Tänkte använda https://www.inet.se/...800-80mm/#specs men behöver veta vilka kablar jag ska använda, det är ju en 3-pin fläkt och inuken har ju en 2-pin
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 23 June 2016 - 13:59
Den gula lär ju vara varvtalsrelaterad och de övriga för drivning.
Men någon annan kan säkert verifiera det.
Postad 23 June 2016 - 14:17
Ska jag bara "avlägsna" den gula å bara använda den svarta & röda?
Jag kör så med en gammal pc-fläkt som drar bort varmluft från PS4an, matar den med ström från USB.
Postad 23 June 2016 - 14:21
Jag kör så med en gammal pc-fläkt som drar bort varmluft från PS4an, matar den med ström från USB.
Ja men den funkar utan den gula kabeln? Och min inuke borde vara 12v väl?
Postad 24 June 2016 - 12:33
Trevlig midsommar på er.
Har en fundering. Idag sitter jag med två stycken Titanic MkII 15" i varsin 300 sluten låda. Dom två stackarna får gå på
max dagligen i princip. Till film så räcker dom inte alls. Är rädd i varje film att dom bottnar, och i var o varannan film så gör dom just det.
Idag så klarar basarna cirka 100dB @ 10Hz. Klarar att skaka ytterdörren och att få golvet att gunga. Bor i dag i ett tegelhus med betonggolv. Rummet dom spelar i är cirka 30kvm, cirka 3.5x9m.
Min fundering i dag är hur mkt mer jag skulle få med 4 18" i stora slutna lådor. Exempel på element är SI HST18MkII. Skulle jag sluta vara rädd för att spela sönder systemet?
Är det värt en uppgradering?
// Niklas
Postad 24 June 2016 - 14:08
Känns infra livsviktigt?
100db @ 10hz är absolut inte dåligt.
Kanske ett högpass filter vid 15hz skulle hjälpa?
Postad 24 June 2016 - 14:15
skulle säga samma sak. själv så delar jag faktiskt redan på 20 ![]()
delar du på 16 och skippar resten av infran så kanske du redan där skulle klara dig med det du har =) om infran är väldigt viktig så hade du kunnat testa 18", men det är ingen garanti att fyra såna skulle tillfredställa dig heller. bagarn här har ju bottnat sina också ![]()
Postad 24 June 2016 - 16:20
Postad 24 June 2016 - 19:47
Du kan ju börja med att testa med 2st hst18 i dina lådor, hst18 är ju ett ganska stort kliv (i förmåga att flytta luft) från dina Dayton basar
Skulle det bli nya subbar så säljer jag dessa komplett med lådor.
skulle säga samma sak. själv så delar jag faktiskt redan på 20
delar du på 16 och skippar resten av infran så kanske du redan där skulle klara dig med det du har =) om infran är väldigt viktig så hade du kunnat testa 18", men det är ingen garanti att fyra såna skulle tillfredställa dig heller. bagarn här har ju bottnat sina också
Fast det känns som dom inte räcker till ändå. Maxar cirka 120dB @ 40Hz. Jag vill ju ha lite headroom ![]()
Känns infra livsviktigt?
100db @ 10hz är absolut inte dåligt.
Kanske ett högpass filter vid 15hz skulle hjälpa?
Det är väl inte lika roligt att klippa basen? (A)
Postad 24 June 2016 - 20:11
120db @ 40hz är ju kanske i klenaste laget.
Nu känner jag inte till elementet i fråga, ja inte hst 18 heller men det ser minst sagt maffigt ut!
Postad 24 June 2016 - 20:58
120db @ 40hz är ju kanske i klenaste laget.
Nu känner jag inte till elementet i fråga, ja inte hst 18 heller men det ser minst sagt maffigt ut!
Jo det är ju det. Jag vill ju inte ligga på max hela tiden. Titanic-elementen verkar tåla rätt mkt stryk. Har bottnat dom rätt hårt ett par gånger.
Postad 25 June 2016 - 08:21
Jo det är ju det. Jag vill ju inte ligga på max hela tiden. Titanic-elementen verkar tåla rätt mkt stryk. Har bottnat dom rätt hårt ett par gånger.
Avsaknaden av högpass är nog problemet om det nu inte bottnar vid 40hz.
Har du eq:at upp den lägsta basen då är ett högpass nästan ett måste..
Postad 29 June 2016 - 16:13
Tagit lite av min lediga tid och påbörjat en till låda som snart är klar. Så nu väntas bara på att Ultimax 15" ska komma i lager igen.
Var någon intresserad av att hålla i gruppköp? Befinner mig i Lund/Malmö.
Postad 30 June 2016 - 08:30
Ja men den funkar utan den gula kabeln? Och min inuke borde vara 12v väl?
Funkar? Ja absolut, jag kör så skrev jag ju
den gula används bara för rpm-avläsning om jag förstod rätt. Vad inuke kör för spänning vet jag tyvärr inte men är det 12V så är det väl ok så länge fläkten är spec'ad för det. När jag kör min från USB (5V) så får jag naturligtvis ett lägre varvtal och luftflöde, men vill bara få lite rörelse bakom PS4an...
Postad 30 June 2016 - 10:19
Funkar? Ja absolut, jag kör så skrev jag ju
den gula används bara för rpm-avläsning om jag förstod rätt. Vad inuke kör för spänning vet jag tyvärr inte men är det 12V så är det väl ok så länge fläkten är spec'ad för det. När jag kör min från USB (5V) så får jag naturligtvis ett lägre varvtal och luftflöde, men vill bara få lite rörelse bakom PS4an...
Har precis bytt skiten och det funkar utmärkt, blir inte ens varmt efter flera timmar extremt höga nivåer
Postad 30 June 2016 - 15:20
Har precis bytt skiten och det funkar utmärkt, blir inte ens varmt efter flera timmar extremt höga nivåer
Gött
Postad 01 July 2016 - 09:03
börjar bli trött på alla dessa signaler som ska ledas hit och dit. idag märkte jag att jag kört mina pip fullrange eftersom delningen satt i min minidsp. inga problem med det, förutom att jag ju inte matar frontsignalen in i minidsp efter det att jag köpte en IPD 2400, vilket jag helt glömt fram tills idag, då jag av en märklig anledning kollade nivåerna *asg*
göra om göra rätt. funderar på att leda in signalen i minidsp och sen den förändrade signalen in i IPD, ha allt på samma ställe måste ju vara mer fördelaktigt än att ha ett extra steg i signalkedjan.
Postad 01 July 2016 - 11:06
jag *tror* att den ska kopplas in i en dator med en internetsladd ![]()
jag borde försöka hinna göra det tycker jag. behövs. litar inte på min receiver riktigt *asg*
men jag har ju haft det i typ ett år och det är det bästa steget jag någonsin haft. finns inget annat att säga egentligen. att man får en massa extra lullull spelar noll roll för min del, bara som slutsteg är det helt makalöst bra. det går ner till två ohm och har mängder med kraft =)
ja, det har 1200w x2 i 4 ohm och 800w x2 i 2 ohm =)
Redigerat av Zartok, 01 July 2016 - 11:08.
Postad 01 July 2016 - 13:12
Postad 01 July 2016 - 21:39
Postad 01 July 2016 - 21:45
Jo, layouten på miniDSP är väl inte den vackraste men funktionell åtminstone.
Postad 01 July 2016 - 21:46
Postad 03 July 2016 - 23:42
Tja! Mitt inuke ger ett konstigt surrande ljud när gainen är i botten och inkopplad till min reciever. Spelar ingen roll vart ifrån man mattar den, xbox, tv etc. Ska dock påpeka att missljudet inte uppenbarar sig när det inte finns någon aktiv signal till recievern
Postad 09 July 2016 - 15:35
Fast för någon som inte kan/vill bygga är det jävvligt mycket bas för pengen.
Vad får du färdigt för dom pengarna?
Proson Rumble R-8!
Postad 09 July 2016 - 19:03
Det är högsta uppmätta värde på richterskalan vid full spl av subben.
True story.
Postad 09 July 2016 - 21:57
Vet ni vad åttan i rumble 8 står för?
Det är högsta uppmätta värde på richterskalan vid full spl av subben.
True story.
Vill minnas att huset fick rivas efter test på "fullgas", något om bärande balkar som bågnade.
Postad 09 July 2016 - 22:05
Haha jag skrattar så jag gråter !Vill minnas att huset fick rivas efter test på "fullgas", något om bärande balkar som bågnade.
Postad 10 July 2016 - 07:49
Haha jag skrattar så jag gråter !
Det gjorde inte dom som medverkade!
Eller det kanske dom gjorde.
Nej, tror det var Hifi-klubben i Kista som testspelade den 2008 så en balk vek sig.
Så var det nog!
Postad 10 July 2016 - 15:05
Kanske var lite dumt skämt iom en person omkom vid balkraset i Kista 2008.
http://www.aftonblad...icle11462236.ab
Jag var där och jobbade.
Njo, vi tar tillbaka den!
Postad 10 July 2016 - 23:17
Man tänker inte alltid sp bra med sprit isig.Hur tänkte du nu Takeo?
Redigerat av Unregistereda299ec85, 10 July 2016 - 23:20.
Postad 13 July 2016 - 05:12
Vill minnas att huset fick rivas efter test på "fullgas", något om bärande balkar som bågnade.
![]()
Postad 14 July 2016 - 14:42
Du blandar ihop den med Sunfire Atmos.
It will leave the rational part of your brain fighting for its life.
...
floor-rumbling, denture-rattling bass that you can feel as well as hear.
http://www.sunfire.com/atmosxt.asp
https://www.youtube.com/watch?v=NlHX_lR9smo
Postad 16 July 2016 - 14:11
Tänkte jag skulle införskaffa mätmikrofon för att kalibrera basarna. Lånade kollegans Röde NT1-A förra gången, men skulle vara smidigare att ha en egen och slippa ljudkort etc.
Kollat på Dayton UMM-6. Någon som har andra tips?
Postad 16 July 2016 - 14:23
Har funderat på att kränga min UMIK-1.
https://www.minidsp....surement/umik-1
Den och UMM-6 är väldigt snarlika.
Postad 16 July 2016 - 14:43
Har funderat på att kränga min UMIK-1.
https://www.minidsp....surement/umik-1
Den och UMM-6 är väldigt snarlika.
I så fall är jag intresserad. ![]()
Postad 21 July 2016 - 11:46
Nu är det inte långt kvar, idag och imorgon sen SEMESTER !
Trevlig Sommar på er alla basnördar !! ![]()
Postad 27 July 2016 - 21:59
Nu har Ultimax 15 kommit in till parts express igen. ![]()
Någon som är sugen på gruppköp eller ska man beställa själv?
Någon kalibreringsmikrofon som rekommenderas? Missade Takeos UMIK-1.
Postad 28 July 2016 - 00:42
Du har inte funderat på om du sitter o lyssnar mitt i en rejäl utsläckning?
Postad 30 July 2016 - 16:04
Redigerat av MattiasBGD, 30 July 2016 - 16:05.
Postad 30 July 2016 - 16:07
Någon som uppmärksammat Media Markts nya partyburkar?
Ja, måste va bra drag !
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
11 bilder
36 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?