Topfield TF5700PVRt
3284 svar till detta ämne
Postad 22 juni 2011 - 20:54
knoppixz
-
knoppixz
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Hej,
har lite problem med min 5710pvrt hdmi. Lite väl ofta "Sätt i kortet" och fjärren är väldigt "seg" (boxen svarar ibland inte alls på knapptryckningar trots att lampan lyser på boxen när man trycker på en knapp).
Har läst tråden och sett att en möjlig förklaring till första problemet kan vara kortläsaren. Men tycker att det i så fall _alltid_ borde vara problem och förstår inte var för det skulle vara ibland?
Tänkte att man skulle uppdatera fw, men såg att jag redan har senaste fw; 3.17, eftersom det inte kommit nå' ny på flera år. Såg att någon skrev att man kan trycka in fw för 5720 och tänkte kolla om någon verkligen gjort det och om det är "safe"? Den har ju en nyare fw om jag minns rätt, hittade den på nå' sida som jag för tillfället inte kommer ihåg. Går ju inte att hitta nå' fw på deras officiella sida (för just dessa modeller) ;(
Tittade också på patchlistan, men kan inte se om det finns nå' vettig patch man skulle kunna testa med.
kn
Postad 15 juli 2011 - 17:58
wcfield
-
wcfield
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag har en 5700pvrt med patchad 3.17 men inga Taps. Den har puttrat på rätt snällt i flera år tills kondingarna vissnade i vintras. Efter byte av både kondingar och samtidigt till en pata 320GB HD så rullade allt på som vanligt.
Jag fick däremot ett nytt boxerkort vid halvårsskiftet och det skapade en rad med problem så jag har plöjt igenom alla 107 sidorna i den här tråden innan jag skrev det här inlägget.
Vad som hände var att alla gamla inspelningar gav "Sätt in kortet" utan undantag medan nya först verkade fungera. Men snart upptäckte jag att jag inte kunde hoppa runt i de nya inspelningarna genom procentangivelser, och ofta inte heller kunna snabbspola förbi reklamen utan att "Sätt ..." poppade upp och tre gånger av fyra krävde att jag fick gå via standby och tillbaka för att kunna se någonting igen, medan den fjärde gången räckte det att stoppa uppspelningen och sedan växla mellan ett par olika kodade kanaler för att få direktsändningen igång igen. Ofta behövde man dock dra ut CA-modulen och trycka in den igen (om man inte redan hade tvingats till standby förstås...) för att direktsändningarna skulle komma fram igen. Efter sådana omstarter blev det allt vanligare att den inspelning som innan gick att se från start tills man gjorde sitt första försök att hoppa eller snabbspola framåt därefter inte ville starta förrän efter kanske fem-tio standby-vändor och så fort man sedan försökte komma tillbaks till stället man var vid tidigare så fick man det kära meddelandet om att sätta i kortet igen...
Jag har idag skaffat en ny CA-modul (Boxers "lilla" med mpeg4 men utan CI+) och en snabb test har låtit mig hoppa runt i mina nya inspelningar utan problem, men alla de gamla ger numera ett intelligentare felmeddelande att jag inte har behörighet att se de gamla inspelningarna, men har endast en "OK" knapp som efter ett par sekunder leder mig tillbaks till samma meddelande. Man hinner dock att trycka fram fillistan och kan ju därifrån välja en annan inspelning att göra någonting med.
Min fråga i nuläget är om någon vet något sätt att kunna komma åt mina gamla inspelningar med det nya kortet. Tråden har ju huvudsakligen menat att inspelningarna är "råa", men de halvavkodade har ju förvisso blivit tuggade på av det gamla kortet, och det nya kortet kan inte öppna de med helorange $ eller de med grön-orange $ symboler. Alltså verkar det ju som om det åtminstonde finns noterat i .rec-filerna något ID från det gamla kortet eller, ännu värre, någon första(de)kryptering av allt data i filen. Om det bara är någon headersträng skulle man ju kunna patcha den till att matcha det nya kortet, och det är vad jag hoppas att någon kan bringa klarhet i. Läser man meddelande 2962 och 2963 från Pillarn och Alfista så menar ju de på att kortinfo har lagrats i inspelningarna.
Jag är tacksam för all information jag kan få eftersom det är en hel del inspelningar (>200GB) som jag skulle vilja rädda.
Postad 03 augusti 2011 - 20:39
knoppixz
-
knoppixz
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Jag har en 5700pvrt med patchad 3.17 men inga Taps. Den har puttrat på rätt snällt i flera år tills kondingarna vissnade i vintras. Efter byte av både kondingar och samtidigt till en pata 320GB HD så rullade allt på som vanligt.
Hmm...känns som att det i så fall kanske inte är fel på själva fw (3.17) och då är det bara modell (5700 vs 5710) och patchar som skiljer din och min konf eftersom jag inte har nå' patchar. Har du lust att lista de patchar du använder?
Postad 12 september 2011 - 08:30
Unregistered9b117a23
-
Unregistered9b117a23
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Har kikat lite på gamla diskussioner om detta men är det någon som har Windows 7 x64 som kan tipsa om hur jag gör för att få det fungera med drivrutinerna till min Topfieldbox?
Postad 12 september 2011 - 17:20
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1 012 inlägg
På det Engelska forumet finns det rätt mycket info om 64 bit Windows. Man kan säga att Topfield själva inte verkar bry sig mera men att användargrupperna speciellt i England har hittat lösningar. Du kan prova dessa länkar: Antares-- an Altair replacement for 32-bit & 64-bit Win.Denna ersätter helt Altair med ett annat program som funkar i både Win32 och Win64. Aldarin's tfdll.dll now available for 64-bit WindowsHär finns det en utbytes-dll som jag tror gör att man kan få Topfields Altair att funka i Win7 X64. Tror även att Antares använder denna dll. Båda länkarna leder till forumtrådar som är flera sidor långa, men inne bland dem så finns det diskussioner och länkar för nedladdning. EDIT:Jag har nu korrigerat den första länken som var felskriven. Nu går den till forumet. Jag kan också lägga till att man bara behöver dessa drivers ifall man kopplar Toppyn direkt till sin Win7 eller Vista 64-bits PC. Om man som jag har gjort i stället använder en ASUS router som gateway för FTP-access till Toppyn så behövs det inga drivers alls på PC:n. Se här: Wireless Toppy Setup Guide for the Asus WL500g
Redigerat av Bo_B, 13 september 2011 - 08:03.
Postad 13 september 2011 - 07:30
Annaanna5
-
Annaanna5
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Första länken fungerar inte för mig. Jag får bara upp en liten ikon.
Postad 13 september 2011 - 07:59
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1 012 inlägg
Första länken fungerar inte för mig. Jag får bara upp en liten ikon.
Kopierade in fel URL. Korrigerat nu så att länken fungerar. /Bosse
Postad 22 september 2011 - 15:54
wcfield
-
wcfield
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag skaffade ju ett Boxer kontantkort i början av juli som ersättning för det tidigare abonnemangskortet jag använt i flera år ända sedan jag skaffade min 5700. Det strulade då med den gamla (Dilog) original-CAmodulen och jag köpte en ny Boxermärkt modul. Det började dock rätt fort att spöka allt oftare med att den nya modulen rapporterade "Smartcard error" eller "Invalid smartcard" omväxlande med det röda bandet från Toppyn själv med "Sätt in kortet" i vit text som var det enda meddelandet man fick med den gamla CA-modulen. Varenda gång man startar om Toppyn så blev det en cirkus att få igång kortet igen, sedan kunde det fungera tills man bytte kanal eller försökte snabbspola eller "procenthoppa" i en inspelning man tittade på. Därefter så blev det rutin att varenda gång man slog på TV'n så hade det hängt sig trots att Toppyn varit på hela tiden. Så till slut har jag prövat den gamla modulen igen och den har tillåtit samma kodade kanal att visas flera dygn i sträck utan hängningar, men som sagt så går det ofta åt pepparn vid kanal- eller positionsbyten i inspelningar. Jag vet inte om det är inbillning, men det verkar som om det krånglar mest runt säg dag 1-7 och 15-23 i månaden. Jag har prövat att stänga av timeshiftbuffern så att hårddisken inte behöver spela in samtidigt som man tittar på gamla inspelningar, men är inte säker på att det hjälpte.
Boxers kundtjänst har inte velat hjälpa till utan menat på att gamla burkar är benägna att krångla och så är det bra med det... Min egen känsla är att kortet är defekt på något sätt, speciellt som den moderna CA'n säger att det är "Error" och "Invalid card" tills det ibland rullar igång (för tillfället...) medan det gamla utgångna kortet klockrent endast ger ett felmeddelande om att kortet inte längre är giltigt/aktivt (minns ej den exakta formuleringen just nu...). Jag önskar att jag hade ett annat aktivt kort att testköra med och är snart desperat nog att köpa ett nytt kontantkort när den betalda tiden löper ut om någon månad, bara för att kunna se om det hjälper.
Eftersom jag är tvungen att starta om Toppyn strängt taget varje dag för att få den inbyggda EPG'n att uppdatera sig igen får jag därmed eländet med att få snurr på kortet som bonus varje gång. Därför är min fråga just nu om någon vet ett sätt att på något sätt få igång/resetta Toppyns egna EPG-skörd utan att man startar om burken. Finns det kanske som en funktion i någon TAP som egentligen är till för något mer avancerat syfte? Jag skulle helst vilja slippa att hämta EPG till PC'n och sedan trycka över det via USB till Toppyn då den inbyggda EPG'n räcker fint för mina behov. Jag har ju v3.17 och vet inte om någon annan version har kommit runt problemet med att burken sakta men säkert slutar att fylla på EPG-listan efter varje omstart.
Andra tips om hur man löser kort/CA-strulet är också varmt välkomna.
Redigerat av wcfield, 22 september 2011 - 15:59.
Postad 01 oktober 2011 - 10:49
CalvinampHobbes
-
CalvinampHobbes
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag har alltid hämtat info från tråden när det varit kanalbyten/loggor så jag har aldrig ansträngt mig för att begripa hur och var jag hämtar all information som jag behöver insamla för det. Nu efter namn bytet från TV4 plus till Sjuan fungerar inte EPG:n för kanalen och ingen har skrivit ett ord om det. Förmodligen ska jag bara byta namn på kanalen, men till vad? Är det någon som kan förbarma sig och skriva ner vad jag behöver ändra i ini-filen för att Bosses program även funkar för "Sjuan".
Tack på förhand
Latmasken
Postad 11 oktober 2011 - 07:21
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1 012 inlägg
Jag har alltid hämtat info från tråden när det varit kanalbyten/loggor så jag har aldrig ansträngt mig för att begripa hur och var jag hämtar all information som jag behöver insamla för det. Nu efter namn bytet från TV4 plus till Sjuan fungerar inte EPG:n för kanalen och ingen har skrivit ett ord om det. Förmodligen ska jag bara byta namn på kanalen, men till vad? Är det någon som kan förbarma sig och skriva ner vad jag behöver ändra i ini-filen för att Bosses program även funkar för "Sjuan". Tack på förhand Latmasken
Jag har varit bortrest ett tag och inte tittat på detta forum på en månad ungefär. Har förlitat mig på att jag skulle få mail när någon postade här men den funktionen verkar de ha tagit bort för jag har inte fått meddelande om de inlägg som gjorts sen sist jag var här.  Hur som helst så har jag också upptäckt detta med Sjuan och jag har "löst" det hela temporärt genom att ändra i xmltv2mei.ini-filen på följande sätt: [plus.tv4.se]
Name=Sjuan
LCN=7
EPG=1
AltSrc=1 Notera att det alltså handlar om att lägga till flaggan AltSrc=1 som plockar upp EPG från DagensTV. På detta sätt får jag en EPG även om det fortfarand står TV4+ i listan. Försökte ordna det med att byta till enn annan identifierare men det lyckades inte, jag måste titta efter i koden vad det är som händer men har inte haft tid. PS: Vad är det som hänt med detta forum? När man skriver inlägg som detta har nåt ljushuvud sett till att man bara skall få se 7-8 rader av texten i en scrollbox i stället för den ganska översiktliga editbox man hade förut! DS
Postad 11 oktober 2011 - 07:31
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1 012 inlägg
Eftersom jag är tvungen att starta om Toppyn strängt taget varje dag för att få den inbyggda EPG'n att uppdatera sig igen får jag därmed eländet med att få snurr på kortet som bonus varje gång. Därför är min fråga just nu om någon vet ett sätt att på något sätt få igång/resetta Toppyns egna EPG-skörd utan att man startar om burken. Finns det kanske som en funktion i någon TAP som egentligen är till för något mer avancerat syfte? Jag skulle helst vilja slippa att hämta EPG till PC'n och sedan trycka över det via USB till Toppyn då den inbyggda EPG'n räcker fint för mina behov. Jag har ju v3.17 och vet inte om någon annan version har kommit runt problemet med att burken sakta men säkert slutar att fylla på EPG-listan efter varje omstart.
Jag undrar vilken modell av Topfield du har? De olika modellerna beter sig lite olika. Sen är det detta med firmware, den som du använder börjar på 3 och dessa versioner har inbyggda minnseläckor som gör att boxen kraschar efter ett ganska kort tag ifall man kör några TAP:s, kanke även annars. Så jag gick tillbaka till den senaste 2-versionen för min box och patchade den dessutom med alla rekommenderade förbättringarna. Sedan dess har jag nog aldrig sett att boxen kraschat. EPG samlas ju in i boxen själv på ett fullständigt bedrövligt sätt och det var därför jag skrev mit XmlTv2Mei-program för att få in en vettig EPG till MyStuff. Man behöver inte köra över denna med manuella metoder ifall man inte vill utan man kan arrangera en trådlös router vid toppyn och sen göra det via nätet (FTP). Det är så jag gör på mina två boxar. Men det är förstås ifall man använder MyStuff för att förbättra användarinterfacet. CA-modulproblem? Jag vet inte vad det kan bero på, men ett tips kan vara att spänningarna i power supply har dragit iväg (känt topfieldproblem). Då måste man byta kondensatorer i kraftdelen (finns en beskivning på min site: http://hem.bredband....yPSURepair.html ). Iofs så är inte CA-problem det första man ser då, utan det kan vara oförklarliga omstarter eller diskproblem, och det verkar du ju också ha. Så min rekommendation är att i första hand fixa kraftaggregatet i boxen och sen se ifall problemen kvarstår. Då skulle jag backa till en 2-version av firmware. /Bosse
Redigerat av Bo_B, 11 oktober 2011 - 10:10.
Postad 11 oktober 2011 - 23:42
wcfield
-
wcfield
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag undrar vilken modell av Topfield du har? De olika modellerna beter sig lite olika.
För att citera mig själv i ett inlägg från juli: "Jag har en 5700pvrt med patchad 3.17 men inga Taps. Den har puttrat på rätt snällt i flera år tills kondingarna vissnade i vintras. Efter byte av både kondingar och samtidigt till en pata 320GB HD så rullade allt på som vanligt." Så nätdelen är fixad, men toppyn gillar inte det nya kontantkortet och funkar tydligen bättre med den gamla CA-modulen än den nya trots allt. Enkelt uttryckt så gick den fint, bortsett från behovet av daglig omstart för att hålla EPG'n uppdaterad, tills bytet från det gamla abonnemangskortet över till kontantkortet vid halvårsskiftet. Det var då cirkusen började med hängningar/"sätt i kortet" så fort man försökte hoppa i inspelningar och/eller byta kanal. Har man tur räcker det med att ta ur kortet ur CA-modulen och trycka in det igen (eventuellt följt av ett kanalbyte mellan t.ex. trean och femman och tillbaks) för att få tillbaka bilden, annars är det ut och tillbaka in med CA-modulen som steg två, och i värsta fall omstart av Toppyn (vilket ju då sabbar eventuella pågående inspelningar, så man hellre går ifrån burken och gör något annat den kvällen...) för att komma tillbaks till direktsänd (kodad) TV. Att även få igång just den inspelning man försökte hoppa i kan tyvärr ofta kräva mer än att få igång direktsändningen som pågår, så ibland har man en o- eller avkodad inspelning man kan se på istället som nödlösning. Nu håller jag på och tänkte börja labba med HDFW2 för att kunna patcha av och på "Xp-patchen" så att jag skulle kunna låta inspelningar kunna bli avkodade under kopiering när Toppyn inte behövs för nyinspelning eller aktivt tittande. Detta eftersom fria eller avkodade inspelningar som regel tillåter snabbspolning och hoppande runt utan strul vilket åter skulle ge mig frihet att spela in program medan jag tittar på inspelningar där jag vill hoppa förbi reklamen.
Postad 12 oktober 2011 - 07:49
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1 012 inlägg
OK, då handlar det om de nya korten med MPEG4-stöd då, vilket Toppyboxen får problem med. Suck...  Jag har ju två st TF5700, den ena barebones och den andra HDMI-varianten, men bara ett kort så den ena kör bara de fria kanalerna. Tänker inte uppdatera till MPEG4-kort eftersom jag inte vill byta box ändå... Nya logos för MyStuffHur som helst så har jag laddat upp en ny logo-fil till min site nu så att Sjuan kommer med och TV4+ försvinner. När det gäller EPG-hämtning så kan man helt enkelt låta det stå som det gör i inifilen (plus.tv4.se) men sätta in flaggan AltSrc=1 Då hämtar den programdata från DagensTV i stället för TVSajten och EPG blir komplett. Kan hämtas här: Download XmlTv2Mei /Bosse
Postad 12 oktober 2011 - 19:23
CalvinampHobbes
-
CalvinampHobbes
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag har varit bortrest ett tag och inte tittat på detta forum på en månad ungefär. Har förlitat mig på att jag skulle få mail när någon postade här men den funktionen verkar de ha tagit bort för jag har inte fått meddelande om de inlägg som gjorts sen sist jag var här.  Hur som helst så har jag också upptäckt detta med Sjuan och jag har "löst" det hela temporärt genom att ändra i xmltv2mei.ini-filen på följande sätt:
[plus.tv4.se]
Name=Sjuan
LCN=7
EPG=1
AltSrc=1 Notera att det alltså handlar om att lägga till flaggan AltSrc=1 som plockar upp EPG från DagensTV. På detta sätt får jag en EPG även om det fortfarand står TV4+ i listan. Försökte ordna det med att byta till enn annan identifierare men det lyckades inte, jag måste titta efter i koden vad det är som händer men har inte haft tid. PS: Vad är det som hänt med detta forum? När man skriver inlägg som detta har nåt ljushuvud sett till att man bara skall få se 7-8 rader av texten i en scrollbox i stället för den ganska översiktliga editbox man hade förut! DS
Tack Bosse, det gjorde susen! Nu ska jag bara ladda in den nya loggan. /Jari
Postad 13 oktober 2011 - 00:09
wcfield
-
wcfield
-
Rookie
-
6 inlägg
OK, då handlar det om de nya korten med MPEG4-stöd då, vilket Toppyboxen får problem med. Suck...  Jag har ju två st TF5700, den ena barebones och den andra HDMI-varianten, men bara ett kort så den ena kör bara de fria kanalerna. Tänker inte uppdatera till MPEG4-kort eftersom jag inte vill byta box ändå...
Ajdå, det lät ju surt! Har du mer info någonstans om dessa problemen? Jag tycker att jag har letat rejält, men det här var ju illavarslande nyheter. Det finns väl inga kort *utan* MPEG4-stöd att få tag i nu väl? Min nya CA-modul är ju Boxers "lilla" med mpeg4 men utan CI+ och den ger ju intelligentare felmeddelanden och inte bara "sätt i kortet" (som ju kommer från Toppyns programkod), men låser sig fem-tio gånger lättare än den gamla modulen. Det som fick mig att fixera på kortet självt var att det nya kortet ofta ger CA-modulmeddelandet "Smart card error" och "Invalid smartcard" på TV-rutan i en scrollbox a la Windows (det kommer alltså inte från Toppyns programvara), medan det gamla utgångna kortet som alltid fungerade endast ger meddelande om att det är "Expired card" eller någon liknande formulering med den nya CA-modulen. Just formuleringarna "error" och "invalid" känns väldigt otrevliga och har fått mig att hoppas att ett annat (även ett modernt MPEG4?) kort skulle kunna vara lösningen på problemen. Om och när jag får bild med den nya modulen har jag ju alltså inte haft något felmeddelande direkt innan, utan varje ur/ijackning av kort och eller CA-modul eller omstart av toppyn leder till felmeddelande eller visning av direktsänd (även kodad) TV.
Postad 29 oktober 2011 - 11:24
jasell
-
jasell
-
Användare
-
-
181 inlägg
Hej,
Jag har en 5700pvr med Mystuff 6.4, och patchad firmware för blandannat longdescription.
Jag låter MyStuff hämta EPG datan (kör bara friakanaler, dvs inga kort eller så som kan strula till det).
Mitt problem är att jag inte verkar få hela "description", den klipps av efter ett par raders text.
Någon som vet vad jag ska göra för att den att visa/ta hem all text?
Postad 06 november 2011 - 08:49
Annaanna5
-
Annaanna5
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Har du patchen "De" eller DescriptionExtender TAP? Jag har patchen "De" och det fungerar hos mig. JAg har en 5710. "The Desc Ext [De] (with Genre) and (no Genre) patches allow supporting TAPs (like DX's eit2mei, mei2archive and SeriesLink) to access more of the EPG event's short description via the normal TAP API (in a similar way to simonc's DescriptionExtender TAP) — unsupporting TAPs will show shortened descriptions. Only some firmwares support the EIT Genre data — the "no Genre" version may be useful if you don't want to use that data or if the "with Genre" version extracts it incorrectly (more info on these V6 versions). (Thread)" http://www.toppy.org...patches.html#Dehttp://www.toppy.org...onextender.htmlHej, Jag har en 5700pvr med Mystuff 6.4, och patchad firmware för blandannat longdescription. Jag låter MyStuff hämta EPG datan (kör bara friakanaler, dvs inga kort eller så som kan strula till det).
Mitt problem är att jag inte verkar få hela "description", den klipps av efter ett par raders text. Någon som vet vad jag ska göra för att den att visa/ta hem all text?
Postad 06 november 2011 - 08:55
Annaanna5
-
Annaanna5
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Nu har också jag bytt 6st kondensatorer i boxen. Den är som ny.  . Jag mätte volten i trådarna ut från högspänningsdelen och de var bra i alla utom i den "översta" 5V som var 7.2V. Nu fungerar fjärrkontrollen som den ska.
Postad 06 november 2011 - 15:59
wcfield
-
wcfield
-
Rookie
-
6 inlägg
En "idiotfråga", men du råkade väl inte mäta upp dina 7.2V mellan +12V och +5V (= 7V) stiften istället för mellan 0V (Gnd/Jord) och +5V stiften? Det lät bara lite förvånansvärt högt med så mycket som dryga 7V, därav min undran. Jag har själv lyckats med liknande missar ett otal gånger genom åren och är därför alltid misstänksam när spänningen matchar ett sådant passande värde... Nu har också jag bytt 6st kondensatorer i boxen. Den är som ny. . Jag mätte volten i trådarna ut från högspänningsdelen och de var bra i alla utom i den "översta" 5V som var 7.2V. Nu fungerar fjärrkontrollen som den ska.
Postad 07 november 2011 - 16:15
Annaanna5
-
Annaanna5
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Jag tror att jag mätte på samma sätt både innan och efter bytet, men jag var väldigt lycklig över att jag klarat av att byta kondensatorer själv och att boxen startade så du kan mycket väl ha rätt.
Postad 07 november 2011 - 16:41
wcfield
-
wcfield
-
Rookie
-
6 inlägg
Huvudsaken är ju att du fick snurr på boxen igen, så ett stort grattis till dig!
Postad 26 december 2011 - 10:22
Unregistered9b117a23
-
Unregistered9b117a23
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
God jul på er! Min 5720-box är väldigt tråkig numera då MyStuff 6.4 krånglar mycket. Är van med att det strular en gång i månaden men nu är det flera ggr i veckan som allt låser sig och så får man stänga av boxen med de välkända prickarna på displayen. Sen får jag starta boxen utan att köra igång Mystuff o ta bort MyStuff.mei o de filerna o börja om så fungerar det nån dag till.
De flesta låsningar kommer när jag använder MyStuff o flyttar filer, raderar filer mm. men ibland även bara när tv:n står o går. Ska jag prova byta version av MyStuff? Påverkar era patchar MyStuff nånting? Jag kör just nu med den där versionen 2.87 utan någon patch.
Postad 26 december 2011 - 16:38
lubbis
-
lubbis
-
Användare
-
-
222 inlägg
Har du bytt kondensatorer till nätdelen? Typiskt beteende att boxen dyker när hårddisken ska jibba och nätdelen ger för lite ström/fel spånning. God jul på er! Min 5720-box är väldigt tråkig numera då MyStuff 6.4 krånglar mycket. Är van med att det strular en gång i månaden men nu är det flera ggr i veckan som allt låser sig och så får man stänga av boxen med de välkända prickarna på displayen. Sen får jag starta boxen utan att köra igång Mystuff o ta bort MyStuff.mei o de filerna o börja om så fungerar det nån dag till.
De flesta låsningar kommer när jag använder MyStuff o flyttar filer, raderar filer mm. men ibland även bara när tv:n står o går. Ska jag prova byta version av MyStuff? Påverkar era patchar MyStuff nånting? Jag kör just nu med den där versionen 2.87 utan någon patch.
Postad 27 december 2011 - 03:17
jasell
-
jasell
-
Användare
-
-
181 inlägg
Har du patchen "De" eller DescriptionExtender TAP? Jag har patchen "De" och det fungerar hos mig. JAg har en 5710.
"The Desc Ext [De] (with Genre) and (no Genre) patches allow supporting TAPs (like DX's eit2mei, mei2archive and SeriesLink) to access more of the EPG event's short description via the normal TAP API (in a similar way to simonc's DescriptionExtender TAP) — unsupporting TAPs will show shortened descriptions. Only some firmwares support the EIT Genre data — the "no Genre" version may be useful if you don't want to use that data or if the "with Genre" version extracts it incorrectly (more info on these V6 versions). (Thread)" http://www.toppy.org...patches.html#De http://www.toppy.org...onextender.html
Tack, jag har haft en hel del andra strul med MyStuff på sista tiden men det verkar som jag missat en setting i EPG2MEI att inkludera Long Description (AddExtendedInfo). PS, jag har De patchen with Genre
Redigerat av jasell, 27 december 2011 - 03:18.
Postad 27 december 2011 - 03:41
jasell
-
jasell
-
Användare
-
-
181 inlägg
Jag har ett problem, när jag vill göra en inspelning som innefattar en timer så kraschar MySTuff, boxen blir svrat och startar om. Jag kan spela in pågående program, både från Live och från EPG'n (MyStuff), men vill jag göra en one-off inspelning längre fram eller en power search så blir det svart.
Jag har haft jätteproblem med MyStuff sedan december men efetr en rejäl om installation fick jag till sist MyStuff att starta.
-Det som hände vara att boxen frös direkt efter uppstart.
Efter att installerat en ny härddisk (1TB PATA med adapter från hongkong,,,) och en heldel problem att installera allt igen (mina backuper verkade vara delvis korrupta, dom var från tiden EFTER att krascheran började). Men efter att lagt på firmwaren och patchat om den och sedan manuellt installerad MyStuff fick jag det till sist att gå.
Jag kör EPG2MEI som skapar en EPG.mei som MyStuff läser.
Jag har en TF5700PVRt, med fw 2.87 (AbBfBqCkCpCwDeFFsGmHeKtPPcRR2RaRhRpRsSSrStT2TdTfTpTsUUcUuWfXpXwZ).
Tacksam för hjälp...
Postad 27 december 2011 - 11:04
Unregistered9b117a23
-
Unregistered9b117a23
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Har du bytt kondensatorer till nätdelen? Typiskt beteende att boxen dyker när hårddisken ska jibba och nätdelen ger för lite ström/fel spånning.
Ja, i våras så fick jag hjälp av vänlig person här på forumet att byta dem men det visade sig vara nåt annat fel med moderkort eller nåt som återförsäljaren fixade då det gick inom garantin. Så det borde väl inte va kondensatorerna redan? Lite smådrygt att sätta i usb-sladden, köra via Altair o rensa o köra igång det där igen så ofta som det sker nu men vad gör man inte för att fortsätta ha det oumbärliga MyStuff på boxen
Postad 27 december 2011 - 17:40
Ralle1
-
Ralle1
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Det kan inte vara så att det är problem med EPG-hämtningen, jag får så där när det blir strul med sidan man hämtar ifrån.
Jag har även märkt att EPG'en ser konstig från det boxen får från luften.
Postad 30 december 2011 - 17:32
jasell
-
jasell
-
Användare
-
-
181 inlägg
Hej, jag har fortfarande problem med att MyStuff stratar om boxen så for t jag försöker mig på en timer inspelning, antingen genom att trycka på Rec aller SlowMo i EPG. Det svartnar direkt.
Det går bra att spela in nått pågående. Det går bra att sätta timer från Toppy'ns egna timer inspelning.
Jga har provat med EPG data från både eit2mei och epg2mei.
Kan det vara nån patch eller nån konstig setting i MyStuff?
Här är mina patchar:
TF5700PVRt, fw 2.87 (AbBfBqCkCpCwDeFFsGmHeKtPPcRR2RaRhRpRsSSrStT2TdTfTpTsUUcUuWfXpXwZ).
Postad 31 december 2011 - 23:09
LarssonLarsson
-
LarssonLarsson
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Är det någon som vet var jag kan hitta en manual? Jag behöver felsöka, har felkod C4.36. Den visar det vid uppstart, jag hör varken att disk eller fläkt drar igång, död.
Jag vore väldigt tacksam. Jag är nöjd med denna, 5720, o vill gärna fixa den
Postad 01 januari 2012 - 12:00
EdBaker
-
EdBaker
-
Användare
-
-
163 inlägg
Är det någon som vet var jag kan hitta en manual? Jag behöver felsöka, har felkod C4.36. Den visar det vid uppstart, jag hör varken att disk eller fläkt drar igång, död.
Jag vore väldigt tacksam. Jag är nöjd med denna, 5720, o vill gärna fixa den
Troligtvis nätaggregatet som gett upp (kondensatorbyte). C4.36 är inte en felkod, det är hårdvaruversionen som visas vid varje uppstart.
Postad 01 januari 2012 - 14:17
LarssonLarsson
-
LarssonLarsson
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Ja jäklar, tyckte det var bekant:-). Tack, den hänger sig precis där så versionskoden hänger kvar
Nätaggregat låter logiskt. Med risk att vara jobbig, är det helt enkelt komdensatorn som ska bytas tror du, kan jag se vilken det är?Löda klarar jag i alla fall.
Det sitter en större variant precis på kortet där matning kommer in....
Själva decodern känns ju fortfarande ganska kompetent på marknaden. Annars brukar jag faktiskt knappt reparera elektronik idag.
Postad 01 januari 2012 - 14:22
EdBaker
-
EdBaker
-
Användare
-
-
163 inlägg
Nätaggregat låter logiskt. Med risk att vara jobbig, är det helt enkelt komdensatorn som ska bytas tror du, kan jag se vilken det är?Löda klarar jag i alla fall.
Bosse har en bra sida: http://hem.bredband....yPSURepair.html
Postad 01 januari 2012 - 19:04
Ralle1
-
Ralle1
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Men "c" är ju cabel.
Du har inte råkat lägga in fel variant av pgm.varan?
Postad 02 januari 2012 - 21:12
LarssonLarsson
-
LarssonLarsson
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Ralle1, det skulle fasen inte förvåna mig:-).
Jag uppgraderade för 8 månader sen och efter det har den varit lite märklig faktiskt. Hade ingen tanke på vilken fw jag langade in, hittade den på den där svenska topfield sidan som verkar borta nu.
Men skulle det kunna vara relaterat till felet jag har nu? Den fungerade ju med nöd och näppe fram till nu då den helt enkelt inte verkar starta upp.
Skulle det vara någon vits att prova att lägga in ny fw, skadar inte att testa förstås. Det är bara det att jag inte har xp tillgängligt, får det inte att fungera med win7.
Ska kolla Bosses sida, har inte sett att han har lagt ut om rep.
Postad 03 januari 2012 - 00:03
jasell
-
jasell
-
Användare
-
-
181 inlägg
Ralle1, det skulle fasen inte förvåna mig:-).
Jag uppgraderade för 8 månader sen och efter det har den varit lite märklig faktiskt. Hade ingen tanke på vilken fw jag langade in, hittade den på den där svenska topfield sidan som verkar borta nu.
Men skulle det kunna vara relaterat till felet jag har nu? Den fungerade ju med nöd och näppe fram till nu då den helt enkelt inte verkar starta upp. Skulle det vara någon vits att prova att lägga in ny fw, skadar inte att testa förstås. Det är bara det att jag inte har xp tillgängligt, får det inte att fungera med win7.
Ska kolla Bosses sida, har inte sett att han har lagt ut om rep.
Prova med TFDN_USB från nån Topfield site, du måste ha XP (eller snarare windows 7 funkar inte). Följ instruktions om du hittar den, dvs starta TFDN_USB i datorn med sladden ansluten och Toppyn avstängd. När du klickat på download så startar du Toppyn, ev så triggas drivrutins installatioinen den första gången så du kanske får göra proceduren två gånger. Lyckas du så kommer LCD räkna ner L4.26, LOAD, AP 20, AP 19... AP 01, END, END...
Postad 03 januari 2012 - 08:12
LarssonLarsson
-
LarssonLarsson
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Det här är ju helt grymt!! Tack för hjälpen alla
Nu har jag beställt komponenter och har en "roadmap för dummys" från Bosses sida:-)
Hoppas jag kan bidra tillbaka någon gång
Postad 04 januari 2012 - 01:15
jasell
-
jasell
-
Användare
-
-
181 inlägg
Hej,
Någon som har haft samma problem som jag med att toppy startar om sig vid vissa kommandon i MyStuff 6.4.
För mig funkade allt fint tills plötlsigt än dag du det började krångla.
Nu har jag bytt kondensatorer i PSU'n, bytt hårddsik flashat om FW (2.87 med samma patchar som Bo_B, jag har en TF5700PVRt.
Gjort en ny installation av MyStuff på en tom hårddisk. Jag hämtar EPG med eit2mei, men har även prövat EPG2MEI.
Boxen kraschar när jag trycker på SloMo i EPG'n, oavsett vad jag sätter K9 till.
Om jag sätter k11 till Never så kan jag göra "one-off" inspelningar, men det andra valen gör att boxen startar om då man trycker på Rec.
Några ideer?
Redigerat av jasell, 04 januari 2012 - 01:16.
Postad 05 januari 2012 - 14:33
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1 012 inlägg
Prova med TFDN_USB från nån Topfield site, du måste ha XP (eller snarare windows 7 funkar inte).
När det gäller Altair och Win7 så finns det en snubbe som tagit fram en alternativ filhanterare. Det finns en tråd på forumet i UK: http://forum.toppy.o...p=222156#222156Tråden heter: "Antares - an Altair replacement for 32-bit & 64-bit Win" Det är också någon som fixat till drivern på något sätt så att man kan använda Altair, men den länken har jag tappat. Kan nog hittas på UK-forumet om man letar. /Bosse
Postad 05 januari 2012 - 21:49
jasell
-
jasell
-
Användare
-
-
181 inlägg
Det är också någon som fixat till drivern på något sätt så att man kan använda Altair, men den länken har jag tappat. Kan nog hittas på UK-forumet om man letar. /Bosse
Här är en beskrivning om vad som behövs göras för att få Altair och TFDN att funka på Win7: http://forum.toppy.o...4131c7bf#246604
Postad 12 januari 2012 - 20:16
LarssonLarsson
-
LarssonLarsson
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Nu har jag bytt ut kondensatorerna på min Topfield 5720. JAAAAAAAAA, det fungerar ju:-). Tack återigen
Bosse, du är ju fenomalt bussig som sammanställt så mycket bra information.
Nu kvarstår för mig att langa in rätt fw. Jag tog Virtual PC för XP Mode för att kunna koppla till Topfield och ladda ner, men det hjälpte ju inte. Vet någon om det borde gå. Jag trodde inte det själv men efter att ha läst på lite ska ju USB gluggarna fungera med VPC´n, då borde det ju fungerat tycker jag.
Jag får kanske helt enkelt ragga fatt på nån gammal XP burk
Postad 13 januari 2012 - 18:43
LarssonLarsson
-
LarssonLarsson
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Nej, man blir nipprig av det här. Har fixat en pc med XP och testar o testar men får inte nedladdningen att starta. Jag har ju gjort det här två ggr tidigare, brukar vara lite trixigt men nu omöjligt?
Har någon tips på vad jag kan testa? Jag provade att ladda in föregående fw bara för att vara säker på att den skiljer sig, men det hände inget.
Altair läser jag lite om varstans men hittar inget att ladda ner
Kan det ha att göra med att den senaste fw redan är installerad, men till fel modell?
Redigerat av LarssonLarsson, 13 januari 2012 - 18:44.
Postad 13 januari 2012 - 21:06
svegust
-
svegust
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Har någon tips på vad jag kan testa? Jag provade att ladda in föregående fw bara för att vara säker på att den skiljer sig, men det hände inget. Altair läser jag lite om varstans men hittar inget att ladda ner
Hittade Altair på tyska Topfield-sidan: http://www.topfield-...nloads#download under Tools
Postad 14 januari 2012 - 07:59
EdBaker
-
EdBaker
-
Användare
-
-
163 inlägg
Kan det ha att göra med att den senaste fw redan är installerad, men till fel modell?
Om du menar det "Ralle" skrev om att C skulle vara kabel, så är det fel. Jag har en 5710 som visar C4.36 vid uppstart. Detta är en terrest-mottagare. System-ID förhindrar användare från att ladda ner ett firmware som är till en annan modell.
Redigerat av EdBaker, 14 januari 2012 - 08:00.
Postad 14 januari 2012 - 22:59
jasell
-
jasell
-
Användare
-
-
181 inlägg
Nej, man blir nipprig av det här. Har fixat en pc med XP och testar o testar men får inte nedladdningen att starta. Jag har ju gjort det här två ggr tidigare, brukar vara lite trixigt men nu omöjligt?
Har någon tips på vad jag kan testa? Jag provade att ladda in föregående fw bara för att vara säker på att den skiljer sig, men det hände inget. Altair läser jag lite om varstans men hittar inget att ladda ner
Du har ju en länk till en beskriving hur du ordnar med drivrutinerna för win 7 i mitt inlägg precis innan ditt, har du testat detta? http://forum.toppy.o...4131c7bf#246604Om du bara ska ladda upp filer kan från en Win7 dator kan du prova Antares, http://www.tapworld....tware&Itemid=41 , denna hjälper dock inte ifall din box inte bootar upp, då måste du köra TFDN eller liknande som kan flasha firmware innan boxen startar helt.
Postad 25 februari 2012 - 19:59
ulfm5
-
ulfm5
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej!
Är alldeles ny på forumet...
Jag har en Topfield 5700 PVRt HDMI och har hittills inte uppgraderat firmware, har alltså version 2.84
Jag ser kommentarer som går ut på att nyare versioner fungerar sämre.
Jag kör inga appar över huvud taget (inte än i alla fall).
Vad skulle ni gjort i mitt ställe? Uppgraderat till 3.17 eller varit kvar med 2.84?
Vad är det i så fall jag går miste om, dvs vad får man i 3.17 som inte 2.84 har?
Några dagar senare...
Har läst igenom alla inlägg (puh!) och har fattat att 3.xx läcker minne.
Så jag håller mig nog till 2.84 om ingen har något övertygande att säga om 3.xx
Redigerat av ulfm5, 28 februari 2012 - 20:38.
Postad 05 mars 2012 - 15:29
Unregistered9b117a23
-
Unregistered9b117a23
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Vet fortfarande inte om mina problem beror på kondingarna som ni kallar dem men det känns mer som om det är nåt med MyStuff och jag blir sjukt less på att boxen fryses när jag ska se/flytta/radera inspelningar t ex. Minst 2 ggr i veckan. Detta håller inte till sommarens EM/OS och jag har börjat kika lite på digitalboxen Humax BXR-HD men verkar ju vara en del strul med den oxå o trist att lämna Mystuff som jag trivs med när det fungerar.
Postad 05 mars 2012 - 15:42
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Inte alls otroligt att det har med nätdelen att göra (alltså kondingarna). Disken jobbar hårdare när du gör den typen av operationer och om nätdelen är lite trött så ökar risken att boxen hänger sig när spänningarna svajar.
Postad 06 mars 2012 - 15:51
Unregistered9b117a23
-
Unregistered9b117a23
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Inte alls otroligt att det har med nätdelen att göra (alltså kondingarna). Disken jobbar hårdare när du gör den typen av operationer och om nätdelen är lite trött så ökar risken att boxen hänger sig när spänningarna svajar.
Ok, måste kanske försöka få tag på någon som kan hjälpa mig kolla detta då. Jag fick kondingarna bytta för ungefär 1 år sen på just den här 5720-boxen men kanske är dags för byte igen då. Vet inte om vänliga Fidde är kvar här på forumet o kan ta åt sig jobbet eller om det finns någon annan kunnig i Gävletrakten? drömmer om att ha en stabil box sedan till sommaren!
Postad 14 mars 2012 - 11:04
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1 012 inlägg
Ok, måste kanske försöka få tag på någon som kan hjälpa mig kolla detta då. Jag fick kondingarna bytta för ungefär 1 år sen på just den här 5720-boxen men kanske är dags för byte igen då. Vet inte om vänliga Fidde är kvar här på forumet o kan ta åt sig jobbet eller om det finns någon annan kunnig i Gävletrakten?
Nej, om kondingarna är bytta till justa exemplar så är det inte troligt att det är fel på dem igen. Felet med powersupply är att Topfield valt att sätta in sekunda kondensatorer i nätdelen vid produktionen och eftersom denna box blir rätt varm inuti (ingen fläkt) så blir det så att sekunda kondensatorer "torkar upp" och tappar kapacitans vartefter. När detta gått för långt börjar spänningarna svaja iväg och det är då man ser konstiga fel. Men ifall de är bytta till 105-graders eller bättre så borde det inte vara detta fel längre.
Postad 14 mars 2012 - 19:28
Unregistered9b117a23
-
Unregistered9b117a23
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Hmm, ja och ibland nu när jag kommer hem så har boxen frysits fast ingen är där o trycker heller. Jag får väl igen testa ta bort allting med Mystuff, ladda hem nån ny eller äldre version o lägga in igen för utan Mystuff igång så har boxen hittills aldrig frysit heller. Grr. Sen kommer det ofta upp meddelande om att nya kanaler finns tillgängliga, gör en kanalsökning. Vilket jag oxå har gjort flera ggr men vet inte om det har nåt med mitt stora problem att göra.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|