Simply Black Magic
Black_3.gif 122.84K
5 Antal nerladdningar
Redigerat av Glidtassen, 20 February 2010 - 19:12.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Postad 20 February 2010 - 11:37 Simply Black Magic
Redigerat av Glidtassen, 20 February 2010 - 19:12. Postad 20 February 2010 - 12:07
Simply Black Magic med En Rega RB100 tonarm kostar 9500 kr... och med den lite bättre RB251 tonarmen kostar den 10500 kr enligt Veteran Hifis hemsida. Det är en riktigt läcker spelare!
Postad 20 February 2010 - 12:11
Den verkar ha fina lager och har en rejäl tung tallrik i förhållande till sin storlek.
Jag har hört den med puppor för över 20 000:- och den låter förträffligt. Men vad är det man betalar för? Konstruktionen är skrämmande simpel, men ändå priset? Det är en liten bit trä som utgör plinten, kan inte avgöra kvaliten på träslaget men det verkar inte alltför exklusivt? Det ser ut som vanlig betsad plywood? Jag har varit sugen på spelaren under en längre tid, men skulle hellre se till en spelare med ett annat riktigt träslag. Det känns nästan som om man skulle kunnat såga ut stycket själv? Redigerat av Glidtassen, 20 February 2010 - 12:38. Postad 20 February 2010 - 13:52
När det gäller en Simply Black betalar man nog en hel del för stil och design. Görs ju säkert inte i så många ex heller vilket nog drar upp priset en del.
Postad 20 February 2010 - 15:50
Men dryga 8000: utan tonarm för lite plywood, akryltallrik?
Det är ju samtidigt inte en så pass utvecklad estetisk design? Postad 21 February 2010 - 22:42
Det finns många anledningar till det höga priset: Konstruktören vill tjäna på dom han säljer då det inte säljs jättemånga Konstruktören vill inte sälja mer än vad han klarar av att tillverka Folk är villiga att betala det priset jag tror det är en väldigt bra spelare för det priset Postad 22 February 2010 - 09:16
Det stämmer nog.
Men jag vill ha lite mer finish för dom pengarna. Nu är jag medveten om att Rega är ett mer väletablerat märke och att de gör skivspelare i mass upplagor. Men kolla in finishen på t.ex en röd Planar 3. 24. Postad 22 February 2010 - 09:41
Min egen erfarenhet är att regorna låter ganska lika varandra och att det inte blir så stor kvalitetsskillnad efter P3 -24, som ligger rätt nära planar 2an i ljud. Om man vill kolla på svenska skivspelare skulle jag ta en titt på raunas continuo jr, som kostar ungefär som en simply black. Den kommer med en tangentialarm. Jag tror att den är ett kap. Men den har en viss DIY-utstrålning, dock.
MVH Postad 22 February 2010 - 11:45
Jag gillar den vackra träfärgen på Raunas Continuo jr, som drar mot ek. Men finns det mer naturfärgade spelare som påminner lite grand som Sota Turtable, som även förekommer i serien House? Det finns visserligen Hanss T10 som säljs av Akkelis som har vinsylspelare under 10 000:- Jag gillar valnöten som nu skulle passa bra ihop med min ek-möbel. Den verkar vara mer omsorgsfullt påkostad än Simply Black.
hanss.gif 132.09K
1 Antal nerladdningar
Redigerat av Glidtassen, 22 February 2010 - 11:48. Postad 22 February 2010 - 22:01
Jag tittade på en Continuo (standardmodellen för 12.5k) som finns på hifi-punkten i skövde och det är ingen liten leksak, bara tallriken på denna väger 4.5kg, Rauna har satsat hårt med att få bort återkoppling på denna spelare, vilket jag tycker är väldigt viktigt.
Rent prestandamässigt så tror jag att den är den väldigt svårslagen, utseendemässigt är en annan sak imo Postad 24 February 2010 - 09:03
Jag har medvetenheten om att att skillnader mellan olika spelare är tämligen små, åtminstone i detta prissegment.
Om jag köper en ny vinylspelare så är det för design och hantverkstradition, om detta sedan återspeglar sig på ljudkvaliten i en positiv bemärkelse så är jag bara glad. Jag säger detta för att jag hört Clearaudios största kreationer spela mot skivpelare för 8000:- med likvärdiga puppor, och trots att det ibland varit en prisskillnad på 100 000:- mellan spelarna så har skillnaderna inte varit slående. Många gånger är det dessvärre i firmornas intresse att blåsa liv i mystifierade hypoteser beträffande överlägsna konstruktioner, resonansdöda material, fristående motorer osv. Om dessa skulle ha en fundamental inverkan på ljudet, vad skulle då inte saker som ett öppet fönster ställa till med? En liten vindpust som omkull kastar hela ljudupplevelsen. Jag skulle nöja mig med att betala för en hygglig konstruktion baserat på vackra material, en stabil spelare med en fin design. Redigerat av Glidtassen, 24 February 2010 - 10:58. Postad 24 February 2010 - 10:37
Mycket kloka ord Postad 25 February 2010 - 22:43
Var på Veteran Hifi idag igen och blir mer sugen på Simply Black.
Den har en fin konstruktion, men urvalet av färger är en katastrof. Numera tar han bara in den i ljus grå, som desutom är transparent mot plywooden. Konstruktionen verkar så simpel att man borde kunna ge den en annan finish med en volumair spruta, välja en mer inspirerade kulör. Det borde gå om man maskar av den ordentligt och använder aningen en syntetisk färg eller alternativt en oljebaserad. Högblank eller matt? Hur kul är denna färg på en skala?
IMG_8895.gif 1.98MB
3 Antal nerladdningar
Redigerat av Glidtassen, 25 February 2010 - 22:46. Postad 26 February 2010 - 00:00
Satt och manipulerade originalfärgen ovan och kom fram till dessa alternativ.
Ingen av dessa kulörer förs av Simply Black, inte den mörkgrå heller. Men jag tänkte be om lite input. Bilderna är manipulerade i Photoshop för att illustrera ett urval.
flegif.gif 272.92K
3 Antal nerladdningar
Redigerat av Glidtassen, 26 February 2010 - 00:01. Postad 26 February 2010 - 09:34
Hmm. tyckte mörk trävarianten var snygg. Så den finns alltså inte längre?
Jag skulle inte lacka om gråsuggan dock. Drar ner andrahandsvärdet. Här är ett snyggt alternativ i ett liknande designkoncept. Roksan Radius 5
roksan.jpg 3.17K
5 Antal nerladdningar
Postad 26 February 2010 - 12:28
Dra ner andrahandsvärdet? Det vore ju bedövligt att ge en spelare som i nyskick konnoterar "barnens-leklåda-på dagis" fast med en grå bets. Jag lovar att jag skulle kunna höja andrahansvärdet på en av deras spelare genom att ge den en ordentlig finish genom en större omsorg. Trä leverantören har har givit plywood skivan en ljusgrå bets, hur oattraktivt kan det tänkas att bli? Redigerat av Glidtassen, 26 February 2010 - 12:29. Postad 26 February 2010 - 12:48
Hur snyggt det än blir skulle jag aldrig betala lika mkt för en hemmalackad
skivspelare. Postad 26 February 2010 - 14:17
Ta dig tiden och besök Veteran Hifi.
Återkom sedan till forumtråden och berätta vad du anser om spelarens finish i relation till priset. Postad 26 February 2010 - 15:01
Behövs inte. Jag litar på ditt omdömme på den punkten. Ville bara
ge ett råd i all välmening om att inte lacka om den. Ställ in radarn på en begagnad med rätt finnish istället. Den i mörkt trä är riktigt stilig. Du som är runt i city, ta en sväng till HiFi Art och kika på Roksan Radius. Jag tror du kommer bli väldigt sugen. Den finns nämligen också i trä istället för akryl (och billigare). Jag förstår att utseendet är viktigt för dig och många andra. Jag befinner mig nog i den motsatta ligan där ---> Funktionen först. Sen får det se ut hur f*n som helst Postad 26 February 2010 - 16:37
Tack för ditt inlägg.
Visst jag tror att vi båda är överens. Varför betala för en produkt när man anser finishen vara undermålig i relation till priset från början? Men beträffande produkten så förälskade jag mig i konstruktionen. Jag var och träffade Mirre igår på Veteran Hifi och han menade att han tidigare fått in fler önskemål på alternativa kulörer, men problemet ligger i omsättningen och att han inte säljer tillräckligt många. Den mörka spelaren som du nämner är körsbär. Men som jag tidigare nämnt är det en enkel bets på en plywood skiva, vilket jag fått bekräftat. Så även om jag gav spelaren en ny finish skulle jag inte göra våld på träslag som mahogny eller masurbjörk. Inte heller skulle jag heller besöka den lokala OK-macken för att köpa en spraylack för en hundring för att sedan påbörja ett projekt på toalett golvet. Jag skulle givetvis läsa in mig på en lämplig färg, plast eller oljebaserad för ändamålet och sedan göra grundliga förberedelser med maskning, och lägga en bra grund. Ta reda på vilka typer av målarmedium man skall använda för att få en passande yta och sedan behandla därefter. Sedan har jag en anhörig med en finare volumair-spruta som jag har sett användas men väldigt framgångsrika resultat, där det inte alls för tankarna till hem arbete. Men mest sannolikt lämnar jag tanken på denna spelare och söker mig till en svarv som redan har en bra finish till ett bättre pris. Men ni måste hålla med om att svarven får helt olika uttryck utifrån färgerna som jag illustrerade. Fägerna gör givetvis inte spelaren rättvisa med tanke på att jag endast manipulerat kulören i Photoshop. Den riktiga spelaren skulle givetvis var målad i en heltäckande kulör. Redigerat av Glidtassen, 26 February 2010 - 16:40. Postad 26 February 2010 - 16:48
Ge inte upp tanken på den spelaren. Jag har läst så mkt goda
omdömmen om den. Jag är inte så mycket inne i stan längre. Var ligger Veteranhifi? Det är ju snudd på tjänstefel att jag inte vart där! Postad 26 February 2010 - 16:49 Absolut, färg kan göra mycket, kolla bara på ProJect Debut III Esprit som finns i flera färger plus att den har en akryltalrik. Riktigt läcker att se på. Låter bra också. http://www.ljudmakar..._id=1413&menu=1 Postad 26 February 2010 - 16:53
Pratade med Mirre i telefon just.
Han förklarade sin policy beträffande betsningen av spelaren, det var avsett för att lyfta fram materialets egna karaktär. Det är visst inte vanlig plywood utan möbelplywood som har en mycket styvare karaktär. Han sade även att man kunde göra en specialbeställning och att det var enklare att få den i en heltäckande färg snarare än en annan betsning. Det skulle då kosta 500:- extra. Postad 26 February 2010 - 17:02
500 pistoler! Slå till på det. Det är ju ingenting
Vad blir det för färg? Postad 26 February 2010 - 17:05
Detta är inte aktuellt på ett bra tag, men jag ser mig mest nu omkring.
Kanske Mirre har rätt efterallt, han väljer betsen för att annars skulle det lika gärna kunnat vara en: Rega eller en Pro-Ject. Det framgick att det var viktigt för honom att spelaren gavs sin individuella särprägel genom sitt utseende, att det var en Simply Black och ingenting annat. Redigerat av Glidtassen, 26 February 2010 - 17:13. Postad 27 February 2010 - 08:39
Det känns mycket bättre nu.
Slipper ens planera att göra våld på denna kreation, utan kan lugnt överlåta det till hantverkare. Har nu lämnat tanken på denna spelare och ser mig återigen efter en Rega. Redigerat av Glidtassen, 19 March 2011 - 11:13. Postad 02 October 2011 - 20:17
Det blev en Rega P3-24 ialla fall, efter några års velande. Men hade varit roligt att jämföra de två spelarna för att se om det var några skillnader?
Postad 15 October 2011 - 19:39
Ser att tråden har lite tid på nacken men ett tips är att modda beggade spelare som redan fallit i värde. Gillar den senapsgula färgen starkt! 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |