Interstellar var ingen vidare film, men en ny demorulle för bas kan det nog bli. ![]()
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 22 March 2015 - 01:10
Postad 22 March 2015 - 07:54
Jag tyckte den var grymt bra, ska bli kul att se den hemma när den släpps på blu-ray... ![]()
Postad 22 March 2015 - 09:06
Interstellar är en grymt bra film! Lite krampartat när Cooper lämnar familjen annars top notch!
Redigerat av Unregistered295546cf, 22 March 2015 - 09:06.
Postad 22 March 2015 - 09:36
Men det var absolut ett trevligt basspår
Postad 22 March 2015 - 10:50
Ni som har sett mitt album har väl sett att jag har ett valv bakom soffan som leder in i ett annat rum.
Är det något jag skall hänga ett draperi i det hålet eller spelar det ingen större roll.
Postad 22 March 2015 - 11:01
Ni som har sett mitt album har väl sett att jag har ett valv bakom soffan som leder in i ett annat rum.
Är det något jag skall hänga ett draperi i det hålet eller spelar det ingen större roll.
Det tycker jag att du definitivt skall prova i alla fall. Du kanske kan hänga upp något provisoriskt och prova bara, och se vad du tycker om det? Borde sänka efterklangen något, har gjort liknande själv här hemma.
Redigerat av genstruktur, 22 March 2015 - 11:04.
Postad 22 March 2015 - 11:09
Postad 22 March 2015 - 11:17
Ett experiment som jag hoppas ska ge lite i vårat öppna rum. En åtgärd som dessutom inte sitter upp jämt utan är genomförbar med tanke på min andra hälft. Nu är hon ganska förstående och vi delar till vis del intresset även om det inte hamnar lika högt på priolistorna
Postad 22 March 2015 - 11:18
Postad 22 March 2015 - 11:28
Kanske finns fördelar att flytta fram soffan men man får mäta eller prova sig fram.
Postad 22 March 2015 - 13:29
Nej för basen gör det inget att hänga ett skynke för ett valv.
Jodå, det kan absolut göra skillnad för basen
Postad 22 March 2015 - 13:35
.
Jaha, vad trevligt! Mer än jag visste. Då får kylmander verkligen hänga upp ett skynke! ☺
Postad 22 March 2015 - 14:04
Postad 22 March 2015 - 18:04
Vad finns det för bra hemmabio butiker i Stockholm som har kalibrerade projektorer på demo?
Postad 22 March 2015 - 18:13
När jag ids ska jag själv få upp ett draperi med armeringsjärn i för att få bukt på lite resonansproblem jag har här. Järnen är där för att draperiet skall vara stilla så att luften tvingas igenom tyget istället för att flytta på det.
Haha, då vet man att man har bastryck ![]()
Själv har jag haft mattiasBGD hemma hos mig som hjälpt mig mäta upp rummet med REW och ställt in mindspn lite bättre än bara på gehör. Mattias vet hur en slipsten skall dras, mätproffs!
Tack Mattias! ![]()
Redigerat av genstruktur, 22 March 2015 - 18:15.
Postad 22 March 2015 - 19:22
Ja de var en trevlig eftermiddag med nya intryck hoppas du kan vara med på Roberts tillställning som inte borde vara allt för långt borta. Bättre att jag tar med CSS golvarna dit istället för att spela dom hemma hos mig.
Postad 22 March 2015 - 20:08
Proffs ta inte i så du spricker
Ja de var en trevlig eftermiddag med nya intryck hoppas du kan vara med på Roberts tillställning som inte borde vara allt för långt borta. Bättre att jag tar med CSS golvarna dit istället för att spela dom hemma hos mig.
Äsch, var inte blyg nu
.
Mmm skall anmäla mig tänkte jag! Skall bli kul att förhoppningsvis höra dem då
.
Edit: Om någon har en balanserad mindsp 2x4 över, så hojta till!
Redigerat av genstruktur, 22 March 2015 - 20:31.
Postad 22 March 2015 - 22:01
Vad finns det för bra hemmabio butiker i Stockholm som har kalibrerade projektorer på demo?
Kan rekommendera Hembiobutiken, fick ett väldigt bra och proffsigt bemötande av Thomas Ytterberg (Ringblixt) när jag köpte min projje.
Postad 22 March 2015 - 22:28
Edit: Om någon har en balanserad mindsp 2x4 över, så hojta till!
hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=134955
Postad 22 March 2015 - 22:31
Tack! ![]()
Kollade för bara några timmar sedan juh!
Postad 22 March 2015 - 22:52
Bara skit på tv och ingen film jag var jättesugen på ledde till att jag tittade på Pacific Rim nu.'
Köpte den på blålaser för en tjuga för ett tag sen.
Hade för mej att det var en riktig rövfilm. Nu tyckte jag att den var skitbra! ![]()
Ganska hyfsat basspår på den också. ![]()
Postad 22 March 2015 - 23:31
Kan rekommendera Hembiobutiken, fick ett väldigt bra och proffsigt bemötande av Thomas Ytterberg (Ringblixt) när jag köpte min projje.
Tackar. ![]()
Postad 23 March 2015 - 06:38
.
Hur pass stor skillnad förväntar du dig i efterklangsreducering av lösningen, och i vilket register?
Postad 23 March 2015 - 09:02
Hur pass stor skillnad förväntar du dig i efterklangsreducering av lösningen, och i vilket register?
Jag förväntar mig en minskad decaytid i hela basområdet och att skillnaden iaf är över JND. Men inte mycket mer.
Postad 23 March 2015 - 09:18
Det blev köp, tack igen! ![]()
Ser du en UMIK så säg till
.
Postad 23 March 2015 - 15:58
UMIK-1 är en kaliberad usb-mikrofon saluförd av miniDSP.com. Den går att använda rakt in i REW med kaliberingsfilen.
Postad 23 March 2015 - 17:27
UMIK-1 är en kaliberad usb-mikrofon saluförd av miniDSP.com. Den går att använda rakt in i REW med kaliberingsfilen.
Det enda som inte följer med är kompetens att tolka mätningarna på ett bra sätt
PS. Det kan inte jag heller, så även om det är ett lite (mycket) drygt inlägg, så hoppas jag att det manar till lite eftertanke. Hint: Ett rum ska inte mäta rakt...
Postad 23 March 2015 - 18:48
För er som har facebook, kolla in Lucas Simonsson med klippen Största rädslan som liten samt Det här är det värsta ens föräldrar hade kunnat göra som liten.
Jag skrattade så tårarna sprutade ![]()
Det enda som inte följer med är kompetens att tolka mätningarna på ett bra sätt
.
PS. Det kan inte jag heller, så även om det är ett lite (mycket) drygt inlägg, så hoppas jag att det manar till lite eftertanke. Hint: Ett rum ska inte mäta rakt...
Du ser ju om något är helt bananas, samt kan posta och visa på div forum där man kan få hjälp att tolka och göra lite fix efter det.
Postad 23 March 2015 - 18:58
Observera att en av dom största motståndarna till FB någonsin är den som nämner FB mest av alla nu för tiden. ![]()
Postad 23 March 2015 - 19:06
Klistrar in Faktiskts hifikg:s experiment här så att fler kan få sej ett gott skratt. ![]()
https://www.dropbox....12boom.mov?dl=0
Postad 23 March 2015 - 19:46
Klistrar in Faktiskts hifikg:s experiment här så att fler kan få sej ett gott skratt.
https://www.dropbox....12boom.mov?dl=0
Hahaha, vad platt ljudet blev helt plötsligt
Postad 23 March 2015 - 20:35
Observera att en av dom största motståndarna till FB någonsin är den som nämner FB mest av alla nu för tiden.
Så är det att gå i från hårding till mes.
Klistrar in Faktiskts hifikg:s experiment här så att fler kan få sej ett gott skratt.
Hemskt vad konen rörde sig olinjärt.Innan det brann i spolen
Postad 23 March 2015 - 21:21
Observera att en av dom största motståndarna till FB någonsin är den som nämner FB mest av alla nu för tiden.
Pffft
Har du kollat än då?
Postad 23 March 2015 - 21:38
DSC_0182.JPG 78.87K
0 Antal nerladdningar
Postad 24 March 2015 - 08:28
Du ser ju om något är helt bananas, samt kan posta och visa på div forum där man kan få hjälp att tolka och göra lite fix efter det.
Och vips så börjar folk att EQa bort sig helt eftersom en targetkurva sällan ska vara rak.
Postad 24 March 2015 - 09:43
Auto EQn är inte förinställd på att EQa rakt default är att den lyfter (typ en house curve) och dels en avrullning uppåt i dom högsta frekvenserna. Jag brukar dock välja bort dessa till att börja med och bara fokusera på puckeln som ska bort.
Jag behöver läsa på mer också men allt finns att läsa.
Redigerat av MattiasBGD, 24 March 2015 - 09:48.
Postad 24 March 2015 - 09:50
Postad 24 March 2015 - 11:48
Och vips så börjar folk att EQa bort sig helt eftersom en targetkurva sällan ska vara rak.
Det får man hoppas på att dom låter bli, men kanske att dom provar andra placeringar på sakerna.
Var på tippen och slängde ett lass, en farbror var påväg att slänga en Sony STR 6046 så den nöp jag med mig hem.
Är det något man ska tänka på innan man kopplar in en gammal härk, eller är det bara att tuta på?
Postad 24 March 2015 - 15:00
Kom att tänka på en grej som skulle kunna ha ett enkelt svar eventuellt.
Med hemmabio receiver så ställer vi avståndet längre bort för subben för att den ska tajma rätt med frontarna eller hur jag ska säga.
Hur funkar det om jag använder subbarna i min 2 kanals stärkare, för tror inte att sub utgången på försteget skickar signalen snabbare ut genom sub out eller fördröjer frontarna?
Postad 24 March 2015 - 15:17
Vet inte riktigt varför det blev en sådan diskussion angående mitt inlägg att jag ville köpa en UMIK-1
.
Jag vill mest beställa en för att kunna göra egna mätningar, och kanske lära mig något. Jag är fullt medveten att jag inte kan tolka mätnignar fullt ut, men kanske tillräckligt för att kunna justera kurvan lite i en mindsp?
Redigerat av genstruktur, 24 March 2015 - 15:17.
Postad 24 March 2015 - 17:39
Var på tippen och slängde ett lass, en farbror var påväg att slänga en Sony STR 6046 så den nöp jag med mig hem.
Är det något man ska tänka på innan man kopplar in en gammal härk, eller är det bara att tuta på?
Skulle det vara jag skulle jag öppna och eventuellt dammsuga.
Jag skulle testa att koppla in ett par högtalare jag inte är rädd om till att börja med.
Sa han om han hade använt den fram till pensioneringen, eller hade den legat i ett förråd i hundra år?
Postad 24 March 2015 - 21:44
Blir till att prova riktigt imorgon, enligt farbrorn så skulle den allt funka.
Postad 25 March 2015 - 11:17
Vet att jag har velat om detta förut men om typ en månad beställer jag i32s men jag kan inte för mitt liv bestämma mig för vilka basar jag skall ha till. Jag kommer ha råd med något runt 20 000:- för basar inom rimlig tid - dvs. detta är budgeten för element, lådor, färg och dämp.
Antingen går jag på en beprövad BR-lösning som Profundus Y-2 eller så funderar jag på infra med t.ex. 8 stycken L26ROY. Vad gäller basreflex så ser jag Y-basarna som enda alternativet då jag vet att dessa låter bra. Dessa är dyra men egentligen prisvärda för det man får - bra ouput och lätta att driva. MEN eftersom jag köper de sista frontarna jag antagligen kommer äga så går jag i tankarna om slutet och infra. Bättre grupplöpstid, går djupare och jag kommer få fler strålpunkter då det blir fler basar. Nackdelen är såklart att outputen inte blir lika bra och man blir snabbt ifrånåkt mellan 16-45Hz av Y-2(4 på sikt). För att få bättre output än ROY har jag kikat på både 12", 15" och 18" basar men jag hittar inga som har i närheten av lika bra parametrar som ROY.
Rummet kommer vara en sluten betongkällare på 3,5 x 5,6 meter. Detta ger bra förutsättningar för infra och jag tänker att det kommer vara svårt att få bra jämn bas med Y-2. BRA bas går ju före output alla dagar i veckan tycker jag. Enligt mina beräkningar så flyttar 8 ROY endast 4 liter luft dock. Dvs. jag behöver 16 ROY för att flytta det magiska 8 liter luft(som enligt IÖ är vad som behövs för att maxa LFE-kanalen) och det blir för dyrt. Tror inte jag har plats med 16 basar heller och vettefan hur man skulle driva ens 8 av dessa på ref-nivå. Kan ni basnarkomaner ge några tips? Har läst som en tok senaste dagarna och blir bara mer och mer kluven.
Eller så skiten jag i bas nu och bara köper en i16s center istället så får jag leva med mina SLS10 x 2 i något år till.
Postad 25 March 2015 - 12:14
Postad 25 March 2015 - 12:34
När man räknar på "liter flyttad luft", ska man använda x-max eller x-max p-p?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
64 bilder
369 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?