* Officiell tråd - Playstation 3*
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 05 november 2006 - 19:55
Sen är det väldigt få maskiner som tar 1080p på VGA-ingången och ännu färre som fixar det på komponentingången.
Postad 05 november 2006 - 19:56
för den som har komponent intag på TVn föredrar nog komponent1080p vid HDMI verkar toppen, bara att jacka i PS3an med andra ord. vem föredrar komponent över HDMI när det valet finns?

Postad 05 november 2006 - 20:00
Förstår inte vad man ska med 1080p-stöd till från X360.
Berätta mera "O du store mästare"!Inga spel kommer någonsin renderas i den upplösningen

Berätta mera "O du store mästare"!VGA är inte helt optimalt vid sådana höga upplösningar

Postad 05 november 2006 - 20:05
360n kommer ha HDMI kabel i framtiden är det sagt.Det kommer komma spel i framtiden till 360n som stödjer 1080P.Själv så tycker jag 1080P stöd är onödigt.Finns som sagt inte många TV apparater idag som stödjer 1080P.Typ en enstaka 32-37 LCD skärmar som kostar skjortan!!!Förstår inte vad man ska med 1080p-stöd till från X360. Inga spel kommer någonsin renderas i den upplösningen så syftet är väl att kunna kika på film då, HD-DVD-addonet skickar dock inte ut 1080p på komponent. Kvar återstår VGA, och VGA är inte helt optimalt vid sådana höga upplösningar.
Sen är det väldigt få maskiner som tar 1080p på VGA-ingången och ännu färre som fixar det på komponentingången.
Postad 05 november 2006 - 20:13
Förstår inte vad man ska med 1080p-stöd till
Håller med dig helt! När nästa generation kommer ut på marknaden är 1080p säkert mer etablerat och kommer mer till användning än som läget är nu när väldigt få har en tv/projektor som klarar 1080p.
Men det är klart om Sony verkligen tänker vänta 10 år med sitt nästa konsoll släpp så måste de satsa stenhårt på ett format som åtminstone är top-end under halva dess livstid. Om tio år, 2016, har vi förhoppningsvis betydligt högre upplösningar till rimliga priser.
Delen om hurvida spel kommer renderas i 1080p till xbox360 vet du lika mycket som jag gör: alltså noll och intet. Därför tog jag mig friheten att citera som jag gjorde!
Bara 12 dagar kvar tills några få lyckliga får chansen att faktiskt spela på en riktig PS3a.
Blir helt klart intressant läsning runt mo på internet och så även här. Personligen är jag rätt glad över att jag inte är/var ett hardcore PS fan. Varför? Jo av den enkla anledningen att jag fortfarande suttit och väntat på nextgen tvspel vilket måste vara rent åt... dessutom sägs väl fortfarande bara March release window, eller mars månad och inget bestämt datum !? Det känns ju inte helt stabilt.
Nåväl. Om några veckor får jag min första hd-dvd spelare. Ska som sagt var bli intressant att se om jag under nästa år får anledning att köpa mitt andra HD-tvspel.
Postad 05 november 2006 - 20:16
Ett PONG-spel i 1080p skulle inte jag räkna som ett bevis för att X360 klarar av att rendera spel i den upplösningen.Berätta mera "O du store mästare"!

Det är väldigt lätt att få fasskjutningar och andra störningar när man skickar så höga frekvenser i en mångledare som en VGA-kabel med brus och/eller oskärpa som följd. Det finns förvisso bra och dåliga kablar, men ska man upp i de frekvenserna är det bättre att köra digitalt IMO.Berätta mera "O du store mästare"!
Redigerat av Unregisteredf64a5233, 05 november 2006 - 20:31.
Postad 05 november 2006 - 20:18
Postad 05 november 2006 - 20:22
Även på PS3an är det bättre om utvecklarna optimerar för 720p istället då ett spel i den upplösningen kan se minst lika bra ut. Hellre mer effekter och fläskigare modeller än högre upplösning.Förstår inte vad man ska med 1080p-stöd till
Håller med dig helt! När nästa generation kommer ut på marknaden är 1080p säkert mer etablerat och kommer mer till användning än som läget är nu när väldigt få har en tv/projektor som klarar 1080p.
Men det är väl en skrytfaktor idag.
På film är det en annan femma dock...
Redigerat av Unregisteredf64a5233, 05 november 2006 - 20:24.
Postad 05 november 2006 - 20:54
Det gör de redanBara 12 dagar kvar tills några få lyckliga får chansen att faktiskt spela på en riktig PS3a.
Blir helt klart intressant läsning runt mo på internet och så även här.

Kioskdemos är uppsatta på många ställen i USA och Japan och intryck kommer dagligen. Inte samma sak som att sitta hemma och spela i lugn och ro, men ändå. Vissa har spelat flera 10 talet timmar på PS3 vid det här laget. Motorstorm, Resistance, Lair, RR mm.
För att inte tala om alla recensionssiter som har sin egen PS3:a nu och spelar för fullt.
Postad 05 november 2006 - 21:14
Märkligt vad alla försvarar Sony. Det är utomrodentligt uselt av dem att bara stödja 1080p via HDMI när andra tillverkare stödjer det via komponent och VGA också. Varför kan inte Sony också göra det? Väldigt märkligt och snålt tycker jag.
För mig är det toppen! Jag har en receiver som har HDMI-ingång

Postad 05 november 2006 - 22:16
För mig är det toppen! Jag har en receiver som har HDMI-ingång smile.gif Sammy pt1200 tror jag den hette. Sen en HDMI-sladd från receiver till tvn...enklare kan det väl inte bli? biggrin.gif
Jag förstår fortfarande inte varför det faktum att du vill och det passar dig att använda HDMI står i motsats till friheten att kunna välja beroende på den kringutrustning man har? Alltså måste det bästa vara att 1080p stödjs på så många sätt som möjligt och att lanseringen av ny kontakt standard inte behöver bli viktigare än det.
Jag har förövrigt inget emot HDMI, använder det från andra produkter idag men min poäng kvarstår.
Postad 05 november 2006 - 23:10
För mig är det toppen! Jag har en receiver som har HDMI-ingång smile.gif Sammy pt1200 tror jag den hette. Sen en HDMI-sladd från receiver till tvn...enklare kan det väl inte bli? biggrin.gif
Jag förstår fortfarande inte varför det faktum att du vill och det passar dig att använda HDMI står i motsats till friheten att kunna välja beroende på den kringutrustning man har? Alltså måste det bästa vara att 1080p stödjs på så många sätt som möjligt och att lanseringen av ny kontakt standard inte behöver bli viktigare än det.
Jag har förövrigt inget emot HDMI, använder det från andra produkter idag men min poäng kvarstår.
Du får väl ta och slänga iväg ett mail till Sony. Tvivlar på att någon här kan svara på varför 1080p bara stöds över HDMI på deras apparater. Om nu så verkligen är fallet?
Postad 05 november 2006 - 23:27
Postad 05 november 2006 - 23:44
Samsungen klarar 1080p igenom VGA, komponent samt HDMI. Den klarar förtillfället inte pixelmappat över HDMI men det kommer komma en uppdateringen som fixar det. (Vad jag vet iaf)Det jag funderar över är om det verkligen finns apparater som kan ta emot 1080p på någon annan kontakt än HDMI.
anti1oop: tyvärr så är fallet så. Jag kan se det hela från två håll. Det ena är att det är ju verkligen bra att kunna köra full HD igenom diverse ingångar. Kan man köra 360 och allt med full upplösning. Sen kan man säga som så att det är ju faktiskt HDMI som gäller varför ska man köra full HD på en koppling som inte ska vara kvar? Sätt in fler HDMI kontakter säger jag och släpp för ****** en 360 med HDMI och kom in i matchen.
Postad 05 november 2006 - 23:52
Samsungen klarar 1080p igenom VGA, komponent samt HDMI. Den klarar förtillfället inte pixelmappat över HDMI men det kommer komma en uppdateringen som fixar det. (Vad jag vet iaf)Det jag funderar över är om det verkligen finns apparater som kan ta emot 1080p på någon annan kontakt än HDMI.
anti1oop: tyvärr så är fallet så. Jag kan se det hela från två håll. Det ena är att det är ju verkligen bra att kunna köra full HD igenom diverse ingångar. Kan man köra 360 och allt med full upplösning. Sen kan man säga som så att det är ju faktiskt HDMI som gäller varför ska man köra full HD på en koppling som inte ska vara kvar? Sätt in fler HDMI kontakter säger jag och släpp för ****** en 360 med HDMI och kom in i matchen.
Vilken Samsung? Gärna en länk.
Postad 06 november 2006 - 00:57
Postad 06 november 2006 - 01:23
Låt säga att de hade skickat med en HDMI-kabel (vilket de inte gör), hade 1m räckt då för dig? Eller hade no-namekabeln varit av tillräcklig kvalitet för dig?Får man me en HDMI - kabel när man köper PS3 lr ska dom mjölka en på en sån me?
Postad 06 november 2006 - 04:29
som utorrent, msn mm?
Postad 06 november 2006 - 06:12
kommer man kunna ha ps3:an som typ dator och andvända program
som utorrent, msn mm?
Tror inte det.. Men vem vet kanske går att installera något extra till den där linux burken...
Det finns web läsare iaf...
Postad 06 november 2006 - 06:28
Vad har detta i PS3-tråden att göra? Och det du säger är inte bekräftat av MS och vad gäller TV-apparaterna så är det inte sant. Read-up och håll dig till ämnet!!!!360n kommer ha HDMI kabel i framtiden är det sagt.Det kommer komma spel i framtiden till 360n som stödjer 1080P.Själv så tycker jag 1080P stöd är onödigt.Finns som sagt inte många TV apparater idag som stödjer 1080P.Typ en enstaka 32-37 LCD skärmar som kostar skjortan!!!
Postad 06 november 2006 - 07:19
Du får väl ta och slänga iväg ett mail till Sony. Tvivlar på att någon här kan svara på varför 1080p bara stöds över HDMI på deras apparater. Om nu så verkligen är fallet?
Jag ,och många fler kan säkert svara på det: Sony är en del av HDMI. För att "se till" att HDMI blir standard är det vissa saker man måste göra. Först måste man övertyga alla om dess förträfflighet och därefter ser man till att man blir kraftigt begränsad om man inte använder den standard man vill sälja licencer till. Detta om man inte låter sig övertygas av myter m.m. Jag menar de allra flesta verkar tro att det är en begränsning i component som gör att man inte kan se 1080p genom den, det plus kopieringsskydd, när man i själva verket kan se högre upplösning en så genom component.
Så anledningen är kortfattat : pengar!
Vad har detta i PS3-tråden att göra? Och det du säger är inte bekräftat av MS och vad gäller TV-apparaterna så är det inte sant. Read-up och håll dig till ämnet!!!!
Du verkar ha missat att det pågår en diskussion i ämnet i denna tråd. Och det är inte Raynilsson som diskuterar med sig själv.
Men. Du har helt rätt. Diskussionen har inte mycket med PS3 atrt göra så jag lägger ner för min del. Jag hoppade bara in p.g.a. denna komentarer:
Förstår inte vad man ska med 1080p-stöd till från X360. Inga spel kommer någonsin renderas i den upplösningen så syftet är väl att kunna kika på film då, HD-DVD-addonet skickar dock inte ut 1080p på komponent. Kvar återstår VGA, och VGA är inte helt optimalt vid sådana höga upplösningar.
Jag har sagt det förut. Vill man inte ha trollande/oväsentligheter i "sin" konsoll tråd bör man undvika att trolla ner någoin annan konsol. Det leder oundvikligen till att andra kommer in i tråden för att svara vilket leder till sådana här diskussioner. Med andra ord: Rikta din kritik där den hör hemma och hoppa inte på den som råkar skriva senaste svaret i en längre diskusion! Jag lämnar er ifred nu
tillsvidare och hoppas slippa återkomma förrän PS3 är släppt och vi kan prata om hur den fungerar och hur dess spel är med lite egna erfarenheter. Det ser jag framemot

Postad 06 november 2006 - 09:41
Visst är det kul att det som man gillar med PS3 och det som man inte gillar med PS3 är nästan samma saker?
Jag hatar skapandet av egna standarder där det redan finns standarder bara för att roffa åt sig en del av marknaden och förhoppningsviss lyckas konkurrera ut andra standarder så att man kan tjäna pengar på det. Det är många företag som sysslar med detta inte bara Sony. Men det är ändå på något sett Sony som syns mest.
Jag både gillar och ogillar PS3, däremot är jag säker på att vissa spel kommer bli bra på den och därför vill jag ha den, inte för alla jobbiga nya standarder direkt...
1080p.... jag hade hellre sett en standard som använder våra tvn i pixelmappad format. Det skulle ge bättre bild än 1080p/720p. iaf ser man en tydlig skyllnad nu när man tittar på dvds pixelmappat via datorn gömfört med via dvdn, har inte 1080p så jag kan inte se detta än. Men idéen att det skulle se bättre ut pixelmappat vilken upplösning skärmen än hade lär ju stämma, eller?
Fast om alla skulle ha pixelmappat och med olika upplösningar så skulle man väl få köpa olika typer av filmer för att jag tror inte att de skulle kunna ha råd och plats med samma film flera gånger i olika upplösningar på samma skiva. Fast BD-skivor skulle ju verkligen börja kännas trånga då kanske.
På tal om Blu-Ray... Dagens nya UMD?.... förhoppningsviss inte då UMD har ju blivit en total flopp när det gäller filmer.
HDMI som du säger.... ännu en standard vi tvingats in på. Component funkar utmärkt, skyllnaderna är inte så stora iaf när jag tittar och ibland känns det bättre när jag tittar på något kopplat via component. En sak som är bra för företagen är ju skyddet men kanske inte så bra för oss konsumenter. I stort sett är det inte en stor skyllnad från dagens component+ljud kablage men jag föredrar nog att ha två olika kablar för ljud-bild än en enda som jag inte har total kontroll över. Fast det kanske bara är jag, gillar inte när saker blir för enkla kanske

Ja juste, du har helt rätt. Varför allt detta? Pengar förståss, inte alltid för vårt bästa direkt. Det är som att sälja samma sak vi redan har fast med copy-protection inbyggt så att vi inte kan köra kopierat material. Snacka om luring, de flesta vet så klart inte om detta då det inte är något man skryter med direkt utan bara viskar.
Därför är jag mycket emot PS3, för hur företaget bakom beter sig, de har hållt på så här hur länge som helst (tänk bara alla attrack-spelare), däremot vill jag gärna köra spelen som kommer till maskinen

edit.... en annan sak...
jag läste för en tid sedan här i forumen att BD-film kommer bara i en upplösning? Stämmer detta och i sånt fall var det då 1080p?
Då blir det alltså omskalning som gäller för oss som har en 720p lcd... annars blir det 1080i vilket säkert ser uselt ut.
Undrar om PS3 är bra på att omskala film-bilden från 1080p till 720p då. Synd också då att vi som har 720p tvn får bilden omskalad 2 gånger. först från 1080p till 720p i PS3 och sedan i tvn från 720p till 1366x768. Eller kanske skickas det ut bara 1080p signal som sedan görs om i TVn fån 1080p till 768p direkt? Detta alltså bara om det jag hört om BD-filmers upplösning stämmer. Jag kanske oroar mig för ingenting....
Redigerat av RatTrap, 06 november 2006 - 09:55.
Postad 06 november 2006 - 10:59
Postad 06 november 2006 - 11:03
Nu sedan vi till och med fått digital-TV i lilla Svedala varför ska man då hålla fast vid ett analog-snitt mellan sin DVD-spelare och den digitala TV-skärmen. Ursäkta, men ordet bakåtsträvare dyker upp i huvudet.
Jag tycker det är bra att även snål-varianten av PS3:an med 20 GB hårddisken fick hdmi-gränssnitt, det innebär att den kan kopplas mot kralliga receivrar och bildskärmar i framtiden då man börjar utnyttja hdmi-snittets möjligheter till större färgdjup, bättre ljud mm.
Har man en gammal analog TV så finns det ju stöd för det också.

Postad 06 november 2006 - 11:15
Postad 06 november 2006 - 11:17
Postad 06 november 2006 - 11:24

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 06 november 2006 - 11:27.
Postad 06 november 2006 - 13:00
Här är några appar som installeras per default om man installerar Yellow Dog Linux på sin PS3:a.kommer man kunna ha ps3:an som typ dator och andvända program
som utorrent, msn mm?
OpenOffice, FireFox, XChat, GAIM, Thunderbird, VNC, Grip, Totem, Rythm Box.....
Beskrivningar av programmen hittar ni här.
http://www.terrasoft.../ydl/apps.shtml
Lär nog inte dröja en vecka innan det finns en BitTorrent-implementation för nedladdning, så det är nog inget man behöver gå och oroa sig över.

EDIT: den observante noterar säkert att YDL 5.0 innehåller totalt över 2000 appar, så det finns säkert en hel del matnyttigt, för den som är intresserad.

Ni hittar de flesta här:
http://www.terrasoft...?s_cat_disp=9#9
Redigerat av Faceplant, 06 november 2006 - 13:30.
Postad 06 november 2006 - 14:53
Den stora prisskillnaden beror också på att Sony har sänkt priset i Japan. Det skulle kosta mer ursprungligen men de sänkte eftersom de inte trodde de skulle få något sålt med ett högre pris.Elektronik är billigare i Asien. Marknaden är större vilket leder till lägre priser. Sen har de säkert lägre skatter på elektronik också.
Marknaden för Playstation är större i Europa än i Asien. I USA än i Asien också.
Postad 06 november 2006 - 14:57
De har redan förlorat kampen om handhelds mot Nintendo. De vill inte förlora konsollmarknaden också.

Är antagligen just pga Sony är så stora i Europa som de valt att flytta fram PS3 releasen. Finns inget större hot mot Sony i Europa.
Postad 06 november 2006 - 15:05

Europa bryr sig inte om de flyttar fram releasen enligt Sony. De säljer ändå. Den verkliga anledningen är ju brist på konsoller, och de valde väl EU just för att de tror de får minst konkurrens där/USA och Japan är viktigare.Är antagligen just pga Sony är så stora i Europa som de valt att flytta fram PS3 releasen. Finns inget större hot mot Sony i Europa.
Postad 06 november 2006 - 15:34
Europa bryr sig inte om de flyttar fram releasen enligt Sony. De säljer ändå. Den verkliga anledningen är ju brist på konsoller, och de valde väl EU just för att de tror de får minst konkurrens där/USA och Japan är viktigare.
Just precis det gör att man undrar över vad som händer om det som ryktas nu om ännu färre enheter fram till årsskiftet stämmer. Alltså om de fortfarande släpar efter i asien och USA när mars närmar sig. Undrar vem som inte får några enheter före hösten 2007 då ? Ett nytt PSP senario alltså !?
Postad 06 november 2006 - 15:49
Postad 06 november 2006 - 16:10
Postad 06 november 2006 - 16:10
Zirqua: Får din bror tag i en konsol till releasen btw? Ska han stå och köa flera dagar innan
? Får han en till dig också? Lär väl inte vara så många som får tag i en innan årskiftet här.
Europa bryr sig inte om de flyttar fram releasen enligt Sony. De säljer ändå. Den verkliga anledningen är ju brist på konsoller, och de valde väl EU just för att de tror de får minst konkurrens där/USA och Japan är viktigare.Är antagligen just pga Sony är så stora i Europa som de valt att flytta fram PS3 releasen. Finns inget större hot mot Sony i Europa.
Han och jag kommer köa tillsammans. Jag åker till Tokyo om ett par timmar, så jag får väll ställa mig i kö direkt när jag kommer dit...

Redigerat av Unregistered1079, 06 november 2006 - 16:13.
Postad 06 november 2006 - 16:14
Fler tillverkare kommer att producera PS3:or efter årsskiftet. Nu är det bara Asustek förutom Sony som tillverkar dem. I februari börjar även Foxconn volymproduktion.Just precis det gör att man undrar över vad som händer om det som ryktas nu om ännu färre enheter fram till årsskiftet stämmer. Alltså om de fortfarande släpar efter i asien och USA när mars närmar sig. Undrar vem som inte får några enheter före hösten 2007 då ? Ett nytt PSP senario alltså !?
Samtidigt så kommer volymerna hos Asustek att höjas. Allt förutsatt att ingen komponentbrist sätter planerna ur spel.
Men blådiodproduktion förbättras stadigt enligt Jack Tretton:
http://www.next-gen....d=4139&Itemid=2But they’ve managed to pull it off. We’ve got the blue laser diode’s yield now. Okay, it’s not necessarily where we’d like to be but it will get exponentially healthier as we go forward. The production capacity on November 6, is better than the production capacity on November 1 which was better than October 26. It gets better every day and as we get closer the numbers get bigger and better. It’s just a matter of physically getting them here.”
Postad 06 november 2006 - 16:39

En av många fördelar med PS3 är att de låter utvecklarna vara mer delaktiga, mer frihet om så säga.
Källa: engadget.com
*inlägg redigerat, kritik för spelkonsol som inte får nämnas ombedes uppläggas i dess egna forum* /Zoiler
Redigerat av Zoiler, 06 november 2006 - 18:56.
Postad 06 november 2006 - 17:44
Och en liten kommentar om varför Sony införde HDMI på 20 GB modellen:it’s clear that with only 500,000 units available for launch and the European date pushed back four months, Sony has over-stretched itself. Isn’t that a bit, well, worrying?
Harrison nods. “There’s no denying that we’ve had some very public challenges,” he says. “Today, it looks like a very difficult situation - but in the weeks, months and years to come, this will pale into zero.”
“Yes, we have overreached in production of the Blu-Ray component - I can’t deny that. But that’s the price you pay for adopting brand new, leading-edge technologies that will be future proof. We will resolve those issues - we are already catching up. We will continue to catch up on the production, and as you know, we haven’t changed our full-year forecast of six million units(fiscal year, by March 2007), so we’re only talking about a ramp-up issue. We’re not talking about the fundamental design of the product itself.”
Allt detta kan man läsa här.“The reason for the change was in reaction to a market trend, which is that much more displays are being sold with HDMI, earlier, than had been previously forecast,” he explains to us. “Not just Sony, but all the other TV manufacturers.”
In fact, according to Harrison, the decision to move HDMI onto the basic model wasn’t really a surprise at all - it just happened faster than anyone expected. “Although we didn’t say it at E3, I think that the unspoken assumption was that we would always merge everything into HDMI eventually. We just made that decision earlier.”
Postad 06 november 2006 - 18:21
Postad 06 november 2006 - 18:39
Mycket bra beslut att ha HDMI på den "inte så svindyra" versionen av PS3 så slipper man köpa den "svindyra".
Klokt val. Blir det 1.3 HDMI.
Vad behöver man för att köra TrueHD genom HDMI ?
Postad 06 november 2006 - 20:42
20 st... Ja då får ni skatta er lyckliga om ni får tag i någonHan och jag kommer köa tillsammans. Jag åker till Tokyo om ett par timmar, så jag får väll ställa mig i kö direkt när jag kommer dit...
Den butik vi har kontakt med får 20 st PS3, 10 60gb och 10 20gb maskiner. Det mest intressant tycker jag är ifall PS3:an går att köra med på både 110 och 220 volt samt om den är regionsfri.

När ni kommer dit så kommer kön redan vara 50 meter lång

Postad 06 november 2006 - 20:55
RatTrap: Jag tror aldrig jag läst så mycket FUAD i ett och samma inlägg här på forumet. Grattis till den bedriften.
öh..... FUAD?... om man kollar google så blir det nått arabiskt om "hjärta"?. Jag kan inte sånt då jag inte kommer från de länderna men jag antar att det inte är arabiska du pratar kanske och att det är en förkortning i still med FUBAR du menar i stället.
Vad svarar du inför då och om du nu gör det kan du ändå rätta mig gärna. Det fanns frågor där som ingen verkar ha svar på. Jag ser inte mycket på nätet om PS3ans film-visning och hur bra detta ser ut. Jag hoppas på riktigt bra då jag kommer köpa en men jag vet inte ens vad jag köper än när det gäller uppspelning av film.
Om du inte tycker om vad jag är rädd för om BD så kan du säga det bara. BD för mig känns som atrac och som UMD på något sett. Jag vill att det ska funka men det räcker ju inte alltid med att man vill eller hur?..
När det gäller pixelmappat. Jag är ingen expert och påstår mig inte heller vara. Därför hade jag en fråga på slutet av det jag skrev om 1080p/pixelmappat och vad som skulle ha sett bäst.
1080p är en standard som är lite svår när det gäller datorupplösning. BD har/kommer att ha copy-skydd har jag läst på olika ställen (om detta stämmer får någon gärna rätta mig). HDMI är detsamma som DVI men där ingår ljud och har standard upplösningar (som inte alla följer) och copy-protection (tills jag får höra från säkra källor att det inte ingår copy-protction).
Det största antalet lcd-tvs är byggde i flertalet med upplösningen 1366x768... dessa skärmar är alltså inte full HD. I framtiden (jag älskar när meningar börjar så), kommer de flesta ha lcd-tvs med upplösningen 1920x1080 hemma, jo visst.
Om du läser om de här två sista meningar och tänker hela tiden på copierings-skydd och okompatibilitet med datorer så kanske du reagrerar som jag. Vi tänker alla olika men jag tycker ändå att dessa saker som gör PS3an till mycket mer än en spel-maskin är bara i vägen och känns väldigt opraktiska när det gäller uppspelning av copierad-material. När det gäller kvalitet så kan jag hålla med om BD då vi behöver mer plats. däremot har jag svårt för HDMI och 1080p. då jag hellre hade tagit pixelmappat material pixelmappat till min tv på 1366x768 och HDMI stör ju allt som handlar om egna productioner och underground HD-video etc samt så klart kopierade/ripped filmer (sen kanske det går att komma omkring det vad vet jag).
När det gäller HDMI vs Komponent rent kvalitets mässgt så har detta testats många gånger i flertalet tidningar/webbplatser. Ingen har kommit fram till någon större skyllnad i kvalitet och det där med "loss-less" stämmer inte alls. Jag kanske inte är en hemma-bio/ljud/tv expert men datorer och digitala media kan jag relativt mycket bättre. Då kan jag meddela att digitala kablar har också en chans att få signalfel när avstånden är längre. Dessutom kan inte dessa fel på något sett korrigeras utan ett fel på kabel, medför ett fel på bilden direkt då den digitala delen i tvn fungerar som om att allt som kommer via kabeln är gudalikt och sant och förändras inte förutom att det kanske skalas om.
Om man vill snacka om kommande "SUPER HD TURBO HYPER EDITION 2 now with 80% extra HD" som använder HDMI. Så kan vi ju säga att det är inte något som kommer slå på några år, kanske 5 år till, fast jag kan inte se framtiden men vi får se.
Sen varför fler och fler använder HDMI?
För att det ärsnllt på filmbolagens kassavalv. copy-protection. Det handlar ju om Pengar, herregud vad mycket pengar det handlar om........
och snälla. om jag har fel någonstans så säg det så jag lär mig något istället.
och kan snälla någon förklara för mig vad FUAD BETYDER!!!!...

Tack för mig iaf..
Redigerat av RatTrap, 06 november 2006 - 21:02.
Postad 06 november 2006 - 21:29
Antagligen Fear Uncertainy And Doubt, vanligtvis skriver man inte ut A:et. Din post innehöll bara meningar av typen: "det här funkar kanske inte, och det här fungerar kanske inte heller......och kan snälla någon förklara för mig vad FUAD BETYDER!!!!...
Morlocks kommentar var klockren IMO.
HDMI:har ju inget med copy protection per automatik att göra. Tror du på fullt allvar att övergången till HDMI drivs av den? Kan du då med samma logik förklara varför i princip alla grafikkort på PC:s numera har DVI-utgång. Vem är det som tjänar pengar på det?Sen varför fler och fler använder HDMI?
För att det ärsnllt på filmbolagens kassavalv. copy-protection. Det handlar ju om Pengar, herregud vad mycket pengar det handlar om........
Filmbolagen? Självklart inte, man vill helt enkelt lämna den analoga tekniken för den är föråldrad och passar illa med dagens och framtiden digitala skärmar. Det är vidareutveckling på liknande sätt som övergången från RS-232 till USB. Som du säger HDMI är i princip DVI med ljudkapacitet. Kontakterna blir mindre, m.m. och i slutändan så kommer hårdvarukostanderna bli mindre, med billigare produkter som följd, jämför en RS-232 kontakt med en USB-kontakt.
Postad 06 november 2006 - 21:32
"HDTV" Har två standardiserade format. 720P eller 1080 i eller p där det senare alltså innebär "Full HD". Att tillverkare av diverse bildvisare inte följer dessa standarder för att få det pixelmappat till de standardiserade HDTV-formaten är IMHO deras problem! Glöm inte att det på marknaden finns ett STORT antal bildvisare som faktiskt är just 1280x720 (Alltså 720P). De nya (faktiskt inte fullt så nya längre) Full-HD skärmarna har 1920x1080 pixlar.
Sedan förstår jag dock inte din koppling till datorer och datorers vanligaste upplösningar.
Eller varför du pga detta anser att PS3s många funktioner skulle vara "i vägen". Varför då!?!
Det är väl ur konsumentsynpunkt rätt käckt att kunna använda maskinen till lite av varje.
Jag ser i alla fall absolut ingen anledning till att upplösningen skulle ha npgon som helst betydelse här.

Det som i största huvudsak skiljer HDMI (och DVI) mot komponent är naturligtvis att du kan skicka en digital bildsignal via HDMI och DVI. Vilket av komponent eller HDMI som ser bäst ut beror på en rad faktorer såsom kvalitet på din utrustning (spelare, kabel, bildvisare) och kvalitet på källmaterial. En sak är dock stensäker och det är att om du kör en analog bildsignal via komponent så måste den digitala signalen på skivan gå igenom en D/A-omvandlare, skickas genom kabeln och sedan passera genom en A/D-omvandlare för att visas i din digitala bildvisare. För att få till detta bra krävs att du har riktigt bra omvandlare, vilekt du slipper med HDMI.
Digitala bildvisare har redan nästan helt tagit över marknaden så det är inte så konstigt att en standard för digital överföring av bild kommit till. (HDMI alltså)
För övrigt är det inga specifika upplösningar knutna till HDMI heller.
Det här med copy protection (främst HDCP då) är ett nödvändigt ont. Det klart att filmbolagen inte släpper igenom digital videoström okrypterad! Med analoga kablar har du också copy protection, då i form av Macro Vision...
Sedan håller jag med dig starkt ang. önskan av skalning av 1080P till 720P i PS3! På rätt sätt!
Absolut om man har en, typ 720P-skärm där en 1080i-signal hanteras minst sagt förstörande!

PS. Sluta leta efter vad FUAD står för. Du blir bara ledsen när du väl hittar det!

Undrar du något ska du naturligtvis ställa frågor på forum...
Postad 06 november 2006 - 21:53
Helt riktigt.Antagligen Fear Uncertainy And Doubt.och kan snälla någon förklara för mig vad FUAD BETYDER!!!!...
Och ja RatTrap; Du oroar dig för ingenting.
Postad 07 november 2006 - 00:21
http://www.youtube.c...h?v=gqkNPcUMffU
Freaky.

EDIT:
Den här var mycket bättre! http://www.youtube.c...h?v=GHv3qBHqpDE

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 07 november 2006 - 00:26.
Postad 07 november 2006 - 00:36
Skrytfilm 2: Blå-stråle skiva http://www.youtube.c...h?v=qgU3S9XrmMk
Redigerat av Unregisteredf64a5233, 07 november 2006 - 00:37.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar