Och det skulle alltså bli en förbättring då rent ljudmässigt menar ni, om det är så skall jag se till att det blir en luftspalt.
Japp
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Startad av
Bakerman
, Mar 24 2010 22:28
35062 svar till detta ämne
Postad 01 April 2015 - 20:53
Japp Postad 01 April 2015 - 21:08 Varför placerade du alla sex absorbenter runt högtalarna?
Trist med så stort valv bakom soffan och ett till vänster om soffan. Inga vidare förutsättningar för den anläggningen.
Som jag nämnde tidigare så borde du absolut ta hem någon som jobbar med akustik och som kan mäta upp och ge tips om det går att göra något vettigt av rummet. Postad 01 April 2015 - 21:14
Är det inte så att grundregeln säger absorbera fram och diffusera bak, men jo så småningom skall jag kolla upp vad jag kan göra mer, men jag måste ju börja någonstans och detta är väl ändå en hygglig början.
Postad 01 April 2015 - 21:21
Hej!
Ja det tycker jag helt klart att det är.
//Micke Postad 02 April 2015 - 11:26
Nu är det c:a 30 mm luftspalt mellan absorbenten och väggen, har inte hunnit testa ännu men skall bli kul att se vad det gör.
Postad 02 April 2015 - 12:24
Bra jobbat!
Om du har lust sen så prova att hänga upp något för valven du har och testa vad du tycker om det. Om du gillar det kan du ordna något som du drar för när det är "finlyssning", ett draperi eller något. Postad 03 April 2015 - 06:25 Lite så faktiskt.. Hinner tyvärr inte montera dit dom idag. Hann inte igår heller. Blir nog imorrn. Postad 05 April 2015 - 15:06 Är det någon som har testat Nilfisks terasstvätt? Trallen på min altan är skitig och grön på sina ställen.
Funkar den? Kostar ju knappt nåt.
http://www.bygghemma...r-plus/p-169972 Postad 05 April 2015 - 15:33 Fick med en liknande när jag köpte ny högtryck i somras (en Nilfisk av något slag). För egen del tyckte jag inte den fungerade speciellt bra. Kanske har att göra med vad man använder för rengöringsmedel samtidigt, jag använde deras terassrengöring första vändan och såpa andra vändan. Sedan gick jag (dumt nog) loss med högtryck då jag knappt fått resultat. Tyvärr fnasade det träet så jag måste slipa i år. Postad 05 April 2015 - 15:37 Bagarn.... Kärschers motsvarande tycker jag funkar bra iaf ...... Både på sten och på mörka träaltaner ..... Att tvätta mattor ( som man inte är rädd om ) funkar också kanon Postad 05 April 2015 - 15:54
Apropå tidigare inlägg, jag har ju absorbent fram och det funkar bra, sedan har jag tänkt att så småningom hänga svanå diffusor AD 40 vid surround högtalarna vad tror ni om den.
Postad 05 April 2015 - 16:08
Blev det inget bättre alls? Postad 05 April 2015 - 16:31 diffusera hellre bakom sittplatsen, om det går att göra. Det kommer påverka den skarpa diskanten ännu mer. Postad 05 April 2015 - 16:48
Tjena zartok, du vet ju hur mitt rum ser ut efter bilderna, vad är ditt förslag på diffusering i valvet eller bakom och isåfall hur.
Postad 05 April 2015 - 17:38 Inte så mycket som jag hoppades på. Altanen var olika mycket sliten över hela, så jag hade "referenspunkter". Kan ju haft för stora krav/förväntningar iofs. Postad 05 April 2015 - 18:15 jag mindes inte ens hur det såg ut bakom soffan, hade för mig att det var en vägg där. då behöver du inte göra något åt studsen där, det är bra! bakväggen är annars ett problemområde om man måste sitta nära den, men det slipper du. Postad 05 April 2015 - 18:19
Prova ett draperi först Kylmander, defuser som det ser ut hos dig kommer kräva mycket jobb och kanske inte ger så mycket när det inte finns en vägg. Jag har defuser bakom soffan och det är effektivt, har testat lite olika lösningarna där jag har öppenplanlösning. Det, som ger mest märkbar effekt har varit tyg och jag hittade en filt som vi sytt in i draperiet. Det kommer till hösten i en lösning där det funkar att sätta upp smidigt samt ta ner när man inte ser på film/lyssnar på musik.
Redigerat av MikaelJ, 05 April 2015 - 18:20. Postad 05 April 2015 - 19:04
Jag gjorde rent altanen förra året, och tog faktiskt en bild. Detta var utan något kem utan bar vatten, ska dock köra en gång med kem i år då det inte blev helt rent med bara vatten.
Postad 05 April 2015 - 19:09
Ja, det där var helt klart ett bra resultat. Jag provade t.om att ställa trycket på max. Iofs var inte min altan SÅ mörk.
Postad 05 April 2015 - 19:12
Min altan var inte heller så mörk (ligger ett instagramfilter på som boostar kontraster), men det blev jättestor skillnad och inget fnasig alls.
Postad 05 April 2015 - 20:29
Fnaset för mig kom av att jag körde högtrycken efteråt och för nära träet. Klantigt värre...
Postad 05 April 2015 - 22:23 Skrubbade med såpa och klor förra året med mycket fint resultat. Nackdelen är att det är tidsödande, men ju ljusare och finare man vill ha det ju långsammare ska man jobba med blandningen på trallen. Postad 06 April 2015 - 16:31
Så nu har jag äntligen beställt 2st lms 15 R till
Redigerat av BoBBiS, 06 April 2015 - 16:34. Postad 06 April 2015 - 17:42 Apropå hänga upp något i mina valv och framför fönstret,istället för en vanlig gardin stång det är inte så att det råkar finnas typ en skena som man skruvar mot väggen för att sedan hänga gardiner i den då skulle jag nog kunna få det ganska tätt samtidigt som man skulle ha möjligheten att dra undan gardinerna när dom inte behövs. Postad 06 April 2015 - 17:46 du tänker dig som ett draperi? jag har också velat ha det, men tanten satte stopp. ska du ha det så kan det med stor fördel monteras i taket faktiskt. det skulle göra det hela mycket lättare att göra. Postad 06 April 2015 - 18:01
Hej!
är lite inne på att beställa 2st också.
vad gick det på?
Mvh/Micke Postad 06 April 2015 - 18:41
Hos P.E gick det på 7k med PayPals valuta omvandlare. Ska väl sluta på 10.8k enligt shop usa. Sist jag beställde har jag för mig det gick runt 9 kanske 9.5. Märks att valutan stuckit iväg Postad 06 April 2015 - 18:55
Kolla kirsch och deras elite skena. Kan tas hem av hemtex om jag inte minns fel. Postad 06 April 2015 - 20:47
Stämmer! Postad 06 April 2015 - 20:49
Om du handlade när dollarn var billig, dvs runt 6,50, och betalade 9500, så får du idag när dollarn är över två spänn dyrare punga ut 12.500. Men du handlade kanske när dollarn var lite dyrare. Postad 06 April 2015 - 20:53
Beställde dom sist förra våren/sommaren. Men stämde bra med shop usa kalkyl då också . Så lär landa på runt 10.8k om det inte blir nå strul med frakten så kostar det 2-300 till med flyg Postad 06 April 2015 - 21:32 dollarn har tyvärr rusat ordentligt. minns jag jag fick mina ultimax, dom fyra sista, för 7000 kr levererat och klart. ruggigt... idag skulle dom gå på runt 10, och därmed vara samma pris som här hemma. Postad 06 April 2015 - 21:52
Ja det är tråkigt med dollarn men ville verkligen få färdigt det. har väntat för länge med att beställa igentligen men fick tumme ur nu när jag Mailat med P.E och dom sa att dom inte ha så många kvar.
Men förhoppningsvis sitter jag nöjd med 4 st när dom blir färdiga Redigerat av BoBBiS, 06 April 2015 - 21:53. Postad 06 April 2015 - 22:00
Det är värt att lägga ner lite på skenor. Jag var hos Xenod på faktiskt, som har ett otroligt fint rum byggt stort sett från grunden. Ett problem han dock hade var IKEA skenorna, som förde en del väsen när man spelare på lite. Postad 06 April 2015 - 22:48
Tätheten lär inte spela någon megaroll. Det är ju inte så att tyg är speciellt tätt ändå. Sätt en gardinstång som går en bit utanför valvet på varje sida. Då kan du täcka hålet rejält när du vill dra för, och har samtidigt plats när du vill dra det åt sidan. Mer tyg ger mer dämpning.
Dessutom så låter inte tyghällor mot en gardinstång någonting. Redigerat av Bakerman, 06 April 2015 - 22:48. Postad 06 April 2015 - 23:06 Om man ska skaffa en draperiskena där draperierna skall dras fram och tillbaka rekommenderar jag starkt Kirsch flexiskena med "glid på snöre" och tillhörande veckband. Då får man veck på draperiet som håller sig perfekta även när man drar den fram och tillbaka, funkar hur bra som helst. 10 ggr bättre än ikeas skräp.
http://www.sveasolsk...yr-flexi-se.pdf Redigerat av spuj, 06 April 2015 - 23:06. Postad 07 April 2015 - 01:07
Med täthet menade jag ljusinsläpp, om man då sätter en gardin av draperityp alltså lite tjockare då borde man väl få minimalt ljusinsläpp, sedan såg jag att kirsch flexi har en böj också som man kan sätta på i vardera änden och det är ju bra, för jag måste nog sätta detta mot vägen för taket är brutalhårt.
Postad 07 April 2015 - 12:10 kolla upp svart scenmolton, det brukar väl användas mot ljus har jag för mig. Postad 07 April 2015 - 14:36 Jag har lite svårt att borra i taket,det är ruggigt hårt försökte hänga upp projektorn efter pluggning men det kändes inte stabilt. Om jag fäster i väggen som jag vet fungerar mycket bättre och det håller,så har Kirsch Elite ett väggfäste som bara bygger 5 cm, och då tänkte jag att om jag sätter fästet så nära taket jag kan så borde jag väl få minimalt ljusinsläpp eller vad tror ni.
Jag fick en prisuppgift på detta 5 stycken 1,5 meters bitar där jag skarvar 2 till fönstret och 2 till stora valvet och 1 till lilla valvet,detta var med väggfäste till tak och vägg plus öglor som skall gå i skenan, allt inklusive moms och frakt 1300:- kändes faktiskt okej,för jag tyckte Elite kändes stabilare än Flexi. Postad 07 April 2015 - 22:03 Ja nu drog mitt nya projekt igång....Ett redigt rum äntligen. Bodega i källaren ca 5,5m brett och 6,5m meter djupt med bra akustiska fördelar (mkt trä) Här skall in en redig rigg säger jag bara nu när fjutt tolvorna är sålda
Redigerat av robert293, 07 April 2015 - 22:13. Postad 07 April 2015 - 22:12
Verkar riktigt nice att få ett riktigt rum, jag får göra så gott jag kan i mitt vardagsrum.
Postad 08 April 2015 - 05:11
Grattis till nya bostaden Robert
Redigerat av magnusson_85, 08 April 2015 - 05:11. 2 användare läser detta ämne0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |