Vinyltillbehör
4965 svar till detta ämne
Postad 05 April 2013 - 16:38
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Upp til 10k och en bit øver er ASR sin Mini Basis i egen klass nu i mklll mod, flexibel som ingen andra med oändliga møjligheter før impendans justering och gain. førutsatt att drivverk och pu er god nokk! http://www.stereofil...mini_basis.html
Instämmer! Men vill slå ett slag för PS Audio. Nu är mitt steg förvisso moddat men matchar bra om du har rör i förstärkardelen. Annars kan det bli lite väl analytiskt om man är känslig för slikt. Och så har den ballade utgångar. Och är du vinylpurist så har den volymkontroll så den kan pluggas rakt i ett slutsteg samt mata en aktiv subwoofeer.
Postad 05 April 2013 - 17:01
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Upp til 10k och en bit øver er ASR sin Mini Basis i egen klass nu i mklll mod, flexibel som ingen andra med oändliga møjligheter før impendans justering och gain. førutsatt att drivverk och pu er god nokk! http://www.stereofil...mini_basis.html
Skulle vilja slå ett slag för AVID Pulsus som absolut spelar i samma division och har i stort samma features som ASR Mini Basis. Någon mer än jag härinne som testat/använder AVID Pulsus?
Postad 05 April 2013 - 17:45
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Instämmer! Men vill slå ett slag för PS Audio. Nu är mitt steg förvisso moddat men matchar bra om du har rör i förstärkardelen. Annars kan det bli lite väl analytiskt om man är känslig för slikt. Och så har den ballade utgångar. Och är du vinylpurist så har den volymkontroll så den kan pluggas rakt i ett slutsteg samt mata en aktiv subwoofeer.
PS Audio tilhør samma segment absolut, den har vi ju testat! Skulle vilja slå ett slag för AVID Pulsus som absolut spelar i samma division och har i stort samma features som ASR Mini Basis. Någon mer än jag härinne som testat/använder AVID Pulsus?
Har fått lyssnat på Avid Pulsar vid några tilfällen, Inga tvil om Avid's analoga produkter
Postad 07 April 2013 - 11:57
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Det är absolut upp till var och en att satsa de pengar man vill på sitt RIAA- steg. Mitt budskap i allt detta är att alltför många nöjer sig med att "bara köpa till" ett RIAA- steg till sin skivspelare-/ pickupkombination för att få med ett tillbehör som förstärker signalen från PU:n. I stället borde man lägga lite mer tanke bakom just inköpet av RIAA- steget eftersom det är en så pass kritisk komponent vars uppgift är att förstärka den i det närmaste obefintliga signalen som kommer ifrån PU:n så bra som möjligt. För att få till bäst effekt när det gäller detta måste man rent krasst gå in någonstans runt 3000 kr- nivån (t.ex. med Heed Audio Questar). RIAA- stegen som befinner sig i prisklasserna därunder är inte dåliga men vill man ha lite mer valuta för pengarna så får man nog höja blicken mot horisonten en aning. (OBS! Vill påpeka att detta är min egen bedömning av prisklasserna byggd på egna erfarenheter.)
Man kan stånga sig blodig när det gäller argumentationen vilket man ska satsa mest på, RIAA eller pickup, och för att utveckla det ytterligare kanske man också bör blanda in den i sammanhanget inte nog så viktiga tonarmen. Nej, vi nöjer oss med RIAA och PU denna gång... 
Du har helt rätt när du skriver att pickupen är viktig som "signaluppfångare" och att mycket är beroende av hur pass bra PU:n spårar. Jag hävdar trots detta med en dåres envishet att grejen är att en pickups fulla potential att blomma ut hänger mycket på att signalen förstärks på rätt sätt genom RIAA- steget. Ges PU:n rätt förutsättningar hela vägen så blir slutresultatet i alla lägen gott. Man får se vinylriggen som en slags helhet där RIAA:t lägger den sista mycket viktiga handen vid signalen innan den skickas in i förstärkaren och vidare ut i högtalarna till våra öron.
Med tanke på den diskussion som förts ang RIAA- stegets betydelse i ljudkedjan; hittade idag en tänkvärd text på nätet ang detta, länken följer här: http://www.drhifi.ne...no System/1.htm
Postad 07 April 2013 - 13:37
Arcane
-
Arcane
-
Användare
-
-
216 inlägg
När vi nu tipsar så kan jag ju slänga in Lehman Black Box. Utmärkt liten låda som spelat finfint. Rätt så dyr i Sverige men mycket för pengarna om man köper från Tyskland eller England (såvitt jag minns).
Det vore roligt att se en "guide" över prisförhållande mellan olika delar i en analog setup. Jag kommer ihåg att jag sett generella riktlinjer för en stereoanläggning någonstans men det vore roligt att ha det i förhållande till vinylriggen. Bara för skoj...
Postad 07 April 2013 - 13:59
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
När vi nu tipsar så kan jag ju slänga in Lehman Black Box. Utmärkt liten låda som spelat finfint. Rätt så dyr i Sverige men mycket för pengarna om man köper från Tyskland eller England (såvitt jag minns). 
Det vore roligt att se en "guide" över prisförhållande mellan olika delar i en analog setup. Jag kommer ihåg att jag sett generella riktlinjer för en stereoanläggning någonstans men det vore roligt att ha det i förhållande till vinylriggen. Bara för skoj...
Finns även att hitta som clone (kopia) på ebay till bra priser.
Postad 07 April 2013 - 16:15
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Jag har en ASR Mini Basis II - Låter så jäkla bra, och då har jag inte ens använt MC-PU än... finns mer att hämta här -rekommenderas! Bra pris i Tyskland: http://www.hifi-phon...18926ba0ff855c4
Redigerat av Jörgen A., 07 April 2013 - 16:46.
Postad 07 April 2013 - 17:02
wictor
-
wictor
-
Beroende
-
-
1453 inlägg
Får man fråga om skivspelare i den här "tillbehörstråden"? Undrar om någon har provat Continuo spelare? De ser intressanta ut och kostar inte fantasisummor, svensktillverkade dessutom. Hade vart kul att höra lite synpunkter.
Redigerat av wictor, 07 April 2013 - 17:04.
Postad 07 April 2013 - 17:12
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Får man fråga om skivspelare i den här "tillbehörstråden"? Undrar om någon har provat Continuo spelare? De ser intressanta ut och kostar inte fantasisummor, svensktillverkade dessutom. Hade vart kul att höra lite synpunkter.

Har tyvärr aldrig fått chansen att lyssna till vad den kan förmedla i ljudväg. Men jag har hört och läst att flera rekommenderar den, jag tror att den är mycket prisvärd. Kanske finns någon annan härinne som äger en Continuo som vet mer?
Postad 07 April 2013 - 17:24
wictor
-
wictor
-
Beroende
-
-
1453 inlägg
Har tyvärr aldrig fått chansen att lyssna till vad den kan förmedla i ljudväg. Men jag har hört och läst att flera rekommenderar den, jag tror att den är mycket prisvärd. Kanske finns någon annan härinne som äger en Continuo som vet mer?
Jr modellen ligger bra till i priset, och vad jag har läst så skall den inte ljudmässigt vara sämre än den dyrare varianten. Är inte i köptagen men tycker de såg intressanta ut.
"Skivinspelningarna var den egentliga orsaken till Continuos tillblivelse. Eller kanske rättare sagt att de skivspelare vi provade, inte fick musiken på skivorna låta som den gjorde på våra masterband. Vanliga skivspelare ger en betydligt ljusare ljudbild med tunn och oartikulerad basåtergivning. För att undgå det har vi byggt Continuo på ett otraditionellt sätt" Just det där med att den skall förmedla en mindre ljus ljudbild och en bättre basåtergivning tycker jag låter klockrent. Just armen har ju en lite speciell (för mig) konstruktion, och undrar om det medför att det blir enklare eller omständigare att spela skivor. Enkelhet och komfort är för mig ganska viktigt.
Redigerat av wictor, 07 April 2013 - 17:27.
Postad 07 April 2013 - 17:25
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Tror att Lasses hifi har ett ex på ingång.
Postad 07 April 2013 - 20:36
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Jr modellen ligger bra till i priset, och vad jag har läst så skall den inte ljudmässigt vara sämre än den dyrare varianten. Är inte i köptagen men tycker de såg intressanta ut.
"Skivinspelningarna var den egentliga orsaken till Continuos tillblivelse. Eller kanske rättare sagt att de skivspelare vi provade, inte fick musiken på skivorna låta som den gjorde på våra masterband. Vanliga skivspelare ger en betydligt ljusare ljudbild med tunn och oartikulerad basåtergivning. För att undgå det har vi byggt Continuo på ett otraditionellt sätt" Just det där med att den skall förmedla en mindre ljus ljudbild och en bättre basåtergivning tycker jag låter klockrent.
Just armen har ju en lite speciell (för mig) konstruktion, och undrar om det medför att det blir enklare eller omständigare att spela skivor. Enkelhet och komfort är för mig ganska viktigt.
Hej Wictor och er andra. Jag lyssnade på denna maskin senast igår inte jr men den större och har gjort det många gånger innan och kan kort och gott bara säga att det är en maskin man kan leva med sju dagar i veckan och den är ruggigt prisvärd. Jag skriver det en gång till den är ruggigt prisvärd. Akkelis Audio har en hemma för provlyssning och fler på väg in. Ang dina behov av enkelhet skulle jag tyvärr säga att armen inte gör saken enklare men ljudet som den presterar så råder jag dig att kanske tänka om en gång till.......Det är ju liksom så med allt inom vinyl :-) Men om du inte gillar att pilla med maskinen så tycker jag faktiskt och tyvärr att du bör titta på andra alternativ. Lycka till Med vänlig hälsning, JAS
Redigerat av Jas 74, 07 April 2013 - 20:40.
Postad 09 April 2013 - 20:46
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Jag har budat hem ett "nytt" riaa på tradera.
Ett QED discsaver. Ett MM med batteridrift som har fått hyfsade lovord. Ska bli kul att jämföra mit mitt nad pp2.
Någon av er som har provat detta?
Btw, det ingår inte någon 12v adapter även om det går att köra med en sådan.
Finns det någon duktig "internetsökarsnubbe" som kan hjälpa mig att hitta en passande adapter?
Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 09 April 2013 - 20:51.
Postad 09 April 2013 - 21:00
mostling
-
mostling
-
Användare
-
-
198 inlägg
En sån här borde funka om en av kontakterna passar på den: http://biltema.se/sv...er-312-V-38204/
Postad 09 April 2013 - 21:14
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
En sån här borde funka om en av kontakterna passar på den: http://biltema.se/sv...er-312-V-38204/
Tack så hjärtligt! Får jag fråga hur du kom fram till det?
Postad 09 April 2013 - 21:21
mostling
-
mostling
-
Användare
-
-
198 inlägg
Tänkte bara på nätadapter och minns att jag köpt på biltema en gång när en nätadapter gick sönder här hemma för längesen. Helt ok med alla olika kontakterna.
Kom dock på att du kanske bör kolla ampere också..
Finns även dritbilligt på ebay: http://www.ebay.co.u...y euro&_sacat=0
Redigerat av mostling, 09 April 2013 - 21:25.
Postad 09 April 2013 - 21:25
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Tänkte bara på nätadapter och minns att jag köpt på biltema en gång när en nätadapter gick sönder här hemma för längesen. Helt ok med alla olika kontakterna.
Kom dock på att du kanske bör kolla ampere också..
Ja jag vill vara lite noggran. Hittar inga spec. på vad den vill ha för adapter.. det var därför jag frågade här. Har skickat ett mail till QED.
Postad 13 April 2013 - 10:59
Martgus
-
Martgus
-
Användare
-
-
178 inlägg
Har börjat fundera på vad en utveckling av mitt vinyspelande skulle innebära. Har kommit dit att det är nästan uteslutande vinyl som spelas hemma och är väl egentligen nöjd med hur det låter nu också. Skulle jag önska något så är det nog tystare bakgrund, slog mig kanske mest när jag var hos en vän som köpt en likadan spelare men har en långt mycket mindre stereo i övrigt. Ljudet där är lite enklare och inte lika nyanserat men nog lite lugnare när det är tyst.
Har inga planer på att ersätta det jag har nu på stört men lite input på vad man kan börja snegla på kanske vore verkligen uppskattat.
Nu har jag en Project debut 3 esprit med en Ortofon 2M Blue pickup, använder Projects Riaa, SE varianten den lite större klumpen 
I övrigt har jag en Hegel stärkare och ett par Dynaudio excite stativare.
Frågan blir väl kanske efter det här utlägget om det är dags för finare spelare vart efter, eller man kommer en bra bit till med den jag har och en ny nål kanske?
Kikat efter Projects hastighetsreglering också, om det gör någon större skillnad alls?
Vad vet jag, är kanske nya högtalare jag är ute efter  lyssnade på samma saker och focus högtalaren istället för mina excite hos handlaren och det händer en del där men de var inte smällare mot vinylskivan heller utan ställer kanske än högre krav på vad man spelar ifrån?
Postad 13 April 2013 - 11:13
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jag har diskuterat detta med fler medlemmar i denna tråd.Jag föredrar vinyl framför digitalt, detta för att vinylens egenljud (dvs.nålens rörelse mot plasten) bidrar till ljudupplevelsen på ett positivt sätt. Jag tror också att vinylens ljud kan vara lite mer förlåtande pga. den dynamiska kompressionen vid pressningen. Att valet faller på vinyl är för att jag är svag för ritualen, och ljudets karaktär.
Flertalet av dagens vinyl utgåvor utgår från samma master som cd-releasen. Med undantaget att de begränsas i dynamisk kompression för att nålen skall kunna spåra bättre. Väl medveten om detta så är det logiskt att en vinylpress knappast kan överträffa dess digitala master, och därför har åtminstone jag stannat upp för att tänka över vad jag vill lägga på kringutrustning.
Men ett bra RIAA sitter aldrig fel, mitt HEED var det bästa i min vinylrigg jag gjort och där jag upplevde den största skillnaden. Detta märktes främst på bakgrundsljudet, allt föll på plats och en nattsvart bakgrund kom fram mot musiken.
Redigerat av Glidtassen, 13 April 2013 - 11:14.
Postad 13 April 2013 - 11:38
Martgus
-
Martgus
-
Användare
-
-
178 inlägg
Provade egentligen bara det inbyggda i min dåvarande Marantz, Projects minsta och det jag har, SE varianten. Upplevde stor skillnad på hur det lät, från till ska det låta så här till sådärja och sist så här ska det låta. Klivet från original pickupen till 2M Blue gjorde rätt mycket för lugnet det med, tystare, mindre vasst och långt mer grepp i musiken. Bakgrunden är väl mest på lite volym jag tänker på det.
Kvalitén cd kontra vinyl funderar jag inte på, det är avkopplingen att spela vinyler och det runt omkring som slår allt. Blir stressad av spellistor och vill jag ha en ny skiva går jag och bläddrar i skivbutiken, tillgång till allt alltid är fasen jobbigt att tänka på även om det blir en del Spotify också
Postad 13 April 2013 - 11:52
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Håller med dig till 100%Utbudet via nedladdning och Spotify leder till att man bara zappar igenom spellistor, men lyssnar aldrig på riktigt. Det är en av orsakerna till att sällan använder min dac till den stora anläggningen.
Postad 13 April 2013 - 12:13
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Ett bra RIAA- steg kan lyfta de flesta anläggningar ett par snäpp upp längs uppgraderingsstegen. Ovan nämnda Heed Questar är ett exempel på detta, Trigon Vanguard är ytterligare ett prisvärt alternativ som klarar både MM- och MC- pickuper. Till båda nämnda Heeds och Trigons RIAA- steg går det sedan bra att köpa till separat nätdel vilket lyfter ljudåtergivningen ytterligare några snäpp. När det gäller detta med mastering- processen CD kontra vinyl så är det väl så att man numera mer och mer övergår till att skapa en separat master som är anpassad till vinylmediet? Visst i de flesta fall är det väl så att det ligger en digital master i botten som man utgår ifrån, så har varit fallet sen slutet på 70- och början på 80- talet om jag inte är helt felinformerad. Idag är det tyvärr bara ett fåtal entusiastbolag som kör analogt genom hela mastering- processen.
Redigerat av GyroSE, 13 April 2013 - 12:15.
Postad 13 April 2013 - 12:29
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Martgus: Om jag var som du så skulle jag titta på att uppgradera på RIAA- fronten. Tänk då bara på hur du tänker dig framtida uppgraderingar, är det t.ex. MM- eller MC- pickup du vill satsa på i nästa steg. Om det är MC som gäller så bör du kika på ett RIAA- steg som klarar båda varianterna. Du skriver att du önskar lite mer tystnad och svärta i ljudåtergivningen vid lugnare musikpartier. Om detta är en del av vad du söker så är det en MC- pickup som gäller, helst då en låg utnivå- variant för att få den där riktiga svärtan. Kör numera själv med en mellannivå MC (Benz Micro Wood SM) och den ger samma fina effekt, skillnaden jämfört med motsvarande lågnivåvariant av samma modell är ytterst marginell. Men även med en högnivå MC (går i de flesta fall att använda tillsammans med RIAA- steg som bara klarar av MM- pickuper) kommer man mycket nära så det är värt att även kika på detta alternativ. För min del nådde vinylljudet generellt en helt annan nivå när jag gick från MM till MC, när jag nu vet hur bra det kan låta med en MC så skulle jag ha väldigt svårt att gå tillbaka till MM igen.
Redigerat av GyroSE, 13 April 2013 - 12:44.
Postad 13 April 2013 - 13:33
Martgus
-
Martgus
-
Användare
-
-
178 inlägg
Det jag har idag klarar både MM och MC lite jumprar på baksidan för att justera mot olika nålar. Ligger prismässigt några hundralappar under Heeds variant vid 3000 så när det inte finns i närheten att låna och prova känns det som ett för dyrt testköp för min del... Känner ju spontant att det kan ju inte vara så stor skillnadmellan dessa, men det kanske det är, nästa steg verkar ju vara runt sju och det känns mycket för min enkla spelare...
En MC nål är kanske steget att gå, tycker ju som sagt att det låter väldigt bra redan, men tystnaden var större innan Hegeln och Dynaudio högtalarna kom hit. Känns som att det inte alls är lika förlåtande som det jag hade innan.
Får gå och tjata med de på Lefflers också någon dag, Benz micro Gold och silver är väl de som de har inne för runt vad jag kan tänka mig att betala.
Och jag är tacksam för erfarenheterna
Redigerat av Martgus, 13 April 2013 - 13:35.
Postad 13 April 2013 - 14:38
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
547 inlägg

Är det någon som lyssnat till Simply black skivspelaren tillsammans med den modifierade varianten av cantus-armen? Den har lite nya funktioner så som VTA-justering och att man kan vika ut armen vid skivbyte. Hittade ett pris på 22'000kr på veteran hifi's hemsida, någon som kan bekräfta det? Bilder finns på http://www.hififorum...312&whichpage=2
Postad 13 April 2013 - 16:21
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jag startade en tråd om Simply Black för några år sedanMen valet föll ändå på Rega, anledningen är enkel: Bara utgångspriset för deras Simply Black utan arm låg då på säkert över 7000:-Jag kan bekräfta att det är en vanlig spelare baserad på en bas av björkplywood. No way att produktionskostnaden borde vara så pass hög i relation till hur avskalad denna spelare är. Visst, den är snygg med verkligen överprissatt. Jag var och diskuterade med honom flera ggr, men det är bara att jämföra vad man får för samma pengar hos Rega. Simply Black Magic
Redigerat av Glidtassen, 13 April 2013 - 16:30.
Postad 14 April 2013 - 00:01
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Det jag har idag klarar både MM och MC lite jumprar på baksidan för att justera mot olika nålar. Ligger prismässigt några hundralappar under Heeds variant vid 3000 så när det inte finns i närheten att låna och prova känns det som ett för dyrt testköp för min del... Känner ju spontant att det kan ju inte vara så stor skillnadmellan dessa, men det kanske det är, nästa steg verkar ju vara runt sju och det känns mycket för min enkla spelare... En MC nål är kanske steget att gå, tycker ju som sagt att det låter väldigt bra redan, men tystnaden var större innan Hegeln och Dynaudio högtalarna kom hit. Känns som att det inte alls är lika förlåtande som det jag hade innan. Får gå och tjata med de på Lefflers också någon dag, Benz micro Gold och silver är väl de som de har inne för runt vad jag kan tänka mig att betala. Och jag är tacksam för erfarenheterna 
http://www.analogues...cartridges.html
Postad 14 April 2013 - 00:29
Martgus
-
Martgus
-
Användare
-
-
178 inlägg
Oj, det var ett bra tips. Har jag helt missat  man förstår att marknaden här som så mycket annat är försvinnande liten...
Postad 14 April 2013 - 05:32
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Martgus: Heed Questar är faktiskt mycket bättre, Pro- Jects RIAA- steg blir faktiskt ganska rejält frånåkt trots den ringa prisskillnaden. Questar tävlar med RIAA- steg ända upp i 5.000-6.000 kr klassen så det är otroligt prisvärt. Slänger du sedan med en extern nätdel (ungefär lika dyr som RIAA:t) så åker det upp några ytterligare snäpp, läste under förra året en recension ute på nätet om Questar som testats kombinerat med extern nätdel. I denna recension skrev recensenten att Questar + extern nätdel faktiskt är uppe på storebror Heed Quasars nivå och sniffar. Enda nackdelen med Questar är att man måste bestämma sig för om man vill satsa på MM eller MC. Om du har möjlighet att sträcka ut din PU- budget så rekommenderar jag Benz Micro Ace som prisades oerhört på olika håll i hifi- pressen under 2012,
Redigerat av GyroSE, 14 April 2013 - 11:11.
Postad 14 April 2013 - 05:48
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Glidtassen!Jag hävdar att Simply Black är en otroligt prisvärd skivspelare som med lätthet tävlar med mycket dyrare spelare. Den är en perfekt plattform att ha som grund, du kan i stort sett sätta dit vilken tonarm du vill på den. Har själv hört en Simply Black kombinerad med en SME V (precis en sån kombi som på bilden du lagt in här ovanför) och jag kan säga att det lät ruskigt bra. Jag anser att även Rega har några riktigt bra skivspelare och jag gillar några av dem skarpt men trots detta har jag åsikten att har man valt Rega- vägen så har man valt ett koncept. Plug & play- modellen är mycket bra om man bara vill koppla in och spela skivor men man ska samtidigt ha i åtanke att uppgraderingsmöjligheterna är mycket små om man väljer Rega. En spelare som Simply Black erbjuder så många fler möjliga kombinationer, du kan börja i blygsam skala med en enklare tonarm och sedan gradvis jobba dig uppåt. Simply Back är ett mycket fint drivverk som är en perfekt grundplattform att utgå ifrån, du kan sen matcha den med ett antal olika tonarmar ända upp till toppnivå. Värt att nämna i sammanhanget runt diskussionen om prisbilden; Simply Black tillverkas inte i stor skala så som Regas skivspelare gör. Därför tycker jag det är väl tufft att jämföra dessa båda så kategoriskt. En stor tillverkare har större möjligheter och resurser att hålla ner kostnaderna om man jämför med en tillverkare som mer eller mindre bygger skivspelare endast på beställning.
Redigerat av GyroSE, 15 April 2013 - 07:33.
Postad 14 April 2013 - 08:03
Martgus
-
Martgus
-
Användare
-
-
178 inlägg
@GyroSE Har inte spikat någon siffra för det än men det är bra med lite input känner jag, snårigt det här och är väl lite det som gör hela vinylupplevelsen så trevlig ändå.
Nu ska jag iaf se om jag får ut den tvåhjuliga MC:n ur garaget när solen väl tittar fram, kommer fundera vidare på vad jag saknar i ljudet senare
Postad 14 April 2013 - 09:23
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Oj, det var ett bra tips. Har jag helt missat man förstår att marknaden här som så mycket annat är försvinnande liten...
Analogue Seduction liksom William Thakker (främst pu, remmar o tillbehör) är två handlare som oftast har mycket bra priser på det mesta (jämfört med Svedala) och rekommenderas starkt. Dock missar man den fina service som de seriösa butikerna här hemma kan ge.
Redigerat av tomano58, 14 April 2013 - 09:26.
Postad 14 April 2013 - 09:49
Iskra
-
Iskra
-
Användare
-
-
135 inlägg
Om min förstärkare saknar phono-ingång, är det då ett RIAA-steg jag behöver?
Postad 14 April 2013 - 10:02
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Om min förstärkare saknar phono-ingång, är det då ett RIAA-steg jag behöver?
Så är det troligen, Vad är det för förstärkare?
Postad 14 April 2013 - 11:32
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Om detta är mklll mod? länken som Jörgen A visar till, så är det ett köp som ger ett riaa av mycket hög klass! och vad det kommer till justerings möjligheter så är inga andra i närheten.
http://www.hifi-phon...18926ba0ff855c4
Fidelity testa mklll nylig
Postad 14 April 2013 - 12:24
Unregistered157cf98c
-
Unregistered157cf98c
-
Användare
-
-
205 inlägg
Har nu hunnit med lite skivtvätt med nya Knostin + extra sköljbalja. Jag tycker själv jag varit noggrann och kört i båda riktningar o sköljt ordentligt.
För att beskriva det upplevda resultatet så konsist som möjligt så tycker jag att man rel. tydligt helt enkelt får ut mer (musikalisk) information från den rena skivan, samtliga register. Jag blev dock lite besviken på att jag inte upplevde någon minskning av mängden knaster o sprak (snarare tvärtom).
Detta kan ev. bero på att jag hade hoppats på att missljuden skulle minska och därför var extra uppmärksam på dom, men det kanske också kan bero på att man tillsammans med den ökade musikaliska infon även, på köpet s.a.s, får ut mer missljudsinfo. Överlag är resultatet hittils ändå positivt.
Efter tvätt givetvis nya antistat-innerpåsar. Jag började tvätta skivor som jag spelar ofta o antecknar dom vartefter.
Postad 14 April 2013 - 15:25
Iskra
-
Iskra
-
Användare
-
-
135 inlägg
Så är det troligen, Vad är det för förstärkare?
Det lutar åt en NAD C316BEE, men den har ingen phonoingång. Däremot finns ju Denon PMA-520 med phonoingång, men då torskar jag ju 3,5mm-ingången på framsidan.
Postad 14 April 2013 - 15:43
tobben-e
-
tobben-e
-
Användare
-
-
143 inlägg
Vart hittar man ONSOW ZERODUST?
Har bara sett den i Oslo men kommer inte ihåg vart..
Postad 14 April 2013 - 16:41
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
eBay, säljare mosdim
Postad 14 April 2013 - 18:45
mostling
-
mostling
-
Användare
-
-
198 inlägg
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw=ONSOW+ZERODUST&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0&_nkw=ZERODUST&_sacat=0
Postad 15 April 2013 - 07:36
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Om detta är mklll mod? länken som Jörgen A visar till, så är det ett köp som ger ett riaa av mycket hög klass! och vad det kommer till justerings möjligheter så är inga andra i närheten. http://www.hifi-phon...18926ba0ff855c4
Fidelity testa mklll nylig
Vidhåller att AVID Pulsus håller samma höga nivå med lika fina justeringsmöjligheter.
Postad 15 April 2013 - 09:46
Unregistered53a69b62
-
Unregistered53a69b62
-
Användare
-
-
232 inlägg
Tips på en ny butik som utöver ett brett program av skivspelare, armar, pickuper och RIAA-steg även har mycket annat. Rengöring, puckar, remmar o s v. http://vinylcenter.se/
Postad 15 April 2013 - 11:34
Arcane
-
Arcane
-
Användare
-
-
216 inlägg
Har nu hunnit med lite skivtvätt med nya Knostin + extra sköljbalja. Jag tycker själv jag varit noggrann och kört i båda riktningar o sköljt ordentligt.
För att beskriva det upplevda resultatet så konsist som möjligt så tycker jag att man rel. tydligt helt enkelt får ut mer (musikalisk) information från den rena skivan, samtliga register. Jag blev dock lite besviken på att jag inte upplevde någon minskning av mängden knaster o sprak (snarare tvärtom).
Detta kan ev. bero på att jag hade hoppats på att missljuden skulle minska och därför var extra uppmärksam på dom, men det kanske också kan bero på att man tillsammans med den ökade musikaliska infon även, på köpet s.a.s, får ut mer missljudsinfo. Överlag är resultatet hittils ändå positivt.
Efter tvätt givetvis nya antistat-innerpåsar. Jag började tvätta skivor som jag spelar ofta o antecknar dom vartefter.
Vad tvättar du med, den medföljande vätskan eller hemkört? Jag upplever generellt en stor minskning av missljud efter tvätt så det låter lite konstigt.
Postad 15 April 2013 - 12:11
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Glidtassen!
Jag hävdar att Simply Black är en otroligt prisvärd skivspelare som med lätthet tävlar med mycket dyrare spelare. Den är en perfekt plattform att ha som grund, du kan i stort sett sätta dit vilken tonarm du vill på den. Har själv hört en Simply Black kombinerad med en SME V (precis en sån kombi som på bilden du lagt in här ovanför) och jag kan säga att det lät ruskigt bra. Jag anser att även Rega har några riktigt bra skivspelare och jag gillar några av dem skarpt men trots detta har jag åsikten att har man valt Rega- vägen så har man valt ett koncept. Plug & play- modellen är mycket bra om man bara vill koppla in och spela skivor men man ska samtidigt ha i åtanke att uppgraderingsmöjligheterna är mycket små om man väljer Rega. En spelare som Simply Black erbjuder så många fler möjliga kombinationer, du kan börja i blygsam skala med en enklare tonarm och sedan gradvis jobba dig uppåt. Simply Back är ett mycket fint drivverk som är en perfekt grundplattform att utgå ifrån, du kan sen matcha den med ett antal olika tonarmar ända upp till toppnivå.
Värt att nämna i sammanhanget runt diskussionen om prisbilden; Simply Black tillverkas inte i stor skala så som Regas skivspelare gör. Därför tycker jag det är väl tufft att jämföra dessa båda så kategoriskt. En stor tillverkare har större möjligheter och resurser att hålla ner kostnaderna om man jämför med en tillverkare som mer eller mindre bygger skivspelare endast på beställning.
Det är sant beträffande produkter och dess upplagor. Jag förstår också hur Simply Black inte tillverkas i samma upplagor som exempelvis Rega och Pro-Ject. Håller också med om att uppgraderingsmöjligheterna är större med Simply Black. Men även om dessa inte görs i större skala så tycker jag ändå att priset för en Simply Black är på tok för högt i relation till vad man får. Jag tror inte att en Simply Black i grundutförande skulle kunna konkurrera ut en Rega P3 utan vidare? Jag har lyssnat på Simply Black flera ggr, men det är svårt att veta exakt vad man lyssnar till i kedjan: RIAA, förstärkare, högtalare, skivspelare, puppa osv. Det enda sättet att verkligen utvärdera är att koppla två olika skivspelare med likadana puppor kopplade till samma anläggning, och sedan byta däremellan. Många ggr så använder Simply Black Regas tonarmar, men hur själva stommen/skivspelare låter lämnar jag nog osagt. Mirre hävdade själv hur han kopplat likvärdiga puppor på både Simply Black och Clearaudios dyrare spelare, och menade att skillnaderna inte var så stora. Han sade lugnt: -Det är ingen konst att bygga dyra skivspelare, det är bara välja mer exklusiva material. Personligen så stod valet för mig mellan Simply Black och Rega P3-24. Men den sistnämnda hade: separat motorstyrning i priset, bra tonarm, glastallrik, rödlackad plint för mindre pengar än om jag köpt en Simply Black utan tonarm. Den totala kostnaden för min Rega P3-24 blev 7300:- (utan riaa och puppa)
Redigerat av Glidtassen, 15 April 2013 - 12:22.
Postad 15 April 2013 - 15:10
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Det är sant beträffande produkter och dess upplagor.
Jag förstår också hur Simply Black inte tillverkas i samma upplagor som exempelvis Rega och Pro-Ject. Håller också med om att uppgraderingsmöjligheterna är större med Simply Black.
Men även om dessa inte görs i större skala så tycker jag ändå att priset för en Simply Black är på tok för högt i relation till vad man får. Jag tror inte att en Simply Black i grundutförande skulle kunna konkurrera ut en Rega P3 utan vidare?
Jag har lyssnat på Simply Black flera ggr, men det är svårt att veta exakt vad man lyssnar till i kedjan: RIAA, förstärkare, högtalare, skivspelare, puppa osv. Det enda sättet att verkligen utvärdera är att koppla två olika skivspelare med likadana puppor kopplade till samma anläggning, och sedan byta däremellan.
Många ggr så använder Simply Black Regas tonarmar, men hur själva stommen/skivspelare låter lämnar jag nog osagt. Mirre hävdade själv hur han kopplat likvärdiga puppor på både Simply Black och Clearaudios dyrare spelare, och menade att skillnaderna inte var så stora. Han sade lugnt:
-Det är ingen konst att bygga dyra skivspelare, det är bara välja mer exklusiva material.
Personligen så stod valet för mig mellan Simply Black och Rega P3-24. Men den sistnämnda hade: separat motorstyrning i priset, bra tonarm, glastallrik, rödlackad plint för mindre pengar än om jag köpt en Simply Black utan tonarm.
Den totala kostnaden för min Rega P3-24 blev 7300:- (utan riaa och puppa)
Jag tror att din P3-24 med motstyrning skulle få gå en tuff match mot en Simply Black med motsvarande tonarms- och pickupkombination. Visst det skulle säkert bli en jämn kamp, skulle vara intressant att ställa upp dem i jämte varandra för ett test. Har tyvärr inte hört Simply Black med någon av Regas tonarmar så jag kan tyvärr inte uttala mig om hur en sådan kombination skulle låta. Grejen med Simply Black är att den är så neutral och påverkar ljudet så lite att den helt enkelt "försvinner" i ljudkedjan. Det är få skivspelare förunnat att kunna erbjuda detta och framförallt gäller det inom den aktuella prisklassen där många av konkurrenternas skivspelare "färgar" ljudet en hel del. Du har gjort en bra deal med att få med alla de tillbehör som du ville ha så jag förstår att du är nöjd din P3-24. Problemet är att du sen tyvärr inte kommer så mycket längre efter att du skaffat de där prylarna. Det är där Simply Blacks styrka att kunna fortsätta uppåt på uppgraderingsstegen som gör den mer allsidig anser jag. Men det beror på vad man värdesätter, plug & play vs fler uppgraderingsmöjligheter, de flesta nöjer sig säkert med plug & play- lösningen men för oss som inte gör det och vill ha en skivspelare att kunna bygga vidare på utan att behöva byta ut den så fort man vill uppgradera några steg så räcker det tyvärr inte till. Rega P3-24 med en originaltonarm är absolut inte en dålig skivspelare men den skulle inte ha en chans mot en Simply Black med en mer avancerad tonarm.
Redigerat av GyroSE, 15 April 2013 - 15:11.
Postad 15 April 2013 - 15:56
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Egentligen borde jag låta bli. Men jag kan inte sluta fundera på hur min Music Hall mmf-2.2 (upphottad variant, se tidigare i denna tråd) skulle låta med en annan pickup. Just nu sitter det en Goldring 2200 på. Den kostar ca 1200kr om man köper den från England. I sin prisklass är det antagligen en mycket pu som jag borde kunna sitta nöjd med. Ibland får jag dock en längtan efter lite mer rymd i ljudet, mer öppen ljudbild.
Här gör förstås riaat en hel del. Jag är än så länge tillfreds med mitt Vincent Pho-8. Mycket välljud för pengarna. Om inte alltför lång framtid kommer en liten skatteåterbäring och kanske kan man då unna sig ännu en till liten pickup...  Alltid kul att testa.
Ni som testat en massa, hur låter Ortofon 2M Blue i förhållande till Goldring 2200? Jag menar inte om det låter bättre eller sämre, men kanske kan man beskriva skillnaden i ljudbilden.
Audio Technicas AT-440 har ju också hyllats av många, om jag minns rätt.
Ledsen att ta upp detta med pickuper ännu en gång. Fast kan någon ge respons på en fråga från en som drabbats av ljudnyfikenhetsbacillen så är det väl ni.
Postad 15 April 2013 - 16:19
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Mitt senaste traderafynd(?) QED ds-1. Läst en del gott om det på nätet.
Ska införskaffa mig ett 9v batteri under morgondagen & jämföra med mitt nuvarande nad pp2. Det går självklart att koppla den till en väggbula med efter mailkontakt med QED rådde de mig till att använda batteri.
Postad 15 April 2013 - 18:01
Unregistered157cf98c
-
Unregistered157cf98c
-
Användare
-
-
205 inlägg
Vad tvättar du med, den medföljande vätskan eller hemkört?
Jag upplever generellt en stor minskning av missljud efter tvätt så det låter lite konstigt.
Jo jag började faktiskt med den medföljande vätskan, kanske var dumsnålt gjort!? Den är måhända inte den allra vassaste men man tycker ju att den ändå borde kunna göra ett någorlunda jobb. Har dock för mig att jag har läst i tråden att det framförts vissa negativa synpunkter mot den tidigare. Jag får väl ta och pröva med den rekommenderade blandningen, isopopanol+destvatten+droppe YES. Jag kommenterade mina "tvättresultat" för en vinylkunnig vän o poängterade då det där med att jag inte tyckte knastret hade minskat så mycket. Han tyckte inte det var så konstigt utan kommenterade med att många skivor helt enkelt är skadade/slitna, saker som tyvärr inte går att tvätta bort. Hur som helst är det ju säkert skillnad mellan skivor, hur skitiga dom är mm.
Postad 16 April 2013 - 09:48
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Nu har jag spelat igenom 3 plattor med mitt QED (batteridrivet). Till att börja med kan jag säga att det är skillnader gentemot mitt Nad.
Svärtan är bättre med QED, men det är även mer öppet i toppen.. på gott och ont. Det låter ibland lite "S-igt" i brist på andra ord.
Postad 16 April 2013 - 13:23
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Jo jag började faktiskt med den medföljande vätskan, kanske var dumsnålt gjort!? Den är måhända inte den allra vassaste men man tycker ju att den ändå borde kunna göra ett någorlunda jobb. Har dock för mig att jag har läst i tråden att det framförts vissa negativa synpunkter mot den tidigare. Jag får väl ta och pröva med den rekommenderade blandningen, isopopanol+destvatten+droppe YES.
Jag kommenterade mina "tvättresultat" för en vinylkunnig vän o poängterade då det där med att jag inte tyckte knastret hade minskat så mycket. Han tyckte inte det var så konstigt utan kommenterade med att många skivor helt enkelt är skadade/slitna, saker som tyvärr inte går att tvätta bort.
Hur som helst är det ju säkert skillnad mellan skivor, hur skitiga dom är mm.
Ett hett tips när det gäller hemkokade skivtvättsblandningar är att vara mycket försiktig med alkoholinblandning, alkoholen har tyvärr den egenskapen att den kan skada vinylen oåterkalleligt i form av etsning.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|