Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Panasonic PX70 *

4443 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Panasonic Viera TH-42PX70 (TV) 1 9.442028 (137) Inga priser
Panasonic Viera TH-37PV70 (TV) 1 8.333332 (2) Inga priser
Panasonic Viera TH-42PV70 (TV) 1 9.776118 (66) Inga priser
Panasonic Viera TH-50PV70 (TV) 1 5.666666 (2) Inga priser
Panasonic Viera TH-37PX70 (TV) 1 9.434782 (22) Inga priser
Panasonic Viera TH-50PX70 (TV) 1 9.249998 (11) Inga priser
Panasonic Viera TH-50PX700 (TV) Rapporterad 1 7.4 (4) Inga priser
Panasonic Viera TH-42PX74 (TV) 1 7.874998 (7) Inga priser
Panasonic Viera TH-42PV7 (TV) 1 7.666666 (2) Inga priser
Panasonic Viera TH-37PX7E (TV) 1 6.5 (1) Inga priser
54 relaterade trådar
Alternativ till 37PX70? (5 inlägg) 3 år sedan
uppgradera Panasonic Viera TH-42PX70 (11 inlägg) 6 år sedan
Inbränning, har du drabbats? (603 inlägg) 8 år sedan
LG OLED C7V - Sony Bravia A1 (8 inlägg) 8 år sedan
Panasonic TH-42PX700 (1227 inlägg) 13 år sedan
Panasonic TH-PX70E med HDMI bekymmer (11 inlägg) 13 år sedan
TH-42PX70EA vs UE46D8005 (3 inlägg) 14 år sedan
Panasonic Viera TH-42PV70 på väggen? (7 inlägg) 17 år sedan
Har du knäppningar i din PX70/PV70? (40 inlägg) 17 år sedan
Trassel med upplösning på plasma-tv (2 inlägg) 17 år sedan
Vaio-HDMI-Panasonic PX70 50" (5 inlägg) 17 år sedan
PX70 med statiska bilder (7 inlägg) 17 år sedan
TH42PX70 svärta går upp och ner (80 inlägg) 17 år sedan
Panasonic PV70 eller Samsung Q97 (203 inlägg) 17 år sedan
Är det bättre att välja PV70 om man redan har digi (7 inlägg) 17 år sedan
Få Z-5500 att spela upp ljud från en TV utan optisk/koaxial utgång? (4 inlägg) 17 år sedan
TV-nojja? Jag delar med mig av mina intryck (24 inlägg) 17 år sedan
panasonic px70/80 eller Samsung LE-40R87BD (4 inlägg) 18 år sedan
Behöver kompisen en digitalbox ändå? (2 inlägg) 18 år sedan
Panasonics PX74 42" plasma, 8990 ! på Expert (30 inlägg) 18 år sedan
Låter alla plasmor? (18 inlägg) 18 år sedan
1080p, 37", 1.5m avstånd - värt eller ej? (15 inlägg) 18 år sedan
TV-ljud till Hemmabion (5 inlägg) 18 år sedan
Sony bravia d3000 vs Panasonic 42px/v70 (17 inlägg) 18 år sedan
Svårt val inför TV-köp (12 inlägg) 18 år sedan
Manuell kanalinställning (0 inlägg) 18 år sedan
Problem med flytströmmar? (10 inlägg) 18 år sedan
Kabel mellan pv70 o datorn (6 inlägg) 18 år sedan
Bäst plasma för pengarna? (11 inlägg) 18 år sedan
HTPC med 50PX70 (4 inlägg) 18 år sedan
Panasonic TH-42PV70 (30 inlägg) 18 år sedan
TV för max 15000 (25 inlägg) 18 år sedan
Köp panasonic px70 för 9900! (24 inlägg) 18 år sedan
Pioneer PDP-4270XD eller Panasonic PX-70 (21 inlägg) 18 år sedan
Vilken 37" ska man välja? (6 inlägg) 18 år sedan
Panasonic TH-50PX70 - Hjälp innan KÖP! (5 inlägg) 18 år sedan
Samlade tankar från en amatör (35 inlägg) 18 år sedan
Datoruppgradering (6 inlägg) 18 år sedan
Alternativ till PX70 mottages! (91 inlägg) 18 år sedan
Ljusproblem på plasman (1 inlägg) 18 år sedan
PX70 eller Q96/97 - men varför inte Hitachi P42H01 (0 inlägg) 18 år sedan
Panasonic PV70 eller PX70? (4 inlägg) 18 år sedan
Val mellan 4 olika tv appparater, budget 10k (6 inlägg) 18 år sedan
100hz vs 50hz aka LG vs Panasonic/samsung (9 inlägg) 18 år sedan
Samsung Q96HDX 50" eller Panasonic PX70E 50"? (7 inlägg) 18 år sedan
LCD eller plasma till tv-tittande? (1 inlägg) 18 år sedan
Denon 2807 eller vänta på 3808? (5 inlägg) 18 år sedan
1024x768 är väl inte så bra för en HD-ready? (13 inlägg) 18 år sedan
Panasonic pv600 eller px70? (2 inlägg) 19 år sedan
pioneer PDP-507XA eller panasonic TH-50PX70 (10 inlägg) 19 år sedan
"Surrande/brusning" från Panasonic TH-42PV70 (8 inlägg) 19 år sedan
Panasonic TH-42PX70 bild...... (4 inlägg) 19 år sedan
Hur stor är risken att plasman lossnar... (12 inlägg) 19 år sedan
Gästbok för eriknilsson ( inlägg) 19 år sedan

Postad 19 September 2007 - 17:56

JeLe
  • JeLe
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

Tja på er plasma lägret. Har i och med sonys velande ang deras d3000 serie börjat kolla mer på plasmor och då panasonic px70 50" som ser intressant ut. Hur upplever ni bilden på era plasmor? har alltid tyckt att jämfört med lcd är plasma som att kolla på en tunn crt tv. Jag är bara intresserad av hd-signaler, både via datorn och blu-ray/hddvd spelare. Får man den där knivskarpa skärpan som med lcd eller är bilden mer grötig och matt? Oskarp?
Vad jag försått skiljer det sig inget bildmässigt mellan px70 och px700?

<{POST_SNAPBACK}>

Px70 är underbar!
Plasma är överlägset Lcd anser jag. Du nämner tunn crt, precis en klockren beskrivning. Jag gillar inte alls det där som du beskriver skit snacket med grötigt och matt. Plasma i de allra flesta fall överlägset LCD. Klart du ska ha en PX70.

Postad 19 September 2007 - 18:33

blackheim
  • blackheim
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Håller som bäst på att köra in min PX70 enligt inställningarna i första inlägget. Dock så ändrar sej 16:9-läget till WIDE på SVT2 och TV4. Varje gång.
Ett exempel igår; jag kollade på House på TV4, när reklamen kommer går den över till 16:9 men när programmet börjar kör den på WIDE.
Varför är det så? Är det nånting jag kan ändra på? Typ "låsa" till 16:9?

Sen undrar jag också över Kanal5, om jag kör i 16:9-läget på 5:an så blir det inga svarta fält uppe och nere i bilden. Beror det på att utsändningen är 16:9 från början? För fälten får jag på TV4, exempelvis, när de visar att programmet sänds i 16:9 (när det loggan syns i hörnet).

Kanske ska tillägga att jag har ComHem och inte digital-TV också.

/Claes

Postad 19 September 2007 - 20:08

JeLe
  • JeLe
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

Håller som bäst på att köra in min PX70 enligt inställningarna i första inlägget. Dock så ändrar sej 16:9-läget till WIDE på SVT2 och TV4. Varje gång.
Ett exempel igår; jag kollade på House på TV4, när reklamen kommer går den över till 16:9 men när programmet börjar kör den på WIDE.
Varför är det så? Är det nånting jag kan ändra på? Typ "låsa" till 16:9?

Sen undrar jag också över Kanal5, om jag kör i 16:9-läget på 5:an så blir det inga svarta fält uppe och nere i bilden. Beror det på att utsändningen är 16:9 från början? För fälten får jag på TV4, exempelvis, när de visar att programmet sänds i 16:9 (när det loggan syns i hörnet).

Kanske ska tillägga att jag har ComHem och inte digital-TV också.

/Claes

<{POST_SNAPBACK}>

Du har den på autobildformat. Välj 16:9 vilket jag tror att du inte har den inställd på, men som jag förstår att du tror att du har den på!

Postad 19 September 2007 - 20:38

Beni_shq
  • Beni_shq
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Nej det stämmer inte.Jag har den också på 16:9 och då blir det wide ibland så att jag har reagerat på samma sätt men vet inte varför?Stör mig dock inte så som knäppningarna gör..

Postad 19 September 2007 - 20:40

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Förlåt om jag verkar totalt borta men vad är "knäppningar" som ni pratar om??  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Är exakt samma problem förutom att jag hade 4 streck när jag lämna iväg min. kom 1 i taget med ett par dars mellanrum.

Postad 19 September 2007 - 20:46

Beni_shq
  • Beni_shq
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
oh fan!Varför tror ni att dom sträcken förekommer då?Det verkar galet?På min är det inte så,men det är faktiskt det enda som behövs så att jag blir helt vansinnig.

Postad 19 September 2007 - 21:16

HV71
  • HV71
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Det problem som min tv hade var att något med någon bild behandlings pryl hade ballat ur. När jag sa fenomenet till repratörerna så visste dom direkt vad det var, men tror inte att det ärett vanligt fenomen.......men det är jävligt tråkigt.....även att man självklart ska få felet tillrättat.......jag hade kört min tv i över 900 timmar......men med en helt ny panel i tv´n så är det bara att börja om med inkörningen........

Bifogad fil(er)

Postad 19 September 2007 - 21:33

Beni_shq
  • Beni_shq
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Tråkigt..Jag tror att px70 är svårslagen när det gäller bilden,men sen är det tråkigt att det finns små fel på plasmor en än idag..Jag köpte px70 bara för att jag litar på panasonic,jag hoppas att jag kan fortsätta med det,även om jag har de förbannade knäppningar..

Postad 19 September 2007 - 21:33

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
Tre frågor som kanske har ställts tidigare men som jag inte tycker har besvarats helt:

1. Att se på film i t.ex. 2.35:1-format, alltså med horisontella svarta kanter, ger väl inte samma negativa effekt som visning av statiska objekt? Är det enda negativa med detta att de svarta områdena inte aktiveras och därför inte slits "i takt" med den övriga displayen? Är det på grund av detta lugnt att köra film i detta format även under inkörningstiden?

2. När jag först hade dvd-spelaren ansluten via scart skiftade TV:n automatiskt till AV-källan när jag startade dvd-spelaren, men när jag nu kör med HDMI-anslutning sker inte detta. Jag har dock läst att det ska kunna fungera på samma sätt även med HDMI, kan man ställa in detta någonstans?

3. Det varnas ju för kanalloggor under inkörningstiden. På bland annat SVT är ju loggorna halvgenomskinliga, kvarstår risken ändå eller gäller detta bara objekt som inte alls förändras?

Postad 20 September 2007 - 04:10

joelmeister
  • joelmeister
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Har kört min pv70 nu i kanske 100+ timmar och börjar bli sugen på lite xbox vågar man köra lite eller ska ja vänta tills ja kört tvn i sina 200 inkörningstimmar?

Isf vad kan man göra för att undvika inbränningar? byta mellan tv o xbox varje halvtimma i nån minut kan det hjälpa?

Trisst om man fick spel menyn mitt i bilden.. :D

Tacksam för svar mvh David

<{POST_SNAPBACK}>

Inbränningsrisken verkar vara minimal på den här tv:n. Jag har spelat x-box 360 sedan tv:n var ny. Kör bio-läget, 50 % på allt, och alla bildförbättringar av. Det händer att jag spelar ex. Gears of War i 3-4 timmar i sträck, ibland ännu längre. Har inte fått någon inbränning. Ser endast svag ghosting från vissa föremål som visats statiskt i spelen, typ vapnet i övre högra hörnet i Gears of War. Men detta syns endast då jag spelat ett bra tag och mot svart bakgrund. Försvinner då jag byter kanal eller stänger av tv:n.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu har jag precis kört tv'n i 200 timmar, är grymt nöjd!! Jag har spelat PS3 sen jag köpte tv'n, minst hälften av dom 200 timmarna. Jag spelar spel och kollar på film nästan alltid när det är helt mörkt, då kan jag se klara spår av ghosting bara efter ett tiotal sekunder med en statisk bild med hög kontrast. Dock försvinner dom alltid efter lite blandat tv-spelslirande och filmtittande och jag har aldrig varit orolig för permanenta inbränningar. Har dock varit vääldigt försiktig med inställningarna, först nu efter 200 timmar har jag dragit upp kontrast till 50%. Började med ca 20-30%, kanske lite väl nojigt men vad gör man? :)

Sen undrar jag över en sak. Hur fungerar PS3 och spelen med 1080p-signalerna? När man är inne i PS3-menyn slår den över till 1080p men när jag lirar både Warhawk och Heavenly Sword så ändras det till 720p. Kan den inte fortsätta hantera 1080p-signalerna, det ska den väl kunna hantera i själva spelen också?

Och sen tänkte jag bara nämna att jag efter 150 timmar började märka av knäppningarna. Kanske var så att det hördes innan men jag brukar ju oftast använda mej av något slags ljud för att förhöja spel- eller filmupplevelsen, då har jag inte märkt ett smack :)

Redigerat av joelmeister, 20 September 2007 - 04:13.

Postad 20 September 2007 - 05:17

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
Mina knäppningar verkar snarare bero på elementet... :)

Postad 20 September 2007 - 05:52

joelmeister
  • joelmeister
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Tre frågor som kanske har ställts tidigare men som jag inte tycker har besvarats helt:

1. Att se på film i t.ex. 2.35:1-format, alltså med horisontella svarta kanter, ger väl inte samma negativa effekt som visning av statiska objekt? Är det enda negativa med detta att de svarta områdena inte aktiveras och därför inte slits "i takt" med den övriga displayen? Är det på grund av detta lugnt att köra film i detta format även under inkörningstiden?

2. När jag först hade dvd-spelaren ansluten via scart skiftade TV:n automatiskt till AV-källan när jag startade dvd-spelaren, men när jag nu kör med HDMI-anslutning sker inte detta. Jag har dock läst att det ska kunna fungera på samma sätt även med HDMI, kan man ställa in detta någonstans?

3. Det varnas ju för kanalloggor under inkörningstiden. På bland annat SVT är ju loggorna halvgenomskinliga, kvarstår risken ändå eller gäller detta bara objekt som inte alls förändras?

<{POST_SNAPBACK}>

Nr 1: Du har helt rätt. Allt som är helt svart på TV'n, inklusive det svarta som finns i filmen/tv-spelet osv. är "avstängda" fosforceller. I början är fosforcellerna väldigt känsliga och då kan man se extra tydligt hur de celler som varit "avstängda" under en liten längre tid är mörkare till nyansen än de som varit aktiva (se ghosting).
Säg att cellerna på högra halvan har lyst vita den första timmen och den vänstra bara en halvtimme. Då kommer den högra sidan vara tydligt gråare i nyansen mot en mörk bakgrund. Om man procentuellt ser efter 200 timmar, då den vänstra sidan isf bara lyst i 100 timmar kommer du nog ha en permanent inbränning. Men eftersom det aldrig kommer hända ( förhoppningsvis:) ) det kommer max skilja några timmar mellan "aktiv" tid på fosforcellerna när man kommer upp mot 200 timmar, så är det ingen fara att kolla på film i 2.35:1 även i början, bara det att du förmodligen kommer kunna skymta ghosting ganska tydligt i början.

Nr. 2: Inte en aning :)

Nr. 3: Bara du kör med inkörningsinställningarna så är du garanterat säker mot inbränningar med halvgenomskinliga kanalloggor. Det är framförallt helvita statiska partier på skärmen som kan ge upphov till permanenta inbränningar, framförallt i början, men det är få kanaler som har sådana loggor nuförtiden.

Hoppas inte allt det här lät alltför förvirrat, nu ska jag hem från jobbet o sova........ :)

Postad 20 September 2007 - 11:27

Musse1
  • Musse1
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Enligt tidningen M3 som har povat olika plasmor så knäcker Samsung PS-42Q96HD denna tv .
Något att tänka på vid köp ..

Postad 20 September 2007 - 11:44

z@mbie
  • z@mbie
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Enligt tidningen M3 som har povat olika plasmor så knäcker Samsung PS-42Q96HD denna tv .

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, att den "knäcker" PX70 är väl att ta i... :)

... sen att Q96:n kostar ca 1500kr mer...

Edit:

"PX70 vann ett test i senaste Bild & Ljud hemma.

Hitachi P42H01 3/6
LG 42PC51 4/6
Pioneer PDP-4280XA 6/6
Panasonic TH-42PX70 6/6
Samsung PS-42Q96 4/6
Panasonicen blev Bäst i test medan Pioneer blev Bra köp.

De skriver: PDP 4208XA är bäst utrustad och har testets högsta bildkvalitet. Men det är först med sofistikerat bildmaterial som Blu-ray och HD DVD som skillnaderna syns tydligt. Och inte ens då är avståndet till Panasonic-skärmen så våldsamt stort. När vi tar med priset i beräkningen är därför Panasonic TH-42PX70 vår solklara testvinnare den här gången, medan Pioneer rekommenderas till de allra mest krävande TV-tittarna.

Enligt tidningen var Panasonicen bra mycket bättre än Samsungen."

Redigerat av z@mbie, 20 September 2007 - 11:51.

Postad 20 September 2007 - 11:49

nemnok
  • nemnok
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Tänkte inte nått på det, då Panasonic hamnat betydligt högre hos både Bild & Ljud och Hembiotidningen... Har större förtroende för dessa tidningar än M3 som är ren pryltdning. Inget ont om M3, köper den ibland för att öka mitt prylbehov... Att PX70 fick EISA award och inte samsung är väll oxå nått att räkna med..

Har i alla fall bokat mig en 42PV70 nu och leverans i början på okt. Hoppas nya batchen inte har problem med knäppningar... Funderade mellan LG´s 50" plasma och en 42" Panasonic och det som vägde över var ett väldigt bra pris på pannan.. Mellanskillnaden kan man köpa annat kul för...

Postad 20 September 2007 - 12:41

Acer99
  • Acer99
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Då har man beställt en pv70 50" från inwarehouse, förhoppningsvis kommer tvn redan imorgon :)
Hur fungerar det att koppla tvn till datorn via dvi-hdmi för främst filmtittande? Blir det ngt skumt eller fungerar det klockrent? Hur funkar pixelmappning när man t.ex. skall surfa på nätet via tvn kopplat till datorn?

Postad 20 September 2007 - 13:56

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Då har man beställt en pv70 50" från inwarehouse, förhoppningsvis kommer tvn redan imorgon :angry:
Hur fungerar det att koppla tvn till datorn via dvi-hdmi för främst filmtittande? Blir det ngt skumt eller fungerar det klockrent? Hur funkar pixelmappning när man t.ex. skall surfa på nätet via tvn kopplat till datorn?

<{POST_SNAPBACK}>

Så du slog till på en Panna iaf! <_< Jag var själv å kollade på den igår, som alternativ till LCD:n jag lämnade tillbaka och D3000:an som försvunnit. Bilden såg ju bra ut iaf måste jag säga. Så lite sugen är man.

Postad 20 September 2007 - 14:07

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0
Tänkte på en sak bara. Gjorde en sökning på forumet men hittade inget direkt vettigt angående detta...

Jo...standby-lägen på en plasma eller inte? Vad rekommenderas egentligen? Som nybliven plasma-användare vill jag självklart ha en god vård av TV:n och därför undrar jag vad det faktiska skillnaden är egentligen. Skall man hålla TV:n "varm", eller mår den bäst av "kallstart"? Är det också någon skillnad mellan plasma och LCD i detta sammanhang?

Eller kanske standy-knappen enbart används av ren lathet osv?

Hur gör ni? Och har ni några faktiska rekommendationer i ovanstående fråga?

Postad 20 September 2007 - 14:15

Acer99
  • Acer99
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Då har man beställt en pv70 50" från inwarehouse, förhoppningsvis kommer tvn redan imorgon :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

Så du slog till på en Panna iaf! <_< Jag var själv å kollade på den igår, som alternativ till LCD:n jag lämnade tillbaka och D3000:an som försvunnit. Bilden såg ju bra ut iaf måste jag säga. Så lite sugen är man.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, jag insåg att det inte är ngn ide att leka ****** och föredra ett märke över ett annat. Företagen skiter ju fullständigt i oss konsumenter så varför skall vi bry oss.
Var inne och jämförde pannan och tyckte den var klart bäst bland ett gäng lcd och plasma, främst när det gäller hd. Nu har man en bra tv som man inte behöver ställa in en jäla massa grejer för att den ska fungera samt att man gick på förnuft och inget annat.
Blir väl en ps3a senare iår trots att man e småkinkig på Sony...

Postad 20 September 2007 - 16:17

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Tänkte på en sak bara. Gjorde en sökning på forumet men hittade inget direkt vettigt angående detta...

Jo...standby-lägen på en plasma eller inte? Vad rekommenderas egentligen? Som nybliven plasma-användare vill jag självklart ha en god vård av TV:n och därför undrar jag vad det faktiska skillnaden är egentligen. Skall man hålla TV:n "varm", eller mår den bäst av "kallstart"? Är det också någon skillnad mellan plasma och LCD i detta sammanhang?

Eller kanske standy-knappen enbart används av ren lathet osv?

Hur gör ni? Och har ni några faktiska rekommendationer i ovanstående fråga?

<{POST_SNAPBACK}>

Traditionellt burkar det ju vara "skonsammare" för högspänningskomponenterna att slås på från Standby-läge. Jag har iaf. aldrig slagit av TV:n på knappen utan kör alltid i Standby. Vill ju att mina remote-macron ska funka! <_<

Postad 20 September 2007 - 16:19

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

[

Hitachi P42H01 3/6
LG 42PC51 4/6
Pioneer PDP-4280XA 6/6
Panasonic TH-42PX70 6/6
Samsung PS-42Q96 4/6

Någon som har en länk till detta test?

Postad 20 September 2007 - 16:47

Hiro
  • Hiro
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

[

Hitachi P42H01 3/6
LG 42PC51 4/6
Pioneer PDP-4280XA 6/6
Panasonic TH-42PX70 6/6
Samsung PS-42Q96 4/6

<{POST_SNAPBACK}>

http://www.bildochlj...86Z&testid=3468

Postad 20 September 2007 - 17:05

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

[

Hitachi P42H01 3/6
LG 42PC51 4/6
Pioneer PDP-4280XA 6/6
Panasonic TH-42PX70 6/6
Samsung PS-42Q96 4/6

<{POST_SNAPBACK}>

http://www.bildochlj...86Z&testid=3468

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar! Blir ett mailutskick till närmaste vänskapskretsen för att understryka sitt inköp! <_<

Postad 20 September 2007 - 20:06

bt23
  • bt23
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Hur kopplar ni er PX70 till datorn? Vilken kabel/ingång? Hur får ni ljud?

Postad 20 September 2007 - 20:16

davidrone
  • davidrone
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0
Någon som lyckats konfigurera denna TV klokt tillsammans med en Logitech Harmony 525 fjärrkontroll?

Jag har konfigurerat två olika apparater innan utan problem men denna fixar jag inte. Klarar inte ens få igång TVn då man måste hålla in knappen så pass länge, hittar inget sätt att ställa in det ;(

Edit: Efter att jag tagit bort alla aktiviteter och alla enheter och lagt in dom på nytt så kom det igång. Wohoo!

Redigerat av davidrone, 20 September 2007 - 20:53.

Postad 20 September 2007 - 20:27

Andr3as
  • Andr3as
  • Forumräv

• 623 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Kopplar in datorn via VGA. Kör optisk kabel till en receiver för ljudet.

Postad 20 September 2007 - 21:01

bt23
  • bt23
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Kopplar in datorn via VGA. Kör optisk kabel till en receiver för ljudet.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har ett GeForce 6600 GT med DVI-utgångar. Är det inte bättre köra HDMI då? Eller ska man köpa en DVI-VGA-sladd?

Och komponent? Vad är det?

Redigerat av bt23, 20 September 2007 - 21:03.

Postad 20 September 2007 - 21:21

Larry Lars
  • Larry Lars
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Det enda jag egentligen tyckt varit ett minus med PX70 har varit dess olika bildlägen. Inte funnits tillräckligt många och flexibla på något sätt. Det mest konstiga tycker jag har varit att "auto" betyder att den alltid fyller bilden. Jag vill ju att 4:3 skulle visas korrekt och de olika wide-formaten dyka upp automatiskt. Nu har jag precis upptäckt att läget "4:3" beter sig just så!!

4:3 mest hela tiden och sedan hoppar "wide" in när något säds som bredbild på digital-TV:n. Sedan hoppar det tillbaka under reklampauser och sådär. Bra tycker jag.

Kommer nog ta ett bra tag att lära sig hur dessa bildägen funkar. <_<

En annan skum grej är ju att bredbild med extra plats för text endast finns tillgängligt med "auto".
Har ni andra erfarenheter att dela kring dessa bildlägen?

Postad 20 September 2007 - 21:32

Andr3as
  • Andr3as
  • Forumräv

• 623 inlägg
  • 0

Jag har ett GeForce 6600 GT med DVI-utgångar. Är det inte bättre köra HDMI då? Eller ska man köpa en DVI-VGA-sladd?

Det är bättre att köpa en DVI-VGA-sladd och använda VGA-ingången. Använder du VGA slipper du problem med overscan (overscan = den yttre kanten av bilden klipps av och visas ej). Personligen tycker jag att bilden från dator i princip blir lika bra med VGA som med HDMI.

Komponentingången är den på TV:n där det ska in 3 x RCA-kablar (röd/grön/blå). Du kan dock enbart få bild via komponent, ej ljud.

Postad 20 September 2007 - 21:56

Musse1
  • Musse1
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, att den "knäcker" PX70 är väl att ta i... :angry:

... sen att Q96:n kostar ca 1500kr mer...

Edit:

Hitachi P42H01 3/6
LG 42PC51 4/6
Pioneer PDP-4280XA 6/6
Panasonic TH-42PX70 6/6
Samsung PS-42Q96 4/6

De skriver: PDP 4208XA är bäst utrustad och har testets högsta bildkvalitet. Men det är först med sofistikerat bildmaterial som Blu-ray och HD DVD som skillnaderna syns tydligt. Och inte ens då är avståndet till Panasonic-skärmen så våldsamt stort. När vi tar med priset i beräkningen är därför Panasonic TH-42PX70 vår solklara testvinnare den här gången, medan Pioneer rekommenderas till de allra mest krävande TV-tittarna.

Enligt tidningen var Panasonicen bra mycket bättre än Samsungen."

<{POST_SNAPBACK}>

Ja Epg på boxer är någ också bättre... <_<

Postad 20 September 2007 - 22:07

bt23
  • bt23
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

Det är bättre att köpa en DVI-VGA-sladd och använda VGA-ingången. Använder du VGA slipper du problem med overscan (overscan = den yttre kanten av bilden klipps av och visas ej). Personligen tycker jag att bilden från dator i princip blir lika bra med VGA som med HDMI.

Komponentingången är den på TV:n där det ska in 3 x RCA-kablar (röd/grön/blå). Du kan dock enbart få bild via komponent, ej ljud.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för svaret! Hade för mig min kompis körde datorn till sin PX70 via komponent men kanske jag som missuppfattade. Blir nog DVI-VGA då om det nu inte är någon kvalitetsskillnad eller så.

Postad 21 September 2007 - 09:13

Unregisteredd8ec328f
  • Unregisteredd8ec328f
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Hej allihop!!!

Hur fungerar dvb-t på den här tv?

Har läst lite att vissa har problem.

Har alla det?

Vad består problem av?

Finns det uppgraderingar till tvn?

Anledningen till att jag frågar är att jag precis beställt den till min mor och hon skall köra den med kortläsare för boxer. Tanken var att hon skulle få en Sony D3000, men de hade tagit slut innan de kunde bestämma sig vilken storlek de ville ha, så jag han inte läsa in mig på PX70:an så mycket innan vi gjorde beställningen.

Jag har läst ca 20% av tråden nu och vart därför lite orolig att läsa om hängningar av kodade kanaler för dvb-t här på forumet. Hur stort problem är det?

Med vänlig hälsning
At

Postad 21 September 2007 - 13:19

anee
  • anee
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Ville bara dela med mig av ett litet tipps för er som liksom mig hatar sladdar och att se dammsamlarna. Alla här vet ju att hemmabioutrustning, xbox, digitalbox m.m. suger till sig damm.

Jag har letat efter en snygg tvbänk, men insåg till slut att det inte finns några med rätt mått (min Denonförstärkare är 45cm djup). Jag är för lat och för ohändig för att bygga en själv.

Bänken på bilderna är 2st 40cm underskåp från Ikea som jag lagt ner och monterat en slät lucka på. Benen är också från Ikea. För att prylarna inte ska brinna upp så lät jag bli att montera bakstycket. Alternativet är att montera bakstycket och sätta in en tyst fläkt som cirkulerar luften.

Bänken är 140 bred (2stx70cm). Vill man ha den bredare kan man ju lätt bygga ut den med fler. Man kan också lägga på en bänkskiva ovanpå om man vill. Jag köpte två st 80cm hyllplan som jag ska kapa av och sätta in så småningom.

För att få in IRsignalerna från fjärrkontrollerna i bänken köpte jag en IR Bender från NetOnNet ( länk ).

Kostnaden för hela bänken med Ir Bender hamnade väl ~1800kr tror jag.

Bifogad fil  15_09_07_1545__Medium_.jpg   30.4K   197 Antal nerladdningar Bifogad fil  20_09_07_1956__Medium_.jpg   49.76K   220 Antal nerladdningar Bifogad fil  20_09_07_1957__Medium_.jpg   59.16K   216 Antal nerladdningar

Redigerat av anee, 21 September 2007 - 13:19.

Postad 21 September 2007 - 14:32

pellesnurr
  • pellesnurr
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Hej allihop!!!

Hur fungerar dvb-t på den här tv?

Har läst lite att vissa har problem.

Har alla det?

Vad består problem av?

Finns det uppgraderingar till tvn?

Anledningen till att jag frågar är att jag precis beställt den till min mor och hon skall köra den med kortläsare för boxer. Tanken var att hon skulle få en Sony D3000, men de hade tagit slut innan de kunde bestämma sig vilken storlek de ville ha, så jag han inte läsa in mig på PX70:an så mycket innan vi gjorde beställningen.

Jag har läst ca 20% av tråden nu och vart därför lite orolig att läsa om hängningar av kodade kanaler för dvb-t här på forumet. Hur stort problem är det?

Med vänlig hälsning
At

<{POST_SNAPBACK}>

Du behöver inte vara orolig. Mitt ex som jag fick i början av september funkar oklanderligt, dock saknar jag en bättre EPG-funktion, som det är nu går det inte att bläddra mellan kanalinformation utan att byta kanal. Kanske att Panasonic kan förbättra detta och uppdatera firmware via nätet. Har dock inte hört nåt om det.

/P

Postad 21 September 2007 - 19:17

bt23
  • bt23
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Kan inte ni som kopplar datorn till er PX70 skriva exakt vad för kablar (märke) ni använder och hur nöjda ni är? Finns ju så otroligt många märken.

Postad 21 September 2007 - 20:48

Unregisteredd8ec328f
  • Unregisteredd8ec328f
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Tack Pellesnurr!!!

Det låter bra.

Med vänlig hälsning
at

Postad 21 September 2007 - 22:30

bclemon
  • bclemon
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
10 meter vgakabel el sniko variant från webhallen - mao deras billigaste. Det har fungerat kaonon för mej, kör mediaplayerclassic och får kanonbild - men det är ju min subjektiva uppfattning.

Soliga hälsningar

Postad 22 September 2007 - 03:19

Erik-L
  • Erik-L
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hur får man ljud från Datorn till TV'n? Bild får jag genom en HDMI-kabel. Ljudet har jag kopplat med en 3,5 mm från datorn och en RCA (röd och svart) till TV'n. Inget ljud får jag, hur gör ni för att få det att fungera? Vilken ingång ska jag ha kablarna i, nu har jag satt dem i Audio In? Är det någon inställning på datorn som jag måste göra eller är det på TV'n?

Postad 22 September 2007 - 08:33

Mattias1
  • Mattias1
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Vet någon varför jag bara får svart/vit bild när jag kopplar min digitalkamera till Tv`n
Är oduglig på på såna här saker :rolleyes:

Redigerat av Mattias1, 22 September 2007 - 08:34.

Postad 22 September 2007 - 08:50

dyklas
  • dyklas
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Vet någon varför jag bara får svart/vit bild när jag kopplar min digitalkamera till Tv`n

<{POST_SNAPBACK}>

Det får jag också, skumt.

Postad 22 September 2007 - 09:04

davidrone
  • davidrone
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0
Har ni satt den på scart 2? Är väll bara den som klarar s-video om jag inte minns fel.

Postad 22 September 2007 - 09:07

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Vad kopplar du in den med för kabel? Är digitalkameran inställd på PAL och inte NTSC?

Postad 22 September 2007 - 09:31

megablast
  • megablast
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Hur får man ljud från Datorn till TV'n? Bild får jag genom en HDMI-kabel. Ljudet har jag kopplat med en 3,5 mm från datorn och en RCA (röd och svart) till TV'n. Inget ljud får jag, hur gör ni för att få det att fungera? Vilken ingång ska jag ha kablarna i, nu har jag satt dem i Audio In? Är det någon inställning på datorn som jag måste göra eller är det på TV'n?

<{POST_SNAPBACK}>

Grejjen är såhär, att du kan inte få ljud genom rca kontakterna på tvn om du kopplar via hdmi. dom är till för att köra tillsammans med vga kontakten. eller component kontakten.
Hdmi kan redan överföra ljud så varför ha rca kontakter?
Men det verkar dom du har dvi till hdmi sladd och då funkar inte ljud utan då måste du köpa högtalar paket som jag gjorde och koppla till datan, för min del så vart de grymt bra bild + grymt ljud genom 2.1 högtalar paketet. https://www.prisjakt...ukt.php?o=38792

Redigerat av megablast, 22 September 2007 - 09:38.

Postad 22 September 2007 - 13:04

farbror_fredrik
  • farbror_fredrik
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Boys & girls! Hoppas ni kan hjälpa mig....

Har upplevt en grej som jag störs lite av(nu kan det ju vara boxer som håller på och hittar på dumheter i nätet, men ändå).

På förmiddagarna får jag ingen signal när jag skall titta på denna tv!?? :blink: Oberoende av kanal....När jag slår på tvn på övervåningen, där jag kör huvudkortet i en Dilog box, då fungerar det klockrent(använder alltså tvillingkortet i PX70n).

Någon som har pejl på om det är tvn eller boxer som fipplar på? :rolleyes:

//FF

Postad 22 September 2007 - 13:26

Mattias1
  • Mattias1
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Vad kopplar du in den med för kabel? Är digitalkameran inställd på PAL och inte NTSC?

<{POST_SNAPBACK}>

PAL var kameran inställd på. Använde kabeln som följde med till kamern och det tror jag är en s- video kabel.
En gul RCA och en vit RCA och sen till kameran.på min gammla TV hade jag s.video ingång på framsidan som jag kunde annvända. Det finns inte på PX70.Kanske måste ha en adapter?

Postad 22 September 2007 - 14:51

NiCKE^
  • NiCKE^
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Är oduglig på på såna här saker :)

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

PAL var kameran inställd på. Använde kabeln som följde med till kamern och det tror jag är en s- video kabel.
En gul RCA och en vit RCA och sen till kameran.på min gammla TV hade jag s.video ingång på framsidan som jag kunde annvända. Det finns inte på PX70.Kanske måste ha en adapter?

<{POST_SNAPBACK}>

Använd adapter i andra scart uttaget och välj AV2S eller vad det heter på tvn.

Postad 22 September 2007 - 19:00

Acer99
  • Acer99
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Ngn som vet var man kan köpa en bra ir-mottagare till datorn? Letar då jag kommer köra med en dvi-hdmi kabel och kommer då inte att kunna få ut ljud via tvns högtalare. Detta är ingen nackdel då de datorhögtalare jag ska använda är riktigt bra.
Ir-mottagare vill jag ha för att kunna höja och sänka ljudet via tvns egna fjärrkontroll.

Postad 22 September 2007 - 19:10

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
Du ska ha högtalare anslutna till datorn, men genom att också ansluta en IR-mottagare till den kommer du att kunna justera volymen med TV:ns fjärr? Hur funkar det?

Redigerat av Unregistered735fb370, 22 September 2007 - 19:12.

Postad 22 September 2007 - 19:44

megablast
  • megablast
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Du ska ha högtalare anslutna till datorn, men genom att också ansluta en IR-mottagare till den kommer du att kunna justera volymen med TV:ns fjärr? Hur funkar det?

<{POST_SNAPBACK}>

Antagligen genom att få tag i en ir mottagare med nån typ av mjukvara som kan funka ihop med
tvns fjärr. Har läst lite om de, ska gå å fixa men vet inte vart man köper det.

Postad 22 September 2007 - 19:51

Acer99
  • Acer99
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
IR-Mottagaren kopplas till datorn och sen kan man precis som Megablast skriver styra olika applikationer via fjärren mha mjukvara, t.ex. media players volymknapp i mitt fall, men går även att navigera på datorn via fjärren, stänga av och sätta på datorn m.m.

Tydligen har Classe Ohlson en ir-mottagare för 79kr, dock står det inget om den går att koppla till datorn.

Redigerat av Acer99, 22 September 2007 - 20:06.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.