Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Yamaha RX-V1600/2600 *

350 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 June 2006 - 23:18

Unregistered67fa056e
  • Unregistered67fa056e
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Inga problem här, jag kör 15 meter HDMI (noname kabel från Dustin) till proj, och den klarar uppskalad 720p samt 1080i utan problem genom 2600:an, dock har jag problem med uppkonvertering av S-Video från en Digiality sat-box, men det är något annat...

- mvh Hedman

Postad 27 June 2006 - 08:18

Unregistered163eb4a3
  • Unregistered163eb4a3
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
Jag testade att koppla ur boxen över natten , vilket föreslogs på forumet i
USA.
Helt plötsligt funkar DVD:n helt klanderfritt och då har jag verkligen
misshandlat den med ett flertal omstarter.
Det verkar som om boxens HDCP-egenskaper inte är riktigt kompatibel med
Yamaha.
Boxen funkar ju perfekt men den verkar ju "slå ut" DVD:n.
Det märkliga är ju att allt funkar perfekt ett tag tillsammans.
Nåja , jag skall kontakta CD och kolla om den stundande
mjukvaru-uppdateringen kommer att påverka HDCP-egenskaperna i boxen...
Om inte så kanske man måste nyttja öppetköp-garantin och invänta en box som
är kompatibel med min anläggning.

Postad 27 June 2006 - 08:21

Unregistered67fa056e
  • Unregistered67fa056e
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Skönt att du hittade felet, trist dock att inte kunna använda boxen fullt ut. Men du har väl iaf komponent utgången på boxen som går att användas, om du tänkt behålla den..

- Mvh Hedman

Postad 27 June 2006 - 08:49

Unregistered163eb4a3
  • Unregistered163eb4a3
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
Då går jag miste om själva grundiden...
Tanken var att kunna minimera antalat kablar och att kunna få högsta tänkbara kvalitet för den budget jag har.
Jag köpte recievern för att använda den som HDMI-växel och för dess utomordentliga egenskaper
Jag är SUPERNÖJD med anläggningen när allt lirar men man blir ju knäpp på ERROR-blinkningarna...
HDCP suger och den som kom på det kan dra åt h*****e... :(

Skönt att du hittade felet, trist dock att inte kunna använda boxen fullt ut. Men du har väl iaf komponent utgången på boxen som går att användas, om du tänkt behålla den..

- Mvh Hedman

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 27 June 2006 - 12:19

Unregistered163eb4a3
  • Unregistered163eb4a3
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
Jag har nu även testat en Samsung DVD med samma resultat och då uteslutit fel på Yamma DVD:n
Jag hoppas att Sagem kommer med en ny mjukvara så att problemet försvinner.
Alternativet är att det finns ett sätt att ta bort HDCP-protokollet i boxen

Postad 16 July 2006 - 15:32

Unregistered03603e68
  • Unregistered03603e68
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Har en fråga angående autokalibreringen på 1600:an. Har kört den nu flera gånger och allt ställer in sig och låter bra men varje gång man kör kalibreringen så får man ett felmeddelande; "Warning1" och "Out of phase". Detta gäller samtliga högtalare utom subben. Har haft en "hifiexpert" hemma som lyssnat på systemet men han menar att det låter bra och att allt är rättvänt och hade något varit felvänt så hade han hört det direkt.

Någon annan som råkat ut för detta och är det något man behöver bry sig om??

EDIT: Kanske borde tilläga att jag verkligen kollat så att alla kablar sitter rätt.

Redigerat av Unregistered03603e68, 16 July 2006 - 16:50.

Postad 16 July 2006 - 17:41

Joppe_N
  • Joppe_N
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Varför fungerar inte knappen Straight/Effect på min fjärrkontroll när knappen på själva förstärkaren för samma funktion fungerar hur bra som helst?

Kan någon annan testa att växla läge mellan Straight och Effekt genom att på remoten:
1. först t.ex trycka på knappen med siffran 6 på remoten för att välja ett surroundläge (vilket som helst)
2. Tryck sedan på remotens Straight/Effect knapp (ovanför siffran 4).

Slår förstärkarens display över till Straight för er då?

/Jonas

Redigerat av Joppe_N, 16 July 2006 - 17:52.

Postad 16 July 2006 - 17:50

Joppe_N
  • Joppe_N
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Har en fråga angående autokalibreringen på 1600:an. Har kört den nu flera gånger och allt ställer in sig och låter bra men varje gång man kör kalibreringen så får man ett felmeddelande; "Warning1" och "Out of phase". Detta gäller samtliga högtalare utom subben. Har haft en "hifiexpert" hemma som lyssnat på systemet men han menar att det låter bra och att allt är rättvänt och hade något varit felvänt så hade han hört det direkt.

Någon annan som råkat ut för detta och är det något man behöver bry sig om??

EDIT: Kanske borde tilläga att jag verkligen kollat så att alla kablar sitter rätt.

<{POST_SNAPBACK}>

Hade lite av samma problem efter kalibreringen av min 2600. Vänster surround-högtalare var out of phase efter auto-kalibrering. Kollade om jag kopplat kablarna fel vilket jag inte hade gjort. Växlade kablarna ändå och fick samma fel. Växlade tillbaka och körde autosetup för tredje gången och då visade resutatet av setupen att allt var OK. Fattar inte vad som var fel men det kanske fungerar att köra setupen några gånger och se om du får olika resultat gång till annan.

Om nu allt är rätt kopplat ändå och du inte får till setupen så är det bara att köra iaf. Men det är irriterande hur som helst... :)

Postad 16 July 2006 - 20:42

Unregistered03603e68
  • Unregistered03603e68
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Verkar mysko men jag har ju också kört setupen fler gånger med samma resutltat. Verkar ju vara något som den känner av fel på något sätt men ändå ställer in rätt parametrar. Hmmm....

Inga fler som råkat ut för detta??

Postad 16 July 2006 - 20:48

Unregistered03603e68
  • Unregistered03603e68
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Varför fungerar inte knappen Straight/Effect på min fjärrkontroll när knappen på själva förstärkaren för samma funktion fungerar hur bra som helst?

Kan någon annan testa att växla läge mellan Straight och Effekt genom att på remoten:
1. först t.ex trycka på knappen med siffran 6 på remoten för att välja ett surroundläge (vilket som helst)

/Jonas

<{POST_SNAPBACK}>

Brukar köra mitt via remoten och det funkar. Kör "standard enhanced" i surroundläge och trycker sedan på "straight" när jag vill lyssna på musik. För att gå tillbaka till föregående surround läge så trycker jag på "straight" igen så slår det över "standard enhanced".

Hoppas jag fattat din fråga rätt.

Postad 17 July 2006 - 19:35

Unregisteredac95974e
  • Unregisteredac95974e
  • Forumräv

• 655 inlägg
  • 0

Verkar mysko men jag har ju också kört setupen fler gånger med samma resutltat. Verkar ju vara något som den känner av fel på något sätt men ändå ställer in rätt parametrar. Hmmm....

Inga fler som råkat ut för detta??

<{POST_SNAPBACK}>

Fick något liknande på en högtalare första gången jag körde autosetup. Försvann dock efter omkörning ett par dagar senare. Kör idag biampat utan felmeddelanden. Du kanske skulle testa biampat? Eller kan det vara så att du har biamp på och att det är det som genererar felet?

Edit: jag kör med en 2600

//erikli

Redigerat av Unregisteredac95974e, 17 July 2006 - 19:37.

Postad 17 July 2006 - 21:14

Unregistered03603e68
  • Unregistered03603e68
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Näpp, jag kör inte bi-ampat men väl med bi-wire. Tråkigt nog fanns felet både innan och efter jag börjat köra bi-wirat. Tyvärr kan jag inte kör bi-amp eftersom jag kör 7.1 system och i så fall måste offra ett par surrounder. Men tack för tipset i alla fall.

Postad 18 July 2006 - 19:02

Joppe_N
  • Joppe_N
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

/Jonas

<{POST_SNAPBACK}>

Brukar köra mitt via remoten och det funkar. Kör "standard enhanced" i surroundläge och trycker sedan på "straight" när jag vill lyssna på musik. För att gå tillbaka till föregående surround läge så trycker jag på "straight" igen så slår det över "standard enhanced".

<{POST_SNAPBACK}>

Fixat!
Nu fungerar remoten normalt - efter att jag gjorde en återställning av remoten till Factory-inställning :unsure:

Postad 18 July 2006 - 21:59

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Tja!

Jag och svågern 'Larason '(som gjort några inlägg i denna tråd) har just trixat med hans 2600 en del...vi har försökt få nån ordning på bild-delen...men inte lyckats speciellt bra.

Vi har inte kunnat testa uppskalning digitalt, eftersom vi inte kan välja i uppscalningsmenyn...vi tolkar det som att recerivern inte tror att projjen är kapabel att ta emot 720P/1080i...(men det är den, den har DVI inte HDMI...kanske en del av handskakningsproblemet..).
Omvandling till digitalt fungerar, men vi får enbart 576P ut digitalt, kan inte välja nåt annat.
Hade väl helst velat komma åt att köra 576i digitalt, men det kan vi alltså inte välja.

Bilkvallamässigt(digitalteve, scart-rgb tillkomponentomvandlare) så är det väl si och så, deinterlacingen är inte speciellt bra...vid rörelser så taggas bilden till rejält...projjen vi har är inte känd för att ha en bra deinterlacer, men projjens är trots det oändligt mycket bättre än receivern.
Är bilden helt still ser det bra ut, men såfort det rör sig så taggas bilden sönder och rycker dessutom en del.
Så, det återstår bara att fortsätta köra komponent direkt till projjen, det blir endå bäst.

Som ren bildvälxare fungerar det fint med digitalt genom, vi kan skicka 576P/720P/1080i utan problem genom 2600an...fungerar bra.

Men vår uppfattning är att som det är nu är uppskalnings- och deinterlacingbiten helt kass.

Vi har testat samma digitaltevelösning till en riktig scaler, alltså exakt samma prylar men kört bilden till en scaler(cinemateq picture optimiz...2) istället...då rockar det...blir hur bra som helst. Här lönar sig det defenitivt att skala upp bilden...
Jag har en HTPC som också använts i jämförelserna...vi har samma prylar istort.

Så, man skall nog inte köpa denna receiver för sina bildbehandlinsegenskaper. Övrigt, ljud mm är klockrent...tycker vi.

Postad 18 July 2006 - 23:23

giggsey
  • giggsey
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Lirsa, om du fortfarande följer denna tråden, fick du någonsin något svar från Yamaha Japan? Eller hände det inget också tröttnade du?

Postad 19 July 2006 - 10:33

Unregistered9bbe6a96
  • Unregistered9bbe6a96
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0

/Jonas

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Fixat!
Nu fungerar remoten normalt - efter att jag gjorde en återställning av remoten till Factory-inställning :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

Hur gjorde du när du återställde den till "Factory-inställning"????
/Peter

Postad 22 July 2006 - 15:33

Unregistered67fa056e
  • Unregistered67fa056e
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Har precis införskaffat en cypress för rgb till komponent omvandling och sedan in i 2600:an för att skicka signalen ut via HDMI för min digital tv box. Får det dock att comb:a (hacka) på fotbollssändningar (framförallt) oavsett hur jag ställer in konvertering / uppskalning. Hur har du fått till det menar du?

- Mvh Hedman

Soprtsändningar med snabba panoreringar och Yamaha RX-V2600 som linjedubblerare och skalare ser INTE bra ut, det kan du aldrig få det till. Det erkänner t o m Yamaha Sverige. Bilden hackar och fryser. Det kan du aldrig få till att se bra ut :(.

Men det går att loopa signalen och konvertera från analog till digital. Så jag gör jag numer. Alltså Digitalbox in 576i via komponentingången på Yamahan och ut HDMI 576i. Sedan får projektorn skala och linjedubblera. Det gör ett mångfalt bättre jobb än Yamahan. Så återigen, är incitamentet att köpa 2600 att få en bra scaler och linjedubblerare, glöm. Däremot är den riktigt bra i ljuddelen (vilket torde vara en reveicers främsta uppgift) och för den delen i bildväxlingsdelen. Kör ju även DVD-spelaren uppskalat till 720p igenom receivern och ut till projektorn, vilket gör att jag bara behöver en HDMI till projektorn.

Postad 25 July 2006 - 09:10

stefan-s
  • stefan-s
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0
Är det någon som kopplat in ett par Presencehögtalare till sin Yamaha? Är det värt det?

jag är riktigt sugen på att prova, men lite osäker på vad man ska ha för högtalare till det? Lär ju inte vara mycket effekt som går till dem så det borde räcka med något riktigt litet.

Någon som kan rekommendera några högtalare för det?

//Stefan

Postad 28 July 2006 - 20:47

Unregisteredb0624c55
  • Unregisteredb0624c55
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa en begagnad 4600. Är det ett dumt köp då den inte konverterar inkommande videosignal till HDMI utan endast komponent?

Just nu har jag ingen produkt med HDMI utan endast progressiv komponent som bäst. Jag tänker att när jag köper en DVD med HMDI så får jag väl dra ytterligare en sladd till tv:n.

Eller bör man ha konvetering till HDMI?

Postad 29 July 2006 - 07:59

Joppe_N
  • Joppe_N
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

/Jonas

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Fixat!
Nu fungerar remoten normalt - efter att jag gjorde en återställning av remoten till Factory-inställning ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Hur gjorde du när du återställde den till "Factory-inställning"????
/Peter

<{POST_SNAPBACK}>

1. Ställ remoten i läge AMP
2. Tryck in Clear (längst ner på remoten) med en kulspetspenna
3. Använd nedåtpil tills det står FCTRY i displayen
4. Tryck in Clear med pennan igen och håll i minst 3 sek
5. Vänta typ 30 sek
Klart!
/Jonas

Postad 31 July 2006 - 15:31

Unregisteredac95974e
  • Unregisteredac95974e
  • Forumräv

• 655 inlägg
  • 0

Har precis införskaffat en cypress för rgb till komponent omvandling och sedan in i 2600:an för att skicka signalen ut via HDMI för min digital tv box. Får det dock att comb:a (hacka) på fotbollssändningar (framförallt) oavsett hur jag ställer in konvertering / uppskalning. Hur har du fått till det menar du?

- Mvh Hedman

Soprtsändningar med snabba panoreringar och Yamaha RX-V2600 som linjedubblerare och skalare ser INTE bra ut, det kan du aldrig få det till. Det erkänner t o m Yamaha Sverige. Bilden hackar och fryser. Det kan du aldrig få till att se bra ut ;).

Men det går att loopa signalen och konvertera från analog till digital. Så jag gör jag numer. Alltså Digitalbox in 576i via komponentingången på Yamahan och ut HDMI 576i. Sedan får projektorn skala och linjedubblera. Det gör ett mångfalt bättre jobb än Yamahan. Så återigen, är incitamentet att köpa 2600 att få en bra scaler och linjedubblerare, glöm. Däremot är den riktigt bra i ljuddelen (vilket torde vara en reveicers främsta uppgift) och för den delen i bildväxlingsdelen. Kör ju även DVD-spelaren uppskalat till 720p igenom receivern och ut till projektorn, vilket gör att jag bara behöver en HDMI till projektorn.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag matar min 2600 med 576p från min DVD-recorder och får härigenom utmärkt TV-bild - även för snabbrörliga bilder typ fotboll. Läste Audioholics recension av 2600 där man kom fram till att matning med progressiv bild ger absolut bäst bild. Testade med S-video från digitalboxen och fick mycket riktigt väldigt hackig bild.

Så - slutsatsen är att mata med progressiv signal. Annars får man slå av uppskalningsfunktionen.

//erikli

Postad 05 August 2006 - 00:08

Pale
  • Pale
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Läste precis i en annan tråd att dessa recievers kommer att ersättas av en 2700 och en 1700 modell liknande Pioneers AX(2/4)AVS.

Måste säga att jag har nog aldrig upplevt så snabba modellbyten tidigare. Man hinner inte ens sondera marknaden innan modellerna blir inaktuella.

Postad 06 August 2006 - 08:53

Unregisteredac95974e
  • Unregisteredac95974e
  • Forumräv

• 655 inlägg
  • 0

Läste precis i en annan tråd att dessa recievers kommer att ersättas av en 2700 och en 1700 modell liknande Pioneers AX(2/4)AVS.

Måste säga att jag har nog aldrig upplevt så snabba modellbyten tidigare. Man hinner inte ens sondera marknaden innan modellerna blir inaktuella.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo - har sett det. Diskuteras HÄR på Audioholics.

Specen på 2700 är väl OK, men känns inte tillräckligt tung för att motivera en ny model:
- ethernet conncetion
- i-Pod koppling
- 1080p pass-thru
- 3 HDMI in
- USB ingång på fronten
- förbättrad YPAO

Känns som samma strategi som uppgraderingen från 657 till 659 - ett litet halvsteg för att svara på konkurrenternas redan implementerade features.

//erikli

Postad 12 August 2006 - 18:00

Unregisteredb0624c55
  • Unregisteredb0624c55
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Jag är så villrådig mellan Yamaha 1600 och Pioneer AX2V så jag vet inte vad.

Jag trodde jag hade bestämt mig för Yamahan men så var jag på Home Cinema Choice hemsida och såg att de "bara" gett den 3.5/5. De tyckte inte att OSD var bra och att YPAO var inte lika bra som i 2600.

Är den ändå värd att satsa på över Pioneer vad gäller funktionalitet, kraft och handhavande?

Kan man koppla och styra en Ipod med den?

Snart måste jag få en ny receiver!!!

Postad 17 August 2006 - 10:53

Unregisteredb0624c55
  • Unregisteredb0624c55
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Någon?!

Postad 17 August 2006 - 10:59

DrJP
  • DrJP
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
1600:an kan inte styra ipod. OSD:n är ful men fungerande för att sköta inställningar då och då. Annars behövs den inte. När det gäller ljudet tycker jag både YPAO och trycket är bra! Du blir säkert nöjd oavsett vilken du köper. (Ta den du tycker är snyggast :-)

/JP

Postad 17 August 2006 - 11:35

Unregisteredb0624c55
  • Unregisteredb0624c55
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Designen är viktig tycker jag. Då vinner Yamahan direkt över silverfisken Pioneer!

Jag är orolig över resonanser etc i mitt vardagsrum som är ganska kalt och stort (ihop med köket) och fastnade lite för hanteringen av stående vågor som Pioneerhar.

Är Yamahan lika stark som Pioneer på den punkten tror du?

Postad 17 August 2006 - 12:15

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
Ärligt talat så finns det inte några genvägar till bra akustik. Sätt upp absorbenter ( bygg egna !) som minskar reflexer, en matta, en hylla vad som helst för bättre akustik i rummet.

Postad 22 August 2006 - 18:59

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
Hejsan!

Tyvär så har jag fått problem med min 2600.
Den är helt död & jag har ingen aning om vad som hänt :lol:

Har 2 funderingar kring detta,

1. Har detta hänt nån här på forumet?
2. Fins det nån form av säkring som ev löst ut? kan ej hitta nån info om detta.

Känns jä..igt trist det här, skulle precis dra på en rulle men men......

Alla tips & trix mottages tacksamt :D

Vi hörs :D

Postad 22 August 2006 - 20:47

Unregisteredac95974e
  • Unregisteredac95974e
  • Forumräv

• 655 inlägg
  • 0

Hejsan!

Vi hörs :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

Du har inte råkat komma åt huvudströmbrytaren (den lilla kanppen under den stora on/off knappen på fronten)? Om du tryckt av denna kan du inte slå på stärkaren med varken fjärr eller on/off.

Kanske för enkel lösning :D

//erikli

Postad 22 August 2006 - 21:59

jonitz
  • jonitz
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0

Hejsan!

<{POST_SNAPBACK}>

Min rx-v2500 dör ibland. Jag löser det genom att dra ur stickproppen ur väggen och sen sätta tillbaka den igen. Efter det fungerar det att slå på den.

Postad 23 August 2006 - 05:11

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
@ jonitz, har prövat att dra ut alla sladdarna & väntat 30 sek utan resultat.

@ erikli, det var helt klart inte för enkelt för mig iallafall, men det va ju
precis det som va problemet :angry: :D :angry: tack för hjälpen :D

Fan nu får man sitta här o skämmas men faktum e att jag inte använt
den knappen sen jag gjorde installationen, glömde bort den helt.

Men hellre det än en trip till verkstan :lol:

Postad 25 August 2006 - 12:24

Unregisteredb0624c55
  • Unregisteredb0624c55
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Nu har jag beställt en Yamaha 1600 efter mycket läsande och lyssnande. Tror det blir kanon.

Jag ska koppla den till en nybeställd Samsung PS-42C7 via HDMI. Digitalboxen jag har skickar komponent. Ska man använda linjedubblare i Yamahan tycker ni? Eller ska tv:n sköta det?

Längtar!

Postad 26 August 2006 - 19:39

Unregistered163eb4a3
  • Unregistered163eb4a3
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
HDMI ERROR
HDCP ERROR

Är det verkligen bara jag som får detta felmeddelande i RXV-modellerna.
Jag har Sagems HD-box och Yamahas DVD S2500 och dom synkar dåligt.
Jag matar in båda via HDMI och växlar i 2600:an
Jag har dock stora HDCP-problem och ni som följt tråden har fått det förklarat flera ggr...

Men är det ingen annan som har HD-boxen och en DVD med HDMI...???
Funkar det klockrent isf för er...???

Jag har väntat nu i månader på den där förb****de mjukvaru-uppdateringen från Canal Digital men den verkar ju inte komma.... :rolleyes:

Postad 20 September 2006 - 15:56

Lt.SquarePants
  • Lt.SquarePants
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Har en fundering...

Om man ställer in förstärkaren på Bi-Amp gäller det även pre-out eller bara höglarutgångarna?

Postad 07 January 2007 - 11:50

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
Verkar som om tråden är död men gör ändå ett försök.

Jag vill skicka ljud och bild till en tv som inte har så värst mycket ingångar.

När jag kopplar komposkit från yamman via zon 2 så får jag bara igenom texten som fjärrkontollen
genererar och detta mot en grå ? skärm.
Vad är det för fel??? Ingen bild lr ljud alls :blink:

Ursprungskällan är en pc så jag kan skicka dvi direkt men ljud in måste tyvär skickas med video,
annars går inte ljudet igenom.

Är det möjligt att skicka ljud & bild på något annat sätt????

Det måste väll finnas någon som använder zon 2 lr 3, hur gör ni :)

Tack på förhand

Postad 07 January 2007 - 12:03

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

• 411 inlägg
  • 0

Jag vill skicka ljud och bild till en tv som inte har så värst mycket ingångar.

När jag kopplar komposkit från yamman via zon 2 så får jag bara igenom texten som fjärrkontollen
Vad är det för fel??? Ingen bild lr ljud alls :blink:

Ursprungskällan är en pc så jag kan skicka dvi direkt men ljud in måste tyvär skickas med video,
annars går inte ljudet igenom.

Är det möjligt att skicka ljud & bild på något annat sätt????

Det måste väll finnas någon som använder zon 2 lr 3, hur gör ni :)

Tack på förhand

<{POST_SNAPBACK}>

Ljudet måste du skicka via 2 RCA!
Sedan finns "tror" inställningar hur man ska ha de med zon 2! (Alltså du måste fippla)

Ibland måste du ställa TV också på komposit mm.

Redigerat av Mr plasma, 07 January 2007 - 12:05.

Postad 07 January 2007 - 12:22

Unregistered67fa056e
  • Unregistered67fa056e
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0

Vad är det för fel??? Ingen bild lr ljud alls :)

Nu har jag inte provat zon2, men för att få ut bild så måste källan skicka ut en analog signal då nedkonvertering från dvi/hdmi inte är möjligt.

- Mvh Hedman

Postad 07 January 2007 - 12:23

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
Tackar för svaret, fortsätt komma in med fler tips.....

Jo jag kopplar med rca röd vit & gul.

Det är förvisso en riktig skitkabel, men det borde väll funka ändå?

Såg i en annan tråd om kompsitkablar att det kunde vara nödvändigt med 75ohm
för att bilden skulle gå igenom, kanske är det som är felet???

Och som jag tidigare sa, ingen bild på kompositingången=inget ljud heller.......

Vi hörs :blink:

Tack för det hedman :)

Då kan jag lägga ner detta......

Redigerat av pl1sk3n, 07 January 2007 - 12:26.

Postad 07 January 2007 - 12:27

Unregistered67fa056e
  • Unregistered67fa056e
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0

Tackar för svaret, fortsätt komma in med fler tips.....

Jo jag kopplar med rca röd vit & gul.

Jo, men var inte källan en pc som var dvi ansluten till förstärkaren eller har jag fattat fel? Den måste vara ansluten med komposit eller svideo till förstärkaren för att bilden ska gå igenom till zon2.

- Hedman

Postad 08 January 2007 - 09:55

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
Stämmer alldeles utmärkt hedman.

Men om jag ändå ska mata sunkig signal till sovrumstv'n som är nr 2 så kan jag lika
gjärna mata från pc'n direkt, men ska eventuellt kolla ditt förslag & se om det blir nån skillnad :)

Det blir trots allt en längre väg via yamman, längre sladdar- sämre signal???

Tack ändå :)

Vi hörs ;)

Postad 25 February 2007 - 00:38

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
Lite trevlig läsning för dom som har en RX-V2600 och andra också kanske ;)
RX-V2600 Design story

Postad 06 February 2009 - 23:27

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0
Jaha, nu blåser jag lite liv i en gammal tråd!
Har haft min 2600 i nästan 2 år och igår fick jag min första besvikelse. Efter har kopplat till en sony bdp 550 via hdmi, bilden vägrar bli bättre än 1080i. Om jag tvingar 1080p i spelarens setup, då blir bilden pixlat, röd, grön etc. Jag är medveten om att upskalningen är högst 1080i, men jag kör bilden ”Throu”. Borde inte en 1080p signal släppas igenom?
Vad tycker Ni som kan bättre de frågorna om mitt problem?
Ps tv:n är en bravia 55” full hd 1080p. Kopplat direkt till tv:n, via hdmi, bilden blir till 1080p och allt är perfekt. Kör annars med supra kablar

Postad 07 February 2009 - 00:27

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
Max video frekvens på 2600:an är 100 Mzh, Med 1080p60 så hamnar du på ca 124 Mhz vilket är för högt, Med 1080p24 hamnar du på ca 50Mhz vilket funkar. Jag kör forced 1080p24 till min 2600:a vilket funkar bra, alla filmer som är i 1080p60 får jag ut i 1080i. Begränsingen med 1080p + HD-ljuden gjorde att jag beställde en DSP-Z7 nu i veckan.

Edit: DSP-Z7 avbeställd. Kom hem idag med en RX-V3900 idag efter att jag fått ett kanon pris på den.

Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 07 February 2009 - 19:10.

Postad 07 February 2009 - 00:32

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0

Max video frekvens på 2600:an är 100 Mzh, Med 1080p60 så hamnar du på ca 124 Mhz vilket är för högt, Med 1080p24 hamnar du på ca 50Mhz vilket funkar. Jag kör forced 1080p24 till min 2600:a vilket funkar bra, alla filmer som är i 1080p60 får jag ut i 1080i. Begränsingen med 1080p + HD-ljuden gjorde att jag beställde en DSP-Z7 nu i veckan.

Tack markSix för ditt svar. Det ser ut som att det är kört med 1080p i mitt fal med!!! synd... mycket trevligt starkare. Skall fundera på en annan, denna gången blir en onkyo kanske

Postad 07 February 2009 - 10:58

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Denna maxfrekvens är ju höjd på de senare modellerna, vet du när Yamaha ändrade detta? Räcker det med 1700/2700 eller kom det senare?

Postad 07 February 2009 - 11:50

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0

Denna maxfrekvens är ju höjd på de senare modellerna, vet du när Yamaha ändrade detta? Räcker det med 1700/2700 eller kom det senare?

Jag har för mig att att redan 1700/2700 har stöd för 1080p, dvs 1080p60.

Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 07 February 2009 - 19:11.

Postad 18 February 2009 - 08:04

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
Har fått stora problem med min yamma 2600.
Får inte ut nån bild varken med hdmi, komponent lr komposit.
Det skulle ju kunna bero på att kringutrustningen har ändrats lite & att inställningarna i 26'an nu inte stämmer.
Men jag kan dessutom inte få ut gui till tv'n oavsett kabel.
Gui'en borde väll visas på tv'n hur fel inställningarna än är?
Har försökt med en facotry reset men jag vet inte om den "tar" så att säga, kanske gör jag fel där nånstans.
Jag vet att hdmi & tv funkar förn är jag kör direkt mellan Sagems hdtv pvr hdmi tv så funkar det tex.

This procedure is done using the front panel of the receiver rx-v1800.

1. Press the [Master On/Off] button to release it outward to the off position to turn off the unit.
2. Locate the [Straight/Effect] button.
3. While holding down the [Straight/Effect] button, press in the [Master On/Off] button.
4. The Advanced Menu will come up on the receivers front panel display, let go of the [Straight/Effect] button.
5. Locate the [Program Selector] and rotate it to the right until you see INTIALIZE CANCEL.
6. Press the [Straight/Effect] button repeatedly to select: INITIALIZE ALL.
7. Power the RX-V1800 off using the [Master On/Off] button.
8. Power the RX-V1800 back on using the [Master On/Off] button and the receiver is now set back to the original factory settings.

NOTE: This procedure completely resets all the parameters of this unit including the “SET MENU” parameters. However, the Advanced Setup Menu parameters will not be initialized.

Detta kanske inte funkar på 26'an? Gjorde ett annat val på punkt nr 5, reset.
Är den paj, nån som haft liknande problem?

Alla tips mottages tacksamt / p

Postad 18 February 2009 - 16:45

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
Hej! Jag har inte stött på problemet.
Har du testat:
1. Att switcha mellan olika minneskonfigurationer memory 1/2 med fjärren. Sidan 93 i den engelska manualen.
2. Koppla en komposit kabel från recivern till TV'n?

Läse detta på sidan 95. i den engelska manualen.
Video reset V-RESET
Use to initialize the parameter settings for Dimmer in the
Option menu (see page 88). This feature is useful if the
SET MENU items are not displayed on your video
monitor due to a technical error between the CMPNT I/P
setting and the capability of your video monitor. That is, if
your video monitor does not support the analog video
signals with 480p (NTSC) or 576p (PAL) of resolution,
the SET MENU items may not be displayed on your video
monitor when Component I/P is set to On (see page 81).
Choices: YES, CANCEL

Sen på sidan 30.
Memory back-up
The memory back-up circuit prevents the stored data
from being lost. However, the stored data will be lost
in case the power cord is disconnected from the AC
wall outlet for more than one week.

Om inget funkar så ta kontakt med Yamaha dom är generösa med sina garantier även om man har gått över garanti tiden.

Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 18 February 2009 - 16:47.

Postad 23 February 2009 - 20:25

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
@MarkSix , tack för ditt svar.

Har redan prövat allt du föreslår & lite till....
Fick till slut tag i tel.nr till Yamma i Gbg.
Där fick jag till slut prata med chifen på tekniken.
Enl. honom så har mitt videokort antagligen pajjat, ingen rolig historia direkt.
Känns bra tråkigt att skiten går sönder efter bara 3-4 år.
Ett nytt går lös på knappa 9' ex arbete så här sitter jag nu med en jävl!gt avancerad stero.
Garantin har tyvär gått ut så det blir till att uppgradera när man får råd.
Trots att jag va nöjd med 26'an så känns det inte som att det blir en Yamma "nästa" gång.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.