* Officiell tråd - TViX M-6500A *
7525 svar till detta ämne
Postad 30 June 2008 - 19:57
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Hejsan!
Jag har satt in en hårddisk i tvixen och formateringen skedde smidigt och bra. Men nu har jag lyckats lägga dit en mapp som jag ej vill ha där och som inte går att ta bort. Tro mig, jag har testat exakt allting. Att den inte går att ta bort tror jag beror på att mappen innehåller ytterligare en mapp som har bokstaven "ö" i sitt namn. Denna mapp visas inte ens men, den ligger där. Nu är alltig låst och hur jag än provar så kan jag inte få bort mappen.
Det jag vill göra är att formatera om hårddisken igen och börja om. Hur gör man detta!? Jag kan inte göra det från servern, jag hittar ingenting på nätet om hur man kan gå tillväga, i tvixens menyer eller i den värdelösa manualen.
Finns det en lösning för detta?
Om du kör Tvixen i nätverk kan du mappa upp den i Windows och sedan köra "Command Prompt" och ta bort mappen med ö i namnet. Tyvärr går det ju inte direkt i utforskaren eftersom mappen med ö i namnet inte syns där. Vet inte om du kört kommandopromten förut men där kan du ställa dig i mappen ovanför och köra kommandot rd "mappnamnet med ö" så får du bort den.
Redigerat av Depeche, 30 June 2008 - 22:13.
Postad 30 June 2008 - 20:21
Kapten Zoom
-
Kapten Zoom
-
Användare
-
-
111 inlägg
Här följer en 5 sekunder lång film (10Mb) i m2ts-extension. Filmad på tredje våningen från köket. Vore grymt om M-7000A klarade av detta format! 5 sekunder från köksfönstret...Edit: Kan inte någon med antingen M-6500A eller M-7000A prova ifall dessa klarar m2ts? Bitte!
Redigerat av Kapten Zoom, 30 June 2008 - 20:58.
Postad 30 June 2008 - 21:37
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Här följer en 5 sekunder lång film (10Mb) i m2ts-extension. Filmad på tredje våningen från köket. Vore grymt om M-7000A klarade av detta format!
5 sekunder från köksfönstret...
Edit: Kan inte någon med antingen M-6500A eller M-7000A prova ifall dessa klarar m2ts? Bitte!
Jag testade med FW 1.1.44 i 6500 och där fumgerade den. Det enda jag hörde i ljudet lät som fotsteg - kan det vara rätt? /Göran
Postad 30 June 2008 - 21:45
Kapten Zoom
-
Kapten Zoom
-
Användare
-
-
111 inlägg
Jag testade med FW 1.1.44 i 6500 och där fumgerade den. Det enda jag hörde i ljudet lät som fotsteg - kan det vara rätt?
/Göran
Det stämmer! Hängde mig ut genom köksfönstret och det var någon fotgängare som hördes. Ja ######r, nu blir det ett stycke TViX M-7000A.
Postad 30 June 2008 - 22:27
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Om du kör Tvixen i nätverk kan du mappa upp den i Windows och sedan köra "Command Prompt" och ta bort mappen med ö i namnet. Tyvärr går det ju inte direkt i utforskaren eftersom mappen med ö i namnet inte syns där. Vet inte om du kört kommandopromten förut men där kan du ta ställa dig i mappen ovanför och köra kommandot rd "mappnamnet med ö" så får du bort den.
Själv har jag en del underligheter med katalog-/filnamn. Jag har en katalog som heter \DTV_REC\Barn_Kunskapsk. (med en punkt som sista tecken i katalognamnet) Om jag försöker att accessa den katalogen från datorn när TVIX accessas direkt som USB-disk så får jag bara ett felmeddelande. Det är lögn att se innehållet i katalogen - vare sig från explorer eller command prompt. Däremot fungerar den OK i TVIXen. D.v.s det går bra att titta på filmer i katalogen. Om jag däremot accessar katalogen via FTP eller SAMBA så fungerar det bra. Jag har t.ex. kopierat en fil från katalogen via SAMBA och det fungerade. Jag ska låta det vara osagt om problemet ligger i TVIX eller XP. Jag måste ju säga att jag lutar mer åt XP. En annan underlighet är å, ä och ö. När jag accessar disken via SAMBA så blir å, ä och ö konstiga tecken medan det är OK i TVIXen. Jag provade att skapa en katalog som underkatalog till Video som hade namnet åäö via SAMBA. Efter att jag skapat den syntes den inte i TVIX. Efter omboot kunde jag inte heller längre se katalogen i SAMBA. Däremot kunde jag både se och ta bort katalogen när TVIX var kopplad som USB-disk till datorn. Den hade dock inte namnet åäö utan tre konstiga tecken. Alla dessa tester kördes i FW 1.1.44. Det enda jag med säkerhet vet inte fungerar i 1.2.52 är att jag inte kan accessa katalogen "\DTV_REC\Barn_Kunskapsk." från datorn när TVIX är kopplad som USB-disk. Allt detta är ju mest tester på skoj. Däremot finns en del underligheter med kataloger och filnamn i TVIX. Inget som inte går att ta sig runt med lite list dock. /Göran
Postad 30 June 2008 - 22:41
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Skaffade mig en TViX för en knapp vecka sedan och är mycket nöjd med köpet. Har bara ett litet problem, nämligen med att klockan plötsligt ställt om sig minus ca 30 min då och då. Detta verkar hända lite slumpvis. Har någon annan varit med om detta?
Jag hade liknande problem i TVIX 4100. Jag kom till slut underfund med att problemet bara uppstod när jag hade DTV Tidissynkronisering satt till På. Den inställningen finns ju bara om man har tunermodul så det är inte säkert att du har samma problem. En annan fråga i sammanhanget: Har du uppdaterat firmware? /Göran
Postad 30 June 2008 - 22:48
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Går det att ansluta en USB kortläsare till Tvixen för att visa/kopiera digitalfoton? Har inte lyckats hitta något inlägg om detta med sökfunktionen.
Jag tror att det är svårt att svara generellt på den här frågan. Det kan säkert variera med kortläsare. Jag testade med en kortläsare som jag fick med när jag köpte ett 4 GB SDHC-kort SanDisk. Läsaren är märkt "SanDisk MicroMate". Det fungerade utmärkt med några bilder jag tagit med Canon EOS 450D. Det gick dock lika längsamt som det normalt gör. /Göran
Postad 30 June 2008 - 22:51
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Det stämmer! Hängde mig ut genom köksfönstret och det var någon fotgängare som hördes. Ja ######r, nu blir det ett stycke TViX M-7000A.
Jag kan ju nämna att jag själv har en Sony HD-kamera sedan 2.5 år tillbaka. Jag har tankat över alla familjefilmer till TVIX och tycker att de fungerar jättebra där. /Göran
Postad 01 July 2008 - 08:00
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlägg
Då känns det som om det skulle kunna ha med bilden att göra... Jag vet inte. Om någon tar min skärmsläckarbild och lägger in den med samma firmwareversion som jag har; 1.2.51, och ändå inte får det att fungera, så skulle jag rekommendera en fabriksåterställning. Fungerar det fortfarande inte efter det - då måste jag säga att jag är ruskigt förvirrad.
Nu läste du nog lite snabbt igen, ingen har nämnt något med skärmsläckarbild. Skärmsläckarbilden får jag inte att funka jag heller, det vi pratade om var problem att få ljud och bild över HDMI samt att burken måste startas om efter att man spelat MP3:or, de felen har jag aldrig upplevt med 1.2.52.
Postad 01 July 2008 - 08:08
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Nu läste du nog lite snabbt igen, ingen har nämnt något med skärmsläckarbild.
Skärmsläckarbilden får jag inte att funka jag heller, det vi pratade om var problem att få ljud och bild över HDMI samt att burken måste startas om efter att man spelat MP3:or, de felen har jag aldrig upplevt med 1.2.52.
Jag fick för mig att det jag svarade på var en uttragen diskussion om skärmsläckarbilden som härstammar två sidor tillbaka: https://www.minhembi...s...t&p=1962038Jag tar tillbaka allt, om det är så att jag har blandat ihop allt.  Det är däremot lite skumt att ni inte får skärmsläckarbilden att fungera... Jag har ingen special-TViX eller specialfirmware och ni har väl testat med både samma firmware som jag och samma bild som jag har...
Postad 01 July 2008 - 09:51
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlägg
Jag fick för mig att det jag svarade på var en uttragen diskussion om skärmsläckarbilden som härstammar två sidor tillbaka: https://www.minhembi...s...t&p=1962038
Jag tar tillbaka allt, om det är så att jag har blandat ihop allt. 
Det är däremot lite skumt att ni inte får skärmsläckarbilden att fungera... Jag har ingen special-TViX eller specialfirmware och ni har väl testat med både samma firmware som jag och samma bild som jag har...
När det gäller skärmsläckaren så har jag bara testat med 1.2.52 och jag tycker inte det är värt att börja krångla med firmwares enbart för att få den grejen att funka när jag kommer bra överrens med den versionen i övrigt. Får se när det kommer nyare versioner om det blir någon skillnad.
Postad 01 July 2008 - 09:56
Unregistered6f585bed
-
Unregistered6f585bed
-
Användare
-
-
164 inlägg
Är det någon som använder Mac och en Tvix? Hur för ni över filer? Är det någon som använt/använder MacFuse och NTFS-3G (har ingen länk, hittar bara nedladdningssidan som är automatisk)? Vill kunna föra över stora filer till Tvixens hårddisk så snabbt som möjligt, tänkte lägga in alla mina DVDs på Tvixen. Tacksam för all hjälp.
Postad 01 July 2008 - 10:15
DiSNEY
-
DiSNEY
-
Forumräv
-
-
879 inlägg
Du gör det krångligare än du bör tycker jag. Ska du formatera hårddisken så ansluter du TViX:en via USB-kabeln till din dator. Högerklickar på den enhet som TViX:en kommer dyka upp som och väljer att formatera. Case closed. 
Jo visst, men eftersom att hårddisken formateras i tvixen vid installation så finns ju funktionen där. Varför finns då inte möjligheten att formatera hårddisken direkt i tvixen? /H
Postad 01 July 2008 - 10:23
DiSNEY
-
DiSNEY
-
Forumräv
-
-
879 inlägg
Tre frågor ang hårddisk i tvix:
1. Kan man formatera om hårddisken i Tvix 2. Varför kan man inte ta bort undermappar i t.ex "Audio". på disken 3. Klarar inte tvixen åäö i mapp/filnamn?
/Hans
Två frågor kvarstår: 2. Varför kan man inte ta bort undermappar i t.ex "Audio". på disken 3. Klarar inte tvixen åäö i mapp/filnamn? Ingen som kan svara?
Postad 01 July 2008 - 10:25
JuniorSthlm
-
JuniorSthlm
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Är det någon som använder Mac och en Tvix?
Hur för ni över filer?
Är det någon som använt/använder MacFuse och NTFS-3G (har ingen länk, hittar bara nedladdningssidan som är automatisk)?
Vill kunna föra över stora filer till Tvixens hårddisk så snabbt som möjligt, tänkte lägga in alla mina DVDs på Tvixen.
Tacksam för all hjälp.
Via USB (med Macfuse och NTFS-3G installerat). Bara att plugga in så dyker den upp på skrivbordet. Eller via Samba, ansluter mot Tvixens IP med äpple + K.
Redigerat av JuniorSthlm, 01 July 2008 - 10:28.
Postad 01 July 2008 - 10:34
Unregistered6f585bed
-
Unregistered6f585bed
-
Användare
-
-
164 inlägg
Via USB (med Macfuse och NTFS-3G installerat). Bara att plugga in så dyker den upp på skrivbordet. Eller via Samba, ansluter mot Tvixens IP med äpple + K.
Tack, hoppas jag får hem tvixen idag så jag kan prova. Går det relativt snabbt att överföra? Är det så enkelt så är det kanon!
Postad 01 July 2008 - 10:37
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1668 inlägg
Jag tror att det är svårt att svara generellt på den här frågan. Det kan säkert variera med kortläsare.
Jag testade med en kortläsare som jag fick med när jag köpte ett 4 GB SDHC-kort SanDisk. Läsaren är märkt "SanDisk MicroMate". Det fungerade utmärkt med några bilder jag tagit med Canon EOS 450D. Det gick dock lika längsamt som det normalt gör.
/Göran
Ok! Tack! Kom i hastigheten på en fråga till. Klarar den att spela upp DV-filmer (.avi)? Jag använder idag Xbox 360 som mediaspelare och den hanterar inte avi-formatet från DV-kameran. Jag måste först konvertera till Xvid.avi (vilket naturligtvis är bra ur utrymmessynpunkt) för att få det att fungera.
Postad 01 July 2008 - 10:47
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Jo visst, men eftersom att hårddisken formateras i tvixen vid installation så finns ju funktionen där. Varför finns då inte möjligheten att formatera hårddisken direkt i tvixen? /H
Det är väl inte så konstigt, det kan ju inga externa hårddiskar tex. Och Tvixen fungerar ju som en sådan när man monterat en hårddisk. Det är väl bättre att Dvico lägger krutet på att utveckla mediaspelaren än att de försöker implementera formattering i ett video-chip?
Postad 01 July 2008 - 10:48
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1363 inlägg
Det jag saknar är en vettig fjärrkontroll.
jag tycker att fjätten funkar helt okay. Fast har undrat en hel del gånger på om man kan styra tvixen med en multifjärr? Har en hemma fast har inte orkat försöka ställa in den =P
Postad 01 July 2008 - 10:49
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Två frågor kvarstår:
2. Varför kan man inte ta bort undermappar i t.ex "Audio". på disken 3. Klarar inte tvixen åäö i mapp/filnamn?
Ingen som kan svara?
2. När du försöker ta bort dem via USB, samba eller FTP? Säkraste sättet är troligen via USB. På de äldre modellerna kunde gå smått åt skogen om man raderade eller skapade en massa mappar 3. Prova att söka inom tråden på "åäö" så får du ett antal eventuella lösningar. Frågan är när du inte får det att funka? Vid USB, samba, FTP eller NFS? Svaret på frågan är: Jo, det funkar.
Postad 01 July 2008 - 11:13
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
jag tycker att fjätten funkar helt okay. Fast har undrat en hel del gånger på om man kan styra tvixen med en multifjärr? Har en hemma fast har inte orkat försöka ställa in den =P
Jag kör med Logitech Harmony 895-fjärren till allt jag har och den funkar mycket bättre till Tvixen än originalfjärren faktiskt. Jag tycker originalfjärren till Tvixen är väldigt riktningskänslig men med Harmony-fjärren behöver jag inte bry mig vart jag riktar fjärren. Det bästa med den fjärren är aktivitetsfunktionen där man väljer vad man vill göra istället för vilken fjärr man ska använda. Väljer jag tex "Film på TVIXEN" eller "MUSIK på TVIXEN" slår den på allt jag behöver som TV, förstärkare och Tvixen om man vill det och alla inställningar blir rätt som tex HDMI-ingång och rätt ljud på förstärkaren. Jag har även ställt in så den automatiskt går till Film-mappen eller MP3-mappen.
Postad 01 July 2008 - 11:29
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Två frågor kvarstår:
2. Varför kan man inte ta bort undermappar i t.ex "Audio". på disken 3. Klarar inte tvixen åäö i mapp/filnamn?
Ingen som kan svara?
2. Jo det går alldeles utmärkt att ta bort undermappar i tex "Audio" på disken. 3. Jo Tvixen klarar åäö i mapp och filnamn. Precis som Gabbe säger så undrar man när det inte fungerar för dig och hur du går tillväga. Vad det gäller att ta bort undermappar i "Audio" så kan det kanske vara så att du har andra mappar med åäö i namnet i mappen som du försöker ta bort. Kör du i utforskaren i Windows tex så ser du inte mapparna med åäö. Det beror som sagt lite på vad du kör (USB, NFS, Samba eller FTP).
Postad 01 July 2008 - 12:54
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Ok! Tack! Kom i hastigheten på en fråga till. Klarar den att spela upp DV-filmer (.avi)? Jag använder idag Xbox 360 som mediaspelare och den hanterar inte avi-formatet från DV-kameran. Jag måste först konvertera till Xvid.avi (vilket naturligtvis är bra ur utrymmessynpunkt) för att få det att fungera.
Återigen tror jag att det är omöjligt att svara generellt. Om du lägger upp några sekunders film från DV-kameran på nåt ställe där jag kan hämta den så kan jag prova. /Göran
Postad 01 July 2008 - 16:05
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlägg
Jodå, en Harmony 525 funkar bra, i alla fall om man bara använder grundfunktionerna.
Postad 01 July 2008 - 17:19
Morphond
-
Morphond
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Jag hade liknande problem i TVIX 4100. Jag kom till slut underfund med att problemet bara uppstod när jag hade DTV Tidissynkronisering satt till På. Den inställningen finns ju bara om man har tunermodul så det är inte säkert att du har samma problem.
En annan fråga i sammanhanget: Har du uppdaterat firmware?
/Göran
Jag har ingen tunermodul, så där kan inte problemet ligga. Har uppdaterat firmware till 1.2.52. Idag när jag kom hem så märkte jag att klockan plötsligt går över en timme efter helt plötsligt, efter att jag ställde den igår. Mycket märkligt problem tycker jag, och det är ju inte hela världen, men dock lite irriterande.
Postad 01 July 2008 - 17:34
Unregistered6f585bed
-
Unregistered6f585bed
-
Användare
-
-
164 inlägg
Nu har jag fått min tvix!!!
Ljudet? Varför blir det bara stereo fast filmen är 6ch? Hur får man 5.1 ljud?
Jag har firmware 1.2.52.
Ljudet via HDMI.
Finns där en firmware 1.3.10? Var hittar jag den? Finns den inte till europa kanske?
Postad 01 July 2008 - 18:45
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Jag har ingen tunermodul, så där kan inte problemet ligga. Har uppdaterat firmware till 1.2.52. Idag när jag kom hem så märkte jag att klockan plötsligt går över en timme efter helt plötsligt, efter att jag ställde den igår. Mycket märkligt problem tycker jag, och det är ju inte hela världen, men dock lite irriterande.
Då misstänker jag att det är något fel på din TVIX. Min klocka sackar också lite men det handlar om mindre än en minut i månaden. Det du råkar ut för låter inte friskt. /Göran
Postad 01 July 2008 - 18:46
Converge
-
Converge
-
Användare
-
-
119 inlägg
Hur står sig en 5400RPM-disk mot en 7200-dito när det gäller att se på film på twixen? Jag fick min idag och är på väg att införskaffa en intern SATA-disk att stoppa i, men jag är lite osäker på vad jag ska satsa på. 1TB är givet, men sen blir det lurigare. En 5400-disk bör ju vara tystare, men orkar den med HD-film utan att tappa andan? Värme är ju också en aspekt.
Har hittat tre kandidater som verkar intressanta:
Dom två senare är ju 7200RPM-diskar med 32MB Cache, medans den första är en 5400RPM med 16MB.
Vilken av dessa borde vara bäst för min twix om man ska se till aspekterna snabbhet, ljudnivå och värme?
Postad 01 July 2008 - 18:50
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Hur står sig en 5400RPM-disk mot en 7200-dito när det gäller att se på film på twixen? Jag fick min idag och är på väg att införskaffa en intern SATA-disk att stoppa i, men jag är lite osäker på vad jag ska satsa på. 1TB är givet, men sen blir det lurigare. En 5400-disk bör ju vara tystare, men orkar den med HD-film utan att tappa andan? Värme är ju också en aspekt.
Har hittat tre kandidater som verkar intressanta:
Dom två senare är ju 7200RPM-diskar med 32MB Cache, medans den första är en 5400RPM med 16MB.
Vilken av dessa borde vara bäst för min twix om man ska se till aspekterna snabbhet, ljudnivå och värme?
Hej! Jag har frågat några som kunde räkna på det där med hastighet osv och de sa att 5400 varv per minut är hur lugnt som helst, även för HD. Du kan således ta vilken du vill. Dessutom kan jag rekommendera den övre från Western Digital, för det är precis en sådan som sitter i min M-6500.  JAG tycker den är tyst och snabb. Fungerar utmärkt. Det finns bara ett enda problem med den - den blir full alldeles för fort.  Sen är det en TViX du har, inte TWiX. Twix är en choklad.  EDIT: Och då går alltså en del av det 1080p-material som jag har som smör en stekande dag i solen på en strand i Oman.
Redigerat av sean.wiklund, 01 July 2008 - 18:56.
Postad 01 July 2008 - 18:55
Converge
-
Converge
-
Användare
-
-
119 inlägg
Sen är det en TViX du har, inte TWiX. Twix är en choklad. 
Hahaha... Gotcha tack för tipset!
Postad 02 July 2008 - 09:02
Unregistered6f585bed
-
Unregistered6f585bed
-
Användare
-
-
164 inlägg
Finns det något sätt (enkelt) att få omslag till filmer och musik i Tvixen?
Postad 02 July 2008 - 11:18
Unregistered52d00d79
-
Unregistered52d00d79
-
Användare
-
-
142 inlägg
För er som är intresserade av ett alternativ till datum utgående "TViX GUI Builder" kommer här en ny version av TViXiE (v0.3).
Jag har gjort följande ändringar/tillägg sedan sist:
- Added support for M-5100SH and M-4100SH
- One template can now host different layouts depending on model
- Added Tools -> Options menu item
- TViX Model is now selectable via Tools -> Options (default is M-6500A)
- Selected model and disk free space is available in the right bottom corner
- Movie info provider support (more details on writing your own provider will follow)
- Added Genre to the template
- Added IMDB Rating to the template (this is only used if a .NFO file containing IMDB link
is found in the same directory as the movie)
Postad 02 July 2008 - 11:26
Unregistered6f585bed
-
Unregistered6f585bed
-
Användare
-
-
164 inlägg
Finns det något sätt (enkelt) att få omslag till filmer och musik i Tvixen?
Måste tillägga att det ska vara till Mac.
Postad 02 July 2008 - 12:06
Unregistered83f88932
-
Unregistered83f88932
-
Amatör
-
-
91 inlägg
För er som är intresserade av ett alternativ till datum utgående "TViX GUI Builder" kommer här en ny version av TViXiE (v0.3).
- Added support for M-5100SH and M-4100SH - One template can now host different layouts depending on model - Added Tools -> Options menu item - TViX Model is now selectable via Tools -> Options (default is M-6500A) - Selected model and disk free space is available in the right bottom corner - Movie info provider support (more details on writing your own provider will follow) - Added Genre to the template - Added IMDB Rating to the template (this is only used if a .NFO file containing IMDB link is found in the same directory as the movie)
jävligt kul Joma. Riktigt bra att du gör det här  Hoppas det fortsätter vara freeware bara
Postad 02 July 2008 - 18:20
dkr1979
-
dkr1979
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
löste problemet själv :=)
Redigerat av dkr1979, 02 July 2008 - 20:56.
Postad 02 July 2008 - 20:56
Unregistered33328
-
Unregistered33328
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
- Added support for M-5100SH and M-4100SH - One template can now host different layouts depending on model - Added Tools -> Options menu item - TViX Model is now selectable via Tools -> Options (default is M-6500A) - Selected model and disk free space is available in the right bottom corner - Movie info provider support (more details on writing your own provider will follow) - Added Genre to the template - Added IMDB Rating to the template (this is only used if a .NFO file containing IMDB link is found in the same directory as the movie)
Det här är och framför allt kommer att bli en riktig kanon! Jag undrar dock hur man får fram filminformationen som lagras i .xml filen? Jag menar om man vill läsa om filmen och inte bara kolla omslaget. En funktion som skulle vara bra är om det fanns ngn form av "drag and drop" funktion. Så att man kan släppa en bild rakt på ikonen där det står "No cover available". Detta för att man kanske har egna filmer som inte det finns omslag till. Tack för ett snyggt jobb!! / Pinhead
Postad 02 July 2008 - 21:54
oscara
-
oscara
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Tjena!
Jag har ett problem som flera andra verkar ha haft, har dock inte hittat lösningen på problemet här än, hoppas att någon kan hjälpa mig..
Köpte en 6500:a för ett litet tag sedan och är helnöjd. Problemet gäller nätverkskopplingen till min Vista-dator (Home Premium). Jag får inte nätverks-share att funka med varken SAMBA (har gjort ändringen i registret) eller via NFS (NetShare 2.02). Ping fungerar utmärkt från TViX:en till datorn och tvärtom. FTP fungerar också. Men jag kan inte komma åt TViX:en med sedvanligt \\192.168.... i Utforskaren och i TViX:en är listan tom när jag väljer NFS-sharen (eller SAMBA) istället för den inbyggda hd:en, inga filer i min C:\tvixhd1 (som jag för säkerhets skull också har delat ut) visas alltså. Jag har också skapat ett Gäst-konto i Vista-burken.
Har stängt av alla brandväggar för att testa, men ingen skillnad.
Min nätverks-setup ser ut som följer TViX <- kabel -> Switch <- kabel-> Trådlös accesspunkt < -WLAN (WPA2-PSK)-> Bärbar Vista-burk.
Till Switchen är även mitt ADSL-modem/router kopplat.
Någon idé om vad jag har missat?'
Edit: Kör FW 1.2.52 nu, men det har inte funkat i 1.1.44 heller.
Redigerat av oscara, 02 July 2008 - 21:55.
Postad 02 July 2008 - 22:06
Erna113
-
Erna113
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
En nybörjarfråga:
Kan man använda Tvix M-6500A och /eller Popcorn Hour som en NAS?
Postad 03 July 2008 - 07:57
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Under SETUP -> HDTV finns en inställning som jag inte begriper mig på:
DTV Tidssynkronisering
Beskrivningen lyder "Is used to adjust the EPG time and VFD time. VFA time is changed to real EPG time."
Jag begriper inte ett smack. Vad är VFD resp. VFA time?
I 4100 hade jag från början den här parametern satt till PÅ. Eftersom jag drabbades av konstiga tidsomställningar (några minuters hopp ibland) så provade jag att i stället sätta parametern till AV och problemet försvann. Av den orsaken har jag aldrig brytt mig om att prova att sätta den till PÅ i 6500.
Vad påverkas av den här instaällningen? Från början trodde jag i min enfald att den skulle kunna justera den interna klockan i TVIX automatiskt men det verkar den inte göra.
/Göran
Postad 03 July 2008 - 08:10
petern
-
petern
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Tja!
Köpte nyligen TV tunern T-430 till min 6500:a och har börjat testa att spela in från SVT HD som jag får in.
Funkar fint men .....
På de inspelade programmen får jag ingen text??
Spelar jag in från någon vanlig SD kanal så följer texten med.
Det är kanske olika teknik mellan SD och HD utsändningarna men finns det något sätt att få med textningen.
Nu hade jag spelat in ett program där de pratar franska och det kan jag ju inte så det var ju bara att deleta.
Den nya norska serien sänds i HD och man fattar ju en del men inte allt :-)
Lösning?
/PN
Postad 03 July 2008 - 08:53
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Tja!
Köpte nyligen TV tunern T-430 till min 6500:a och har börjat testa att spela in från SVT HD som jag får in. Funkar fint men ..... På de inspelade programmen får jag ingen text?? Spelar jag in från någon vanlig SD kanal så följer texten med. Det är kanske olika teknik mellan SD och HD utsändningarna men finns det något sätt att få med textningen. Nu hade jag spelat in ett program där de pratar franska och det kan jag ju inte så det var ju bara att deleta. Den nya norska serien sänds i HD och man fattar ju en del men inte allt :-)
Lösning?
/PN
Språkkurser. hihi  Skämt å sidor, inte en susning...
Postad 03 July 2008 - 10:23
Marcel R
-
Marcel R
-
Amatör
-
-
92 inlägg
Har jag ett upplösnings- eller pixelmappingproblem?
Jag ställer in min Tvix på 720p då min projektor är 720p och hela bilden/LCD-panelen fylls ut. Allt ser ok ut.
När jag på projektorn sedan, mest för intressets skull, prövar att switcha från "Normal" till "Through" så minskar bilden omkring 10% runt om.
wtf?
Borde inte dessa två lägen, eller särskilt "Through" fylla hela min bild/panel då jag skickar ut en 720p bild till en 720p projektor?
Obs. Gäller oavsett jag kör komponent- eller HDMI-kabel. Har prövat två 720p-projektorer - samma resultat.
mvh // Marcel
Postad 03 July 2008 - 10:38
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Tja!
Köpte nyligen TV tunern T-430 till min 6500:a och har börjat testa att spela in från SVT HD som jag får in. Funkar fint men ..... På de inspelade programmen får jag ingen text?? Spelar jag in från någon vanlig SD kanal så följer texten med. Det är kanske olika teknik mellan SD och HD utsändningarna men finns det något sätt att få med textningen. Nu hade jag spelat in ett program där de pratar franska och det kan jag ju inte så det var ju bara att deleta. Den nya norska serien sänds i HD och man fattar ju en del men inte allt :-)
Lösning?
/PN
Det finns ingen textning på SVT HD. Om du går in på svt.se/hdtv och tittar i de sidor som de hänvisar till så finns en förklaring. Det verkar i korta drag som de har svårt att bestämma sig för vilken teknik de ska använda. Jag tycker det är lite farsartat. /Göran
Redigerat av Goeran, 03 July 2008 - 10:42.
Postad 03 July 2008 - 10:42
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Har jag ett upplösnings- eller pixelmappingproblem?
Jag ställer in min Tvix på 720p då min projektor är 720p och hela bilden/LCD-panelen fylls ut. Allt ser ok ut. När jag på projektorn sedan, mest för intressets skull, prövar att switcha från "Normal" till "Through" så minskar bilden omkring 10% runt om.
wtf? Borde inte dessa två lägen, eller särskilt "Through" fylla hela min bild/panel då jag skickar ut en 720p bild till en 720p projektor?
Obs. Gäller oavsett jag kör komponent- eller HDMI-kabel. Har prövat två 720p-projektorer - samma resultat.
mvh // Marcel
Antagligen är det så att tvixen lägger till lite overscan i 720p, för det är så tv-apparater vill ha det. Din projektor med i "normal"-läget. "Through" ska du bara använda när du visar en datorbild med pixelmappning, när du väljer "Through" för tvixbilden får du se den overscan som tvixen lagt till. Fattade man vad jag menade? Har inte sovit så mycket i natt så jag fattar knappt själv
Postad 03 July 2008 - 10:49
Marcel R
-
Marcel R
-
Amatör
-
-
92 inlägg
Varför är denna funktion så viktig för dig?? Många recivers har annars audio delay funktion.
Okey men hur ofta behövs detta? Har inte behövt synka om ljud vs bild ännu iallefall , när får du problem med att ljudet inte synkar?
Jag undrar också över detta, om Tvixen har möjlighet till tidsjustering av ljud i förhållande till bild - precis som XBMC kan. Min förstärkares DSP försenar ljudet med omkring 200ms (processtid för DD och DTS). På det kan jag bara lägga till ännu mer delay, inte dra bort. Så, jag behöver justera denna synk i Tvixen, antingen senarelägga bilden eller tidigarelägga ljudet med omkring 200ms. Någon som hittat något om detta? En synkkänslig hembiovän, mvh // Marcel
Postad 03 July 2008 - 10:57
Marcel R
-
Marcel R
-
Amatör
-
-
92 inlägg
Antagligen är det så att tvixen lägger till lite overscan i 720p... Fattade man vad jag menade?
Jag förstår mkt väl vad det är du säger. Jag har bara svårt att acceptera det.  Menar du allvar? Tror du att Tvixen overscannar? Även på HDMI-utgången? Det låter närmast bisarrt! Jag menar, det är ju det jag ser - jag kan bara inte tro mina ögon så att säga. Någon annan med input i ämnet? Och hur är det i 1080p, med en 1080p-projektor? Någon med erfarenhet och intresse ? mvh // Marcel
Postad 03 July 2008 - 11:15
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Jag förstår mkt väl vad det är du säger. Jag har bara svårt att acceptera det. 
Menar du allvar? Tror du att Tvixen overscannar? Även på HDMI-utgången? Det låter närmast bisarrt! Jag menar, det är ju det jag ser - jag kan bara inte tro mina ögon så att säga. Någon annan med input i ämnet?
Och hur är det i 1080p, med en 1080p-projektor? Någon med erfarenhet och intresse ?
mvh // Marcel
Det är väl så det brukar fungera? Alla DVD-spelare, Blu-Ray-spelare mm skickar med overscan tror jag. Bildvisare räknar väl i stort sett med overscan via HDMI, däremot inte via VGA/RGB. Där får man pixelmappning. Sen går det ju att via datorn ställa in speciella upplösningar över HDMI där du slipper overscan, men väljer du vanlig 720p eller 1080p så får du overscan även därifrån (har jag för mig).
Postad 03 July 2008 - 11:47
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Jag förstår mkt väl vad det är du säger. Jag har bara svårt att acceptera det. 
Menar du allvar? Tror du att Tvixen overscannar? Även på HDMI-utgången? Det låter närmast bisarrt! Jag menar, det är ju det jag ser - jag kan bara inte tro mina ögon så att säga. Någon annan med input i ämnet?
Och hur är det i 1080p, med en 1080p-projektor? Någon med erfarenhet och intresse ?
mvh // Marcel
Jag har inte upplevt att det inte är pixelmappat när jag kör min Tvix 5100 mot Panasonic AE2000, men det är svårt att veta säkert. Finns det någon sorts testfil/film som gör att man ser ifall något klipps bort?
Redigerat av Unregistered2b81a10f, 03 July 2008 - 11:47.
Postad 03 July 2008 - 12:25
rustylefty
-
rustylefty
-
Användare
-
-
200 inlägg
Är det inte så att din projektor overscannar cirkus 5 % som de flesta tv-apparaterna gör? Sony har en inställning på vissa av sina apparater där man kan välja mellan Standard och 1:1 Pixelmappat. När det är inställt på Standard overscannar den bilden som alla andra kassa apparater  . Dock blir det pixelmappat med det andra givetvis. Så antar att det är en sån grej? Att din projje bara overscannar helt enkelt? Så det är väl "fullt normalt" eller hur man ska säga.
Redigerat av rustylefty, 03 July 2008 - 12:26.
Postad 03 July 2008 - 12:28
malvamax
-
malvamax
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Hej!
Köpte en 6500 igår har sedan innan en 4100 hemma.
Men till min förvåning när jag startade den nya igår så tog den nästan dubbelt så lång tid att boota som 4100 gör..
Skall det inte vara tvärtom den nya skall ju vara lite krafigare & snabbare....
skall tillägga att i den nya har jag en 750gb 32mb cache samsung...i den gamla 500 gb 16 cache samsung...
Kan någon förklara detta för mig...
/Tack på förhand!
Säljer förövrigt min 4100sh inkl min 500 gb samsung för 2300:-
inköpta nov 2007 på inet göteborg...kvitto + garanti finns...
någon som är intresserad??
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|