Panasonic Plasma 2013
4746 svar till detta ämne
Postad 07 december 2013 - 14:15
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
Tagit från deras support.TV4 Play fungerar inte med så kallade Adblockers. För att se hela programmet behöver du inaktivera din Adblocker.Jag hade stora problem med att streama från TV4 play via appleTV låser sig jämt. Tycker personligen att TV 4 är en skitkanal, med tanke på hur mycket reklam dom har i sina sändningar, så skall dom även ha betalt för att t.ex se gamla program, tack o lov finns dessa att hämta från andra ställen och slippa deras skitreklam. (ursäkta språket med jag får bara dåliga vibbar då TV4 nämns)
Redigerat av RedMarathon, 07 december 2013 - 14:18.
Postad 07 december 2013 - 14:24
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
Har införskaffat 55VT60 och är mycket nöjd med bilden. Dessvärre inte lika nöjd med fläktljudet och funderar på att ringa Panasonic för att försöka få till fixen som finns.
Har även ett annat väldigt konstigt problem som förvisso är lätt att komma runt men likförbannat väldigt störande. Jag har allt kopplat med HDMI genom min förstärkare (tv-box, ps3, htpc) och sen vidare till tv'n. Om jag startar förstärkaren först och sen tv'n får jag inget ljud utan måste starta tv'n först och sen förstärkaren för att få ljud. Någon som känner igen detta och finns det en lösning?
Trist med att du störs av fläktarna, då Panasonic är medveten om detta problem så skall det ju inte vara några problem att åtgärda det, ta kontakt med återförsäljaren. Panasonic har haft problem med sin HMDI utgång 2 ARC i flera år speciellt om man har en mediaspelare tillkopplat till sin reciver, man tappar ljudet till högtalarna som går via recivern, Pannan har haft detta problem ända sedan 2010 och inte kommit tillrätta med det, vad skall man säga om det, suck.
Postad 07 december 2013 - 15:56
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Någon som vet hur man tar bort ej använda TV tuners från lista ( den när man trycker på TV knappen ) letat som en galning i menyerna men hittar inget, enda som kvarstår är fabriksåterställning med det vill jag undvika !
Vill ta bort DVB-C, DVB-S & Analog.
Redigerat av ljudnisse, 07 december 2013 - 15:57.
Postad 07 december 2013 - 17:50
Unregisteredd060a2f6
-
Unregisteredd060a2f6
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej! jJag har haft min 50VT60 i två månader..
Folk undrar mycket över fläkt och buzzljud och jag kan säga att jag nästan inte hör fläktarna alls, måste verkligen vara helt knäpptyst runt om och då om jag fokuserar så hör jag det svagt. Ingenting jag stör mig på det minsta.
Buzzandet är desto högre, men på en acceptabel nivå, hade en 50GT60 innan och den skrek i jämförelse med denna. Hör det vid låg ljudnivå i väldigt ljusa scener eller när jag använder tvn som skärm när jag leker med datorn. Jag sitter 2.7 meter från tvn..
En annan sak jag tänkt på är det här med inbränning, hur länge måste jag köra skärmtvätt för att det ska försvinna? Extremt jobbigt att jag måste köra skärmtvätt efter varje helg då viasat fotboll i princip står på hela dagarna. Eftersom dem oftast visar 3 matcher efter varandra på lördagen samt två på söndagen så hänger viasats loggor med ett bra tag. Har kontrasten på 52, ljus på 0 och alla bildförbättringar avstängda.
För övrigt är den klockren!!
Nu har jag kört skärmtvätt i olika perioder, mellan en till tre timmar i stöten men delar av inbränningen syns fortfarande. Har kört med både tvns egna skärmtvätt och olika skärmtvättar från youtube. Vad jag förstått så är inbränningar permanenta och går inte att få bort men att de ska vara ytterst ovanligt och sällan förekommande på nya plasmor. Dock är det vanligt med ghosting men det skall tydligen försvinna relativt snabbt när man kör skärmtvätt. Känns riktigt tråkigt om det blivit en permanent inbränning redan efter två månader. Och tyvärr kommer det isåfall bara att bli värre då det är en del av viasats "resultat tavla" från premier leauge som syns. Den kanalen rullar ett par gånger i veckan kan jag säga.. Hoppas såklart att det bara är en jobbig ghosting som sitter i så jag kommer fortsätta med skärmtvätt, kanske en hel natt eller så.. Gör det skillnad om jag kör med kontrasten på 100 under skärmtvätten, tänkte ifall det blir mer effektivt? mvh
Postad 07 december 2013 - 18:28
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Går säkert bort med tiden.
Kör tvätt varje natt å se inte på problemkanalen under nån vecka och se om de blir bättre.
Brukar bli mindre känslig med tiden också.
Själv skulle jag nog bli less att inte använda tv som en tv och sälja den å köpa en lcd
Postad 07 december 2013 - 20:44
Unregistered41836655
-
Unregistered41836655
-
Rookie
-
6 inlägg
En sån här borde väl kunna användas till en VT60 om man formatterar den till exFat?
www.dustinhome.se/product/5010600913/lacie-porsche-design-p9220-1tb-usb-3-0-2-0/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=6204
Postad 08 december 2013 - 08:38
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Nu har jag kört skärmtvätt i olika perioder, mellan en till tre timmar i stöten men delar av inbränningen syns fortfarande. Har kört med både tvns egna skärmtvätt och olika skärmtvättar från youtube. Vad jag förstått så är inbränningar permanenta och går inte att få bort men att de ska vara ytterst ovanligt och sällan förekommande på nya plasmor. Dock är det vanligt med ghosting men det skall tydligen försvinna relativt snabbt när man kör skärmtvätt.
Känns riktigt tråkigt om det blivit en permanent inbränning redan efter två månader. Och tyvärr kommer det isåfall bara att bli värre då det är en del av viasats "resultat tavla" från premier leauge som syns. Den kanalen rullar ett par gånger i veckan kan jag säga..
Hoppas såklart att det bara är en jobbig ghosting som sitter i så jag kommer fortsätta med skärmtvätt, kanske en hel natt eller så.. Gör det skillnad om jag kör med kontrasten på 100 under skärmtvätten, tänkte ifall det blir mer effektivt?
mvh
Drabbades av IR på en ST50, det tog tid och åter tid innan den försvann. Detta kommer säkerligen gå bort det du har också men tyvärr kräver det ju vittvätt och att du inte ser på samma kanal för mkt i början. jag körde vittvätt säkert varje dag i två veckor sen så försvann det efter nån månad efter vanligt tv-tittande.
Postad 08 december 2013 - 12:48
Locoloco
-
Locoloco
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hej!
Har slängt upp en 55vt60 på vägen och bilden är kanon är fläkt ljud som jag egentligen inte störs av men finns det möjlighet att dämpa ljudet mer är det j najs och Panasonic har ju ett foam kit för att styra luften i burken som dämparljudet.
För den som är mer intresserad om dessa diskussioner kan man läsa här:
http://www.avsforum....ion-numbers/300
Frågor:
* Någon som har prövat foam kitet för att dämpa fläkt ljudet och kan göra lite kommentarer runt det ?
* Har en LG soundbar försöker styra den med ARC hdmi. Tar ut ljudet från tv via HDMI ARC och skickar den till sounbar. Har prövat med VIERA och det funkar om man ställer in det men varje gång man stänger av tvn måste man göra om inställningen. Visst ljudet kommer fram men hur f@n styr man ljudet med tvns kontroll utan att ljudet från tvn hörs samtidigt eller är det VIERA som är det man kör?
*säckert en fråga som många ställt, tips på inställningar för inkörning av tvn?
Tackar tackar !
Redigerat av Locoloco, 08 december 2013 - 12:48.
Postad 08 december 2013 - 20:29
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
Kanske en sökning på "fläkt" i denna tråd kan vara nåt?
Postad 08 december 2013 - 23:05
Megabyte
-
Megabyte
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Vilken skulle ni experter säga är bäst av en ST60 och en VT20?
Postad 08 december 2013 - 23:12
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
Skulle nog inte klassa mig som expert men utan tvekan ST60. Sen får du nog ett mer exakt svar om du definierar vad du menar med "bäst", även om jag tror du får samma svar ändå.
Postad 08 december 2013 - 23:14
Megabyte
-
Megabyte
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Skulle nog inte klassa mig som expert men utan tvekan ST60. Sen får du nog ett mer exakt svar om du definierar vad du menar med "bäst", även om jag tror du får samma svar ändå.
Med bäst så avser jag bildkvalitet! Står du fast vid ditt svar? Du får gärna utveckla om du tycker att det finns något att tillägga. Och om ST60 nu klår VT20 utan tvekan, var skulle man placera ST60 i förhållande till VT30, VT50 och motsvarande G/GT-serier?
Redigerat av Megabyte, 08 december 2013 - 23:18.
Postad 08 december 2013 - 23:33
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
Med bäst så avser jag bildkvalitet! Står du fast vid ditt svar? Du får gärna utveckla om du tycker att det finns något att tillägga. Och om ST60 nu klår VT20 utan tvekan, var skulle man placera ST60 i förhållande till VT30, VT50 och motsvarande G/GT-serier?
Det får nog de riktiga Panasonic-experterna svara på men normalt brukar väl årets ST modell matcha förra årets VT modell. Så sett till det borde ST60 matcha VT50 vilken rimligtvis är bättre än VT20.
Redigerat av improwise, 08 december 2013 - 23:34.
Postad 09 december 2013 - 00:02
Megabyte
-
Megabyte
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Det får nog de riktiga Panasonic-experterna svara på men normalt brukar väl årets ST modell matcha förra årets VT modell. Så sett till det borde ST60 matcha VT50 vilken rimligtvis är bättre än VT20.
Tack för svaren! Hoppas då på att klippa en P50ST60 på mellandagsrea eller utförsäljningsrea pga utgående modell i början av nästa år.  Har en två år gammal P42U30 nu men vill passa på att uppgradera innan Panasonics plasmor försvinner för gott.
Postad 09 december 2013 - 08:38
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1 892 inlägg
Som sagt, ST60 helt utan tvekan, de två sista generationerna (50 och 60-serierna) av Panasonics plasmor är ganska mycket bättre än de tidigare. Enda nackdelen med just ST60 är att den har relativt hög inputlag vilket inte är optimalt för spel, i så fall är en GT60 eller VT60 ett bättre alternativ men dock dyrare.
Postad 09 december 2013 - 20:18
Megabyte
-
Megabyte
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Som sagt, ST60 helt utan tvekan, de två sista generationerna (50 och 60-serierna) av Panasonics plasmor är ganska mycket bättre än de tidigare. Enda nackdelen med just ST60 är att den har relativt hög inputlag vilket inte är optimalt för spel, i så fall är en GT60 eller VT60 ett bättre alternativ men dock dyrare.
Tackar. Har i nuläget inga planer på att spela på den så det blir nog utmärkt
Postad 10 december 2013 - 09:27
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1 892 inlägg
Tackar. Har i nuläget inga planer på att spela på den så det blir nog utmärkt 
Det är ju inte så att det inte går att spela på den alls men vissa typer av spel och om man är riktigt vass på FPS så lär man märka av det. Annars så är ST60 troligtvis den bästa TV man kan köpa sett till pris/prestanda och ren bildkvalitet idag.
Postad 10 december 2013 - 09:43
Vapo
-
Vapo
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Jag måste bara få skriva - jag är sjuuukt nöjd med min 55" VT60  Kollade på (första) Hobbit filmen i helgen och även SVT HD vinterstudion med skidor. Mums! Hur som helst. Nu kör Giggan Panasonic-vecka igen och just 55-tummarn är nere på 14990 igen.
Postad 10 december 2013 - 10:36
Danielkm
-
Danielkm
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Hur som helst. Nu kör Giggan Panasonic-vecka igen och just 55-tummarn är nere på 14990 igen.
Verkligen frestande, men är det rätt läge att skaffa en VT60? Eller ska man vänta tills mellandagsrean?
Redigerat av Danielkm, 10 december 2013 - 10:36.
Postad 10 december 2013 - 10:57
Kung67
-
Kung67
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Postad 10 december 2013 - 11:58
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
Precis som jag förutspådde för några veckor sedan, nu är det prisdumpning på Panasonics plasmor så den som vill ha en gör nog klokt i att slå till nu för snart är de nog slut. Nog för att jag gnällt en del om bristen på ljusstyrka men VT60 är så klart en RIKTIGT BRA tv, inget snack om det.
Redigerat av improwise, 10 december 2013 - 11:59.
Postad 10 december 2013 - 12:40
Vapo
-
Vapo
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Precis som jag förutspådde för några veckor sedan, nu är det prisdumpning på Panasonics plasmor så den som vill ha en gör nog klokt i att slå till nu för snart är de nog slut. Nog för att jag gnällt en del om bristen på ljusstyrka men VT60 är så klart en RIKTIGT BRA tv, inget snack om det.
Det är nog ingen prisdumpning det är frågan om. Elgiganten har ju sin tillgångsgaranti. Min gissning är att priserna återgår till det normala efter veckan och sen beroende på lagersituation återgår under mellandagsrean till samma pris som nu. Så frågan är om man vill se på julaftons-Kalle på nya TV'n, eller om man väntar för att se nyårsfyrvekerierna på nya TV'n.
Postad 10 december 2013 - 13:12
Unregisteredd270430a
-
Unregisteredd270430a
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Finns det någon här som spelar relativt mycket på sin VT60 och kan berätta hur input lagget känns? Funkar det i längden med lite snabbare spel? Står mellan denna och W905an, men 5500:- mer för Sonyn just nu när VT60n är nere i pris vet jag inte om jag vill betala...
Redigerat av Unregisteredd270430a, 10 december 2013 - 13:13.
Postad 10 december 2013 - 13:25
Vapo
-
Vapo
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Jag önskar jag kunde svara. Är för dålig på FPS spel på konsoll, kör just nu bara GTA 5. Det är ju inget riktigt spel på så sätt att jag kör med L2 autosikte...
Allt FPS spelande gör jag på datorn då jag enbart är kompatibel med WASD för rörelse och mus för att sikta och skjuta.
Att sikta med handkontroll är helt enkelt inte min grej här i livet. Därav att någon millisekund hit eller dit inte spelar någon roll när jag ändå förvirrat försöker lista ut vilket håll min tumme ska röra sig för en 180 sväng...å sen dör jag ändå.
Postad 10 december 2013 - 13:27
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
Det är nog ingen prisdumpning det är frågan om. Elgiganten har ju sin tillgångsgaranti.
Fast nu gäller inte det, "Reservation för slutförsäljning." står det. Dock är just detta lite oklart rättsläge, iom att det står i annonsbladet att dom reserverar sig för slutförsäljning men inte vad jag kan se när man söker upp samma vara direkt på nätet. 3 dagar tillgångsgarantiVår ståndpunkt är att om man väljer att annonsera en produkt, så ska den också finnas tillgänglig för köp. Därför har vi infört en tillgångsgaranti som ger dig tryggheten att du faktiskt kan köpa det du ser i vår marknadsföring. Vi lämnar 3 dagar tillgångsgaranti. Om varan mot förmodan skulle ta slut inom 3 dagar från annonsdatumet och vi inte kan få fram den inom 10 dagar, garanterar vi dig en motsvarande eller bättre produkt till samma pris. Enda undantaget från tillgångsgarantin är när det annonseras att erbjudandet gäller så långt lagret räcker, om det är en ”på köpet”-vara eller om varorna är märkta med begränsat antal.
Redigerat av improwise, 10 december 2013 - 13:30.
Postad 10 december 2013 - 13:31
Unregisteredd270430a
-
Unregisteredd270430a
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Jag önskar jag kunde svara. Är för dålig på FPS spel på konsoll, kör just nu bara GTA 5. Det är ju inget riktigt spel på så sätt att jag kör med L2 autosikte... Allt FPS spelande gör jag på datorn då jag enbart är kompatibel med WASD för rörelse och mus för att sikta och skjuta. Att sikta med handkontroll är helt enkelt inte min grej här i livet. Därav att någon millisekund hit eller dit inte spelar någon roll när jag ändå förvirrat försöker lista ut vilket håll min tumme ska röra sig för en 180 sväng...å sen dör jag ändå.
Nej jag tänker inte heller lira FPS multiplayer iaf, det är också något jag föredrar mus och tangentbord för. Till PS4an nu tänker jag främst på spel som Fifa, AC4, kanske lite Killzone osv. Hur står den sig där? Känner du av någon eftersläpning alls i GTA V?
Postad 10 december 2013 - 13:55
Gullberg_89
-
Gullberg_89
-
Användare
-
-
138 inlägg
Finns det någon här som spelar relativt mycket på sin VT60 och kan berätta hur input lagget känns? Funkar det i längden med lite snabbare spel? Står mellan denna och W905an, men 5500:- mer för Sonyn just nu när VT60n är nere i pris vet jag inte om jag vill betala...
Jag kan säga att jag spelat en hel del när jag ägde en 50"VT60 och kan säga att jag inte störde mig på inputlag, spelat mestadels NHL14 och GTA 5  Nu har jag dock sålt min VT60 och uppgraderat mig till en ZT60 och har inte hunnit spela så mycket på den men tycker även det flyter på där  Slå till på en VT60, bättre TV kontra vad den kostar just nu är nog väldigt svårt att hitta.
Postad 10 december 2013 - 16:10
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1 892 inlägg
Jag har inte spelat särskilt mycket på min VT60 och jag är nog för dålig för att märka av input lag på dessa nivåer ändå men de seriösa tester jag läst säger att GT60 och VT60 fungerar utmärkt att spela på, det är ST60 som det påpekats en del på och den har betydligt mer input lag.
Redigerat av EVOVII, 10 december 2013 - 16:10.
Postad 10 december 2013 - 16:23
Unregisteredd270430a
-
Unregisteredd270430a
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Jag har inte spelat särskilt mycket på min VT60 och jag är nog för dålig för att märka av input lag på dessa nivåer ändå men de seriösa tester jag läst säger att GT60 och VT60 fungerar utmärkt att spela på, det är ST60 som det påpekats en del på och den har betydligt mer input lag.
Jo jag har läst det också, VT60 ska vara på det gröna. Men som du säger är det individuellt hur man uppfattar det. Vissa är väldigt toleranta och andra bryr sig knappt, medan vissa(som jag) är lite känsligare. Men eftersom jag inte spelar snabba FPS-spel och snabbheten från en mus inte finns där känns VT60 som ett bra val.
Postad 10 december 2013 - 17:29
Locoloco
-
Locoloco
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Lite snabba reflektioner om 55VT60 efter att ha haft den 1 vecka:
positivt:
* Överlag är bilden riktigt bra. trycket i svärta, färg och ljus är kanon. Förstår egentligen inte pikarna den får runt ljusstyrkan vill inte ha mer ljustsyrka än det den har dra tom ner den lite från THX mode. Hur som jämför mot en tidigare 42PX70 plasma där det var sämre ljusstyrka men där tänkte jag aldrig på att den var dåligt.
* Ljudet är ganska bra mycket mycket bättre än min äldre panasonic plasma.
Negativt:
* Fläktljudet som hörs man noterar det vid riktigt låg volym eller när det bara är snack på tv typ nyheter osv. Är väl inget jätte problem dock något som bör tänkas över för perfektionister med bra hörsel =) Dock ska få min tv fixad med foam kitet under veckan så jag återkommer med hur det gick senare.
Postad 10 december 2013 - 18:11
Gullberg_89
-
Gullberg_89
-
Användare
-
-
138 inlägg
Lite snabba reflektioner om 55VT60 efter att ha haft den 1 vecka: positivt: * Överlag är bilden riktigt bra. trycket i svärta, färg och ljus är kanon. Förstår egentligen inte pikarna den får runt ljusstyrkan vill inte ha mer ljustsyrka än det den har dra tom ner den lite från THX mode. Hur som jämför mot en tidigare 42PX70 plasma där det var sämre ljusstyrka men där tänkte jag aldrig på att den var dåligt. * Ljudet är ganska bra mycket mycket bättre än min äldre panasonic plasma.
Negativt: * Fläktljudet som hörs man noterar det vid riktigt låg volym eller när det bara är snack på tv typ nyheter osv. Är väl inget jätte problem dock något som bör tänkas över för perfektionister med bra hörsel =) Dock ska få min tv fixad med foam kitet under veckan så jag återkommer med hur det gick senare.
Angående foam kitet, ringde du till Panasonic och påtalade felet eller hur gör man? Tycker fläktljudet på min ZT60 är lite för högt och vill således få det åtgärdat
Postad 10 december 2013 - 21:32
lovefa
-
lovefa
-
Rookie
-
4 inlägg
Har haft en p55vt60 i ungefär två veckor nu (hade tidigare en p65vt60 som jag lämnade tillbaka för att den var för stor för lägenheten och för att den inte var lika prisvärd). - Angående fläktljud var det inte jättehögt innan jag fick det fixat, nu måste man nästa ha örat emot baksidan av TV:n för att höra ljudet. Det enklaste sättet att få det gjort är att gå in på http://www.panasonic...v_SE/index.html och söka efter ett service center nära dig och kontakta dem. De blir bara glada av att få arbete att göra och de skickar sen någon faktura till Panasonic som du inte behöver bry dig om.
- Angående input lag har jag kört Fifa 14 och BF4 (dock inte online än) på PS4. Jag tror inte att jag hade tänkt på det om jag inte läst om att det är högre än på min gamla p42u30. Nu blir det snarare att jag försöker känna skillnaden vilken kan vara mer psykologisk. Tror inte att det är en TV att välja bort pga detta. Sony W905 har inte lika bra rörelsehantering som vt60 med game mode på heller.
- En liten varning för "image retention" bara. Började med att köra 100 h i rad med bildspel bara för att få en jämn åldring av fosforen enligt (http://www.controlca...read.php?t=939#). Ställde därefter in TVn efter inställningarna i forumet och blev väldigt nöjd med bilden. Tänkte också att det skulle vara lugnt att lira TV-spel utan större risk vid det laget om jag tog det lugnt. Spelade kanske 2x2 h Fifa 14 och kunde därefter se IR efter resultatskylten i vänstra hörnet (hade 90 i kontrastinställning då). Är som tur är borta nu efter lite vanligt TV-tittande och med lägre kontrast och lite "Scrolling Bar". Ska hålla mig till 50-60 i kontrast ett tag nu. Dessutom går det att få bort resultattavlan i inställningarna i Fifa om man vill slippa det problemet.
Redigerat av lovefa, 10 december 2013 - 21:32.
Postad 10 december 2013 - 22:00
Unregisteredd060a2f6
-
Unregisteredd060a2f6
-
Rookie
-
7 inlägg
Hur vet man om en "image retention" är permanent? Hur lång tid kan de annars ta innan det försvinner? Jag börjar ge upp hoppet, någon med egna erfarenheter kräng det hela?
Postad 11 december 2013 - 00:12
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
Jag tror man måste vara en riktig hare core gamer för att input lag på en vt60/zt60 ska ha en faktisk påverkan. I synnerhet på konsolspel som tenderar att vara rätt förlåtande i form av autosikten och annat (ska dock erkänna att jag inte hängt med på konsolsidan senaste 3-4 åren). Så länge man inte typ försörjer sig på CS eller riktiga racingsimulatorer ska det nog gå bra, och för de som gör det lär inte ens en Sony W905 duga.
Postad 11 december 2013 - 09:38
DmD
-
DmD
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Hur vet man om en "image retention" är permanent? Hur lång tid kan de annars ta innan det försvinner? Jag börjar ge upp hoppet, någon med egna erfarenheter kräng det hela?
Jag hade kanal 5 HD loggan synligt på min 55VT60 i drygt 1 vecka när tvn kanske hade körts 100-150 timmar totalt. Körde sen helbilds material i kombination med skärmtvätt, och efter 1 vecka hade loggan försvunnit helt. Nu när tv:n gått en del mer timmar har jag aldrig fått detta problem riktigt igen. Iaf inte så att saker sitter kvar i 1 vecka.
Postad 11 december 2013 - 10:12
Vapo
-
Vapo
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Känner du av någon eftersläpning alls i GTA V?
Nej, ingenting. Det tog en 5 minuter eller så, sen hade jag vant mig vid de nya "bild-egenheterna". Det enda jag justerade var att köra "THX bright room" som jag tyckte gav bättre bild än "THX Cinema". Har varken sett IR eller tendens till inbränning ännu
Postad 12 december 2013 - 10:58
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
Jag hade kanal 5 HD loggan synligt på min 55VT60 i drygt 1 vecka när tvn kanske hade körts 100-150 timmar totalt. Körde sen helbilds material i kombination med skärmtvätt, och efter 1 vecka hade loggan försvunnit helt.
Nu när tv:n gått en del mer timmar har jag aldrig fått detta problem riktigt igen. Iaf inte så att saker sitter kvar i 1 vecka.
Det är märkligt att Panasonic verkar så mkt känsligare för "temporära inbränningar" än Samsung med tanke på att den senare är så mkt ljusstarkare. T.ex. satt "SVT Forum" loggan på Lars Bengtssons Panasonicarna kvar i flera veckor. Någon som vet vad det rent tekniskt beror på? Om det skulle ha att göra med värmeutveckling så kan man inte låta bli att undra vad de olika fläktfixarna kan ha för långsiktiga konsekvenser.
Postad 12 december 2013 - 11:28
altair4
-
altair4
-
Veteran
-
-
1 621 inlägg
Inte sett minsta tillstymmeles till IR överhuvudtaget på min ST60 ännu. Av vad jag läst så verkar det vara vissa perioder som TVn är känsligare. En del har haft en TV utan IR men efter 300-400h så har den helt plötsligt blivit känslig för att därefter sluta vara det. Så att ha en inkörningsperiod på hundratals timmar kommer inte att göra TVn mindre känslig, tror jag i alla fall av vad jag läst om andras erfarenheter.
Postad 12 december 2013 - 19:30
Blader
-
Blader
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Hej alla! Har införskaffat mig en 65 tums VT60 och är mycket nöjd! Har dock ett par frågetecken som jag undrar om ni kan hjälpa mig att reda ut.
För det första märker jag att den är något hackig i bilden i panoreringar, ibland ser jag till och med grön/röda eftersläpningar i kraftiga rörelser. Bör något ställas in för att undvika detta? Har den på THX cinema och har inte rört några andra inställningar ännu. Kör blu ray genom en första generations PS3, ifall det är relevant.
Sedan undrar jag om jag kan skicka ljud analogt från tvn till min förstärkare eller om jag behöver skaffa en dac ev ny förstärkare för att få ut ljudet till stereon?
Tack på förhand!
Redigerat av Blader, 12 december 2013 - 20:26.
Postad 12 december 2013 - 22:11
Blader
-
Blader
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Jag kom fram till att de hackiga rörelserna är nackdelen med 24hz material som jag bara tidigare inte lagt märke till då man inte tittat lika kräset. Provade att leka lite med tvns 24p smooth film inställning och satte den på minimum iallafall, högre än så och man såg bilddistorsioner i vissa partier (använder alltid luftdykningsscenen från Transformers 3 när jag vill undersöka eller experimentera med allt som har med rörelse att göra).
De grönröda eftersläpningarna jag lagt märke till vid endast ett par tillfällen får man väl anta är "phosphor trailing", hoppas det försvinner allteftersom tvn används mer. Men det förekommer ju tydligen väldigt sällan.
Redigerat av Blader, 12 december 2013 - 22:45.
Postad 13 december 2013 - 09:21
Vapo
-
Vapo
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Jag kom fram till att de hackiga rörelserna är nackdelen med 24hz material som jag bara tidigare inte lagt märke till då man inte tittat lika kräset. Provade att leka lite med tvns 24p smooth film inställning och satte den på minimum iallafall, högre än så och man såg bilddistorsioner i vissa partier (använder alltid luftdykningsscenen från Transformers 3 när jag vill undersöka eller experimentera med allt som har med rörelse att göra).
Just in case....du kör väl "1080p 24 Hz Output (HDMI)" i din PS3:a satt till ON?
Postad 13 december 2013 - 10:33
Blader
-
Blader
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Just in case....du kör väl "1080p 24 Hz Output (HDMI)" i din PS3:a satt till ON?
Yes
Postad 13 december 2013 - 15:39
Gullberg_89
-
Gullberg_89
-
Användare
-
-
138 inlägg
Nu har Assist Workshop varit ute och hjälpt mig sätta in foam kitet för fläktljudet på min ZT60 och oljudet bokstavligen försvann, jag måste lägga örat mot fläkten för att höra den.  Kan inte annat än rekommendera alla med VT60/ZT60 då det täcks av garantin.
Ringde assist i måndags, kom idag och installerade allt så riktigt snabb leverans.
Postad 13 december 2013 - 17:12
Unregisteredc3031afe
-
Unregisteredc3031afe
-
Användare
-
-
193 inlägg
Sedan undrar jag om jag kan skicka ljud analogt från tvn till min förstärkare eller om jag behöver skaffa en dac ev ny förstärkare för att få ut ljudet till stereon?
Tack på förhand!
Jag saknade också analog ljudutgång på min 55" VT60. Så jag köpte det här kitet och det funkar alldeles utmärkt. Kopplade toslink-kabel från TV---> Gefen---> Förstärkare 1,5 High grade Toslink-Toslink PRO CABLE http://www.digitaltv...dukt.php?p=1380GTV-DD-2-AA Gefen optiskt / koax ljud till analogt ljud 5.1 http://www.digitaltv...dukt.php?p=2527
Postad 13 december 2013 - 17:23
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
Nu har Assist Workshop varit ute och hjälpt mig sätta in foam kitet för fläktljudet på min ZT60 och oljudet bokstavligen försvann, jag måste lägga örat mot fläkten för att höra den. Kan inte annat än rekommendera alla med VT60/ZT60 då det täcks av garantin.
Ringde assist i måndags, kom idag och installerade allt så riktigt snabb leverans.
Assist har varit riktigt bra att ha att göra med de gånger jag behövt det genom åren, seriösa och serviceinriktade.
Postad 13 december 2013 - 17:43
Gullberg_89
-
Gullberg_89
-
Användare
-
-
138 inlägg
Assist har varit riktigt bra att ha att göra med de gånger jag behövt det genom åren, seriösa och serviceinriktade.
Jajamen, blev imponerad då han hjälpte mig hänga av och på tvn från väggfästet och tidigare lade sin lunch så vi kunde samma tid  Man ser inte denna gamla hederliga servicemind-tänket alltför ofta numera men man vinner enormt på det i långa loppet
Postad 13 december 2013 - 19:48
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1 892 inlägg
ZT60 för 29,990:- på HBB nu.
Postad 14 december 2013 - 11:12
MIIKE888
-
MIIKE888
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
Hej!
Har sett att man kan köpa ZT60 65" på ebay för 22.000kr exkl.frakt.
Vill verkligen ha 65"…..det är väl samma garantier som gäller fast jag skulle köpa ifrån USA?
någon som vet om det är något att tänka på om man köper ifrån USA?
Mvh/Micke
Postad 14 december 2013 - 13:26
Tomanista
-
Tomanista
-
Veteran
-
-
2 396 inlägg
Hej!
Har sett att man kan köpa ZT60 65" på ebay för 22.000kr exkl.frakt.
Vill verkligen ha 65"…..det är väl samma garantier som gäller fast jag skulle köpa ifrån USA?
någon som vet om det är något att tänka på om man köper ifrån USA?
Mvh/Micke
Plus frakt, plus tull + moms och nej, du lär knappast få någon garanti här i Sverige.
Postad 14 december 2013 - 13:30
sajbot
-
sajbot
-
Lärjunge
-
-
298 inlägg
Är det verkligen ingen annan som ser det fenomen som jag har på min tv? Den har tydliga skiftningar i grönt och rött i svartvita filmer och även när den bara ska visa vitt. Dessutom ser man tydliga gröna horisontella ränder som dyker upp väldigt ofta. Bilden nedan illustrerar detta. Nu är bilden tagen med iphone därav kvalitén och färgerna ser inte ut så i verkligheten, men ränderna syns som bilden visar. TV:n är proffskalibrerad så det har inte med den saken att göra. https://www.minhembi...c_id=454000.jpgEtt till exempel, om ni kollar ansiktet, en tydlig linje där undre halvan är grön. https://www.minhembi...c_id=454001.jpg(Gick inte visa bilderna direkt här)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
mange87a
2025-05-14 12:39:27
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|