Panasonic Viera TH-42PX70
(TV)
|
1
|
(137)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-37PV70
(TV)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-42PV70
(TV)
|
1
|
(66)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-50PV70
(TV)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-37PX70
(TV)
|
1
|
(22)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-50PX70
(TV)
|
1
|
(11)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-50PX700
(TV)
Rapporterad
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-42PX74
(TV)
|
1
|
(7)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-42PV7
(TV)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-37PX7E
(TV)
|
1
|
(1)
|
Inga priser |
Postad 30 August 2007 - 10:43
Postad 30 August 2007 - 11:13
Vissa ska visst vara känsligare för detta än andra, men jag har inte sett det på så många andra plasmor...
Postad 30 August 2007 - 14:21
Bara för att det är digitalt behöver det inte betyda att det blir bättre bild än VGA. Prova själv så ser du hur det ser ut.Varför köra datorn via HDMIn? Kör på upplösningen 1366x768 via VGAn istället som är anpassad för dator och har mera inställningsmöjligheter.Jag får problem när jag ska koppla tv:n till datorn via DVI->HDMI. Jag har kopplat från HDMI 1 och har ställt in i catalyst center att jag vill köra 720p. Det står då på tv:n att den får en 720p signal, men allting är i övrigt bara svart. Jag har provat att både köra extended, klon och primär, men bilden blir ändå bara svart. Någon som har en aning vad det kan bero på?
Ger inte HDMI bättre bild än VGA då det är digitalt?
HDMI-ingångarna är inte anpassade för datorsignaler och man får automatisk overscan samt att man inte kan göra några inställningar för att påverka bilden (se sid 31 i TV-manualen så förstår du). Jag kör 1360x768 ut från min HTPC och har ställt in bilden så det inte finns någon overscan i TVns meny och tycker bilden blir kanon. Jag matar då plasman med exakt samma pixel antal som panelen har på höjden och 1360 istället för 1024 för att få rätt aspektratio eftersom panelen har rektangulära pixal.
När jag testade lite via HDMI så fick jag bara overscan och fick trixa med upplösningarna och efter att ha läst nyaste nummret av Hemmabios test av apparaten där de också kom fram till att VGAn gav bäst bild från dator så kör gav jag upp DVI->HDMI.
Postad 30 August 2007 - 15:25
Ägare av denna tv sedan i maj. Någon mer än jag som upplever bilden på denna plasma som kraftigt suddig vid t ex panoreringar? Rörelseoskärpan är sjukt irriterande... Har slagit av alla "bildförbättringar".
Vissa ska visst vara känsligare för detta än andra, men jag har inte sett det på så många andra plasmor...
Kan hålla med om detta. Får inte till inställnigar som jag tycker att det skall vara. Tyckte faktiskt att PV60:n var ett snäpp bättre på bilden!
Postad 30 August 2007 - 15:50
Bara för att det är digitalt behöver det inte betyda att det blir bättre bild än VGA. Prova själv så ser du hur det ser ut.Varför köra datorn via HDMIn? Kör på upplösningen 1366x768 via VGAn istället som är anpassad för dator och har mera inställningsmöjligheter.Jag får problem när jag ska koppla tv:n till datorn via DVI->HDMI. Jag har kopplat från HDMI 1 och har ställt in i catalyst center att jag vill köra 720p. Det står då på tv:n att den får en 720p signal, men allting är i övrigt bara svart. Jag har provat att både köra extended, klon och primär, men bilden blir ändå bara svart. Någon som har en aning vad det kan bero på?
HDMI-ingångarna är inte anpassade för datorsignaler och man får automatisk overscan samt att man inte kan göra några inställningar för att påverka bilden (se sid 31 i TV-manualen så förstår du). Jag kör 1360x768 ut från min HTPC och har ställt in bilden så det inte finns någon overscan i TVns meny och tycker bilden blir kanon. Jag matar då plasman med exakt samma pixel antal som panelen har på höjden och 1360 istället för 1024 för att få rätt aspektratio eftersom panelen har rektangulära pixal.
När jag testade lite via HDMI så fick jag bara overscan och fick trixa med upplösningarna och efter att ha läst nyaste nummret av Hemmabios test av apparaten där de också kom fram till att VGAn gav bäst bild från dator så kör gav jag upp DVI->HDMI.
Tack för det svaret, har ingen bra TV ännu så inte kunnat testa. Då slipper jag köpa dyr DVI->HDMI kabel så kan jag gå direkt på VGA.
Postad 30 August 2007 - 16:07
Vad exakt är overscan?
Postad 30 August 2007 - 19:59
Vad exakt är overscan?
Att man inte ser hela bilden.
Kör man dator -> TV med HDMI brukar man inte kunna se t.ex. startmenyn och de andra tre kanterna.
Men till film duger det.
Postad 30 August 2007 - 22:38
En kabelfundering: Jag har en Dilog DT-550 (hårdiskmodellen) som jag kopplat till min PV70 via scart (en bättre sorts [läs dyrare...] tror jag). Vet någon om bilden blir bättre om jag skulle koppla via component istället, eller finns begränsningarna i själva digitalsignalerna, så att det inte spelar någon roll om man kör via scart eller component? När det gäller t.ex. BlueRay och HD-DVD så förstår jag att det kan vara annat än signalerna som sätter begränsningarna för hur bra bild det kan bli, men hur blir det egentligen med digital-tv? Är det lönt att byta till component?
HDMI klarar upp till 1080p
component klarar upp till 1080i
rgb (scart) klarar upp till 576p (vanligt DVD-format)
Klarar din Dilog av att skala upp signalen till 720p eller mer så märker du skillnad men ger den bara ut den vanliga DVD-signalen så behåll scarten.
Postad 31 August 2007 - 09:18
Skulle behöva komma i kontakt med någon som innehar en Panasonic PX70 o tittat på mkt fotboll via CANAL DIGITAL...
Tacksam för hjälp!
M.V.H Henke
Postad 31 August 2007 - 09:28
Postad 31 August 2007 - 09:29
Är det någon som har testat ett kalibreringsverktyg till pannan?, för kan jag inte få till bättre bild än hittills så går den tyvärr bort.
Postad 31 August 2007 - 09:55
har köpt mig en PX70..
men fundersam om jag vill se film via min dator...
testat med VGA men får ju väldigt hackig bild..
är det i tvn jag ska ändra nån inställning eller i datorn..
tacksam om nån har tips för läst här o på andra platser att GA tydligen ska vara bättre för filmtittande...
Postad 31 August 2007 - 10:11
Hej.. nån som kan hjälpa mig..
har köpt mig en PX70..
men fundersam om jag vill se film via min dator...
testat med VGA men får ju väldigt hackig bild..
är det i tvn jag ska ändra nån inställning eller i datorn..
tacksam om nån har tips för läst här o på andra platser att GA tydligen ska vara bättre för filmtittande...
Kopplar du datorn via VGA så använder du skärmen endast som en vanlig dataskärm. Har du upplösningen ställd som datorn normalt vara så är det processorn som är för svag med att visa film vilket jag tror att du prövat med. En divX eller wmv i HD-format kräver otroligt mycket processorkraft att få ut flytande. Dessutom kan flaskhalsen ligga i grafikkortet om du har en laptop med integrerat kort. Dessa är egentligen för klena för att visa HD material. Problem med TV,n är det inte eftersom den används just enbart som dataskärm.
Pröva med och sänk upplösningen, det ger mer minne tillgängligt åt grafikkortet så den kan arbeta lättare. Tänk på att har du integrerat grafikkort så använder det datorns ramminne vilket är långsammare än grafikkortsminne, samtidigt som du snor kraft från processorn.
Postad 31 August 2007 - 16:04
En divX eller wmv i HD-format kräver otroligt mycket processorkraft att få ut flytande. Dessutom kan flaskhalsen ligga i grafikkortet om du har en laptop med integrerat kort. Dessa är egentligen för klena för att visa HD material
Fast å andra sidan kan du använda dig av t.ex programmet CoreAVC tillsammans med exempelvis VLC eller Media Player Classic. Sitter just nu och skriver på en Acer Aspire 3000 med en härlig Sempron-processor, 256 MB internminne och ett grafikkort (integrerat som du sa) som jag inte ens bryr mig om att nämna, och kan tillsammans med det dessa sammanfogade program köra HD-material utan några som helst problem. Visst, det som funkar för mig är material i 720p och INTE 1080p. Med det vill jag säga, att med en rätt konfigurerad dator samt lite tweaks och program krävs det i princip ingenting av datorn.
Postad 31 August 2007 - 16:06
Postad 31 August 2007 - 17:11
slipper overscan , + att man får kanonbild :-)
tycker VGA var ok men HDMI är bättre.
Har ett Gainward bliss 8600GT kort i burken ,spelar upp med MPC och ffdshow.
Och ja ,jag har som alla andra knäppningar från relät ibland..men luftvärmepumpen i samma rum knäpper nog mer :-)
Det som jag stör mig på mest är de gröna eftersläpningarna som uppstår när man har mörk bakgrund i bilden och snabba rörelser av vita/ljusa föremål...
Hoppas detta ska försvinna efter x antal timmars inkörning.
Postad 31 August 2007 - 20:19
Till min fråga, vilken upplösning är bäst att köra från datorn om man spela upp filmer via datorn i tvn? Kör ju utöka skrivbordet och just nu har jag tv på 1680 x 1050 i datorn.. men vilket e bäst? spelar inge nskillnad? Får dock 720 p ut med tex 1268 x blbla och 1080p med denna upplösningen..
Postad 31 August 2007 - 20:59
har nu kört min tv i ca 100h och jag känner mej nöjd, är dock min första platt-tv så jag har inte så mycket att jämföra med. Har däremot märkt en sak. NÄr jag släcker ner belysningen i rummet och trycker på AV för att få en svart bild så syns det två lite ljusare sträck nere på bilden, precis där undertexterna brukar vara. känns väldigt konstigt om dessa ljusare nyanser ska vara inbränningar för att man tittat på film och använt sig av undertexter!?
någon som märkt något liknande? jag har hela tiden kört med inställningarna som föreslås i det första inlägget.
// Jocke
Postad 31 August 2007 - 21:01
Postad 31 August 2007 - 21:11
Postad 31 August 2007 - 23:30
Om de e 1.3 så e ja glatt överraskadnån som vet vilken hdmi version det är?
1.3
Postad 01 September 2007 - 08:43
Ska man rapportera om dessa 2-4 knäppningar man hör och vad som gäller, men man inte stör sig på det nu, men det kan ju bli värre eftersom och knäppningarna mer?
De som lämnat tillbaks har ju haft flera knäppningar i timmen?
Postad 01 September 2007 - 09:11
1.3trodde snarare på 1.2 alt. 1.2a
Läs första inlägget.....
Postad 01 September 2007 - 09:51
1.2!!
Postad 01 September 2007 - 10:58
Tänkte väl de....Om de e 1.3 så e ja glatt överraskadnån som vet vilken hdmi version det är?
1.2!!
Postad 01 September 2007 - 11:04
Är överlag nöjd med TV:n, kör som alla andra med inställningarna som rekommenderas i början av tråden. Kör Boxer och är nöjde med bilden på SVT och TV4 - de andra kanalerna är inte riktigt på samma nivå, förstår att det har med komprimeringen att göra.
Sen till det som många verkar ha problem med - koppla datorn till TV:n. Själv har jag bara ett syfte med detta och det är att kolla på film/serier. Jag har en bärbar dator med ett ATI-kort och utökar skrivbordet till TV:n och kör i upplösningen 1024*768. Eftersom jag saknar DVI på datorn så kör jag via VGA-kabel. För att få rätt aspect ratio på filmer så ändrar jag i VLC så att "bildförhållande/aspect ratio" ståri 4:3 - det låter märkligt, men jag antar att det blir rätt förhållande pga. de rektangulära pixlarna på TV:n?
/Robban
Redigerat av Rob74, 01 September 2007 - 11:05.
Postad 01 September 2007 - 12:17
Kan låta som ett litet I-landsproblem men det retar mig och tänk ifall man bara haft en dvd och varit tvungen att ha ljudet genom TV's högtalare.
Postad 01 September 2007 - 23:19
Postad 02 September 2007 - 01:19
Utöver min hade de ytterligare en i lager när jag hämtade min, så om nån är sugen är det bara att åka dit..
Hittills är jag helnöjd med tv:n! Allt fungerar bra, och vanliga digital-sändningar (com hem) är klart över förväntan..
//M
Postad 02 September 2007 - 10:50
Så lite väsen kan jag stå ut med när bilden är så bra, från alla källor jag provat:)
Postad 02 September 2007 - 23:38
Ska man rapportera om dessa 2-4 knäppningar man hör och vad som gäller, men man inte stör sig på det nu, men det kan ju bli värre eftersom och knäppningarna mer?
Jag tycker inte det är något att rapportera. Dessa några knäpp per kväll ( Jag har dem också ) säger väl inte så mycket om huruvida det blir en riktig problem-tv eller inte.
Några av dem som haft ordentliga problem har ju inte hört något alls i början.
Får du sedan problem på allvar berättar du bara att du hört enstaka knäpp i början.
Att vara så här medveten om möjliga problem är inte alls vanligt. Som kund kan du aldrig få problem för att du inte följt forumdiskussioner och varit ovetande om vad dessa oskyldiga knäpp kan utvecklas till.
Lyssna inte så noga på tystnaden, spar kartongen och ta sedan lugnt och sansat vara på dina rättigheter som konsument om du får problem. Men gå inte och ha ont i magen över detta hela tiden. Njut av den fina TV:n nu istället.
Larry.
Postad 03 September 2007 - 12:38
Så här långt så är tvn fenomenal, har än så länge bara lirat dvd material. Men ska väl koppla in den till htpc så småningom. Jag kan höra att den knäpper en gång varje timma ungefär inte mycket att klaga på. Annars är den tyst som fan.
Första plasman jag äger och svärtan och detalje rikedomen är bra.
tack för mig
Postad 03 September 2007 - 13:15
Jag tycker inte det är något att rapportera. Dessa några knäpp per kväll ( Jag har dem också ) säger väl inte så mycket om huruvida det blir en riktig problem-tv eller inte.
Några av dem som haft ordentliga problem har ju inte hört något alls i början.
Får du sedan problem på allvar berättar du bara att du hört enstaka knäpp i början.
Att vara så här medveten om möjliga problem är inte alls vanligt. Som kund kan du aldrig få problem för att du inte följt forumdiskussioner och varit ovetande om vad dessa oskyldiga knäpp kan utvecklas till.
Lyssna inte så noga på tystnaden, spar kartongen och ta sedan lugnt och sansat vara på dina rättigheter som konsument om du får problem. Men gå inte och ha ont i magen över detta hela tiden. Njut av den fina TV:n nu istället.![]()
Larry.
Nä... jag har inte ont i magen över detta hela. Denna plasma är så här långt, bland mina bästa köp jag gjort för det priset. eftera att suktat på plasma i 2 års tid nåt
Redigerat av Zeaed, 03 September 2007 - 13:15.
Postad 03 September 2007 - 16:30
Men däremot elementet!
I går kväll bestämde jag mig för att stänga av tvn med powerknappen och låta den vila under natten. Och jag själv vaknade lite tidigare än vad jag brukar. Och vad hör jag inte då? Givetvist knäppandet, men tvn är avstängd via powerknappen och inte standby.
Morsan var nere och kikade och det knäppte till under hennes besök och hon själv uppfattar det som från elementet.
Man får ju hoppas det är det efter man kikat närmare på det
Redigerat av Zeaed, 03 September 2007 - 16:56.
Postad 03 September 2007 - 16:57
Är det helt enkelt inte så att knäppningarna kommer av att när tv chassit ändrar temperatur så utvidgar sig ju plast/metall och man kan få knäppningar i chassit.
Detta var oerhört vanlig på CRT tiden då det ofta var plastbakstycket som knäppte. Vissa modeller var bättre och vissa sämre.
Om det är dessa knäppningar så är det ju helt ofarligt och inget att bry sig om.
Postad 03 September 2007 - 17:04
Hej, är det någon som vet hur man kan få bort OSD som visar ljud??
Om du menar symbolen som visas när du trycker mute ,Ljud av , så försvinner den efter ca.15-20sek.
Postad 03 September 2007 - 21:05
Postad 03 September 2007 - 21:38
Måtten på kartongen är 140x80x40 cm, åkte hem med min nya tv i en taxibuss från elgiganten
Hmm... kan en plasma stå lite lutad under leverans eller måste den stå upprätt? Jag tror taket i min kombi är preciiiis 80 cm. Kan bli tufft.
//Devotee
Postad 04 September 2007 - 00:00
Måtten på kartongen är 140x80x40 cm, åkte hem med min nya tv i en taxibuss från elgiganten
Hmm... kan en plasma stå lite lutad under leverans eller måste den stå upprätt? Jag tror taket i min kombi är preciiiis 80 cm. Kan bli tufft.
//Devotee
helst ska väl apparaturen stå upp helt vertikalt för att fosforcellerna på något sätt (?) kan ta skada vid vibrationerna och stötarna vid frakt om den inte står upprätt, men jag skulle inte vara särskilt orolig om du inte har så lång väg att frakta..? jag tog dock det säkra före det osäkra o fixade en stor bil för transport örebro ---> linköping (12 mil).. om du skaffar försäkring så kan du reklamera den om nåt pajjar under transporten iaf
Redigerat av joelmeister, 04 September 2007 - 00:02.
Postad 04 September 2007 - 07:21
Postad 04 September 2007 - 10:09
Postad 04 September 2007 - 12:06
Panelen stödjer ju bara 1024x768, vilket jag antar att den måste skalas ner till.
Postad 04 September 2007 - 14:47
Nån som vet vad fördelen är med att Panasonic gör om inkommande signaler till 1080P (1920x1080)?
Panelen stödjer ju bara 1024x768, vilket jag antar att den måste skalas ner till.
Det undrar jag också, panalen har ju inte stöd för 1080p.
Min gamla PTAE700 kunde också visa 1080p klipp, men den skalade ner dom till 1280x720.
Så vad betyder det egentligen?
Postad 04 September 2007 - 14:54
Någon som vet om denna TV generellt sett "surrar" mindre än LG 42PC51/55?
Vet inte hur mycket en LG surrar, men denna är fläktlös och därmed helt tyst...
Har haft min i snart en vecka och gillar den
Och ang 1080p så stöder den, men måste givetvis skala ner. Har inte möjlighet att testa den funktionen för jag har ingen signalkälla som stöder 1080p ut...
Postad 04 September 2007 - 15:05
Har haft min i snart en vecka och gillar denÄr ju dock partisk...
![]()
Och ang 1080p så stöder den, men måste givetvis skala ner. Har inte möjlighet att testa den funktionen för jag har ingen signalkälla som stöder 1080p ut...
LG'n är också utan fläkt. Vet inte om jag skall ta Pana eller LG, skiljer 1500:- till fördel för LG. Så varje liten detalj kan avgöra mitt val
Redigerat av davidrone, 04 September 2007 - 15:05.
Postad 04 September 2007 - 16:15
Återkommer med utlåtande när jag provat ett par veckor.
/Olle
Postad 04 September 2007 - 16:32
Har haft min i snart en vecka och gillar denÄr ju dock partisk...
![]()
LG'n är också utan fläkt. Vet inte om jag skall ta Pana eller LG, skiljer 1500:- till fördel för LG. Så varje liten detalj kan avgöra mitt val
Vet inte hur det är med LG 42PC51/55 men jag har haft 2 st. LG PC1R hemma (föregångaren) o de surrade båda klart mer än pannan. Jag returnerade dessa två av just den anledningen att de surrade. Pannan störs jag inte alls av, hörs bara om man står nära TV:n.
Den största anledningen till att LG apparaterna surrar så mycket (tror iallafall jag) är att de ej har frontglas. Glaset verkar fungera som en dämpmatta framför panelen.
För min del blir det inga fler LG apparater nu när man vet hur riktiga apparater fungerar
Redigerat av pera_letar_lcd..., 04 September 2007 - 16:33.
Postad 04 September 2007 - 19:16
Nån som vet vad fördelen är med att Panasonic gör om inkommande signaler till 1080P (1920x1080)?
Den skalas ner till 1024x768 om jag kör 1920x1080 på panna via datorn?
Allt ser jävligt litet ut i windows och simpsons trailern funkar helt ok att se på i den upplösning
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Alternativ till 37PX70?
82 filmer
5 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?