Har aldrig sett en sådan själv. Vad ska vara förändrat i så fall?
Ingen aning. Det var en köpare av min "vanliga" version som påstod att det fanns en sådan. Kanske var ett knep att få ned priset
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Startad av
Bakerman
, Mar 24 2010 22:28
35062 svar till detta ämne
Postad 01 October 2015 - 15:55
Ingen aning. Det var en köpare av min "vanliga" version som påstod att det fanns en sådan. Kanske var ett knep att få ned priset Postad 02 October 2015 - 07:45 Hmmm ja du, får kolla upp det nästan. Kommer inte ihåg att det ens fanns en lysdiod Får kolla när jag kommer hem från arbetet. Redigerat av genstruktur, 02 October 2015 - 07:46. Postad 02 October 2015 - 10:23
Min har ingen diod alls. Är det på insidan, innan för metallhöljet det menas? Postad 02 October 2015 - 13:11
Kan du posta en bild? Redigerat av Jonas__W, 02 October 2015 - 13:11. Postad 02 October 2015 - 13:16 http://www.minidsp.c...ct/_mg_0646.jpg
Längst till vänster, Mellan skruven och in2 . Köpte den förra året. Postad 02 October 2015 - 13:31
Okej. Vad är skillnaden förutom lysdioden? Postad 02 October 2015 - 13:34 Spontant så känns det som att det enda dioden gör, är att visa att burken är aktiv precis som dioden längst ut på fronten på en 10x10hd som jag kör. Postad 02 October 2015 - 19:30 Låter logiskt
Funderade själv på hur man visste att mindspn var aktiv första gången jag lekte med 2x4. Postad 03 October 2015 - 00:11
Tror att du behöver kolla över ditt bassystem... Postad 03 October 2015 - 00:31
Jo, San Andreas hade rätt bra med bas. Postad 03 October 2015 - 13:13 Inte konstigt Zartok är ju svaglyssnare då funkar ju inte infrapuffen Postad 03 October 2015 - 17:39
Nu får jag vända mig till dom stora grabbarna,hur hårt kan man pressa minns ultimax 18? Tänker innan man bottnar dom hoppas ni fattar vad jag försöker förklara :-D
Postad 03 October 2015 - 18:19 Jo det är jag allt med på:-P tänker mer på när man startar en film och vrider upp så kan det ju smälla till? Postad 03 October 2015 - 18:24
15" kan slå plus två tredjedelar av Xmax minst, så något sånt kan du pressa dom till. Men då låter det nog... Sjukt högt.
Postad 03 October 2015 - 19:13
Jag tycker mina 15" ultimax verkar leva farligt när jag volymen är -20 på processorn i tex fightscenen i nya "Tron". Då är level på sub +10 enligt processorns autokalibrering.
Redigerat av greveriff, 03 October 2015 - 19:13. Postad 03 October 2015 - 19:58
Då får jag kolla lite hur dom slår då alltså :-) tack för svaren
Tänker du på mig? Isåfall har jag 4st Postad 03 October 2015 - 20:00
Mattias kan annars räkna hur mycket som slår vid given effekt och hz åt dig tror jag
Postad 03 October 2015 - 20:31
Det är ingen fara så var mest nyfiken på hur mycket jag kan gasa på :-P Postad 04 October 2015 - 00:14
Jag förstår inte vad du menar? Har du nåt system där du mekaniskt mäter upp elementets slaglängd som du sitter och tittar på en gång i sekunden under hela filmen? Känns som att det förtar en del av upplevelsen...
Om du är orolig över ditt bassystems kapacitet är det för litet. Gilla läget att det är för litet och lyssna lägre, eller bygg ett större. Postad 04 October 2015 - 06:40
Det är inte så att du spelar djupare än vad lådan tillåter? då brukar det komma som en "chock" och det fladdrar okontrollerat, högpass filter kanske vore nåt? Postad 04 October 2015 - 09:21 det behöver inte stämma att man har för litet system och är orolig för sin kapacitet. jag har varit rätt orolig för min kapacitet för mitt låglyssnande i början. idag så vet jag att jag hade klarat med med exempelvis tvetts bill et bull, vilket är fyra tior. det handlar med andra ord också om att utforska systemet och om det är nog för behoven. det vet man ju inte förrän man testat så att säga. ser man till ex komoroks system så vet han ju inte om fyra moduler hade räckt, det enda han vet är att sex moduler är tillräckligt. ser man till dina (baker) basar så vet du att du hade kunnat använda lite mer basar. men det vet vi ju för att du har krämat på tills det varit där ute i xmech också
klicka på nytt ämne åt höger =) Postad 04 October 2015 - 09:44
Det var en käft smäll, det är.konstigt att det ska vara så rakt på. Det handlar inte om att jag sett om.dom slår eller ej. Det var mer en teoritisk fråga vad som är möjligt. Dom spelar riktigt stark som det är nu. Var mer tipps hur ni kolla era system första gången ni byggde dom. Visst kan jag bygga 4a till för att få bättre ljud bankerman men vad är vittnen om jag ex använder bara 50% av kapaciteten i nuläget?
Postad 04 October 2015 - 10:12 Hm... Klicka på nytt ämne åt höger.... Var då ?
Hittar ingen knapp "Nytt ämne" ( Jag är förmodligen helt blind )
Kanske kan en moderator svara på om den kan vara borttagen och behöver aktiveras på nåt vis..... Postad 04 October 2015 - 11:36 Nej, den finns inte på min skärm .... Misstänkte nåt sådant ( Explorer + Mozilla Firefox )
Bifogad fil(er)Postad 04 October 2015 - 11:41 På den bilden är du inne i en tråd och då kan du inte skapa ett nytt ämne. Klicka på Off Topic exempelvis så ska du se att du får upp knappen.
Redigerat av Unregistereda299ec85, 04 October 2015 - 11:44. Postad 04 October 2015 - 13:49
Har något hänt min browser, eller är det fler som får Zartoks avatar som bild istället för standard smiley?
Edit: Var bara på mobilen, såg helt mongo ut. Var tvungen rensa Safari-inställningarna för att bli av med det. Redigerat av Unregistereda299ec85, 04 October 2015 - 22:38. Postad 04 October 2015 - 22:18
Vad är det du är ute efter då? En siffra? Det kan ingen ge dej. Vi har ingen aning om vad du har för kapacitet på ditt bassystem i ditt rum. Man får helt enkelt prova sej fram. Börjar det låta illa så sänker man.
Alla som bygger bassystem får prova sej fram. Det har nog bottnat för dom flesta. I alla fall på ett eller annat sätt. Vill man verkligen pressa grejerna så får man vara beredd på att saker kan gå sönder. Vill man inte riskera det så bygger man ett bassystem som är löjligt överdimensionerat. Då behöver man aldrig oroa sej när man kör på "normal" volym, dvs referensvolym i ett kalibrerat system. Oavsett vad det är för film eller musik.
Men problemet kommer ju ändå att kvarstå om man är en sån som gillar att testa gränser. Gillar du att testa gränser och har 256 artontummare kommer ju ändå frågan att kvarstå. Hur hårt kan jag pressa? Vad ger med sej först? Huset? Elen? Elementen? Min kropp?
Jag är helt säker på att dom allra flesta som gillar att spela starkt och har haft samma bassystem under en tid har ganska bra koll på var gränsen går. Helt säkert har tom den gode Komorok pressat sitt bassystem tills nåt mellan vägguttagen och öronen inte har gillat läget.
Man får helt enkelt testa sej fram. När man har kommit fram till var gränsen går så kan man luta sej tillbaks och sluta vara orolig. Är man konstant orolig över att något ska gå sönder finns det bara en lösning.
Bygg större bassystem. Postad 04 October 2015 - 22:35
Det ända man kan ge han är väll hur mycket luft han kan flytta teoretiskt ?
Dsv kon arean gånger slaglängden x 2 om jag inte minns helt fel Postad 04 October 2015 - 22:43
Det skulle ge han en siffra, det var så jag tänkte. Postad 04 October 2015 - 22:50 Bara att pressa systemet lite tills det säger klonk. Elementen kommer inte brinna upp så fort du bottnar Postad 04 October 2015 - 22:52 Ja absolut. Han kan flytta 20-25 liter luft. Men det säjer ju ändå ingenting om var gränsen går när han tittar på film. Sätt på en film. Välj en scen med mycket bas. Börja på typ -20 dB. Låter det bra så spola tillbaks. Höj till -18 dB. Låter det bra så spola tillbaks....
Lite halvfarligt förslag.. En del element bottnar inte lika mjukt och försiktigt som W121... En del element blir skrot direkt.
Nu vet jag dock inte hur det ligger till med Ultimax 18.
EDIT: Ett element brinner inte av att bottna. Om ett element brinner så har man stoppat in för mycket effekt under för lång tid så att lacken på spolen smälter. Stor skillnad mot att bottna. Redigerat av Bakerman, 04 October 2015 - 23:00. Postad 05 October 2015 - 11:16 Jo jag vet att de inte brinner upp av att bottna det var bara mitt sätt att säga att det borde inte vara någon fara, men som du säger så kanske det är det för vissa element. Har inte ägt så många subbar men ingen av dom har gått sönder när de bottnat.
Om man har fyra 18":are så tror jag inte att man behöver vara speciellt orolig att dra på till 0 på förstärkaren. Givetvis får man vara lite försiktig om man boostat mycket långt ner. De flesta element börjar man höra att det låter dåligt innan det bottnar. Detta brukar jag använda mig utav. Om det börjar låta dåligt har man hittat gränsen. Men Ino-högtalare har jag märkt att det inte är lika lätt att testa på detta sätt. Det finns säkert andra märken som också beter sig så, dvs. att det låter bra enda tills kapaciteten tar slut helt plötsligt. Redigerat av philipbtz, 05 October 2015 - 11:18. Postad 05 October 2015 - 21:10
Nu ska vi lugna oss det är ingen siffra jag är ute efter. eller att jag är livrädd att spela sönder element. Inte häller att jag tycker det spelar dårligt! Det ända jag ville få fram har jag redan fått svar på. Sätt på ett film klipp med mycket bas. Höj se hur elementen rör sig. Alternativt kör svep och kolla. Men tack för svar och även för dumförklaringarna :-D så i veckan blir det att testa gränserna. Och så får vi se bagare kanske har rätt jag kanske får beställa 252 stycken ultimax till för att bli "nöjd" :-P
Postad 05 October 2015 - 21:23 Haha ta inte åt dig nu är det bara jag som sitter och j*vlas:-P Postad 07 October 2015 - 01:05
Haha kom o tänka på när jag o polaren körde lite partaj med hans Marten design talare med keramiska element och han skulle sänka i sin oro över volymen men kom åt fel knapp o höjde istället.....Lät helt plötsligt som en 5.56a som brann av och sen låg det till synes rester ifrån 40 skalade ägg över hela golvet Redigerat av robert293, 07 October 2015 - 01:07. Postad 07 October 2015 - 10:50 Det löste sig bra...Hittade beg element till honom men jo det blev väl en slant ändå förvisso men billigare än man tror. De hade de äldre Accuton elementen som hette Thiel&Partner då och dessa kan bottna så jäkla illa fick jag förklarat för mig....De nyare skall vara förbättrade på denna punkt. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |