Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic Plasma 2013

4746 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Panasonic Viera TX-P50ST60Y (TV) 6 8,71 (30) Inga priser
Panasonic Viera TX-P42ST60Y (TV) 6 8,6 (4) Inga priser
Panasonic Viera TX-P42X60E (TV) 3 7,5 (1) Inga priser
Panasonic Viera TX-P50X60E (TV) 3 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55ST60Y (TV) 6 9,13 (15) Inga priser
Panasonic Viera TX-P65ST60Y (TV) 6 8,35 (22) Inga priser
Panasonic Viera TX-P65VT60Y (TV) 7 9,15 (19) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55VT60Y (TV) 7 8,74 (18) Inga priser
Panasonic Viera TX-P50VT60Y (TV) 7 9 (14) Inga priser
Panasonic Viera TX-P50ST60E (TV) 1 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55ST60E (TV) 1 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P50GT60Y (TV) 4 7,5 (1) Inga priser
Panasonic Viera TX-P42GT60Y (TV) 2 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P60ZT60E (TV) 7 8,56 (8) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55STW60 (TV) 1 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P65STW60 (TV) 1 (0) Inga priser
36 relaterade trådar
Panasonic TX-55HZ980E (28 inlägg) 4 år sedan
OLED och Plasma? (34 inlägg) 6 år sedan
Fantastisk TV, som är fantastiskt trasig :/ (8 inlägg) 8 år sedan
Köpt TV (13 inlägg) 8 år sedan
3D-glasögon (4 inlägg) 9 år sedan
Är LG 55EA880W enda alternativet om man vill köpa till våren? (16 inlägg) 10 år sedan
Projektor vs TV till vardagsrum (123 inlägg) 10 år sedan
köpa stor tv nu (12 inlägg) 10 år sedan
Hur stor bild har du? (174 inlägg) 10 år sedan
Köpa ny plasma! (43 inlägg) 10 år sedan
panasonic st60 hdmi signal (3 inlägg) 10 år sedan
Sony Bravia KDL-55W905A eller Panasonic Viera TX-P55VT60Y (6 inlägg) 10 år sedan
Ny tv 55"-65" Max 25.000:-, Väldigt ljust rum.. (5 inlägg) 11 år sedan
Hjälp med TV-köp, bråttom! (3 inlägg) 11 år sedan
SONY KDL55W905 eller Panasonic TX-P60ZT60E. Ska beställa idag! (15 inlägg) 11 år sedan
P55VT60Y vs UE55F8005 (5 inlägg) 11 år sedan
Bästa valet? P65ST60Y. (18 inlägg) 11 år sedan
Vilken Tv ska jag välja? ST60 eller 8005 (16 inlägg) 11 år sedan
För stor TV? (finns väl inte!) (22 inlägg) 11 år sedan
TX-P50ST60Y kanallista med både analoga och digitala kanaler. (1 inlägg) 11 år sedan
Mellandagsrea 2013 (197 inlägg) 11 år sedan
Bakgrundsbelyst eller kantbelyst LED? (4 inlägg) 11 år sedan
Tv till 5 meter, hjälp! (30 inlägg) 11 år sedan
Letar "dum" prisvärd LED 7-10k (2 inlägg) 11 år sedan
Samsung UE55F6655 eller Panasonic TX-P55ST60Y (30 inlägg) 11 år sedan
PS51F8505 vs. TX-P50VT60Y (3 inlägg) 11 år sedan
Hur bra är Samsung ps64f5005 (10 inlägg) 11 år sedan
Ännu en "vilken ska jag välja"-tråd – PS50ST60Y / 46F8005 / KDL-W80 (6 inlägg) 11 år sedan
Behöver råd ang tv-köp. Lite panik.. (19 inlägg) 11 år sedan
Ersätta Pioneer TV, varför så svårt (17 inlägg) 11 år sedan
Bildfråga panasonic st60y (19 inlägg) 11 år sedan
Hjääälp! Jag blir galen av alla dessa val! (21 inlägg) 11 år sedan
NAS-lösning (3 inlägg) 11 år sedan
Ny plasma - hjälp med val (9 inlägg) 11 år sedan
Panasonic P50GT60, CI+ modul upptäckt, vid varje uppstart (7 inlägg) 11 år sedan
Spela på en TX-P55ST60Y, byta ut en 40A656A1 (0 inlägg) 11 år sedan

Postad 01 december 2013 - 12:05

davidlussi
  • davidlussi
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hej,
Har precis köpt en Panasonic Viera TX-p42ST50 och försöker nu förjävels få igång SVT play på den rackarn.
Skulle, i det ultimata läget, vilja kunna strömma svt play direkt från mobilen eller pcn (win 7 och win xp) till tvn. Den har ju en DLNA server så det borda la funka?

Om inte kan jag sätta upp en server bara för att få svt play -> tvn så smidigt som möjligt. Vill helst slippa sladd.
Behöver inte visa några filmer osv då jag har netflix till det (app på tvn).

Har googlat sönder mig, antingen är jag dålig på att googla eller så har jag otur... Hjälp mottages tacksamt!

Postad 01 december 2013 - 14:33

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0
Gå till APP web-browse, skriv in svtplay.se, ta-da klart, förutsätter att TV är nätverks ansluten.

OBS ! nu till det tråkiga ST modellen har inte stöd för fullskärm av browsern !

Redigerat av ljudnisse, 01 december 2013 - 14:35.

Postad 01 december 2013 - 15:43

mad_cow
  • mad_cow
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Hej,

Är på jakt efter en ny tv och har fått upp ögonen för en 55" st60 efter att ha läst allt positivt om den (och vt60) i denna tråden.

Var idag på Elgiganten och kollade på nämnda tv och måste säga att jag inte alls var imponerad. Vet inte hur denna tv var inställd, men den hade otroligt bleka färger, och vit såg mer ut som brun-beigt jämfört med övriga apparater runtomkring. Direkt ovanför denna apparat satt en WT60 LED-LCD som både jag och frugan tyckte var bra mycket trevligare med riktigt fina färger och vit som var vit. Tyckte även att svart var svartare på denna än på plasman, och det ska väl inte ens vara möjlig på en LED-LCD? När det gäller den "beiga" vita färgen, är detta något som är specifikt för plasma, eller var det bara så att de apparater som de hade uppsatta var dåligt inställda?

Hur som helst, så funderar jag nu istället på en WT60 eller en ET60 istället, då jag tilltalades bättre av dess färgåtergivning och svärta. Men vill höra vad den samlade expertisen säger, och hur jag skulle uppleva både en ST60 och en WT60/ET60.

Läste en review på WT60/ET60 där man påpekade att en IPS-panel (som sitter i dessa) inte är så vidare bra för svärta, speciellt i mörka rum och detta gör en ju lite orolig övre att köpa dessa då rummet som tv:n ska stå i är en gillestugan med 3 små fönster = relativt mörkt, men inte helt mörklagt.

Hur som helst, ber om ursäkt att jag besudlar tråden med frågor ang. LED-LCD men det är ju som alternativ mot en ST60 som det gäller :)

/Christian

Redigerat av mad_cow, 01 december 2013 - 15:43.

Postad 01 december 2013 - 16:27

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 304 inlägg
  • 0
Gå på Samsung plasma 8505 istället, där har du ljusstyrkan som saknas hos Panasonic.

Postad 01 december 2013 - 17:17

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Gå på Samsung plasma 8505 istället, där har du ljusstyrkan som saknas hos Panasonic.

Precis som Junkan säger, om du vill ha en plasma med lite tryck i så köp en Samsung F8505 så får du mkt bättre ljusstyrka och en svärta som bara slås av Panasonic ZT60 och VT60 (i ett mörkare rum). Vill du främst ha en tv som fungerar optimalt i rätt mörka rum så är Panasonic ett utmärkt val.

Postad 01 december 2013 - 17:48

Unregisteredd4b81901
  • Unregisteredd4b81901
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0
8505 är kompatibel med torktumlare så de är väl inget att fundera på , bara slå till :D

Bifogad fil  tork.jpg   228,2K   37 Antal nerladdningar

Postad 01 december 2013 - 18:19

mad_cow
  • mad_cow
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Samsungen har jag inte kollat på, får ta mig en titt på den.

Någon som har erfarenhet av panasonics LED som jag nämnde ovan, hur är det med svärtan i ett lite mörkare rum? Designen med den minimala ramen tilltalar både mig och frugan mer än den " tjocka" ramen på plasman. Dessutom när ramen inte är svart så kommer man ju inte störa sig lika mycket på att ramen är svartare än det svarta i bilden om ni förstår hur jag tänker. Detta är något som jag stör mig på väldigt mycket nu.

Postad 01 december 2013 - 18:37

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

8505 är kompatibel med torktumlare så de är väl inget att fundera på , bara slå till :D

Måste vara värmen från all ljusstyrka som kan återanvändas i torktumlaren :D

Postad 01 december 2013 - 20:05

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2 261 inlägg
  • 0

Någon som har erfarenhet av panasonics LED som jag nämnde ovan, hur är det med svärtan i ett lite mörkare rum? .

I ett lite mörkare rum kör Panas plasmor (ST/GT/VT/ZT) över sina LED-syskon rejält när det gäller svärta. Du får avgöra vad som är viktigast, svärta eller ljusstyrka. Eftersom du ska ha teven i en gillestuga så skulle jag rekommendera dig att prioritera svärtan...
Jag har själv en ST50 i ett normalt vardagsrum med normal mysbelysning och ljusstyrkan räcker till gott och väl.

Postad 01 december 2013 - 20:36

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1 883 inlägg
  • 0

Hej,
Var idag på Elgiganten och kollade på nämnda tv och måste säga att jag inte alls var imponerad. Vet inte hur denna tv var inställd, men den hade otroligt bleka färger, och vit såg mer ut som brun-beigt jämfört med övriga apparater runtomkring. Direkt ovanför denna apparat satt en WT60 LED-LCD som både jag och frugan tyckte var bra mycket trevligare med riktigt fina färger och vit som var vit. Tyckte även att svart var svartare på denna än på plasman, och det ska väl inte ens vara möjlig på en LED-LCD? När det gäller den "beiga" vita färgen, är detta något som är specifikt för plasma, eller var det bara så att de apparater som de hade uppsatta var dåligt inställda?
/Christian

Har du samma miljö hemma som dom har på Elgiganten så tycker jag du slår till på den LCD skärm du såg i affären, med dessa inställningar som dom har på TV apparaterna i elladorna så skulle jag få sitta med solglasögon konstant på mig då ljuset skulle vara på tok för starkt, speciellt LCD TVn.

Redigerat av RedMarathon, 01 december 2013 - 20:37.

Postad 01 december 2013 - 20:43

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1 883 inlägg
  • 0

Nu förstår jag varför Samsung inte har bekymmer med kylning i sina plasmor. :lol:

Postad 01 december 2013 - 20:57

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Har du samma miljö hemma som dom har på Elgiganten så tycker jag du slår till på den LCD skärm du såg i affären, med dessa inställningar som dom har på TV apparaterna i elladorna så skulle jag få sitta med solglasögon konstant på mig då ljuset skulle vara på tok för starkt, speciellt LCD TVn.

Måste bara fråga iom att denna typ av kommentar dyker upp då pass ofta, inte är det väl nån som på fullaste allvar tycker att att det gör ont i ögonen att kolla på en typisk LCD i ett mörkt rum? Då menar jag inte främst en riktigt batcave med svarta väggar, tak, golv och möbler, utan i ett typiskt svenskt vardagsrum och en LCD som iaf inte är maximalt felinställd. Att man sen kanske inte personligen föredrar sin bild så har jag all respekt för (jag kör själv plasma) men det är väl inte riktigt samma sak :)

Redigerat av improwise, 01 december 2013 - 20:59.

Postad 01 december 2013 - 23:40

DonRon
  • DonRon
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0
Har lite frågor angående DLNA streaming.
Jag har en NAS här i hemmet, kommer jag kunna komma åt min lagrade media via TVns DLNA?

Postad 02 december 2013 - 10:55

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0

Har lite frågor angående DLNA streaming.
Jag har en NAS här i hemmet, kommer jag kunna komma åt min lagrade media via TVns DLNA?

Svar :JA, men alla filformat stöds inte och textning från sep. fil kommer troligen inte funka.

Postad 02 december 2013 - 11:25

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0

inte är det väl nån som på fullaste allvar tycker att att det gör ont i ögonen att kolla på en typisk LCD i ett mörkt rum? Då menar jag inte främst en riktigt batcave med svarta väggar, tak, golv och möbler, utan i ett typiskt svenskt vardagsrum och en LCD som iaf inte är maximalt felinställd.

Faktiskt ett av de vanligare klagomålen jag träffat på från just icke-hemmabionördar. De upplever sin befintliga LCD som ansträngande och vill köpa nytt. Då förklarar jag vad bakgrundsbelysning är för något. :)

Postad 02 december 2013 - 13:27

Unregistered2df24d9e
  • Unregistered2df24d9e
  • Lärjunge

• 338 inlägg
  • 0
Jag har ett svagt minne av att uppdateringsfrekvens inte spelar någon roll och att det mest är ett trick hos försäljarna.

Minns jag rätt? Tex harSamsungs 8 serie plasma har 600hz och Panasonics VT har 3000hz. Detta är då Sub-field jag framförallt syftar på.

Postad 02 december 2013 - 14:46

DonRon
  • DonRon
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0

Svar :JA, men alla filformat stöds inte och textning från sep. fil kommer troligen inte funka.

Tack för ditt svar.
Följdfrågan lyder:
Då min NAS inte klarar av plex (ännu), kan jag endå komma åt filerna och bläddra runt i mapparna likt en Boxee Box?

Postad 02 december 2013 - 17:57

Unregistered41836655
  • Unregistered41836655
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hur lång tid tog det för er som beställde VT60 från hembiobutiken, tills ni fick den hem?

Postad 02 december 2013 - 17:58

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1 883 inlägg
  • 0

Måste bara fråga iom att denna typ av kommentar dyker upp då pass ofta, inte är det väl nån som på fullaste allvar tycker att att det gör ont i ögonen att kolla på en typisk LCD i ett mörkt rum? Då menar jag inte främst en riktigt batcave med svarta väggar, tak, golv och möbler, utan i ett typiskt svenskt vardagsrum och en LCD som iaf inte är maximalt felinställd. Att man sen kanske inte personligen föredrar sin bild så har jag all respekt för (jag kör själv plasma) men det är väl inte riktigt samma sak :)

Jag upplever att dom flesta LCD skärmar i handeln är ordenligt uppskruvade ljusmässigt och skulle jag sitta i min hemmijö (allrum med 2 fönster som har norrläge) så skulle jag inte palla länge utan att omgående ändra om inställningarna eller sätta på mig solglasögon.

Jag vill inte svartmåla själv LCDn men dom har sämsta ljusinställning i butikerna.

Redigerat av RedMarathon, 02 december 2013 - 18:00.

Postad 02 december 2013 - 18:49

Man of Steel
  • Man of Steel
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Folk verkar helt klart gilla felinställda tv apparater, det dynamiska läget med övermättade färger. Varje gång jag ser på tv hos min äldre syster så vill man bara spy då man ser bilden. Man ändrar till film läget och ställer om bilden så den ser mer naturlig ut. Och gissa vad? Varje gång man är dit efter det så är tvn inställd på det dynamiska läget igen :P

Hur lång tid tog det för er som beställde VT60 från hembiobutiken, tills ni fick den hem?

Beror på vart i Sverige du bor. Söderut 2 dagar och mer norrut 3 dagar. För mig tog det tre dagar.

För övrigt så tycker jag att Hemmabiobutiken är riktigt bra att ha och göra med. Jag visste alltid vart jag skulle beställa tvn ifrån i.o.m. ett extra års garanti.

Postad 02 december 2013 - 19:42

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0

Tack för ditt svar.
Följdfrågan lyder:
Då min NAS inte klarar av plex (ännu), kan jag endå komma åt filerna och bläddra runt i mapparna likt en Boxee Box?

Ja det kommer att funka med du får inte upp något lull-lull så som poster, omslag osv. har själv testa med ca 10gb .mkv trådat från min Synology NAS och det funkar bra, men kör min Intel NUC för det mesta.

Postad 02 december 2013 - 22:32

Libell
  • Libell
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Nu sitter min 65ST60Y äntligen på väggen, och med all skit avstängd, kontrast, ljus och skärpa nerdraget är ändå bilden helt jävla sjukt bra. Jävligt nöjd! Den buzzar en aning mer än mina föräldrars dito, men det stör bara när jag sitter och surfar korta stunder (1-2min) med HTPCn.

Postad 02 december 2013 - 23:34

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Faktiskt ett av de vanligare klagomålen jag träffat på från just icke-hemmabionördar. De upplever sin befintliga LCD som ansträngande och vill köpa nytt. Då förklarar jag vad bakgrundsbelysning är för något. :)

Är det måhända samma kunder som anser att 40" på bara 5 m avstånd är för stort och som dessutom tror att man faktiskt får fyrkantiga ögon om man sitter för nära tv:n? :)

Postad 03 december 2013 - 15:03

LaPortnoy
  • LaPortnoy
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Nu har jag haft min nya 55ST60 ett tag och känner mig redo för lite kommentarer.

Hade tidigare en Panasonic 42GT10
Anledningen till att jag bytte TV var dels behovet av större skärm, men framförallt missnöje med fläktljud och att GT10 helt plötsligt tappade sin svärta efter ett visst antal timmar, något som Panasonic vägrat erkänna som ett fabrikationsfel utan hänvisat till någon form av "kompensation" av "förbrukad" skärm...

Så jag övervägde noga mitt val då Panasonic delvis förlorat mitt förtroende pga detta...

Då vi ändå är inne på fläktljudsproblem, kan jag även nämna att jag även bytte min surrande CanalDigital 250Gb-box till deras nya 500 Gb-box helt utan fläktar. http://www.canaldigi...en/?productid=1

Sålde även min PS3 som jag använt till BluRay och köpte Panasonics BDT500 som också är helt makalöst ljudlös.
http://www.whathifi....onic-dmp-bdt500

Så nu har jag ett HELT LJUDLÖST SYSTEM, detta är helt underbart !!!! Det är detta jag uppskattar mest med min investering. Man kan bokstavligen Ta på tystnaden i dialogfilmer, fantastiskt.
Jag köper inte argumentet ”att det hörs inget när man har volym på”

Valet stod mellan Samsung LED 55F8005, Panasonic 55ST60 och Panasonic 55VT60.

VT60 gick bort direkt pga av fläktar, aldrig mer en TV med fläktar. Den får vara hur bra som helst, men fläktar låter. Punkt slut.
Samsung 8005 upplevda jag som överraskande bra, har inte gillat LCD/LED tidigare men detta var bra, men efter att ha hårdgranskat 2 st i mörker gick den bort pga Clouding.
Kvar blev ST60, ljudlös, suverän svärta, och även billigare.

Men hur presterar den efter att nyhetens behag lagt sig och man blir allt mer kritisk i sin granskning?

Svärtan är fantastisk, vem trodde något annat ;-)
Inbyggda mediaspelaren fungerar klockrent, i med en Hårddisk, sen är det bara att köra.
Vissa program i ”Apps” över förväntan, bra.
True Cinema-läget riktigt bra, kräver dock några mindre justeringar.
Normal-läget bra lämpat för dagsljus, kräver dock några justeringar.
True-cinema har lite för röd/brun nyans, och Normal lite för blå nyans samt är för ljusstark för mörkt TV-tittande kvällstid…

Värt att nämna är, att tvärtemot många andra här på forumet kan jag ibland med glädje slå på ”Intelligent Frame Creation” för att i vissa filmer få det jag kallar ”Samsung-LED-djupet” i bilden, t ex Transformers-filmerna gör sig mycket bra med det extrema djupet denna funktion skapar.
Så att konsekvent säga att alla ”extra funktioner” skall vara i läge off är i mitt tycke fel, prova er fram för böveln ;-)

Vid väldigt, väldigt ljusa bilder kan jag höra svag Buzzning (sitter på ca 3 meters avstånd), detta hörs kanske lite tydligare pga min knäpptysta utrustning, men jag upplever det inte som extremt störande, fläktar är betydligt mer störande, tro mig, men buzzning finns tyvärr…
Tycker också att det finns mer att önska gällande rörelsehanteringen på denna TV, den ”blurrar” en del…
Betraktningsvinkeln är i stort sett oändlig i sida när man sitter i soffan, men ovanifrån är det mycket sämre, om man står upp o tittar ( t ex bara stannar till för att se ett intressant inlägg) tappar man både ljus o färg, rejält..

3D har jag bara tittat på en gång för att se att funkar. Kul grej men jobbigt i längden. Kan passa på att tipsa om dessa betydligt billigare glasögon http://cdon.se/hemel...02-xc-p23663628
Funkar precis lika bra som Panasonics men till ett kanonpris, endast lite sämre avskärmning för sidoljus…

Redigerat av LaPortnoy, 03 december 2013 - 15:05.

Postad 03 december 2013 - 15:43

davidlussi
  • davidlussi
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Gå till APP web-browse, skriv in svtplay.se, ta-da klart, förutsätter att TV är nätverks ansluten.

OBS ! nu till det tråkiga ST modellen har inte stöd för fullskärm av browsern !

Tack för ditt svar!
Finns det inget sätt att få bild + ljud från datorn till TVn utan att behöva harva runt i den webläsaren?
Var inne på kjell o Co för att köpa en VGA + audio -> HDMI konverter men det vill dom ha 400kr för vilket jag tycker är lite väl saftigt.

Är lite inne på att köra med google chromecast men känns lite overkill till föräldrarna...

Postad 03 december 2013 - 17:27

DonRon
  • DonRon
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0
Skiljer det något på mjukvaran mellan ST/VT 60?
Tänker då på appar osv.

Postad 03 december 2013 - 18:39

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0

Skiljer det något på mjukvaran mellan ST/VT 60?
Tänker då på appar osv.

DEt jag vet saknas på ST är:
Ej fullskärm i web-browser
Ej Miracast

Postad 03 december 2013 - 19:25

Thomas S
  • Thomas S
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

.......

3D har jag bara tittat på en gång för att se att funkar. Kul grej men jobbigt i längden. Kan passa på att tipsa om dessa betydligt billigare glasögon http://cdon.se/hemel...02-xc-p23663628
Funkar precis lika bra som Panasonics men till ett kanonpris, endast lite sämre avskärmning för sidoljus…

Kan också bekräfta att dessa glasögon fungerar alldeles utmärkt, jag har dock en VT60. :)

Postad 03 december 2013 - 19:31

Unregistered44018
  • Unregistered44018
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Någon som har erfarenhet av panasonics LED som jag nämnde ovan, hur är det med svärtan i ett lite mörkare rum? Designen med den minimala ramen tilltalar både mig och frugan mer än den " tjocka" ramen på plasman. Dessutom när ramen inte är svart så kommer man ju inte störa sig lika mycket på att ramen är svartare än det svarta i bilden om ni förstår hur jag tänker. Detta är något som jag stör mig på väldigt mycket nu.

Jag hade 55WT60 hemma några veckor men störde mig på den i mitt tycke mycket dåliga svärtan så det blev en 50VT60 istället och jag är mycket nöjd med bytet. Angående ramen kan jag hålla med om att LED'en är mycket finare men inget man tänker på när den väl sitter där på väggen. Sedan är foten på iaf WT60 katastrofalt ful om man nu inte sätter upp den på väggen, vet inte hur det ser ut med ET60'n.

Postad 04 december 2013 - 04:54

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2 523 inlägg
  • 0

Jag har ett svagt minne av att uppdateringsfrekvens inte spelar någon roll och att det mest är ett trick hos försäljarna.

Minns jag rätt? Tex harSamsungs 8 serie plasma har 600hz och Panasonics VT har 3000hz. Detta är då Sub-field jag framförallt syftar på.

Trick från någon marknadsavdelning någonstans!
Säljarna har ingen aning om vad dom pratar om så dom kan inga trick.

När det gäller alla former av hz så är det bara att totalt glömma dom!
Det är på dom olika tvteknikerna och tillverkarna heeeelt olika siffror dom försöker inbilla folk är samma siffra och att ju högre desto bättre.
Finns ingen plasma med högre hz än 600 och det är blinkningar per sekund, o det tar 10 blinkningar för att bygga upp en bild.
Lcd hertzen är ju något helt annat och är bara rena bildrutor som blinkar en extra gång och detta lurade dom konsumenter med för att påstå att eftersläpningarna blev mindre. Blev dom ju inte då det är hur fort en lcd "släcker" föregående bild som är problemet!
Jaja, rätta mig om jag har fel men tror inte en enda lcd har högre bilduppdatering än 240hz.
480hz har någon haft i siffror men då man läser på förstår man att dom då tagit två funktioner i tvn som uppdaterar i samma 240 och bara tagit det ggr 2 :) fina dom e!

När det gäller högre hz tal än dessa så dök dom upp när samsung ville hitta något som var högre än panasonics 600hz på deras plasmor och hittade en 800hz frekvens på nån bildbehandling och började basunera ut den sörjan. Då rotade panasonic i sin hårdvara och hittade något som gick i 2000hz minsann, att det inte har någonting överhuvudtaget med bilder per sekund att göra, som ju startade hz hetsen en gång i tiden är ju ingen som varken vet eller bryr sig om.

Varför hz?!
Jo därför att en tjocktv flimrar nör den visar 50hz tv material och dörmed löt men den blinka en extra gång med varje bildruta så vips vart bilden lugn o fin.
Detta problem finns inte på lcd som har konstant belysning och därmed kan visa lugn 50hz signal.
På plasma finns flimret eftersom den blinkar fram bilden precis som crt, men det var länge sedan det såldes plasma i sverige som inte hade 100hz, så det är ingen försäljningssiffra.

Sedan har i stort sett alla förändringar av originalsignalen någon form av bieffekt, så det är sällan eller aldrig en ny bildbehandlingsploj är 100% positiv!

Det enda jag kan komma på skulle vara det som faktiskt tar bort lcders eftersläpningar, nämligen att blinka svart mellan bildrutorna, men det tar ju bort ljusstyrka så även det är en kompromiss.

Så... Glöm hz, titta på tvn ni ska köpa, blir ni wowade? Köp! Inte konstigare än så.

Postad 04 december 2013 - 09:38

Vapo
  • Vapo
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0

Kan också bekräfta att dessa glasögon fungerar alldeles utmärkt, jag har dock en VT60. :)

Ang Samsung SSG-P51002 3D-ögona - är dessa mindre än Panasonics aktiva glasögon? Yngsta grabben hade lite problem med Panasonic passformen då de var lite stora för hans skalle (8½ år).

Sen är det nog fel på min TV, eller så har jag fått fläktfixen från fabrik....min VT60 låter f*n ingenting!? ^_^ Fast jag har ju inga audiofila ören för den delen heller... ;)

Postad 04 december 2013 - 11:18

driver x
  • driver x
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Hej!

Har en ST60 och undrar om det finns en genväg/snabbknapp till game mode läget?

Postad 04 december 2013 - 12:46

Unregisteredd060a2f6
  • Unregisteredd060a2f6
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej! jJag har haft min 50VT60 i två månader..

Folk undrar mycket över fläkt och buzzljud och jag kan säga att jag nästan inte hör fläktarna alls, måste verkligen vara helt knäpptyst runt om och då om jag fokuserar så hör jag det svagt. Ingenting jag stör mig på det minsta.

Buzzandet är desto högre, men på en acceptabel nivå, hade en 50GT60 innan och den skrek i jämförelse med denna. Hör det vid låg ljudnivå i väldigt ljusa scener eller när jag använder tvn som skärm när jag leker med datorn. Jag sitter 2.7 meter från tvn..

En annan sak jag tänkt på är det här med inbränning, hur länge måste jag köra skärmtvätt för att det ska försvinna?
Extremt jobbigt att jag måste köra skärmtvätt efter varje helg då viasat fotboll i princip står på hela dagarna. Eftersom dem oftast visar 3 matcher efter varandra på lördagen samt två på söndagen så hänger viasats loggor med ett bra tag. Har kontrasten på 52, ljus på 0 och alla bildförbättringar avstängda.

För övrigt är den klockren!!

Postad 04 december 2013 - 13:46

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Hej! jJag har haft min 50VT60 i två månader..

Folk undrar mycket över fläkt och buzzljud och jag kan säga att jag nästan inte hör fläktarna alls, måste verkligen vara helt knäpptyst runt om och då om jag fokuserar så hör jag det svagt. Ingenting jag stör mig på det minsta.

Buzzandet är desto högre, men på en acceptabel nivå, hade en 50GT60 innan och den skrek i jämförelse med denna. Hör det vid låg ljudnivå i väldigt ljusa scener eller när jag använder tvn som skärm när jag leker med datorn. Jag sitter 2.7 meter från tvn..

En annan sak jag tänkt på är det här med inbränning, hur länge måste jag köra skärmtvätt för att det ska försvinna?
Extremt jobbigt att jag måste köra skärmtvätt efter varje helg då viasat fotboll i princip står på hela dagarna. Eftersom dem oftast visar 3 matcher efter varandra på lördagen samt två på söndagen så hänger viasats loggor med ett bra tag. Har kontrasten på 52, ljus på 0 och alla bildförbättringar avstängda.

För övrigt är den klockren!!

Gissningsvis har du väl en tv som är fixad gällande fläktarna redan i fabrik om du bara haft den i 2 månader, iaf om den tillverkats nyligen. Men bra hur som helst att du inte stör dig på det!

Postad 04 december 2013 - 15:01

Thomas S
  • Thomas S
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

Ang Samsung SSG-P51002 3D-ögona - är dessa mindre än Panasonics aktiva glasögon? Yngsta grabben hade lite problem med Panasonic passformen då de var lite stora för hans skalle (8½ år).
.............

Bild på skillnaden i storlek.
Postad bild

Postad 04 december 2013 - 15:02

rico90
  • rico90
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Hej!

Har en ST60 och undrar om det finns en genväg/snabbknapp till game mode läget?

Som jag har förstått det finns det inte det. Däremot så minns den specifika HDMI-kanalen din inställning. Om du exempelvis har PS3/PS4/XBOX på HDMI1 med gamemode påslaget så kan du ha gamemode asvslaget på HDMI2 där du kanske tittar på digitaltv.

Postad 04 december 2013 - 17:45

driver x
  • driver x
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Som jag har förstått det finns det inte det. Däremot så minns den specifika HDMI-kanalen din inställning. Om du exempelvis har PS3/PS4/XBOX på HDMI1 med gamemode påslaget så kan du ha gamemode asvslaget på HDMI2 där du kanske tittar på digitaltv.

Ok det var synd, då allt går igenom receiver´n, så det blir att fortsätta att stega sig genom inställningarna.

Postad 04 december 2013 - 17:55

Unregistered41836655
  • Unregistered41836655
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Nvm.

Redigerat av Unregistered41836655, 04 december 2013 - 22:34.

Postad 05 december 2013 - 09:38

Vapo
  • Vapo
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0

Bild på skillnaden i storlek.

Tummen upp! :) :)

Postad 05 december 2013 - 23:14

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1 883 inlägg
  • 0
Kan man ser på TVn VT 60 hur många brinntimmar den har och i så fall hur?

Hittade denna som redan fanns i forumet.

"Press and hold the {VOL -} button ON THE PLASMA TV.
Then press the {INFO} button on the remote control 3 times.

"Start Adjustment Menu" message will be displayed followed
by the Service Menu after few seconds.

ADJUST {Picture Adjustment}
WB-ADJUST {White Balance Adjustment}
OPTION {Option Setting}
V-SUS {V-SUS Adjustment}
AGING
SRV-TOOL {Service Tool}
{1} & {2} buttons move through options

Press the {2} button once to select "SRV-TOOL".

Then press the {OK} button to access it.

Using the cursor keys, highlight the right side
of the last item "PTCT :00.00.00.00.00" :

Then press and hold the {MUTE} button for 3 seconds.

Time and Count will be displayed in red color:

__TIME = Hours : Minutes of operation.
COUNT = Times the Plasma was powered on."

To exit, unplug the power cable."

Redigerat av RedMarathon, 05 december 2013 - 23:27.

Postad 06 december 2013 - 00:09

Gullberg_89
  • Gullberg_89
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0

Kan man ser på TVn VT 60 hur många brinntimmar den har och i så fall hur?

Hittade denna som redan fanns i forumet.

"Press and hold the {VOL -} button ON THE PLASMA TV.
Then press the {INFO} button on the remote control 3 times.

"Start Adjustment Menu" message will be displayed followed
by the Service Menu after few seconds.

ADJUST {Picture Adjustment}
WB-ADJUST {White Balance Adjustment}
OPTION {Option Setting}
V-SUS {V-SUS Adjustment}
AGING
SRV-TOOL {Service Tool}
{1} & {2} buttons move through options

Press the {2} button once to select "SRV-TOOL".

Then press the {OK} button to access it.

Using the cursor keys, highlight the right side
of the last item "PTCT :00.00.00.00.00" :

Then press and hold the {MUTE} button for 3 seconds.

Time and Count will be displayed in red color:

__TIME = Hours : Minutes of operation.
COUNT = Times the Plasma was powered on."

To exit, unplug the power cable."

Det fungerar :)

Postad 06 december 2013 - 00:45

byan
  • byan
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hittade det här, lite enklare. Under help menu>system information the first numbers under status 4 (c***) is the hours used.

Postad 06 december 2013 - 07:45

Gullberg_89
  • Gullberg_89
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0

Hittade det här, lite enklare. Under help menu>system information the first numbers under status 4 (c***) is the hours used.

Jaha fasiken vad nice :) Tummen upp !!!

Postad 06 december 2013 - 14:39

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0
Hej!

Jagar en tv till spelrummet.....om jag har förstått det rätt så är GT60:n exakt lika bra som VT60:n när det kommer till input lag och svärta i ett mörkt rum?

OCH den har inte nån jobbig fläkt?:)

Någon som kan hjälpa mig?!:)

Mvh/micke

Postad 06 december 2013 - 16:46

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1 883 inlägg
  • 0

Förstod att det skulle finnas ett enklare sätt. Tack byan!

Postad 06 december 2013 - 17:08

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0

Hej!

Jagar en tv till spelrummet.....om jag har förstått det rätt så är GT60:n exakt lika bra som VT60:n när det kommer till input lag och svärta i ett mörkt rum?

OCH den har inte nån jobbig fläkt? :)

Någon som kan hjälpa mig?! :)

Mvh/micke

VT60 är bättre, ahr själv en GT60 som jag är mkt nöjd med, för spel så är den bättre än ST60 gällande lagg

Postad 06 december 2013 - 22:40

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

VT60 är bättre, ahr själv en GT60 som jag är mkt nöjd med, för spel så är den bättre än ST60 gällande lagg

Hej!

Visst är GT60:n utan fläkt?

Bättre?…..vad tänker du då på dom flesta tester jag läst säger att GT:n levererar samma bild i hyfsat mörkt rum.

Mvh/micke

Postad 06 december 2013 - 23:57

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0

Hej!

Visst är GT60:n utan fläkt?

Bättre?…..vad tänker du då på dom flesta tester jag läst säger att GT:n levererar samma bild i hyfsat mörkt rum.

Mvh/micke

VT har bättre panel, filter, hgt osv jämför spec på panasonic.se, och ja GT har inga fläktar därav min eget val :)

Postad 07 december 2013 - 10:57

apandrak
  • apandrak
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Har införskaffat 55VT60 och är mycket nöjd med bilden. Dessvärre inte lika nöjd med fläktljudet och funderar på att ringa Panasonic för att försöka få till fixen som finns.

Har även ett annat väldigt konstigt problem som förvisso är lätt att komma runt men likförbannat väldigt störande. Jag har allt kopplat med HDMI genom min förstärkare (tv-box, ps3, htpc) och sen vidare till tv'n. Om jag startar förstärkaren först och sen tv'n får jag inget ljud utan måste starta tv'n först och sen förstärkaren för att få ljud.
Någon som känner igen detta och finns det en lösning?

Postad 07 december 2013 - 13:25

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0
Någon mer som noterat att om man tittar på play kanal tex TV4play så klar inte WEB-browsern av reklam avbrotten, blir bara svart i rutan :(

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.