FW 1.2.52Vilken firmware kör du med?
/H
Jag provade att byta språk till engelska och det fungerade fortfarande bra.
/Göran
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell tråd - TViX M-6500A *
Startad av
Squeezemaster
, Oct 24 2007 20:48
7525 svar till detta ämne
54 relaterade trådar
Postad 08 July 2008 - 06:57 FW 1.2.52 Jag provade att byta språk till engelska och det fungerade fortfarande bra. /Göran Postad 08 July 2008 - 07:55
Eller också är det bara de apparater som kan visa "äkta 24Hz" som påverkas, dvs triggar på 24Hz. Postad 08 July 2008 - 08:05 Hans, Å, ä och ö är inga "konstiga" tecken egentligen, men för tekniska prylar från asien, så är teckentabellerna ibland olika. Det är långt ifrån alla MP3-spelare som klarar att visa å, ä och ö, till exempel, varför jag benämnde dem som "konstiga". Resten av alfabetet brukar nämligen alltid fungera utmärkt. Det är på våra skandinaviska avarter som det inte alltid fungerar, och det gäller allt från mobiltelefoner till media extenders. Som ett sista försök kan du prova att göra en fabriksåterställning. Det gör du under "Setup"-menyn. Ingenting försvinner på din hårddisk, det är bara en slags reset av TViX:en. Enda kruxet är att du får ställa in bildupplösning, NTSC/PAL, ljud etc. Postad 08 July 2008 - 08:28
God morgon! (typ).
Jag har löst mitt problem med mystiskt försvunna mappar, genom att ta bort allting, döpa om de få låtar jag hade som innehöll ÅÄÖ och förde över allting på nytt. Först anslöt jag tvixen via USB och tog bort partionen. Startade om Tvixen och nu kom det upp "vill du formatera?" o.s.v., det som tar ca. 30 sek.! Det är ju på detta viset man skall göra för att formatera Tvixdisken, och inte genom att formatera via windows som tar en otroligt lång tid. Värt att notera kanske... Men nog om det. Kopierade över 90 gb. musik till audiomappen (inga ÅÄÖ!) och nu syns mappar och låtar och allting fungerar bra. Men jag blir ju ändå lite nojjig med tanke på det jag läser, att detta funkar utan problem för vissa av er!? Ska kolla min språkinställning och om det kan vara det. Tack för svaren grabs...Fridens. //Marc Postad 08 July 2008 - 09:01 Har en Pioneer LX5090 Plasma som absolut hanterar 24hz, den plockar upp 24hz signal och spelar upp den i 72hz för minimerat flimmer(3 images per frame). Har också kollat att både plasma och tvix rapporterar 24hz signal. Finns ju faktiskt möjligheten att TV tillverkarna inte alltid gör rätt med sina implementationer heller. /N Postad 08 July 2008 - 09:02 När man kör felkontroll på disken så är det i första hand inte skadade sektorer som felkontrollen letar efter (man kan markera att den ska leta efter skadade sektorer också - men det är inte default). Det som man i första hand letar efter är felaktigheter i filsystemet som kan uppstå om man t.ex. slår av datorn innan den har hunnit klart en operation. Exempel kan vara att två filer enligt katalogen ockuperar samma utrymme eller att det finns utrymme allokerat som saknar katalogenntry. Den här typen av felaktigheter kan också finnas på nya diskar. Så det finns ett legitimt skäl för Sean att be dig köra kontroll av disken. När det gäller ÅÄÖ så finns ett antal olika standarder. Om det är ÅÄÖ som är problemet är den enda skillnad jag kan komma på mellan ditt läge och de tester som både Sean och jag kört att du har lyckats få in ÅÄÖ i en annan standard än oss. Själv lämnade jag datalivet bakom mig för 2,5 år sedan med pension och en del av det här har fallit i glömska men det räcker med att man gör en dir till en textfil i ett kommandofönster i XP (t.ex. DIR D:\ /S >C:\TVIXDIR.TXT) för att det ska bli problem med åäö. Om man plockar upp TXT-filen i notepad så ser man konstiga tecken där åäö skulle ha varit. Det enda jag kan komma på just för stunden är om vi har olika inställningar i nationella inställningar och språkinställningar i kontrollpanelen. Har du kontrollerat att allt är ställt till svenska? /Göran Postad 08 July 2008 - 09:41
Visst kan det vara tv:n som hanterar signalen felaktigt. Men min Plasma (Panasonic PZ85) hanterar 24Hz bra från PS3:an, det är bara från Tvix:en det blir strul. Har läst att även andra märken som hanterar 24Hz bra från andra uppselare har samma problem från Tvix. Det är inte så att du har Overscan påslagen på din LX5090 och därför inte ser förskjutningen? Postad 08 July 2008 - 11:09
För er som är intresserade av ett alternativ till den ständigt datum utgående "TViX GUI Builder" kommer här en ny version av TViXiE (v0.4).
Har skapat en egen tråd för TViXiE https://www.minhembi...howtopic=202026 Jag har gjort följande ändringa sedan sist: - Drag & Drop support of cover pictures. Just drag your cover picture over an icon in Folder View. The picture will be resized to 147x200 and quality 80% and saved as folder.jpg. - IMDB provider is now fully working - Changed name of MovieInfo.xml -> MovieInfo.TViXiE (TViX GUI Builder is using MovieInfo.xml) - Can now specify two providers in Tools -> Options, a 1st and a 2nd one, if movie is not found using the 1st provder it will try to find it using the 2nd provider - New checkbox 'Use Link from MovieInfo.TViXiE if available' when getting movie data. When checked TViXiE will download movie information based on Link information in MovieInfo.TViXiE. This is useful if a movie returned more than one result and you selected one and the next update it will use the same movie link (you do not need to select movie again). - New Settings property 'KeepCoverPicture', if enabled the cover picture will not be overwritten when updating a movie. If folder.jpg does not exist and KeepCoverPicture is checked, the cover pictuer will be downloaded anyway. - New Settings property 'CoverSize', the cover size in Folder View. - You can edit the movie title in 'Get Movie Information' window. Either right-click the title and choose 'Edit Movie' from the menu or click the Title. This is useful if the actual movie title is different from the folder name and the folder name clean up that occurs based on the information in TViXiE.xml - Updated the regex for finding IMDB link in .NFO files Postad 08 July 2008 - 14:19 Nope kör dot-by-dot, men det är säkert bara så att handskakningen inte riktigt funkar som den ska, verkar som just HDMI hanskakning ofta kan vara lite kinkig...och antagligen är det väl olika tillverkare som implementerat lite olika sätt. /N Postad 08 July 2008 - 15:16
Kanelbulle aka Mr PCH ! Nästan så man kan misstänka att du försöker provocera Sean med dina påhopp och kommentarer om "skitsnack" om det beror på personliga dispyter mellan honom och dig eller dina ofta kritiska inlägg i Tvixdebatten vet jag inte. Jag har dock alltid uppfattat dig som pch anhängare och tycker du är lite orättvis, personligen kastar jag inget skit på pch eller konkurrenter till Tvix, jag har själv en tvix och har inte haft några bekymmer, den fyller mitt behov som är videotittande i alla dess former, den är säkert seg vid bildvisning etc (och dyrare än pch) Pch är säkert jättebra också, lite billigare och har en del "features" som den saknar men det duger uppenbarligen åt dig och många andra. Den dagen jag får bekymmer med Tvixen´s buggar etc så kanske jag skriver en fråga här, men jag kommer definitivt inte hoppa in i PCH tråden och skrika om att "ni" snackar skit och att tvixen är bättre. Så som polisen i amerikanska snutfilmer brukar säga vid avspärrningarna "move along nothing for you to see here" Tack för ordet. Postad 08 July 2008 - 16:31
Kan inte annat än hålla med föregående talare (har en nyköpt TVIX och är än så länge nöjd). "Skitsnack" och övrig ointressant information kring bu och bä gällande de två "rivalerna" (PCH vs TVIX aka Sean vs Kanel) ber jag er hålla i någon separat tråd, eller än bättre via PM-systemet.
Eller som Friggebo (Birgit) anno 1992 skulle ha sagt: "nu tycker jag att vi sjunger We Shall Overcome" Ha'et gött! Postad 08 July 2008 - 17:53
Jag har lätt att ta parti den här frågan. Sean har tillfört åtskilligt mycket mer konstruktivt till den här tråden än kanelbulle (som verkar ha som livsuppgift att klaga). Postad 08 July 2008 - 19:32
Konstruktiva lösningar är välkomna naturligtvis, men att ALLTID försvara ALLTING med TViX:en blir ju bara löjeväckande och man tappar förtroendet... Problem som folk har måste få komma fram så att lösningar kan hittas och så att folk som funderar på att köpa förstår vad de ger sig in i. // Kenneth Postad 08 July 2008 - 20:10 Här måste jag svara dig, för när jag har gett tips om TViX:en, så brukar jag endast göra det när det verkar passa någons önskemål. Sedan ser jag hellre lösningar på problem än att grotta ner mig i problemet. Om jag ska nämna ett exempel så är det väl bildvisningen som lämnar lite därhän fortfarande hos de flesta media extenders, TViX inberäknad. Där kan man batcha bilder som inte fungerar eller är för stora etc, i ett bildprogram, så de passar 1080p, istället för att tokskrika att det är en ****smaskin som är cepe. Det ger mer, att vara konstruktiv då. Sen gillar jag TViX:en mer än andra media extenders, varför jag oftast bara ger mig in i diskussioner när det frågas om den, eller om den nämns eller jämförs. Annars är jag rätt tyst, då jag börjar få mindre och mindre tid för att vara här på forumet på grund av mitt jobb. Värme till er alla! Postad 08 July 2008 - 20:40
Jag har surfat i detta forum nu några månader för hitta ett mediacenter som fyller mina behov. Popcorn Hour och TViX:en är väl de två kandidaterna som man följt mest och efter mycket övervägande så föll beslutet på en TViX M-6500A. Båda spelarna verkar ha sina problem och fördelar men eftersom jag bara kollar film och inte är intresserad av andra funktioner så har jag fått intrycket att TViXen drar det längsta strået.
Spelaren anlände igår och disken är formaterad. Några filer är på plats och det är dags att testa den så fort TV:n och projjen blir ledig. Jag hoppas verkligen inte jag fått ett måndagsexemplar får då börjar jag nog gråta. Det räcker med att det regnar på min semster /Ännu en TViX-ägare aka Magnus Redigerat av Mr Ma9oo, 08 July 2008 - 20:43. Postad 09 July 2008 - 10:30
En liten fråga, går det att navigera med Twixens display i kataloger mappade i nätverket för att välja musik att spela upp utan att ha tv:n påslagen?
Postad 09 July 2008 - 10:34 Ja det går, men det är inte speciellt lätt eftersom displayen tar så pass några tecken. Rekommenderas som sista utväg enbart. Postad 09 July 2008 - 11:29
Ja musikfunktionen känns mer som en bonusfunktion varken ljudkvalite eller navigation kommer ens i närheten av renodlade musik-nätverksspelare som t.ex Logitechs Squeezebox (!) <-- *Rekommenderas förövrigt* (går väl på 1995 kr) /H Postad 09 July 2008 - 11:42
är det navigationen som är svår eller att ljudkvalitén är dålig? det blir inte ens bra om man kopplar optisk ut från twixen till en reciever?
Postad 09 July 2008 - 12:39
Ljudkvaliten är dålig även vid optisk ut tyvärr. och handhavantet är långt ifrån praktiskt. Prova o lyssna på en Squeezebox och sedan lyssnar du på Tvixen vid uppspeplning av MP3. Tvixen är oslagbar som videouppspelare, framför allt av högupplöst material. Men Mp3 spelaren är mer som en bonus! /H Postad 09 July 2008 - 14:34
Kanske en idiotkommentar men: Det råkar inte vara så att du råkar ha Tvixens volym på något annat än 25? Nu har jag enbart en gammal 5000-modell och på den tycker jag att allt utom 25 ger ruttet ljud. Dvico själva har ju också någonstans rekommenderat 25. Det är enbart då ljudet är oprocessat. Fast nu kanske du redan har volymen på 25. Om man dessutom spelar upp 96 kHz 24-bitars PCM från .WAV digitalt till recievern (6500 kan väl fortfarande det?) så är det ju otroligt bra ljud tycker jag. Och om jag minns rätt så kan inte Squeezeboxen det. Eller? Även DTS-ljudfiler, omdöpta till .wav, kan ju låta väldigt bra, i mina öron ialla fall. Fast i ovanstående fall så gäller det ju som sagt att få Tvixen att göra så lite den kan med ljudet. /J Postad 09 July 2008 - 14:46 Usch, nu kommer jag igen och till försvar för TViX:en. Det låter på Disney som att TViX:en låter som en grammofonspelare (eller, det är nästan så jag tolkar det i alla fall). Squeezeboxen är ju gjord enbart för musik och är riktigt grym på det den gör, precis om TViX:en är på video. Däremot skulle jag vilja säga att ljudet är minst lika bra som i en riktigt bra MP3-spelare eller motsvarande. Det är detfintivt inte ljud i samma division som en Krell FBI eller något sånt men det antar jag att alla förstår. Det TViX:en saknar är väl alltså inte så mycket ljudkvalitet i sig i mina ögon (eller öron), utan sättet HUR man jobbar med musiken i själva mjukvaran. Det finns inget bra sätt att göra spellistor, att hantera all musik man har etc. Det är helt enkelt ingen Squeesebox. Men ljudet i sig, det är defintivt inte dåligt... det är bra, precis som jofa uttrycker det. Redigerat av sean.wiklund, 09 July 2008 - 14:48. Postad 09 July 2008 - 14:50
Kan hålla med Sean där. Ljudet i sig är det inge fel på tycker jag. Det som finns att jobba på är gränssnittet.
Förresten så går det hyffsat att bläddra sig igenom musikmapparna med den display som finns på framsidan. Kunde vart bättre men det funkar faktiskt. Postad 09 July 2008 - 16:18
Missförstå mig inte. Det är toppen att insatta personer deltar i forumet och kan hjälpa till, men för din trovärdighets skull måste du ibland kunna rubba dig en millimeter i din åsikt om att TViX:en är världens bästa maskin. Inget i denna värld är så perfekt att det inte kan förbättras. Därför måste du förstå att folk kan bli irriterade på dig om du inte ens kan släppa att någon ibland stavar fel till TViX. Du brukar hänvisa till att du är utbildad journalist etc. men tänk då på att det sitter människor här med andra gedigna utbildningar såsom civilingenjörer (mig själv inberäknad), IT-tekniker etc. som anser att deras åsikt är minst lika mycket värda som din. Vi vill lägga tryck på tillverkaren så att det vi köper motsvarar det vi trott vi köpt, och om du har kontakter där du kan hjälpa till med detta så är det topp. Peace. Postad 09 July 2008 - 16:27
Tänkte bara flika in att jag kör med Sony D3000 och har inte haft problem med centreringen. Har även kört tvixen med tjejens Panasonic PX80 och inga problem där heller =) Postad 09 July 2008 - 17:48
Grammofonspelare kanske var lite att ta i, men jag bara ville framhäva att musikfunktionen inte är någon av tvix stoheter funktionsmässigt. Den största bristen är som du säger själva hanteringen av musik hur man hanterar sin musiksamling, saknar möjligheten att söka efter låtar t.ex, eller att lyssna på en viss genre eller att lyssna på internetradio (både shoutcast och wma) eller varför inte spela alla låtar av en viss artist på ett enkelt sätt? Men även så saknar jag det varma fylliga ljudet med detaljrikedom som Squeezeboxen producerar. Jag är väl helt enkelt bortskämd. ;-) Har nämligen en kompis med nästan identisk ljudanläggning (samma försträkare, högtalare viss mån kablar, sub osv..) men med den skillnaden att han har en tvix o jag en squeezebox. Blev därför lite besviken när jag hörde var tvixen producerade ljudmässigt. Därmed inte sagt att det låter som en grammofonspelare, men som Sean säger. Som en bättre bärbar mp3-spelare. Men inte som en Squeezebox.
Sedan är det ju inget som hindrar att man använder både en squeezebox och en tvix ;-) En annan fördel med Squeezeboxen är ju dessutom att man inte behöver ha på tvn för att enkelt och tydligt navigera sig via displayen på spelaren. (Jo jag vet att tvixen har en display också, men den är inte så enkel att navigera sig igenom när man har en stoor mp3/flac-samling..). Men men, tillbaka till den underbara mediespelaren Tvix för högupplöst material! (Jag var faktiskt en popcorn-anhängare från början, men min kompis fick mig att se "ljuset" (tvix:en..) sedan dess är jag fast..).. Mvh Hans Postad 09 July 2008 - 18:20
Webradio funkar på tvixen... Postad 09 July 2008 - 20:48
Har precis uppdaterat till 1.1.51 men då försvann c.a hälften av alla ikoner till filmer som jag hade på
hårddisken. Kopplar jag hårddisken till datorn finns de dock där. Nån som vet varför de inte syns i Tvixen längre? Jag har Icon mode aktiverat. Postad 10 July 2008 - 06:18
Ja, shoutcast ja. Men inte WMA såvitt jag vet. Sedan så saknar jag en "browse" funktion där du kan bläddra mellan olika stationer runt om i världen. Just nu är det lite för krångligt att lyssna på internetradio för att det skall vara användarvänligt så folk använder det. Fast o andra sidan så är det nog inget som dvico lägger så mycket krut på, precis som mp3-funktionaliteten så är det mer som en bonus och inte en huvudfunktion (tyvärr..) /H Postad 10 July 2008 - 08:01
Som vanligt har jag ytterligare, och nya, problem med tvixen. Jag förväntar mig numera ingen superb eller magnifik lösning utan, skriver mest för att kolla om någon fler än jag haft detta problem. Snart skickar jag tillbaka denna underbara mediamaskin.
Brukar någon uppleva att bilden vid uppseplning av stora MKV-filer (4.7 gb) hackar till, efter att man haft spelaren igång ett tag och den då blivit varm? Jag hade låtit överföra en iso samt en mkv -fil från servern till tvixen (kör med en seagatedisk på 500 gb. internt) och visst, tvixen och disken fick ju jobba lite och blev väl något varm. Sedan satte jag mig för att kolla på en film, mkv 720p. Det började småhacka lite då och då, och jag tänkte att det var vämeproblem (konstigt nog), vilket stämde. Ställde fläkften på "snabb" och förutom att den nu började väsnas som ett gammalt kylskåp, så upphörde faktiskt hackningarna. DOCK, i slutet av filmen, då spelaren gått 1,5 h så började hackningarna igen. Pinade mig igenom och när filmen var klar, så ställde jag ner fläkten till normal, mest för att provocera/kontrollera, och körde igång en isofil på 4,7 gb. och detta gick hur bra som helst. Med flyt! Är detta ett vanligt problem??? D.v.s. att tvixens processor, när den blir för varm, inte klarar av att visa stora MVK (4,7 gb) -filer korrekt? Eller kan jag ha ett felaktigt ex. kanske? Ja, jag har senaste FW. Ja, jag har ställt in "auto NTSC/PAL" Nej, jag hade inga ytterligare påfrestning igång, såsom filöverföringar från server eller dylikt. Nej, jag upplever inte denna typ av problem då jag kör mindre mkv-filer med högupplöst material. Bara svarar på de lösningar jag tidigare blivit rekommenderade vid hackningar o.s.v. =) Tack för hjälpen. //Marc Postad 10 July 2008 - 11:17
Är det nån mer som upplevt att Tvixen blir varm när den är avstängd?
Upptäckte igår när jag skulle installera en hårddisk att min Tvix (6500) var varm trots att den varit avstängd i över ett dygn! Kände efter idag igen och samma sak, den har varit avstängd sen igår kväll men är alltså varm. Inte så varm som den blir när man använt den ett tag men tillräckligt varm för att man skall ana oråd. Visst brukar elektronik stå och dra ström även när de är avstängda men att den dessutom blir varm känns lite oroande. Postad 10 July 2008 - 11:20
Kan bara helt instämma. Den klarar helt enkelt inte av stora mkv-filer. Gränsen verkar gå vid hdtv 720p ca 45 mins avsnitt. Då småhackar den lite ibland bara, väldigt sällan. Men en full-movie 1080p är helt omöjligt att se på tvixen. Ju längre man ser ju mer hackar den för att slutligen hacka varannan eller vartredje sekund vilket är omöjligt att titta på. Jag kör desutom fläkten på högsta nivån. Dvd-iso filer klara den därimot lite bättre. Inte lika vanligt med hack då. Så man har helt enkelt köpt en dvd-iso spelare för 5300. Enda skillnaden mot gamla xboxen är att den klarar av hdtv och priset givetvis :-) Postad 10 July 2008 - 11:36
Det verkar som att ni sannolikt har problem med era burkar. Hade det varit ett problem som finns på alla enheter så skulle tråden vara översvämmad av arga användare. Värmeproblem finns dock om man har dem placerade olämpligt. Att processorn inte skulle orka kan jag däremot helt slå bort. Kör själv med en äldre modell med ca. 35% slöare processor och har kört tre filmer på raken i 1080p och ca. 90 minuter utan några som helst hack. Postad 10 July 2008 - 12:10 Min 6500 är också rejält varm även när den inte används. 4100 blev också varm men jag tror att 6500 är varmare. Jag är inte så orolig för värmen vid stillastående som jag är för elförbrukningen. Hur mycket ström drar den när den inte används? Någon som mätt? Jag hittar ingenting i spec. /Göran Postad 10 July 2008 - 12:17
Hej!
Tack för att ni svarat. Min burk står helt fritt och har ordentligt med luft omkring sig. DOCK, märkte jag nu på lunchen, då jag satt och ändrade fläkhastigheten i menyerna, att fläkten verkar felande. Jag satt och kollade på en ISO, och den hackade!? Ställde upp fläkten till högsta men, den gick på samma nivå (dömde detta utav ljudet från fläkten). Satte mig vid burken för att lyssna noge, och ändrade från snabbt till normal, tillbaka, och sedan till långsam o.s.v. o.s.v. och upptäckte att den har exakt samma "snurreffekt" på "långsam" som "normal". Om den sedan snurrar enligt "långsam" vid bägge dessa inställningar, eller om den snurrar enligt "normal", vågar jag inte säga. Ibland men inte alltid, så ökar farten på fläkten då jag kör läge "snabbt". ALLTSÅ, jag verkar ha en trasig fläkt. (?) Bör jag höra av mig till Voxon (där jag handlade) eller till Canman? Testar byta fläkt men, försvinner inte hacken lägger jag ut den på blocket eller dylikt. Köpte den primärt för att spela högupplösta och stora mkv-filer och har tyvärr svårt att acceptera att jag enbart köpt, och får nöja mig med en "iso-spelare". //Marc Postad 10 July 2008 - 12:29
720p & 1080p flyter kalas på min tvix, tror största filmen jag kört var typ 13gb och det hacka inget, anledningen till att jag köpte tvixen var just för att kunna avnjuta detta enkelt. Om det inte hade fungerat perfekt så hade jag skickat tillbaka maskinen direkt. Postad 10 July 2008 - 13:07 Marc, det verkar vara något fel på fläkten eller något annat. Du SKA kunna kolla på 1080p-material utan att det hackar, så släpp tanken på att du har köpt en dyrare DVD-spelare och att du ska lägga den på Blocket. Glöm det. Klart du ska kontakta Canman så det löser sig såvida det nu är något fel på den, vilket det verkar vara. Du kanske får leva utan den några dagar i så fall, men det bör det vara värt. Det är ju HD-material den fixar bäst av allt. Nu låter det ju som fläkten bråkar eller något. Jag har två saker till du skulle kunna prova eller kolla: 1. Det har diskuterats tidigare, och jag tror Göran har bra koll på detta, att temperaturen i rummet nu ökar markant i små lägenheter och då solen ligger på. Det kan göra att den totala värmen ökar mycket. Har du det extremt varmt i rummet möjligen? 2. Det första Canman kommer att göra (tror jag) är att göra en fabriksåterställning. Det nollställer alla dina inställningar för bild, ljud,nätverk etc. Prova göra en sån först om du inte har gjort det. Se om du märker någon skillnad. Det är trist om det löser problemet och så har du varit utan TViX:en några dagar. Hör av dig igen sedan så vi får feedback på vad det var och hur det gick. Postad 10 July 2008 - 14:17
Hej Sean, och tack! Jag kontaktade Canman och de trodde att det blivit kortslutning i nätdelen, som ju kontrollerar fläkten. Erller att fläkten var paj. De bad mig dra ur nätsladden och ansluta den, samt kolla om fläkten snurrade till då man stack in kabeln. Fläkten ska tydligen EJ snurra till av detta. Snurrar den, så är något fel. I vilket fall, och hur som helst, så bad de mig skicka in den direkt. De skulle kontrollera och ev. byte fläkt eller nätdel! Bra service var det. Trevligt bemötande! Lägger den på posten idag. Nej, mitt rum är ej varmt. Det är ständigt ventilerat och även stort till ytan. Inga element är på. Det är snarare lite kallt på kvällen, om det varit mulet på dagen! =) Hör av mig i nästa vecka antar jag! Det skulle bara ta några dagar tydligen. Tack så länge //Marc Postad 10 July 2008 - 14:20 DVICOs rekommendation är att maxtemperaturen i rummet inte ska överstiga 25 grader. Det här med att inställningen av fläkthastigheten inte ändrar den verkliga hastigheten nämnvärt stämmer bra med min erfarenhet. Jag gissar att det sitter en temperatursensor i burken som reglerar fläkthastigheten vilket jag i så fall tycker är positivt. En annan fundering från min sida är hur pass stor påverkan diskvalet kan ha. Min uppfattning är att de flesta i det här forumet har antingen Samsung Spinpoint eller WD. Kan det vara så att vissa diskar producerar mer värme och ställer till problem? /Göran Postad 10 July 2008 - 14:37
Min temp. är iaf under 25 grader. Det där med diskarna är intressant. Jag kan tänka mig att det spelar in. Jag har en Seagate Barracuda 500gb. 32 mb. cache o.s.v. Köpte den för att jag trodde att den skulle vara tyst, vilket den iofs är. Värmen tänkte jag inte på. Vad dumt. //Marc Postad 10 July 2008 - 19:16
Hej!
Fick hem min TViX idag men lyckas inte uppdatera till senaste firmware. Har laddat hem den från Canman och när jag lagt in filen på TViXen och valt att jag vill installera den står det: Detta är inte en giltig TViX F/W fil." Vad kan det vara för fel? Har letat på deras forum och detta men lyckas inte hitta något svar. Edit Fick till det. Laddade hem samma firmware, fast direkt från tvix.co.kr. Redigerat av Unregisteredb0c444f4, 10 July 2008 - 19:44. Postad 10 July 2008 - 23:55
Precis, värmen spelar ju egentligen ingen roll men just att den blir varm pekar ju på att nåt ligger och "drar" lite väl mycket. Skulle vara väldigt intressant om nån som har mätinstrument kunde kolla detta. Postad 11 July 2008 - 08:50
=)
Jag kan bara le. Mitt inköp av tvix har verkligen dragit iväg. Nu måste jag även köpa en ny hårddisk då. Fick samma svar från Canman som jag fick av "tommypeters" att Seagatediskarna blir väldigt varma. Detta var ju inget jag direkt visste men, nu vet vi alla att dessa diskar ska man undvika. (?) Nu är tvixen på "genomgång" nere i Sthlm, så får vi väl se. Ska börja spana på ny disk, kan ni rekommendera en disk som ni kört med en längre tid och som ni vet fungerar? Söker Er som kör stora mkv-filer direkt från disk. Kan tillägga att min tvix aldrig kändes särskilt varm och när den var avslagen var den inte varm alls. Så det där verkar lurt Göran! m.fl... //Marc Tillägg: Har kollat på dessa två nu. Rekommendation? http://www.datorbuti...Add=WDC5000AAKS Redigerat av Unregisteredf94fc478, 11 July 2008 - 09:22. Postad 11 July 2008 - 09:39
Jag får det här felmedelandet på min dator när jag ska streama filmer via mitt trådlösa nätverk till Tvixen.
"Authentication is failed!!!. First please connect Tvix into Pc whith Usb cable to be authenticated" Har någon en ett bra svar vad jag gör för fel? Postad 11 July 2008 - 09:44 Jag har kört en 500 GB Western Digital tidigare i min TViX med låg fläkthastighet utan problem, och just nu kör jag en 1 TB Western Digital. TViX:en blir ju lite varm efter några timmar, men jag har inte upplevt att den har hängt sig av värmeproblem. Det har i så fall varit på SD-material (ISO) som det har hänt någon gång eller två. WD-diskarna bör fungerar bra. Eller Western Digital. Jag skulle säga att båda går bra. Postad 11 July 2008 - 10:14 Jag har aldrig förstått vad som händer men du ska ansluta din TVIX via USB till din dator innan du använder den mot nätverket. Jag gissar att det har med säkerheten att göra. /Göran Postad 11 July 2008 - 10:37
Jag får inte riktigt rätt på bilden när jag skall växla mellan TV:n och projektorn. TV:n använder komposit med en scartadapter medans projektornkör HDMI. När jag trycker på TV OUT så kommer bilden upp på TV:n och PAL är valt. När jag sedan skull ha upp bilden på projektorn och väljer TV OUT så växlar den mellan lite olika lägen, tex ett läge där bilden är splittad. Den växlar även mellan NYSC och PAL. När bilden väl kommer upp på projektorn så är inte upplösningen 1080i utan 480i/576i som används vid komposit. FInns det något smidigt sätt att växla mellan TV och projektor och få med inställningarna för respektive apparat?
Hur uppdaterar man firmware? Är det bara att markera filen och klicka OK? 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |