Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 11 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 18 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 27 June 2008 - 00:09

Happyning
  • Happyning
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Sitter och väntar på min TViX 6500, hoppas att posten gör sitt jobb så man hinner testa under helgen ;)

Planerar att köra utan disk - i alla fall till en början - och undrar därför ifall man kan göra uppdatering av firmware över nätverket?

Postad 27 June 2008 - 00:22

Happyning
  • Happyning
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Sitter och väntar på min TViX 6500, hoppas att posten gör sitt jobb så man hinner testa under helgen ;)

Planerar att köra utan disk - i alla fall till en början - och undrar därför ifall man kan göra uppdatering av firmware över nätverket?

Hittade svaret på canmans sida:

Hur uppgraderar jag Firmware på min TViX?

Firmware laddas först ned från www.dvico.com. Firmwarefilen läggs över på valfritt lagringsmedium t.ex ett USB minne. (Tänk på att inget kan direkt föras över till TViXens minne från USB-koppling via dator, en hårddisk måste vara inkopplad i TViXen först) . Det går också bra att köra filen från nätverket.
Därefter slår du på TViXen och bläddrar till där firmwarefilen ligger och väljer den som vilken fil som helst. Du får därefter frågan om det är korrekt och trycker "ja/yes" om det ser rätt ut. Sen är det bara att vänta.

Postad 27 June 2008 - 10:13

Unregistered6f585bed
  • Unregistered6f585bed
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Jag har beställt en tvix 6500 nu, har inte fått den ännu.
Finns det någon hårdisk man kan sätta i den eller är det en extern som gäller?

Vilken sort ska man välja?

Kan denna gå bra?
Lacie

Postad 27 June 2008 - 10:39

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Jag har beställt en tvix 6500 nu, har inte fått den ännu.
Finns det någon hårdisk man kan sätta i den eller är det en extern som gäller?

Vilken sort ska man välja?

Kan denna gå bra?
Lacie

Du kan stoppa i vilken 3,5" SATA-disk som helst.
Vanliga externa USB-diskar (som den du länkar till) funkar också.
För att kunna spela in TV med DVB-T -tunern måste du däremot köra med intern SATA-disk.

//BC

Postad 27 June 2008 - 17:19

andreas30
  • andreas30
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Får inget digitalt ljud nu sedan jag kopplat tvixen via hdmi till min nya TV. Får bara stereo, ändå
har jag kopplat en optisk digital till förstärkaren. Det funkade ju perfekt förut. Vad kan felet vara?

Postad 27 June 2008 - 18:25

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0

Får inget digitalt ljud nu sedan jag kopplat tvixen via hdmi till min nya TV. Får bara stereo, ändå
har jag kopplat en optisk digital till förstärkaren. Det funkade ju perfekt förut. Vad kan felet vara?

Kolla setupen så att inte tvixen ställt om sig så att ljudet går ut via HDMI-kabeln istället.

/H

Postad 27 June 2008 - 18:26

Unregistered99028682
  • Unregistered99028682
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hejsan!
Har läst en hel del om DVB-T och TviX.
Och naturligtvis förstår jag att det endast är dom fria kanalerna som fungerar.
Men är det någon som vet om en digitalbox går att koppla in till sin TviX ??
Alltså: Antenn - Digitalbox - TviX, och om detta skulle gå ??

Nu har jag förvisso inbyggd digitalbox i TV'n så det faller ändå..
Men om någon testat ??

Postad 27 June 2008 - 18:50

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Hejsan!
Har läst en hel del om DVB-T och TviX.
Och naturligtvis förstår jag att det endast är dom fria kanalerna som fungerar.
Men är det någon som vet om en digitalbox går att koppla in till sin TviX ??
Alltså: Antenn - Digitalbox - TviX, och om detta skulle gå ??

Nu har jag förvisso inbyggd digitalbox i TV'n så det faller ändå..
Men om någon testat ??

Nej - det går inte att koppla en digital-box till TVIX. Den enda ingång som finns i TVIX är antenningnången till DVB-T mottagaren.

/Göran

Postad 27 June 2008 - 22:47

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Har två frågor om denna spelare.

1: Är lite inne på en PCH, just pga priset. Dock verkar den vara rätt seg. Beror det på mjukvaran, eller är det processorkraften som styr där? Alltså, hur ter sig TViX:en i jämförelse där vad gäller snabbhet?

2: Hur är musikstödet på denna spelare? Är den någorlunda tillfredsställande som musikspelare?

Sen undrar jag rent allmänt om man kan motivera att lägga nästan 2000:- extra på denna jämfört med PCH:n och varför isf.

Postad 28 June 2008 - 00:50

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1112 inlägg
  • 0
Det blev en 6500:a till slut trots ett frestande pris på PCH.
Men TVIXen är helt enkelt så mycket bättre.

Jag köpte till TV-kortet, mest för att kunna kika på SVT HD. Jag får in kanalen, men bilden är inte speciellt bra.
Den är liksom zoomad, för text och sånt går utanför kanterna. Har provat olika lägen på bildvisarna men problemet ligger inte där. Självklart har jag ställt in 16:9 på skärmtyp.
Någon som har samma problem ellar något tips?

Postad 28 June 2008 - 07:02

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Det blev en 6500:a till slut trots ett frestande pris på PCH.
Men TVIXen är helt enkelt så mycket bättre.

Jag köpte till TV-kortet, mest för att kunna kika på SVT HD. Jag får in kanalen, men bilden är inte speciellt bra.
Den är liksom zoomad, för text och sånt går utanför kanterna. Har provat olika lägen på bildvisarna men problemet ligger inte där. Självklart har jag ställt in 16:9 på skärmtyp.
Någon som har samma problem ellar något tips?

Prova att trycka på ZOOM-knappen (till höger om nollan på fjärren). Det brukar hjälpa.

/Göran

Postad 28 June 2008 - 09:29

Neil_Peart
  • Neil_Peart
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
har ägt en sån här underbar manick sen några veckor (HD M-7000) allting har fungerat helt smärtfritt
men det jag saknar en bra guide vad gällande alla funktioner på fjärrkontrollen
de jag tänker på är tex subtitle knappen sen pil upp eller ned för att flytta texten i höjdled, eller att ändra storlek med vänster höger pil :(

Postad 28 June 2008 - 11:05

Unregistered6f585bed
  • Unregistered6f585bed
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Vilken ska jag välja?
Samsung

Är det bättre med 32mb cache än 16mb?

Postad 28 June 2008 - 11:34

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Vilken ska jag välja?
Samsung

Är det bättre med 32mb cache än 16mb?

Den med 32MB cache är 260:- billigare... vad är det som är så svårt att bestämma sig för?
Eller du vill kanske betala mer för en med mindre cache? :(

Postad 28 June 2008 - 11:37

Unregistered6f585bed
  • Unregistered6f585bed
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

Den med 32MB cache är 260:- billigare... vad är det som är så svårt att bestämma sig för?
Eller du vill kanske betala mer för en med mindre cache? :(

Men det var det som gjorde mig förvirrad och osäker på om 32 var bättre an 16.

Men nu vet jag.

Tack!

Postad 28 June 2008 - 11:47

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Men det var det som gjorde mig förvirrad och osäker på om 32 var bättre an 16.

Men nu vet jag.

Tack!

Kan hålla med om att det verkar lite konstigt.
Det är mycket sällan att man har nackdel av mer minne oavsett var det ska sitta. Däremot kanske det inte har någon större positiv betydelse i detta fallet ändå. De har kanske slutat tillverka dem med 16MB och då ligger de på hyllorna med högre inköpspris än de nya med 32MB som har sjunkit i pris.

Postad 28 June 2008 - 14:45

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Längst ner finns ett sökfält. Skriv "webradio" där. B)

Anyway, det går. Winamp. Surfa till www.shoutcast.com. Där finns hundratals kanaler i alla dess genrer. Spara en av dem (eller flera såklart) i Winamp som en ".pls"-fil och lägg den på TViX:en. Sedan är det bara att starta den pls-filen precis som vilken annan fil och du har webradio, utan att ha TV:n igång. :P

Jag har sparat ner .pls filen på datorn och även på tvixen, men när jag ska spela upp filen så startar den "musikspelaren" men ställer sig och "buffrar" för att sedan inte hända nånting mer.
Ser att adressen till webradion vill ut på internet men verkar inte som han kommer åt det, måste jag öppna några speciella portar ?
kör med FW 1.2.5.1 (kanske är min fw som inte är ok ?)

Postad 28 June 2008 - 16:48

Lionel Messi
  • Lionel Messi
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Hey boys!

Skulle någon kunna vara snäll och länka till version 1.2.51 ?

Samt finns det någon guide man kan lära sig hur man ändrar ikoner samt bakgrundsbild på sin TVIX?

Vore evigt tacksam!

Med vänliga hälsningar.

Viktor.

Redigerat av Lionel Messi, 28 June 2008 - 16:54.

Postad 28 June 2008 - 17:00

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

har ägt en sån här underbar manick sen några veckor (HD M-7000) allting har fungerat helt smärtfritt
men det jag saknar en bra guide vad gällande alla funktioner på fjärrkontrollen

Det jag saknar är en vettig fjärrkontroll.

Postad 28 June 2008 - 17:03

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hey boys!

Skulle någon kunna vara snäll och länka till version 1.2.51 ?

Har svårt och tro att den skulle vara så mycket bättre än 1.2.52, men här hittar du de flesta av de senare.

Postad 28 June 2008 - 18:09

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Har två frågor om denna spelare.

1: Är lite inne på en PCH, just pga priset. Dock verkar den vara rätt seg. Beror det på mjukvaran, eller är det processorkraften som styr där? Alltså, hur ter sig TViX:en i jämförelse där vad gäller snabbhet?

2: Hur är musikstödet på denna spelare? Är den någorlunda tillfredsställande som musikspelare?

Sen undrar jag rent allmänt om man kan motivera att lägga nästan 2000:- extra på denna jämfört med PCH:n och varför isf.

Kan man verkligen motivera dygt det dubbla priset för denna jämfört med popcorn hour?

Postad 28 June 2008 - 19:35

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Kan man verkligen motivera dygt det dubbla priset för denna jämfört med popcorn hour?

Vissa kan. Jag gör det. Jag gillar att det finns en display. Jag gillar att det är stöd för en SATA-disk i den. Jag gillar att den fungerar precis som en extern hårddisk fungerar och verkar som en egen enhet om jag pluggar in TViX:en via USB-kabeln hos en kompis och vill visa något. Jag gillar att TViX:en är betydligt snabbare i menyerna. Jag gillar företaget bakom produkten då jag har pratat med dem och träffat dem IRL när vi där jag jobbade tidigare, valde detta företag framför alla andra konkurrenter - för att de hade know how, lång erfarenhet och grym kvalitet i produkterna.

Sen tycker jag 7000-modellen är snyggare än något annat designmässigt på elektronikmarknaden. Den drar till sig allas ögon. 6500-modellen är mer alldaglig men fungerar lika bra. :P

Postad 28 June 2008 - 22:51

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Vissa kan. Jag gör det. Jag gillar att det finns en display. Jag gillar att det är stöd för en SATA-disk i den. Jag gillar att den fungerar precis som en extern hårddisk fungerar och verkar som en egen enhet om jag pluggar in TViX:en via USB-kabeln hos en kompis och vill visa något. Jag gillar att TViX:en är betydligt snabbare i menyerna. Jag gillar företaget bakom produkten då jag har pratat med dem och träffat dem IRL när vi där jag jobbade tidigare, valde detta företag framför alla andra konkurrenter - för att de hade know how, lång erfarenhet och grym kvalitet i produkterna.

Sen tycker jag 7000-modellen är snyggare än något annat designmässigt på elektronikmarknaden. Den drar till sig allas ögon. 6500-modellen är mer alldaglig men fungerar lika bra. :P

Sean, du är webradio kung här, hur får jag igång webradion på tvixen, har sparat ner pls filer på datorn, testat att både lägga dom på tvixen och streama över nätet, men det startar och ställer sig och buffrar men inget mer ?!

Några ideér ?

Postad 28 June 2008 - 23:36

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Sean, du är webradio kung här, hur får jag igång webradion på tvixen, har sparat ner pls filer på datorn, testat att både lägga dom på tvixen och streama över nätet, men det startar och ställer sig och buffrar men inget mer ?!

Några ideér ?

hihi Webradiokung... Nja.

Hur länge buffrar den? Låt den buffra en halvminut i alla fall. Ibland går det snabbare, ibland kan det ta längre tid.
Har du provat att spara ner olika radiokanaler? Kanske är en speciell som inte fungerar?

Postad 29 June 2008 - 17:07

mindlles
  • mindlles
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Hej på er

Håller på och flytta, och funderar på att fixa ordning ett ordentligt hemmabio system, med tv osv osv. "kan inte resa up för alla pengar längre när småttingar kan komma" så lika gärna göra något roligt hemma med. Så blir nog ny lcd tv, eller plasma denna gång. Och full hd.

Men insåg precis nu att det är kört att dra Dator - tv direkt i min nya lägenhet. Å där av att jag har suttit o läst i dom här trådarna väldigt mycket sen det slog mig. .. Väldigt bra forum föresten!

Iallfall, så suttit här o tittat o läst på TviX 6500, o den verkar onekligen bättre än popcorn maskinen.. Popcorn är väll inte så dålig, men känner jag mig själv rätt att sitta i menyer som är så sega som den så kommer jag bli tokig. "eller har det blivit någon ändring på det?"

Aja, men låt oss säga att jag sluta bete mig som ett barn som inte kan bestämma mig och säga att jag köper tvixen. Så är igentligen min fråga den - Ljud. Jag är totalt värdelös på det här med sorruond system, vad recivers innebär. O varför är dom svin dyra, skit fula, o jätte klumpiga.

Så ni tvix ägare vad recomenderar ni till ljud. Jag söker ett 5.1system med små snygga högtalare som man kan lite gömma undan/hänga up på vägg osv. Behöver man verkligen reciver, kan man köpa ett sådant där hemmabio paket med dvd, o koppla in ljudet till den? Eller kan man koppla in 5 högtalare o bas direkt i tvixen. O kan man det, är det totalt värdelöst då?

Och när ni svarar så vore jag jätte glad om ni kunde recomendera någon bra 42-tum "+ - kan vara större med" tv med 1080p?. Set samsungs nya 6serie, men ja den kostar ju därefter med...

Och har jag fattat rätt, att 6500 är ganska bra att föra över musiken till med, "mp3" så man kan ha den som musik station när man gör annat med?

Oj blev en lång post ;P Men tack för ni som orka läsa det =)

Postad 29 June 2008 - 17:39

Gizm0
  • Gizm0
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jag uppdaterade nyligen firmware till 1.2.52, då fungerade alla texter perfekt, å ä ö ser helt normalt ut.
Men jag får inte igång HDMI-utgången, det går endast få bild genom dom andra videoutgångarna inte genom HDMI-kontakten??

Postad 29 June 2008 - 17:42

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Iallfall, så suttit här o tittat o läst på TviX 6500, o den verkar onekligen bättre än popcorn maskinen.. Popcorn är väll inte så dålig, men känner jag mig själv rätt att sitta i menyer som är så sega som den så kommer jag bli tokig. "eller har det blivit någon ändring på det?"

Läget är troligtvis ungefär det samma ännu.
Vad som är bäst får nog var och en avgöra själv. Dessutom är priset ganska mycket lägre på PCH.

Aja, men låt oss säga att jag sluta bete mig som ett barn som inte kan bestämma mig och säga att jag köper tvixen. Så är igentligen min fråga den - Ljud. Jag är totalt värdelös på det här med sorruond system, vad recivers innebär. O varför är dom svin dyra, skit fula, o jätte klumpiga.

Stora och klumpiga för att få plats med stora kylflänsar bl.a.
Om man separerar olika delar från varandra inuti chassiet så blir störningar/överhörningar mindre, men tar plats.
Skitdyra är inte alla och jag tillhör skaran som även gillar den typen av utseende.
Tvix har ju sina 5100 och 7000 som har gått ifrån standardutseendet, men det tilltalar inte alla det heller...

Så ni tvix ägare vad recomenderar ni till ljud. Jag söker ett 5.1system med små snygga högtalare som man kan lite gömma undan/hänga up på vägg osv. Behöver man verkligen reciver, kan man köpa ett sådant där hemmabio paket med dvd, o koppla in ljudet till den? Eller kan man koppla in 5 högtalare o bas direkt i tvixen. O kan man det, är det totalt värdelöst då?

Finns inga såna utgångar.
Om du vill ha 5.1-ljud så blir det till att köpa någon form av hembioförstärkare/paket.
Se bara till att den har coaxial eller toslink-ingång.
Trots detta så finns det knappt någon förstärkare som klarar av alla typer av ljud, så se till att göra filmerna med antingen Dolby digital (AC3) eller DTS för bästa funktion.

Och när ni svarar så vore jag jätte glad om ni kunde recomendera någon bra 42-tum "+ - kan vara större med" tv med 1080p?. Set samsungs nya 6serie, men ja den kostar ju därefter med...

Enligt mitt tycke ska du minst ha 50 tum (kanske ännu mer) för att det ska ha någon större betydelse ifall den är full-HD eller inte. Du sitter troligtvis inte så nära att det har någon synbar betydelse och köper du någon lågbudget-modell med full-HD så får du mer släpningar i bilden än med en som är 1366 x 768 t.ex.

Och har jag fattat rätt, att 6500 är ganska bra att föra över musiken till med, "mp3" så man kan ha den som musik station när man gör annat med?

Oj blev en lång post ;P Men tack för ni som orka läsa det =)

Man ska orka svar också... B)

Musikdelen är inte det som får denna att stå ut, men det funkar i alla fall.
Någon annan som är mer inne i musikprylen kan säkert svara på det.

Postad 29 June 2008 - 18:50

tomishu
  • tomishu
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Läget är troligtvis ungefär det samma ännu.
Vad som är bäst får nog var och en avgöra själv. Dessutom är priset ganska mycket lägre på PCH.

Stora och klumpiga för att få plats med stora kylflänsar bl.a.
Om man separerar olika delar från varandra inuti chassiet så blir störningar/överhörningar mindre, men tar plats.
Skitdyra är inte alla och jag tillhör skaran som även gillar den typen av utseende.
Tvix har ju sina 5100 och 7000 som har gått ifrån standardutseendet, men det tilltalar inte alla det heller...

Finns inga såna utgångar.
Om du vill ha 5.1-ljud så blir det till att köpa någon form av hembioförstärkare/paket.
Se bara till att den har coaxial eller toslink-ingång.
Trots detta så finns det knappt någon förstärkare som klarar av alla typer av ljud, så se till att göra filmerna med antingen Dolby digital (AC3) eller DTS för bästa funktion.

Enligt mitt tycke ska du minst ha 50 tum (kanske ännu mer) för att det ska ha någon större betydelse ifall den är full-HD eller inte. Du sitter troligtvis inte så nära att det har någon synbar betydelse och köper du någon lågbudget-modell med full-HD så får du mer släpningar i bilden än med en som är 1366 x 768 t.ex.

Man ska orka svar också... B)

Musikdelen är inte det som får denna att stå ut, men det funkar i alla fall.
Någon annan som är mer inne i musikprylen kan säkert svara på det.

Jag tycker för övrigt denna box är klockren, men det jag egentligen skulle säga är att musikspelaren funkar okej med mp3 - men inte mer. Är man inte kräsen så är det väl okej, men jag personligen har upptäckt att den ganska ofta klipper bort 1-2 sekunder i början på låtarna (när man startar en låt manuellt, sen om man låter spellistan gå ett tag så har jag inte märkt några probs). Men som "Gabbe" skriver så är det ju på videouppspelningen som denna manick står ut.

Postad 29 June 2008 - 19:08

mindlles
  • mindlles
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
tack för hjälpen, o bra svar =)

Postad 29 June 2008 - 20:56

epos14
  • epos14
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Finns det något enkelt sätt att hoppa mellan 4:3 och 16:9 (utan att gå in i setupen)?

Postad 29 June 2008 - 21:57

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0
Tre frågor ang hårddisk i tvix:

1. Kan man formatera om hårddisken i Tvix
2. Varför kan man inte ta bort undermappar i t.ex "Audio". på disken
3. Klarar inte tvixen åäö i mapp/filnamn?

/Hans

Redigerat av DiSNEY, 29 June 2008 - 23:54.

Postad 30 June 2008 - 08:40

honky
  • honky
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
hej 1

har en tvix 5000 tänkte byta upp mig till en 4100 eller 6500 vad klarar 6500 som inte 4100 klarar av är den värd 1000 kr mer (även om det följer med en hdmi sladd som det inte gär med 4100)

mvh

MIkael

Postad 30 June 2008 - 09:40

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

hej 1

har en tvix 5000 tänkte byta upp mig till en 4100 eller 6500 vad klarar 6500 som inte 4100 klarar av är den värd 1000 kr mer (även om det följer med en hdmi sladd som det inte gär med 4100)

mvh

MIkael

Använder du sökfältet längst ner i tråden och söker på "skillnad på", så hittar du bland annat följande post:

https://www.minhembi...p;#entry1955819

Sök mer. :)

Den ger dig skillnaden mellan 6500 och 7000. 4100 och 5100 är generationen före dessa och det du får med 6500 eller 7000 är en generation som klarar MKV-filer bättre, ISO-filer bättre, har dubbelt så mycket minne och dubbelt så snabb processor, ett snyggare menysystem, stöd för HDMI 1.3 och generellt är lite mer framtidssäkrad. :)

Redigerat av sean.wiklund, 30 June 2008 - 09:50.

Postad 30 June 2008 - 12:07

sekeos
  • sekeos
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Jag har enOnkyo TX-SR 606 det jag vill är att få ut jlud på Zon 2 (högtalare i annat rum)det måste det vara en analog källa,
Från min tvix har jag bara hdmi ansluten alltså bara digitalt ljud.Då blir det ej något jud på zon2.
Det jag undrar är: Om man ansluter även analog delen ( RCA kontakterna), kan man få ut både digital och analogt ljud sammtidigt från txixen till försträkaren?

Postad 30 June 2008 - 13:18

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1668 inlägg
  • 0
Går det att ansluta en USB kortläsare till Tvixen för att visa/kopiera digitalfoton? Har inte lyckats hitta något inlägg om detta med sökfunktionen.

Postad 30 June 2008 - 13:30

Unregistered6f585bed
  • Unregistered6f585bed
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Finns där något bra ställe att läsa om hur man för över media till hårddisken på tvixen, jag har en mac dator och allt står bara om hur man gör med PC.

Jag har inte fått tvixen än, men vill gärna veta innan jag får hem den.

Kopplar man bara den med hjälp av USBn?

Postad 30 June 2008 - 13:30

petern
  • petern
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Jag är väldigt nöjd med TViXen.

Men har stört mig enormt på ett underligt problem ett tag nu.
När jag väljer en film-fil och trycker på play så blinkar det bara till.... hur jag än gör. Måste stänga av och på tvixen för att kolla på film.
Detta sker till 90% av gångerna efter jag lyssnat på mp3-musik.

Vore kul om det fanns en lösning :)
Och jag kör senaste firmware.

Jag har samma fel och kör med 1.2.52.
/PN

Postad 30 June 2008 - 13:33

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Om det inte är något annat ni måste ha i .52, testa att gå tillbaka till .46 eller .51 - kan hjälpa...

Postad 30 June 2008 - 14:03

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Om det inte är något annat ni måste ha i .52, testa att gå tillbaka till .46 eller .51 - kan hjälpa...

Jag håller med Tommy... Jag kör 1.2.51. Fungerar utmärkt. Prova den och återkom så jag vet om det fungerar eller inte.

Postad 30 June 2008 - 14:06

petern
  • petern
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Ny version av NetShare (v2.10) är ute !
Ingen beta, v2.02 var ett lyft för mig, hoppas denna funkar ännu bättre...

"
Changes from the 2.0.2 beta

1. The system's IP addresses are displayed along with their wired/wireless states in IP combo box in the Settings form. Data transfer will happen only through the IP address selected by the user. When the user selects “ALL” in the combo IP box of the configuration window, User is able to establish connection for both wired and wireless with valid IP.

2. Dynamic change of Netshare icon in the system tray and popup window when netshare sharing starts and netshare sharing stops.

3. Supports more stability than the previous version.
"

Hittas här: http://demod.dvico.c...tShare_2.10.exe

/PN

Postad 30 June 2008 - 14:19

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Jag har samma fel och kör med 1.2.52.
/PN

Jag kör också 1.2.52 och har aldrig upplevt det felet.

Har inte heller haft problem med ljud eller bild över HDMI som någon nämnde en bit upp i tråden.

Postad 30 June 2008 - 15:15

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Jag kör också 1.2.52 och har aldrig upplevt det felet.

Har inte heller haft problem med ljud eller bild över HDMI som någon nämnde en bit upp i tråden.

Då känns det som om det skulle kunna ha med bilden att göra... Jag vet inte. Om någon tar min skärmsläckarbild och lägger in den med samma firmwareversion som jag har; 1.2.51, och ändå inte får det att fungera, så skulle jag rekommendera en fabriksåterställning. Fungerar det fortfarande inte efter det - då måste jag säga att jag är ruskigt förvirrad.

Postad 30 June 2008 - 15:39

Unregisteredf94fc478
  • Unregisteredf94fc478
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 0
Hejsan!

Jag har satt in en hårddisk i tvixen och formateringen skedde smidigt och bra. Men nu har jag lyckats lägga dit en mapp som jag ej vill ha där och som inte går att ta bort. Tro mig, jag har testat exakt allting. Att den inte går att ta bort tror jag beror på att mappen innehåller ytterligare en mapp som har bokstaven "ö" i sitt namn. Denna mapp visas inte ens men, den ligger där. Nu är alltig låst och hur jag än provar så kan jag inte få bort mappen.

Det jag vill göra är att formatera om hårddisken igen och börja om. Hur gör man detta!? Jag kan inte göra det från servern, jag hittar ingenting på nätet om hur man kan gå tillväga, i tvixens menyer eller i den värdelösa manualen.

Finns det en lösning för detta?

Postad 30 June 2008 - 16:46

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hejsan!

Jag har satt in en hårddisk i tvixen och formateringen skedde smidigt och bra. Men nu har jag lyckats lägga dit en mapp som jag ej vill ha där och som inte går att ta bort. Tro mig, jag har testat exakt allting. Att den inte går att ta bort tror jag beror på att mappen innehåller ytterligare en mapp som har bokstaven "ö" i sitt namn. Denna mapp visas inte ens men, den ligger där. Nu är alltig låst och hur jag än provar så kan jag inte få bort mappen.

Det jag vill göra är att formatera om hårddisken igen och börja om. Hur gör man detta!? Jag kan inte göra det från servern, jag hittar ingenting på nätet om hur man kan gå tillväga, i tvixens menyer eller i den värdelösa manualen.

Finns det en lösning för detta?

Du gör det krångligare än du bör tycker jag. Ska du formatera hårddisken så ansluter du TViX:en via USB-kabeln till din dator. Högerklickar på den enhet som TViX:en kommer dyka upp som och väljer att formatera. Case closed. :)

Postad 30 June 2008 - 17:54

Superfixarn
  • Superfixarn
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Är det någon som testat att plugga in TViX:en till en vanlig tjock-TV (ifall man vill ta med den till sommarstugan eller så)? Är det adapter från S-video till scart som gäller då?

Hur blir GUI:t med menyer och iconview etc? Läsbart?

Postad 30 June 2008 - 18:39

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Är det någon som testat att plugga in TViX:en till en vanlig tjock-TV (ifall man vill ta med den till sommarstugan eller så)? Är det adapter från S-video till scart som gäller då?

Hur blir GUI:t med menyer och iconview etc? Läsbart?

Jadå, det går bara bra det. Du ser lätt i menyerna. Självfallet blir det brutalt mycket snyggare med en TV som är HD Ready, men visst, det fungerar via S-video etc. Adapter fungerar bra. Du väljer. :)

Postad 30 June 2008 - 19:39

Kapten Zoom
  • Kapten Zoom
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Jag är väldigt sugen på att köpa en M-7000A men jag skriver i den här tråden då den är mer aktiv. Jag köpte Sonys första Full-HD videokamera (HDR SR-1) för 1,5 år sedan och den producerar filer med filtillägget .m2ts (även Canon gör detta). Är det någon som vet ifall M-7000A klarar av att spela upp detta format? Så fort någon kan bekräfta detta klickar jag på "Beställ"-knappen! Jag skulle kunna filma en mycket kort sekvens och lägga upp en sådan fil här ifall någon har lust att testa ifall M-6500A eller M-7000A stödjer detta?

Postad 30 June 2008 - 19:39

Morphond
  • Morphond
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Skaffade mig en TViX för en knapp vecka sedan och är mycket nöjd med köpet. Har bara ett litet problem, nämligen med att klockan plötsligt ställt om sig minus ca 30 min då och då. Detta verkar hända lite slumpvis. Har någon annan varit med om detta?

Postad 30 June 2008 - 19:41

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Jag är väldigt sugen på att köpa en M-7000A men jag skriver i den här tråden då den är mer aktiv. Jag köpte Sonys första Full-HD videokamera (HDR SR-1) för 1,5 år sedan och den producerar filer med filtillägget .m2ts (även Canon gör detta). Är det någon som vet ifall M-7000A klarar av att spela upp detta format? Så fort någon kan bekräfta detta klickar jag på "Beställ"-knappen! Jag skulle kunna filma en mycket kort sekvens och lägga upp en sådan fil här ifall någon har lust att testa ifall M-6500A eller M-7000A stödjer detta?

Lägg upp med länk så vi kan dra ner och kolla. Är du riktigt bra, så lägger du upp några små mycket korta filer, med olika inställningar för ljud och bild, om det nu är något som går att ställa in. :)

Postad 30 June 2008 - 19:53

Kapten Zoom
  • Kapten Zoom
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Lägg upp med länk så vi kan dra ner och kolla. Är du riktigt bra, så lägger du upp några små mycket korta filer, med olika inställningar för ljud och bild, om det nu är något som går att ställa in. :)

Jag ska spela in en kort liten filmsnutt och lägger upp den här om en liten stund. Stay tuned!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.