// Sat
* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
2 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
Postad 03 december 2006 - 18:11
// Sat
Postad 03 december 2006 - 19:34
Redigerat av Marrado, 03 december 2006 - 19:51.
Postad 03 december 2006 - 20:33
Själv driver jag mina pi60s med en Denon 3805 och ett Sunfireslutsteg. Ingen av dessa komponenter är rekommenderade, men duger gott åt mig.
Postad 03 december 2006 - 20:43

Men visst man får ju oftast det man betalar för... men ska kolla in LTS.
Men jag må säga att detta är väldigt intressanta högtalare.
Kanske får bli ett par sådana i framtiden, måste ju höra dom först så jag inte blir besviken...

Postad 03 december 2006 - 23:10
han och jag har samma smak när det gäller musik och stereo.
Så det ltar åt det hållet..
Blir nog ett par piP

Men hur ska jag gå tillväga för att skaffa mig ett par sådana att bygga...
Hade varit trevligt att få dom i morgon (måndag) då jag är i stockholm (kan ju alltid önska sig det)

men är det någon som vet litemer det exakta priset på dom ?
Redigerat av Marrado, 03 december 2006 - 23:17.
Postad 04 december 2006 - 07:43
Hörde med en god vän till mig som lyssnat på piP
han och jag har samma smak när det gäller musik och stereo.
Så det ltar åt det hållet..
Blir nog ett par piP![]()
Men hur ska jag gå tillväga för att skaffa mig ett par sådana att bygga...
Hade varit trevligt att få dom i morgon (måndag) då jag är i stockholm (kan ju alltid önska sig det)haha
men är det någon som vet litemer det exakta priset på dom ?
Det absolut enklaste är att ringa IÖ på 070-523 32 32.
Tror inte att det är några problem att få ett par piP med sig i monteringssats idag om du väljer
att ha rå MDF eller körsbär, svartask eller ek som fanér-finnish.
IÖ brukar ha de fanérade lådorna hemma på lager.
Var ju och träffade IÖ i lördags och då hade han i alla fall ett gäng piP hemma på lager (vetja eftersom
min bror frågade).
Postad 04 december 2006 - 19:47
För lite teknisk data kan det nämnas att piPs är mer ljudtryckskababel (109db) och går lägre (tillverkarspec 33-21000hz även om vid sinussvep hörde jag t o m ton vid 26hz) än CM1 ()
Perfekta lägenhetshögtalare tycker jag.
Har fått en ny fundering om piP:arna. Satt i en annan tråd och läste att dessa måste vara de mest baskatabla stativare som finns. De som jag närmast tänkte på var B & W CM1 som har ett väldigt bra tryck (det enda som jag gillade med de för övrigt med) och undra om piP kommer i närheten eller tom mer tryck än dessa? Förhoppningsvis klarar jag mig utan basmodulerna tillsvidare med andra ord...
// Sat
Postad 11 februari 2007 - 15:20
Någon som kör Dialog1 eller 2 och Ambiens 1 eller 2 till piP?
Yes det gjorde jag (Dialog 1s).
Postad 11 februari 2007 - 15:40

pi60 + i14 är beställda

Redigerat av Martin, 11 februari 2007 - 15:41.
Postad 11 februari 2007 - 15:53
Jag har också funderingar på att göra någon beställning.Jag får väl ansluta mig till tråden här med... nöjd ägare av ett Profunuds X-4 bassystem.
pi60 + i14 är beställda(frontar + center).

Varför både pi60 och i14 förresten? Skall du ha två olika system?
Postad 11 februari 2007 - 16:09

(2 st) pi60 + (1 st) i14 (frontar + center)
i14 är alltså klangmatchad med pi60 och perfekt att använda som center.
Postad 11 februari 2007 - 16:18
Jag får väl ansluta mig till tråden här med... nöjd ägare av ett Profunuds X-4 bassystem.
pi60 + i14 är beställda(frontar + center).
Skönt när man får så många som sett ljuset och särskilt en moderator

Vad blir det för finish på pi60?
Var valde du att inte ha ett par bs60x och ett par pX istället för fyra pX?
Du verkar har en Behringer A500 men det verkar som du skall använda EP2500 istället. Varför? Räcker inte A500 till tror du?
Vad skall du göra med den väsnande fläkten i EP2500?
Postad 11 februari 2007 - 16:27
Jag skaffar det som mina öron gillar bäst helt enkelt och har bäst pris/prestanda, oavsett vad det är för märkeSkönt när man får så många som sett ljuset och särskilt en moderator
![]()

Mattsvart knotterlack (Minst reflekterande finishen som finns, perfekt i ett biorum).Vad blir det för finish på pi60?
Redan piP spelar ju tillräckligt med bas ensamma för de nivåer jag brukar lyssna på musik på, pi60 är ju inte sämre. Vill ha smidigheten att koppla in och ur lite som jag vill, och sen framför allt är drag i .1 kanalen vid film som gör att Svs-ägare börjar gråta av avundsjukaVar valde du att inte ha ett par bs60x och ett par pX istället för fyra pX?

Har inte kvar A500 längre, men visst borde det räcka gott och väl. Jag tycker bara det är trevligt med overkill!Du verkar har en Behringer A500 men det verkar som du skall använda EP2500 istället. Varför? Räcker inte A500 till tror du?
Blir till att modda liteVad skall du göra med den väsnande fläkten i EP2500?

Steget kommer aldrig bli varmt ändå så det kan ligga där och fisa lite, men det känns fint att veta att man har hur många watt som helst i reserv vid stora peakar.
Har pratat med Lyckman lite om det, han är riktigt duktig på sånt där

Postad 11 februari 2007 - 16:47
Redigerat av nin, 11 februari 2007 - 16:49.
Postad 11 februari 2007 - 17:33
Du får väl komma hit sen, och låter det inte tillräckligt bra fortsätt vidare till Sthlm, ta med plånboken baraJa, det är nog dax för mig att lyssna på ett par pi60 nu. Är extremt nöjd med mina sony högtalare, men vill höra dessa Ino högtalare nu.

Postad 11 februari 2007 - 21:13
Från början var det sagt i slutet av Mars, men jag sprang ju på Ingvar på mässan, då lät det som om det kunde vara klart typ till nästa helg eller så. Har inget exakt datum.När står dom hemma hos dig för lyssning?
Postad 13 februari 2007 - 16:01
Jag kan ta med mig någon slags muta

Postad 15 februari 2007 - 10:03
Någon som har piP i närheten av GBG som vill bjuda in till en provlyssning?
Jag kan ta med mig någon slags muta
Ställ samma fråga på faktiskt.se så får du nog napp.
Där finns en hel del piP och pi60.
Nin, Woodhall förmodar jag är Skoghall?
Orkar du inte åka hela vägen till Örebro så finns ju i28 + X-4 att provlyssna i Kga (hos mig).
piP CRT har en kompis till mig i K-hamn. En annan har i28s (gamla versionen) + Y-4.
Finns även ett par i28 och Y-2 i Säffle om jag minns rätt.
Fast hos mig blir det ingen provlyssning fören efter den 24:e då IÖ varit här och kontrollerat så att
allt står rätt till med rummet och högtalarna samt gjort en inmätning och injustering av systemet

Lite lyx får man med om man skaffar ett lite större system från Ino

Postad 15 februari 2007 - 11:58
Matchade den piP bra?
QUOTE(Mr_Empa @ Feb 13 2007, 17:01 )
Någon som har piP i närheten av GBG som vill bjuda in till en provlyssning?
Jag kan ta med mig någon slags muta biggrin.gif
Ställ samma fråga på faktiskt.se så får du nog napp.
Där finns en hel del piP och pi60.
Ja får nog göra det, dock verkar det inte vara helt omtyckt av en del när en ny anv. kommer in och vill lyssna. Men får ge det ett försök.
Redigerat av Mr_Empa, 15 februari 2007 - 11:58.
Postad 15 februari 2007 - 14:40
Postad 15 februari 2007 - 14:50
Tackar Niklas, kanske skulle göra det sen. Är främst sugen på höra pi60 men även andra också. Har hört pip hos en polare här i karlstad och man blir ju grymt impad hur mkt ljud man kan få från denna lilla stativare!
Du kan lyssna på mina pi60 (senaste versionen) som finns i Linköping om du har vägarna förbi.
Postad 15 februari 2007 - 15:07
Matchade den piP bra?
Ja, perfekt

Postad 17 februari 2007 - 15:42
Nu till frågan är jag hörselskadad eller? De drevs av Rotelslutsteg 1090 2x500watt och han spelade på till de slog igenom och jag upplevde det ändå inte som ruskigt högt...
Är 109db för lite för mig eller vadå??
// Sat
Postad 17 februari 2007 - 15:55
Postad 17 februari 2007 - 18:20
Förvrängnings- och distorsionsfri stark volym upplevs ofta på det sättet!
Ja hehe...det är förädiskt det där, man märker det främst på när man försöker säja något men upptäcker att inget annat än musiken hörs. Först då blir/blev i.a.f. jag förbluffad och man förstår att det faktiskt är högt.

Mvh Björn//
Postad 18 februari 2007 - 12:53
Högsta ljudtryck på piP är 108 dB/par över 140Hz. Man kommer som max upp i 104 dB/par över 34 Hz.Jag har en liten ny fråga. Jag har varit och provlyssnat båda piP och de större i28. Många säger att piP kan ge ett sådant tryck 109db om jag inte misstar mig.
Nu till frågan är jag hörselskadad eller? De drevs av Rotelslutsteg 1090 2x500watt och han spelade på till de slog igenom och jag upplevde det ändå inte som ruskigt högt...
Är 109db för lite för mig eller vadå??
// Sat
Om ni spelade musik som hade väldigt lågfrekvent innehåll, låt säga 20~30Hz, så kommer konrörelsen att sätta gränsen för hur starkt högtalaren klarar av att spela.
Gränsen för hur starkt man kan spela och hur det upplevs beror även på hur musiken på skivan är gjord, stoppar man in en ”bilstereo basskiva” så ligger nivån i basen väldigt mycket högre än nivån i mellanregister och diskant, basarna kommer att göra enorma konutslag trots att ljudet inte upplevs så värst starkt. Stoppar du in en Maiden skiva som knappt har någon bas så kommer man per automatik att komma upp i betydligt högre ljudtryck, trots att basarna rör sig relativt lite!
Jag tror inte att du är hörselskada btw

Postad 19 februari 2007 - 07:19
Jag är mutbar

Postad 19 februari 2007 - 09:41
Förvrängnings- och distorsionsfri stark volym upplevs ofta på det sättet!
Jo ägaren talade om detta för mig oxå. Upptäckte detta främst på i28 när han spelade typ klassisk musik där de hade lagt in en 1800-tals kanon. Man vart nästan rädd för den.
// Sat
Postad 19 februari 2007 - 09:54
Jo ägaren talade om detta för mig oxå. Upptäckte detta främst på i28 när han spelade typ klassisk musik där de hade lagt in en 1800-tals kanon. Man vart nästan rädd för den.
// Sat
Det är det som är så kul... i28 med basmoduler klarar groteskt höga dynamiska transienter, utan
att låta besvärade

Det bara smäller till

Redigerat av Unregisteredff90150f, 19 februari 2007 - 09:54.
Postad 19 februari 2007 - 12:30
// Sat
Postad 19 februari 2007 - 13:02
Tyvärr så har jag inte hört deras basmoduler. Då ägaren inte hade det dels pga platsbrist (bodde i ett litet studentrum) dels pga ekonomin. I28 med lite mer kostar ju som en del.
// Sat
Aha... Men i28 låter ju rätt tunnt i basen utan basmoduler (tycker jag) eftersom de rullar av väldigt
tidigt (-1 dB vid 50 Hz ungefär) då de är byggda för att vara ett topsystem och alltså inte fullregister-
högtalare.
Jo det kostar en del att ligga på topp

Det vet jag ju som själv har ett par i28:or och 4 st basmoduler (Profundus X-4).
Inte helt gratis, men klart värt pengarna (funderar faktiskt på att byta upp mig till modellen större
av basmoduler... och kanske i32s så småningom).
Postad 19 februari 2007 - 13:16
Tyvärr så har jag inte hört deras basmoduler. Då ägaren inte hade det dels pga platsbrist (bodde i ett litet studentrum) dels pga ekonomin. I28 med lite mer kostar ju som en del.
// Sat
Du har alltså varit och lyssnat hos "Tank"? Här är en diskussion om hans system där zlay3r också har varit och lyssnat. Obs! lite OT i "Nattlordens" presentation
Nattlordens system
Redigerat av sb22ew, 19 februari 2007 - 13:17.
Postad 19 februari 2007 - 13:28
Om ett antal år när man lessnat på dagens ljud kanske det blir ett par Ino.
// Sat
Postad 19 februari 2007 - 14:02

Postad 19 februari 2007 - 16:20
Postad 19 februari 2007 - 17:16
Även Inos bas-moduler kan vara intressant för mej för att få den där extra botten som mina inte ger.
Postad 19 februari 2007 - 17:52
Ino är bra, Men är kanske inte för alla, Notera det satsver, Bara för att andra har bytt grejer efter ett tag så behöver man inte göra det själv. Vissa tycker "färgningen" i sej är ett roligare sätt att lyssna på musik och man kan sitta nöjd lika länge som Inoiterna gör. Själv har jag ägt mina högtalare i snart 1år och har inga planer på att byta och jag förutsätter att dom kommer att vara kvar ett flertal år till om jag inte byter upp mej inom samma tillverkare dvs. Dock så ska jag ändå fara och lyssna på Ino med basmoduler eller en fullregister högtalare så att man vet hur det låter.
Även Inos bas-moduler kan vara intressant för mej för att få den där extra botten som mina inte ger.
Jo precis det som jag märkte att de inte var för alla. Men jag uppskattar ändå lyssning av dem för det hjälpte mig att nå mitt perfekta ljud. Jag uppfattar färgning åt det ljusare håller som mer öppet och närmare verkligheten. Men som sagt det är mina öron.
Måste ge dig lite kredit då du accepterar att Ino inte är för alla. En del måste argumentera mot detta hela tiden och det är ju bara tråkigt.
Basmodulerna verkar ju ha ett ordentligt tryck i sig om man kompar dessa med godkänt slutsteg. Hur är ljudet i dem är det samma neutralitet som resten eller?? Jag antar detta men frågar ändå.
// Sat
Postad 19 februari 2007 - 17:52
no är bra, Men är kanske inte för alla, Notera det satsver, Bara för att andra har bytt grejer efter ett tag så behöver man inte göra det själv.
Absolut, men det hade varit kul att få lyssna på dem med egna öron, det är framförallt det jag är ute efter, så man förstår "what the fuzz is about"

Postad 19 februari 2007 - 21:20
Så jag måste ge IÖ creds för att han har lyckats så pass bra, Förmodligen bäst av alla med tanke på priset han släpper iväg sina högtalare för
Postad 20 februari 2007 - 11:05
Basmodulerna verkar ju ha ett ordentligt tryck i sig om man kompar dessa med godkänt slutsteg. Hur är ljudet i dem är det samma neutralitet som resten eller?? Jag antar detta men frågar ändå.
// Sat
Jepp och jepp.
Jag har aldrig upplevt en så artikulerad och odistorderad basåtergivning någonsin som hemma hos mig
och hos Bamsefar (en kille på faktiskt.se). Som grannen sa till mig när han lyssnade på i28 och X-4
för första gången... "Haha, jag är inte van vid att basen har fler än en ton... Hos mig låter det bara
boom när basen drar igång..."
Att de sedan orkar sparka på såpass hårt att man knappast behöver basshakers i soffan gör det ju
inte sämre. Jag har en stor 3-sits soffa med divan i mitt lyssningsrum. Hade jag inte haft en
heltäckningsmatta på golvet så svär jag på att soffan hade vibrerat iväg när man spelar riktigt
högt... Har ju redan spelat "sönder" min projektor en gång (fick dra åt alla skruvar i den då de
vibrerat loss och börjat skramla). Dörren har jag fått sätta tätningslister runt då den vibrerar så
kraftigt med basljuden att det skramlar som xxxxx. Nu funderar jag på hur jag ska få CD-skivorna
i hyllan bakom tysta...

Lyssnade på JM-Lab Chorus 836 och Sunfire´s DD-12 (kan ha varit DD-10, minns inte exakt) för inte
så länge sen och basen som det systemet presterade var som en fjärt i rymden i jämförelse mot mitt
X-4 system. Dessutom lät det oartikulerat och komprimerat i basen.
Postad 20 februari 2007 - 12:58

Hoppas du förstår att det endast är menat som humor heh. Funderar som sagt på att försöka bjuda in mej själv till dej ifall jag tar mej ner söderöver
Redigerat av zlay3r, 20 februari 2007 - 12:58.
Postad 20 februari 2007 - 15:09
välartikulerad och distorsionfri basåtergivning från något annat system.
Zlay3r: Det är bara du hör av dig om du är neråt landet någon gång så ska vi nog kunna ordna så
att du för lyssna på hur det låter hemma hos mig.

Postad 20 februari 2007 - 15:25

Postad 20 februari 2007 - 16:03

Postad 20 februari 2007 - 17:25

Postad 20 februari 2007 - 21:19
Ah, jag blir också så sugen på ett par piP! Tyvärr har jag en hel uppsättning tummar mitt i näven så att bygga ett par egna kommer inte på fråga. Och de färdigbyggda har inte direkt CSN-anpassade priser...Det är så vulgärt med mycket bas. Själv plockade jag upp ett par piP signatur idag.
Postad 21 februari 2007 - 08:49
Detta kan tyckas vara OT, men eftersom IÖ jobbar med systemlösningar dvs inte bara själva högtalaren utan även inkl rekommenderade kablar, filter, stärkare, akustik osv så kommer en liten kabelfråga.
Vet någon här vad IÖ anser om bi-wiring jämfört med single-wiring med t.ex. EKK-kabel?
Blir det något bättre ljud med Bi-wire?
Anledningen att jag frågar här och inte på en allmän kabeltråd är att jag är så trött på alla skilda svar om vad alla bara tycker.

OBS, detta är en fråga endast ställd indirekt till IÖ och inte vad någon annan tycker. Annars slutar detta också med en tråkig diskussion.

Mvh Heron
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar