* Officiell tråd - TViX M-6500A *
7525 svar till detta ämne
Postad 13 July 2008 - 23:59
arf
-
arf
-
Rookie
-
4 inlägg
Då har du skapat undermappar i de mapparna.
Alltså:
Skapa tre mappar på hårddisken i TViX:en (där G:\ kan vara E:\ eller någon annan enhet i din dator när du har TViX:en ansluten till den via USB-kabeln):
G:\Video G:\Audio G:\Photo
Genom detta har du säkerställt att när du trycker på "Audio" på fjärrkontrollen, så kommer du direkt in i Audio-mappen. Helt logiskt. Det är liksom bara en genväg dit. Här kommer det finurliga: i den mappen kan du skapa vilka mappar du vill. Vill du ha en mapp som heter Video, så kan du ha det. Vill du ha en mapp som heter "The Prodigy - Jilted Generation" i vilken du har albumet från The Prodigy, så har du det.
Förslagsvis så separerar du alltså allt material enligt de tre mapparna. Bilder i Photo-mappen, musik i Audio-mappen och filmfiler i Video-mappen. I dessa respektive mappar gör du undermappar som du själv tycker verkar bra. Musikmappen kanske du vill strukturera efter:
A B C D etc.
Eller så kör du efter genre:
Pop Rock Ambient Techno etc.
Eller så kör du direkt efter album:
Amos Lee - Supply and Demand John Butler Trio - Sunrise Over Sea Kings Of Convenience - Riot On An Empty Street The Beatles - The Beatles (White Album) etc.
Eller så kör du efter...
Du väljer alltså själv hur du vill strukturera. 
EDIT: Det var inte alls skumt att du var tvungen att formatera disken det första du gjorde. En del diskar är redan formaterade, en del andra är inte ens initerade, partitionerade eller formaterade etc. Det finns även flera sätt att formatera disken på, varför du har gjort rätt, även om du blev förvirrad. Case closed. 
Jag hade börjat använda M-6500A utan att ha skapat mapparna Video, Audio och Photo, som jag skapat nu. Jag har en TV-tunern i M-6500A och det som spelas in hamnar i en katalog som heter 'DTV_REC'. Nu ligger katalogen i root på disken. Frågan är: ska DTV_REC ligga där eller ska den flyttas under mappen 'Video' som du tipsar om?
Postad 14 July 2008 - 00:07
thebiga
-
thebiga
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Funderar om displayen på min m6500-a är okej. Den är mörkare i kanterna än i mitten.
Verkar som att det bara är en lampa i mitten som lyser upp den.
Har ni andra så på era burkar?
Postad 14 July 2008 - 07:52
Bengt the Baker
-
Bengt the Baker
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jo men jag kör med en nätverksdisk och inte mot en dator. Jag har ställt in på min Lacie disk att gästkonto är aktiv. Men det fungerar inte ändå. Jag får bara upp en tom nätverksdisk trots att där ligger 1 TB filer.
Ang. Audio, Video, Photo så fungerar det på den interna disken.
Nätverksdiskar har jag ingen erfarenhet av så då rör jag nog till det om jag försöker hjälpa...
Postad 14 July 2008 - 07:57
Bengt the Baker
-
Bengt the Baker
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
tack för du visar intresse för mitt bekymmer!! jag har delat ut mapparna ,man måste väl kunna dela ut hela disken?? har testat med att fylla i rätt ip nummer och pinga går bra men sen när det ska loggas in på disken så kommer inga mappar fram?? läste nått om gästkonto= vad är det hur funkar det,tvixen verkar va lite konstg jämnfört med N 35 an som jag hade innan.exakt vad fyllar man i i fältet ip server.det måste väl vara samma som man anger i netshare 2.01 typ E:\ och ip nummer datans ip typ 192.168.001.006
Att dela ut hela disken är inga problem. Gästkontot ser till att Tvixen får rättigheter att läsa material som ligger på dator eller disk. Detta förklaras i manualen avsnitt 3.4.2 och framåt.
Postad 14 July 2008 - 08:33
Andl
-
Andl
-
Rookie
-
5 inlägg
Tack för hjälpen Sean, Ska mecka lite när jag kommer hem. Då verkar det inte vara något fel i alla fall vilket är skönt.
Postad 14 July 2008 - 09:37
oscara
-
oscara
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Att dela ut hela disken är inga problem. Gästkontot ser till att Tvixen får rättigheter att läsa material som ligger på dator eller disk. Detta förklaras i manualen avsnitt 3.4.2 och framåt.
Jag kör Vista Home Premium och då är manualen rätt kass när det gäller Samba, kanske du gör det också tjommen (kanske gäller dig också Mr Ma9oo?)? Gästkonto-tricket som förklaras i manualen fungerade inte för mig, utan jag fick skapa ett konto som hette "tvixhd1" med lösenord "tvixhd1". Sen var allt frid och fröjd, iaf när det gäller Samba.
Redigerat av oscara, 14 July 2008 - 09:39.
Postad 14 July 2008 - 09:47
Slim Shady
-
Slim Shady
-
Användare
-
-
141 inlägg
Hej,
Ganska grön på området. Vill ha en spelare som kan spela ISO-filer från såväl intern som extern (USB) disk.
Gör denna spelare det stabilt? Testade en PCH som hängde sig stup i kvarten (från extern disk).
Än så länge kör jag på tjock-TV. Funkar det med kablage, upplösning etc?
Är 4100 ett bättre val med tanke på at jag inte kommer utnyttja HD-bilden eller är denna fortfarande instabil på
ISO-filer?
// Slim
Postad 14 July 2008 - 10:34
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlägg
Ny här på forumet och tyvärr handlar mitt första inlägg om problem. Köpte en Tvix idag samt en Western Digital 1TB SATA II Caviar GP (IntelliPower / 16MB Cache). Första problemet stötte jag på när jag skulle sätta in hårddisken som skulle vara så enkelt. Enligt manualen ska man se till att hårddisken är inställd som Master, hur gör man detta på en WD? finns ju inga "pins" som jag kan justera.
TViXens manual är kriminellt dålig, jag ser att du i alla fall kommit vidare trots att DViCO inte fattat att det TViX de tillverkar och inte Popcorn Hour.
Postad 14 July 2008 - 11:35
Bengt the Baker
-
Bengt the Baker
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Yes, borde givetvis ha nämnt att jag kör Win XP och då gav faktiskt manualen tillräcklig info.
Postad 14 July 2008 - 11:40
Andl
-
Andl
-
Rookie
-
5 inlägg
TViXens manual är kriminellt dålig, jag ser att du i alla fall kommit vidare trots att DViCO inte fattat att det TViX de tillverkar och inte Popcorn Hour.
Bara att hålla med, lite mer info på skivan som följer med dock men får man problem lär man inte hitta lösningen där. Tur att det finns bra forum för hjälp.
Postad 15 July 2008 - 12:01
tjommen
-
tjommen
-
Rookie
-
8 inlägg
vill bara tacka för all hjälp jag fick här på forumet,hur jag fick mitt problem att lösa sig vet jag knappt men det jag gjorde var att skapa ett fast ip nummer från no-ip.com och kör ändå med lan och dhcp men allt funkar kanon här nu så nu steg tvixen i värde
Postad 15 July 2008 - 12:51
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1821 inlägg
Hej!Jag köpte en popcorn hour för ett litet tag sen men är egentligen inte särskilt nöjd med den och funderar därmed på att lämna tillbaka den. Ni kan läsa mitt inlägg här : https://www.minhembi...s...t&p=1986256Frågan är nu hur TviX M-6500 fungerar? Jag har försökt läsa igenom de flesta posterna på dessa 114 sidorna men jag skulle vara tacksam om någon kan sammanställda de problem som faktiskt finns i dag i denna maskin. De problem som finns i Popcorn hour gör att XBMC som är ganska mycket äldre framstår som en stjärna, frågan är hur TViX 6500 framstår? Att det finns buggar har jag förstått, men i vilket utsträckning? För min del är följande punkter viktigast: 1. Snabba och snygga menyer, möjlighet att ändra tema. 2. Möjlighet att streama upp till HD-media via nätverket utan problem 3. Inga frysningar eller segheter när man spolar eller hoppar i filmer oavsätt typ 4. Möjlighet att spela trädstrukturer med musik i blandad ordning och samtidigt få reda på vilken låt det är som spelas just nu. 5. Inget krav på hårddisk, en fördel om man kan byta tema utan att installera hårddisk. 6. Lätt att sätta upp i nätverket för att lägga över saker på mediaextendern men även gör det möjligt att streama från servern. Jag värderar svar från folk som kört XBMC/popcorn högt, och svar från ******s lågt.
Postad 15 July 2008 - 16:50
Mr Ma9oo
-
Mr Ma9oo
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Just att ändra utseende på tvixen är rätt lätt. Man kan ändra och ha olika bakgrunder i olika mappar. Det finns dessutom program för att skapa info om filerna med text och omslag. Man kan dessutom köra Icon-mode och få andra iconer. Allt detta kan man hitta på lite olika forum. Tyvärr är det dock så att det mesta finns till tidigare modeller av tvixen och då är det inte samma upplösning och då fungerar det inte. TViX 5100 kör med 720x480 medans TViX 6500 kör med 1280x720. Skulle inte någon kunna starta en tråd och samla allt som rör just bakgrund, skärmsläckare, iconer mm till 6500? Att använda ny bakgrund är bara att döpa en bild till TViX.jpg och lägga den i den mappen man vill ha bakgrunden i. Lägger du den i rooten så kommer bilden i alla mappar. Vill du ha olika i olika mappar lägger du en anna bild i just den mappen. Bilden måste ha en upplösning på 1280x720. Här är några trådar som jag hittat, det står dock mest om tidigare modeller men man förstår hur det fungerar: http://www.mpcclub.c...o...forum&f=192http://www.avsforum....ad.php?t=956613http://www.avsforum....ad.php?t=951350http://forum.canman....read.php?t=5722http://www.avforums....ad.php?t=703720
Redigerat av Mr Ma9oo, 15 July 2008 - 17:02.
Postad 15 July 2008 - 18:59
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1821 inlägg
Tack för det svaret, då är 1 punkten godkänd, hur är det med resterande punkter?
Redigerat av Unregistered30026, 15 July 2008 - 19:00.
Postad 15 July 2008 - 23:19
pwillow
-
pwillow
-
Amatör
-
-
73 inlägg
1. Snabba och snygga menyer, möjlighet att ändra tema. 2. Möjlighet att streama upp till HD-media via nätverket utan problem 3. Inga frysningar eller segheter när man spolar eller hoppar i filmer oavsätt typ 4. Möjlighet att spela trädstrukturer med musik i blandad ordning och samtidigt få reda på vilken låt det är som spelas just nu. 5. Inget krav på hårddisk, en fördel om man kan byta tema utan att installera hårddisk. 6. Lätt att sätta upp i nätverket för att lägga över saker på mediaextendern men även gör det möjligt att streama från servern.
Här får du några svar till  2. Inga problem, kör massa 1080p material över nätverket. Jag kör allt via en dator som har en intern HD, en extern SATA HD och en extern nätverksHD alla uppmappade mot Tvixen med programvaran NetShare. Bara man inte belastar nätverket med allt för mycket annan trafik så är det inga som helst problem. 3. Väldigt bra flyt i framåtspolandet vid de lägre hastigheterna. Hackar börjar det göra vid 8x och uppåt men det är ju helt naturligt. Baklänges verkar det vara problem att spola långsamt, den drar iväg ganska snabbt. Ibland händer det också att det kan vara lite fördröjning innan filmen spelas i normal hastighet igen efter att ha tryckt på play under spolning. Jag är rätt känslig själv men upplever spolningen som helt ok. Hade dock önskat att man kunde stega fram längre med ett klick en det lilla 10? sekunders hopp man kan göra idag. Sen finns även GOTO där du kan ange exakt tidpunkt du vill hoppa till. 5. Inget krav på hårddisk. Vissa (bakgrunder) saker i gränssnittet kan du ändra på genom att lägga bilder i katalogerna som du delar ut men jag tror du behöver en intern HD om du skall ändra ikoner och sånt. Här får någon mer kunnig i ämnet gärna förklara. 6. Jag har aldrig kopplat Tvixen mot datorn för att föra över något men att koppla den för att streama var väldigt smidigt och snabbt (Vista). Har ingen erfarenhet av Popcorn men jag har kört XBMC på Xbox och testar nu XBMC på windows också.
Postad 16 July 2008 - 01:28
SirLinkan
-
SirLinkan
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
En liten fråga från en nykomling på denna produkt. Vad använder ni för att konvertera img filer till iso? Jag har förstått att TViXen inte klarar img filer. Har ett antal så jag undrar hur jag enklast konverterar dom.
Postad 16 July 2008 - 05:17
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
En liten fråga från en nykomling på denna produkt. Vad använder ni för att konvertera img filer till iso? Jag har förstått att TViXen inte klarar img filer. Har ett antal så jag undrar hur jag enklast konverterar dom.
I de allra flesta fall behöver du bara döpa om filen till iso. /Göran
Postad 16 July 2008 - 05:27
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Sen finns även GOTO där du kan ange exakt tidpunkt du vill hoppa till.
GOTO fungerar inte klockrent för mig. Ofta hamnar jag flera minuter fel i förhållande till den tid jag angett. Jag har intern HD och FW 1.2.52. Dessutom beter sig snabbspolning lustigt ibland. Själva snabbspolningen går rätt så hyfsat men när jag trycker PLAY så kan den starta lite var som helst i programmet. /Göran
Postad 16 July 2008 - 07:37
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
I de allra flesta fall behöver du bara döpa om filen till iso.
/Göran
För att förtydliga "i de flesta fall": du behöver inte konvertera IMG-filerna alls. Döp helt enkelt om dem. Fungerar de inte, bränn IMG-filen på en DVD-skiva och gör om den igen med till exempel Nero till en imagefil igen, men denna gång som ISO. Mig veteligen är det alltså ingen här som använder något "konverteringsprogram" för att göra om IMG-filer till ISO-filer. Fungerar det, så fungerar det. Fungerar det inte, så får man försöka rippa om materialet eller lösa det på annat sätt. Säkert 90 % (eller något sånt) av alla IMG-filer brukar fungera bara man döper om dem från till exempel "film.img" till "film.iso" och sedan kör dem. Lycka till!
Postad 16 July 2008 - 15:46
Unregisteredc27b1e79
-
Unregisteredc27b1e79
-
Mästare
-
-
2665 inlägg
Tja vet inte om de varit upp etidigare men någon som kan kolla vad TViX M-6500A kostar med dustins student rabatt? http://www.dustinhom...5010129424.aspxhttp://www.dustinhom...5010145162.aspxMvh David
Postad 16 July 2008 - 15:49
thebiga
-
thebiga
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Funderar om displayen på min m6500-a är okej. Den är mörkare i kanterna än i mitten. Verkar som att det bara är en lampa i mitten som lyser upp den. Har ni andra så på era burkar?
Någon som kan kolla på sin m-6500a om displayen lyserr svagare på vänster och höger kant?
Postad 16 July 2008 - 18:29
Unregistered31c970fc
-
Unregistered31c970fc
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
konvertera img till iso... MagicIso
Redigerat av Unregistered31c970fc, 16 July 2008 - 18:35.
Postad 16 July 2008 - 19:06
sekeos
-
sekeos
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Är det någon som har hört skillnad på att spela mp3 med hdmi kontra optiskt anslutning,
vid hdmi distar ljudet låter som knaster från en lpskiva , med optiskt låter det helt perfekt
Är det någon annan som haft det här problemet?
Postad 16 July 2008 - 20:53
Unregistereda713dc96
-
Unregistereda713dc96
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Någon som kan kolla på sin m-6500a om displayen lyserr svagare på vänster och höger kant?
Vad jag kan se på min så lyser den lika över hela displayen.
Postad 16 July 2008 - 21:00
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Är det någon som har hört skillnad på att spela mp3 med hdmi kontra optiskt anslutning, vid hdmi distar ljudet låter som knaster från en lpskiva , med optiskt låter det helt perfekt Är det någon annan som haft det här problemet?
Hej! Har du satt TViX:ens ljudvolym till 25 (no more, no less) oavsett vad? Om inte, gör det via fjärrkontrollen för TViX:en.
Postad 16 July 2008 - 21:37
sekeos
-
sekeos
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Hej!
Har du satt TViX:ens ljudvolym till 25 (no more, no less) oavsett vad? Om inte, gör det via fjärrkontrollen för TViX:en.
Kollade vad den den var satt till 28 ändra till 25 problemet var löst Tackar för tipset
Postad 16 July 2008 - 21:45
Unregistered33328
-
Unregistered33328
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
För att förtydliga "i de flesta fall": du behöver inte konvertera IMG-filerna alls. Döp helt enkelt om dem. Fungerar de inte, bränn IMG-filen på en DVD-skiva och gör om den igen med till exempel Nero till en imagefil igen, men denna gång som ISO.
Mig veteligen är det alltså ingen här som använder något "konverteringsprogram" för att göra om IMG-filer till ISO-filer. Fungerar det, så fungerar det. Fungerar det inte, så får man försöka rippa om materialet eller lösa det på annat sätt. Säkert 90 % (eller något sånt) av alla IMG-filer brukar fungera bara man döper om dem från till exempel "film.img" till "film.iso" och sedan kör dem.
Lycka till! 
Jag använder Daemon Tools för att konvertera IMG till en DVD-kopia. D.v.s. VOB & BUP och allt vad det nu heter. Detta eftersom jag hade lite problem med att spela upp IMG-filer. Även när jag döpte om dom. Det kanske är annorlunda nu, eftersom jag kör med en nyare FW!? Jag tycker att det funkar kanon med Daemon Tools iaf.
Postad 16 July 2008 - 22:19
SirLinkan
-
SirLinkan
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Tack för all hjälp rörande img -> iso. Jag hade funderingar på MagicISO men om det fungerar bara genom att ändra filnamnet så får det bli "första alternativet" och funkar inte det så tar jag till MagicISO. Bra, då har jag min lilla verktygslåda om jag springer in i problem
Postad 17 July 2008 - 07:43
65skoter
-
65skoter
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Jag har med progget TViX gui Builder skapat iconer och bakgrundsbilder jag kör istället för mappar i min tvix 6500 detta fungerar bra förutom att rätt ofta när jag startar boxen får jag dubletter av iconer låt såga att jag har filmerna spiderman, hulken och alvin and the chipmuns då kan den visa 2 eller 3 iconer ab hulken mycket irriterande vad göra något förslag.
// Skoter
Postad 17 July 2008 - 12:05
Superfixarn
-
Superfixarn
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Imgburn skall nog också fungera för att konvertera från Img till Iso. Det är gratis så det är bara att testa. Är för övrigt ett smidigt program om du vill bränna ut någon Iso/Img på skiva.
Postad 17 July 2008 - 12:46
fleecefox
-
fleecefox
-
Rookie
-
6 inlägg
Det är väl bara att byta namn från img till iso?
/Janne
Postad 17 July 2008 - 13:00
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Det är väl bara att byta namn från img till iso?
/Janne
Japp, men det är inte alltid det fungerar. En IMG-fil ÄR per definition inte en ISO-fil (därav har de olika filmnamn). Lösningen kan eventuellt vara att göra om IMG-filen till en ISO-fil.
Postad 17 July 2008 - 14:22
tjommen
-
tjommen
-
Rookie
-
8 inlägg
problem igen!! har olika mappar på hårddisken,i dom har jag andra mappar och märkte efter ett tag att alla låtar från skivorna jag förde över i fanns med. ser hårddisken via lan och nu har alla undermappar försvunnit. koppla då i usb sladd och hitta tvix hårddisken med alla filer,varför kan jag ej se mina filer längre på tvixen???????
Postad 17 July 2008 - 14:41
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
problem igen!! har olika mappar på hårddisken,i dom har jag andra mappar och märkte efter ett tag att alla låtar från skivorna jag förde över i fanns med. ser hårddisken via lan och nu har alla undermappar försvunnit. koppla då i usb sladd och hitta tvix hårddisken med alla filer,varför kan jag ej se mina filer längre på tvixen???????
Hej! Gör en fabriksåterställning. Det löser troligen problemet. Enda kruxet är att du får ställa in upplösning och inställningar under Setup igen (inklusive nätverksinställningar om du har sådana, så passa på att notera de IP-nummer etc. som du har skrivit in, om du nu använder nätverket). Så gör du: http://forum.canman....237&postcount=2
Postad 17 July 2008 - 15:01
tjommen
-
tjommen
-
Rookie
-
8 inlägg
Hej!
Gör en fabriksåterställning. Det löser troligen problemet. Enda kruxet är att du får ställa in upplösning och inställningar under Setup igen (inklusive nätverksinställningar om du har sådana, så passa på att notera de IP-nummer etc. som du har skrivit in, om du nu använder nätverket).
Så gör du: http://forum.canman....237&postcount=2
startade om tvixen, då komm alla filerna tillbaka men saknar ändå vissa musikfiler i mapparna,alla filerna finns på tvixens hårddisk men syns ej på tvixes hårddisk via lan nätverket jag kan se alla filerna om jag kopplar med usb kabel, har tvixen problem med å,ä ö har försökt att föra över vissa filer som saknas med resultatet att fillen redan finns där fast man inte ser den
Postad 17 July 2008 - 15:47
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
startade om tvixen, då komm alla filerna tillbaka men saknar ändå vissa musikfiler i mapparna,alla filerna finns på tvixens hårddisk men syns ej på tvixes hårddisk via lan nätverket jag kan se alla filerna om jag kopplar med usb kabel, har tvixen problem med å,ä ö har försökt att föra över vissa filer som saknas med resultatet att fillen redan finns där fast man inte ser den
Shit, amigo... du måste börja använda punkter (.) i dina inlägg. Jag var tvungen att läsa ditt inlägg flera gånger...  Det är när du försöker spela upp eller leta efter MP3-filer som ligger på din dator, när du har TViX:en kopplad via en nätverkskabel som du inte ser filerna va? Eller, är det MP3-filer med filnamn som har å, ä eller ö i sig som du inte ser, som du har på den interna hårddisken i TViX:en?
Postad 17 July 2008 - 16:00
DiSNEY
-
DiSNEY
-
Forumräv
-
-
879 inlägg
Ja tyvärr är det så att om man har filer med åäö i video eller audio katalogen så förvinner katalogen. (Har bara upplevt detta med inbyggd hårddisk i tvixen..) Det är en bugg i i spelaren som har uppkommit iomed den senaste firmwaren. Testa att döpa om alla filer med åäö till aao så skall du se att det går bättre. Alternativt backa någon version av firmare. /H
Postad 17 July 2008 - 16:05
No_Jah
-
No_Jah
-
Användare
-
-
231 inlägg
Ja tyvärr är det så att om man har filer med åäö i video eller audio katalogen så förvinner katalogen. (Har bara upplevt detta med inbyggd hårddisk i tvixen..) Det är en bugg i i spelaren som har uppkommit iomed den senaste firmwaren. Testa att döpa om alla filer med åäö till aao så skall du se att det går bättre. Alternativt backa någon version av firmare.
/H
Det fungerar med å,ä,ö så länge man för över filerna till tvixen med FTP. Jag tycker det är konstigt att detta ine är åtgärdat än.
Postad 17 July 2008 - 17:44
tjommen
-
tjommen
-
Rookie
-
8 inlägg
Shit, amigo... du måste börja använda punkter (.) i dina inlägg. Jag var tvungen att läsa ditt inlägg flera gånger... 
Det är när du försöker spela upp eller leta efter MP3-filer som ligger på din dator, när du har TViX:en kopplad via en nätverkskabel som du inte ser filerna va?
Eller, är det MP3-filer med filnamn som har å, ä eller ö i sig som du inte ser, som du har på den interna hårddisken i TViX:en?
förlåt.... är lite slarvig och inte så bra på att skriva...ska skärpa till mig
Postad 17 July 2008 - 19:19
tjommen
-
tjommen
-
Rookie
-
8 inlägg
Ja tyvärr är det så att om man har filer med åäö i video eller audio katalogen så förvinner katalogen. (Har bara upplevt detta med inbyggd hårddisk i tvixen..) Det är en bugg i i spelaren som har uppkommit iomed den senaste firmwaren. Testa att döpa om alla filer med åäö till aao så skall du se att det går bättre. Alternativt backa någon version av firmare.
/H
ja det funkar om man döper om dem, puh
Postad 18 July 2008 - 06:35
DiSNEY
-
DiSNEY
-
Forumräv
-
-
879 inlägg
Det fungerar med å,ä,ö så länge man för över filerna till tvixen med FTP. Jag tycker det är konstigt att detta ine är åtgärdat än.
Ah okej! Bra där. Det är ju en workaround. Så man kan ansluta till tvixen med ftp, den har alltså en ftp-server inbyggd. Är det tvixhd1 som gäller som lösenord eller? /H
Postad 18 July 2008 - 07:20
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Ah okej! Bra där. Det är ju en workaround. Så man kan ansluta till tvixen med ftp, den har alltså en ftp-server inbyggd. Är det tvixhd1 som gäller som lösenord eller?
/H
Nä FTP-lösenordet hittar du om du går in i SETUP och Network. Där står det under raden "Starta om FTP server" ID - tvixftp, PW - "lösenordet".
Postad 18 July 2008 - 11:11
Thomas_L
-
Thomas_L
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Hejsan alla TViX M-6500A gurus!
Jag skaffade en 6500A för ett par dagar sedan och har försökt att få igång den till min Panasonic 42PX70 via HDMI, men utan att lyckas. Har försökt med både FW 1.1.44 och 1.2.52 och provat mot bägge HDMI-portarna i TVn. Men ännu sålänge så vinner maskinen över människan.
Det går inte att "TV-Out":a sig fram till "EDID", det valet dyker aldrig upp.
Valen på "TV-Out", tex PAL, ser man på TVn, den förkunnar glatt "480i". Men ingen bild.
Det går att köra Component+Audio men blidkvaliten påminner om en sönderkopierad VHS...
Har sökt i forat och finnut att andra har haft problem med HDMI, men såg inga svar/lösningar.
Har även kollat lite i MPCClubs fora, det enda jag hittade där var att det förekommer TViXar med defekta HMDI-portar.
Gör jag något fel?
Eller skall jag kontakta återförsäljaren?
Tack!
/TML
Postad 18 July 2008 - 12:14
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Jag skaffade en 6500A för ett par dagar sedan och har försökt att få igång den till min Panasonic 42PX70 via HDMI, men utan att lyckas. Har försökt med både FW 1.1.44 och 1.2.52 och provat mot bägge HDMI-portarna i TVn. Men ännu sålänge så vinner maskinen över människan.
Det går inte att "TV-Out":a sig fram till "EDID", det valet dyker aldrig upp. Valen på "TV-Out", tex PAL, ser man på TVn, den förkunnar glatt "480i". Men ingen bild.
Det går att köra Component+Audio men blidkvaliten påminner om en sönderkopierad VHS...
Har sökt i forat och finnut att andra har haft problem med HDMI, men såg inga svar/lösningar. Har även kollat lite i MPCClubs fora, det enda jag hittade där var att det förekommer TViXar med defekta HMDI-portar.
Gör jag något fel? Eller skall jag kontakta återförsäljaren?
Tack!
/TML
Hej! Jag gissar att någon annan kommer med någon annan bra kommentar snart, men jag skulle tipsa dig om att ta med dig TViX:en till en bekant, eller via HDMI prova att koppla in den i någon annan TV-apparat, bara för att utesluta att det är HDMI-kontakten är det är fel på.
Postad 18 July 2008 - 12:58
No_Jah
-
No_Jah
-
Användare
-
-
231 inlägg
Det går inte att "TV-Out":a sig fram till "EDID", det valet dyker aldrig upp. Valen på "TV-Out", tex PAL, ser man på TVn, den förkunnar glatt "480i". Men ingen bild.
Har sökt i forat och finnut att andra har haft problem med HDMI, men såg inga svar/lösningar. Har även kollat lite i MPCClubs fora, det enda jag hittade där var att det förekommer TViXar med defekta HMDI-portar.
Gör jag något fel? Eller skall jag kontakta återförsäljaren?
Tack!
/TML
Om du med ""TV-Out":a sig fram till "EDID"" menar att trycka på tv out på fjärren för att växla mellan de olika upplösningarna så visas aldrig EDID i displayen på tvixen, om jag inte minns fel. Den visar bara 480, 576, osv. Prova att koppla in TV:n med component och gör inställningarn genom att trycka på setup på fjärren.
Redigerat av No_Jah, 18 July 2008 - 13:01.
Postad 18 July 2008 - 14:22
OLNi
-
OLNi
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Är det bara jag som har problem med subtitles, ofta visas ett litet L som ett stort I(i)...
känt problem kanske?
Postad 18 July 2008 - 14:35
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Är det bara jag som har problem med subtitles, ofta visas ett litet L som ett stort I(i)...
känt problem kanske?
Och vad kör du för firmwareversion? Är det inbäddade subtitles eller de som ligger som externa filer? Vilken typ av subtitlefil är det om den är extern? Blir det så på alla subtitles i alla filmer? Många frågor... Det är lite knapphändig information du ger.
Postad 18 July 2008 - 14:43
OLNi
-
OLNi
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Det är den senaste firmware'n, inte nån beta. Jag tror det har varit så på både externa samt inbäddade subs. (Senaste var i Shrooms igår och det var inbäddade subs) De externa jag kör är .srt Är inte säker på att det har varit alla filmer, men så många nu att jag börjar irritera mig på det. Ska hålla mer koll på det i fortsättningen.
Postad 18 July 2008 - 14:43
No_Jah
-
No_Jah
-
Användare
-
-
231 inlägg
känt problem kanske?
Prova att byta typsnitt, jag hade samma problem innan jag bytte. Det är bara att ta en typsnittsfil (.ttf) från tex. Windows och lägga i en katalog på tvixens hårddisk, välja filen och trysk OK på fjärren. Det funkar på nätverksdisk också, men då går det tillbaka till standatdtypsnitt vid omstart.
Postad 18 July 2008 - 14:51
OLNi
-
OLNi
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Ok
Tack för tipset.
Nån som vet vilket typsnitt som e "normalt TV-typsnitt"?
Annars får jag testa mig fram.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|