Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Topfield TF5700PVRt

3284 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 December 2010 - 17:14

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Det verkar som om TVSajten har slutat att fylla på tablåerna för SVT alla dagar efter 12 Dec...
Man kan prova själv genom att kolla följande URL-ar (byt ut datumet mot valfritt framöver):
Jag noterar att forumet kortar ner adressen som visas men om man klickar så kommer man rätt och kan sen ändra datumet efter behag...

SVT1= http://xmltv.tvsajte...10-12-13.xml.gz
SVT2= http://xmltv.tvsajte...10-12-13.xml.gz
Barnkanalen = http://xmltv.tvsajte...10-12-13.xml.gz
Kunskapskanalen = http://xmltv.tvsajte...10-12-13.xml.gz

Kanaler som fungerar är bl.a.:
TV3= http://xmltv.tvsajte...10-12-13.xml.gz
TV4 = http://xmltv.tvsajte...10-12-18.xml.gz

OSV
(Man kan se i loggfilen för XmlTv2Mei vilka urls om används för att hämta kanaldata.)

För mig verkar det som att vi kommer att förlora hela EPG för SVT:s kanaler efter den 12/12. :)
Inte mycket mitt program kan göra ifall det saknas data på TVSajten.

EDIT:
Jag har nu lagt in ett inlägg i TVSajtens forum för att påtala bristen på EPG för just SVT-kanalerna. Hoppas att de kan lösa detta lite snabbt nu....
Här är inlägget

/Bosse

Redigerat av Bo_B, 04 December 2010 - 17:53.

Postad 06 December 2010 - 23:44

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
EPG för SVT?
Ingen framgång hos vår EPG-leverantör swedb.se eller hos SVT idag! ;)

Jag har googlat en hel del men det verkar som om man får skriva en grabber som parsar ut data från DagensTV, som har adresserbara tablåsidor för specificerade kanaler.
Prova tex denna: SVT2 lördag 18/12

Om jag lyckas med det så kan vi till och med få EPG på TV10. :P

Men det är ett drygt jobb pga att filen man laddar ner ser så bedrövlig ut. Den är ju gjord för att visas som en webbsida med länkar, knappar, selektionsboxar, grafik och allt möjligt annat förutom tablådata.....
Kolla source på länken ovan så ser ni vad jag menar.

Men det bör kunna gå i alla fall. Hoppas att jag kan fixa det innan alla SVT-data är slut hos swedb.se.

/Bosse

Postad 07 December 2010 - 00:56

svegust
  • svegust
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

EPG för SVT?
Ingen framgång hos vår EPG-leverantör swedb.se eller hos SVT idag! ;)

Jag har googlat en hel del men det verkar som om man får skriva en grabber som parsar ut data från DagensTV, som har adresserbara tablåsidor för specificerade kanaler.
Prova tex denna: SVT2 lördag 18/12

Om jag lyckas med det så kan vi till och med få EPG på TV10. :P

Men det är ett drygt jobb pga att filen man laddar ner ser så bedrövlig ut. Den är ju gjord för att visas som en webbsida med länkar, knappar, selektionsboxar, grafik och allt möjligt annat förutom tablådata.....
Kolla source på länken ovan så ser ni vad jag menar.

Men det bör kunna gå i alla fall. Hoppas att jag kan fixa det innan alla SVT-data är slut hos swedb.se.

/Bosse

Du gör ett jätte jobb Bosse!
Utan dig skulle inget positivt hända för oss med Toppy!

Postad 07 December 2010 - 12:56

ErikF1
  • ErikF1
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Du gör ett jätte jobb Bosse!
Utan dig skulle inget positivt hända för oss med Toppy!

Jag håller med!
Skulle det sedan gå att köpa en Topfield som klarar DVB T2 (med kortläsare och hårddisk...) också,
så skulle livet var komplett ;-)

Postad 07 December 2010 - 16:05

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Jag gör jobbet för att själv ha fungerande boxar hemma... :)

Har två stycken numera, dvs dubbelt irriterande om SVT skulle försvinna. :)

Bosse

PS: Jag har nu hittat en URL som reducerar mängden extrainfo i de data som man laddar ner från DagensTV:
DagensTV utskriftslänk
Nu är bara det jag behöver med (plus lite extra). Så det skall nog funka att reda ut det här. DS

Postad 08 December 2010 - 10:43

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Ja fast även om du gör det för din egen skull så delar du alltid med dig och hjälper andra på ett underbart sätt Bosse! Du räddar våra tv-liv!!! :rolleyes: Hoppas det löser sig på något bra sätt!

Postad 08 December 2010 - 10:48

ErikF1
  • ErikF1
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Jag gör jobbet för att själv ha fungerande boxar hemma... :rolleyes:

Har två stycken numera, dvs dubbelt irriterande om SVT skulle försvinna. :)

Bosse

Jag tycker det är nog irriterande att Boxer gör ett så uselt arbete....
Kolla bara på hur deras upphandling av nya "HD-boxen" verkar fungera :lol:
Jag har tyvärr valt att prova den :) jag börjar faktiskt tröttna efter att bara haft den i 2 veckor !

Tur att man har kvar den gamla trotjänaren, den gav mig iofs hicka häromveckan då den kvaddade hårddisken pga.
spänningsproblem... Men nu är samtliga kondningar till nätdel bytta och allt är normalt igen :)

Vi ser fram emot ditt arbete Bosse!

Postad 08 December 2010 - 17:57

CalvinampHobbes
  • CalvinampHobbes
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Stort tack till dig Bosse!

Jag har under alla år passivt följt tråden och har uppdaterat efter era råd. Kan inte föreställa mig att gå tillbaka till tiden utan Bosses program. Kör med två boxar så jag får hela familjen på mig om det inte fungerar.
Jag måste säga att sämst är 5720:an med MyStuff (laddar L) sen omstart, gamla "bettan" 5700 går som en dröm. Båda med firm 2.xx. Kondensatorer bytte jag bara för att bara av farten för att inte få bekymmer i framtiden.

Tror att det är fler än jag som följer tråden utan att blanda oss i, så jag hoppas att ni löser det och har empati med oss som bara följer med strömmen.

/Jari

Postad 09 December 2010 - 07:46

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
swedb funkar igen!
Nu har en annan än Matthias H gått in och kontaktat SVT för att få ett nytt lösenord för inloggningen så att de kan hämta data för EPG.
Så man kan ställa upp XmlTv2Mei att hämta 13 dagar igen. ;)

Jag lägger ner projektet att hämta från DagensTV nu (eller har det på sparlåga). Var nästan klar med själva parsningen men hade kvar att blada in data. Ett problem är såna här sammanslagna kanaler där Boxer sänder två kanaler på samma LCN (SVTb + SVT24 tex). Där har DagensTV separata sidor för vardera så min grabber hade varit tvungen att hantera detta på något sätt...

/Bosse

Postad 09 December 2010 - 13:16

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Men jag kom just på en anledning att ändå fixa hämtning från DagensTV:
På så sätt kan man få EPG för vissa kanaler som TV10 och CNN tex, samt bättre data för Eurosport om man inte vill köra FTP-modellen (som tar extra tid att hämta).

Så jag knallar på med detta, fast utan den tidigare pressen.

/Bosse

Postad 09 December 2010 - 19:00

EdBaker
  • EdBaker
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0

Men jag kom just på en anledning att ändå fixa hämtning från DagensTV:
På så sätt kan man få EPG för vissa kanaler som TV10 och CNN tex, samt bättre data för Eurosport om man inte vill köra FTP-modellen (som tar extra tid att hämta).

Så jag knallar på med detta, fast utan den tidigare pressen.

/Bosse

Och varför inte Silver och TCM när du ändå håller på ;)

Stort tack!

Postad 09 December 2010 - 19:14

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Och varför inte Silver och TCM när du ändå håller på ;)

Stort tack!

Jodå, om man kör via DagensTV så finns ju en massa kanaler att välja på, de flesta dock kabel- eller parabol-dito.
Jag har hittat en översättningstabell mellan kanalnamn och DagensTV-nummer (det som skall skrivas in i webbadressen), för att detta skall funka behövs det en översättning mellan LCN och DTV-nummer också.
Men då skulle man i princip kunna ha med alla kanaler som swedb inte erbjuder just nu.

På något sätt behöver jag göra detta konfigurerbart....

Hmm, var fanns nu den här officiella Boxer LCN-listan nu då?

Bosse

Postad 09 December 2010 - 22:05

svegust
  • svegust
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Hmm, var fanns nu den här officiella Boxer LCN-listan nu då?

Bosse

Den på wikipedia skall nog vara up-to-date
Boxer TV Access

Postad 09 December 2010 - 22:13

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Den på wikipedia skall nog vara up-to-date
Boxer TV Access

Tack!
Bosse

Postad 10 December 2010 - 15:57

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
och Nobelpriset går till..........Topfieldgeniet Bosse!!!!!!!!!!!! :lol: Låter kanon det där!

Något jag faktiskt aldrig har gjort hör och häpna är att föra över inspelningar från boxen till data och sen t ex till dvd eller så. Hittar jag bästa guiden i instruktionsboken eller finns det någon bra guide på nätet jag har missat?

Postad 10 December 2010 - 16:16

austin-a35
  • austin-a35
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Jag håller med!
Skulle det sedan gå att köpa en Topfield som klarar DVB T2 (med kortläsare och hårddisk...) också,
så skulle livet var komplett ;-)

Jag skickade för ett tag sedan en fråga till Topfield i Korea och fick följande svar:

"Dear Mr.

How are you? This is Bryan Lee from Topfield Korea. Now we consider of DVB-T2 for Northern Europe area (especially in Finnih Market) Regarding Boxer TV (for Sweden), We tried to provide it by suggesting it.

However, Boxer TV choose other competitor DVB-T2 for initial providing into the market. so at the moment, We do not have a product for Boxer TV. However,after lauching in Finland, we will suggest to the Sweden Market (to Boxer TV) again

if you have further query, feel free to contact with me

Best Regards
Bryan LEE"

Postad 11 December 2010 - 23:17

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
skall bli intressant vad dom erbjuder Finland

Jag skickade för ett tag sedan en fråga till Topfield i Korea och fick följande svar:

"Dear Mr.

How are you? This is Bryan Lee from Topfield Korea. Now we consider of DVB-T2 for Northern Europe area (especially in Finnih Market) Regarding Boxer TV (for Sweden), We tried to provide it by suggesting it.

However, Boxer TV choose other competitor DVB-T2 for initial providing into the market. so at the moment, We do not have a product for Boxer TV. However,after lauching in Finland, we will suggest to the Sweden Market (to Boxer TV) again

Best Regards
Bryan LEE"

Postad 12 December 2010 - 00:34

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
XmlTv2Mei version 1.0.2.54 för test av EPG-hämtning från dagenstv.com
Jag har nu lagt upp en zipfil på XmlTv2Mei-sidan.
Denna innehåller dels en ny exe-fil och dels en typisk inifil.
Om ni vill prova så gör så här:
1) Tanka hem zipfilen
2) Flytta undan den existerande XmlTv2Mei.exe-filen till en annan katalog så att ni kan återställa om det skulle bli fel.
3) Gör likadant med ini-filen.
4) Lägg in exefilen från zip-filen i programkatalogen
5) Använd den medföljande inifilen som mall för att ändra i er egen:
- Kopiera in hela sektionen [LCN2DTV] till er inifil. Detta är översättningen från LCN till DagensTV-nummer
- För varje kanal som ni vill hämta från DagensTV lägger ni till en rad AltSrc=1 i kanalens sektion.

Jag har satt in AltSrc för tv10.se, cnn.com, tcm.se och silver.se.
Nu får jag full EPG för dessa kanaler också. :(

/Bosse

Redigerat av Bo_B, 12 December 2010 - 11:58.

Postad 12 December 2010 - 10:04

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Suveränt. Fungerade klockrent för mig .

Jag har dock kört med inbyggda EPG i Topfielden och EIT2Mei och jag har märkt att boxen inte havererat en enda gång under tiden. Jag tror att det är skräptecken i MyStuff.mei som ställer till det (Bootar om vid L-symbolen). Frågan är bara hur man ska kunna spåra felen. Mystuff 6.3 är under testning så förhoppningsvis blir den tåligare mot skräp i EPG.

Postad 12 December 2010 - 10:41

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Om jag får reda på vilka tecken som är problemet så kan jag filtrera meifilen innan den överförs.
Medan jag höll på med utvidgningen så fastnade jag ett tag på programnamn och data som innehåller &-tecken.
Dessa sabbade till xml-parsningen på slutet.
Fick filtrera bort dem genom att byta ut & mot "och", tex Ung & bortskämd blev Ung och bortskämd.

Finns kanske andra liknande saker. Men å andra sidan har jag inga problem med min EPG i MyStuff6.2.
Min egen inifil finns här: min inifil med modifierad mailinställning

/Bosse

Postad 12 December 2010 - 11:38

svegust
  • svegust
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Nya versionen av XmlTV2mei fungerar bra hos mig med.
Jag saknar bara en bra källa till EPGn på den delade kanalen C+ Sport1/SF-kanalen

Postad 12 December 2010 - 13:22

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Nya versionen av XmlTV2mei fungerar bra hos mig med.
Jag saknar bara en bra källa till EPGn på den delade kanalen C+ Sport1/SF-kanalen

Denna kombinerade kanal finns redan hos swedb.
I inifilen skall du ha:
[LCN]
sport1sf.canalplus.se = 47

och längre ner:
[sport1sf.canalplus.se]
Name=CANAL+ Sport 1
LCN=47
EPG=1

Så borde det funka...

Det är lite besvärligt att hantera kombinationskanaler hos dagenstv eftersom de tillhandahålls på separata sidor.
Mitt program klarar f.n. inte av att slå ihop kanaler. Men så länge dessa finns på swedb så klarar vi oss ju. Vi har ju kombinationen SVT24 - SVTB också.

/Bosse

Postad 12 December 2010 - 15:41

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Har gjort en smärre ändring idag (en rad i källkoden) som gör att &-tecknen visas där man hade tänkt sig dem, som i tex "Ung & bortskämd"
Det är den som ligger i zipfilen på webben nu.

/Bosse

Postad 12 December 2010 - 16:20

svegust
  • svegust
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Denna kombinerade kanal finns redan hos swedb.
I inifilen skall du ha:
[LCN]
sport1sf.canalplus.se = 47

och längre ner:
[sport1sf.canalplus.se]
Name=CANAL+ Sport 1
LCN=47
EPG=1

Så borde det funka...

Det är lite besvärligt att hantera kombinationskanaler hos dagenstv eftersom de tillhandahålls på separata sidor.
Mitt program klarar f.n. inte av att slå ihop kanaler. Men så länge dessa finns på swedb så klarar vi oss ju. Vi har ju kombinationen SVT24 - SVTB också.

/Bosse

Tack för hjälpen. Det hade jag missat!
Livet leker! /Sven

Postad 12 December 2010 - 19:13

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
konstigt, jag hade redan & tecken i tex. Ung & Bortskämd

Postad 12 December 2010 - 19:27

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

konstigt, jag hade redan & tecken i tex. Ung & Bortskämd

Jo, det var omhändertaget i EPG från swedb eftersom den kommer som xml-fil och är kodad med &

Men i data från dagenstv (då XmlTv2Mei måste tanka ner en helt vanlig html-sida och parsa ut den) så var det bara ett & och det gjorde att xml-en som jag måste stoppa in det i bröt samman.
& är ett reserverat tecken i xml. Men då bytte jag ut det mot "och" först, vilket i.o.f.s funkade, men det var ju inte vad de skrivit så idag ändrade jag filtret så att & blev utbytt mot & vilket är den korrekta xml-koden. :)

/Bosse

Redigering:
Det jag skrivit ovan blir ju obegripligt emedan denna site också översätter koderna...
Det jag bytt till är & följt av amp; vilket sedan ersätts av siten till bara &.
Undrar just om detta kommer att kunna ses nu då...
& amp; (fast utan mellanslag före a)

Redigerat av Bo_B, 13 December 2010 - 13:48.

Postad 13 December 2010 - 14:12

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Fungerar bra för mig, hade problem med Canal + Hits Sportweekend men det saknades ett mellanslag efter LCN namnet som jag inte märkte förrän efter en massa försök :)

Mitt enda problem nu är att jag aldrig törs stänga av Boxen och att den ca en gång i månaden hänger sig o strular som fan men det kan jag leva med. Just nu fungerar EPG, loggos och allt bättre än någonsin och EPG för TV10 var sååå uppskattat från min sida!

Undrar hur jag ska klara mig i framtiden bara...

Redigerat av Unregistered9b117a23, 14 December 2010 - 09:43.

Postad 15 December 2010 - 11:06

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Ja, såvitt jag vet finns det ingen annan programmerbar box i Sverige. Och ingen HD-box från Topfield heller.
Så nästa steg blir väl att bygga en HTPC och samla in mjukvarukomponenter från webben.
Är det nån som vet ifall det finns DVB-T2 mottagare att plugga in i en HTPC förresten?

Bosse

Postad 16 December 2010 - 13:09

Annaanna5
  • Annaanna5
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Jag fick detta svar i mitten av november.

Dear Mr. Linus
This is Bryan Lee from Topfield Korea, Now we are developing DVB-T2 products for Nordig country, but as you knew that each countries has differnet system based on broadcastor, for sweden you may looking for Boxer TV. (They are using Viaccess system as a conditional access system)
First we are going to lauch for other nordig market. becuase Boxer TV does not allow it yet. we are in the middle of meeting for lauching DVB-T2 in sweden as well, if there is further news, I will inform you
best regards
Bryan Lee

"Dear Mr.

Best Regards
Bryan LEE"

Postad 16 December 2010 - 22:15

Unregisteredd87c3847
  • Unregisteredd87c3847
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
I kväll medan vi tittade på ett inspelat program hängde sig plötsligen digitalboxen. Den reagerade inte på någonting, så jag drog ur sladden.

Efter det beter den sig konstigt---när jag slår på den verkar den som vanligt i några sekunder, sen kommer dialogen "Verifying files and folders" upp. Bilden börjar hacka efter några sekunder innan den fryser helt. Progress-bar:en i dialogen fortsätter att röra sig fram och tillbaka, men i övrigt händer ingenting.

Jag antar att disken har kraschat, men finns det någonting man kan göra? Något sätt att få den att boota utan att börja verifiera allt så att man kommer in i menyerna? Så att man kan formattera om den?

Jag kör en helt vanilj-Topfield utan några TAP:ar och med original-firmware.

Tacksam för svar!

/PG

Postad 16 December 2010 - 23:06

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

I kväll medan vi tittade på ett inspelat program hängde sig plötsligen digitalboxen. Den reagerade inte på någonting, så jag drog ur sladden.

Efter det beter den sig konstigt---när jag slår på den verkar den som vanligt i några sekunder, sen kommer dialogen "Verifying files and folders" upp.

Detta är den normala Toppy-reaktionen när den har kraschat (stängts av på onormalt sätt). Vad den gör är att den kollar upp disken och ser till att den är OK.

Bilden börjar hacka efter några sekunder innan den fryser helt. Progress-bar:en i dialogen fortsätter att röra sig fram och tillbaka, men i övrigt händer ingenting.

Detta är däremot inte normalt! Det tyder på att något har gått sönder...

Jag antar att disken har kraschat, men finns det någonting man kan göra? Något sätt att få den att boota utan att börja verifiera allt så att man kommer in i menyerna? Så att man kan formattera om den?

Nja, det är nog förhastat att anta att det är fel på disken. Faktum är att disken i en Toppy bara är till för att kunna spela in osv. Boxen själv behöver inte disken för att fungera för visning av program mm.
När det gäller formatering så kommer den att göra detta själv om den upptäcker att disken är korrupt vid verifieringen.

Jag kör en helt vanilj-Topfield utan några TAP:ar och med original-firmware.

Så då är det några undringar jag har:
1) Hur gammal är boxen?
2) Vilken modell är det?
3) Hur använder du den? Slår du aldrig av den (som jag) utan låter den vara på dygnet runt och bara slår på/av TV:n?
4) Hur är boxen placerad hos dig? Fritt på en byrå eller inklämd på en hylla kanske bakom en glasdörr t.o.m?

Saken är den att om boxen är över ett år (vid 24-timmarsdrift) eller 2 år vid annan drift så är risken uppenbar att du har fått fel på nätaggregatet eftersom det är byggt med undermåliga komponenter. Detta är ett fel som är jättevanligt på Topfieldboxar som gått ett tag beroende på att de är så dåligt ventilerade. Temperaturen inne i boxen blir med lätthet över 60-70 grader och det tål inte de komponenter som de har använt i nätdelen.
Hårddiskarna är också temperaturkänsliga så de far också illa i detta fall.

En lösning kan vara att reparera nätaggregatet. Här är en instruktionssida om reparation av nätdelen som jag lagt upp på nätet.

Du kan ju alltid först göra så här:
- Stäng av boxen och dra ur sladden. Vänta sen 10 minuter. (Annars kan man få en stöt av kvardröjande högspänning i boxen).
- Öppna boxen (nu försvinner garantin)
- Lokalisera hårddiskens strömkontakt och dra ur den. Du kan också pilla ur den stora IDE-kontakten, men det behövs inte för testen.
- Skruva tillbaka höljet och koppla in boxen igen.
- Starta den.
Nu skall den gå direkt till operativt läge och du skall kunna nå menyerna. Men nu har du ingen disk så du kan inte spela in något.
Om detta funkar så är din box inte heltrasig i alla fall.

Men det är i alla fall lämpligt att satsa på en reparation av nätdelen, det har fixat många boxar (inklusive en av mina).

/Bosse

Postad 17 December 2010 - 10:05

Unregisteredd87c3847
  • Unregisteredd87c3847
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Så då är det några undringar jag har:
1) Hur gammal är boxen?
2) Vilken modell är det?
3) Hur använder du den? Slår du aldrig av den (som jag) utan låter den vara på dygnet runt och bara slår på/av TV:n?
4) Hur är boxen placerad hos dig? Fritt på en byrå eller inklämd på en hylla kanske bakom en glasdörr t.o.m?

Det är en TF5700PVRt HDMI 250GB, inköpt i juni 2007, så den är alltså 3 1/2 år. Den är som regel påslagen dygnet runt, och den står relativt luftigt i ett eget fack i en TV-bänk utan dörr---med c:a en decimeter luft från "toppen" av boxen till hyllan ovanför och lika mycket på respektive sida.

Du kan ju alltid först göra så här:
- Stäng av boxen och dra ur sladden. Vänta sen 10 minuter. (Annars kan man få en stöt av kvardröjande högspänning i boxen).
- Öppna boxen (nu försvinner garantin)
- Lokalisera hårddiskens strömkontakt och dra ur den. Du kan också pilla ur den stora IDE-kontakten, men det behövs inte för testen.
- Skruva tillbaka höljet och koppla in boxen igen.
- Starta den.
Nu skall den gå direkt till operativt läge och du skall kunna nå menyerna. Men nu har du ingen disk så du kan inte spela in något.
Om detta funkar så är din box inte heltrasig i alla fall.

OK, tack! Jag ska prova detta i kväll---om den skulle komma till liv utan disk så provar jag att sätta i en ny...

Däremot är jag världshistoriens sämste lödare, så är det någon som har något tips på om man kan lämna in den någonstans om det skulle vara kondingarna det är fel på?

Tack!

/PG

Postad 17 December 2010 - 22:39

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Mystuff 6.3 är nu ute. http://www.toppy.org...i/Downloads.cgi

Blir att testa i morgon.

Postad 17 December 2010 - 23:14

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Det är en TF5700PVRt HDMI 250GB, inköpt i juni 2007, så den är alltså 3 1/2 år.

Jag har också en sån, fast den används inte så mycket, är tänkt som reserv och sommarstugebox...
Om den är så pass gammal så är risken nog rätt hög att det är kondingarna i kraftdelen som har torkat in. Innan du byter disk borde du nog reparera kraftdelen.
När jag fick den här boxen i höstas så var kraften dålig så jag bytte kondingarna och satte in en Western Digital 500 Gb disk också. Sen har den gått i c:a 3 månader utan problem.

Den är som regel påslagen dygnet runt, och den står relativt luftigt i ett eget fack i en TV-bänk utan dörr---med c:a en decimeter luft från "toppen" av boxen till hyllan ovanför och lika mycket på respektive sida.

Då har du mer luft än jag har, men kanske en mer kraftslukande hårddisk. Jag har satt i ECO-drives i mina Toppys.

OK, tack! Jag ska prova detta i kväll---om den skulle komma till liv utan disk så provar jag att sätta i en ny...

Däremot är jag världshistoriens sämste lödare, så är det någon som har något tips på om man kan lämna in den någonstans om det skulle vara kondingarna det är fel på?

Som sagt var med en såpass gammal box är det nog läge för reparation av kraften innan disken byts....
Jag hörde om en som bodde i Gävle som lämnade in den till en TV-reparationsfirma tillsammand med beskrivningen från nätet. Var bor du?

Postad 19 December 2010 - 16:47

EdBaker
  • EdBaker
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Ett stort tack till Bosse för den senaste versionen av XMLTV2Mei.

Nu är EPG'n äntligen komplett!

God jul!

Postad 19 December 2010 - 22:05

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Jag hörde om en som bodde i Gävle som lämnade in den till en TV-reparationsfirma tillsammand med beskrivningen från nätet. Var bor du?

Har för mig att det var i Sandviken och slutade på 600:-.

...men det var inte min, de fixade jag själv.

MyStuff 6.3 rullar hursomhelst på sedan ett par dagar.
Inget större har jag märkt än, möjligtvis lite kvickare i arkivet. :P

Den största förbättringen är, som många andra säkert håller med om, Bosses förtjänst. :)

Postad 20 December 2010 - 12:55

Unregisteredd87c3847
  • Unregisteredd87c3847
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Innan du byter disk borde du nog reparera kraftdelen.[...] Jag hörde om en som bodde i Gävle som lämnade in den till en TV-reparationsfirma tillsammand med beskrivningen från nätet. Var bor du?

Stockholm!

Postad 20 December 2010 - 18:00

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Innan du byter disk borde du nog reparera kraftdelen.[...] Jag hörde om en som bodde i Gävle som lämnade in den till en TV-reparationsfirma tillsammand med beskrivningen från nätet. Var bor du?

Stockholm!

Då är det ju hyfsat enkelt att få tag på kondingarna hos ELFA och det finns ju flera TV-reparatörer dessutom som man kan anlita...
Härute i Jakobsberg finns det en som nog skulle göra det...

/Bosse

Postad 21 December 2010 - 17:09

egodeus
  • egodeus
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Har fått ett fel som varit kvar dom senaste tre dagarna...

Har en TF5700PVRt (ej hdmi) och jag kan helt plötsligt inte se dom kodade kanalerna.

* Har pratat med boxer, kortet är ok från deras sida
* Har gått tillbaka till standardinställlningarna via menyn
* gjort ny kanalsökning
* Haft den påslagen en natt på en kodad kanal (enl. boxers önskemål)

Ser att CA-modul-statusen i systeminställningarna står på "Initializing" konstant. Har testat byta CA-plats också, men den gör samma där.

Frågan är då om toppyn är trasig eller om CA-modulen är trasig? Har någon en bra gissning så vore jag enormt tacksam.

Redigerat av egodeus, 21 December 2010 - 17:10.

Postad 21 December 2010 - 17:41

Ralle1
  • Ralle1
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0
För mig var det CA-modulen som var trasig.

Postad 25 December 2010 - 17:08

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
går det att få till med EPG på DR1 och DR2?

Postad 25 December 2010 - 22:27

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
jag tror jag hittade det själv. Jag surfade till dagenstv och tittade på dr1 tablån och kunde då se i url vilken kanal den låg på

Postad 26 December 2010 - 11:18

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

går det att få till med EPG på DR1 och DR2?

Vilka kanaler är det? Hittar inget som heter så...

EPG är bara meningsfullt i detta sammanhang för kanaler som Toppyn kan hantera, dvs enbart Boxer-kanaler i marknätet som sänder MPEG2. De nya MPEG4-kanalerna kan inte Topfield-boxarna hantera och definitivt inte HD via DVB-T2. :)

MyStuff matchar EPG mot kanaler via LCN-numret så om det saknas LCN så blir det ingen EPG.

Bosse

Postad 26 December 2010 - 14:12

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Vilka kanaler är det? Hittar inget som heter så...

EPG är bara meningsfullt i detta sammanhang för kanaler som Toppyn kan hantera, dvs enbart Boxer-kanaler i marknätet som sänder MPEG2. De nya MPEG4-kanalerna kan inte Topfield-boxarna hantera och definitivt inte HD via DVB-T2. :)

MyStuff matchar EPG mot kanaler via LCN-numret så om det saknas LCN så blir det ingen EPG.

Bosse

DR kanalerna är Dansk radio och dessa når man i Skåne och även i Toppyn. Jag har nu fått till full EPG på dessa danska kanaler från dagenstv och via ditt program.

Det finns något som heter Boxer Danmark som man kan använda sig av och då kan man se dessa i Skåne
http://www.boxertv.dk/

Däremot så har vi inga logos till dessa kanaler, men funderar på att försöka mig å att modda de befintliga *.dat logo-filerna. Har du någon info va jag behöver, program, storlek på logan, färgdjup osv.

Postad 26 December 2010 - 16:55

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Däremot så har vi inga logos till dessa kanaler, men funderar på att försöka mig å att modda de befintliga *.dat logo-filerna. Har du någon info va jag behöver, program, storlek på logan, färgdjup osv.

OK, jag använder Simon Capewells program "MakeLogos" för att skapa logofilerna.
Det programmet kan både packa upp en dat-fil i sina ingåpende bildfiler och skapa själva dat-filen från en sats bilder.
Bilderna är PNG i storlek 60x38 pixels och de små har helt enkelt en vit kant nere och till höger för att minska storleken på bilden utan att bildformatet ändras.

Så du kan börja med att packa upp de två dat-filerna så ser du vilka egenskaper de ingående bilderna har och sen kan du göra några likadana med nytt innehåll och packa ihop.

Har bifogat de zipfiler som behövs

/Bosse

Bifogad fil  MKLogos.zip   1.04MB   4 Antal nerladdningar

Redigerat av Bo_B, 26 December 2010 - 16:59.

Postad 26 December 2010 - 22:44

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

OK, jag använder Simon Capewells program "MakeLogos" för att skapa logofilerna.
Det programmet kan både packa upp en dat-fil i sina ingåpende bildfiler och skapa själva dat-filen från en sats bilder.
Bilderna är PNG i storlek 60x38 pixels och de små har helt enkelt en vit kant nere och till höger för att minska storleken på bilden utan att bildformatet ändras.

Så du kan börja med att packa upp de två dat-filerna så ser du vilka egenskaper de ingående bilderna har och sen kan du göra några likadana med nytt innehåll och packa ihop.

Har bifogat de zipfiler som behövs

/Bosse

Bifogad fil  MKLogos.zip   1.04MB   4 Antal nerladdningar

Härligt, då är resten av julhelgen räddad med detta jobb.

Tack

Postad 03 January 2011 - 17:18

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
Jag upplever att jag fått allt mer "SÄTT I KORTET" den senaste tiden.
Oftast kommer bilden tillbaka igen, men ibland måste jag starta om boxen.
Hade problemet även innan bytet till MyStuff 6.3.

Fler som känner igen sig? :)

Är det måntro boxer som krånglar på någe vis som de gjorde för något år sedan eller håller min CA-modul på att ge upp?

Redigerat av Unregistered345c2d61, 03 January 2011 - 17:19.

Postad 04 January 2011 - 20:30

svegust
  • svegust
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Jag upplever att jag fått allt mer "SÄTT I KORTET" den senaste tiden.
Oftast kommer bilden tillbaka igen, men ibland måste jag starta om boxen.
Hade problemet även innan bytet till MyStuff 6.3.

Fler som känner igen sig? :)

Jag har också märkt av detta... Vet dock ej vad det kan bero på!

Postad 05 January 2011 - 08:41

Annaanna5
  • Annaanna5
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Jag har också märkt av detta... Vet dock ej vad det kan bero på!

Jag köpte en ny CA modul. Då försvann mina problem med "sätt i kortet"
Köpte ifrån boxer.

Postad 05 January 2011 - 09:17

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Jag får för det mesta fram "sätt i kortet" när jag skall titta på inspelningar från kodade kanaler.
Det blir alltid så när jag skall återuppta en avbruten uppspelning en bit in i programmet. Efter en stund försvinner den och programmet visas. Men det konstiga är att det verkar som om uppspelningen går med snabbspolning medan skylten är framme så att man kommer jättelångt förbi det ställe man var på innan visningen startar! ;)

Är det något ni också observerat och som försvunnit nu med den nya CA-modulen?
Och vad fick ni betala för modulen?

/Bosse

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.