Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bildkalibrering

3789 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Calibrator - Deluxe edition (3-disc Box + blåfilterglasögon) (Övrigt) 0 (0) Inga priser
Samsung LE37S86BD (TV) 1 9.615384 (12) Inga priser
Digital Video Essentials (US) (Blu-ray) (Filmer) 2 8.749998 (43) Inga priser
Calibrite i1Display 2 (Hårdvarukalibratorer) 1 7.4 (4) Inga priser
Spears & Munsil HD Benchmark - 2nd Edition (US) (Blu-ray) (Filmer) 2 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55VT50Y (TV) 9 9.571428 (34) Inga priser
LG LS560T 47" TV - 47LS560T (TV) 7 7.76923 (12) Inga priser
Andersson LED6581FDC PVR (TV) 3 (0) Inga priser
LG LA965W 55" (TV) 9 9.549998 (19) Inga priser
Samsung J6275 40" LED TV - UE40J6275 (TV) 1 7.5 (1) Inga priser
Samsung Q60R 65" 4K Ultra HD QLED Smart TV - QE65Q60R (TV) 4 8.6 (4) Inga priser
Samsung The Frame 65" 4K QLED Smart TV - TQ65LS03DAUXXC (TV) 9 7 (4) 14 990:-
41 relaterade trådar
Panasonic PT-AT5000E (165 inlägg) 1 år sedan
Samsung PS50B551 (613 inlägg) 5 år sedan
En "OK" 65"-75" för 10k? (6 inlägg) 5 år sedan
Köpråd Philips 65PUS7354/12 Eller Samsung QE65Q60RATXXC (2 inlägg) 6 år sedan
Panasonic Plasma 2012 (5449 inlägg) 7 år sedan
QE65Q60R eller QE65Q6FN (9 inlägg) 7 år sedan
LG 55LA965W erfarenheter? (58 inlägg) 8 år sedan
Koppa in en Samsung UBD-K8500 i min LG 55LA965W och få 4K (4 inlägg) 9 år sedan
Nyheter 2015 (202 inlägg) 9 år sedan
* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 * (811 inlägg) 10 år sedan
Har inte LG 55LA965W ARC?? (10 inlägg) 10 år sedan
Digital Video Essentials HD Basics ? (43 inlägg) 10 år sedan
CCFL eller LED (1 inlägg) 10 år sedan
Ljudkvaliten i filmmusiken & konsärerna på Ultra HD Blu-ray skivor? (6 inlägg) 10 år sedan
Spears & Munsil High Definition Benchmark 2nd Edition (11 inlägg) 10 år sedan
Inställningar för LG 55LA965W? (8 inlägg) 10 år sedan
Vilken inställning för sport? (27 inlägg) 11 år sedan
Bättre TV än tx-p55vt50? (1 inlägg) 11 år sedan
Epson lanserar nya projektorer (1011 inlägg) 11 år sedan
Faktatråd (193 inlägg) 11 år sedan
Input lag - varning, LG 4K (9 inlägg) 11 år sedan
LG 55LB671V eller 55LA860w ? (5 inlägg) 12 år sedan
Mellandagsrea 2013 (197 inlägg) 12 år sedan
Andersson LED6581FDC (7 inlägg) 13 år sedan
LG 47LS560T Ljusläckage. (3 inlägg) 13 år sedan
HDMI in i TV, Optisk ut, surround? (4 inlägg) 13 år sedan
LG 47LS560T - Billig men ej så populär "led" tv? (25 inlägg) 13 år sedan
Ni som har en PS64E8005 är ni nöjda? (22 inlägg) 13 år sedan
Vad är skillnaden mellan LG 47LS560T VS LG 47LS5600? (4 inlägg) 13 år sedan
Optoma HD23 & HD230X (17 inlägg) 13 år sedan
LG LED-TV 47LS5600 är den bra? (6 inlägg) 13 år sedan
Kalibreringsvideo ? (19 inlägg) 13 år sedan
Kalibrera bilden - klarar man detta som glad amatör? (2 inlägg) 14 år sedan
Hur kalibrerar man på bästa sätt? (5 inlägg) 15 år sedan
Hur svårt ska det vara.. tusan.. (32 inlägg) 15 år sedan
Inställningar för LG 50" Plasma 50PK350N (5 inlägg) 15 år sedan
DVE (Digital Video Essentials) på blueray eller dvd ? (41 inlägg) 16 år sedan
Samsungs nya lcd-serier, S8, R8 och M8 (1960 inlägg) 16 år sedan
Samsung LE-37S86BDX (10 inlägg) 17 år sedan
Vilken tv < 10000 kr (32 inlägg) 18 år sedan
problem: x264 från dator till tv (3 inlägg) 18 år sedan

Postad 09 December 2018 - 18:17

Lindrian
  • Lindrian
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Nu när jag åter igen pillade lite med HCFR blir jag bara mer förvirrad. Jag insåg nu att HCFR per default inte inkluderar gamma i felberäkningen, och nu vart min kalibrering inte alls rätt längre. Gamman är helt katastrofal, och jag vet inte riktigt hur jag ska ordna den.

Berör OLED Light gamman, eller är den irrelevant?

Hade nån kunnat förklara lite hur jag ska gå till väga för att kalibrera TVn egentligen? Känns som jag bara gissar mig fram.

I dagsläget ser processen ut såhär:

1) Kalibrera 2pt, med 5% grå och 100% grå.

2) Kalibrera 20pt, börjar på 100% och arbetar mig ner till 5%.

Men hur man ska modifiera de olika värdena har jag ingen aning om.

Min gissning är:

Om jag har för hög gamma på en given IRE så ska jag sänka värden tills jag kommer rätt, annars öka?

Redigerat av Lindrian, 09 December 2018 - 18:18.

Postad 09 December 2018 - 18:20

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Skälet till varför gamman är så katastrofal är med stor sannolikhet för att 20-stegs systemet, som sagt, är trasigt. Du kan inte åstadkomma en korrekt gråskala genom att kompensera alla 20 värden med det reglaget och det enda du kan göra åt gamman är att välja mellan 1.9, 2.2 och 2.4/BT.1886 (om inte LG har lagt till något mer läge). Försöker man kompensera de felen som TV:n gör med de reglagen slutar man oftast med betydligt sämre resultat, även om mätningarna kanske verkar lovande.

Du mäter väl inte enbart 5 och 100IRE när du kalibrerar med två-stegs? Du skall mäta flera värden i gråskalan, gärna i 11 eller 21 steg. 2-stegs reglaget påverkar ju hela gråskalan och är i stort sett det enda som är värt att fibbla med när man kalibrerar vitbalansen på en LG utifrån min erfarenhet...

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 09 December 2018 - 18:23.

Postad 09 December 2018 - 18:33

Lindrian
  • Lindrian
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Skälet till varför gamman är så katastrofal är med stor sannolikhet för att 20-stegs systemet, som sagt, är trasigt. Du kan inte åstadkomma en korrekt gråskala genom att kompensera alla 20 värden med det reglaget och det enda du kan göra åt gamman är att välja mellan 1.9, 2.2 och 2.4/BT.1886 (om inte LG har lagt till något mer läge). Försöker man kompensera de felen som TV:n gör med de reglagen slutar man oftast med betydligt sämre resultat, även om mätningarna kanske verkar lovande.

Du mäter väl inte enbart 5 och 100IRE när du kalibrerar med två-stegs? Du skall mäta flera värden i gråskalan, gärna i 11 eller 21 steg. 2-stegs reglaget påverkar ju hela gråskalan och är i stort sett det enda som är värt att fibbla med när man kalibrerar vitbalansen på en LG utifrån min erfarenhet...

Är du säker på detta? Jag lyckas inte hitta något om det på diverse reviews, vilket jag tycker de borde nämnt om det var sant? Rtings kalibrerade sin OLED och fick ordning på såväl färg som gamma, eller missar jag nåt?

Hur menar du jag ska köra flera värden? Jag brukar utgå från 5 och 100, sen kanske kolla 30/80 så det inte ser helt galet ut. Men jag kanske har missförstått hur det ska användas?

Postad 09 December 2018 - 18:46

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Baserat på mina egna iakttagelser och även vad jag har läst från b.la. Ringblixt är jag tämligen säker på att 20-stegssystemet på LG:n inte funkar som det ska. Samma fenomen ser man tydligt på de flesta - nästan alla - 10-stegssystem också. Den precisionen som krävs för ett fungerande 10-stegssystem eller mer är helt enkelt inte närvarande på konsumentprodukter. Naturligtvis kan man prova sig fram och se vad som går att åstadkomma, men det är ett klassiskt nybörjarmisstag att försöka pricka rätt på alla tjugo steg och missa hur illa gråskalerampen troligtvis ser ut. Det kanske inte syns på mätningarna men vid konsumentbruk så syns det på två röda.

Såvida du inte kan ändra de matematiska formlerna för skärmen hur EOTF hanteras, så kan du inte heller kalibrera gamman. Det du ser är helt enkelt det du får.

När du kalibrerar vitbalansen i 2-steg bör du mäta åtminstone tio eller elva steg av gråskalan (på OLED är svärtan generellt sett onödig att mäta). I båda nämnda fall mäter du med intervall på 10% amplitud och kollar hur grafen blir. Säkerställ gärna med hur dina egna ögon uppfattar gråskalan och försök se sambanden. Börja därefter justera vitbalansen för högdagrarna (jag mäter oftast vid 80% beroende på displayteknik) och när du fått det till en bra nivå mäter du om gråskalan för att se hur det har påverkat helheten. Om du har undvikit att addera fel så kan du fortsätta med lågdagrarna (där jag i regel mäter vid 30% amplitud) och mät om gråskalan igen när du har fått det hela till en bra nivå. Troligtvis har du då adderat något fel, även om helhet fortfarande förmodligen är bättre än när du började, och agera därefter.

Och håll koll på gråskalerampen med dina egna ögon också. Det blir lätt att man fokuserar på att få perfekta mätresultat men glömmer snabbt bort vilken verkan som ytterst små skillnader har på slutresultatet när man faktiskt använder bildvisaren. Ser själv ingen poäng i att spendera timmar på att finjustera en pytteliten nyans av ljus-ljusgrått på gråskalan som ingen någonsin kommer att kunna se vid faktiskt material.

Såvida din C8:a inte är trasig har jag faktiskt svårt att tänka mig att du ens kommer behöva använda 20-stegsreglagen för att åstadkomma ett bra resultat, både i mån av den faktiska bilden och mätningarna.

Jag vill dock påpeka att jag inte vet hur arbetsflödena ser ut i HCFR då jag i princip uteslutande arbetar med CalMAN.

Postad 09 December 2018 - 19:09

Lindrian
  • Lindrian
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Baserat på mina egna iakttagelser och även vad jag har läst från b.la. Ringblixt är jag tämligen säker på att 20-stegssystemet på LG:n inte funkar som det ska. Samma fenomen ser man tydligt på de flesta - nästan alla - 10-stegssystem också. Den precisionen som krävs för ett fungerande 10-stegssystem eller mer är helt enkelt inte närvarande på konsumentprodukter. Naturligtvis kan man prova sig fram och se vad som går att åstadkomma, men det är ett klassiskt nybörjarmisstag att försöka pricka rätt på alla tjugo steg och missa hur illa gråskalerampen troligtvis ser ut. Det kanske inte syns på mätningarna men vid konsumentbruk så syns det på två röda.

Såvida du inte kan ändra de matematiska formlerna för skärmen hur EOTF hanteras, så kan du inte heller kalibrera gamman. Det du ser är helt enkelt det du får.

När du kalibrerar vitbalansen i 2-steg bör du mäta åtminstone tio eller elva steg av gråskalan (på OLED är svärtan generellt sett onödig att mäta). I båda nämnda fall mäter du med intervall på 10% amplitud och kollar hur grafen blir. Säkerställ gärna med hur dina egna ögon uppfattar gråskalan och försök se sambanden. Börja därefter justera vitbalansen för högdagrarna (jag mäter oftast vid 80% beroende på displayteknik) och när du fått det till en bra nivå mäter du om gråskalan för att se hur det har påverkat helheten. Om du har undvikit att addera fel så kan du fortsätta med lågdagrarna (där jag i regel mäter vid 30% amplitud) och mät om gråskalan igen när du har fått det hela till en bra nivå. Troligtvis har du då adderat något fel, även om helhet fortfarande förmodligen är bättre än när du började, och agera därefter.

Och håll koll på gråskalerampen med dina egna ögon också. Det blir lätt att man fokuserar på att få perfekta mätresultat men glömmer snabbt bort vilken verkan som ytterst små skillnader har på slutresultatet när man faktiskt använder bildvisaren. Ser själv ingen poäng i att spendera timmar på att finjustera en pytteliten nyans av ljus-ljusgrått på gråskalan som ingen någonsin kommer att kunna se vid faktiskt material.

Såvida din C8:a inte är trasig har jag faktiskt svårt att tänka mig att du ens kommer behöva använda 20-stegsreglagen för att åstadkomma ett bra resultat, både i mån av den faktiska bilden och mätningarna.

Jag vill dock påpeka att jag inte vet hur arbetsflödena ser ut i HCFR då jag i princip uteslutande arbetar med CalMAN.

Intressant.

Vilket arbetsflöde i calman rekommenderar du? Om jag minns rätt har de en dropdown man kan välja när man 2-punktskalibrerar, men minns inte det fungerar som du nämner ovan.

Postad 09 December 2018 - 19:14

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Jag brukar använda SI (System integrator) Advanced när jag är anlitad åt klienter eller kalibrerar för eget bruk, vilket omfattar pre-cal (mätning av gråskala samt färgomfång före kalibrering), färgtemperatur, gamma, två-stegs vitbalans, gråskala etc. i individuella steg. I vissa fall använder jag monitor calibration om det gäller en datorskärm från exempelvis HP eller Eizo, alternativt en Mac.

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 09 December 2018 - 19:15.

Postad 09 December 2018 - 19:15

Lindrian
  • Lindrian
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Jag brukar använda SI (System integrator) Advanced när jag är anlitad åt klienter, vilket omfattar pre-cal (mätning av gråskala samt färgomfång före kalibrering), färgtemperatur, gamma, två-stegs vitbalans, gråskala etc. i individuella steg.

Men om 20-steg är trasig (eller inte tillräckligt bra i konsumenthårdvara) - gör du den ändå?

Om jag anställt dig för att kalibrera min OLED t.ex.

Postad 09 December 2018 - 19:16

Bagerth
  • Bagerth
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Är du säker på detta? Jag lyckas inte hitta något om det på diverse reviews, vilket jag tycker de borde nämnt om det var sant? Rtings kalibrerade sin OLED och fick ordning på såväl färg som gamma, eller missar jag nåt?

Hur menar du jag ska köra flera värden? Jag brukar utgå från 5 och 100, sen kanske kolla 30/80 så det inte ser helt galet ut. Men jag kanske har missförstått hur det ska användas?

Jag är en hobbykalibrerare, och jag kan berätta hur jag gick tillväga för att kalibrera min OLED som jag är mycket tillfreds med.

1. Fixa basinställningar; Brightness, Contrast och ta bort alla bildförbättrare.
2. Mät IR 100, och justera OLED Brightness tills du når önskad ljusstyrka (i mitt fall 120-130).
3. Mär IR30, ställ in R och B på låg tills det är bra
4. Mät IR80, ställ in R och B på hög tills det är bra
Repetera 3 och 4 tills båda är bra
5. Mät IR i stegen 10, 20, ..., 100.
6. Justera låg tills 10 är bättre.
Repetera 5 och 6 tills det är bra
7. Justera hög tills 100 är bättre.
Repetera 5 och 7 tills det är bra
Går det inte att få till utan att justera G, justera G helt enkelt.
Avsluta med att kolla 1 och 2.

Postad 09 December 2018 - 19:49

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Men om 20-steg är trasig (eller inte tillräckligt bra i konsumenthårdvara) - gör du den ändå?

Om jag anställt dig för att kalibrera min OLED t.ex.

Nej, jag rör inte 20-steg på en LG. Det resultatet som uppnås mha de reglagen håller inte måtten för en kalibrering som jag själv skulle vilja underteckna med min egna signatur.

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 09 December 2018 - 20:04.

Postad 09 December 2018 - 20:04

Lindrian
  • Lindrian
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Nej, jag rör inte 20-steg på en LG. Det resultatet som uppnås de reglagen håller inte måtten för en kalibrering som jag själv skulle vilja underteckna med min egna signatur.

Hmm, okej. Detta låter märkligt, för jag ser inget nämn på varken rtings eller hdtvtest, som jag båda tror hade nämnt nåt iaf.

Rör du några 20-steg hos någon konsument-TV då? Eller är alla lika undermåliga?

Jag är en hobbykalibrerare, och jag kan berätta hur jag gick tillväga för att kalibrera min OLED som jag är mycket tillfreds med.

1. Fixa basinställningar; Brightness, Contrast och ta bort alla bildförbättrare.
2. Mät IR 100, och justera OLED Brightness tills du når önskad ljusstyrka (i mitt fall 120-130).
3. Mär IR30, ställ in R och B på låg tills det är bra
4. Mät IR80, ställ in R och B på hög tills det är bra
Repetera 3 och 4 tills båda är bra
5. Mät IR i stegen 10, 20, ..., 100.
6. Justera låg tills 10 är bättre.
Repetera 5 och 6 tills det är bra
7. Justera hög tills 100 är bättre.
Repetera 5 och 7 tills det är bra
Går det inte att få till utan att justera G, justera G helt enkelt.
Avsluta med att kolla 1 och 2.

Alright. Vad kör du för test-mönster? Med eller utan APL? Blev tipsad innan om att ha 20% i bakgrunden, men vet inte om det är bra eller dåligt när man kalibrerar en OLED.

Postad 09 December 2018 - 20:12

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Hmm, okej. Detta låter märkligt, för jag ser inget nämn på varken rtings eller hdtvtest, som jag båda tror hade nämnt nåt iaf.

Rör du några 20-steg hos någon konsument-TV då? Eller är alla lika undermåliga?

Halva poängen med att vara bildkalibrerare är att upptäcka och vara detektiv på egen hand istället för att förlita sig på någon annans utsago eller brist på. När jag kollar på Rtings grafer och inställningar blir jag faktiskt rentav mörkrädd. Att tvinga en stackars OLED-TV från LG följa power law 2.2 så hårt som de försöker lär ju inte ha några direkta positiva effekter på slutresultatet... :D

Mig veterligen finns specifikt 20-steg enbart på LG, medan 10-steg förekommer på Samsung, Sony och Panasonic. Sistnämnda har jag jobbat med ett par apparater av och ibland kan man justera 10-steg utan att sabba bilden. Dock görs det i så fall med försiktighet och i regel finns det ingen större poäng i det då 2-stegs redan är tillräckligt bra i nästan alla fall.

Alla referensmonitorer som jag har jobbat med från Sony, Panasonic, Ikegami etc. har alla haft 2-stegs vitbalans. Det gäller även dom med nypris vid sexsiffriga summor. Där finns det väldigt sällan något behov av mer steg än så när man kalibrerar gråskalan, vilket inte är så konstigt då skärmarna är gjorda för ändamål där återgivningen behöver vara på topp.

Postad 09 December 2018 - 20:27

Lindrian
  • Lindrian
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Halva poängen med att vara bildkalibrerare är att upptäcka och vara detektiv på egen hand istället för att förlita sig på någon annans utsago eller brist på. När jag kollar på Rtings grafer och inställningar blir jag faktiskt rentav mörkrädd. Att tvinga en stackars OLED-TV från LG följa power law 2.2 så hårt som de försöker lär ju inte ha några direkta positiva effekter på slutresultatet... :D

Mig veterligen finns specifikt 20-steg enbart på LG, medan 10-steg förekommer på Samsung, Sony och Panasonic. Sistnämnda har jag jobbat med ett par apparater av och ibland kan man justera 10-steg utan att sabba bilden. Dock görs det i så fall med försiktighet och i regel finns det ingen större poäng i det då 2-stegs redan är tillräckligt bra i nästan alla fall.

Alla referensmonitorer som jag har jobbat med från Sony, Panasonic, Ikegami etc. har alla haft 2-stegs vitbalans. Det gäller även dom med nypris vid sexsiffriga summor. Där finns det väldigt sällan något behov av mer steg än så när man kalibrerar gråskalan, vilket inte är så konstigt då skärmarna är gjorda för ändamål där återgivningen behöver vara på topp.

Intressant. Då kanske jag ska ge det ett försök att skippa 20-punkter och testa enbart ändra 2-punkters.

Är metoden följande:

Mät 80%, och korrigera high. Kör en read series på calman och se hur felet har ändrats. Mät sedan 30% och läs skalan igen, och se hur felet ändrats. Upprepa detta tills det ser så bra ut som möjligt, och felet är så litet som möjligt.

Har jag förstått det rätt?

Postad 09 December 2018 - 20:34

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Det är väl ungefär så, även om jag gärna poängterar att jag mäter hela gråskalan (eller ja, tio steg av den åtminstone :D) innan jag ändrar high vid 80%. Därefter mäter jag samma tio steg igen, kollar efter fel, går vidare med lågdagrar som jag ändrar vid 30% (i regel), mäter de tio stegen, åtgärdar fel etc. Det är en dragkamp och mycket handlar om att lära sig förstå hur bildvisaren i sig beter sig. Som sagt, titta på gråskaleramper också med dina egna ögon och fokusera inte enbart på mätningarna. Det blir lätt att man tappar fokus annars, vilket även händer mig. :)

Det är lätt att man frestas av alla reglagen som LG erbjuder men baserat på min egna erfarenhet är det egentligen de mest simpla justeringarna som gör bäst ifrån sig och när man väl har lyckats med det så får man en bildvisare som gör väldigt bra ifrån sig - framförallt om man tar in prislappen i ekvationen. Alla mätningar kommer inte att hamna prick rätt och perfekta kalibreringar finns inte. Fokusera istället på att flytta felen till de nivåerna där de märks av som minst samtidigt som du försöker undvika att introducera nya fel.

Postad 09 December 2018 - 20:36

Bagerth
  • Bagerth
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Alright. Vad kör du för test-mönster? Med eller utan APL? Blev tipsad innan om att ha 20% i bakgrunden, men vet inte om det är bra eller dåligt när man kalibrerar en OLED.

Jag kör med ett litet test window (20 eller 25%) och då spelar det ingen roll vad APL är ställt på.

”ABL: LG's OLED TVs also dim when more than 60% of the picture is bright.
APL (average picture level)/ABL (auto-brightness limiter”

Jag kör AVC HD:s testmönster.

Redigerat av Bagerth, 09 December 2018 - 20:38.

Postad 09 December 2018 - 20:39

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0
Jag körde 80/20 för men har börjat köra 70/30 faktiskt och tycker jag fortare kommer igång så.

q9fn har 20-stegs vitbalans. Ser ut att fungera i SDR men gör absolut ingen nytta i HDR.

Postad 09 December 2018 - 20:44

Lindrian
  • Lindrian
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Det är väl ungefär så, även om jag gärna poängterar att jag mäter hela gråskalan (eller ja, tio steg av den åtminstone :D) innan jag ändrar high vid 80%. Därefter mäter jag samma tio steg igen, kollar efter fel, går vidare med lågdagrar som jag ändrar vid 30% (i regel), mäter de tio stegen, åtgärdar fel etc. Det är en dragkamp och mycket handlar om att lära sig förstå hur bildvisaren i sig beter sig. Som sagt, titta på gråskaleramper också med dina egna ögon och fokusera inte enbart på mätningarna. Det blir lätt att man tappar fokus annars, vilket även händer mig. :)

Det är lätt att man frestas av alla reglagen som LG erbjuder men baserat på min egna erfarenhet är det egentligen de mest simpla justeringarna som gör bäst ifrån sig och när man väl har lyckats med det så får man en bildvisare som gör väldigt bra ifrån sig - framförallt om man tar in prislappen i ekvationen. Alla mätningar kommer inte att hamna prick rätt och perfekta kalibreringar finns inte. Fokusera istället på att flytta felen till de nivåerna där de märks av som minst samtidigt som du försöker undvika att introducera nya fel.

Tack för dina utförliga svar.

Hur går du till väga för att få rätt på brightness & contrast i inställningarna? De inställningarna som typiskt ligger "längst fram" i menyn. Jag hade bara lämnat mina på default, men jag misstänker dessa väger in mycket på vitbalansen.

Postad 09 December 2018 - 20:55

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 1

Svart- respektive vitnivå (vilket ljusstyrka och kontrast också innebär att man ändrar) är inte så mycket konstigare på en LG OLED än vilken annan normalt fungerande bildvisare som helst. Sätt ljusstyrkan så att svartnivån klipper rätt, vilket i videosammanhang är 16 varav 17 skall vara synlig. Däremot kan det vara lite väl stora samt små skillnader mellan olika värden i ljusstyrkan på LG:s TV-apparater. Går man mellan vissa värden händer inte så mycket men höjer man ljusstyrkan ytterligare ett snäpp så blir skillnaderna betydligt större. Oftast är det svårt att få tillräckligt bra täckning av de mörkaste lågdagrarna utan att höja svärtan så man får försöka göra en egen avvägning om vilken kompromiss man tycker funkar bäst. Personligen har jag i princip alltid valt att låta svärtan ligga på lägsta nivå och helt enkelt offra lite av lågdagrarna på LG.

När du ändrar kontrast ska du sätta nivån så att 254 fortfarande syns, även om du använder videonivåer. 255 skall vara vitt.

Postad 09 December 2018 - 21:08

Lindrian
  • Lindrian
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Svart- respektive vitnivå (vilket ljusstyrka och kontrast också innebär att man ändrar) är inte så mycket konstigare på en LG OLED än vilken annan normalt fungerande bildvisare som helst. Sätt ljusstyrkan så att svartnivån klipper rätt, vilket i videosammanhang är 16 varav 17 skall vara synlig. Däremot kan det vara lite väl stora samt små skillnader mellan olika värden i ljusstyrkan på LG:s TV-apparater. Går man mellan vissa värden händer inte så mycket men höjer man ljusstyrkan ytterligare ett snäpp så blir skillnaderna betydligt större. Oftast är det svårt att få tillräckligt bra täckning av de mörkaste lågdagrarna utan att höja svärtan så man får försöka göra en egen avvägning om vilken kompromiss man tycker funkar bäst. Personligen har jag i princip alltid valt att låta svärtan ligga på lägsta nivå och helt enkelt offra lite av lågdagrarna på LG.

När du ändrar kontrast ska du sätta nivån så att 254 fortfarande syns, även om du använder videonivåer. 255 skall vara vitt.

Tack för info.

Om jag låter ljusstyrkan vara på 50 (standard) så ser jag 19-20 blinka om jag kisar. Ökar jag ljusstyrkan till 56-58 så ser jag 17 men då tror jag bilden blir för ljus.

Kontrasten som är på 85 (standard) låter mig se upp till 248. Ska jag sänka kontrasten så jag ser hela vägen till 254?

Postad 09 December 2018 - 21:11

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Om källan är korrekt och du ser 17 först runt 56 så skall du ha ljusstyrkan på det. Och samma med kontrasten, sänk den tills du 254 är synligt. När nivåerna är korrekta kan du justera ljusflödet med "OLED-ljus", vilken inte påverkar var nivåerna klipper.

EDIT: Håll dock koll på svärtan när du ändrar ljusstyrkan.

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 09 December 2018 - 21:14.

Postad 09 December 2018 - 21:16

Lindrian
  • Lindrian
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Om källan är korrekt och du ser 17 först runt 56 så skall du ha ljusstyrkan på det. Och samma med kontrasten, sänk den tills du 254 är synligt. När nivåerna är korrekta kan du justera ljusflödet med "OLED-ljus", vilken inte påverkar var nivåerna klipper.

EDIT: Håll dock koll på svärtan när du ändrar ljusstyrkan.

Bra info.

Jag kollar på mp4 via usb, har även testat över hdmi och det ser likadant ut. Men känns enklare att köra usbn.

På vilket sätt kan jag hålla koll på svärtan? Dra igång nån film och kika eller?

Postad 09 December 2018 - 21:19

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Eftersom LG:n har lite tveksam precision i de allra mörkaste lågdagrarna är det lätt hänt att svärtan blir något förhöjd när man försöker klippa nivåerna helt rätt, men om du kan behålla en mycket bra svärta och samtidigt ha täckning vid 17 så är det superbt.

Postad 09 December 2018 - 21:23

Lindrian
  • Lindrian
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Eftersom LG:n har lite tveksam precision i de allra mörkaste lågdagrarna är det lätt hänt att svärtan blir något förhöjd när man försöker klippa nivåerna helt rätt, men om du kan behålla en mycket bra svärta och samtidigt ha täckning vid 17 så är det superbt.

Ok. Men då kanske man kan nöja sig med strax över 17

Postad 09 December 2018 - 22:43

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Rtings har med all sannolikhet gjort bilden sämre, ja.

Postad 10 December 2018 - 00:03

Lindrian
  • Lindrian
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Såhär blev resultatet efter lite kalibrering med 20pt ikväll. Det ser bra ut i hcfr, men inte lika bra i verkligheten. Det är helt svart under 22 nu.

I övrigt verkar bilden vara bra, men svärtan blev avsevärt sämre, trots att jag höjde ljusstyrkan.

Vad jag märkte när jag enbart körde 2pt som @Filmsamlaren1 föreslog, så hade jag väldigt stora fel kring IRE5-15, de va för mörka.

Kan det vara en idé att köra 2pt, och sen åtgärda några specifika punkter på 20pt som är problematiska?

Bifogad fil(er)

Redigerat av Lindrian, 10 December 2018 - 00:13.

Postad 10 December 2018 - 06:46

TOOL
  • TOOL
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
När jag efter ca 10 timmars (lg77c8) användande stoppade i en testdisc i bluray spelaren för att kolla brightness/contrast så fick jag öka brightness till 58 för att kunna ana med näsan mot skärm för att se 17,tyckte jag kändes skumt så jag kollade då ire5 i fullskärm (vitbalans-ire5-mönster inre) upptäckte då att det var svarta moln väldigt ojämnt över hela skärmen,gjorde då en panelrensning (tar 1 timme) och då försvann ”molnen” och den blev betydligt mycket bättre/jämnare dock inte helt perfekt,gjorde en ny test med 17 och kunde nu ställa ned brightness till 52,har sedan dess pillat med brightness 52-54 samt 2p låg justeringar för att få fram lågdagrarna så bra som möjligt,igår när jag höll på med ca 100 timmars användning i ett totalt mörkt rum upptäckte jag att skärmen ”glöder” om jag använder brightness över 51,så i dags läge använder jag brightness 51 med 2p low r=0 g=-2 b=0 detta kan komma att ändra sig igen efter x antal timmar men tv`n drar sig mot orginalinställningarna vilket ju är bra.

Så gör en panelrensning o prova igen.

Redigerat av TOOL, 10 December 2018 - 09:09.

Postad 10 December 2018 - 09:17

superjohan
  • superjohan
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Ja, man måste ha brightness på 50. Annars försvinner "svartssvart". Din lösning att sänka grön är jag lite skeptisk mot..

När jag efter ca 10 timmars (lg77c8) användande stoppade i en testdisc i bluray spelaren för att kolla brightness/contrast så fick jag öka brightness till 58 för att kunna ana med näsan mot skärm för att se 17,tyckte jag kändes skumt så jag kollade då ire5 i fullskärm (vitbalans-ire5-mönster inre) upptäckte då att det var svarta moln väldigt ojämnt över hela skärmen,gjorde då en panelrensning (tar 1 timme) och då försvann ”molnen” och den blev betydligt mycket bättre/jämnare dock inte helt perfekt,gjorde en ny test med 17 och kunde nu ställa ned brightness till 52,har sedan dess pillat med brightness 52-54 samt 2p låg justeringar för att få fram lågdagrarna så bra som möjligt,igår när jag höll på med ca 100 timmars användning i ett totalt mörkt rum upptäckte jag att skärmen ”glöder” om jag använder brightness över 51,så i dags läge använder jag brightness 51 med 2p low r=0 g=-2 b=0 detta kan komma att ändra sig igen efter x antal timmar men tv`n drar sig mot orginalinställningarna vilket ju är bra.

Så gör en panelrensning o prova igen.

Postad 10 December 2018 - 09:55

TOOL
  • TOOL
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Jag har ingen glödande skärm vid 51,grönt sänk pga rgb balans se mätningen.

Bifogad fil(er)

Postad 10 December 2018 - 11:08

Lindrian
  • Lindrian
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Ja, man måste ha brightness på 50. Annars försvinner "svartssvart". Din lösning att sänka grön är jag lite skeptisk mot..

Okej, då kanske jag ska sänka den till 50 igen och kalibrera på nytt, och kanske öka luminance på IRE5 istället?

Postad 10 December 2018 - 11:18

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Öh... du beskrev i ditt inlägg med graferna att svart klippte vid 22 vilket är helt galet. Förmodligen har du dragit alldeles för mycket i offset någonstans på vägen och orsakat fel nivåklippning.

Jag tror helt enkelt att du gör det hela mycket svårare än vad det är, samt att du förväntar dig bättre resultat från LG:n än vad den är kapabel till.

Välj ISF-profil, sätt skärpan på noll, välj "standard" för färgomfång, inaktivera alla gimickfunktioner och ta den gamman du vill använda. Sätt därefter ljusstyrka och kontrast så att nivåerna blir rätt, mät upp ljusflöde och justera OLED-ljus till den nivån du vill ha. Och sist tar du två-stegs vitbalans så att du får en tillräckligt jämnt gråskala som sett till helheten siktar mot D65 skapligt bra - vilket den absolut kan göra. Efter det är det en bättre idé att nöja sig än att försöka få till mätningar som bilden inte alls kan leva upp till.

Detta baserar jag som sagt på min egna erfarenhet från LG:s apparater, inklusive min egna OLED som både jag och en ISF-certifierad kalibrerare har gett sig på. Jag är dock anlitad för att kalibrera specifikt en 55C8 vilket förmodligen blir av före jul, så jag kan återkomma med min uppfattning om den specifika TV:n och kanske komma med ett mer formellt råd.

Postad 10 December 2018 - 11:30

Lindrian
  • Lindrian
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Öh... du beskrev i ditt inlägg med graferna att svart klippte vid 22 vilket är helt galet. Förmodligen har du dragit alldeles för mycket i offset någonstans på vägen och orsakat fel nivåklippning.

Jag tror helt enkelt att du gör det hela mycket svårare än vad det är, samt att du förväntar dig bättre resultat från LG:n än vad den är kapabel till.

Välj ISF-profil, sätt skärpan på noll, välj "standard" för färgomfång, inaktivera alla gimickfunktioner och ta den gamman du vill använda. Sätt därefter ljusstyrka och kontrast så att nivåerna blir rätt, mät upp ljusflöde och justera OLED-ljus till den nivån du vill ha. Och sist tar du två-stegs vitbalans så att du får en tillräckligt jämnt gråskala som sett till helheten siktar mot D65 skapligt bra - vilket den absolut kan göra. Efter det är det en bättre idé att nöja sig än att försöka få till mätningar som bilden inte alls kan leva upp till.

Detta baserar jag som sagt på min egna erfarenhet från LG:s apparater, inklusive min egna OLED som både jag och en ISF-certifierad kalibrerare har gett sig på. Jag är dock anlitad för att kalibrera specifikt en 55C8 vilket förmodligen blir av före jul, så jag kan återkomma med min uppfattning om den specifika TV:n och kanske komma med ett mer formellt råd.

Tack, det hade uppskattats.

Jag vet du förespråkar att inte röra 20pt, men hur ska jag få upp svärtan vid de nedre regionerna om jag inte gör det? Vill jag inte dra upp luminance på IRE5 ungefär, för att lyfta upp gammakurvan vid de nedre regionerna? Utan nån kalibrering alls så klipper TVn svart vid ungefär 21-22.

Redigerat av Lindrian, 10 December 2018 - 11:45.

Postad 10 December 2018 - 11:49

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Jag vet inte fullt ut om jag förstår vad du menar, men "svärtan" omfattar ingen bildinformation. Svart är ju svart, och det är vad du styr med brightness/ljusstyrka. Det är inget man ändrar med hjälp av vare sig två-steg eller 20-stegs vitbalans. Som jag nämnde för dig tidigare har LG:s modeller ofta lite tveksam täckning av lågdagrar och just därför måste man välja en kompromiss: Antingen lite högre svärta och mer stabil täckning av lågdagrar eller absolut svärta och man uppoffrar några av de allra mörkaste nyanserna.

Med de reglagen som finns på en LG OLED så kan man inte kalibrera gamman. Mig veterligen går det inte på någon konsumentapparat alls.

Postad 10 December 2018 - 12:03

Lindrian
  • Lindrian
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Jag vet inte fullt ut om jag förstår vad du menar, men "svärtan" omfattar ingen bildinformation. Svart är ju svart, och det är vad du styr med brightness/ljusstyrka. Det är inget man ändrar med hjälp av vare sig två-steg eller 20-stegs vitbalans. Som jag nämnde för dig tidigare har LG:s modeller ofta lite tveksam täckning av lågdagrar och just därför måste man välja en kompromiss: Antingen lite högre svärta och mer stabil täckning av lågdagrar eller absolut svärta och man uppoffrar några av de allra mörkaste nyanserna.

Med de reglagen som finns på en LG OLED så kan man inte kalibrera gamman. Mig veterligen går det inte på någon konsumentapparat alls.

Vad är då "Adjusting Luminance"-inställningen som finns på varje IRE-steg? Om jag ökar den så blir lågdagrarna bättre i det blinkande testet.

Separat fråga:

Jag går igenom hela min setup igen för att se så jag inte har ett fel högre upp i kedjan. Jag har anslutit datorn via HDMI och kan då ställa in pixel format. Valen är RGB Full, RGB Limited, YCbCR 4:4:4, YCbCR 4:2:2

Jag kör med YCbCR 4:4:4 just nu, är det korrekt?

Redigerat av Lindrian, 10 December 2018 - 12:04.

Postad 10 December 2018 - 12:19

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Jag kör med YCbCR 4:4:4 just nu, är det korrekt?

Hela poängen är att för att få svar måste du testa. Kör igenom alla olika signalvarianter. Skiljer det sig? I sådana fall varför och vilken matchar din situation bäst? Om det vore så enkelt att det fanns ett färdigt, alltid rätt, alternativ, så hade alternativen aldrig funnits. :) 

Med det sagt är korrekt signalomfång för video, alltså film/tv, dvd, blu-ray etc. att referensnivåerna är 16-235 men att hela signalomfånget 0-255 ska finnas intakt i signalen.

YCbCr är per definition vidoenivåer, men det förekommer undantag. Nvidia döper 16-235-referensen till "Limited" och 0-255 till "Full". Mer givande hade varit att kalla det för reference: levels 16-235 (video) respektive 0-255 (computer)

Postad 10 December 2018 - 12:21

Lindrian
  • Lindrian
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Hela poängen är att för att få svar måste du testa. Kör igenom alla olika signalvarianter. Skiljer det sig? I sådana fall varför och vilken matchar din situation bäst? Om det vore så enkelt att det fanns ett färdigt, alltid rätt, alternativ, så hade alternativen aldrig funnits. :)

Med det sagt är korrekt signalomfång för video, alltså film/tv, dvd, blu-ray etc. att referensnivåerna är 16-235 men att hela signalomfånget 0-255 ska finnas intakt i signalen.

YCbCr är per definition vidoenivåer, men det förekommer undantag. Nvidia döper 16-235-referensen till "Limited" och 0-255 till "Full". Mer givande hade varit att kalla det för reference: levels 16-235 (video) respektive 0-255 (computer)

Stor skillnad mellan de alla.

Kör jag RGB Full så blir 5% helt svart. Kör jag RGB Limited blir det en mycket mörk grå som ger mig bra resultat i testerna. Båda YCbCr ger mig för låg gamma.

Jag kommer framförallt kika film genom de inbyggda apparna.

Postad 10 December 2018 - 13:55

Lindrian
  • Lindrian
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Nä, nu börjar jag tröttna på detta.

Drar jag upp brightness till säg 55, så jag ser ner till 19, så blir hela nedre gråskalan för ljus.

Låter jag brightness vara på 50 och istället ökar luminance på IRE5 och 10 så blir gråskalan rätt, men jag ser fortfarande inte under 21.

Postad 10 December 2018 - 14:21

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Låter jag brightness vara på 50 och istället ökar luminance på IRE5 och 10 så blir gråskalan rätt, men jag ser fortfarande inte under 21.

Gråskalan blir inte rätt – den är förmodligen åt h-e. Däremot ser mätningen "rätt" ut eftersom man ofta bara mäter 11 eller 21 punkter på en skala av 256 nyanser. Detta är det klassiska misstaget som gör att 20-stegsreglagen är en fälla. Man ägnar timmar åt att få mätningen rätt, men glömmer att titta på bilden...

Ah, du kör testbilder via datorn? Vilka kör du AVCHD709? Med datorn kommer uppspelningensprogrammet och de codecs de använder att påverka testbilderna. Olika resultat i exempelvis VLC jämfört med exempelvis kodi är då att vänta. Dessa program har då i sin tur funktioner som kommer samverka mot inställningarna i grafikkortet.

När du ändra nivåer i grafikkortet behöver man som regel också matcha nivåerna i TV:n.

Postad 10 December 2018 - 14:39

Lindrian
  • Lindrian
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Gråskalan blir inte rätt – den är förmodligen åt h-e. Däremot ser mätningen "rätt" ut eftersom man ofta bara mäter 11 eller 21 punkter på en skala av 256 nyanser. Detta är det klassiska misstaget som gör att 20-stegsreglagen är en fälla. Man ägnar timmar åt att få mätningen rätt, men glömmer att titta på bilden...

Ah, du kör testbilder via datorn? Vilka kör du AVCHD709? Med datorn kommer uppspelningensprogrammet och de codecs de använder att påverka testbilderna. Olika resultat i exempelvis VLC jämfört med exempelvis kodi är då att vänta. Dessa program har då i sin tur funktioner som kommer samverka mot inställningarna i grafikkortet.

När du ändra nivåer i grafikkortet behöver man som regel också matcha nivåerna i TV:n.

Jag kör AVC ja.

Jag har testat köra det via datorn eller via USB direkt i TVn. Det ser likadant ut på båda.

Glömde nämna att mitt tidigare inlägg utgick ifrån okalibrerat tillstånd. Dvs, jag försökte enbart se vad som påverkar den lägre gråskalan och hur jag ska undvika black crush. Men inget verkar fungera bra.

Postad 10 December 2018 - 14:41

superjohan
  • superjohan
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Svartnivån måste väljas låg lr hög beroende på  vad du petar ut från datorn med. Begränsad / obegränsad

Postad 10 December 2018 - 14:57

Lindrian
  • Lindrian
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Svartnivån måste väljas låg lr hög beroende på  vad du petar ut från datorn med. Begränsad / obegränsad

Jag märker att jag har mindre och mindre koll på vad jag egentligen gör.

Är detta vad du menar?

RGB Full => Black Level High

RGB Limited => Black Level Low

Edit:

Mina tester förut körde RGB Limited och Black Level Low.

Redigerat av Lindrian, 10 December 2018 - 15:03.

Postad 10 December 2018 - 14:59

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Vad är då "Adjusting Luminance"-inställningen som finns på varje IRE-steg? Om jag ökar den så blir lågdagrarna bättre i det blinkande testet.

Det innebär att du kan justera luminansen vid separata värden, men det är inte detsamma som att ändra gamman. Det är två helt skilda saker.

Postad 10 December 2018 - 15:03

Lindrian
  • Lindrian
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Det innebär att du kan justera luminansen vid separata värden, men det är inte detsamma som att ändra gamman. Det är två helt skilda saker.

Okej, men går det inte att uppnå en bättre gammakurva genom att justera det reglaget? Eller vad är tanken man ska använda den till annars?

Postad 10 December 2018 - 15:26

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Nej. Det enda du gör är att du flyttar bitar men du är fortfarande begränsad till den gamma som bildvisaren erbjuder.

I teorin så skulle man kunna tro att LG:s poäng med reglaget är att användaren ska kunna kalibrera gamman med den, men eftersom reglaget delvis redan är trasigt och inte heller påverkar gamman per definition så går det inte att använda på något bra sätt.

Postad 10 December 2018 - 15:28

Lindrian
  • Lindrian
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Nej. Det enda du gör är att du flyttar bitar men du är fortfarande begränsad till den gamma som bildvisaren erbjuder.

I teorin så skulle man kunna tro att LG:s poäng med reglaget är att användaren ska kunna kalibrera gamman med den, men eftersom reglaget delvis redan är trasigt och inte heller påverkar gamman per definition så går det inte att använda på något bra sätt.

Okej, är det bättre att öka/minska RGB för att få rätt på gammakurvan då? 

Postad 10 December 2018 - 15:39

Lindrian
  • Lindrian
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Jag hoppas jag inte stör för mycket med mitt spammande.

Här kommer ett gäng bilder som jag nyss tog på hcfr.

Bild 1: Innan kalibrering

Bild 2: Efter 2pt (5-15% sjönk en del, medan resten blev aningen bättre)

Bild 3: Efter jag korrigerat IRE5-15. Inga ändringar på IRE20+

Precis som innan kalibrering ser jag inget under 21 av de blinkande ränderna. Kanske får leva med att det inte blir bättre än så...

Bifogad fil  no-calibration.PNG   329.15K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  2-point.PNG   330.54K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  2-point-ire-5-10-15.PNG   323.87K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Lindrian, 10 December 2018 - 15:40.

Postad 10 December 2018 - 17:21

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Vad man kan göra är att konstatera att 20-stegsreglaget på en LG är sisådär trasigt. Man åstadkommer i bästa fall en snygg mätning. Men bilden blir inte nödvändigtvis bättre – ofta sämre. Lär känna din gråramp, för det är den som säger allt på ett ögonblick. :)

Detta hindrar inte väldigt många från att dra i reglagen och stolt visa upp raka linjer i mätningarna på forum, eller för den delen mer namnkunniga testare. Då har man mätt 11 eller 21-punkter på en skala som består av 256 steg och så drar mätprogrammet fina linjer mellan punkterna. Allt ser rakt ut. Men bilden kan fortfarande vara kaputt.

Vad man åstadkommer med 20-stegsreglaget är alldeles för ofta att man flytta på felet så att det landar utanför mätningen. Man ser felet på IRE15 och får bort det. Men eftersom man inte mäter på 11-14 eller 16-19 så missar man kanske att ett värre fel har uppstått. Lär känna din gråramp. :)

Det stora lackmustestet efter en "perfekt mätning" är att låta TV:n vara på en 30 minuter till. 1 timme till, 2 timmar till och göra om mätningen. Upprepa samma sak en vecka senare.  Gör om allt och byt formen på testmönster. Från 10% Window till 25% APL till 100% field. Alla dessa gånger kommer att ge olika resultat. Ingen gång är den andra lik. Det kommer att variera hela tiden för det finns inte nog med precision i en konsument-TV.

Så det man gör med en LG OLED är det viktigaste: Finner kompromissen för hur mycket svärta du ska visa. En TV som klipper svart vid nivå 21 blir alldeles för mörk. Använd ljusstyrka-reglaget till lyfta fram så många nyanser av 17-21 som det går, utan att förstöra OLED-svärtan och göra den synligt grå. Samt förstås teckning ovanför referensvitt utan klippning och färgskiftning med kontrast-reglaget.

Nästa steg är 2-punkts gråskala. Sätt dessa, dubbelkolla brightness och kontrast. Upprepa fram och tillbaka. Nu har man gjort det som kan göras och bör göras. För alla andra reglage, likt Färgskala, välj det som ger minst fel. Resten blir pillande för att få till snygga mätningar, där de flesta reglagen bara flyttar runt felen eller ersätter ett fel med något annat.

Postad 10 December 2018 - 18:28

TOOL
  • TOOL
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Jag har använt 2p och 20p reglagen måttligt och tycker det verkar funka alldeles utmärkt,bifogar en ny tagen 256p gråskala,alla ire stegen ökar konstant (inga avbrott) grårampen på tv`n ser alldeles utmärkt ut,kikar nu på nobelfesten o mössor o skjortor är kritvita härliga hudtoner på deltagarna dock lite brus i dom absolut lägsta lågdagrarna men det är ju oled`s akilleshäl och går nog inte att få superbra,jag sitter riktigt nöjd  :)

Målet var 110 nits och 2.25 gamma.

Bifogad fil(er)

Postad 10 December 2018 - 19:49

superjohan
  • superjohan
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Vad man kan göra är att konstatera att 20-stegsreglaget på en LG är sisådär trasigt. Man åstadkommer i bästa fall en snygg mätning. Men bilden blir inte nödvändigtvis bättre – ofta sämre. Lär känna din gråramp, för det är den som säger allt på ett ögonblick. :)

Detta hindrar inte väldigt många från att dra i reglagen och stolt visa upp raka linjer i mätningarna på forum, eller för den delen mer namnkunniga testare. Då har man mätt 11 eller 21-punkter på en skala som består av 256 steg och så drar mätprogrammet fina linjer mellan punkterna. Allt ser rakt ut. Men bilden kan fortfarande vara kaputt.

Vad man åstadkommer med 20-stegsreglaget är alldeles för ofta att man flytta på felet så att det landar utanför mätningen. Man ser felet på IRE15 och får bort det. Men eftersom man inte mäter på 11-14 eller 16-19 så missar man kanske att ett värre fel har uppstått. Lär känna din gråramp. :)

Det stora lackmustestet efter en "perfekt mätning" är att låta TV:n vara på en 30 minuter till. 1 timme till, 2 timmar till och göra om mätningen. Upprepa samma sak en vecka senare.  Gör om allt och byt formen på testmönster. Från 10% Window till 25% APL till 100% field. Alla dessa gånger kommer att ge olika resultat. Ingen gång är den andra lik. Det kommer att variera hela tiden för det finns inte nog med precision i en konsument-TV.

Så det man gör med en LG OLED är det viktigaste: Finner kompromissen för hur mycket svärta du ska visa. En TV som klipper svart vid nivå 21 blir alldeles för mörk. Använd ljusstyrka-reglaget till lyfta fram så många nyanser av 17-21 som det går, utan att förstöra OLED-svärtan och göra den synligt grå. Samt förstås teckning ovanför referensvitt utan klippning och färgskiftning med kontrast-reglaget.

Nästa steg är 2-punkts gråskala. Sätt dessa, dubbelkolla brightness och kontrast. Upprepa fram och tillbaka. Nu har man gjort det som kan göras och bör göras. För alla andra reglage, likt Färgskala, välj det som ger minst fel. Resten blir pillande för att få till snygga mätningar, där de flesta reglagen bara flyttar runt felen eller ersätter ett fel med något annat.

Tänkt hela tiden under  dagen att va fan stämmer inte det man lagt ner sjukt mycket tid på? Drar upp grårampen och jämför på lägena och ja... Klart som fan du har rätt din jäkel :) Rampen är inte jämn och fin.. Blir som du säger. Bygger in fler fel mellan. Hur går man tillväga för att ordna rampen / gamman då? Går inte? Innan jag justerade ljus på alla IRE i 20p så hade jag 2.16 gamma i 2.2 läget.

Postad 11 December 2018 - 13:54

Lindrian
  • Lindrian
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Efter all diskussion här om hur man egentligen bara flyttar felet, hade man inte kunnat använda sitt 10 eller 20pt reglage, men ändå kontrollera alla 256 färger? Det tar ju längre tid, men man får ju ett bättre hum om hur felet egentligen ligger till.

Postad 11 December 2018 - 23:38

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0

Efter all diskussion här om hur man egentligen bara flyttar felet, hade man inte kunnat använda sitt 10 eller 20pt reglage, men ändå kontrollera alla 256 färger? Det tar ju längre tid, men man får ju ett bättre hum om hur felet egentligen ligger till.

Du påverkar inte färg med 10/20 stegsreglagen, du justerar gråskalan / och just det du frågar efter använder man gråskalersmpen till...

Med vänlig hälsning,

/Pär

Postad 12 December 2018 - 08:02

Lindrian
  • Lindrian
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Du påverkar inte färg med 10/20 stegsreglagen, du justerar gråskalan / och just det du frågar efter använder man gråskalersmpen till...

Med vänlig hälsning,

/Pär

Jag menade de 256 olika nyanserna av grått.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.