Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 11 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 18 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 03 July 2008 - 12:36

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Hej!
Köpte en 6500 igår har sedan innan en 4100 hemma.
Men till min förvåning när jag startade den nya igår så tog den nästan dubbelt så lång tid att boota som 4100 gör..
Skall det inte vara tvärtom den nya skall ju vara lite krafigare & snabbare....
skall tillägga att i den nya har jag en 750gb 32mb cache samsung...i den gamla 500 gb 16 cache samsung...
Kan någon förklara detta för mig...

/Tack på förhand!

Säljer förövrigt min 4100sh inkl min 500 gb samsung för 2300:-
inköpta nov 2007 på inet göteborg...kvitto + garanti finns...
någon som är intresserad??

Jag har också tänkt på att det är längre boot-tid i 6500 än i 4100. Jag har inte mätt tiden.

Jag känner mig rätt så övertygad om att det beror på att FW också är betydligt större. Vid uppstart har 6500 mer information som ska läsas in. 6500 processorn är visserligen snabbare på specialuppgifter som behövs för att t.ex. visa film - men jag tror att den bara är marginellt snabbare på vanliga triviala uppgifter.

/Göran

Postad 03 July 2008 - 12:37

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Hej!
Köpte en 6500 igår har sedan innan en 4100 hemma.
Men till min förvåning när jag startade den nya igår så tog den nästan dubbelt så lång tid att boota som 4100 gör..
Skall det inte vara tvärtom den nya skall ju vara lite krafigare & snabbare....
skall tillägga att i den nya har jag en 750gb 32mb cache samsung...i den gamla 500 gb 16 cache samsung...
Kan någon förklara detta för mig...
/Tack på förhand!

Firmwaren till 6500 är 1½ ggr så stor, det är väl helt enkelt en massa mer att läsa in och processa.

Postad 03 July 2008 - 13:00

fbkKung
  • fbkKung
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Tjena!

Jag har ett problem som flera andra verkar ha haft, har dock inte hittat lösningen på problemet här än, hoppas att någon kan hjälpa mig..

Köpte en 6500:a för ett litet tag sedan och är helnöjd. Problemet gäller nätverkskopplingen till min Vista-dator (Home Premium). Jag får inte nätverks-share att funka med varken SAMBA (har gjort ändringen i registret) eller via NFS (NetShare 2.02). Ping fungerar utmärkt från TViX:en till datorn och tvärtom. FTP fungerar också. Men jag kan inte komma åt TViX:en med sedvanligt \\192.168.... i Utforskaren och i TViX:en är listan tom när jag väljer NFS-sharen (eller SAMBA) istället för den inbyggda hd:en, inga filer i min C:\tvixhd1 (som jag för säkerhets skull också har delat ut) visas alltså. Jag har också skapat ett Gäst-konto i Vista-burken.

Har stängt av alla brandväggar för att testa, men ingen skillnad.

Min nätverks-setup ser ut som följer TViX <- kabel -> Switch <- kabel-> Trådlös accesspunkt < -WLAN (WPA2-PSK)-> Bärbar Vista-burk.
Till Switchen är även mitt ADSL-modem/router kopplat.

Någon idé om vad jag har missat?'

Edit: Kör FW 1.2.52 nu, men det har inte funkat i 1.1.44 heller.

Jag hade samma problem, ungefär i allafall. Kör också med vista. Allt funkade fint efter en hel del meckande med Vista från början.
Antar att du har gjort ändringen i Local Security Policy? Det är en förutsättning. Samt skapat en användare som heter tvixhd1. Osäker om det är nödvändigt men jag fick det att fungera tillslut.
MEN sen när jag uppgraderade till NetShare 2.02 (som är en beta) så slutade allt att fungera. Om man stänger ner vistas brandvägg så får man inget felmeddelande längre men alla mappar visas som tomma.
Lösning: Installerade NetShare 2.01 igen och då fungerar allt som det ska.
Jag kör också på FW 1.2.52.

Postad 03 July 2008 - 17:00

Converge
  • Converge
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Har fått låna hem en temporär 80GB disk från jobbet som jag tänkte spotta i och köra med tills jag får hem min 1TB-disk. Fråga uppkommer; hur går jag till väga för att formatera disken så att jag kan använda den, efter att jag stoppat in den i twixen? Jag kör Mac, och när jag spottar in USB-kabeln kommer en enhet upp som heter "Temp". I den ligger en mapp som heter "System Volume Information" och däri någon unix-fil. Disken är NTFS-formaterad, så jag kan inte skapa några mappar eller annat på den... Hur ska jag gå till väga?

Edit: Jag kan tillägga att jag endast kan formatera disken till FAT genom Skivverktyget i OSX....

Redigerat av Converge, 03 July 2008 - 17:02.

Postad 03 July 2008 - 17:04

Marcel R
  • Marcel R
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

Är det inte så att din projektor overscannar cirkus 5 % som de flesta tv-apparaterna gör?
När det är inställt på Standard overscannar den bilden som alla andra kassa apparater...

Tillhör även en Epson TW-700 klassen "kass apparat"?

Hur som helst så är det inget problem med pixelmapping med datorn som signalkälla till projektorn, bara från Tvixen och såklart den vanliga DVD-spelaren. Jag trodde i min enfald att Tvixen skulle fungera mer som en dator och skicka ut exakt det som borde skickas ut - en 1:1 bild så att säga, och med andra ord skjuta på flaskhalsen till nästa apparat.

Fler som råkat ut för detta, eller ännu bättre - som har en lösning?

mvh // Marcel

Jag har inte upplevt att det inte är pixelmappat när jag kör min Tvix 5100 mot Panasonic AE2000...

Du menar att du har pixelmapping?
Vilken signal kör du ut då? Är det 1080p?

mvh // Marcel

-----

EDIT: Intressant att dessa båda, till en början separata, inlägg plötsligt hamnade i samma? :-)

Redigerat av Marcel R, 03 July 2008 - 17:15.

Postad 03 July 2008 - 18:41

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Under SETUP -> HDTV finns en inställning som jag inte begriper mig på:

DTV Tidssynkronisering
Beskrivningen lyder "Is used to adjust the EPG time and VFD time. VFA time is changed to real EPG time."
Jag begriper inte ett smack. Vad är VFD resp. VFA time?
I 4100 hade jag från början den här parametern satt till PÅ. Eftersom jag drabbades av konstiga tidsomställningar (några minuters hopp ibland) så provade jag att i stället sätta parametern till AV och problemet försvann. Av den orsaken har jag aldrig brytt mig om att prova att sätta den till PÅ i 6500.

Vad påverkas av den här instaällningen? Från början trodde jag i min enfald att den skulle kunna justera den interna klockan i TVIX automatiskt men det verkar den inte göra.

"VFD time" betyder väl i alla fall helt enkelt den tid som visas på displayen (VFD).
Jag har ingen Tuner, men "Autosync" kan väl bara betyda två saker. Antingen att interna klockan justeras, eller att man på något sätt menar att om du programmerat in att du ska spela in ett program som ska vara mellan 20 och 21 - och det blir försenat - så spelar den inte in melan 20 och 21 utan när programmet verkligen sänds.

Postad 03 July 2008 - 19:43

dkr1979
  • dkr1979
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hej,

jag undrar vad skillnaden är om man som tv standard väljer "Pal" el "NTSC", vad man skall välja på autoswitch? samt vad auto edid innebär?

Tack

Postad 03 July 2008 - 21:12

Unregistered6f585bed
  • Unregistered6f585bed
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

Har fått låna hem en temporär 80GB disk från jobbet som jag tänkte spotta i och köra med tills jag får hem min 1TB-disk. Fråga uppkommer; hur går jag till väga för att formatera disken så att jag kan använda den, efter att jag stoppat in den i twixen? Jag kör Mac, och när jag spottar in USB-kabeln kommer en enhet upp som heter "Temp". I den ligger en mapp som heter "System Volume Information" och däri någon unix-fil. Disken är NTFS-formaterad, så jag kan inte skapa några mappar eller annat på den... Hur ska jag gå till väga?

Edit: Jag kan tillägga att jag endast kan formatera disken till FAT genom Skivverktyget i OSX....

Använd MacFuse och NTFS-3G (Länken för dig direkt till nedladdning, den ända jag hade)

Ladda först hem Macfuse och installera och sedan NTFS-3G.

Funkar kanon för mig! Förutsatt att du kör intel Mac.

Postad 04 July 2008 - 09:01

oscara
  • oscara
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Jag hade samma problem, ungefär i allafall. Kör också med vista. Allt funkade fint efter en hel del meckande med Vista från början.
Antar att du har gjort ändringen i Local Security Policy? Det är en förutsättning. Samt skapat en användare som heter tvixhd1. Osäker om det är nödvändigt men jag fick det att fungera tillslut.
MEN sen när jag uppgraderade till NetShare 2.02 (som är en beta) så slutade allt att fungera. Om man stänger ner vistas brandvägg så får man inget felmeddelande längre men alla mappar visas som tomma.
Lösning: Installerade NetShare 2.01 igen och då fungerar allt som det ska.
Jag kör också på FW 1.2.52.

Har testat med 2.0.1 och nu också med nya 2.10 men ingen förändring. Dessutom borde väl Samba fungera även om NetShare strular? Ändringen i Local Security Policy kan jag inte göra eftersom det bara går att göra i Vista Business eller Ultimate, inte i Home-versionerna. Istället har jag gjort en ändring i registret som ställer om stödet för Samba, kolla i forumet på canman.se för mer info om det.

Någon annan idé? Någon?

Postad 04 July 2008 - 10:02

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Har testat med 2.0.1 och nu också med nya 2.10 men ingen förändring. Dessutom borde väl Samba fungera även om NetShare strular? Ändringen i Local Security Policy kan jag inte göra eftersom det bara går att göra i Vista Business eller Ultimate, inte i Home-versionerna. Istället har jag gjort en ändring i registret som ställer om stödet för Samba, kolla i forumet på canman.se för mer info om det.

Någon annan idé? Någon?

Jag är inte säker men jag tror att du måste ha haft den USB-kopplad till datorn först för att det ska fungera.

/Göran

Postad 04 July 2008 - 11:44

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0

Tja!

Köpte nyligen TV tunern T-430 till min 6500:a och har börjat testa att spela in från SVT HD som jag får in.
Funkar fint men .....
På de inspelade programmen får jag ingen text??
Spelar jag in från någon vanlig SD kanal så följer texten med.
Det är kanske olika teknik mellan SD och HD utsändningarna men finns det något sätt att få med textningen.
Nu hade jag spelat in ett program där de pratar franska och det kan jag ju inte så det var ju bara att deleta.
Den nya norska serien sänds i HD och man fattar ju en del men inte allt :-)

Lösning?

/PN

Ja det är skillnad på textningen på SVT HD och vanliga SVT. SVT HD använder sig av DVB subtitling och SVT använder sig av "inbränd text"
DVB Subtitling är en tjänst som ligger i transportströmmen utanför videodelen. Och när du spelar in med Tvix tar den endast video- och ljudströmmen. Därav avsaknaden av text. På SVT så lägger de in texten direkt i videoströmmen. Den går alltså inte att plocka bort eftersom den är inkodad i mpegströmmen. På så sätt får du med denna. Det finns även teletext. Detta är en undergrupp av text-tv. den får man inte heller med om man endast spelar in videoströmmen. Dock finns det program som klarar att ta med denna. DVB subtitling är mer ovanligt och därför finns det få som tar med denna. Skulle du däremot spela in hela transportströmmen så skulle du få med textningen. DVBViewer har möjlighet att spela in hela transportströmmen vilket kan vara användbart i vissa fall. Man kan ju på så sätt spela in alla program som finns i muxen vilket kan vara en fördel.

Postad 04 July 2008 - 12:01

petern
  • petern
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Ja det är skillnad på textningen på SVT HD och vanliga SVT. SVT HD använder sig av DVB subtitling och SVT använder sig av "inbränd text"
DVB Subtitling är en tjänst som ligger i transportströmmen utanför videodelen. Och när du spelar in med Tvix tar den endast video- och ljudströmmen. Därav avsaknaden av text. På SVT så lägger de in texten direkt i videoströmmen. Den går alltså inte att plocka bort eftersom den är inkodad i mpegströmmen. På så sätt får du med denna. Det finns även teletext. Detta är en undergrupp av text-tv. den får man inte heller med om man endast spelar in videoströmmen. Dock finns det program som klarar att ta med denna. DVB subtitling är mer ovanligt och därför finns det få som tar med denna. Skulle du däremot spela in hela transportströmmen så skulle du få med textningen. DVBViewer har möjlighet att spela in hela transportströmmen vilket kan vara användbart i vissa fall. Man kan ju på så sätt spela in alla program som finns i muxen vilket kan vara en fördel.

Tack nippe!
Det var en en förklaring som är klart bättre än den som står på SVT´s hemsida.
Det var ju synd värre att TVi´X´n inte stöder DVB subtitling, kanske Canman kan notera detta som en feature request :o
/PN

Postad 04 July 2008 - 13:45

Unregistered6f585bed
  • Unregistered6f585bed
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Jag kan inte få surroundljud i tvixen?
Använder HDMI och ändrat till Digitalt i setup.

Vad kan vara felet?

Hur är era inställningar för att få surroundljud?

Postad 04 July 2008 - 14:23

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Jag kan inte få surroundljud i tvixen?
Använder HDMI och ändrat till Digitalt i setup.

Vad kan vara felet?

Hur är era inställningar för att få surroundljud?

Mina kunskaper om ljud är vidrigt dåliga men - har du provat att byta ljudspår med audio-knappen på fjärren.

/Göran

Postad 04 July 2008 - 19:31

Kapten Zoom
  • Kapten Zoom
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
En mycket enkel fråga: M-6500A eller M-7000A? Visst är det enda som skiljer utseendet? Var helt inne på M-7000A men designen är inte längre lika viktig då apparaten inte kommer synas (vilket var tänkt från början). M-6500A är ju lite billigare också vilket gör att jag kan slänga på en bra WiFi-sticka. Nå, är det bara skalet som skiljer?

Postad 04 July 2008 - 19:46

oscara
  • oscara
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Jag är inte säker men jag tror att du måste ha haft den USB-kopplad till datorn först för att det ska fungera.

/Göran

Har gjort det också och det fungerar utan problem... och ftp:n och ping funkar ju. Man kan ju bli galen för mindre... det är ju inte särskilt smidigt att köra USB eller ftp om man ska flytta filer till vardags. Ingen annan som råkat ut för detta problem med Vista (Home)? Dvs att varken Samba eller NFS fungerar, men att USB, ping och ftp gör det???

AllegroNFS kanske?

Edit: Nu funkar det helt plötsligt att lägga till TViX:en som nätverksenhet, men TViX:en hittar inte Vista-burken, varken via Samba eller NetShare. Så att lägga över filer är löst, men alltså inte att strömma från Vista-datorn.

Edit2: För Samba måste det vara gäst-kontot som strular, setupen ser ju i Vista Home Premium inte precis ut som i manualen som beskriver hur man gör i XP... men NetShare????

Redigerat av oscara, 04 July 2008 - 22:33.

Postad 04 July 2008 - 19:46

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Nå, är det bara skalet som skiljer?

Yes (samt det faktum att 7000-modellen har guldpläterade kontakter, annars exakt samma).

Postad 04 July 2008 - 19:58

Kapten Zoom
  • Kapten Zoom
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Yes (samt det faktum att 7000-modellen har guldpläterade kontakter, annars exakt samma).

Kan du rekommendera någon bra WiFi-sticka att koppla till min M-6500A som jag ska köpa i morgon? :-)

Postad 04 July 2008 - 20:41

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Kan du rekommendera någon bra WiFi-sticka att koppla till min M-6500A som jag ska köpa i morgon? :-)

Nja, jag har ingen bra erfarenhet själv, men jag vet många som kör trådlöst. Följande är vad DViCO själva rekommenderar:

http://www.tvix.co.k...x...0&SCATID=18

Postad 04 July 2008 - 20:57

Kapten Zoom
  • Kapten Zoom
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Nja, jag har ingen bra erfarenhet själv, men jag vet många som kör trådlöst. Följande är vad DViCO själva rekommenderar:

http://www.tvix.co.k...x...0&SCATID=18

Ja ja, det var ju inget vidare. Vi (jag) får säkra upp med 1Tb HD då. Tack för snabb respons!

Postad 04 July 2008 - 20:58

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Ja ja, det var ju inget vidare. Vi (jag) får säkra upp med 1Tb HD då. Tack för snabb respons!

Lugnt! :o

Om du kan hålla dig lite i skinnet, så kommer det säkert vara någon som ser det här och svarar dig angående WLAN-råd. Annars kan du prova söka på WLAN-adapter i tråden eller så. Jag har inte gjort det så jag vet inte om du hittar något...

Postad 04 July 2008 - 21:30

Unregistered6f585bed
  • Unregistered6f585bed
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Finns det något sätt man kan ändra den stora mapp ikonen (när man ser omslagen) till någont snyggare mindre pixel kantigt?

Postad 05 July 2008 - 09:56

Unregistered6f585bed
  • Unregistered6f585bed
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Hur fungerar Tvixen tillsammans med en extern HDD? Flyter allt på bra eller?

Jag skulle behöva 1TB till nämligen.

Postad 05 July 2008 - 11:20

Unregistered92b76baa
  • Unregistered92b76baa
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Har spenderat ett antal timmar på att läsa om M-6500A, M-7000 och även en och annan konkurrent (typ Popcorn). Lutar mest åt en TViX men stör mig på att det verkar som om det för närvarande är stört omöjligt att styra dessa från t.ex en annan dator via uPNP, Web UI eller liknande. Finns det verkligen inget sätt att kontrollera mediauppspelningen via nätverket? Om inte, någon som hört/sett om detta finns med i några planer för framtida firmwares?

Popcornet verkar klara detta, men jag vill hellre ha en TViX.

Postad 05 July 2008 - 11:49

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Har spenderat ett antal timmar på att läsa om M-6500A, M-7000 och även en och annan konkurrent (typ Popcorn). Lutar mest åt en TViX men stör mig på att det verkar som om det för närvarande är stört omöjligt att styra dessa från t.ex en annan dator via uPNP, Web UI eller liknande. Finns det verkligen inget sätt att kontrollera mediauppspelningen via nätverket? Om inte, någon som hört/sett om detta finns med i några planer för framtida firmwares?

Popcornet verkar klara detta, men jag vill hellre ha en TViX.

Hade jag köpt en mediastreamer idag hade jag köpt en popcorn hour (har en tvix 6500 idag).
Finns roligare lösningar till popcorn hour och de verkar vara mera måna om att fixa de problem som finns.
Dvico kanske är måna om att fixa problem men det tar en oändlig tid. Så jag kan inte säga att Tvixen är prisvärd, tänk på att popcorn hour kostar under 1500kr och du får betala mer än dubbelt så mycket för en Tvix.

Om inte annat kan du nog få köpa min Tvix till rätt bud :)

Postad 05 July 2008 - 12:52

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hade jag köpt en mediastreamer idag hade jag köpt en popcorn hour (har en tvix 6500 idag).
Finns roligare lösningar till popcorn hour och de verkar vara mera måna om att fixa de problem som finns.
Dvico kanske är måna om att fixa problem men det tar en oändlig tid. Så jag kan inte säga att Tvixen är prisvärd, tänk på att popcorn hour kostar under 1500kr och du får betala mer än dubbelt så mycket för en Tvix.

Devotional...

zyntax81 har verkligen bara upplevt dåliga sidor av TViX tydligen. ;)

Ur mina ögon är lägret helt klart delat. Med Popcorn får du en betydligt buggigare spelare som är seg som sirap i jämförelse, som saknar en hel del funktioner som för många är essentiella, som display eller möjligheten att kunna ansluta den som en flyttbar enhet till datorn med mera (!). Sen är det ett faktum att Popcorn Hour fixar uPnP etc, vilket TViX:en inte gör. Dessutom är det bara BS (bullshit) att Popcorn är bättre på att fixa sånt som användarna har önskat. Det är bara att söka i trådarna och jämföra och läsa alla inlägg från frustrerade Popcornanvändare som saknar funktioner som de har väntat på i flera månader.

Helhetsmässigt så sätter ändå jag och många andra med mig TViX som vinnare. Du kan ju fråga dig själv varför priset ÄR så lågt på Popcorn Hour, för att vända på det. Man får alltid, vad man betalar för. ;)

Slutligen tänkte jag tipsa dig om att fortsatt läsa mer om produkterna innan du väljer mellan dem, titta lite på omdömen från användare till exempel och se vad de skriver. Nedan kommer också några citat, självfallet utvalda av mig som talar för TViX:en, men ändå. Det finns ju de som har jämfört TViX:en mot Popcorn Hour - bortsett från jämförande tester hos tidningar och hemsidor - där TViX:en hittills alltid har vunnit (jag har ännu inte hittat något jämförande test där TViX:en INTE har vunnit)...

Hej,

jag har under lång tid försökt att lusläsa tester och forum för att kunna hitta den bästa mediaspelaren.

Det har stått mellan Tvix och Popcorn Hour, det finns för och nackdelar med bägge som jag ser det. Men jag ska försöka förklara vad som gjorde att det till slut blev en Tvix.

Jag börjar med Popcorn hour, jag gillar att det finns ett bra öppet forum hos tillverkaren där man gärna ser att användare utvecklar plugins mm.

Popcorn Hour har dessutom flera olika webtjänster i dagsläget som tilltalar, bittorent klient, google video osv.

Nackdelen är att det långt ifrån är en färdig produkt rent hårdvarumässigt utan display och brist på tillbehör mm.

Tvix M-6500, detta är en betydligt dyrare produkt men detta är inte så konstigt då den är förpackad på ett betydligt snyggare sätt och allt som behövs finns där med stöd för TV mottagare, WIFI, display mm.

Tvix verkar vara mer användarvänlig och har ett snyggt menysystem.

Jag hoppas att Tvix snart kommer med uppgraderad programvara med fler tjänster inom kort. En bättre tillgång till internettjänster krävs för att detta ska bli en klockren produkt. Tvix har dessutom en del tillbehör man kan köpa till, tex en TV mottagare för digital TV som dessutom klarar att ta emot dom fria HD kanalerna i marknätet. Detta gör att man lätt kan förvandla den till en hårddiskinspelare. Förhoppningsvis kommer också nya kort som har stöd för CA modul.

Slutsatsen jag gjorde var att Tvix är en mer färdig produkt som dessutom är stabilare än vad Popcorn hour är i dagsläget. Ser får man förmoda att DVICO inser att man måste ta Popcorn hour på allvar och kommer att förse oss med fler funktioner i framtiden. Detta samantaget gjorde att jag idag beställde min Tvix hos Fyndbörsen, sitter nu bara och väntar på leveransen .

Mvh
Micke

http://forum.canman....983&postcount=1

Popcorn Hour till 120% överskattad, den är otroligt bra på pappret men helhetsupplevelsen av att äga en är inte så imponerande.

http://forum.canman....405&postcount=9

Ha en finfin fortsatt helg! ;)

Hur fungerar Tvixen tillsammans med en extern HDD? Flyter allt på bra eller?

Jag skulle behöva 1TB till nämligen.

Hej Slackeer!

Det är bara att koppla in och köra. Går utmärkt. :D

Redigerat av sean.wiklund, 05 July 2008 - 12:50.

Postad 05 July 2008 - 13:02

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

• 660 inlägg
  • 0
Finns det någon som får det trådlösa nätverket att fungera??
Jag har lagt ner flera timmar men det vägrar att fungera.
Jag använder D-Link Wlan Adapter och har laddat ner nyaste netshare och konfiguerat Tvixen enligt guiden lagt in min dators ip adresss i Tvixens server ip och lagt in vilka mappar som ska delas ut och anger NFS mode testar att pinga från Tvixen funkar bra 5 av 5 men det vägrar att fungera .

Men om jag sätter inställningarna i SAMBA mode då funkar det men det hackar som fan om jag kör i SAMBA Mode.
Någon som har en susning om vad det kan vara för fel.

Postad 05 July 2008 - 14:17

poppe_
  • poppe_
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Jag själver äger en M-5100SH Tivx men jag vill ha nya menyerna som finns till 6500an till min. Går inte det? Det är de enda jag hatar med min Tvix.. att menyerna ser så jäkla taffliga ut.

Postad 05 July 2008 - 14:27

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Jag själver äger en M-5100SH Tivx men jag vill ha nya menyerna som finns till 6500an till min. Går inte det? Det är de enda jag hatar med min Tvix.. att menyerna ser så jäkla taffliga ut.

Tyvärr går inte det. Minnet som är i M-5100:an som du har, är helt enkelt för litet. Det är fyllt med firmware så det finns inte plats kvar för themes etc. De har i alla fall inte lyckats ordna något annat i dagsläget. Sorry...

Postad 05 July 2008 - 14:27

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Vill du byta? jag köper dig en sprillans ny Popcorn A-100 och jag får din 6500:a om det är V2 så att säga?

PMa mig i så fall.

Postad 05 July 2008 - 14:29

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Vill du byta? jag köper dig en sprillans ny Popcorn A-100 och jag får din 6500:a om det är V2 så att säga?

PMa mig i så fall.

Bara av nyfikenhet, varför vill du ha en TViX och inte en Popcorn Hour? Alltså, vad lockar dig mer med TViX:en? :)

Postad 05 July 2008 - 17:42

poppe_
  • poppe_
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0

Tyvärr går inte det. Minnet som är i M-5100:an som du har, är helt enkelt för litet. Det är fyllt med firmware så det finns inte plats kvar för themes etc. De har i alla fall inte lyckats ordna något annat i dagsläget. Sorry...

Jag har ju en 500gbs hårddisk men det går inte o lägga på det eller? tänkte ifall det är något inbyggy minne som firmwaren installeras på och således går det inte eller om det går om man har hårddisk

Postad 05 July 2008 - 17:59

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Jag har ju en 500gbs hårddisk men det går inte o lägga på det eller? tänkte ifall det är något inbyggy minne som firmwaren installeras på och således går det inte eller om det går om man har hårddisk

Det har med det interna minnet; ROM:et (Read-only Memory) att göra. Firmwaren ligger i det, och inte på hårddisken. Det är ju inte alla som har en intern disk du vet, som du har, varför TViX:en kan uppgraderas eller nedgraderas i dess firmware. Jag vet inte om det finns en lösning på det. Jag har inte läst något om det i alla fall.

Postad 05 July 2008 - 18:45

Kapten Zoom
  • Kapten Zoom
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Apropå firmware, vilken är den för tillfället bästa och stabilaste? Har idag inhandlat mig ett stycke M-6500A och tänkte uppgradera den!

Postad 05 July 2008 - 18:48

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Apropå firmware, vilken är den för tillfället bästa och stabilaste? Har idag inhandlat mig ett stycke M-6500A och tänkte uppgradera den!

Frågar du mig så kör jag 1.2.51. Den fungerar bäst för mig. En del kör 1.2.46 och tycker den fungerar bättre. Det lite nog lite vilket som om du frågar mig. 1.2.52 är väl den senaste fungerande, men jag tycker nog att 1.2.51 fungerar bättre - för mig. Testa någon av dem. :)

Härligt och grattis till ett finfint köp. Du kommer att gilla!

Postad 05 July 2008 - 19:04

Unregistered6f585bed
  • Unregistered6f585bed
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Hur vet man om den är v2? Jag köpte min precis från hembiobutiken.

Postad 05 July 2008 - 19:14

Kapten Zoom
  • Kapten Zoom
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Frågar du mig så kör jag 1.2.51. Den fungerar bäst för mig. En del kör 1.2.46 och tycker den fungerar bättre. Det lite nog lite vilket som om du frågar mig. 1.2.52 är väl den senaste fungerande, men jag tycker nog att 1.2.51 fungerar bättre - för mig. Testa någon av dem. :)

Härligt och grattis till ett finfint köp. Du kommer att gilla!

Tack ska du ha men jag hittar bara 1.2.52. Har du månne en länk till 1.2.46 och/eller 1.2.51?

Edit: Hittade på 1.2.46 men den anges ju som en beta-version!?

Redigerat av Kapten Zoom, 05 July 2008 - 19:17.

Postad 05 July 2008 - 19:41

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hur vet man om den är v2? Jag köpte min precis från hembiobutiken.

Alla ute i butikerna idag ÄR version 2. Det har det varit i en-två månader nu. Alla version 1 med eventuella fel, returnerades till Canman från respektive återförsäljare för länge sedan. :)

Tack ska du ha men jag hittar bara 1.2.52. Har du månne en länk till 1.2.46 och/eller 1.2.51?

Edit: Hittade på 1.2.46 men den anges ju som en beta-version!?

Samtliga firmwares för M-6500 hittar du på följande länk. Det är ingen officiell site för DViCO:s firmware eller något sånt, men jag har inte fått några virusvarningar eller så på någon av de filer jag har laddat ner. 1.3.10 ska du dock inte ladda in. Det är en betaversion för HD-ljud och den fungerar inte bra för resterande funktioner så än så länge så är 1.2.52 den högsta jag kan rekommendera. BTW: du kan alltid nedgradera om du vill så feel free tatt testa fram och tillbaka. ;)

http://dvdnews.free.fr/TViX/M-6500/

Postad 05 July 2008 - 19:44

Kapten Zoom
  • Kapten Zoom
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Alla ute i butikerna idag ÄR version 2. Det har det varit i en-två månader nu. Alla version 1 med eventuella fel, returnerades till Canman från respektive återförsäljare för länge sedan. :)

Samtliga firmwares för M-6500 hittar du på följande länk. Det är ingen officiell site för DViCO:s firmware eller något sånt, men jag har inte fått några virusvarningar eller så på någon av de filer jag har laddat ner. 1.3.10 ska du dock inte ladda in. Det är en betaversion för HD-ljud och den fungerar inte bra för resterande funktioner så än så länge så är 1.2.52 den högsta jag kan rekommendera. BTW: du kan alltid nedgradera om du vill så feel free tatt testa fram och tillbaka. ;)

http://dvdnews.free.fr/TViX/M-6500/

Super! Det här kallar jag service! Ska genast ladda ner 1.2.51. Thanks man!

Postad 05 July 2008 - 20:23

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Bara av nyfikenhet, varför vill du ha en TViX och inte en Popcorn Hour? Alltså, vad lockar dig mer med TViX:en? :)

Det verkar vara en mer utvecklad produkt rent hårdvarumässigt, dessutom har den display, lite jobbigt med PCH när man spelar musik filer och man måste ha TVn på så fort man ska byta.

Sen verkar 6500:an hålla en högre kvalitet.

Helst vill jag köpa 7000 modellen, men det börjar då närma sig priser som en billigare HTPC att bygga ihop vilket gör att jag tvekar.

Postad 05 July 2008 - 21:21

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Det verkar vara en mer utvecklad produkt rent hårdvarumässigt

Båda använder dock samma chip: Sigma EM8635

Postad 05 July 2008 - 22:46

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Båda använder dock samma chip: Sigma EM8635

Jo jag vet men Tvix tilltalar mig mer, Popcorn verkar mer ett hemmabygge.

Postad 05 July 2008 - 22:50

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Jo jag vet men Tvix tilltalar mig mer, Popcorn verkar mer ett hemmabygge.

Jo samma här, kör ju med Tvix. Haft ett par stycken och aldrig haft några problem.

Postad 06 July 2008 - 00:42

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Hur pass säker är du på att SVT HD verkligen skickar med textning i DVB subtitle?

Orsaken till att jag frågar är att jag har en digitalbox för DVB-T som stöder DVB subtitle. Den har en symbol under information som anger att det finns DVB subtitle i SVT HD men varje gång jag försötr att använda DVB subtitle så står det att det inte finns någon textning. Det är också orsaken till att jag hela tiden trott att det som står på SVTs hemsida stämmer med verkligheten.

Har du lyckats hitta textning i SVT HD? Kan det vara skillnad mellan SVT HD marksänt och via satellit?

Sen kan man tycka att TVIX borde stödja DVB subtitle. Jag har svårt att tro att det finns någon hårdvarumässig begränsning.

/Göran

Postad 06 July 2008 - 00:53

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Devotional...

zyntax81 har verkligen bara upplevt dåliga sidor av TViX tydligen. :)

Helt allvarligt nu Sean, kan jag få ge kritik utan att få ett långt försvars brev efter varje inlägg, alternativt en sarkastisk kommentar, snälla?
Jag förstår inte varför du överhausar denna produkt och ska försvara den med som en vakthund då det blir kritik.

Jag är missnöjd med att Dvico inte har fixat 24hz uppspelning vilket jag sagt tidigare.
Jag köpte denna produkt för att få enkel uppspelning av 24hz vilket är det matrial jag nästan uteslutande ser på.
Tvixen har funnits länge på marknaden och att de inte fått till centrering av bilden i 24hz tycker jag är total skandal då man betalat 4000kr för produkten. (Nu kommer det väl en petites förklaring av mitt problem och en låång föreläsning om hur bra Tvix och Dvico trots allt är).

Sen är det väldigt många som vill ha bättre lösning på uppspelning av musik och visning av bilder, och vad jag förstår är det ända sedan förra generationens Tvixar.
Nu har Sean förespråkat att de jobbar hårt på att lösa det, trots att någon sån information inte finns att läsa någon annanstans. Länk till uttalande
Uppföljning på såna uttalanden hade ju varit roligt, eller har du gissat detta själv?

Så snälla Sean låt mig bara tycka att Tvix är en alldeles för dyr och överhausad produkt utan att få en lång motattack efter varje gång.
Däremot har jag aldrig sagt att Tvix 6500 är en DÅLIG produkt, jag tycker bara att den är (av bland annat dig) höjd till skyarna utan anledning. Man får nästan 3st popcorn hour för samma pengar som en Tvix och det är samma hårdvara.

Tvix har ju sån enormt mycket bättre kvalitet lär det låta nu, men är det därför de fick återkalla nästan alla modeller pga konstruktionsfel? Och är det därför de satt i en budget fläkt som låter som en visselpipa?

Postad 06 July 2008 - 00:57

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Nja jag tror inte jag byter en 3500kr produkt mot en 1500kr produkt rakt av.
Jag erbjöd att sälja min Tvix, lägg ett icke skambud så kan vi kanske göra affär.

PMa mig i så fall.

Redigerat av zyntax81, 06 July 2008 - 01:15.

Postad 06 July 2008 - 09:41

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Helt allvarligt nu Sean, kan jag få ge kritik utan att få ett långt försvars brev efter varje inlägg, alternativt en sarkastisk kommentar, snälla?
Jag förstår inte varför du överhausar denna produkt och ska försvara den med som en vakthund då det blir kritik

Ja, du får skiva inlägg och vara tveksam, men jag har lika stor rätt att skriva i "försvar".

Jag vet att DViCO jobbar på en massa saker som de håller på att förbättra, som till exempel det faktum att de var missnöjda med själva uppspelaren som jag tror ska finnas med i SigmaDesign-chippet (nu kan jag ha fel i hur jag uttrycker mig), varför de själva har programmerat en egen engine som gör att det tar någon sekund att starta även riktigt stora MKV-filer, till exempel. Det finns massor av fler exempel på saker de har förbättrat men som vi inte alltid ser. Däremot går det inte så snabbt som du och de vill angående att fixa det här med 24 Hz och jag har ingen bra lösning eller bra svar, tyvärr (för tro det eller ej, men jag vill verkligen att du ska vara 100 % nöjd). Behöver du ha citat så får du ringa dem eller maila igen som du redan har gjort.

Angående att de är mer måna om att fixa saker i Popcorn Hour vilket var något av det jag reagerade på i ditt inlägg; har de fixat så att den stöder 16:9 via PAL än (till exempel), för senast jag kollade så hade de inte löst det heller på över ett halvår? Det är ju inte speciellt snabbt jobbat heller och det borde ju vara en enkel sak, eller?

Du får det att låta som att Popcorn Hour är så mycket bättre bara för att den skulle vara billigare och där håller jag helt enkelt inte med dig och det känner jag för att uttrycka. Det finns, vill jag påstå, en anledning till att den de facto har det pris den har.

De fick återkalla en batch av de första TViX:arna av M-6500-generationen. Uppskattningsvis från DViCO stod denna batch i Sverige för under 1 % (!) vilket är extremt lite. Till skillnad från andra företag, så valde då DViCO att återkalla alla maskiner som hade skickats ut till återförsäljare i Sverige och Skandinavien, istället för att "vänta" på att de felaktiga skulle komma in på service. Det, är service, omtanke kvalitet i mina ögon och värt att lyfta fram, och det ska de ha cred för, då de inte bara löste problemet utan även erkände att det var ett problem med både värme och klockan bland annat. Det är dock löst idag då enbart version 2 ska cirkulera ute sedan många veckor.

Fläkten går bättre när den har gått i ungefär två veckor och blir normalt smord. Om din låter som en visselpipa, så verkar det vara fel på din fläkt. Däremot har jag personligen skickat tips om både Papst och Noctua till dem men vad jag vet så har inget hänt där. Kanske vill de gynna någon koreansk leverantör istället, jag vet inte. Där har Popcorn en bra fördel och det är att den är ljudlös. Å andra sidan kan man verkligen poppa popcorn på den då den blir blixtvarm enligt användare, vilket jag inte tror är så hälsosamt om man nu väljer att ha en disk i den.

Jag delar inte din åsikt men är beredd att dö för din rätt att uttrycka den, sa Voltaire någon gång på 1700-talet. Klokt sagt och något jag delar. :)

Redigerat av sean.wiklund, 06 July 2008 - 09:43.

Postad 06 July 2008 - 11:09

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Angående att de är mer måna om att fixa saker i Popcorn Hour vilket var något av det jag reagerade på i ditt inlägg; har de fixat så att den stöder 16:9 via PAL än (till exempel), för senast jag kollade så hade de inte löst det heller på över ett halvår? Det är ju inte speciellt snabbt jobbat heller och det borde ju vara en enkel sak, eller?

Man ska nog inte kasta sten när man sitter i glashus.

TVIX med FW 1.2.52 stödjer inte 4:3 via tuner. Och det borde ju vara en enkel sak, eller?

Jag har rapporterat det här till Canman för några veckor sedan och de har rapporterat det till DVICO. Eftersom det har fungerat i någon tidigare FW så har jag gott hopp att det med tiden blir fixat men det var ett ruskigt dåligt exempel som du valde.

Jag är som jag nyligen skrev hyffsat nöjd med 6500 och betraktar det här som en bagatell som det går att leva med. Jag har heller ingen egen erfarenhet av PCH men inser att TVIX har vissa brister och att det även finns en potential för förbättringar. Låt oss använda det här forumet till att diskutera detta i lugn och ro.

Fläkten går bättre när den har gått i ungefär två veckor och blir normalt smord. Om din låter som en visselpipa, så verkar det vara fel på din fläkt.

Min fläkt låter visserligen inte som en visselpipa men nog tycker jag att den för rätt mycket oväsen. Jag har haft min i betydligt mer är 2 veckor så han är inte ensam. Sedan står min bakom glasdörrar som dämpar ljudet till en acceptabel nivå. Utan glasdörrarna är jag inte säker på att jag pallat.

En märklighet är att den låter mycket värre med FW 1.1.44 än med 1.2.52. En annan märklighet är att ljudet ökar rejält med tunern igång. Med FW 1.1.44 och tunern igång förde den så mycket oväsen (trots glasdörrarna) att jag trodde att någon granne använde sågklinga. Det kan låta som ett skämt men det tog faktiskt en stund inna jag kom på att TVIX startat en tidsstyrd inspelning från tunern.

/Göran

Redigerat av Goeran, 06 July 2008 - 11:27.

Postad 06 July 2008 - 11:27

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

TVIX med FW 1.2.52 stödjer inte 4:3 via tuner. Och det borde ju vara en enkel sak, eller?

Självfallet inte borde det också vara "enkelt". Varför jag nämnde det var för att även "enkla" saker inte fixas i Popcorn Hour trots att den hyllas till skyarna i forumet här bland annat för att användarna säger sig ha ett forum där alla förbättringar tas upp och sedan fixas. Så är inte fallet varför det inte är ett argument - att DViCO skulle vara långsammare. Det var mest det jag menade, inget annat.

Om du vill ha min gissning på varför inte 4:3 via tuner är fixat, så tror jag det har med tillgång, efterfrågan, tid och pengar att göra. På den tiden när jag var med och sålde DViCO:s produkter, så sålde vi kanske en 1 tuner på 100 TViX:ar eller något. Det har ökat nu eftersom fler har insett fördelen att låta TViX:en agera hårddiskvideo, men kanske inte i den volym som rättfärdigar att DViCO lägger ner mer energi på det än att fixa grym stabilitet för ISO-filer etc. Jag gissar att de gör prioriteringar precis som vilket annat kostnadseffektivt företag som helst. Man fokuserar på det som det verkar vara mest önskemål om, och jag vet, att MKV-filer och uppspelning av HD-material har varit det som har varit viktigast under mer än ett år. Därmed inte sagt att jag inte tycker de borde kunna fixa det. Det är som sagt bara min personliga gissning.

Postad 06 July 2008 - 12:02

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Självfallet inte borde det också vara "enkelt". Varför jag nämnde det var för att även "enkla" saker inte fixas i Popcorn Hour trots att den hyllas till skyarna i forumet här bland annat för att användarna säger sig ha ett forum där alla förbättringar tas upp och sedan fixas. Så är inte fallet varför det inte är ett argument - att DViCO skulle vara långsammare. Det var mest det jag menade, inget annat.

Om du vill ha min gissning på varför inte 4:3 via tuner är fixat, så tror jag det har med tillgång, efterfrågan, tid och pengar att göra. På den tiden när jag var med och sålde DViCO:s produkter, så sålde vi kanske en 1 tuner på 100 TViX:ar eller något. Det har ökat nu eftersom fler har insett fördelen att låta TViX:en agera hårddiskvideo, men kanske inte i den volym som rättfärdigar att DViCO lägger ner mer energi på det än att fixa grym stabilitet för ISO-filer etc. Jag gissar att de gör prioriteringar precis som vilket annat kostnadseffektivt företag som helst. Man fokuserar på det som det verkar vara mest önskemål om, och jag vet, att MKV-filer och uppspelning av HD-material har varit det som har varit viktigast under mer än ett år. Därmed inte sagt att jag inte tycker de borde kunna fixa det. Det är som sagt bara min personliga gissning.

Jag tror du har fel.

Till att börja med har 4:3 fungerat tidigare. Då ska det inte behöva vara en resursfråga. Min gissning är att de har ruggigt dålig koll på just produktkvaliteten (och då är vi snudd på tillbaka där den här diskussionen började). Jag har ända sedan jag köpte min TVIX 4100 för nästan ett år sedan haft känslan av att de skickar ut FW utan tillräckliga tester. En del FW har haft småfel som inte skulle ta lång tid att fixa till men jag tror tyvärr inte att DVICO varit medvetna om att felen funnits.

Jag känner mig också övertygad om att det bara är ett fåtal personer som har tuner men jag tycker inte det ursäktar att Canman/DVICO sätter den på undantag. Om man saluför tunern som ett tillbehör så måste man också stödja den.

/Göran

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.