Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 11 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 18 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 11 July 2008 - 10:58

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hur uppdaterar man firmware? Är det bara att markera filen och klicka OK?

Japp! Starta den som vilken annan fil som helst, markera "Ja", för att välja att uppgradera och sedan får du vänta 10 minuter där du inte bör röra TViX:en eller trycka på fjärrkontrollen. Sen är det klart. ;)

Postad 11 July 2008 - 11:16

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Tillägg:
Har kollat på dessa två nu. Rekommendation?
http://www.datorbuti...Add=WDC5000AAKS

Om du ska köpa Western Digital skulle jag rekommendera deras Green Power-serie (GP). De är tysta och drar mindre energi = svalare.

Postad 11 July 2008 - 11:23

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Dom snurrar i 5400 rpm också. Det visste jag inte faktiskt, såna diskar brukar vara bra mycket tystare också.
Som lagringsdiskar är dom verkligen perfekta.

Postad 11 July 2008 - 12:42

coolmalone
  • coolmalone
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Ny firmware på g. Dock bara för test än så länge och inte skarp. Se mer här: http://www.mpcclub.c...e...cle&sid=606

/P

Postad 11 July 2008 - 12:52

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0
Såg detta i changeloggen. Glädjer säkert vissa som har problem med förskjuten bild i 1080p:

- Screen shift in some TVs fixed.

Postad 11 July 2008 - 12:54

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Ny firmware på g. Dock bara för test än så länge och inte skarp. Se mer här: http://www.mpcclub.c...e...cle&sid=606

/P

Kärlek! Nu vill jag bara hem och testa. :)

Postad 11 July 2008 - 13:17

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Dom snurrar i 5400 rpm också. Det visste jag inte faktiskt, såna diskar brukar vara bra mycket tystare också.
Som lagringsdiskar är dom verkligen perfekta.

Det är det som gör dem gröna. WD kör sina diskar i lägre hastghet (vilket inte är någon nackdel i en mediespelare), Samsung har färre plattor än de andra (vilket också gör dem billigare) för att få ner värmen/effektförbrukningen.

Postad 11 July 2008 - 13:57

andreas30
  • andreas30
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
J****a skit, min nästan helt nya externa hårddisk full med HD-filmer har pajjat. Har tagit ut disken och
kopplat in den till datorn men den syns inte i utforskaren. Nån som vet om man kan fixa detta problem?
Det som funka så jäkla bra med Tvixen och min nya Tv.

Postad 11 July 2008 - 14:28

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

/P

Någon som testat än ?
Skriv gärna en kommentar om denna fw.
får bli hem o testa om..hmm..precis 1h då min semester börjar.

Postad 11 July 2008 - 14:42

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

J****a skit, min nästan helt nya externa hårddisk full med HD-filmer har pajjat. Har tagit ut disken och
kopplat in den till datorn men den syns inte i utforskaren. Nån som vet om man kan fixa detta problem?
Det som funka så jäkla bra med Tvixen och min nya Tv.

Aj aj... Har du provat att se om den ens dyker upp under enheterna? Högerklicka på "Den här datorn" och välj "Hantera". Klicka sedan på "Disk Management", vilket är långt ner på listan som dyker upp. Hittar du den externa hårddisken där, om du har den ansluten?

Postad 11 July 2008 - 14:54

Kapten Zoom
  • Kapten Zoom
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Jag har en liten fråga angående subtitles (undertexter). Mkv-filer är nytt format för mig men sedan jag för en vecka sedan införskaffade mig en TViX M6500A och ett stycke Pioneer 5090 vill man ju helst spela högupplöst material. De få mkv-filer jag hittills laddat ner har jag ej fått fram någon undertext för, är det så simpelt att de inte innehållit någon undertext och att man måste ladda ner dessa separat (eller att de inte finns öht)? Kan någon beskriva en gnutta utförligt hur TViX:en hanterar undertexter för olika format (ISO, VOB, MKV, TS, etc)? Manualen för M6500A är rätt sparsam på information...

För övrigt en spännande kommande firmware-uppdatering! Dock, även här skulle man (läs jag) kunna önska lite mer detaljerad information!

Postad 11 July 2008 - 15:16

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag har en liten fråga angående subtitles (undertexter). Mkv-filer är nytt format för mig men sedan jag för en vecka sedan införskaffade mig en TViX M6500A och ett stycke Pioneer 5090 vill man ju helst spela högupplöst material. De få mkv-filer jag hittills laddat ner har jag ej fått fram någon undertext för, är det så simpelt att de inte innehållit någon undertext och att man måste ladda ner dessa separat (eller att de inte finns öht)? Kan någon beskriva en gnutta utförligt hur TViX:en hanterar undertexter för olika format (ISO, VOB, MKV, TS, etc)? Manualen för M6500A är rätt sparsam på information...

För övrigt en spännande kommande firmware-uppdatering! Dock, även här skulle man (läs jag) kunna önska lite mer detaljerad information!

Nya filmer saknar oftast inbyggda textfiler, medan chansen är större med äldre filmer .
Om du trycker på subtitle-knappen minst två gånger direkt efter varandra under uppspelning så står det
"subtitle: none" ifall det inte finns någon inbyggd textning. Annars står det t.ex. "subtitle: swe", "subtitle: off" eller liknande.

Postad 11 July 2008 - 15:48

serbaut
  • serbaut
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Tyck på Info för att se hurvida det finns subs eller inte.

Prova att ladda ner från http://www.undertexter.se och spara under exakt samma namn som video-filen (förutom extension). Tryck på subs knappen för att slå av/på. Du kan flytta/ändra storlek med piltangenterna i subs mode.

Redigerat av serbaut, 11 July 2008 - 15:48.

Postad 11 July 2008 - 16:06

mol4711
  • mol4711
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Min 6500 är också rejält varm även när den inte används. 4100 blev också varm men jag tror att 6500 är varmare. Jag är inte så orolig för värmen vid stillastående som jag är för elförbrukningen. Hur mycket ström drar den när den inte används? Någon som mätt? Jag hittar ingenting i spec.

/Göran

Verkar vara det inbyggda nätaggregatet som genererar en del värme..
Jag kopplade in en mätdosa och den drar 6W avslagen.

Sabbade avsiktligt garantin för att byta ut den inbyggda budgetfläkten mot något tystare,
då upptäckte jag att min v2-modell hade en grovt tillklippt aluminiumplatta fastlimmad på processorn för att förbättra kylningen.
Lär väl fungera lite bättre jämfört med tidigare modell (men den sitter nästan dikt an mot isoleringen som skiljer den från nätaggregatets riktiga kylfläns).

Hursomhelst, har absolut inga problem med hårdvaran, väntar bara på en stabil firmware som inte kraschar så hårt
på esoteriska mkv-filer (vore bättre om den avslutade spelningen istället för att tvinga en att göra en hård reboot).

Postad 11 July 2008 - 16:31

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

=)

Jag kan bara le. Mitt inköp av tvix har verkligen dragit iväg. Nu måste jag även köpa en ny hårddisk då.
Fick samma svar från Canman som jag fick av "tommypeters" att Seagatediskarna blir väldigt varma. Detta var ju inget jag direkt visste men, nu vet vi alla att dessa diskar ska man undvika. (?)

Nu är tvixen på "genomgång" nere i Sthlm, så får vi väl se. Ska börja spana på ny disk, kan ni rekommendera en disk som ni kört med en längre tid och som ni vet fungerar? Söker Er som kör stora mkv-filer direkt från disk.

Kan tillägga att min tvix aldrig kändes särskilt varm och när den var avslagen var den inte varm alls. Så det där verkar lurt Göran! m.fl...

//Marc

Tillägg:
Har kollat på dessa två nu. Rekommendation?
http://www.datorbuti...Add=WDC5000AAKS

Tjena
Jag kör med denna i min tvix WESTERN DIGITAL CAVIAR GP 500GB 5400-7200RPM SATA/300 16MB
och den funkar utmärkt och jag kör ofta 1080p filmer på 10gig eller mer.

http://www.dustinhom...5010124960.aspx

Mvh
P

Postad 11 July 2008 - 16:32

Unregisteredd03b0983
  • Unregisteredd03b0983
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Hm, vet någon vilken knapp på fjärren man växlar ljudspår med?
T,ex från AC3 till DTS osv, jag har inte hittat någon sådan funktion.

Postad 11 July 2008 - 16:55

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Verkar vara det inbyggda nätaggregatet som genererar en del värme..
Jag kopplade in en mätdosa och den drar 6W avslagen.

Tack för att du mätte. Jag trodde nog i ärlighetens namn att det var mer. Men min 46" TV drar enligt spec bara 0.3W i stand-by.

Sabbade avsiktligt garantin för att byta ut den inbyggda budgetfläkten mot något tystare,
då upptäckte jag att min v2-modell hade en grovt tillklippt aluminiumplatta fastlimmad på processorn för att förbättra kylningen.

Jag läste en del redan innan jag bytte till 6500 (version 2) om just modifieringarna och där skrev de bland annat om den nya kylflänsen och hur den egentligen var inklämd på helt fel ställe. Jag får säkert Sean hängande efter mig men jag fick känslan av att burken har en rätt dassig konstruktion. När jag gick i plugget (för 45 år sedan) läste vi bara en vecka halvledarteknik och då var det germanium-transistorer som dominerade. I dag tror jag man använder värmetåligare material. Dock tror jag att det fortfarande är så att halvledare åldras snabbare i värme så lite orolig är jag. Jag tenderar att använda mina grejer i många år. En radio som jag använder i stort sett dagligen är ungefär 45 år gammal (den har stereo!).

Själv kör jag egentligen inte alls 1080P-material. Jag köpte den primärt för att kunna spela in och spela upp material som sänds i etern. Jag ville helt enkelt ersätta VHS-spelaren med något bättre och som också kunde spela in och upp SVT HD. För det ändamålet har 6500 fungerat rätt så bra. Dessutom har jag familjefilmerna liggande i TVIX men de är bara 1080i och det klarar den också bra.

Men jag tvivlar på att det här är en burk som jag kommer att kunna använda om 45 år.

/Göran

Postad 11 July 2008 - 17:02

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Hm, vet någon vilken knapp på fjärren man växlar ljudspår med?
T,ex från AC3 till DTS osv, jag har inte hittat någon sådan funktion.

Audio-knappen. Högt upp på fjärren. Den med noterna.

/Göran

Postad 11 July 2008 - 17:17

Unregisteredd03b0983
  • Unregisteredd03b0983
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Tack Göran!
Jag trodde dom knapparna endast var för att bläddra sig fram till "Kategorierna" i huvudmenyn.

Postad 11 July 2008 - 17:42

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Jag läste en del redan innan jag bytte till 6500 (version 2) om just modifieringarna och där skrev de bland annat om den nya kylflänsen och hur den egentligen var inklämd på helt fel ställe. Jag får säkert Sean hängande efter mig men jag fick känslan av att burken har en rätt dassig konstruktion. När jag gick i plugget (för 45 år sedan) läste vi bara en vecka halvledarteknik och då var det germanium-transistorer som dominerade. I dag tror jag man använder värmetåligare material. Dock tror jag att det fortfarande är så att halvledare åldras snabbare i värme så lite orolig är jag. Jag tenderar att använda mina grejer i många år. En radio som jag använder i stort sett dagligen är ungefär 45 år gammal (den har stereo!).

Nej då Göran, jag är inte hjärntvättad. :) Om det är något jag håller med dig om, så var det att när det gäller hur saker byggdes förr i tiden, så var det definitivt bättre förr. Däremot så var det inte lika känslig teknik. Det var mer som var mekaniskt och mekaniska saker håller längre, även om jag nu generaliserar. Jag kan inte direkt uttala mig om själva byggkvaliteten so to speak, för jag har ingen kompetens där. Jag vet bara hur TViX:en presterar. Sen tror jag precis som du, att det kommer att vara mycket tveksamt om den, liksom annan elektronik bara håller några få år. Mobiltelefoner har ju till exempel en viss tillverkare gått ut officiellt och sagt ska bara hålla 2-3 år max. Det här är väl på gränsen till OT.

Postad 11 July 2008 - 19:25

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0
Sean (och alla andra som har erfarenhet..) har det nån större betydelse om man använder 5400 varvs diskar eller 7200 diskar? samt om man har 16 mb cache eller 32 mb till tvixen?

/Hans

Redigerat av DiSNEY, 11 July 2008 - 19:43.

Postad 11 July 2008 - 19:42

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Sean (och alla andra som har erfarenhet..) har det nån större betydelse om man använder 5200 varvs diskar eller 7200 diskar? samt om man har 16 mb cache eller 32 mb till tvixen?

/Hans

Jag tror att det står bara några entries tillbaka i den här tråden att det inte gör det. Svaret är alltså - Nej.
(Jag gissar att du menar 5400 varv - jag har aldrig hört talas om en disk som har 5200 varv.)

/Göran

Postad 11 July 2008 - 19:44

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0

Jag tror att det står bara några entries tillbaka i den här tråden att det inte gör det. Svaret är alltså - Nej.
(Jag gissar att du menar 5400 varv - jag har aldrig hört talas om en disk som har 5200 varv.)

/Göran

Oj skrev lite fel, menade 5400 varv. Jag tänkte mer i syfte att köra högupplöst material som mkv-filer i hög upplösning samt om cachen har nån betydelse? Nån som har en 5400 varvs disk med 16 mb cache och kan spela mkv filmer i hög upplösning utan problem??

/H

Postad 11 July 2008 - 19:47

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Tack Göran!
Jag trodde dom knapparna endast var för att bläddra sig fram till "Kategorierna" i huvudmenyn.

En hel del knappar har olika funktioner beroende på vad TVIX håller på med. Det här är ruggigt dåligt dokumenterat.

/Göran

Postad 11 July 2008 - 20:28

Kapten Zoom
  • Kapten Zoom
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

En hel del knappar har olika funktioner beroende på vad TVIX håller på med. Det här är ruggigt dåligt dokumenterat.

/Göran

Jo, lite utförligare funktionsbeskrivning skulle inte skada. Sannerligen om en knapp kan anta flera funktioner beroende på video, photo eller audio.

För övrigt, tack Gabbe & serbaut för infon om undertexter!

Postad 12 July 2008 - 11:50

Unregistered6f585bed
  • Unregistered6f585bed
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Hur kommer jag åt min externa HDD med tvixen? Hur gör jag? Jag har en WD Home edition 1TB.
I vilken Usb ingång ska jag ha den?

Redigerat av Unregistered6f585bed, 12 July 2008 - 11:52.

Postad 12 July 2008 - 12:16

Mr Ma9oo
  • Mr Ma9oo
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Jag skulle behöva lite hjälp att ansluta till en Lacie Ethernet disk. Finns det några guider för detta och isf var?

Jag har skrivit in Lacie diskens IP och det går kanon att pinga denna men det fungerar ändå inte. Måste mapparna hete något speciellt? Jag har ju skapat olika shares på Lacie disken. Måste dessa ha speciella namn?

Audio, video och photo är ju snabbknappar för att komma till respektive mapp. Fungerar detta bara på den interna disken eller kan man även använda dessa till en nätverksdisk (förutsatt att man markerat denna disk)?

Postad 12 July 2008 - 14:05

jailbird
  • jailbird
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Skulle det inte vara bra om man kunde skriva fram sökbokstäver som tex D "så kommer man fram till mapparna D direkt, finns ju bokstäver i siffer knapparna !!

Blir ju en del mappar med Mp3 etc

Hoppas ni förstår vad jag menar :D

Postad 12 July 2008 - 14:09

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Skulle det inte vara bra om man kunde skriva fram sökbokstäver som tex D "så kommer man fram till mapparna D direkt, finns ju bokstäver i siffer knapparna !!

Blir ju en del mappar med Mp3 etc

Hoppas ni förstår vad jag menar :D

Det tipset gav jag DViCO för ett bra tag sedan. Det är ännu inte fixat.

Mitt tips, om du inte har listat ut det, är att trycka eller hålla inne (vet inte om det fungerar dock), "Next"-knappen, som du hittar under "Zoom"-knappen. Då bläddrar du en sida i taget. Det går ruskigt fort att bläddra då i jämförelsevis med att sitta och vänta på att den ska bläddra sig en fil ner i taget... :D

Postad 12 July 2008 - 14:30

jailbird
  • jailbird
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Det tipset gav jag DViCO för ett bra tag sedan. Det är ännu inte fixat.

Mitt tips, om du inte har listat ut det, är att trycka eller hålla inne (vet inte om det fungerar dock), "Next"-knappen, som du hittar under "Zoom"-knappen. Då bläddrar du en sida i taget. Det går ruskigt fort att bläddra då i jämförelsevis med att sitta och vänta på att den ska bläddra sig en fil ner i taget... :D

jo så brukar jag göra också men tycker det vore smidigare på det andra sättet :D

Redigerat av jailbird, 12 July 2008 - 14:30.

Postad 12 July 2008 - 18:10

Markuz
  • Markuz
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
5. Will Wi-Fi be native?
--- No, it’ll be an option like M-4100SH. But we are not sure of the time of the availability of the driver. It will be 11g first and we will develop 11n driver when the standard is fixed. The reason for not native is, if it is native it should be 820.11n. But the standard has not been fixed yet. So, we cannot integrate it now.

Taget från förstainlägget.

Jag undrade mest vad som krävs för att få till ett trådlöst nätverk. Behöver man köpa till nåt? Kör med stationär dator och adsl(inget trådlöst modem) och en tvix 6500 dåra :D

Postad 12 July 2008 - 18:12

mol4711
  • mol4711
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
1.3.21-prerelease finns uppe sedan igår, lite bättre än 1.3.10 (dvs väldigt mycket beta).
Mindre lag på snabbspolning & färre krascher. Kul för de som vill testa HD-ljud via HDMI men annars bör man vänta. Ska komma 2 releaser till i Juli enligt rykten.

http://dvdnews.free.fr/TViX/M-6500/

Changes from 1.2.52 to 1.3.21
- HD Audio(TrueHD, DTS HD MA) Pass-through through HDMI support
- There is an option for HD Pass-through. (This will be enabled only if HDMI Audio out is enabled)

2. Known issues
- When HD audio is out through HDMI, SPDIF does not output data.
- LPCM pass-through works.

3. Improved AVI/MKV file playback
- Supports embedded image subtitles. (SUB only)
- Supports non standard frame rates (other than 24,25,30,120)
- Detects s FFDS in FourCC correctly.

4. FTP server improvements
- Supports up to three sessions.
- The Timeout period has been changed to 5 min from 30 min. When the connection has not been disconnected properly. It will terminate the connection after 5min.

5. Improved compatibility of TP/TS/M2TS files playback.
6. Improved compatibility MP4 files playback.
7. Fix a bug that the focus is reset to the first folder after stop

8. DVD playing.
- Fix a bug when the duration of video files are not available, the system will crash when user press the info key twice.
- External UTF8 subtitle is supported.

9. Subtitle related bugs are fixed.
10. NowASS tags are ignored.
11. Next page and Previous page key works on the subtitle selection page.
11. Some icon mode bugs are fixed.
12. Several bugs related to HDMI fixed now.
- Screen shift in some TVs fixed.
- Unable to set TV Standard(NTSC,PAL) in HDMI mode is fixed.

13. Minor bug fixes and minor improvement
- You can put a blank by pressing 1 key in the alphabet input mode.
- By pressing 1 key, you can select from '.', ',', '?','!', ' '(blank or space).

Known issues
- Number of Channel and frequency information of TS/TP files may not correct.
- When HD Audio pass-through is on, core part of HD audio will not be output through SPDIF nor COAXIAL.
- When HD Audio Pass-through is disabled, clips with HD Audio files may not played properly.
- Some WMV files are not played properly.
- Some TP files will reboot the unit.
- Some wma files will make TViX reboot.

Postad 12 July 2008 - 21:51

Unregisteredd03b0983
  • Unregisteredd03b0983
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Skitbra att dom förbättrat subtitle stödet, det behövdes!
Jag skall testa denna versionen inom kort.

Postad 13 July 2008 - 00:00

mol4711
  • mol4711
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Skitbra att dom förbättrat subtitle stödet, det behövdes!
Jag skall testa denna versionen inom kort.

Det är en beta och subtitle-stödet är på långa vägar inte klart..
Har fått skumma meddelanden när den ignorerar 2 parallella textningar
Har anime med sångtextning som visas samtidigt som en dialog, funkar utmärkt i mplayer
men tvix fattar inte det formatet (ännu).

Postad 13 July 2008 - 12:27

Mr Ma9oo
  • Mr Ma9oo
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Jag har testat spelaren nu några dagar och är än så länge väldigt nöjd. Alla filer jag startat fungerar utmärkt. Allt från ISO, avi, mpg mm. Även bilder går kanon, bilderna flyter på bra och det tar inte mer än 3 sekunder mellan varje. Musik och webradio fungerar oxå kanon. Webradion buffrar på 10 sekunder och mp3:or fungerar bra.

NU skall jag bara få igång anslutningen till min NAS. Jag får upp den som en disk men den indexerar ingan mappar.

En sak som jag tänkte på är att om jag lyssnar på musik så skulle jag vilja kunna starta ett bildspel samtidigt, kan jag det? Om jag backar upp i katalogen och skall välja Photo så slutar musiken spela.

Postad 13 July 2008 - 14:01

Bengt the Baker
  • Bengt the Baker
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Jag har testat spelaren nu några dagar och är än så länge väldigt nöjd. Alla filer jag startat fungerar utmärkt. Allt från ISO, avi, mpg mm. Även bilder går kanon, bilderna flyter på bra och det tar inte mer än 3 sekunder mellan varje. Musik och webradio fungerar oxå kanon. Webradion buffrar på 10 sekunder och mp3:or fungerar bra.

NU skall jag bara få igång anslutningen till min NAS. Jag får upp den som en disk men den indexerar ingan mappar.

En sak som jag tänkte på är att om jag lyssnar på musik så skulle jag vilja kunna starta ett bildspel samtidigt, kan jag det? Om jag backar upp i katalogen och skall välja Photo så slutar musiken spela.

När jag satte upp min disk så glömde jag bort att aktivera "Gäst" i adminverktyget för Win XP (detta förklaras i bruksen). Fick upp mapparna, men ingen rättighet att "titta" i dem.

Om du ska använda snabbknapparna måste mapparna heta specifikt AUDIO, VIDEO och PHOTO...

Redigerat av Bengt the Baker, 13 July 2008 - 14:02.

Postad 13 July 2008 - 14:11

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hej! ;)

Tyvärr går inte det. Vet heller inte om det går att lösa eller om de jobbar på det. Däremot vet jag att de vet att vi som användare vill kunna göra både och samtidigt...

Postad 13 July 2008 - 15:53

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Som en kompromiss kan man väl göra tvärt om, lägga lite mp3-filer i mappen där bilderna ligger...

Postad 13 July 2008 - 16:17

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Klart att det *går* att lösa ;)

Postad 13 July 2008 - 18:21

Truckerhate
  • Truckerhate
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
går det att ladda ner filmer på en extern hårddisk från datan och sen föra över filmerna från externa hårddisken till interna disken på tvixen?
Vet det är ett omständigt sätt men är helt säker på att jag inte kommer få det här med nätverk att fungera ;)

Postad 13 July 2008 - 18:39

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

går det att ladda ner filmer på en extern hårddisk från datan och sen föra över filmerna från externa hårddisken till interna disken på tvixen?
Vet det är ett omständigt sätt men är helt säker på att jag inte kommer få det här med nätverk att fungera ;)

Du kan ju alltid spegla diskarna mot varandra med lämplig programvara.

Postad 13 July 2008 - 19:54

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Det går bra att kopiera från den externa disken till den interna disken. Det går också bra att spela upp direkt från den externa disken.

Nackdelen med att kopiera från den externa disken är att det går rätt så längsamt.

/Göran

Postad 13 July 2008 - 20:26

tjommen
  • tjommen
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
hej på er! har ett jätte problem med min nya tvix 6500 hur kommer man åt sina hårddiskar på datorn från tvixen,har provat med det mesta som går att prova med typ manualer och info från dessa forum men inget hjälper.
genom min hårddisk i tvixen funkar det bra men med vilka inställningar har man för att streama filmer och musik
har provat både manualer och en halvhyfsad datakompis men inget funkar ,är det någon som vill hjälpa mig blir jag oerhört glad,finns det några guider eller nått???

Postad 13 July 2008 - 20:32

Andl
  • Andl
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej,

Ny här på forumet och tyvärr handlar mitt första inlägg om problem. Köpte en Tvix idag samt en Western Digital 1TB SATA II Caviar GP (IntelliPower / 16MB Cache). Första problemet stötte jag på när jag skulle sätta in hårddisken som skulle vara så enkelt. Enligt manualen ska man se till att hårddisken är inställd som Master, hur gör man detta på en WD? finns ju inga "pins" som jag kan justera.

När jag satt in hårddisken och satte igång Tvixen så dök den inte upp av sig själv som det ska göra enligt manualen utan jag fick gå in i diskhanteraren för att hitta den och där formatera den. Nu ser jag i alla fall disken men det ligger inga mappar i den, ska det inte göra det som default?

Det som händer nu är att jag skapat en mapp som heter film och där lagt in ett par ISO filer. När jag startar Tvixen så kommer jag ju till menyn med Audio , Video m,m men min mapp med ISO filer ligger under alla flikar, hur kommer sig detta? Går i alla fall att spela upp filmerna men det är lite iriterande och man blir ju lite skraj att något ska vara fel.

Hoppas att någon kan hjälpa en noob som mig ;)

Postad 13 July 2008 - 20:49

Mr Ma9oo
  • Mr Ma9oo
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Hej,

Ny här på forumet och tyvärr handlar mitt första inlägg om problem. Köpte en Tvix idag samt en Western Digital 1TB SATA II Caviar GP (IntelliPower / 16MB Cache). Första problemet stötte jag på när jag skulle sätta in hårddisken som skulle vara så enkelt. Enligt manualen ska man se till att hårddisken är inställd som Master, hur gör man detta på en WD? finns ju inga "pins" som jag kan justera.

När jag satt in hårddisken och satte igång Tvixen så dök den inte upp av sig själv som det ska göra enligt manualen utan jag fick gå in i diskhanteraren för att hitta den och där formatera den. Nu ser jag i alla fall disken men det ligger inga mappar i den, ska det inte göra det som default?

Det som händer nu är att jag skapat en mapp som heter film och där lagt in ett par ISO filer. När jag startar Tvixen så kommer jag ju till menyn med Audio , Video m,m men min mapp med ISO filer ligger under alla flikar, hur kommer sig detta? Går i alla fall att spela upp filmerna men det är lite iriterande och man blir ju lite skraj att något ska vara fel.

Hoppas att någon kan hjälpa en noob som mig ;)

Om du formaterar disken så är den ju helt tom. Då finns det inga mappar på den som heter just film, musik osv. FÖr att komma till dina filmer så behöver du döpa dina mappar till Video, Audio, Photo och inte Film.

Postad 13 July 2008 - 21:14

Andl
  • Andl
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tack för snabbt svar. Riktigt skumt det här.

Jag var ju tvungen att formatera disken för att över huvud taget se den under den här datorn och kunna föra över filer. Skapade nu en mapp som heter Video och undermappar i den. När jag sätter på Tvixen syns nu undermapparna under video vilket är korrekt men under Audio m,m syns även video mappen och dess undermappar.

Postad 13 July 2008 - 22:10

Bengt the Baker
  • Bengt the Baker
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

hej på er! har ett jätte problem med min nya tvix 6500 hur kommer man åt sina hårddiskar på datorn från tvixen,har provat med det mesta som går att prova med typ manualer och info från dessa forum men inget hjälper.
genom min hårddisk i tvixen funkar det bra men med vilka inställningar har man för att streama filmer och musik
har provat både manualer och en halvhyfsad datakompis men inget funkar ,är det någon som vill hjälpa mig blir jag oerhört glad,finns det några guider eller nått???

Jag tror att rävarna vill ha lite mer kött på benen för att kunna rota i problemet. Några av punkterna som jag gått igenom när jag installerade min nyligen.

*Netshare (och då kolla att du referar till rätt mapp)
*Glöm inte att dela ut mapparna
*Öppna upp Gästkontot i Win XP

Själv fick jag inget att lira via DHCP utan fick manuellt konfigurera routern, dvs. tilldela Tvix:en och datorn en specifik IP-adress.

Då kör jag en laptop med en Laciedisk som körs trådlöst mot en D-Link-router som TP-kablas mot Tvixen. Dock har jag själv problem med att komma in i Tvixen via \\192.... (misstänker att det har att göra med att jag inte öppnat rätt portar i routern...) men det tänkte jag återkomma med när jag undersökt problemet mer noggrant. Dessutom blir det nog till att satsa på en disk direkt i Tvixen, blir alldeles för mycket spring mellan dator och vardagsrum som det är nu.

MEN... för att återgå till DIN fråga, berätta lite mer vad du testat och inte testat så blir det enklare att felsöka.

Redigerat av Bengt the Baker, 13 July 2008 - 22:11.

Postad 13 July 2008 - 22:35

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Tack för snabbt svar. Riktigt skumt det här.

Jag var ju tvungen att formatera disken för att över huvud taget se den under den här datorn och kunna föra över filer. Skapade nu en mapp som heter Video och undermappar i den. När jag sätter på Tvixen syns nu undermapparna under video vilket är korrekt men under Audio m,m syns även video mappen och dess undermappar.

Då har du skapat undermappar i de mapparna.

Alltså:

Skapa tre mappar på hårddisken i TViX:en (där G:\ kan vara E:\ eller någon annan enhet i din dator när du har TViX:en ansluten till den via USB-kabeln):

G:\Video
G:\Audio
G:\Photo

Genom detta har du säkerställt att när du trycker på "Audio" på fjärrkontrollen, så kommer du direkt in i Audio-mappen. Helt logiskt. Det är liksom bara en genväg dit. Här kommer det finurliga: i den mappen kan du skapa vilka mappar du vill. Vill du ha en mapp som heter Video, så kan du ha det. Vill du ha en mapp som heter "The Prodigy - Jilted Generation" i vilken du har albumet från The Prodigy, så har du det.

Förslagsvis så separerar du alltså allt material enligt de tre mapparna. Bilder i Photo-mappen, musik i Audio-mappen och filmfiler i Video-mappen. I dessa respektive mappar gör du undermappar som du själv tycker verkar bra. Musikmappen kanske du vill strukturera efter:

A
B
C
D
etc.

Eller så kör du efter genre:

Pop
Rock
Ambient
Techno
etc.

Eller så kör du direkt efter album:

Amos Lee - Supply and Demand
John Butler Trio - Sunrise Over Sea
Kings Of Convenience - Riot On An Empty Street
The Beatles - The Beatles (White Album)
etc.

Eller så kör du efter...

Du väljer alltså själv hur du vill strukturera. ;)

EDIT: Det var inte alls skumt att du var tvungen att formatera disken det första du gjorde. En del diskar är redan formaterade, en del andra är inte ens initerade, partitionerade eller formaterade etc. Det finns även flera sätt att formatera disken på, varför du har gjort rätt, även om du blev förvirrad. Case closed. ;)

Redigerat av sean.wiklund, 13 July 2008 - 22:37.

Postad 13 July 2008 - 22:37

Mr Ma9oo
  • Mr Ma9oo
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

När jag satte upp min disk så glömde jag bort att aktivera "Gäst" i adminverktyget för Win XP (detta förklaras i bruksen). Fick upp mapparna, men ingen rättighet att "titta" i dem.

Om du ska använda snabbknapparna måste mapparna heta specifikt AUDIO, VIDEO och PHOTO...

Jo men jag kör med en nätverksdisk och inte mot en dator. Jag har ställt in på min Lacie disk att gästkonto är aktiv. Men det fungerar inte ändå. Jag får bara upp en tom nätverksdisk trots att där ligger 1 TB filer.

Ang. Audio, Video, Photo så fungerar det på den interna disken.

Postad 13 July 2008 - 23:10

tjommen
  • tjommen
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Jag tror att rävarna vill ha lite mer kött på benen för att kunna rota i problemet. Några av punkterna som jag gått igenom när jag installerade min nyligen.

*Netshare (och då kolla att du referar till rätt mapp)
*Glöm inte att dela ut mapparna
*Öppna upp Gästkontot i Win XP

Själv fick jag inget att lira via DHCP utan fick manuellt konfigurera routern, dvs. tilldela Tvix:en och datorn en specifik IP-adress.

Då kör jag en laptop med en Laciedisk som körs trådlöst mot en D-Link-router som TP-kablas mot Tvixen. Dock har jag själv problem med att komma in i Tvixen via \\192.... (misstänker att det har att göra med att jag inte öppnat rätt portar i routern...) men det tänkte jag återkomma med när jag undersökt problemet mer noggrant. Dessutom blir det nog till att satsa på en disk direkt i Tvixen, blir alldeles för mycket spring mellan dator och vardagsrum som det är nu.

MEN... för att återgå till DIN fråga, berätta lite mer vad du testat och inte testat så blir det enklare att felsöka.

tack för du visar intresse för mitt bekymmer!! jag har delat ut mapparna ,man måste väl kunna dela ut hela disken?? har testat med att fylla i rätt ip nummer och pinga går bra men sen när det ska loggas in på disken så kommer inga mappar fram?? läste nått om gästkonto= vad är det hur funkar det,tvixen verkar va lite konstg jämnfört med N 35 an som jag hade innan.exakt vad fyllar man i i fältet ip server.det måste väl vara samma som man anger i netshare 2.01 typ E:\ och ip nummer datans ip typ 192.168.001.006

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.