan
LG 47LS560T - Billig men ej så populär "led" tv? (25 inlägg) 12 år sedan
Ni som har en PS64E8005 är ni nöjda? (22 inlägg) 12 år sedan
Vad är skillnaden mellan LG 47LS560T VS LG 47LS5600? (4 inlägg) 12 år sedan
Optoma HD23 & HD230X (17 inlägg) 12 år sedan
LG LED-TV 47LS5600 är den bra? (6 inlägg) 12 år sedan
Kalibreringsvideo ? (19 inlägg) 12 år sedan
Kalibrera bilden - klarar man detta som glad amatör? (2 inlägg) 13 år sedan
Hur kalibrerar man på bästa sätt? (5 inlägg) 14 år sedan
Hur svårt ska det vara.. tusan.. (32 inlägg) 14 år sedan
Inställningar för LG 50" Plasma 50PK350N (5 inlägg) 14 år sedan
DVE (Digital Video Essentials) på blueray eller dvd ? (41 inlägg) 15 år sedan
Samsungs nya lcd-serier, S8, R8 och M8 (1960 inlägg) 15 år sedan
Samsung LE-37S86BDX (10 inlägg) 16 år sedan
Vilken tv < 10000 kr (32 inlägg) 17 år sedan
problem: x264 från dator till tv (3 inlägg) 17 år sedan

Postad 06 januari 2017 - 10:38

TOOL
  • TOOL
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

TOOL: Det ser ut ungefär som de flesta OLED-modeller gör. Sett värre och jag har sett bättre (mindre problematiska). Panasonic lyckades få bort posteriseringen nästan helt på sin apparat som de tog 99 lakan för och tillverkade i 250 exemplar eller vad det nu var.

Finns knep du kan testa, som att dra ned kontrastreglaget närmare 70. Testa om de andra gamma-lägena är bättre eller sämre. Du får gärna bekräfta ifall posteriseringen är mindre i Spelläget? :)

Ibland kan det faktiskt bli bättre om man ställer om Black Level-reglaget till datorsvärta och sedan justera in brightness och kontrast med testmönster. Då brukar Brightness landa strax ovanför 30. Testa och utvärdera!

Har testat det mesta nu både med oppon o murideon (8-10-12bit) men ingen skillnad,rgb video/pc level ingen skillnad,provade ändra "icon" till pc på hdmi ingången men inte bättre,har testat olight/kontrast men inte heller det gör det nämnvärt bättre,inte heller "game" läget gör det bättre,det är nog kört för för min tv,men hur som helst så är ju detta testmönster för att påskina fel i bilden men jag har väldigt svårt att uppfatta felen när man ser en film,problemet är ju att man vet om dom så man sitter o letar efter dom under filmvisning : ) sedan blir det ju svårt o kalibrera bilden när den är trasig från start,blir ju svårbedömt om mina justeringar har gjort det bättre/sämre,sedan fattar jag inte vad LG håller på med angående warm 1-warm 2,är ju enorma skillnader såsom utgångsläge för en kalibrering,en warm 1.5 hade varit bra.

Postad 06 januari 2017 - 12:36

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 315 inlägg
  • 0

Felen blir lite tydligare i svartvit film. Men du har rätt. Att det är posterisering och sämre greyscale-tracking syns inte om man bara tittar på en enda filmbild huxflux. Däremot märks det man får chansen att jämföra med hur det ser ut utan samma problem. 

Postad 06 januari 2017 - 13:10

TOOL
  • TOOL
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Det vore intressant o se en tv bild som har alla rätt så att säga,så man vet vad man skall jaga efter : )

Postad 06 januari 2017 - 23:28

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 315 inlägg
  • 1

Det vore intressant o se en tv bild som har alla rätt så att säga,så man vet vad man skall jaga efter : )

Ja, det är närmast essentiellt när man är på de här felnivåerna.

Jag tycker det syns tydligast i ansikten när gråskalan skiftar som den gör på en del modeller. Ett ansikte skiftar svagt i olika nyanser beroende på hur skuggorna faller. Kinden drar mer mot rosa, hakan mot grönt, nästippen är den väntade och så vidare. Så vrider skådespelaren på ansiktet och skiftningarna byter plats. 

Det är subtilt men den långsiktiga effekten av en fungerande och enhetlig gråskala är mindre distraktioner och mer lugn. Men som skrivet: rakt upp och ned när man inte har en jämförelser tänker man inte på felen som finns på många LG OLED:s. 

Postad 08 januari 2017 - 18:11

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Hej,
Jag har kalibrerat min TV mot en known-good-source och dom inställningarna har jag på HDMI porten som går till datorn.

Jag strömmar en del från youtube m.m från datorn till TV:n.

Visst borde jag kunna köra en profilering med TV:n som skärm med CalMan?
Men frågan är om jag ska välja sRGB som Gamma target eller ska jag ändra till ITU.BT1886 när jag profilerar?

TV inställningarna är gjorda efter ITU.BT1886.

I grafikkorts inställningarna har jag avaktiverat allt "lull lull" som aktiveras i film mode.
Men det är några som jag är lite fundersam över.

Det finns tre alternativ man kan välja i varje inställning och det är:
1. Use application default settings

2. Use driver automatic settings

3. Use driver custom settings

Om man väljer alternativ 3 så kan man själv justera reglaget.

Dom inställningar jag funderar över är:

1. "Standard color correction" - där borde jag väll välja alternativ 3 så att profileringen inte "förstörs" som att då är reglagen efter grafikkortet och kan inte ändras av någon application.

2. "Input range" ska jag välja Limited Range eller Full Range? Om jag inte missminner mig så är Limited Range att föredra?

Postad 09 januari 2017 - 13:48

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 315 inlägg
  • 0

Du ska inte blanda in sRGB alls här.

Annars: Välkommen till PC där du har femtioelva reglage som påverkar bilden. Plus icc-profiler som kan och kanske inte kan påverka bilden baserat på programvara. Sedan kör du samma testfiler genom flera olik uppspelningsprogram och går igenom deras inställningar. Mät skillnaderna. Nu har du att göra i ett par dagar. :)

Postad 10 januari 2017 - 09:00

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0

Har de senaste kvällarna pysslat med att försöka kalibrera min TW7200 mot min React 3-duk. Jag har utgått ifrån att ställa in färgtempen 5500K och sedan justerat in gråskalan med 2p och fått till en hyfsad kurva som följer 6500K utan att behöva gå allt för bananas på värderna. Utgångspunkten är lite för lite rött och för mycket blått. Tappar kurvan lite i början och slutet. Ställer jag projektorn på 6500K så får jag verkligen dra i reglagen då det blir alldeles för lite rött och åt fanders för mycket blått så jag antar att 5500K är en bättre utgångspunkt.

När det kommer till primär och sekundär-färgerna så har jag i utgångsläget ett Deltavärde på i genomsnitt 4-7. Genom att gå in i CMS-systemet och justera Brightness så kommer jag ner på mellan 0,9-1,2 i Delta. Vill jag får ner det värdet mer så måste jag gå helt bananas på Hue och Sat för att nå ner till 0,6-0,7 i Deltavärde. Jag gör säkert helt fel iom att det är första gången jag testar.

Dock tycker jag att jag får in lite rödaktig ton i vissa mörka färger. Finns det något generellt man kan säga där att det är dina primär/sekundärfärger som ställer det eller är det gråskalan som är boven?

Önskar att jag kunnat använda Calman men kör just nu HCFR.

Postad 10 januari 2017 - 14:05

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 315 inlägg
  • 0

Problemet med att dra i reglagen för CMS:n är att man ofta åstadkommer mer skada än nytta. Särskilt om man mäter i ändpunkterna med 100% saturation. Har inte i huvudet hur HCFR fungerar men i Calman arbetar man med CMS:n i saturation Sweep-läget så att man ser hur ändringarna påverkar hela färgrymden. Då blir det också lättare att finna en kompromiss snarare än att jag bästa och lägsta dE-värdena.

Om du måste dra dig bananas i hue och sat-reglagen har du sannolikt dragit sönder bilden. Just den punkt du mäter på är rätt men hela färgrymden i övrigt  är snedvriden. Med Epson, så gott som säkert att det blir så.

Postad 10 januari 2017 - 14:48

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0

Problemet med att dra i reglagen för CMS:n är att man ofta åstadkommer mer skada än nytta. Särskilt om man mäter i ändpunkterna med 100% saturation. Har inte i huvudet hur HCFR fungerar men i Calman arbetar man med CMS:n i saturation Sweep-läget så att man ser hur ändringarna påverkar hela färgrymden. Då blir det också lättare att finna en kompromiss snarare än att jag bästa och lägsta dE-värdena.

Om du måste dra dig bananas i hue och sat-reglagen har du sannolikt dragit sönder bilden. Just den punkt du mäter på är rätt men hela färgrymden i övrigt  är snedvriden. Med Epson, så gott som säkert att det blir så.

Jag kan välja Color Space - HDTV REC 709 (75 %) i inställningarna. Just nu har jag kört HDTV REC som jag antar är 100 %. På AVS HD-disken finns både 100% och 75% bilder att välja.

Men det kanske inte är detta du menar.

Sedan kan jag ställa in Color Checker patterns, men inte som verkar vara det jag söker. Får undersöka lite när jag kommer hem.

Annars är det väl bara ta tjuren vid hornen och köra på Calman. Men jag hade bara tänkt att testa detta som en kul grej, inte lägga ner hur mycket pengar som helst =)

Redigerat av hugeman, 10 januari 2017 - 14:55.

Postad 10 januari 2017 - 17:19

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 315 inlägg
  • 0

100% och 75% i de fallen syftar på luminansen i färgen, inte på mättnad/saturation.

Du kan i viss mån använda color checker-mätningen för att se hur färgerna snedvrids inuti färgrymden. Men du behöver arbeta med saturations sweeps (googla och kolla på bilder så ser du) för att öht få fungerande resultat ur en CMS. Om det ens går vill säga. Många CMS:er försämrar bara bilden och med Espon ska det främst ses som en möjlighet till finputsning.

Postad 10 januari 2017 - 18:47

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0

100% och 75% i de fallen syftar på luminansen i färgen, inte på mättnad/saturation.

Du kan i viss mån använda color checker-mätningen för att se hur färgerna snedvrids inuti färgrymden. Men du behöver arbeta med saturations sweeps (googla och kolla på bilder så ser du) för att öht få fungerande resultat ur en CMS. Om det ens går vill säga. Många CMS:er försämrar bara bilden och med Espon ska det främst ses som en möjlighet till finputsning.

Jag kan mäta något som kallas Satuartion scale för primär och sekundärfärger i 0, 25, 50, 75 och 100 och jag verkar har testmönster för det på AVS HD-skivan. Kan det vara något på spåren av det du talar om?

Sedan undrar jag om jag inte har blandat ihop testmönstren lite. Jag har kört på Color 100 % istället för Saturation 100 % när jag mätt mina primär och sekundärvärden och även försökt ställa in Brightness, Hue och Sat efter det mönstret. Eller så är jag fel ute igen så att jag använt rätt testmönster. Snart dags att lägga det här på soptippen känner jag =)

Men om jag förstår dig rätt så tycker du egentligen att jag ska undvika att använda mig av CMS:en i min Epson och helt enkelt behålla mina färger som de är?

Redigerat av hugeman, 10 januari 2017 - 18:55.

Postad 10 januari 2017 - 19:49

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 315 inlägg
  • 0

Men om jag förstår dig rätt så tycker du egentligen att jag ska undvika att använda mig av CMS:en i min Epson och helt enkelt behålla mina färger som de är?

Typ ja.

Annars, särskilt om du kör 100% saturation och 100% luminance. Då försöker man balansera en hela skala av miljoner nyanser genom att endast titta på en enda nyans i den yttersta änden.

Detta är för övrigt väldigt vanligt. Jag har då misslyckats totalt ett par gånger. Perfekt mätning och citrongul bild. Så det är en del insiktspoäng kring kalibrering du har fått där. :)

Redigerat av Ringblixt, 11 januari 2017 - 20:14.

Postad 10 januari 2017 - 22:31

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0

Typ ja.

Annars, särskilt om du kör 100% saturation och 100% mättnad. Då försöker man balansera en hela skala av miljoner nyanser genom att endast titta på en enda nyans i den yttersta änden.

Detta är för övrigt väldigt vanligt. Jag har då misslyckats totalt ett par gånger. Perfekt mätning och citrongul bild. Så det är en del insiktspoäng kring kalibrering du har fått där. :)

Verkligen, man lär så länge mam lever. Jag ska så fort jag får tid nollställa mina cms-värden och mäta upp alla värden 0-25-50-75-100 med vad jag tror är rätt testbilder den här gången :) Jag kanske inte ligger så knasigt trots allt då det faktiskt ser fantastiskt ut efter att fått gråskalan på plats. Dock lär det väl skeva en aning med tanke på react-duken.

Är det något man bör tänka på när det gäller en REACT-duk förutom att jag fick utgå från en helt annan färgtemp än 6500K för att slippa dra bananas i regalgen.

Redigerat av hugeman, 11 januari 2017 - 07:38.

Postad 11 januari 2017 - 17:06

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

100% saturation och 100% mättnad.

Det är väl samma sak?

Postad 11 januari 2017 - 20:15

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 315 inlägg
  • 0

Det är väl samma sak?

Ja, left brain syndrome. Tänker en sak, skriver en annan. Korrigerar.

Är det något man bör tänka på när det gäller en REACT-duk förutom att jag fick utgå från en helt annan färgtemp än 6500K för att slippa dra bananas i regalgen.

Rätt tänkt. Utgå från den läge som ger minst fel. Sedan justerar man.

Postad 13 januari 2017 - 20:01

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0

Nu hann jag sitta en stund och kunde inte hålla mig ifrån CMS-systemet. Nollställde alla värden och gav mig i kast med rätt testbilder. Åstadkom 0,4-1,1 i dE-värden på både primär och sekundfärger genom 0-25-75-100 % saturation.

Hade lite för ont om tid men startade en film efter och rödsticket verkade vara borta och det såg faktiskt riktigt bra ut. Då borde jag väl förhoppningsvis inte snevridit färgrymden allt för mycket. klart bäst dE-värden har jag i 25-50-75 %.

Ska försöka hinna se lite film med så jag kan se hur jag upplever färgerna, ska växla lite mellan 2 bildlägen som jag ställt in. Ett kalibrerat och ett okalibrerat så får jag se vilket jag tycker ser bäst ut  :rolleyes:

Redigerat av hugeman, 13 januari 2017 - 20:14.

Postad 23 januari 2017 - 13:02

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Köpte nya Macbook Pro 13" 2016 (utan touchbar) och kolla in dessa resultat, att Apple hade gjort skärmen bättre visste jag men detta är ju extremt bra :o

Bifogad fil  Skärmavbild 2017-01-23 kl. 12.58.50.png   271,88K   3 Antal nerladdningar

Postad 25 januari 2017 - 08:14

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
Hej

Har fått min LG Oled 55B6 isf-kalibrerad hemma. Tyvärr blev inte resultatet vad jag hoppats, utan bilden upplevdes uppenbart sämre efteråt med grå svärta och lite blek bild utan punch. Kalibrerades för ett helt nedsläckt rum.

Jag har lagt upp skärmdumpar på isf-dokumentet här:
https://www.minhembi...kleinis/365481/

Vad är det som gått fel och borde gjorts annorlunda? Borde inte den som kalibrerade reagerat på något i resultaten eller hur bilden upplevdes.

Den som kalibrerade gjorde inga test mot ngt material (Bluray, DVD eller Netflix osv) utan endast mot sina egna testbilder.

Har mailat butik men ännu inte fått några besked. Vilken rätt/vilka krav borde jag som konsument ha efter en isf-kalibrering? Nu känns det som att jag betalat för en märkbart sämre bild.

Har återställt TVn nu och kör med pre-calibration kurvorna och är mer nöjd med dem.

Efter att jag fått min Pio Kuro kalibrerad upplevde jag bilden märkbart bättre, men så blev det inte alls med B6:an.

Värt att förtydliga är att jag inte på ngt sätt vill smutskasta dem som kalibrerat min TV. Jag tycker det är bra att fler på marknaden kan erbjuda denna tjänst, och jag har förståelse för att man kanske inte kan hantera alla apparater på marknaden efter en så kort inkörningsperiod. Jag blev dessutom toppenbra bemött i samband med kalibreringen!

Redigerat av kleinis, 25 januari 2017 - 08:18.

Postad 25 januari 2017 - 08:47

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Nu finns det inga mätvärden för svartnivån tillgängliga i dokumentet, men utifrån inställningarna som finns verkar det som att ljusstyrkan är lite för hög. Om du visar upp denna på TV:n så ska 16 vara svart och 17 precis gå att se. Förmodligen kommer du att kunna se 16, och kanske lite under det beroende på vilka inställningar du använder på enheten som visar upp klippet.

https://www.youtube.com/watch?v=8b3CUm8j4DE

När jag fick min OLED kalibrerad av en på MM blev svärtan perfekt och lågdagrarna bättre än innan.

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 25 januari 2017 - 08:47.

Postad 25 januari 2017 - 10:40

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 315 inlägg
  • 0

Precis: testbilder! Det går inte att titta på en svarta kanten runt en valfri film. För man vet aldrig om kanten verkligen är svart eller om den i själva verket har mastrats till svagt mörkgrå.

Har skrivit detta många gånger tidigare, men hos LG:S OLED-modeller, och då B6V mer i synnerhet, finns inte riktigt precisionen i reglagen. Därför kan man för att få rätt omfång av bilden behöva ställa upp svartnivån/Brightness-reglaget en del. Vill man istället behålla den djupast möjliga svärtan i panelen måste man offra teckningen av de allra mörkaste nyanserna av mörkgrått och klippa mot svart, så kallad "Black crush". Det ger överlag för mörka skuggtoner men det är en kompromiss som ofta måste göras. 

Alla brukar föredra det senare, att klippa lite i svärtan, eftersom det också döljer en del av problemen LG:s OLED har med hanteringen av skuggnyanser. Ofta måste man klippa någonstans runt digital 18-19. Ett steg på reglaget brukar röra sig över två steg i skalan eftersom precisionen alltså inte finns där.

Även om det också finns exemplar som lyckas bättre och de som lyckas sämre har jag då stött på situationen flera gånger. Då har jag visat upp fenomenet och låtit ägaren bestämma vad som ska göras. Skillnaden är annars ganska enkel att hantera då det rör sig om ett par steg upp eller ned på just Brightness-reglaget.

Redigerat av Ringblixt, 25 januari 2017 - 10:41.

Postad 25 januari 2017 - 10:46

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Problemet i det här fallet är bara det att kalibreringen av vitbalansen kanske inte kommer bli lika bra som tidigare, men om man kontrollerar på en gråramp att det inte blir några större skiftningar så torde det vara ok. Mätmässigt ser det ändå ut som att förbättringen är skapligt stor, ffa i de mörkare tonerna.

Postad 25 januari 2017 - 10:55

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 315 inlägg
  • 0

Problemet i det här fallet är bara det att kalibreringen av vitbalansen kanske inte kommer bli lika bra som tidigare, men om man kontrollerar på en gråramp att det inte blir några större skiftningar så torde det vara ok. Mätmässigt ser det ändå ut som att förbättringen är skapligt stor, ffa i de mörkare tonerna.

Metoden att klippa skuggorna har hittills, på de exemplar jag sett, främst varit positivt. Man får också "bort" en del missfärgad posterisering. Med "bort" menas då att missfärgningen hamnar på så låga luminansnivåer att man inte ser det som ett distraherande mörkgrönt stick eller likannde. Då blir det också lite två flugor i en smäll.

I strikt korrekta termer får man ett fel i EOTF/Gamma. Men det är ju vad kompromissen handlar om.

Postad 25 januari 2017 - 11:33

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Har återställt TVn nu och kör med pre-calibration kurvorna och är mer nöjd med dem.

Som Ringblixt säger. Funkar det inte att köra post-calibration och bara peta ner Brightness nått/några snäpp?

Vilken rätt/vilka krav borde jag som konsument ha efter en isf-kalibrering? 

Vad hade du gjort om du haft en snickare på besök och inte varit nöjd med resultatet?

Kalibrering är oxå ett hantverk och är man inte nöjd så ska förstås "hantverkaren" tillbaka och åtgärda det du inte är nöjd med.

Postad 25 januari 2017 - 12:49

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 315 inlägg
  • 0

Att snäppa ned brightness 1 eller 2 steg kan ge problem ifall man också rört 20-stegs gråskalereglaget och dragit mycket vid låga IRE_nivåer. Men att gå all-in på 20-stegsreglaget på så pass icke-precisa modeller som exempelvis 920V eller B6V är också verkligen att ägna timmar åt att bygga ett korthus. Så rycker man ett enda kort... :)

Min taktik för kalibrering av en LG OLED är att hela tiden ha koll på svärtan. Ifall man gör något som lyfter svartnivån, om så endast 0,001 nits, så börjar man introducera de problem som gör att många blir missnöjd. Då är det också ganska uppenbart att de här apparaterna inte har precisionen för att ställas helt korrekt enligt alla regler. 

Ofta är det också bättre på gamma 2.2-läget medan 2.4 och 1886-läget har så mycket posterisering i skuggorna från början. Då blir Brightness-reglaget en hoppjerka. 1 steg kan flytta nivåer från "15 syns" till "18 syns inte".

Postad 25 januari 2017 - 13:32

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Som Ringblixt säger. Funkar det inte att köra post-calibration och bara peta ner Brightness nått/några snäpp?

Vad hade du gjort om du haft en snickare på besök och inte varit nöjd med resultatet?

Kalibrering är oxå ett hantverk och är man inte nöjd så ska förstås "hantverkaren" tillbaka och åtgärda det du inte är nöjd med.

Problemet jag upplevde var att hur mycket jag än drog i reglagen så gick det inte att få svart att upplevas som svart. Utan snarare som LCD-clouding... Likt en billig samsung.

Jag ska testa att trycka in de kalibrerade värdena igen i ett annat bildläge, för att lättare kunna jämföra bilden med mitt egentwitchade isf-dark room.

Postad 25 januari 2017 - 14:00

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 315 inlägg
  • 0

Problemet jag upplevde var att hur mycket jag än drog i reglagen så gick det inte att få svart att upplevas som svart. Utan snarare som LCD-clouding... Likt en billig samsung.

Det ska inte kunna ske, såvida du inte har en bildkälla som från början skickar en alldeles för ljus bild. Så kolla det också.

För även om man missmatchar och ställer om TV:n till dator/full-nivå (Black level: High) med källan på videonivåer kommer Brightnesss-reglaget ändå att hitta rätt vid 30-någonstans.

Redigerat av Ringblixt, 25 januari 2017 - 14:01.

Postad 26 januari 2017 - 19:16

TOOL
  • TOOL
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Jag ska testa att trycka in de kalibrerade värdena igen i ett annat bildläge, för att lättare kunna jämföra bilden med mitt egentwitchade isf-dark room.

Halloj.

Rent spontant tycker jag en gamma på 2.2 ger för "disig" bild,faller mig absolut inte i smaken,en gamma på 2.35-2.40 ger en mer mustig bild utan disighet,undrar även om du verkligen har färg på 58 enligt rapporten låter väldigt högt.

Postad 26 januari 2017 - 20:30

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 315 inlägg
  • 0

Man riskerar så mycket mer posterisering på 2.4-läget att med B6V att det inte nödvändigtvis är värt det. Framför allt blir det mycket mer problem med nivåerna nära svart.

Postad 26 januari 2017 - 20:53

TOOL
  • TOOL
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Inte på min då den är trasig från start : ) tänkte leka lite med brightness/ire5 i helgen o se om man kan få till ire 0-5,kör förövrigt en bt1886 gamma med artificiell svärta på 0.001 (testar fortfarande med lite olika) men bilden är riktigt trevlig nu.

Redigerat av TOOL, 26 januari 2017 - 20:54.

Postad 26 januari 2017 - 23:45

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 1

Körde en B6 ikväll, 2.2 Gamma är definitivt rätt, brightness hamnar omkring 52, kontrast runt 82 - ett annat tips är att släppa fokus på absoluta gamutmätningar, och istället se på bilden - om mätningen visar på bra värden för sekundär och primär så  kan du vara säker på att bilden är fel ;)

mvh

/Pär

Postad 27 januari 2017 - 05:06

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

om mätningen visar på bra värden för sekundär och primär så  kan du vara säker på att bilden är fel ;)

LOL, dagens sanning! :lol:

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 27 januari 2017 - 05:07.

Postad 27 januari 2017 - 06:10

TOOL
  • TOOL
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Körde en B6 ikväll, 2.2 Gamma är definitivt rätt, brightness hamnar omkring 52, kontrast runt 82 - ett annat tips är att släppa fokus på absoluta gamutmätningar, och istället se på bilden - om mätningen visar på bra värden för sekundär och primär så  kan du vara säker på att bilden är fel ;)

mvh

/Pär

Vad siktar ni på för ljustryck? 160nits tycker jag är lagom på denna,kontrast ligger nu på 78 om jag går över ~80 så ser man klippning i white+,har inte pillat så mycket med färgerna ännu men har iallafall försökt spika in dom i sina rutor o det blir inte bra : ) tänkte sikta in mig på skintones nästa gång då dom upplevs lite oranga,hur mycket gröntint brukar ni hamna på?

Postad 27 januari 2017 - 09:06

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0
För konsument i normalt, lite halvmörkt vardagsrum, 120Nit - i dagsljus är 160 ok.

För grade är det normalt med 100Nit
OLED ljus låg runt 28 vill jag minnas...

Postad 28 januari 2017 - 17:36

TOOL
  • TOOL
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Känner mig nöjd med gråskalan nu för tillfället :) ​så har börjat kika lite på färgerna på denna bångstyriga tv,är det enda sättet att få till "skintones" mer orange att tinta med grönt eller finns det fiffigare varianter??

Glömde att ta tillbaka en tint på +5 på gul,så det är det enda som är gjort i cms,färg 50 o tint 0.

Bifogad fil(er)

Redigerat av TOOL, 28 januari 2017 - 17:57.

Postad 28 januari 2017 - 18:10

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1 002 inlägg
  • 0

är det enda sättet att få till "skintones" mer orange att tinta med grönt eller finns det fiffigare varianter??

inte många röda färger som hittar rätt där inte.

fiffigare varianter?

Absolut

https://displaycalib...tion-processor/

Skaffa en eecolor 3D LUT box och ta några koppar kaffe nästa 3D LUT kalibrering och några till när du firar slutresultatet :)

med 3D LUT så kommer skin tones garanterat att vara perfekta.

3000 colorpatches räcker och det tar ca 2.5 timma innan det är klart.

vill du har ännu mer förfinat resultat så kan man blåsa på med 9000 patches.

ca 5 timmar går åt där men då har du nog en klockren tv sen.

jag tippar även på att graderingarna nära svart kommer att vara bättre än vad du har nu med mindre posterisering.

Resultat efter en 3d lut profilering med 3700 patches på en Pioneer 5090H 

335 färger testades

http://privat.bahnho...1-19 21-36.html

Redigerat av sune bejas, 28 januari 2017 - 18:23.

Postad 28 januari 2017 - 18:30

TOOL
  • TOOL
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
En sån där box är ju sista vägen ut : ) tänkte lära mig den hårda vägen först o förstå hur saker o ting hänger ihop,den säcken har jag inte knytit ihop ännu,tackar för tipset ändock.

Postad 28 januari 2017 - 19:07

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1 002 inlägg
  • 0

eecolor boxen behövs bara om du kör från blu ray.

spelar du upp blu ray och annat material från en PC då blir det helt gratis med 3D LUT.

Jag pratade just med en som har mer erfarenhet av 3D LUT på OLED och här är hans resultat efter lite tester med olika kalibreringsprogram.

http://www.avsforum....ml#post50247393

jo det är bra att lära sig grunderna först men du jobbar mycket i onödan som 3D LUT programmet ordnar automatiskt :)

Vill du testa 3D LUT så är det bara att höra av sig.

Största svårigheten är att ställa in programmet rätt.

Optimala inställningar för Dispcal har jag redan så det är bara att kopiera och köra igång.

Postad 28 januari 2017 - 19:21

TOOL
  • TOOL
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Funkar den även med 4k o hdr,har en oppo 203'a?

Postad 29 januari 2017 - 02:12

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1 002 inlägg
  • 0

Funkar den även med 4k o hdr,har en oppo 203'a?

Nej enbart 1080P

Möjligheten att köra en 3D LUT mot SMPTE2084 finns redan i dispcal
Frågan är väl om lutboxen skickar metadatan vidare.
Madvr skickar ut HDR metadata så där skulle det nog funka med en HDR 3D LUT (Har ej provat själv)
dispcal1.jpg

Som det är nu så måste man köra HDR material från en PC med madvr för att få ut 4K HDR med en HDR 3D LUT.
HDR material från en PC idag är ju begränsat till enbart demos.
Så där tog det roliga slut ;)

Sena korrigeringar:
Jag tror att en HDR 3D LUT bara kommer att funka för en tv som inte stödjer HDR.
Där kommer nog resultatet bli riktigt bra vid uppspelning av UHD Blu Ray.
Eftersom du gör mätningar utanför HDR läget på din tv så kommer det inte att stämma alls om den slår över till HDR läget när du spelar upp UHD Blu Ray med en 3D LUT
Om det nu inte finns möjlighet att blocka metadatan villsäga så att tvn stannar kvar i det vanliga läget.

Lut boxar för 4K kommer nog men dom kommer nog att kosta en del.

Redigerat av sune bejas, 29 januari 2017 - 04:09.

Postad 03 februari 2017 - 22:10

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Det ska inte kunna ske, såvida du inte har en bildkälla som från början skickar en alldeles för ljus bild. Så kolla det också.

För även om man missmatchar och ställer om TV:n till dator/full-nivå (Black level: High) med källan på videonivåer kommer Brightnesss-reglaget ändå att hitta rätt vid 30-någonstans.

Har nu hunnit testa min bild lite ytterligare. Och uppdaterat med några nya foton:
https://www.minhembi...kleinis/365481/

Ngt har som sagt blivit vajsing med svärtan. Och det är faktiskt så att även om jag drar brightness till 0 i det kalibrerade läget så blir det inte svart, utan ungefär samma gråblå svärta som vid brightness 52. Som om hela svärtan är förhöjd.

Testar jag samma scen med brightness 52 i isf dark room så blir det kolsvart. Så tänker att källan (bluray på Xbox One s) inte skickar fel signaler på ngt sätt.

I det kalibrerade läget har jag mer rött i bilden, mer grönt/blått i isf dark room. Kan inte med ögat avgöra vad som är mest korrekt.

Har som sagt lagt till lite bilder i mitt galleri för att påvisa problemen.

Har pratat med killen som kalibrerat och han verkar kunna gå med på en omkalibrering, vilket ju känns bra. Men han kändes ju ganska knuten till att titta på sina kurvor och menade att det blev perfekt förra gången, så jag är lite skeptisk till att samma person gör samma sak(?) igen.

Några tips om vad man ska tänka på vid kalibreringen?

Redigerat av kleinis, 03 februari 2017 - 22:26.

Postad 04 februari 2017 - 01:52

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Har nu hunnit testa min bild lite ytterligare. Och uppdaterat med några nya foton:https://www.minhembi...kleinis/365481/
Ngt har som sagt blivit vajsing med svärtan. Och det är faktiskt så att även om jag drar brightness till 0 i det kalibrerade läget så blir det inte svart, utan ungefär samma gråblå svärta som vid brightness 52. Som om hela svärtan är förhöjd.
Testar jag samma scen med brightness 52 i isf dark room så blir det kolsvart. Så tänker att källan (bluray på Xbox One s) inte skickar fel signaler på ngt sätt.
I det kalibrerade läget har jag mer rött i bilden, mer grönt/blått i isf dark room. Kan inte med ögat avgöra vad som är mest korrekt.
Har som sagt lagt till lite bilder i mitt galleri för att påvisa problemen.
Har pratat med killen som kalibrerat och han verkar kunna gå med på en omkalibrering, vilket ju känns bra. Men han kändes ju ganska knuten till att titta på sina kurvor och menade att det blev perfekt förra gången, så jag är lite skeptisk till att samma person gör samma sak(?) igen.
Några tips om vad man ska tänka på vid kalibreringen?

När man läser om kalibrering i andra länder läser man ofta att de som kalibrerar brukar vara kvar en stund efter för att kolla så allt blir bra, går igenom lite olika källor och så via PS4, Xbox, Blu-ray eller vad nu ägaren har. Undrar om det görs här om man frågar? För då hade han nog kunnat se ditt problem direkt och ordnat det.

Postad 07 februari 2017 - 09:16

Bagerth
  • Bagerth
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Jag har en OLED 55EG920V som jag har ställt in så gott det går mot AVCHDs kalibreringsskiva utan hårdvarukalibrator.

Jag skulle gärna vilja ta nästa steg att prova med en riktig kalibrator.

Jag kan låna hem en Spyder 3 Pro, är det ett vettigt alternativ eller måste man ha en X-Rite eller liknande?

Redigerat av Bagerth, 07 februari 2017 - 09:17.

Postad 07 februari 2017 - 09:49

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 315 inlägg
  • 0

Spyder-mätare är generellt inte vettiga att lägga pengar på. Enorm exemplarvariation. Däremot kan du alltid låna för att testa ihop med HCFR eller liknande och se ifall detta är din kopp te. En Spyder3 riskerar dock läsa av OLED-ljuset rätt så fel, så bli inte förvånad om mätaren guidar till en grön bild eller liknande...

Postad 07 februari 2017 - 19:46

Bagerth
  • Bagerth
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Spyder-mätare är generellt inte vettiga att lägga pengar på. Enorm exemplarvariation. Däremot kan du alltid låna för att testa ihop med HCFR eller liknande och se ifall detta är din kopp te. En Spyder3 riskerar dock läsa av OLED-ljuset rätt så fel, så bli inte förvånad om mätaren guidar till en grön bild eller liknande...

Då låter det helt klart som något jag ska undvika. Lägga ner en massa kalibreringstimmar, och sedan vara osäker på om det är bra eller inte.

Tack för input! Det blir till att skippa det tills vidare iaf, med lite tur kanske man kan få tag i en X-Rite att låna framöver.

Redigerat av Bagerth, 07 februari 2017 - 19:48.

Postad 09 februari 2017 - 12:49

Bagerth
  • Bagerth
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

1. Om man ska köpa en hårdvarukalibrator för att både kalibrera monitorer och TV-skärmar, vilken bör man gå på då?

Hos t.ex. Dustin så finns det en "X-Rite I1display Pro" och en "X-Rite ColorMunki Photo färgkalibrator", där den sistnämnda är dubbelt så dyr.

https://www.dustin.s...2/i1display-pro

https://www.dustin.s...-fargkalibrator

2. Ska man köra den medföljande programvaran för att både kalibrera monitorer och TV-skärmar, eller bör man ha olika beroende på vad det är man ska kalibrera?

Postad 09 februari 2017 - 13:48

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 315 inlägg
  • 0

Två helt olika mätare. Colormunki Photo är den billigaste spektrafotometern (läser av energifördelningen i ljuset) på marknaden och helt okey, men då ganska långsam. Och även rätt plastig och meckig eftersom den måste nollställas var tionde minut.

i1Display Pro är en trikromat och bygger på ljusmätning genom filter. Därför snabbare och behöver inte nollställas hela tiden. Men inte lika exakt som Colormunkin Photo. I en perfekt värld har man både och för profilering. Men helt klart är det i1Display som gäller för dig.

Observera att det finns Colormunki-produkter som består av andra mätare. Och att det skiljer sig på mjukvarulicenserna som följer med.

Mjukaran som följer med är inte användbar för kalibrering av en TV. Syftet är snarare att skapa färgprofiler till en dator. För kalibrering av en TV behöver man HCFR eller idealiskt en Calman-licens. Och en sabla mängd tid för att ge sig på ämnet. :D

Redigerat av Ringblixt, 09 februari 2017 - 13:49.

Postad 09 februari 2017 - 13:57

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0

Två helt olika mätare. Colormunki Photo är den billigaste spektrafotometern (läser av energifördelningen i ljuset) på marknaden och helt okey, men då ganska långsam. Och även rätt plastig och meckig eftersom den måste nollställas var tionde minut.

i1Display Pro är en trikromat och bygger på ljusmätning genom filter. Därför snabbare och behöver inte nollställas hela tiden. Men inte lika exakt som Colormunkin Photo. I en perfekt värld har man både och för profilering. Men helt klart är det i1Display som gäller för dig.

Observera att det finns Colormunki-produkter som består av andra mätare. Och att det skiljer sig på mjukvarulicenserna som följer med.

Mjukaran som följer med är inte användbar för kalibrering av en TV. Syftet är snarare att skapa färgprofiler till en dator. För kalibrering av en TV behöver man HCFR eller idealiskt en Calman-licens. Och en sabla mängd tid för att ge sig på ämnet. :D

Kan skriva under på en sabla mängd med tid om man står i kast att lära sig det här med bildkalibrering. Köpte mig just en i1Display efter inrådan här i forumet. Använde precis som Ringblixt ger tips på HCFR då det är gratis och en bra inkörsport om man inte vill riskera att kasta för mycket pengar i sjön om det visar sig att man inte orkar eller har tid att verkligen sätta sig in i det här med kalibrering. Känner man att det är något för en själv så kan man ju alltid köpa en Calman-licens i efterhand...

Postad 09 februari 2017 - 14:11

Unregistered46b3322a
  • Unregistered46b3322a
  • Lärjunge

• 433 inlägg
  • 0

Någon som vet vad man får om man köper en ISF certifierad kalibrering på Mediamarkt?

Postad 09 februari 2017 - 15:51

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0

Någon som vet vad man får om man köper en ISF certifierad kalibrering på Mediamarkt?

En professionell konsumentfokuserad kalibrering, med certifierad utrustning :)

Med vänlig hälsning,

Pär

Postad 09 februari 2017 - 15:52

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

En väldigt bra sådan enligt min erfarenhet, förmodligen det mest lättillgängliga och prisvärda alternativet i dagsläget.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.