Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bildkalibrering

3789 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Calibrator - Deluxe edition (3-disc Box + blåfilterglasögon) (Övrigt) 0 (0) Inga priser
Samsung LE37S86BD (TV) 1 9,15 (12) Inga priser
Digital Video Essentials (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 8,39 (43) Inga priser
Calibrite i1Display 2 (Hårdvarukalibratorer) 1 7 (4) Inga priser
Spears & Munsil HD Benchmark - 2nd Edition (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55VT50Y (TV) 9 9,2 (34) Inga priser
LG 47LS560T (TV) 7 7,38 (12) Inga priser
Andersson LED6581FDC PVR (TV) 3 (0) Inga priser
LG 55LA965W (TV) 9 9,25 (19) Inga priser
Samsung UE40J6275 (TV) 1 7 (1) Inga priser
Samsung QLED QE65Q60R 65" 4K Ultra HD (3840x2160) Smart TV (TV) 4 7,33 (5) Inga priser
Samsung 65" The Frame 4K QLED TV TQ65LS03DAUXXC (TV) 9 6,75 (3) 12 990:-
41 relaterade trådar
Samsung PS50B551 (613 inlägg) 4 år sedan
En "OK" 65"-75" för 10k? (6 inlägg) 4 år sedan
Köpråd Philips 65PUS7354/12 Eller Samsung QE65Q60RATXXC (2 inlägg) 5 år sedan
Panasonic Plasma 2012 (5449 inlägg) 5 år sedan
QE65Q60R eller QE65Q6FN (9 inlägg) 6 år sedan
LG 55LA965W erfarenheter? (58 inlägg) 7 år sedan
Koppa in en Samsung UBD-K8500 i min LG 55LA965W och få 4K (4 inlägg) 7 år sedan
Nyheter 2015 (202 inlägg) 8 år sedan
* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 * (811 inlägg) 9 år sedan
Har inte LG 55LA965W ARC?? (10 inlägg) 9 år sedan
Digital Video Essentials HD Basics ? (43 inlägg) 9 år sedan
CCFL eller LED (1 inlägg) 9 år sedan
Ljudkvaliten i filmmusiken & konsärerna på Ultra HD Blu-ray skivor? (6 inlägg) 9 år sedan
Spears & Munsil High Definition Benchmark 2nd Edition (11 inlägg) 9 år sedan
Inställningar för LG 55LA965W? (8 inlägg) 9 år sedan
Vilken inställning för sport? (27 inlägg) 10 år sedan
Bättre TV än tx-p55vt50? (1 inlägg) 10 år sedan
Epson lanserar nya projektorer (1011 inlägg) 10 år sedan
Faktatråd (193 inlägg) 10 år sedan
Input lag - varning, LG 4K (9 inlägg) 10 år sedan
LG 55LB671V eller 55LA860w ? (5 inlägg) 10 år sedan
Mellandagsrea 2013 (197 inlägg) 11 år sedan
Panasonic PT-AT5000E (163 inlägg) 11 år sedan
Andersson LED6581FDC (7 inlägg) 12 år sedan
LG 47LS560T Ljusläckage. (3 inlägg) 12 år sedan
HDMI in i TV, Optisk ut, surround? (4 inlägg) 12 år sedan
LG 47LS560T - Billig men ej så populär "led" tv? (25 inlägg) 12 år sedan
Ni som har en PS64E8005 är ni nöjda? (22 inlägg) 12 år sedan
Vad är skillnaden mellan LG 47LS560T VS LG 47LS5600? (4 inlägg) 12 år sedan
Optoma HD23 & HD230X (17 inlägg) 12 år sedan
LG LED-TV 47LS5600 är den bra? (6 inlägg) 12 år sedan
Kalibreringsvideo ? (19 inlägg) 12 år sedan
Kalibrera bilden - klarar man detta som glad amatör? (2 inlägg) 13 år sedan
Hur kalibrerar man på bästa sätt? (5 inlägg) 14 år sedan
Hur svårt ska det vara.. tusan.. (32 inlägg) 14 år sedan
Inställningar för LG 50" Plasma 50PK350N (5 inlägg) 14 år sedan
DVE (Digital Video Essentials) på blueray eller dvd ? (41 inlägg) 15 år sedan
Samsungs nya lcd-serier, S8, R8 och M8 (1960 inlägg) 15 år sedan
Samsung LE-37S86BDX (10 inlägg) 16 år sedan
Vilken tv < 10000 kr (32 inlägg) 17 år sedan
problem: x264 från dator till tv (3 inlägg) 17 år sedan

Postad 03 mars 2018 - 13:47

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1 002 inlägg
  • 0

Vet att för många år sedan fanns det någon sorts dvd skiva där man gjorde dom mest grundläggande kalibreringar på sin tv.
Nu undrar jag finns det något liknande gratis som man kan hämta hem och tex lägga på en USB sticka och köra via tv ?

Jag provade att gå ut på youtube via appen i tv och testa lite olika filmer dom hade där.
Problemet var ju att när jag sedan skulle återgå till HDMI 1, ( där jag har min tv box inkopplad tv signalerna ) så var ju inte inställningarna gjorda där.

det borde finnas en inställning för att använda dom inställningarna för alla HDMI ingångarna.

Grundläggande inställningar på din tv behövs inte om du kör med pro/isf eller movie lägena.

bilden är nog redan nära referens.

Det är möjligen vitballansen som måste ändras något men för det så måste du ha en colorimeter med rätt profil.

annars har du gratis filer här (SDR)

http://www.avsforum....alibration.html

för HDR så rekommenderar jag R.Masciola’s UHD|HDR-10 Pattern Suite

Kostar några hundra

http://rmadvancedcal...tion Manual.pdf

Det finns rätt häftiga HDR stillbilder där som man verkligen ser vad HDR gör för färgerna

HDR bilderna kan jämföras direkt med samma jpeg bild

http://www.avsforum....t-patterns.html

Postad 03 mars 2018 - 14:00

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Grundläggande inställningar på din tv behövs inte om du kör med pro/isf eller movie lägena.

bilden är nog redan nära referens.

Det där är ett ypperligt exempel på hur pass missvisande dina inlägg defacto är. Att avråda någon från att ens kontrollera mot testbilder så att vitt respektive svart klipper vid rätt nivåer är ju helt galet. Det visste jag flera år innan jag började med CalMAN.

Utöver det finns det absolut inga som helst garantier för att experlägena inte har funktioner aktiverade från fabrik som försämrar eller förvränger bilden avsevärt.

Postad 03 mars 2018 - 14:10

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1 002 inlägg
  • 0

tagga ner nu grabben så att du inte blir mer blå i ansiktet ;)

nya tv apparater är betydligt närmare referens än vad dom var förut.

jag har inte stött på nån tv dom senaste åren där man har behövt ändrat svart eller vitnivå.

vilka tv apparater syftar du på där du har fått ändrat det på?

att man ska stänga av onödiga bildförbättringar är väl ingen nyhet.

men det behöver man inga testfiler för

Redigerat av sune bejas, 03 mars 2018 - 14:14.

Postad 03 mars 2018 - 14:17

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Då du själv har uppmanat folk att klippa vitt vid 234 är det ett tecken på att ditt sätt att se på referensen ändå är fel.

Min OLED klippte både svart och vitt vid helt fel nivåer gentemot SMPTE.

Postad 03 mars 2018 - 17:12

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Vet att för många år sedan fanns det någon sorts dvd skiva där man gjorde dom mest grundläggande kalibreringar på sin tv.
Nu undrar jag finns det något liknande gratis som man kan hämta hem och tex lägga på en USB sticka och köra via tv ?

Jag provade att gå ut på youtube via appen i tv och testa lite olika filmer dom hade där.
Problemet var ju att när jag sedan skulle återgå till HDMI 1, ( där jag har min tv box inkopplad tv signalerna ) så var ju inte inställningarna gjorda där.

AvsHD 709

Postad 04 mars 2018 - 09:32

Bagerth
  • Bagerth
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

...
Strunta i graferna och gör det grundläggande först, inte minst då anpassa "Oled Light" efter rummet.
...

Om man ska köra på två olika nivåer, dag (ISF1) & natt (ISF2) vilka värden ska man ungefär sikta på i luminance-väg?

Redigerat av Bagerth, 04 mars 2018 - 09:36.

Postad 04 mars 2018 - 09:36

Bagerth
  • Bagerth
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Grönt ska röras om grönt måste röras. :)

Däremot ska du undvika att låta grönt dominera i vitbalansen när du nåt gränsen för precisionen i reglagen. Alltså att det är grönt som ligger 1% högre än de andra eller liknande. För våra ögon är så känsliga för det. Är det något fel vi tolererar i vitbalansen så är det för mycket blått.

Som (påhittat) exempel: I fall Grön Gain på +4 ger 1% för mycket grönt och +3 ger -2% för lite grönt så är det som tumregel bättre att välja den senare. Du kanske får något sämre dE-värden men i praktiken, för ögat och hjärnan är det ofta den lämpligare kompromissen.

Tack, det har jag inte snappat upp någon annanstans.

Postad 04 mars 2018 - 09:59

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Om man ska köra på två olika nivåer, dag (ISF1) & natt (ISF2) vilka värden ska man ungefär sikta på i luminance-väg?

De värden som ger bäst resultat iförh till rum, tycke och smak.

Postad 04 mars 2018 - 23:17

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Det finns ingen övre gräns för CalMAN... :)

3HN330F.jpg

Postad 04 mars 2018 - 23:51

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12 727 inlägg
  • 0
Måste vara Nice och ha lite riktiga grejer att kalibrera med 😉

Kollade på en Youtube där han använde spyder 5 elite för att kalibrera tv...he he.

Sedan har ju Xbox One s en enklare kalibrator inbyggd som jag faktisk ska testa för skoj skull 😁

Postad 05 mars 2018 - 19:43

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Fast Spyder-mätarna är i ju regel inget att ha. De är ökända för sin låga kvalité, och medföljande programvara (Datacolor) är heller ingen höjdare. En mätare från X-Rite (eller OEM-tillverkad) med CalMAN är betydligt mer tillförlitligt.

Vad är det för funktion på Xbox One S du pratar om? Jag hade en sådan tidigare och det enda jag kan minnas är att den hade PLUGE-mönster inbyggt, vilket du endast kan använda för att kalibrera svartnivån.

Postad 06 mars 2018 - 10:38

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 316 inlägg
  • 0

Filmsamlaren1: Måste säga att jag gillar kombinationen av prylar på den bilden! :D

Postad 06 mars 2018 - 20:30

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Haha, är det skärmen i kombinationen med mätaren och CalMAN eller tänker du på allt runtomkring? Står till exempel en kompressor längst ner till vänster om man tittar noga. Ni på Sweclockers skulle kanske kunna ta lite inspiration och göra om studion en aning... :)

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 06 mars 2018 - 20:32.

Postad 06 mars 2018 - 21:54

Bagerth
  • Bagerth
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Nu har jag gjort en ny kalibrering och jag upplever att färgerna känns ännu trevligare nu. Jag behövde skruva ner G för att den inte skulle ta överhand från 50% och uppåt.

Jag kör nu ca 120cd/m2. Om man ska köra ett dagläge på säg 180 istället genom att bara skruva på OLED Light, kan man använda övriga inställningar eller måste man utföra en ny kalibrering på den ljusnivån?

Redigerat av Bagerth, 06 mars 2018 - 21:56.

Postad 06 mars 2018 - 22:17

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Höj ljusflödet och kör sedan en kontrollmätning för att se hur skärmen presterar. Gissningsvis är vitbalansen inte alltför felaktig så du lär inte behöva skruva något mer. :)

Postad 14 mars 2018 - 10:00

Bagerth
  • Bagerth
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Hur gör man för att kalibrera 3D-inställningar?

Eller är det bara att köra på de vanliga 2D-kalibrerade inställningarna och sedan justera OLED Light så att den upplevda ljusstyrkan blir detsamma som utan 3D-glasögon?

Postad 14 mars 2018 - 10:15

Unregistered629a6bca
  • Unregistered629a6bca
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Jag köpte en Samsung UE65MU7005 i början av december. Kom för några dagar sedan på att man kanske skulle kalibrera den. Läste då att det enklaste sättet var att ställa om bildläget från standard till film. Provade detta men tycker att skärpan blev oerhört mycket sämre samt lite grumligare färger. Gjorde det med naturprogram i HD. Så är det verkligen bättre att köra i filmläge som många experter (vad jag läst mej till) säger?

Postad 14 mars 2018 - 10:28

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Du kan inte kalibrera en bildvisare genom att endast byta bildläge. Däremot kan vissa bildlägen vara närmre en referens än andra redan från fabrik, något som absolut bör vara relevant på Samsungs apparater.

Har man vant sig vid butiksläget så kanske filmläget kan framstå som tråkigt i jämförelse, men det tar tämligen kort tid innan man ser hur pass mycket bättre det är (eller åtminstone bör vara). Däremot är det inte att säga att TV:n i fråga är kalibrerad, det kräver helt andra åtgärder.

Postad 14 mars 2018 - 10:34

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Jag köpte en Samsung UE65MU7005 i början av december. Kom för några dagar sedan på att man kanske skulle kalibrera den. Läste då att det enklaste sättet var att ställa om bildläget från standard till film. Provade detta men tycker att skärpan blev oerhört mycket sämre samt lite grumligare färger. Gjorde det med naturprogram i HD. Så är det verkligen bättre att köra i filmläge som många experter (vad jag läst mej till) säger?

Att kalla omställning av bildläge för kalibrering är kanske lite väl generöst men det är iaf troligt att du i och med detta gick från en mindre korrekt bildåtergivning till en mer korrekt bildåtergivning.

Därefter finns det förstås mer att göra men huruvida det har blivit bättre beror på hur man definerar bättre. Om bättre innebär överdriven och felaktig skärpa, kontrast och färger så är det troligt att standardläget är "bättre".

Redigerat av pacman, 14 mars 2018 - 10:37.

Postad 14 mars 2018 - 11:11

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

• 998 inlägg
  • 0

Jag köpte en Samsung UE65MU7005 i början av december. Kom för några dagar sedan på att man kanske skulle kalibrera den. Läste då att det enklaste sättet var att ställa om bildläget från standard till film. Provade detta men tycker att skärpan blev oerhört mycket sämre samt lite grumligare färger. Gjorde det med naturprogram i HD. Så är det verkligen bättre att köra i filmläge som många experter (vad jag läst mej till) säger?

Kör på det du tycker är bäst. Och lär dig efterhand vad olika inställningar gör.

Oftast blir det bättre om man stänger av "bildförbättrande funktioner".

Har inte samma tv men tycker Standard funkar bäst på vanlig tv, nyheter, natur, studioprogram. Och Film till film och tv-serier. 

Postad 14 mars 2018 - 11:38

Unregistered629a6bca
  • Unregistered629a6bca
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Jag är fullkomligt medveten om att bara ställa om bildläget inte är att genomföra en full kalibrering, men som jag skrev så var detta det enklaste steget. Jag vet att det är en rad parametrar man kan ändra nivåer på för att få bästa möjlig bild.

Någon skrev att man vänjer sej vid att bilden ser ut på ett annat sätt (filmläge). Men varför tycker de det att det är bättre med en bild som uppenbarligen är grumligare än den knivskarpa jag har i standardläget?

Postad 14 mars 2018 - 11:50

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Att uppskatta en viss bild är inte detsamma som att förstå den. När du nämner att standardbilden är "knivskarp" låter det på dig som att du uppskattar hur skärpereglaget (som med all sannolikhet är satt rätt högt i standardläge) ger intrycket av att microkontrasten ökar. Däremot kanske du inte har ett lika skarpt öga för att se de konturer som uppstår med den funktionen och vilken negativ påverkan det har på bilden som helhet. Om bilden dessutom är tagen från en analog källa i grund och botten (celluloid) så kommer kornbilden att förvanskas i en hög utsträckning och på ett destruktivt sätt med skärpefunktionen.

Även färgtemperaturen är ett klassiskt exempel på vana och erfarenhet. Standardläget har säkerligen en tämligen kall vitpunkt, dels för att det är väldigt vanligt men också för att Samsung i fråga är ökända för att krydda på med extra mycket blått i vitbalansen. Att då gå över till ett läge som förmodligen ligger närmre D65 kan framstå som för rödaaktigt hos ett otränat öga, men då allt material i västvärlden är avsett för just den vitpunkten så kommer bilden i fråga också att vara mer korrekt. Har man väl lärt sig se en referens så förstår man också mer vad det innebär och på vilket sätt butikslägen närmast undantagslöst också saboterar bilden.

Postad 14 mars 2018 - 13:21

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Men varför tycker de det att det är bättre med en bild som uppenbarligen är grumligare än den knivskarpa jag har i standardläget?

Rent objektivt så är det förstås "bättre" om bilden återges med färre fel än med fler fel. 

Subjektivt kan man förstås tycka vad som helst (med ev fallgropp i logik, återkommer till det).

Jag själv tittar som regel bara på bilder (tv, dator, surfplatta, mobil etc) som återges med förhållandevis få fel (inom ramen för vad prestanda och rum tillåter) och har så gjort de senaste säg 15 åren. Lite svårt att då tycka att nått blir bättre av att lägga på en rad olika, i det närmaste konstanta, felaktigheter på bildernas ursprungliga "look".

Postad 14 mars 2018 - 13:32

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Även färgtemperaturen är ett klassiskt exempel på vana och erfarenhet. 

Det är även ett exempel på brist i logik.

Ursprungliga "look"  prata jag om ovan. Allt vi tittar på har en ursprunglig look baserat på skaparens tycke och smak. Beroende på skapare så kan "looken" (färg, kontrast, skärpa etc) variera å det grövsta. Jämför en Michael Bay rulle med en Bergman rulle t.ex. Dvs en bild kan nästan ha vilken "look" som helt. Så långt inget konstigt.

Låt oss då säga att jag fått för mig att fel är nått bra, t.ex. "jag vill ha 15% mer blått på allt jag tittar på". Konsekvensen av det påståendet blir att man tror att ALLA bildskapare (regissörer, colorister, fotografer osv) har ETT och SAMMA konstanta "fel" i sin smak (i förh till sin egen). Att ALLA bildskapare genom ALLA tider har gjort ALLA sina verk, med en konstant faktor, en smula för gul-tintade (som man då tänker sig kompensera för genom att dra på med blått). Nånstans här borde man inse att påståendet inte är sådär jätterimligt...eller logiskt.

Detta sagt som ett exempel på varför färre fel kan vara "bättre". Fortfarande fritt fram att tycka vad man vill, förstås.

Sen ska man förstås även inse att att vi inte lever i en idealisk värld. Brister i prestanda (både i källa och i display) och rum (de flesta sitter inte i en Grade 1 studio och kollar tv) gör att verkligheten inte är så idealistisk att alla avsteg, fel, är att betrakta som en katastrof. Men det kan alltså finnas värde i att iaf försöka få ner felen så gott det går och det är här kalibrering (och insikt i rummets betydelse) kommer in i, no pun intended, bilden. :)

Redigerat av pacman, 14 mars 2018 - 13:54.

Postad 14 mars 2018 - 14:42

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Fast nu blandar du faktiskt ihop skillnad mellan standard/referens och skapande, varav sistnämnda har jag aldrig ens nämnt i denna diskussion. Naturligtvis är jag medveten om att designen som en film har i mån av ljussättning skiljer sig väldigt mycket från produktion till produktion. Då jag själv även arbetar med filmrestaurering är jag också helt med på banorna om att vad konsumenten i fråga föredrar på intet sätt är relevant till hur det var avsett att se ut. Jag skulle aldrig frånta någon colorist eller filmskapare rätten att göra vad den vill med sin film.

Men till saken hör ändå den att D65 är, och har varit, standard i västvärlden under en väldigt lång tid. I Japan var D93 standard t.o.m. 2011 då den övergavs fullkomligt. Det innebär naturligtvis inte att alla filmer har identisk vitbalans, men en förkrossande majoritet är fortfarande avsedda att visas på ett system som följer D65. Att därför sikta på något kallare, vilket många butikslägen gör, avviker slutresultatet konstant från den avsedda referensen.

Att se D65-material på en skärm som är kalibrerad mot D93 kommer naturligtvis att ge fel i färgtemperatur och ge de flesta nyanserna ett betydligt kallare utseende. Om man då som konsument får se material, som är avsett att följa D65, visas upp på en skärm som är kalibrerad mot D65, kommer då den konsumenten att i de flesta fallen att uppfatta bilden som för varm då vederbörande är van vid att bilden sett till helheten inte ser såsom den gör. Men det hindrar naturligtvis inte en film som följer D65 från att ha ett väldigt blåaktigt utseende.

Postad 14 mars 2018 - 16:39

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
:) Du får nog läsa mitt inlägg igen. Det var i huvudtaget ingen kritik mot det du skrev, använde bara det du skrev som språngbräda (inför fortsättningen på mitt föregående inlägg).

Och nej, jag har inte blandat ihop vitbalans-standard och skapande. Däremot är det ett exempel på hur egenpåhittad vitbalans påverkar det andra skapar.

Redigerat av pacman, 14 mars 2018 - 17:38.

Postad 14 mars 2018 - 16:46

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Bra, då är vi överens. Även om jag är någotsånär påläst om olika standarder och referenser är min sociala kompetens inte alltid den bästa. Dock jobbar jag på att bli bättre. :)

Postad 14 mars 2018 - 17:37

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Det är ok, visar bara att du prioriterat rätt. ;)

Postad 15 mars 2018 - 10:15

Unregistered629a6bca
  • Unregistered629a6bca
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Jag är helt övertygad att ni som proffs har helt rätt i att vitbalans mm är fel i det läget jag kör min tv nu.

Men jag lever gärna med det, för då jag provade det olika lägena så frös jag bilden precis på en apa i närbild

med djungel och himmel i bakgrunden (från Animalplanet i HD). I standard-läget såg man håren i pälsen på

apan knivskarpt samt bra färgskillnad på den gröna djungeln mot den blåa himlen. I filmläget var inte pälsen

lika skarp samt att färgerna i bakgrunden inte lika markant åtskilda. Så jag lever gärna med att jag har min tv

i fel läge. :-) (Kan tillägga att jag är lite färgblind och har svårt för att se skillnad på vissa nyanser).

Postad 15 mars 2018 - 11:31

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 316 inlägg
  • 0

I standard-läget såg man håren i pälsen på apan knivskarpt samt bra färgskillnad på den gröna djungeln mot den blåa himlen. I filmläget var inte pälsen

lika skarp samt att färgerna i bakgrunden inte lika markant åtskilda. 

Absolut! Det är precis så det fungerar. Du och jag och alla andra kan ta en stillbild ur en film, vilken som helst och dra hur vi vill i alla reglage så att den ser godtyckligt "bättre" ut. Skarpare och starkare. Alla kan ha en åsikt om vad som är "bättre". Nemas problemas! :D

Och det är precis vad tillverkarna gör med bildinställningarna. Samsung har en åsikt, Sony en annan, LG en tredje, Philips en fjärde åsikt hur detta "bättre" ska se ut. Drar du själv i reglagen kan du få janne6304:s version på "bättre". Det finns väldigt, väldigt många versioner av "bättre".

Någon kommer göra pälsen alldeles krispig, en annan ge en ännu blåare himmel och den tredje få den gröna djungeln att lysa som ett trafikljus. Den biologiska instinkten är att dra uppmärksamheten till ljusstarka färger och tydliga konturer. Det är så man säljer TV-apparater i butik, lys med de starkaste färgerna.

På min allra första egna TV på 90-talet drog jag skärpereglaget till max eftersom stillbilderna jag tittade på alltid såg "skarpare" ut. Tills jag blev medveten om att skådespelarnas ansikten bestod av svarta streck med vita kanter. Gradvis åkte reglaget lägre och lägre ned. På den vägen är det. :)

När man kalibrerar bilden till att följa en standard är det istället samma förutsättningarna som gäller för den som skapat filmen. Filmfotot med apan är antagligen inte skarpare än så och det du såg som "skärpa" var endast ett resultat av att bildens processats så att ögat får hjälp av konturskillnaderna att uppleva "skärpa". Inte att det faktisk fanns mer detaljer i pälsen att visa.

Går man från ett godtyckligt kartongläge till en vettig inställning kommer det första intrycket att vara just det du upplever eftersom ögat/hjärnan hela tiden fungerar relativt. Det är också därför en väl genomför kalibrering handlar om att att ha kvar lämplig ljusstyrka och kontrastintryck, men utan att överdriva bilden.

Postad 14 april 2018 - 15:33

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Någon som vet om det finns planer för en kommande ISF-kurs i Sverige det närmsta året eller så? Har mejlat Perra (till hängivna adressen på D65.se) utan resultat.

Postad 15 april 2018 - 08:19

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0

Någon som vet om det finns planer för en kommande ISF-kurs i Sverige det närmsta året eller så? Har mejlat Perra (till hängivna adressen på D65.se) utan resultat.

Tjenare,

Har precis bytt dator, och mailsystem, så har haft lite problem med synkning av mail.

Ingen öppen kurs är planerad under vår/sommar - men det finns funderingar på en under hösten. Inget klart ännu, då det beror både på allmänt intresse samt sanmarbetspartners/sponsorer.

Skicka ett nytt mail, men till min officiella adress:

Par (at) tiwia (punkt) se så lägger jag till dig under intresserade, så får du löpande information och förtur till plats när vi har mer att gå på :)

Med vänlig hälsning,

/Pär

Postad 15 april 2018 - 08:23

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Låter fint! Skickar ett på momangen. :)

EDIT: Mejl skickat. :D

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 15 april 2018 - 08:30.

Postad 15 april 2018 - 08:31

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0

Låter fint! Skickar ett på momangen. :)

EDIT: Mejl skickat. :D

Funka fint 😊👍🏼

Postad 14 maj 2018 - 01:14

ubbe1968
  • ubbe1968
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Hej alla!

Är det lätt att få hjälp i denna tråd vid köp av ny tv och få reda på de värden som ger bäst bild?

Kan detta göras här eller måste man själv starta en tråd med tv:n's namn och modell eller har ni andra gjort det i denna tråd?

Postad 14 maj 2018 - 02:35

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Hej alla!

Är det lätt att få hjälp i denna tråd vid köp av ny tv och få reda på de värden som ger bäst bild?

Kan detta göras här eller måste man själv starta en tråd med tv:n's namn och modell eller har ni andra gjort det i denna tråd?

Denna tråd är tänkt att handla om hur man kalibrerar, inte om inställningstips runt en specifik tv modell.

Hittar du ingen tråd som allmänt diskuterar din tv (eller snarare tillverkare och årsmodell) så får du starta en ny tråd ja.

Redigerat av pacman, 14 maj 2018 - 02:36.

Postad 14 maj 2018 - 03:08

ubbe1968
  • ubbe1968
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Denna tråd är tänkt att handla om hur man kalibrerar, inte om inställningstips runt en specifik tv modell.

Hittar du ingen tråd som allmänt diskuterar din tv (eller snarare tillverkare och årsmodell) så får du starta en ny tråd ja.

Tack för ditt svar och efter att ha läst mer i tråden insåg jag det men lärde mig också att för en användare som mig räcker det nog med de inställningar som redan finns som bildläge för film och så vidare som gett mig fina upplevelser genom åren på den tv som nu tyvärr gett upp.

Postad 19 juni 2018 - 08:31

Garrett
  • Garrett
  • Guru

• 6 980 inlägg
  • 0

Hej, finns det nåt liknande DVE Hd basics, och AVS HD 709, fast för HDR, så man kan justera basic för kontrast , färgstyrka, svärta etc? :) 

Postad 30 juni 2018 - 22:25

Frispel
  • Frispel
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Kommer inom kort att införskaffa en ny TV och funderar på detta med kalibrering. Sitter med ColorMunki Display som jag använt för att kalibrera datorskärmen tillsammans med DisplayCal. Tror ni det skulle fingera att använda denna komobo för att se hur korrekt TVn är och sedan gradvis justera den manuellt inne i inställningarna? Eller finns det något bättre sätt? Tänker spontat att det borde kunna funka om jag gör en kalibrering med datorn som jag sedan försöker återskapa inne i inställningarna i TVn...

Redigerat av Frispel, 30 juni 2018 - 22:28.

Postad 01 juli 2018 - 14:58

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 316 inlägg
  • 0

Frispel: Den lösning du har kalibrerar inte datorskärmar. Den profilerar datorskärmen genom att den mäter upp skärmens egenskaper, i princip hur stora felen är, och applicerar detta som en färgprofil (ICC-profil). När ICC-profilen är aktiv i operativsystemet kompenserar sedan grafikkortet för skärmens fel. Effekten är bara så bra som mjukvaran och detta har en tendens att misslyckas en hel del. Särskilt med skärmar som är fel från början. Och en TV inställd på fel sätt kan resultera i ganska märkliga effekter. Så att köra dessa program mot en TV blir ofta fel.

Du skulle förstås kunna använda skärmen som en okulär jämförelse. Men det är inte säkert att skärmen du har profilerat är så värst rätt till att börja med. I processen at kalibrera en tv ingår flera steg som kräver en insikt i hur bildsystemet är konstruerade. Det handlar om att förstå hur testbilder ska se ut. Problemet då med en dator är att den kommer inte att vara en pålitlig källa för hur testbilderna renderas och hur de applicerar på en TV.

Bättre då att börja med grunderna, likt att köra AVS HD 709 från en pålitlig källa och börja den vägen. Eventuellt kan du använda Colormunkin ihop med programvara likt HCFR och börja mäta den vägen.

Redigerat av Ringblixt, 01 juli 2018 - 14:59.

Postad 02 juli 2018 - 15:38

Frispel
  • Frispel
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Frispel: Den lösning du har kalibrerar inte datorskärmar. Den profilerar datorskärmen genom att den mäter upp skärmens egenskaper, i princip hur stora felen är, och applicerar detta som en färgprofil (ICC-profil). När ICC-profilen är aktiv i operativsystemet kompenserar sedan grafikkortet för skärmens fel. Effekten är bara så bra som mjukvaran och detta har en tendens att misslyckas en hel del. Särskilt med skärmar som är fel från början. Och en TV inställd på fel sätt kan resultera i ganska märkliga effekter. Så att köra dessa program mot en TV blir ofta fel.

Du skulle förstås kunna använda skärmen som en okulär jämförelse. Men det är inte säkert att skärmen du har profilerat är så värst rätt till att börja med. I processen at kalibrera en tv ingår flera steg som kräver en insikt i hur bildsystemet är konstruerade. Det handlar om att förstå hur testbilder ska se ut. Problemet då med en dator är att den kommer inte att vara en pålitlig källa för hur testbilderna renderas och hur de applicerar på en TV.

Bättre då att börja med grunderna, likt att köra AVS HD 709 från en pålitlig källa och börja den vägen. Eventuellt kan du använda Colormunkin ihop med programvara likt HCFR och börja mäta den vägen.

Ah, inser att jag uttryckte mig lite luddigt. Tanken var att jag kopplar en dator till TVn och sedan gör ett test för att se hur korrekt TVn är. När jag sedan vet ungefär var/hur TVn felar i färgerna så kan jag då försöka justera manuellt i TVns inställningar för att få de neutrala. HCFR har jag tittat på men tänkte att samma saker kanske går att åstadkomma med DisplayCAL då jag vet hur det programmet fungerar. 

Postad 02 juli 2018 - 16:05

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Om du kan mäta upp vitbalans, gråskala etc. i DisplayCAL (har själv bara använt CalMAN) så går det alldeles utmärkt att kalibrera en bildskärm manuellt med hjälp av den programvaran. Se till att du kalibrerar mot de standarder som du har tänkt använda och dubbelkolla även att referensnivåerna från datorn också stämmer med ditt önskade mål. Om du använder Windows ska du också se till att du inte har någon färgprofil aktiverad (vet inte hur det är med MacOS och Linux) alternativt använder en färgprofil som är helt bypass. Kolla under "Färghantering" vilka alternativ du har.

Postad 02 juli 2018 - 19:08

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 316 inlägg
  • 0

Ah, inser att jag uttryckte mig lite luddigt. Tanken var att jag kopplar en dator till TVn och sedan gör ett test för att se hur korrekt TVn är. När jag sedan vet ungefär var/hur TVn felar i färgerna så kan jag då försöka justera manuellt i TVns inställningar för att få de neutrala. HCFR har jag tittat på men tänkte att samma saker kanske går att åstadkomma med DisplayCAL då jag vet hur det programmet fungerar. 

Det blir ofta (så gott som alltid) en godtycklighet baserat på hur programvaran fungerar och hur dess testbilderna den mäter ifrån behandlas av TV:n algoritmer. Kort och gott har en TV så mycket automatisk justering av ljus och färg att automatisk mätprogramvara i dator ofta mäter just godtycklighet. På det kommer sådan som Filmsamlaren1 nämner, att man måste kontrollera att niveårna stämmer och vad som påverkar datorn. 

Däremot kan det fungera tvärtom, att man först manuellt kalibrerar TV:n så att den ger så exakt respons det går på en signal. När TV:n är kalibrerad kan du sedan arbeta mot datorn och se till att allt stämmer, inklusive att använda Displaycal för att skapa en färgprofil. Detta alltså i syfte att använda datorn som källa för exempelvis HTPC och/eller filmredigering.

En dator är dock inte en tillförlitlig källa – tills den är tillförlitlig – vilket man först kan kontrollera när man har en kalibrerad TV att verifiera mot. Så den rätta starten är att börja från en källa som är tillförlitlig tills TV är kalibrerad och sedan verifiera alla andra källor mot den. Du kan inte bara trycka in en dator med mätare och mata bilder från datorn och sedan mäta. Chansen är rätt stor att något inte stämmer.

Postad 03 juli 2018 - 14:02

Frispel
  • Frispel
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Det blir ofta (så gott som alltid) en godtycklighet baserat på hur programvaran fungerar och hur dess testbilderna den mäter ifrån behandlas av TV:n algoritmer. Kort och gott har en TV så mycket automatisk justering av ljus och färg att automatisk mätprogramvara i dator ofta mäter just godtycklighet. På det kommer sådan som Filmsamlaren1 nämner, att man måste kontrollera att niveårna stämmer och vad som påverkar datorn. 

Däremot kan det fungera tvärtom, att man först manuellt kalibrerar TV:n så att den ger så exakt respons det går på en signal. När TV:n är kalibrerad kan du sedan arbeta mot datorn och se till att allt stämmer, inklusive att använda Displaycal för att skapa en färgprofil. Detta alltså i syfte att använda datorn som källa för exempelvis HTPC och/eller filmredigering.

En dator är dock inte en tillförlitlig källa – tills den är tillförlitlig – vilket man först kan kontrollera när man har en kalibrerad TV att verifiera mot. Så den rätta starten är att börja från en källa som är tillförlitlig tills TV är kalibrerad och sedan verifiera alla andra källor mot den. Du kan inte bara trycka in en dator med mätare och mata bilder från datorn och sedan mäta. Chansen är rätt stor att något inte stämmer.

Kort sagt, jag bör kalibrera via den källa som jag huvudsakligen kommer att använda. Då lär det bli så att jag ställer in TVn så gott jag kan via lämplig testfilm (exempelvis avs hd 709) från min huvudsakliga källa (DVD/Bluray/MP4 via USB). Efter det kan jag gå vidare till att ställa in vitpunkt/gamma mm genom att koppla mätaren till datorn och använda HCFR med motsvarande färgpatchar, återigen via min huvudsakliga källa. Jag vet alltså inte om datorn som källa är tillförlitlig förrän jag redan ställt in TVn via en annan källa så jag kan jämföra om det blir samma resultat :)

Har jag uppfattat det rätt? 

Redigerat av Frispel, 03 juli 2018 - 14:04.

Postad 06 juli 2018 - 09:37

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 316 inlägg
  • 0

Ja, det är så processen går till. De flesta BD-spelare är pålitliga källor om det står Sony, Panasonic eller Oppo på dem. Med andra tillverkares BD-spelare kan det förekomma fel, likt att de inte har rätt signalomfång eller att de klipper ett par nivåer mot vitt och lägger på kantskärpa. Finns alltid ett frågetecken inför varje spelare hur exakta de är, men fabrikaten ovan är de som jag sett ger minst eller inga problem när jag jämför med en signalgenerator.

Har också haft framgångar med Nvidia Shield och AVS HD 709 vid flera tillfällen. Dock som källa rent generellt är det alltid problematiskt när operativsystemet ofta uppdateras.

Postad 06 juli 2018 - 10:29

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Frispel: Om du har några framgångar med DisplayCAL får du gärna säga till. Jag försökte skapa en 3D-LUT till DaVinci Resolve men bilden blev bokstavligen talat knallröd (finns inget vitt kvar, allt över 50% amplitud är rött). Har provat med både min C6 och en i1D3 utan bättring. Skärmen är en Eizo CG232W. Dessutom får jag annorlunda mätresultat med DisplayCAL för luminansen i jämförelse mot CalMAN fastän källan är detsamma men det kan vara jag som har missat något förval i förstnämnda programvara. De verkar också uppfatta färgomfången väldigt annorlunda, då jag bara får 86% täckning av sRGB i DisplayCAL men betydligt mer i CalMAN.

Profilering är inte riktigt min grej då jag föredrar att göra egna avvägningar och ratta manuellt, men i det här sammanhanget är det faktiskt nödvändigt. Synd bara att bilden blir obrukbar, och Eizos egna ColorNavigator är ju ett smärtsamt kapitel det också... :D

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 06 juli 2018 - 10:35.

Postad 06 juli 2018 - 16:50

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0

Frispel: Om du har några framgångar med DisplayCAL får du gärna säga till. Jag försökte skapa en 3D-LUT till DaVinci Resolve men bilden blev bokstavligen talat knallröd (finns inget vitt kvar, allt över 50% amplitud är rött). Har provat med både min C6 och en i1D3 utan bättring. Skärmen är en Eizo CG232W. Dessutom får jag annorlunda mätresultat med DisplayCAL för luminansen i jämförelse mot CalMAN fastän källan är detsamma men det kan vara jag som har missat något förval i förstnämnda programvara. De verkar också uppfatta färgomfången väldigt annorlunda, då jag bara får 86% täckning av sRGB i DisplayCAL men betydligt mer i CalMAN.

Profilering är inte riktigt min grej då jag föredrar att göra egna avvägningar och ratta manuellt, men i det här sammanhanget är det faktiskt nödvändigt. Synd bara att bilden blir obrukbar, och Eizos egna ColorNavigator är ju ett smärtsamt kapitel det också... :D

Jag har en process, om än omständig, att få till perfekt bild på Eizo till studionivå - då använder jag en kombination av Colornavigator och CalMAN, gäller även en sån gammal CCFL skärm som 232:an 😉

Med vänlig hälsning,

Pär

Postad 06 juli 2018 - 17:40

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Hm, intressant. Jag har problemet att Colornavigator inte vill mappa matrisen till Rec.709 i CAL-läget utan att gråskalerampen blir sabbad. Annars är jag helt fast i Adobe RGB, vilket inte är önskvärt för detta ändamål. Och den befintliga profilen för Rec.709 kan visserligen vara någotsånär godtyckligt ok men håller absolut inte måttet just nu.

Om du har möjlighet att berätta lite mer om hur du går tillväga så att jag själv kan laborera vidare vore det mycket tacksamt. Just nu är det så illa att jag får bättre bild med en ännu äldre FlexScan (gjord runt -07). Och då jag efter semestern kommer att ha ett uppdrag som kräver god referensvisning ser det tyvärr lite mörkt ut i dagsläget... :(

Postad 07 juli 2018 - 09:41

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0

Hm, intressant. Jag har problemet att Colornavigator inte vill mappa matrisen till Rec.709 i CAL-läget utan att gråskalerampen blir sabbad. Annars är jag helt fast i Adobe RGB, vilket inte är önskvärt för detta ändamål. Och den befintliga profilen för Rec.709 kan visserligen vara någotsånär godtyckligt ok men håller absolut inte måttet just nu.

Om du har möjlighet att berätta lite mer om hur du går tillväga så att jag själv kan laborera vidare vore det mycket tacksamt. Just nu är det så illa att jag får bättre bild med en ännu äldre FlexScan (gjord runt -07). Och då jag efter semestern kommer att ha ett uppdrag som kräver god referensvisning ser det tyvärr lite mörkt ut i dagsläget... :(

En 232:a bör mappa rec709 mycket bra / om det du beskriver händer så är antingen skärmen trasig eller så är dina mätare för dåliga.

Jag jobbade med Eizo så att de inkluderade en Klein-K10 i colornavigator - och jag kör en process där jag varvar colornavigators automatiska inställning med manuell inmätning med CalMAN och manuel efterjustering med Colornavigator för att justera mot rätt target - ett av problemen du säkert trillar på är att när du kör Colornavigator så ligger levels mot datanivåer, och sålänge som du är kopplad mot skärmen med USB så byter den inte.

CalMAN har dessutom möjlighet att bygga LUT i DDC, men jag når bättre resultat med min metod.

Lycka till

Med vänlig hälsning,

/Pär

Postad 07 juli 2018 - 09:59

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Tackar! Har själv två C6:or ("vanliga" samt HDR1300) samt tillgång till en i1D3 (ca 9 månader gammal) genom min kollega, vilka i övrigt aldrig har gett mig dessa resultat. Får ge mig på det igen nästa vecka och se om det går att få till något som framstår som underverk i jämförelse.

La märke till problemet med fullnivåer. Vill förstås använda SMPTE 0-109% så jag får försöka hitta någon lösning. Om detta inte går så köper jag en BVM-D24E1WE under semestern och får jobba med den. :D

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 07 juli 2018 - 10:08.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.