Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 08 April 2016 - 21:11
Jo men jag vill ha minst två utstrålingspunkter i basen, man vill inte ha en bas som står och brummar i ett hörn.
Postad 11 April 2016 - 08:51
Man kan aldrig tjäna pengar på att köpa en vara...
Absolut! My bad
.
Men billigt var det....
Redigerat av genstruktur, 11 April 2016 - 08:51.
Postad 11 April 2016 - 10:39
Hmm, det säger min fru varje gång hon varit på stan:-oMan kan aldrig tjäna pengar på att köpa en vara...
Postad 11 April 2016 - 13:29
Gah, tänkte ju ta och bygga en till bas på ultimax 15 nu under våren, men det är ju superslut. 21e Juli till Parts express, och europe-audio som jag köpte förra från har inget datum (förmodligen ungefär samtidigt som parts-express)...
Postad 11 April 2016 - 13:35
Ganska bra med bas i nya SW.
Dock usel film...
Vad säger du, nya filmen var ju sviiiinbra jöh! ![]()
Postad 11 April 2016 - 15:34
Mina dör ganska omgående under 20hz o jag vill gärna fylla på under, så säg att jag skulle dela mina nuvarande vid 30-40hz o låta något passande gå ner under 20hz.
IB går tyvärr inte för jag har inte tillräckligt med volym.
Postad 11 April 2016 - 15:45
Hur mycket volym har du då? Jag kör med runt 1/2 av vad som skulle vara full IB och det fungerar utmärkt.
Postad 11 April 2016 - 16:15
Hur mycket volym har du då? Jag kör med runt 1/2 av vad som skulle vara full IB och det fungerar utmärkt.
Säg 3.5 kubik, kanske lite mer.
Men det gärna matcha dom befintliga subsen db-mässigt, eller i närheten iaf.
Postad 11 April 2016 - 16:43
Det kan nog vara i minsta laget för IB. Om du ska matcha ditt övriga system så lär det kräva rätt rejäla element. Däremot är ju inte 3500L fy skam om du utnyttjar det för platsbyggda slutna lådor.
Postad 11 April 2016 - 17:33
Tanken har slagit mig o det blir en utmaning men inte omöjlig.
en vän uppe i Göteborg spelar på ett större hornsystem som faller runt 30hz o han använder 2st underavstämda 21" som eq:as upp.
Jag tror dock inte att han når dom volymerna med musik som vi gör med film.
Postad 12 April 2016 - 07:38
En fråga, någon som har kört med flera subbar med olika lågpass?
Mina dör ganska omgående under 20hz o jag vill gärna fylla på under, så säg att jag skulle dela mina nuvarande vid 30-40hz o låta något passande gå ner under 20hz.
IB går tyvärr inte för jag har inte tillräckligt med volym.
enklast är ju att dela ett system helt och låta ett system ta tex 10-40hz och det andra 40-80hz så slipper man matcha så exakt.
jag har 2 olika typer av basar, transmission line och slutna som samarbetar så visst kan man dela ett bas system, mina går dock gemensamt mellan 14-45hz sen är det de slutna som tar ända upp till 135hz, problemet är att olika konstruktioner ger olika tidsförskjutningar och fas vridningar så man måste ha typ en miniDSP för att kunna tidsförskjuta och kunna sätta olika typer av filter/branthet till man fått dem matchade så det är inte jätte enkelt och man måste mäta får att se rätt/fel.
men om du ändå ska du ha nya tex slutna lådor med dina nuvarande lådor som går ner till 20hz känns det som du inte direkt vinner nåt på det, blir svårt att dubbel boosta slutna under 20hz dels för den egna dalande kurvan och även ännu mer för att matcha nivån med dina befintliga lådor.
men ända gången det är en fördel att göra detta är om man har någon speciell konstruktion som tex horn/TL eller andra effektiva lådor som är lågt avstämda och kan ge mer output/lägre dist än vad slutna lådor gör, så om du har plats för säg 2 st 800 liters lådor så kan du ha tex 2 st 15-18" i Transmission line lådor avstämda till ca 16hz (går ner till 13hz utan problem)
edit: kanske är enklast att göra ett helt nytt bas system där du tar bort dina nuvarande basar och gör nya slutna lådor som tar hand om hela registret istället.
Redigerat av dac83, 12 April 2016 - 07:59.
Postad 12 April 2016 - 08:02
enklast är ju att dela ett system helt och låta ett system ta tex 10-40hz och det andra 40-80hz så slipper man matcha så exakt.
jag har 2 olika typer av basar, transmission line och slutna som samarbetar så visst kan man dela ett bas system, mina går dock gemensamt mellan 14-45hz sen är det de slutna som tar ända upp till 135hz, problemet är att olika konstruktioner ger olika tidsförskjutningar och fas vridningar så man måste ha typ en miniDSP för att kunna tidsförskjuta och kunna sätta olika typer av filter/branthet till man fått dem matchade så det är inte jätte enkelt och man måste mäta får att se rätt/fel.
men om du ändå ska du ha nya tex slutna lådor med dina nuvarande lådor som går ner till 20hz känns det som du inte direkt vinner nåt på det, blir svårt att dubbel boosta slutna under 20hz dels för den egna dalande kurvan och även ännu mer för att matcha nivån med dina befintliga lådor.
men ända gången det är en fördel att göra detta är om man har någon speciell konstruktion som tex horn/TL eller andra effektiva lådor som är lågt avstämda och kan ge mer output/lägre dist än vad slutna lådor gör, så om du har plats för säg 2 st 800 liters lådor så kan du ha tex 2 st 15-18" i Transmission line lådor avstämda till ca 16hz (går ner till 13hz utan problem)
Delning och mätning är det minsta problemet.
21" som polaren kör med kan vara en väg om dom tål att eq:as under 20 men jag tror inte dom klarar av att hänga med volymmässigt.
Visst man kan använda 4st men då springer det iväg pengamässigt för dessa elementen är inte billiga.
Jag vet att 2242 fungerar klockrent ner till 20hz i MLTL horn, med annat val av element så borde det gå att komma ännu lägre.
Dessa är också ganska enkla att bygga. Platsmässigt är det på håret att jag får in något upp mot 800L.
Postad 12 April 2016 - 08:13
Delning och mätning är det minsta problemet.
21" som polaren kör med kan vara en väg om dom tål att eq:as under 20 men jag tror inte dom klarar av att hänga med volymmässigt.
Visst man kan använda 4st men då springer det iväg pengamässigt för dessa elementen är inte billiga.
Jag vet att 2242 fungerar klockrent ner till 20hz i MLTL horn, med annat val av element så borde det gå att komma ännu lägre.
Dessa är också ganska enkla att bygga. Platsmässigt är det på håret att jag får in något upp mot 800L.
du måste i så fall ta en befintlig konstruktion horn/transmission och förlänga den för att få lägre avstämmning.
men jag tycker 2-4 såna här i slutna lådor(ca 120-180liter st) löser egentligen hela problemet och det tar inte så jätte mycket plats heller: http://stereointegri...4-18-subwoofer/
antagligen vill du behålla dina nuvarande basar men du ska nog överväga om det är värt det.
Postad 12 April 2016 - 08:30
du måste i så fall ta en befintlig konstruktion horn/transmission och förlänga den för att få lägre avstämmning.
men jag tycker 2-4 såna här i slutna lådor(ca 120-180liter st) löser egentligen hela problemet och det tar inte så jätte mycket plats heller: http://stereointegri...4-18-subwoofer/
antagligen vill du behålla dina nuvarande basar men du ska nog överväga om det är värt det.
Något liknande alt MLTL/Tappat horn dom sistnämnda kan gräva riktigt djupt utan att bli gigantiska.
Väljer man 10"-12" så bliver dom inte mycket bredare än vad elementen är.
Nästa grej bliver hur rusan jag ska lyckas få in det i väggen utan att riva ner allt, limmet har ju för tusen precis torkat ![]()
Postad 12 April 2016 - 16:13
Något liknande alt MLTL/Tappat horn dom sistnämnda kan gräva riktigt djupt utan att bli gigantiska.
Väljer man 10"-12" så bliver dom inte mycket bredare än vad elementen är.
Nästa grej bliver hur rusan jag ska lyckas få in det i väggen utan att riva ner allt, limmet har ju för tusen precis torkat
hur är det att stämma av dina nuvarande lådor lite lägre, alltså förlänga basreflex rören?
Postad 12 April 2016 - 17:43
hur är det att stämma av dina nuvarande lådor lite lägre, alltså förlänga basreflex rören?
+
Så långt har jag inte tänkt ens ![]()
Har inte en aning om hur dom kommer reagera så det får testas!
Jag fullkomligt Älskar subarna, hög känslighet o kan med lätthet användas upp till 200hz.
Och så kan dom spela högt som S-tan utan att säcka ihop eller förlora kontroll.
Dock inte under 20hz.
Postad 13 April 2016 - 22:40
Känns inte riktigt som så.
De hänvisar till Parts-express.com för att köpa deras drivers, men väl där så står de som "no longer available"...
Postad 14 April 2016 - 03:39
Läste någonstans att dom själva hade hand om försäljningen vilket känns motsägelsefullt med vad som står på deras hemsida.
Dom har haft problem förr, hoppas dom överlever för jag är lite sugen på deras värsting.
Vissa av dom mindre finns att hitta hos PE men ingen av dom större.
Postad 14 April 2016 - 06:15
Skickade ett mail i början på oktober 2015 och fick det här svaret dock har jag inte hört något mer efteråt
-----
Hello *****,
Postad 14 April 2016 - 16:16
Dom har haft problem förr, hoppas dom överlever för jag är lite sugen på deras värsting.
LMS 5400 Ultra 18"?
Postad 14 April 2016 - 18:44
LMS 5400 Ultra 18"?
Hörde något om att du ville låna ut dina extra LMS till mig?
Postad 14 April 2016 - 18:50
Kan jag väl göra. Men då måste jag hinna slå ihop nåt av min hög 10-tummare först.
Vill inte vara utan bas i köket.
Leverans ingår dock inte. Försök få in dom två lådorna i din microbil som du skryter om att den är så stor!! ![]()
Redigerat av Bakerman, 14 April 2016 - 18:50.
Postad 15 April 2016 - 07:34
Inte en aning, frakten är ju inte att leka med heller, men Tc verkar vara vilande för tillfället och PE har dom inte hemma.
Postad 15 April 2016 - 07:46
Ett par sådana här i horn stonkar på ganska bra med.
http://www.parts-exp...woofer--293-658
Men då måste jag såga itu min fina baffelvägg annars får jag inte in dom.
Postad 15 April 2016 - 07:48
Kan jag väl göra. Men då måste jag hinna slå ihop nåt av min hög 10-tummare först.
Vill inte vara utan bas i köket.
Leverans ingår dock inte. Försök få in dom två lådorna i din microbil som du skryter om att den är så stor!!
Den sväljer mer än vad man kan tro lille Corsan
Ställde frågan mest på skämt, men Kurt frågade mig vad jag hade för subbar IOM att mina kommande frontar kommer spela i vardagsrummet ett bra tag.
Hur stora är lådorna?
Postad 15 April 2016 - 07:53
Lägg gärna ut en bild när du har packat in basarna och lådorna i Corsan.Den sväljer mer än vad man kan tro lille Corsan
Ställde frågan mest på skämt, men Kurt frågade mig vad jag hade för subbar IOM att mina kommande frontar kommer spela i vardagsrummet ett bra tag.
Hur stora är lådorna?
Postad 15 April 2016 - 08:23
Fick ragga rätt på en gammal eskort (s) när jag skulle frakta hem mina subs. Bagarns borde vara ungefär lika stora så Ja vi vill se bild ![]()

Postad 15 April 2016 - 08:52
Skulle du inte bygga egna bejsers?Hörde något om att du ville låna ut dina extra LMS till mig?
Skulle vara kul med nån i närheten med IB som jag kunde lyssna på. Erbjuder mig att hjälpa dig lite om det behövs, bor ju bara ett par hundra meter från dig.
Postad 15 April 2016 - 12:11
Fick ragga rätt på en gammal eskort (s) när jag skulle frakta hem mina subs. Bagarns borde vara ungefär lika stora så Ja vi vill se bild
Då skiter det sig rätt ordentligt
Biorummet får snällt vänta, det är annat som behöver prioriteras innanSkulle du inte bygga egna bejsers?
Skulle vara kul med nån i närheten med IB som jag kunde lyssna på. Erbjuder mig att hjälpa dig lite om det behövs, bor ju bara ett par hundra meter från dig.
Har ju fyra 15" som ligger här, men deras lådor behöver vara sjukt stora för att komma till sin rätt.
Redigerat av Evil Homer, 15 April 2016 - 13:04.
Postad 15 April 2016 - 17:38
Extralådorna är betydligt mindre än dom jag har i biorummet.
Måttade på den i köket nu, och den är 57x57x71 cm.
Se till att koppla in ett rejält slutsteg i bilen också, så har du hyfsad bas på vägen hem!!
![]()
Redigerat av Bakerman, 15 April 2016 - 17:42.
Postad 15 April 2016 - 18:24
Om dom inte var större än så, släng in dom i bilen och kom hit lagom tills din whisky kommer vetja!
Har du någon bild så man kan förbereda frun på bestarna
Postad 15 April 2016 - 18:39
det var rejält små lådor. typ som mina basar, som jag har för mig är 58x58x72 ![]()
Postad 15 April 2016 - 19:35
Minst låda per konarea.
Snart nere på sunfire-nivåer.
Postad 15 April 2016 - 19:54
shit också, jag tror jag förlorar, mina TL 15":are är ca 54x54x194cm... (565 liter) :-)
Postad 15 April 2016 - 19:57
shit också, jag tror jag förlorar, mina TL 15":are är ca 54x54x194cm... (565 liter) :-)
Nja... Är dom verkligen 54x54...?
Har för mig att dom är runda? 54 i diameter kanske. STOOOOOR skillnad. ![]()
Mina rör var 60 cm i diameter. Och över två meter höga. ![]()
Mina LMS i biorummet tror jag är 60x50x95. ![]()
Redigerat av Bakerman, 15 April 2016 - 19:59.
Postad 15 April 2016 - 20:01
Pytte ju!
Om dom inte var större än så, släng in dom i bilen och kom hit lagom tills din whisky kommer vetja!
Läs igen. ![]()
Leverans ingår dock inte.
Postad 15 April 2016 - 21:14
Postad 15 April 2016 - 22:40
Ok, pratar vi små lådor och massa bas så åk och lyssna på devialet silver phantom. Det är garanterat haklapp för storleken, även om man heter bakerman!
Har RC dom inne?
Skulle ha kikat förbi dig någon dag och lyssnat på dina frontar också.
Du skulle ha fått kika förbi här igen också, har bytt subbar, vänt topparna upp och ned och gjort lite nya filter.
Är en helt annan anläggning nu tycker jag själv.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
69 bilder
61 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?