* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *
Ino Audio piP
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(48)
|
Inga priser | |
Ino Audio Ambiens 1
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(7)
|
Inga priser | |
Ino Audio Profundus X, basmodul
(Subwoofers)
|
0
|
(9)
|
Inga priser | |
Ino Audio piPcrt
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio cr8
(Övrigt)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio pi60 signatur
(Golvhögtalare)
|
0
|
(9)
|
Inga priser | |
Ino Audio pi60
(Golvhögtalare)
|
0
|
(23)
|
Inga priser | |
Ino Audio bs60
(Subwoofers)
|
0
|
(4)
|
Inga priser | |
Ino Audio Profundus P,basmodul
(Subwoofers)
|
0
|
(6)
|
Inga priser | |
Ino Audio Ambiens 2
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(4)
|
Inga priser | |
Ino Audio A2
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(9)
|
Inga priser | |
Ino Audio D1
(Centerhögtalare)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio i28
(Golvhögtalare)
|
0
|
(3)
|
Inga priser | |
Ino Audio piPs
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(14)
|
Inga priser | |
Ino Audio i14
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(5)
|
Inga priser | |
Ino Audio Aco akustikpanel
(Övrigt)
|
0
|
(4)
|
Inga priser | |
Ino Audio cr80s
(Studio Outboard & Signalförädlare)
|
0
|
(7)
|
Inga priser | |
Ino Audio D1s
(Centerhögtalare)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio i 56, py-4, a3
(Högtalarpaket för hembio)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Ino Audio profundus Y-2
(Subwoofers)
|
0
|
(5)
|
Inga priser | |
Ino Audio piM
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio infolink75signatur (il75s)
(Ljud- och videokablar)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Ino Audio dialog 2
(Centerhögtalare)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Ino Audio cc-pc2 (st)
(Inbyggnadshögtalare)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio Dialog 1
(Centerhögtalare)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Ino Audio profundus Y-4
(Subwoofers)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio piX
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio i16s
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Ino Audio i32s
(Golvhögtalare)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio pi60s-s
(Golvhögtalare)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio i6
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio InfraZ-6
(Subwoofers)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio Profundus X version 2012
(Subwoofers)
|
0
|
(1)
|
Inga priser |
Ino Audio basmoduler (338 inlägg)
|
8 mån sedan |
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg)
|
3 år sedan |
Högtalare med rejält TRYCK! (244 inlägg)
|
16 år sedan |
Hjälp med val av Högtalare. (33 inlägg)
|
16 år sedan |
Gästbok för Molle M - nyheter i första inlägget (44 inlägg)
|
16 år sedan |
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg)
|
16 år sedan |
Välja subwoofer kring 9000:- (19 inlägg)
|
16 år sedan |
Ny HI-FI anläggning (9 inlägg)
|
17 år sedan |
Min Ljudresa (121 inlägg)
|
17 år sedan |
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg)
|
17 år sedan |
Förstärkare till piP (28 inlägg)
|
18 år sedan |
Bästa ljud (56 inlägg)
|
19 år sedan |
Bästa frontarna för 20000,- (31 inlägg)
|
19 år sedan |
Bästa högtalare för hifi för max 50 000:- (84 inlägg)
|
19 år sedan |
Postad 16 February 2010 - 17:49
Postad 16 February 2010 - 18:07
lär ju va lätt sålda om man inte blir nöjd (vilket är tveksamt)
nu e de bara nästan fråga, när man ska köpa a1or... för a2orna känns lite väl dyra och stora för ett vanlig vardagsrum..
Postad 16 February 2010 - 19:16
Postad 16 February 2010 - 19:56
Jag vill också lyssna på det där systemet....
Tyvärr har jag hört att han har en längdgräns på 4,32 i det rummet, så du är tyvärr för lång...
Postad 16 February 2010 - 20:21
Tyvärr har jag hört att han har en längdgräns på 4,32 i det rummet, så du är tyvärr för lång...
![]()
Du är bara såååå rolig....
hörde också att han ganska smala karmar, ca 150cm så du får gå sidledes...
Postad 16 February 2010 - 23:46
Du är bara såååå rolig....
![]()
![]()
hörde också att han ganska smala karmar, ca 150cm så du får gå sidledes...
Om jag inte har ståfräs, för då blir det tajt...
Postad 17 February 2010 - 08:39
Edit: jag fick just en känsla av att vi kanske är väldigt OT, men jag vill inte svära på det...
Redigerat av DVD-ai, 17 February 2010 - 08:40.
Postad 18 February 2010 - 15:55
Har bara hört pIP+pp2 och pi60. Men man kanske ska hålla sig ifrån de större om inte habegäret ska växa okontrollerat nu igen.
Postad 18 February 2010 - 21:03
Redigerat av shifts, 18 February 2010 - 21:04.
Postad 19 February 2010 - 01:53
Postad 19 February 2010 - 03:20
Xor: Du vet att det iaf finns X-2 här om du skaffar allergipiller för min katter. (inte direkt samma sak som pi60 + X-4 hehe, det är en fruktansvärd skillnad)
Men hallå, Shifts!!!! Skulle inte du och jag försöka få till en träff?...intresserad av att lyssna på dina px-2!!
Anders, Västerås
Postad 19 February 2010 - 08:59
Hmms.. vad är det för system ni pratar om att tjuvlyssna på? Nu blev jag oxo intresserad av att lyssna på lite större INO pryttlar
![]()
Har bara hört pIP+pp2 och pi60. Men man kanske ska hålla sig ifrån de större om inte habegäret ska växa okontrollerat nu igen.
iPs + pP4 sitter jag på, tycker det spelar ritkigt bra, är grymt nöjd !
Faktiskt något av det bästa jag hört oavsett prisklass (om man räknar bort min baspuckel vid 45-65Hz...
Inte riktigt pi60 + pX4....(
Om du hålelr till i närheten av stockholm så är du välkommen över och lyssna på en liten oskylldig datoranläggning...
Xor: Du vet att det iaf finns X-2 här om du skaffar allergipiller för min katter. (inte direkt samma sak som pi60 + X-4 hehe, det är en fruktansvärd skillnad)
Och var håller du hus ?!
Om pi60 + X-4 låter i närheten av i14 + X-4 i ett fullt ut specialbyggd rum med Öhmans input redan från designstadiet så har ni verkligen något att se fram emot. Och det tror jag nog att de gör.
Klart att lika bra blir det säkert inte, efter som rummet är en sådan otroligt stor del...
Men Martins rum är ju inte helt kasst så jag tror det låter helt otroligt !
Men hallå, Shifts!!!! Skulle inte du och jag försöka få till en träff?...intresserad av att lyssna på dina px-2!!
Anders, Västerås
Har du bytt bort dina piP ?
Dom där Mirch högtalare är riktigt bra, en "halv bekant" hadde ett par, dock drivs dom av någon halvtaskig gammal sliten stereo, men det låter prima !
Han är inte ett dugg insatt, men han gillar högtalarna och han var med och monterade ihopp dom tillsammans med Olle när det begav sig. Lite roligt att man kunde få vara med och montera ihopp sina egna högtalare
Redigerat av DVD-ai, 19 February 2010 - 10:06.
Postad 19 February 2010 - 09:07
Anders, Västerås
Haha, ja men just! Har varit upptagen med högskolan. En dag nästa vecka borde gå, måste bara få koll på mitt nya
schema. Jag hör av mig på Faktiskt!
Postad 19 February 2010 - 09:10
Och var håller du hus ?!
Eskilstuna, precis som Xor. Han har piPs + profundusP-2 hemma. Jag har piP och profundusX-2.
Postad 19 February 2010 - 09:24
Dom där Mirch högtalare är riktigt bra, en "halv bekant" hadde ett par, dock drivs dom av någon halvtaskig gammal sliten stereo, men det låter prima !
Han är inte ett dugg insatt, men han gillar högtalarna och han var med och monterade ihopp dom tillsammans med Olle när det begav sig. Lite roligt att man kunde få vara med och montera ihopp sina egna högtalare
[/quote]
Om det var mig du frågade så har jag bytt bort piP, piPs och kör nu pi60. Funderar på att komplettera med px-2 eller byta bort pi60 och köra piPs och px-2......skall jag ha pi60 och px-2 kommer det att fylla nästan hela rummet ;-)....
Och ja....de var ganska bra..en förbättrad variant av NG8;an som såldes i Sverige. Den modell jag hade såldes inte, tror jag, ihopmonterad i Sverige utan den gick på export till Asien. Men den är ljusår från Inos grejer....när jag hörde piP första gången (hade då Mirsch Black Aros) så var det inget snack.......de skulle bytas ut!!!! Men de hade hängt med i cirka 10 år.....
Redigerat av Unregistered569494e8, 19 February 2010 - 09:28.
Postad 19 February 2010 - 10:16
Eskilstuna, precis som Xor. Han har piPs + profundusP-2 hemma. Jag har piP och profundusX-2.
Ok, får se om man har vägarna förbi någon gång, skulle vara kul att höra hur du fått till det. Du har du bättre djupbas prestanda än hemma hos mig, jag har ju "bara" -3dB vid 22Hz...
Du lär ju ha full macka ner till 18-19Hz eller något i den stilen (-3dB lägre än så antagligen), hade du haft 4st moduler kanske du hade kunnat kräma ner ytterligare 1-2Hz
Har du bytt bort dina piP ?
Han är inte ett dugg insatt, men han gillar högtalarna och han var med och monterade ihopp dom tillsammans med Olle när det begav sig. Lite roligt att man kunde få vara med och montera ihopp sina egna högtalare![]()
Om det var mig du frågade så har jag bytt bort piP, piPs och kör nu pi60. Funderar på att komplettera med px-2 eller byta bort pi60 och köra piPs och px-2......skall jag ha pi60 och px-2 kommer det att fylla nästan hela rummet ;-)....
Och ja....de var ganska bra..en förbättrad variant av NG8;an som såldes i Sverige. Den modell jag hade såldes inte, tror jag, ihopmonterad i Sverige utan den gick på export till Asien. Men den är ljusår från Inos grejer....när jag hörde piP första gången (hade då Mirsch Black Aros) så var det inget snack.......de skulle bytas ut!!!! Men de hade hängt med i cirka 10 år.....
Ok, jo det var adresserat till dig
Kul, jo men jag hade ett svagt minne av att du hade pi60, men var inte helt säker, iPs och pX-2 är ju en trevlig kombination, om man har plats för 2st stora fyrkantiga lådor på 90liter/st i rummet...
jag hade det inte och valde i stället pP-4 som är lätatre att få plats med, helst skulle jag vilja ha pX-4, men då känns det som att iPs är lite larvigt i kombination...
Postad 19 February 2010 - 11:20
Ok, får se om man har vägarna förbi någon gång, skulle vara kul att höra hur du fått till det. Du har du bättre djupbas prestanda än hemma hos mig, jag har ju "bara" -3dB vid 22Hz...
![]()
Du lär ju ha full macka ner till 18-19Hz eller något i den stilen (-3dB lägre än så antagligen), hade du haft 4st moduler kanske du hade kunnat kräma ner ytterligare 1-2Hz
Du är varmt välkommen! Vore trevligt med ett sådant besök. Det jag "saknar" just nu är två moduler till, samt cr8/cr80s. Vore mycket spännande att få jämföra Denon 2105:s interna filter och ett välinställt cr80s. Jag upplever inget problem i dagsläget, men det är riktigt svårt att veta vad det är man förlorar när man bara testat sniklösningen.
jag hade det inte och valde i stället pP-4 som är lätatre att få plats med, helst skulle jag vilja ha pX-4, men då känns det som att iPs är lite larvigt i kombination...
Hehe, jag kommer antagligen köra profundusX-4 med piP ett tag innan jag sparat ihop till ett toppsystem. Är det inte bra med 18 dB headroom i basen menar du?
Redan nu har jag 12 dB headroom, vilket garanterat är mer än nog för piP hehe. Jag spelar dessutom sällan så väggfärgen lossnar.
Redigerat av shifts, 19 February 2010 - 11:21.
Postad 19 February 2010 - 11:44
Nu har jag ca 120dB kapacitet i basen (egentligen ytterligare högre (ca 3dB till) än så om man räknar absolut ljudtryck i rummet
Modulerna kommer ju alldrig att få jobba alls, jag har (om jag ska vara ärlig) nästan svårt att få mina moduler att jobba med den mesta musik som det e nu, man kan förnimma att dom rör sig, men sällan mycket mer än så. Det ska till någon riktigt mustigt för att dom i kallibrerat läge ska börja jobba så att man tydligt ser det på lite håll...
Men klart, pX-4 står helt klart på min öndskelista, just för att få den "riktiga" djupbasen ! hade jag haft plats så skulle jag förmodligen ha pX-4 redan nu
Redigerat av DVD-ai, 19 February 2010 - 13:24.
Postad 19 February 2010 - 12:26
Postad 19 February 2010 - 13:21
Betänk att piPs/iPs har en spec på >109dB / >140Hz, det betyder att under 140Hz så presterar dom tyvärr inte 109dB.
Nu har jag ca 120dB kapacitet i basen (egentligen ytterligare högre (ca 3dB till) än så om man räknar absolut ljudtryck i rummet..) i mitt rum över ca 24Hz. Mina iPs kanske klarar 107dB eller så vid delningen och det betyder ju att jag har ca 13dB i headroom nu, med pX-4 så blir det ju nästan 18dB i headsoom (beror på hur man räknar som sagt..) som sagt, det är ju verkligen galet...
![]()
Modulerna kommer ju alldrig att få jobba alls, jag har (om jag ska vara ärlig) nästan svårt att få mina moduler att jobba med den mesta musik som det e nu, man kan förnimma att dom rör sig, men sällan mycket mer än så. Det ska till någon riktigt mustigt för att dom i kallibrerat läge ska börja jobba så att man tydligt ser det på lite håll...![]()
Men klart, pX-4 står helt klart på min öndskelista, just för att få den "riktiga" djupbasen ! hade jag haft plats så skulle jag förmodligen ha pX-4 redan nu![]()
Edit: rättat från 300Hz till 140Hz !
Hmm, jo, 108 dB känns kanske inte som en exakt siffra då man delar vid 80 Hz med Denon 2105: 104 dB @ 34 Hz eller 108 dB vid 140 Hz.
Haha, ser nu att jag läst helt fel... ska ju vara >109dB vid 140Hz och inte 300Hz, jo men så kan jag tänka mig ca 106-107dB vid delning
Då blev jag lite glad faktiskt, att jag läst fel, och att dom tydligen spelar högre än vad jag trodde under 300Hz...
Postad 19 February 2010 - 16:52
Postad 19 February 2010 - 17:56
Postad 19 February 2010 - 18:47
Det smidiga med bs60 från Ino är att man kan få en switch inbyggd så man kan byta funktion på dem, från bs60 till profundusX-2. Antar att det var något sådant denna "Kjelle" pratade om.
Postad 19 February 2010 - 19:40
Basstöd och basmoduler är olika saker. Basstöd spelar tillsammans med pi60/pi60s i samma register som dem. Ökar systemets effekttålighet och du får fler utstrålningspunkter för basen vilket väldigt ofta är en stor fördel.
Det smidiga med bs60 från Ino är att man kan få en switch inbyggd så man kan byta funktion på dem, från bs60 till profundusX-2. Antar att det var något sådant denna "Kjelle" pratade om.
Sunfire THX. Ja, det var nog så han förklarade. Dom basade ju på litegrann.
Postad 19 February 2010 - 20:51
Taget från Öhmans manifest:
Basstöd – bs
Ett basstöd är en högtalare av mycket speciell typ, som kan anslutas till fullregistersystem av tvåvägstyp med snäll impedans (>6 ohm vid alla frekvenser), vilket när 2007 nu närmar sig betyder pi60 och pi60 signatur. Jag gör bara ett basstöd, och det heter bs60. Basstöd skall inte förväxlas med Ino Audios basmoduler, även om de delar många kvaliteter.
Beteckningen "bs" betyder basstöd (eller Bass Support), vilket antyder syftet med systemet, nämligen att stödja fullregisterhögtalarna i basområdet (inte ersätta dem). Således kan ännu högre ljudtryck skapas, med ännu lägre distorsion, till ett pris väsentligt understigande det för ett kvalificerat basmodulsystem.
Prestandamässigt är basmodulsystemen dock ännu kapablare än basstöden, men ibland är enkelhet skönare än något annat och ett mera puristiskt system än pi60s + basstöd är svårt att tänka sig."
Man använder samma effektförstärkare som huvudhögtalarna!
Till skillnad från Ino Audios elektroniskt delade basmoduler kopplas basstödet bs60 in passivt i anläggningen och använder alltså samma effektförstärkare som huvudhögtalarna vilket förstås ger en stor ekonomisk fördel jämfört med basmodullösningar.
En speciell kontrollbox (bc60) ansluts mellan för- och slutsteg. Även denna kontrollboxen är helt passiv, trots att den arbetar på småsignalnivå. Kontrollboxen ansluts alltså på det ställe där ett elektroniskt delningsfilter hade kopplats in om det varit ett basmodulsystem som kopplats ihop, men i detta fall tillkommer ingen extra effektförstärkare. En bc60 ingår dessutom gratis när man köper ett par bs60! "
Postad 19 February 2010 - 21:01
( http://www.faktiskt....o...pic&t=27340 )
Pi60 kombinerat med bs60 blir en snällare last för förstärkaren
och man får mer headroom osv
läs i tråden Ingvar svar.
Postad 19 February 2010 - 21:18
Kolla in tråd från "faktiskt: "
( http://www.faktiskt....o...pic&t=27340 )
Pi60 kombinerat med bs60 blir en snällare last för förstärkaren
och man får mer headroom osv
läs i tråden Ingvar svar.
Hmm... Halverad impedans... Kanske en snällare last i det här fallet med Ino, men förmodligen inte i alla system..
Postad 19 February 2010 - 22:38
Piller har jag så den delen är fixad.
Ring mig en pling när du känner att du har tid så dyker jag över!
Det ska bli kul att jämföra kraften i X2 jämte P2. Dessutom har du ju lite mindre rum att behöva fylla upp med basarna så jag kan tänka mig att de räcker till.
iPs + pP4 sitter jag på, tycker det spelar ritkigt bra, är grymt nöjd !
Faktiskt något av det bästa jag hört oavsett prisklass (om man räknar bort min baspuckel vid 45-65Hz...)
Inte riktigt pi60 + pX4....() men jag spelar ganska högt med grejerna i mitt lilla rum (11kvm), tillräckligt för mig. Dom flesta brukar faktiskt tycka att det är helt vansinnigt högt (när dom märker att man inte kan prata med varandra...
) Men det e ju bara ca 105-110dB cont vid lyssningsplats, + om man vill ca 120dB cont i basen..
(>24Hz)
Om du hålelr till i närheten av stockholm så är du välkommen över och lyssna på en liten oskylldig datoranläggning...
Jag kanske tar dig på orden nästa gång jag besöker den kungliga hufudstaden
Postad 20 February 2010 - 16:00
Hmm... Halverad impedans... Kanske en snällare last i det här fallet med Ino, men förmodligen inte i alla system..
Basstöden bs60 är ju gjorda unikt för pi60 och samarbetar med dom. Och i den kombinationen
blir det alltså en snällare last för förstärkaren.
Att koppla ihop dem med nåt annat fabrikat på högtalare tror jag inte blir så bra. Det är dom ju inte
gjorda för.
Att däremot använda dem som profundus X2 tillsammans med andra fabrikat på högtalare
är en annan sak.
Postad 20 February 2010 - 17:33
Basstöden bs60 är ju gjorda unikt för pi60 och samarbetar med dom. Och i den kombinationen
blir det alltså en snällare last för förstärkaren.
Att koppla ihop dem med nåt annat fabrikat på högtalare tror jag inte blir så bra. Det är dom ju inte
gjorda för.
Att däremot använda dem som profundus X2 tillsammans med andra fabrikat på högtalare
är en annan sak.
Läste Ingvars svar.. Alla andra anser att halverad impedans blir en tyngre last för stärkaren..
Men vad vet jag...
Postad 20 February 2010 - 18:26
"En halverad last som behöver drivas med bara halva spänningen för att
nå samma akustiska utsignal är på sätt och vis en lättare last. Ineffekten
blir ju bara hälften, trots att impedansen är "svårare"."
Redigerat av shifts, 20 February 2010 - 18:26.
Postad 21 February 2010 - 12:25
bakerman22: Du läser inte allting, bara det du har lust med eller? Missade du denna lilla passage från Ingvar?
"En halverad last som behöver drivas med bara halva spänningen för att
nå samma akustiska utsignal är på sätt och vis en lättare last. Ineffekten
blir ju bara hälften, trots att impedansen är "svårare"."
Jo, jag läste det. Han säjer allså att lasten är lättare, men tyngre ?
Då skrev jag att kanske i just det här fallet, fast förmodligen inte i alla fall.
T.ex om jag skulle parallellkoppla mina Kappa 600 med ett par moduler som hade ungefär samma impedansgång skulle det nog inte bli så bra, eftersom enbart Kappa 600 sjunker ner under två ohm ensam.. Vid en parallellkoppling skulle det ju bli katastrof...
Det kan lätt bli missvisande om en halverad impedans ses som en snällare last..
Nu är det ju en Ino-tråd, men många utan Ino läser den ju också, och tror blint på Ingvar p.g.a hans enorma kompetens.
Det var bara det jag menade.
Redigerat av Bakerman, 21 February 2010 - 12:27.
Postad 21 February 2010 - 15:37
Beställde du "dagens" storlek som är som profundus x2 (90L) ?
Har lite samma utmaning då min setup liknar din, och jag funderar på bs60 också...
Postad 21 February 2010 - 23:59
Erik, du väntar på bs60 va? Jag tänkte höra hur du tänkte stoppa dem i din setup (snyggt fotad av timpolainen)? Det ser rätt trångt ut nu där pi60 står i hörnet och stereobänken emellan dem...
Beställde du "dagens" storlek som är som profundus x2 (90L) ?
Har lite samma utmaning då min setup liknar din, och jag funderar på bs60 också...
Du får se snart. Jag har mätt och lådorna står i hallen och väntar på montering så fort IÖ letat fram lite grunkor han inte hittade.
Mina är 45x45 cm i fotavtrycket. pi60 står just nu (och på bilderna) faktiskt nästan 60 cm från väggen...
Postad 22 February 2010 - 10:02
Jo, jag läste det. Han säjer allså att lasten är lättare, men tyngre ?
Då skrev jag att kanske i just det här fallet, fast förmodligen inte i alla fall.
T.ex om jag skulle parallellkoppla mina Kappa 600 med ett par moduler som hade ungefär samma impedansgång skulle det nog inte bli så bra, eftersom enbart Kappa 600 sjunker ner under två ohm ensam.. Vid en parallellkoppling skulle det ju bli katastrof...
Det kan lätt bli missvisande om en halverad impedans ses som en snällare last..
Nu är det ju en Ino-tråd, men många utan Ino läser den ju också, och tror blint på Ingvar p.g.a hans enorma kompetens.
Det var bara det jag menade.
Men man måste ju se saken i sitt sammanhang...
Att bara säga att låg impedans är en "lätt last" är ju fel och även att säga att en hög impedans är det för den delen...
Allt är ett förhållande mellan högtalarens impedansgång (inte nominell impedans..) och spänningsskänslighet. Och sedan stegets förmåga att leverera spänning vid en vis last impedans (hos högtalaren blir det vid en viss frekvens som motsvarar den impedansen), detta avgörs av stegets konstruktion hur mycket den begränsar spänningen vid last impedansen och nätdelens förmåga upprätthålla spänningen ("öka strömmen")
Så, det Ingvar säger är alltså följande:
När du hänger på basstöden så får du en minskning i total system impedansen över ett visst frekvensområde (det som slutsteget ser), men i detta frekvensområde så har högtalaren från börja en medel impedans som ligger över dom 7ohm som högtalaren har i spec och alltså i nominell impedans. Dess impedans vid detta frekvens bestämda område är för pi60 + bs60 mer "optimal" än hos pi60 ensam, alla högtalare har denna ökning i impedans i detta område så... sedan hur ökningen ser ut exakt varierar såklart...
Sedan så blir ju kännsligheten hos systemet (pi60 +bs60) i detta område kraftigt ökad, upp till 6dB om steget tillåter det, och genom detta så blir det hela än mer lättdrivet
Så, det som Ingvar säger är att resultatet blir ett mer lättdrivet system och det har han helt rätt i och san sa det utan att gå in på några grundligare detaljer. För så simpelt är det i praktiken, att du får ett mer lättdrivet system och inget mer behöver egentligen förklaras, om man inte absolut vill veta för då kan man ställa frågan i ett forum som detta eller helst ringa till Ingvar och fråga hur det går till
Postad 22 February 2010 - 10:41
Postad 22 February 2010 - 10:55
Känns om att man vill över på en lyssning sedan när du har bs60 inkopplade också
Hur ser det ut för dig nu i helgen, tänke om man kunde komma över på en lyssning ?!
Nu i helgen som var så tillbringade jag nästan all min tid på toalettgolvet kramandess toastolen, jag drabbades av vinterkräksjukan i fredags...
Edit: Kul när man ser piM brevid pi60...
Postad 22 February 2010 - 10:59
Riktigt smutt !
Känns om att man vill över på en lyssning sedan när du har bs60 inkopplade också![]()
Hur ser det ut för dig nu i helgen, tänke om man kunde komma över på en lyssning ?!
Nu i helgen som var så tillbringade jag nästan all min tid på toalettgolvet kramandess toastolen, jag drabbades av vinterkräksjukan i fredags...![]()
Edit: Kul när man ser piM brevid pi60...
Ser preliminärt bra ut i helgen!
Jobbigt att vara sjuk helt klart...
Postad 22 February 2010 - 11:15
tar jag med mig lite god fika och ett gott humör så ska det nog blir en trevlig lyssnings stund
Postad 22 February 2010 - 23:18
Kopplat in bc60 och har redan skapligt fet bas om man drar upp på boxen trots att en modul saknas.
Postad 22 February 2010 - 23:31
En bs60 nu monterad. Var en del meck med switchen (men skönt att ha en sån om man vill ha px-4), särskilt efter att jag bränt mig på en fingertopp med smältlimpistolen, ajaj.
Kopplat in bc60 och har redan skapligt fet bas om man drar upp på boxen trots att en modul saknas.
Då kan du kanske återskapa hela registret nu då !
Postad 23 February 2010 - 09:58
Edit: Var boxen svår att ställa in? Uppfattat den som att den "bara" skall ställas in så impedansen matchar slutstegets ingångsimpedans, och att det är någon switch man ställer in på kontrollboxen.
Redigerat av Unregistered9b54f378, 23 February 2010 - 10:09.
Postad 23 February 2010 - 10:10
En bs60 nu monterad. Var en del meck med switchen (men skönt att ha en sån om man vill ha px-4), särskilt efter att jag bränt mig på en fingertopp med smältlimpistolen, ajaj.
Trevligt, jo jag tycker att pi60(s) + bs60 är riktigt trevligt, dock fortfarande precis på gränsen gällande ren brutalbasprestanda för min del, i vissa fall...
men mycket väljudande och "smutt"
Man kan med det emsta material spela duktigt högt med den kombinationen, ca 6-10dB högre än med "bara" pi60(s) (beroende på placering..) och det är ju inte fel...
Då kan du kanske återskapa hela registret nu då !
Det såg ju bra ut placeringen, blir mycket diskret. Skruvade du ihop dem själva? Har bs60 något delningsfilter i sig?
Jepp, ett 2a ordningens lågpass filter + impedansutjämningskrets (konjugatlänk) och är anpassad för att fasmässigt jobba med pi60(s) på bästa sätt för högre känslighet (resulterar i högre tålighet också) och dessutom exaltera varandra i djupbasområdet för även lite, lite lägre F3...
Redigerat av DVD-ai, 23 February 2010 - 12:02.
Postad 23 February 2010 - 12:03
Nu spelar allt....
jag ---->![]()
![]()
KUL !!!
Kommer jag över nu då, sätt på kaffet !
Postad 23 February 2010 - 15:19
Najs! Några omedelbara spontanintryck (klädda i ord, alltså...Nu spelar allt....
jag ---->![]()
![]()
Postad 23 February 2010 - 15:42
Baskaggar som ofta ligger mitt i min dipp på 40-50 Hz låter fastare och mycket mindre diffusa nu. Väldigt stor skillnad faktiskt.
Man kan spela ganska mkt starkare, särskilt på elektronisk musik.
Också skönt att kunna trimma nivån på basen.
Kört en av mina referenslåtar nu:
Get your filthy hands off my desert med pink floyd.
Bra referens både för ljudbild och dynamisk förmåga. Tycker nog smällen är lite mulligare och mer detaljerad med bs60.
Ljudbilden superb som vanligt
Redigerat av Erik_a80, 23 February 2010 - 16:10.
Postad 23 February 2010 - 20:49
sugen att lyssna ..
Postad 24 February 2010 - 10:25
kul att det låter bra ,,,, Nice
... Nu blir ju jag också
sugen att lyssna ..
Du får väl komma och fika på lördag också om du vill
Postad 24 February 2010 - 11:29
Det passar bra, jag ska till en annan bekant som bor i staden sedan efter så...
Edit: kanske man kan flirta till sig en gratis tur med Taxi Kjell Stockholm...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Ino Audio basmoduler
5 bilder
57 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?